3.mp3
4.26M
🌺 #شرح_دعای_روز_سوم_ماه_رمضان
💎در دعای روز سوم ماه رمضان میخوانیم:
📌''خدایا در این روز مرا هوش و بیداری نصیب فرما و از سفاهت و جهالت و كار باطل دور گردان و از هر خیری كه در این روز نازل میفرمایی مرا نصیب بخش به حق جود و كرمت ای جود و بخشش دارترین عالم.'
مرحوم آیتالله مجتهدی تهرانی، در شرح دعا میگوید:
📚در این دعا از خدا درخواست ذهن و حافظه میكنیم. دلیل ضعیفبودن حافظه، گناه است.
🔹 انسان اگر بیدار بشود خیلی #لذت میبرد، نوع انسانها در #غفلت هستند؛ بنابراین در ماه رمضان از خدا درخواست كنید كه از خواب غفلت بیدار شویم.
🔸یكی از نعمتهای بزرگ خدا #ذهن است. در این دعا از خدا درخواست ذهن و حافظه میكنیم، اگر میبینید حافظه ضعیف است و حافظه درست و حسابی نداریم، علت آن #گناه است؛
🔸مرحوم آیتالله بروجردی، گاهی در درس، شعرهای سیوطی میخواندند؛ با اینكه حدود 70 تا 80 سال از زمانی كه سیوطی میخواندند و مجتهد شده بودند، فاصله بود، ولی به علت #دوری از گناه از حافظه بسیار قوی برخوردار بودند.
🔹 دعایی برای تقویت حافظه بعد از هر نماز بخوانید: 'سبحان من لایعتدی علی اهل مملكته ...' كه باعث تقویت حافظه میشود؛ قرآن حفظ كنید؛ حافظه زیاد میشود؛ خواندن آیتالكرسی حافظه را زیاد میكند و ...
🔸 در ادامه دعای روز سوم از خدا طلب بیداری از خواب غفلت میكنیم. خدایا در این روز مرا از كارهای باطل و سفیهانه دور گردان؛ غیبت نكنم، دروغ نگویم و ... سفاهت به معنای؛ كار بیخردانه و بچهگانه است.
خدایا هر كار خیری كه در ماه رمضان نازل كردهای نصیبی از آن كار خیر به من برسان.
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. ✅ شرح دعای روز هفدهم 👇👇👇 انجام كارهاي خوب و شايسته که مورد تاکيد اين دعا قرار گرفته آنقدر مهم و ح
.
✅ شرح دعای روز هجدهم
👇👇👇
خوب است در شرح دعاي اين روز به بحث شبزندهداري و سحرخيزي و بركات ويژه سحر بپردازيم.
در شرح ادعيه روزهاي آغازين اين ماه به بحث شب بيداري اشاره شد؛ قرآن كريم در آيات گوناگوني به اهميت شبزندهداري پرداخته است:
"يا اَيُّها المُزَّمِّلُ قُمِ الَّيْلَ اِلّا قَليلا ـ نِصْفَهُ اَوانْقَُصْ مِنْهُ قَليلاً ـ اَوْزِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقرآنَ تَرْتيلاً ؛ هان اي جامه به خود پيچيده ـ پارهاي از شب بجزاندكي ازآن را برخيزوزنده بدار،يانصف آن راياكمي كمترازنصف را،ويااندكي بر نصف بيفزا و قرآن را شمرده شمرده بخوان". (سوره مباركه مزمّل ، آيات ۱ تا ۴)
در جاي ديگري از قرآن در بيان صفات ويژه متقين و پارسايان ميخوانيم: "كَانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ ؛ آنها اندكي از شب را ميخفتند". (سوره مباركه ذاريات، آيه ۱۷)
قرآن كريم در مورد اهل تقوا در دو جا چنين بيان مي كند: پارسايان اهل استغفار در سحر هستند و در ساعات پاياني شب از خدا طلب مغفرت مينمايند. (سورههاي مباركه آلعمران، آيه ۱۷ و ذاريات آيه ۱۸)
پيامبر خدا (ص) در اين زمينه فرمودند: "بهترين زمان براي اين كه خداوند عزّوجل را بخوانيد سحرگاهان است"؛آن حضرت سپس به آيهاي از قرآن در مورد طلب استغفار حضرت يعقوب براي فرزندانش اشاره كرده و فرمودند: يعقوب نبي (ع) دعا و استغفار براي آنها را به وقت سحر موكول كرد. (ميزان الحكمه، ج ۴، ص ۴۴)
لقمان (ع) در سفارشي به فرزند خود او را به امر مراقبت از وقت سحر توصيه کرده و فرمود: "اي فرزندم! مبادا خروس از تو زرنگتر باشد، هنگام سحر كه تو در خوابي او برميخيرد و آمرزش ميطلبد." (همان، ج ۸، ص ۴۶۶) آری، کم زخروسی مباش مشت پری بيش نيست/ از دل شب تا سحر خدا خدا می کند.
رسول گرامي اسلام همچنين در فرمايشي، صداي استغفار كنندگان در سحرگاهان را يكي از صداهايي كه خداوند دوست دارد معرفي ميكند. (مكارم الاخلاق، ص ۳۱۳)
ميهمان ماه مبارک رمضان در ادامه اين دعا می گويد: خداوندا دلم را به پرتو انوار اين ماه روشن كن .
خداوند، ذات اقدس خويش را در قرآن كريم "نور" معرفي ميكند و ميفرمايد: "اللهُ نُورُالسَّمَواتِ وَالْاَرْض..." يعني خداوند نور آسمانها و زمين است. (سوره مبارکه نور ، آيه ۳۵)
و در آيهاي ديگر از قرآن به نور تعبير ميكند و ميفرمايد: "...قَدْ جَاءكُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُّبِينٌ ؛ از طرف خدا نور و كتابي آشكار براي شما آمده است" (سوره مبارکه مائده ، آيه ۱۵) ، قرآن در آياتي نيز تورات و انجيل را داراي نور معرفی کرده و كسي را كه خداوند سينهاش را براي اسلام گشايش داده است داراي نوري از خداوند بيان ميكند. (سورههاي مائده و زمر)
اين كه ماهيت اين نور چيست و آيا واقعا نوري در كار است يا اين تعبير، يك تعبير تشبيهي و تمثيلي است، بحث علمي، دقيق و طولاني را می طلبد كه از موضوع اين نوشته خارج است اما هر يك از ما روشنايي دل و قلب را وجدان كردهايم و با انجام اعمال عبادي، تلاوت قرآن، دعا و گريه و حرکت در مسير اطاعت حضرت حق، حالت سبكبالي و سبك باري و نوراني شدن دل و جان خويش را تجربه كردهايم.
آن چه در دعاي روز هجدهم ماه مبارک رمضان ميخواهيم نوراني شدن دل به واسطه انوار نوراني اين ماه مبارك است. البته مصاديق نور و نوراني شدن در روايات زيادي بيان شده است. براي مثال از "حضرت زهرا صلواتالله عليها"، "امام"، "انتخاب برادر در راه رضاي خدا"، "تلاوت قرآن"، "ذكر عليابن ابيطالب(ع)"، "گرسنگي"، "حكمت"، "عشق خدا"، "ياد خدا"، "سخنان اهلبيت (ع)"، "سكوت" و "دين" به نور تعبيرشده اند.
📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام
#ماه_مبارک_رمضان
#شرح_دعای_روز_هجدهم_ماه_رمضان
#روزهجدهم
.
.
✅ شرح دعای روز نوزدهم
👇👇👇
در دعای اين روز عرضه می داريم که خدايا بهره مرا از برکات اين ماه زياد گردان.
خداوند در ماه مبارك رمضان بركات زيادي قرار داده كه ميزان بهره مندی هركسی از اين بركات معنوي متفاوت است.
در بيان بركتهاي ويژه ماه مبارك رمضان ميتوان به مضامين بلند خطبه شعبانيه رسول اكرم (ص) كه در فضايل اين ماه بيان شده است، اشاره كرد.
برخي از اين بركات و فضايل به اين شرح است:
۱. ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت به سوي ما آمده است.
۲. روزهاي اين ماه، بهترين روزها و شبهاي آن، بهترين شبها و ساعات آن، بهترين ساعتهاست.
۳. نَفَسهاي ما در اين ماه، تسبيح خداوند و خواب ما عبادت محسوب ميشود.
۴. اعمال ما در اين ماه مبارك، مقبول و دعاهاي ما نيز مستجاب است.
۵. يك ركعت نماز واجب در اين ماه، ثواب ۷۰ نماز واجب در غير اين ماه را دارد.
۶. تلاوت يك آيه قرآن در اين ماه، ثواب تلاوت ختم قرآن در غير اين ماه را دارد. (وسايل الشيعه، ج ۱۰، ص ۳۱۳)
از بركتهاي ديگر اين ماه، حال عبادت و نورانيتي است كه خداوند به مؤمنان عطا ميفرمايد؛ توفيق شب زندهداري، مناجات، روزهداري و ... همه و همه بركتهاي اين ماه محسوب ميشوند كه در دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان و در آستانه ليالی قدر از خداوند زياد شدن بهره خويش از اين همه بركات را مسألت ميكنيم.
در ادامه اين دعا آسان شدن راه رسيدن به خيرهای ماه مبارک رمضان عنوان می شود.
در مسير بندگي خداوند و عمل به واجبات و مستحبات الهي، كارهاي زيادي است كه بايد انجام دهيم ولي به دلايل زيادي همچون وسوسههاي شيطاني و نفساني، تنبلي، سستي ايمان و ... انجام اين امور براي ما مشكل می شود به طوری که آن كارها را يا انجام نميدهيم و يا اگر انجام ميدهيم با سختي و مشقت است. براي مثال, قرآن كريم نماز خواندن را سخت و بزرگ ميداند؛ مگر براي آنها كه خاشع باشند.
"وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ ؛ از صبر و نماز ياري جوئيد و اين كار جز براي خاشعان بسي سنگين است". (سوره مباركه بقره ، آيه ۴۵)
لذا از خداوند, آسان شدنِ اين كارها را طلب كنيم تا به مدد الهي, سختي آنها برايمان به آساني تبديل شود.
وقتي حضرت موسي (ع) آماده قيام عليه فرعون زمان خويش شد از خداوند, آساني اين كار بزرگ را مسألت كرد و گفت: "وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي ؛ و كارم را بر من آسان كن." (سوره مباركه طه ، آيه ۲۶)
اگر اين آساني در كارهاي گوناگون و به ويژه در انجام اعمال عبادي شامل حال ما شود، بديهی است بيشتر و بهتر خدا را عبادت خواهيم كرد.
در برخي از ادعيه چنين آمده است: "خدايا از تو ميخواهم كه بر پيامبر و آلش درود فرستي و كارم را بر من آسان كني و بر من سخت مگيري ...". (بحارالانوار، ج ۸۷، ص ۳۳۴)
رسول گرامي اسلام (ص) در بيان بلندي به شرح اين مضمون پرداخته و فرمودند: "براي هر حاجتي كه داريد، حتي اگر بند كفش باشد، دست خواهش به سوي خداوند عز و جل دراز كنيد؛ زيرا تا او آن را آسان نگرداند، آسان [برآورده] نشود". (ميزان الحكمه، ج ۴، ص ۲۴)
نبايد از اين نكته غافل شد كه يكي از كارهاي شيطان براي دور شدن بندگان از خداوند، مشكل جلوه دادن عبادات و طاعات است ولی اين دشمن انسانها همواره راههاي خود را آسان ميكند تا انسانها از مشكل بودن راههاي الهي به آساني راههاي شيطاني پناه ببرند.
امام علي (ع) ضمن حديثي فرمودند: "همانا شيطان، راههاي خويش را براي شما آسان و هموار ميكند و می خواهد بند بند دين شما را بگسلاند؛ پس، از وسوسهها و افسونهايش رويگردان شويد". (ميزان الحکمه، ج۳، ص ۳۹۱)
📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام
#ماه_رمضان
#روزنوزدهم
#شرح_دعای_روز_نوزدهم_ماه_رمضان
.
✅ شرح دعای روز بیستم
👇👇👇
فراز نخستين دعاي اين روز، اجراي همان دستور پيامبر اکرم(ص) است كه از خدا بخواهيم درهاي بهشت را بر ما باز كرده و درهاي جهنم را بر ما ببندد.
رسول گرامي اسلام (ص) در آخرين جمعه ماه شعبان، ضمن ايراد خطبه شعبانيه فرمودند: "اي مردم! به راستي كه درهاي بهشت در اين ماه باز است؛ پس، از پروردگارتان بخواهيد كه آنها را بر روي شما نبندد و درهاي جهنم بسته است؛ پس، از خدايتان مسألت كنيد كه آنها را به روي شما نگشايد". (وسائلالشيعه، ج ۱۰، ص ۳۱۴)
بهشت هشت در ورودي و دوزخ هفت در دارد. قرآن كريم ميفرمايد: "وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِّكُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ ؛ به درستي كه جهنم، وعدهگاه همه آنان است، جهنم كه داراي هفت در است و براي هر دري جزيي از ايشان اختصاص يافته است". (سوره مباركه حجر ، آيات ۴۳ و ۴۴)
امام محمد باقر (ع) نيز در حديثي فرمودند: "بدانيد كه بهشت را هشت در است كه پهناي هر دري از آن درها چهارصد سال راه است". (تفسير شريف لاهيجي به نقل از خصال شيخ صدوق)
مطلب ديگر اين که جهنميان و بهشتيان با توجه به تفاوت دركات و درجاتشان، هركدام از درِ خاصّي وارد دوزخ يا بهشت ميشوند.
قرآن كريم در سوره مباركه زمر آيات ۷۱ و ۷۳ به نحوه ورود بهشتيان و دوزخيان به بهشت و جهنم اشاره ميكند و تفاوت برخورد خازنان بهشت و جهنم با آنها را به زيبايي و به طور صريح مطرح ميكند.
در تکميل شرح اين فراز از دعای روز بيستم ماه مبارک رمضان به ذکر چند روايت بسنده می کنيم:
رسول خدا (ص) فرمودند: "هركس گواهي دهد كه "خدايي جز الله نيست" و دلش، زبانش را تصديق كند، از هر دري از درهاي بهشت كه بخواهد، وارد خواهد شد". (كنزالعمال، ص ۲۰۰)
از ايشان نقل شده که فرمودند: "هركه از دسترنج حلال خود بخورد، درهاي بهشت به رويش گشوده شود و او از هر در كه خواهد، وارد شود" . (جامعالاخبار، ص ۳۹۰)
حضرت علي (ع) درباره اهميت والای جهاد و پاداش جهادگران فرمودند: "جهاد دري است از درهاي بهشت كه خداوند آن را براي دوستان ويژه خود گشوده است". (ميزان الحكمه، ح ۲۲۳۴۸)
پيامبر خدا (ص) در روايتی ديگر فرمودند:"درهاي بهشت به روي تاجر راستگو بسته نميشود". (كنزالعمال، ح ۹۲۱۹)
آن حضرت همچنين فرمودند:"بر شما باد به راستي كه آن دري از درهاي بهشت است". (ميزان الحكمه، ح ۱۰۳۱۱)
و انذار نبی مکرم اسلام اين چنين است: "خداوند عزوجل فرمود: هركس پروايي نداشته باشد كه از چه راهي درهم و دينار كسب ميكند، روز قيامت باكي ندارم كه از كدام يك از درهاي دوزخ واردش كنم". (همان، ح ۱۹۴۵۴)
در دعاي اين روز توفيق تلاوت قرآن را از خدا ميخواهيم آن هم در اين ايام که ثواب تلاوت يك آيه از قرآن با تلاوت كل آن در ماههاي ديگر برابر است و اين لطف خدا، مخصوص ماه مبارک رمضان است. (خطبه شعبانيه رسولاکرم (ص))
حضرت امام باقر (ع) فرموده اند: كه هر چيزي بهاري دارد و بهار قرآن ماه مبارك رمضان است. (الكافي، ج ۲، ص ۶۳۰)
خود قرآن به تلاوت هرچه بيشتر آياتش دستور ميدهد: "... فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ؛ هر چه قدر كه ميتوانيد قرآن بخوانيد". (سوره مباركه مزمل ، آيه ۲۰)
علماي دين نيز حداقل تلاوت قرآن در هر روز را ۵۰ آيه شريفه توصيه نمودهاند و البته تلاوت بدون تدبر را نيز مذموم دانستهاند.
حضرت اميرالمؤمنين علي (ع) در بيان نورانی شان تاکيد می فرمايند: "در تلاوت قرآني كه با تدبّر همراه نباشد، خيري نيست". (الكافي، ج ۱، ص ۳۶)
رسول مكرم اسلام (ص) درباره تلاوت آيات الهی فرمودند: "خانههايتان را به [نور] تلاوت قرآن نوراني كنيد، ... همانا خانهاي كه در آن، زياد قرآن تلاوت شود، خير آن زياد ميشود. (وسائلالشيعه، ج۶، ص ۱۹۸)
حضرت امير(ع) در جای ديگر فرمودند: "قرآن را زيبا بخوانيد؛ زيرا آن نافعترين قصههاست و از آن طلب شفا كنيد كه همانا آن شفاي سينههاست". (غررالحكم، ص ۱۱۲)
📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام
#ماه_مبارک_رمضان
#روزبیستم
#شرح_دعای_روز_بیستم_ماه_رمضان
.
.
✅ شرح دعای روز بیست و یکم
👇👇👇
آنچه در فراز ابتدايي دعای اين روز مورد تاکيد قرار گرفته، حرکت در مسير رضايت خداوند است. قرآن كريم در سه آيه با عبارت «اِبْتِغاءَ مَرْضاتِ اللهِ» به اين مهم اشاره كرده كه انجام اعمال بايد «براي جلب خشنوديهاي خداوند» صورت پذيرد. براي مثال در يکی از آيات مذکور از واقعه ليلة المبيت سخن می گويد: «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتغاءَ مَرضاتِ اللهِ وَ اللهُ رؤفٌ بِالعِباد ؛ بعضي از مردم در طلب خشنودي خدا جان خود را ميفروشند و خدا نسبت به بندگان مهربان است.» (سوره مبارکه بقره ، آیه ۲۰۷) آنچه در اين ايثار بی بديل اميرالمؤمنين (ع) مهم بود و خدا با اين آيه ممتاز بودن اين اقدام را مطرح ميسازد، طلب رضايت خداست. از خداوند خواهانيم كه در بيست و يکمين روز ماه مبارک رمضان و در سالروز شهادت حضرت امير(ع) ما را به سوي اين امر مهم يعني طلب رضايتش در انجام تمام كارها و شئون مختلف زندگي راهنمايي فرمايد تا از زمره شيعيان واقعي آن حضرت محسوب شويم.
در بخش بعدی دعای اين روز می گوييم بار پرودگارا! راهي براي تسلط شيطان بر من قرار نده، در اين باره نبايد فراموش كنيم كه شيطان اولين و مهمترين دشمنِ قسمت خورده ماست. وقتي خداوند دستور سجده بر آدم را صادر فرمود همه ملائكه سجده كردند ولي شيطان سجده نكرد و غرور ورزيد. قرآن در سوره مباركه «ص» اين داستان را ذكر كرده و ميفرمايد كه خدا از شيطان پرسيد چرا سجده نكردي؟ و او در جواب گفت: من بهتر از او هستم؛ چون او را از گل آفريدهاي ولي مرا از آتش! در اين زمان خداوند او را اخراج كرد و فرمود لعنت من تا روز قيامت بر تو باد. شيطان از خداوند مهلت خواست و خدا تا قيامت به او مهلت داد. (سوره مبارکه ص ، آيات ۷۳ تا ۸۱) در اين هنگام شيطان به خدا ميگويد: «قالَ فَبِعِزَّ تِكَ لَاُغْوِيَنَّهُمْ اَجْمَعينَ اِلّا عبادكَ مِنهُم المُخْلَصين؛ گفت به عزتت سوگند كه همه شان را گمراه خواهم ساخت،مگر بندگان مخلصت را.» (سوره مبارکه ص ، آيات ۸۲ تا ۸۳) بدين ترتيب طبق بيان قرآن، شيطان قسم خورده است كه ما را گمراه كند مگر آنكه به حلقه بندگان خالص شده ي خدا در آييم و نجات پيدا كنيم.
در خواست ديگر ما در قالب فراز بعدی دعا چنين است:
خداوندا بهشت را منزل و مأواي من قرار بده. آری، اگر ميخواهيم بهشت، منزلگاه و استراحتگاه هميشگي ما باشد بايد ايمان و عمل صالح را سرلوحه زندگي خود قرار دهيم. قرآن كريم در اين باره می فرمايد: «وَالَذينَ امَنوا و عَمِلُوا الصالِحاتِ اولئِكَ اَصْحابُ الجَنَّةِ هُم فيها خالِدون ؛ و آنانكه ايمان آوردند و كارهاي شايسته انجام دادند پس آنان اهل بهشتند و ايشان در آنجا جاودانند.» (سوره مبارکه بقره ، آیه ۸۲) و در جاي ديگري شرط ورود به بهشت را «تقوا» عنوان می دارد: «تلكَ الجَنَةُ الَّتي نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ كانَ تَقِياً ؛ اين بهشتي است كه به هركس از بندگان خويش كه پرهيزكار باشد ميدهيم » (سوره مبارکه مریم ، آیه ۶۳)
اينکه در اين دعا از خدا خواستهايم كه بهشت استراحتگاه ما باشد. متناسب با سياق اين آيه از قرآن است که می فرمايد: «اَصْحابُ الجَنَّةِ يَؤمَئِذٍ خَيْرٌ مُسْتَقَرًّا وَ اَحْسَنُ مَقيلاً ؛ اهل بهشت در آن روز، قرارگاه بهتر و استراحتگاه نيكوتري دارند.» (سوره مبارکه فرقان ، آیه ۲۴)
در پايان با آيهاي كه در وصف بهشت است و اين استراحتگاه را بيشتر شرح ميدهد، بحث را خاتمه ميدهيم. در آيه ۱۴ سوره مباركه احقاف ميخوانيم: «مثل و صفت آن بهشتي كه به مردم با تقوا وعدهاش را دادهاند، اين است كه در آن نهرهايي از آب تازه و نهرهايي از شير هست، شيري كه طعمش تغيير نميكند و نهرهايي از شراب كه براي نوشندگان لذت بخش است و نهرهايي از عسل خالص است و ايشان در بهشت از هرگونه ثمره برخوردار هستند و مغفرتي نيز از پروردگارشان دارند.» (سوره مبارکه احقاف ، آیه ۱۴)
📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام
#ماه_مبارک_رمضان
#روزبیست_ویکم
#شرح_دعای_روز_بیست_و_یکم_ماه_رمضان
.
.
✅ شرح دعای روز بیست و دوم
👇👇👇
اين دعا با درخواست گشايش درهای فضل خداوند به روی ميهمانان اين ماه عزيز آغاز می شود.
"فضل" را علماي لغت به معناي "عطيه و احسان و رحمت" معنا كردهاند كه البته اين كلمه يك واژه قرآني است. (قاموس قرآن، ج ۵، ص ۱۸۲)
قرآن كريم فضل خدا را باعث نجات انسان از زيان و خسران معرفی کرده و ميفرمايد: "فَلَوْلا فَضْلُاللهِ عَلَيْكَُم وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرينَ ؛ اگر فضل و رحمت خدا شامل شما نبود از زيانكاران شده بوديد". (سوره مباركه بقره ، آيه ۶۴)
گفتنی است علامه طباطبايي، فضل را به كرم ترجمه كرده است.
اگرچه در دعاي اين روز مشمول فضل خدا شدن را طلب می کنيم، اما بايد بدانيم كه خداوند هميشه به ما فضل داشته و دارد و ما زياد شدن آن را خواستاريم.
قرآن در اين باره ميفرمايد: "اِنَّ اللهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَي الناس ؛ همانا خداوند بر مردم، صاحب فضل است". (سوره مباركه بقره ، آيه ۲۴۳)
در فراز ديگر دعای روز بيست و دوم ماه مبارک رمضان، بهشت را مسألت می کنيم.
در اينجا به بيان برخي ويژگيهاي بهشت و نعمتهاي بهشتي از زبان قرآن کريم ميپردازيم:
۱. جاودانگي بهشت و بهشتيان: "وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُواْ فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَوَاتُ والاَرْضُ ؛ و اما آنان كه خوشبخت شدهاند تا آسمانها و زمين پابرجاست در بهشت جاودانند" (سوره مباركه هود ، آيه ۱۰۸)
۲. آب جاري، ميوه و سايه دائمي: "مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ أُكُلُهَا دَآئِمٌ وِ ظِلُّهَا ؛ وصف بهشتي كه به پرهيزكاران وعده داده شده، اين است كه زير آن نهرها روان، ميوه و سايهاش پايدار است" (سوره مباركه رعد ، آيه ۳۵)
۳. خوشامدگويي نگهبانان بهشت به بهشتيان: "وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَىالْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاؤُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سلامٌ عليکم طِبتُم فَادخلوها خالدين ؛ و كساني كه از پروردگارشان پروا داشتهاند، گروه گروه به سوي بهشت سوق داده شوند تا چون بدان رسند و درهاي آن به رويشان باز شود و نگهبانان آن به ايشان گويند: "سلام بر شما، خوش آمديد، در آن درآييد و جاودانه بمانيد." (سوره مباركه زمر ، آيه ۷۳)
۴. نعمتهاي ويژه "سابقون السابقون": "عَلَى سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ "/" مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ"/" يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ "/" بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِّن مَّعِينٍ "/" لَايُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنزِفُونَ "/" وَفَاكِهَةٍ مِّمَّا يَتَخَيَّرُونَ "/" وَلَحْمِ طَيْرٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ "/" وَ حُورٌ عِينٌ "/" كَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ "/" جَزَاء بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ "/" لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِيمًا "/" إِلَّا قِيلًا سَلَامًا سَلَامًا "
ـ بر تختهايي جواهرنشان مينشينند / روبروي هم بر آنها تكيه خواهند داد./ بر گردشان پسران جاودان [براي خدمت] ميگردند./[در دست آن پسران خادم] جامها و آبريزها و پيالههايي از باده ناب روان است./ از آن [شراب] نه سردرد گيرند و نه بيعقل شوند./ هر ميوهاي كه اختيار كنند..../حوران چشم درشت بهشتي.../ در آنجا سخني جز سلام و درود نيست. /از گوشت پرندگان هرچه اشتها كنند./ در آنجا بيهوده و سخنان گناهآلود نميشنوند. (سوره مبارکه واقعه ، آیات ۱۵ الی ۲۶)
۵. نعمتهاي ويژه "اصحاب اليمين" که در سوره مبارکه واقعه به آنها اشاره شده است:
ـ در زير درختان بدون خار هستند./ درختانی كه ميوههايش خوشه خوشه روي هم چيده شده است./ سايهاي پايدار و آبي روان و ريزان / ميوهاي فراوان كه نه بريده و نه ممنوع است./ همخوابگاني بالا بلند دارند كه ما آنها را پديد آوردهايم؛ پديدآوردني! / [آن همسران] دوشيزه و باكره هستند و همسال آنها و شوهردوست هستند. (سوره مبارکه واقعه ، آیات ۲۸ تا ۳۷)
و . . .
آری، اين فقط گوشه ای از اوصاف قرآنی بهشت بود که شرح کامل آن، خود نيازمند نگارش کتابی ديگر است.
📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام
#ماه_رمضان
#رمضان
#روزبیست_ودوم
#شرح_دعای_روز_بیست_و_دوم_ماه_رمضان
.
✅ شرح دعای روز بیست و سوم
👇👇👇
در دعاي اين روز، پاك شدن از گناهان و عيبها را خواستاريم. بايد بدانيم که همه بدبختي هايي كه دچار می شويم اثر گناه و عصيان است و بدبخت آن کسی است كه به فرموده رسول اكرم (ص) اين ماه بر او بگذرد و خداوند گناهانش را نيامرزيده باشد. (عيون الاخبارالرضا، ج ۱، ص ۲۹۵)
قرآن كريم ميفرمايد: "و هر مصيبتي كه به شما برسد، به خاطر كارهايي است كه ميكنيد." بنابراين تمام شوربختيهاي انسان، حاصل گناه و عصيان او به درگاه خداست.
بجاست كه در اين ماه مبارک، براي بخشش گناهانمان دعاي بيشتري كنيم؛ آری، همانطور كه اعمال صالح و خوب باعث ميشود تا گناهان ما محو شود، انجام گناه نيز منجر به محو شدن كارهاي خوب ما ميشود.
پيامبر خدا (ص) در اين باره فرمودند: "از گناهان دوري كنيد، زيرا گناهان خوبيها را محو ميكند. همانا بنده، گناه ميكند و به سبب آن، دانشي را كه آموخته بود فراموش ميكند". (بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۳۷۷)
عمل زشت در روح انسان اثرگذار است وبه سرعت انسان را تحت تأثير قرار ميدهد. حضرت امام صادق (ع) در خصوص تأثيرات گناه فرمودند: "همانا انسان، گناه ميكند و به سبب آن از نماز شب محروم ميشود؛ سرعت تأثير كار بد در آدمي از سرعت تأثير كارد در گوشت بيشتر است". (الكافي، ج ۲، ص ۲۷۲)
در آغاز اين سخن، گفتيم كه هرچه بر سر ما ميآيد از گناهان ماست. قرآن كريم در باره اين موضوع ميفرمايد: "وَ ما اَصابَكُم مِنْ مُصيبَةٍ فَبِها كَسَبَتْ اَيْديكم ؛ و هر مصيبتي كه به شما برسد، به خاطر كارهايي است كه ميكنيد". (سوره مباركه شوري ، آيه ۳۰)
حضرت علي (ع) در روايتي در ذيل اين آيه ميفرمايد: "از گناهان دوري كنيد، زيرا هيچ بليهاي رخ ندهد و هيچ رزقي كم نشود؛ مگر به سبب گناهي؛ حتي خراش برداشتن [كه بر اثر گناه بوده است]". (بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۳۵۰)
برطبق روايات، كم شدن رزق، آمدن بلا، مرگ و غالب گرفتاريها بر اثر ارتكاب به معاصي است:
امام صادق (ع) فرمودند: "همانا مؤمن گناه ميكند و به سبب آن از روزي محروم ميشود. (ميزان الحكمه ، ح ۶۸۴۷)
امام رضا (ع) در بيان نورانی خود فرمودند: "هرگاه بندگان، مرتكب گناهاني شوند كه قبلا انجام نميدادهاند، خداوند نيز بلاهايي را برايشان پديد آورد كه سابقه نداشته است". (الکافی، ج ۲، ص ۲۷۵)
امام صادق (ع) کثرت مرگ و مير بدليل گناهان را اين گونه شرح می دهند: "شمار كساني كه بر اثر گناهان ميميرند، بيشتر از كساني است كه به اجل ميميرند". (ميزان الحكمه، ح ۶۸۴۹)
امام محمد باقر(ع) نيز درباره کاهش نعمت های الهی بدليل گناه اين طور هشدار می دهند: "هيچ سالي كم بارشتر از سال ديگر نيست، بلكه خداوند باران را هر جا كه خواهد ميباراند؛ اما هرگاه مردمي مرتكب گناهان شوند، خداوند عز و جل، باراني را كه براي آنان مقدر كرده بود از ايشان باز ميدارد". (بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۳۲۹)
در فراز ديگر اين دعا می گوييم: خدايا تقوای دل را روزی ما کن و ما را در امتحان آن موفق بدار.
در اين باره لازم است که بدانيم قرآن كريم تقوا را به دلها منسوب ميداند؛ آنجا كه ميفرمايد: "ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَاللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ ؛ و هركس شعائر دين خدا را بزرگ و محترم بدارد، اين از ويژگيهاي دلهاي باتقواست". (سوره مباركه حج ، آيه ۳۲)
علامه طباطبايي (ره) در تفسير شريف الميزان ذيل اين آيه مينويسد: "اضافه شدن تقوا به قلوب اشاره است به اينكه حقيقت تقوا و احتراز از غضب خداي تعالي و تورع از محارم او، امري است معنوي كه قائم است به دلها و منظور از قلب، دل و نفوس است.
پس تقوي قائم به اعمال، يعنی حركات و سكنات بدني؛ نيست چون حركات و سكنات در اطاعت و معصيت مشترك است. مثلا عمل دست زدن به بدن جنس مخالف چه در نكاح و در زنا مشترك است يا بيجان كردن در قصاص و جنايت مشترك است و يا نماز خواندن براي خدا يا ريا مشترك است. اينها همه از نظر اعمال و از نظر اسكلت ظاهري يكي است؛ پس اگر يكي حلال و يكي حرام، يكي زشت و يكي زيباست، به خاطر همان امر معنوي دروني و تقواي قلبي است". (الميزان، ج ۱۴، ص ۵۲۸)
اگر ميخواهيم باتقوا باشيم، بايد ابتدا دل را اهل تقوا كنيم تا به دنبال آن، جسم نيز اهل پرهيزكاري شود.
خدايا! قلبي با تقوا را روزي ما بگردان.
📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام
#ماه_رمضان
#رمضان
#روزبیست_وسوم
#شرح_دعای_روز_بیست_و_سوم_ماه_رمضان
.
✅ شرح دعای روز بیست و چهارم
👇👇👇
آنچه در شرح اين فقره دعا مهم جلوه می کند، آن است كه بدانيم خداوند آزار و اذيت نميبيند، زيرا با فرض اينکه اگر خدا آزار و اذيت ببيند، ديگر كامل نيست واين امر با صفات خداوند که کمال مطلق است منافات دارد. پس بايد ببينيم منظور از اذيت خداوند چيست؟
قرآن كريم در آيهاي به اين موضوع اشاره كرده است: "إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُاللَّهُ فِيالدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّلَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا ؛ آنان كه خدا و رسول را آزار و اذيت ميكنند، خدا آنها را در دنيا و آخرت لعن كرده و بر آنان عذابي با ذلت و خواري مهيا ساخته است". (سوره مباركه احزاب ، آيه ۵۷)
علامه طباطبايي (ره) ميگويد: "خداي تعالي منزه است از اينكه كسي او را بيازارد و يا هر چيزي كه بويي از نقص و خواري داشته باشد به ساحت او راه يابد، پس اگر در اين آيه ميبينيم كه خدا را در اذيت شدن با رسولش شريك كرده، ميفهميم كه خواسته است رسولش را احترام كند و نيز اشاره كند كه هركس قصد سوئي نسبت به رسول اكرم (ص) كند در حقيقت به خدا هم قصد كرده است". (الميزان، ج ۶، ص ۵۰۸)
لذا اذيت و آزار رسول خدا (ص) موجب آزار و اذيت خداي تعالي ميشود.
در اين رابطه در روايتي از وجود نوراني پيامبر اكرم (ص) آنچه موجب ناراحتي ايشان ميشود، بيان شده است.آنجا که فرمودند: "فاطمه" (س)پاره تن من است، هركه او را بيازارد، مرا آزار داده است و هركه او را شاد كند، مرا مسرور كرده است". (بحارالانوار، ج ۲۷، ص ۶۲)
آری هركس حضرت زهرا (س) را اذيت كند، رسولخدا (ص) را اذيت كرده است و هركه پيامبر (ص) را اذيت كرده باشد، در حقيقت خدا را اذيت كرده است.
البته بايد گفت اذيت حضرت زهرا (س) برجستهترين مصداق اذيت پيامبر اكرم (ص) است و در روايات مصاديق ديگري نيز ذكر شده است. مثلا رسول گرامي اسلام (ص)فرمودند: "هركه مؤمني را بيازارد، مرا آزرده است". (ميزان الحكمه، ج ۱، ص ۱۲۴) و در حقيقت درمييابيم كه اگر مؤمني را خداي ناكرده آزار دهيم، موجبات آزار به خداوند را فراهم کرده ايم و آن نيز لعنت دنيا و آخرت و عذاب خوار كننده را دربردارد.
آری، در قسمت اول دعاي اين روز از خدا ميخواهيم كه ما را از اين كه او را آزار دهيم، نجات دهد.
اما به شرح فراز ديگر از دعا می پردازيم.
يکی از دعاهايي كه بايد همواره به آن مشغول باشيم، همين دعا است كه: خدايا! توفيق اطاعت كردن و عصيان نكردن حضرتت را به ما مرحمت بفرما.
حضرت امام سجاد (ع) نيز يکی از دعاهاي مجموعه ادعيه خمس عشر كه دعاي مطيعين نام دارد را با همين مضمون آغاز مي فرمايد كه "اِلهي اَلْهِمْنا طاعَتَكَ و جَنِّبْنا مَعْصِيَتَكَ ؛ خداي من! اطاعتت را به ما الهام كن و ما را از نافرمانيت دور بدار". (بحارالانوار، ج ۹۱، ص ۱۴۷)
آری، هر چه هست و نيست در اطاعت خدا و عدم نافرماني اوست؛
امام علي (ع) در اين باره می فرمايند: "خداوند سبحان، براي اطاعت از خود پاداش در نظر گرفت و براي نافرمانياش كيفر، تا بندگان خود را از خشم و عذاب خويش دور بدارد و به سوي بهشت خود براند. " (ميزان الحكمه، ج ۲، ص ۱۴۵)
امام محمد باقر (ع) نيز فرمودند: "در تورات آمده است: اي موسي! من تو را آفريدم و برگزيدم و نيرويت بخشيدم و به فرمانبري از خود فرمانت دادم و از نافرماني خود بازداشتمت؛ پس اگر از من اطاعت كني، تو را در راه طاعت خود ياري ميرسانم و اگر نافرمانيام كني تو را بر معصيت خويش، ياري نميرسانم. در طاعتي كه ميكني بر تو منت دارم و در نافرماني كه ميكني، بر تو حجت دارم". (بحارالانوار، ج ۵، ص ۹)
امام علي(ع) همچنين فرمودند: "اطاعت از خداوند، محكمترين ريسمان است". (غررالحكم، ح ۱۴۰۱)
امير مؤمنان در جاي ديگري فرموده اند: "شادي مؤمن، آن گاه است كه پروردگارش را اطاعت كند و اندوهش آنگاه كه معصيت كند". (ميزان الحكمه، ج ۵، ص ۲۷۵)
حضرت امام رضا (ع) درخصوص اطاعت و نافرمانی خدا در بيان نورانی خود می فرمايند: "اگر خداوند، مردم را به بهشت و دوزخ هم وعده و وعيد نميداد، باز لازم بود كه از او اطاعت كنند و نافرماني اش نكنند؛ زيرا به آنان تفضل و نيكي فرموده و نعمتهايش را در اختيارشان گذاشته است، بي آن كه به سبب انجام عملي استحقاق آن را داشته باشند". (همان، ج ۷۰، ص ۱۹)
📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان
#روزبیست_وچهارم
#شرح_دعای_روز_بیست_و_چهارم_ماه_رمضان
.
.
✅ شرح دعای روز بیست و پنجم
👇👇👇
يكي از موضوعات مهم ديني كه در قرآن كريم و روايات معصومين (ع) به آن سفارش شده موضوع دوستي با دوستان خدا و دشمن با دشمنان خداست. قرآن كريم در آيات زيادي به اين مهم اشاره كرده است كه مؤمنين بايد از دوستي كفار بپرهيزند. قرآن در اين باره ميفرمايد: «لا يَتَّخِذِ المؤمِنونَ الْكافِرينَ اَوْلياءَ مِنْ دُونِ المؤمنين ؛ مؤمنان نبايد كافرين را بجاي اهل ايمان به دوستي بگيرند.» (سوره مبارکه آل عمران ، آيه ۲۸) اين مضمون در آيات ديگری نيز به کار رفته است تا جايي که خداوند دوستي با اهل شرك و كفر را ناشی از عدم ايمان به خدا و رسول (ص) ميداند. قرآن ميفرمايد: «وَلَوْ كانُوا يُؤْمِنونَ بِاللهِ وَ النّبيِّ وَ ما اُنْزِلَ اِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُم اَوْلِياءَ ولكنَّ كَثيراً مِنْهُم فاسِقونَ ؛ اگر به خدا و پيامبر و آنچه بر او نازل شده ايمان ميآوردند، كفار و مشركان را سرپرست و دوست نميگرفتند، ولي بسياري از آنان فاسقاند.» (سوره مبارکه مائده ، آيه ۸۱) آری، قرآن اين گونه دوستي را مايه فسق ميداند و ما را از دوستي با غيراهل ايمان بر حذر ميدارد.
از طرفي در آيات ديگر از قرآن نيز اهل ايمان دوست و يار يكديگر معرفي شدهاند كه ميتوان از اين جملات خبري، معناي دستوري را استنباط كرد. يعني در خصوص آية: «وَالمُؤمِنونَ وَ المُؤمِناتُ بَعْضُهُم اَوْلياءُ بَعْضٍ ؛ مردان و زنان با ايمان دوست و يار يكديگر هستند.» (سوره مبارکه توبه ، آيه ۷۱) علماي قرآن ميگويند اين جملات «خبر در مقام انشا» ست يعني اگرچه جمله خبري است ولي معناي انشائي و دستوري ميدهد؛ يعني بايد اهل ايمان با يكديگر دوست و يار باشند. همچنين است دشمنی با دشمنان خدا که در آيات قرآن بدان اشاره شده است. براي مثال ميفرمايد: «قاتِلو الَذينَ لا يُؤمِنونَ بِاللهِ و لا بِاليومِ الاخر ؛ با آنان كه به خدا و به روز قيامت ايمان نميآورند جنگ كنيد.» (سوره مبارکه توبه ، آيه ۲۹) البته ميدانيم که صِرفِ ايمان نياوردن دليل جنگ نميشود، بلكه منظور قرآن كساني است كه ايمان نياورده و با دين خدا دشمني ميكنند كه بايد با آنها دشمني و جنگ كرد. اين مطلب مهم يعني دوستي با دوستان خدا و عداوت با دشمنان خدا در روايات و احاديث مأثوره نيز به چشم ميخورد.
از امام صادق (ع) نقل است كه پيامبر خدا (ص) به اصحاب خود فرمودند: كدام دستگيره ايمان محكم تر است؟ عرض كردند: خدا و پيامبر او بهتر ميدانند. آنگاه يكي گفت: نماز، ديگري گفت: زكات... پيامبر خدا(ص) فرمودند: هريك از اينها كه گفتيد اهميت خود را دارد اما، آنچه من ميخواهم نيست؛ بلكه محكم ترين دستگيرههاي ايمان، دوست داشتن براي خدا و دشمني كردن بخاطر اوست و پيوند با دوستان خدا و بيزاري از دشمنان خدا. (بحار الانوار، ج ۶۹، س ۲۴۲)
حضرت علي (ع) نيز در بياني نوراني، غايت دوستي با هر گروهي را حشر با آنان معرفی و ميفرمايد: «مبادا دشمنان خدا را دوست بداري، يا دوستي ات را نثار كسي جز دوستان خدا كني كه هركس مردمي را دوست بدارد با آنان محشور شود.» (غرر الحکم، ح ۲۷۰۳)
رسول خدا (ص) اين دوستي و دشمني بخاطر خدا را واجب و ميفرمايد: «دوستي كردن بخاطر خدا يك واجب است و دشمني ورزيدن بخاطر خدا نيز واجب.» (ميزان الحکمه، ج ۲، ص ۴۵۱)
همچنين ايشان در حديثي ديگر فرمودند: «دوستي مؤمن با مؤمن بخاطر خدا از بزرگترين شاخههاي ايمان است. بدانيد كه هركس براي خدا دوست بدارد و براي خدا دشمني ورزد و براي خدا عطا كند و بخاطر خدا دريغ نمايد، از برگزيدگان خداست.» (الکافی، ج۲، ص ۱۲۵)
امام علي(ع) نيز در باره دوستی خدا فرمودند: «دوستي براي خدا استوارتر از پيوند خويشاوندي است.» (ميزان الحکمه ، ح ۳۳۴۷)
شايان توجه است که در مبحث «دوستي با دوستان خدا و دشمني با دشمنان خدا» بايد به بزرگترين مصاديق آن دقت كافی داشت. آری، بزرگترين دوستان خدا اهل بيت (ع) هستند يعنی «التّاميّنَ في مَحَبَّةِ الله» (زيارت جامعه کبيره) و دوستي با آنان دوستي با خود خدا محسوب ميشود: چرا که مَنْ اَحَبَّكم فَقَدْ اَحَبَّ الله.»(همان) و بزرگترين دشمنان خدا هم، دشمنان اين خاندان هستند كه ما هم وظيفة دشمني با آنان را داريم.
📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان
#روزبیست_وپنجم
#شرح_دعای_روز_بیست_و_پنجم_ماه_رمضان
.
.
✅ شرح دعای روز بیست و ششم
👇👇👇
در دعای روز بيست و ششم ماه مبارک رمضان به خداوند عرضه میداريم: خدايا کوشش مرا در اين ماه مورد قدردانی قرار بده.
يكي از القاب و صفات خداوند متعال كه در قرآن هم به آن اشاره شده، "سپاسگزاري" خداوند است. قرآن ميفرمايد: "اِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكور ؛ همانا خداي ما بسيار آمرزنده و سپاسگزار است." (سوره مباركه فاطر ، آيه ۳۴)
علماي لغت "شكور" را به "كثيرالشكر" يعني "كسي كه زياد قدرداني ميكند" ترجمه كردهاند. (لسانالعرب، ج ۴، ص ۴۲۴)
و اين معنا دريافت ميشود كه خداوند به واسطه صفت شكور بودنش اعمال عبادي و سعي و كوشش بندگان را مورد قدرداني قرار داده و از آنان تشكر ميكند. اين مطلب به طور صريح در دعاي عرفه سيدالشهداء (ع) در صحراي عرفات ذكر شده است. ايشان در بين آن دعاي عظيمالشأن به خداوند عرضه ميدارد: "... و اِنْ اَطَعْتُكَ شَكَرْتَني ؛ خدايا! من هرگاه تو را اطاعت كردم، تو از من تشكر و قدرداني كردي". (مفاتيحالجنان، دعاي عرفه امام حسين(ع))
در دعاي اين روز از خدا ميخواهيم كه تلاشهاي عبادي ما در اين ماه بزرگ، مورد قدرداني واقع شود.
در فراز ديگری از اين دعا می گوييم: خداوندا گناهان مرا در اين ماه بيامرز.
همان طور كه در آيه مذکور اشاره شد، خداوند بسيار آمرزنده است و صفت آمرزش و بخشش يكي از بارزترين صفات خداي متعال می باشد. در قرآن كريم از اين صفت خداوند با عناوين "غَفور"، "غفّار" و "غافرِ" ياد شده است. نکته حائز اهميت اين است که صفت آمرزش خداوند بنا بر تصريح قرآن كريم، شامل حال كساني ميشود كه قصد توبه و بازگشت به سوي حق داشته باشند.
قرآن كريم در اين خصوص ميفرمايد: "وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى ؛ و من بسيار آمرزنده هستم براي كسي كه توبه كند و ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد و به راه هدايت برود". (سوره مباركه طه، آيه ۸۲)
پس اگر كسي بدون قصد توبه و ترك گناه و جبران گذشته تنها بخواهد به وسيله انجام عمل صالح، از خداوند طلب مغفرت كند، مشمول آمرزش الهي نخواهد شد.
همانطور که گفته شد در دعاي اين روز از خدا خواهان آمرزش گناهان هستيم و نبايد فراموش كنيم كه يكي از خصوصيات ماه مبارك رمضان، غفران ويژه الهي است، تا جايي كه اگر كسي نتواند خود را از اين غفران عظيم بهرهمند سازد، بدبخت خوانده شده است.
رسول اكرم (ع) در خطبهاي كه در فضيلت ماه رمضان ايراد فرمودند اين گونه تصريح نمودند: "همانا شقي و بدبخت كسي است كه از آمرزش الهي در اين ماه بزرگ محروم بماند". (وسايلالشيعه، ج ۱۰، ص ۳۱۴)
در ادامه بحث به سراغ شرح عبارت «عملی فيه مقبولاً» در دعای روز بيست و ششم می رويم:
يكي از ويژگيهاي منحصر به فرد ماه مبارك رمضان، اين است كه اعمال ما در اين ماه مورد قبول درگاه الهي واقع ميشود و اين مطلب در كلام رسول گرامي اسلام "صلواتالله عليه" تصريح شده است. ايشان فرمودند: "عمل شما در اين ماه، مورد قبول است". (همان)
و اين تضمين كه از طرف پيامبر خدا داده شده، بسيار مهم است، زيرا ما هميشه در طول سال، اعمال عبادي گوناگوني انجام ميدهيم، ولي هيچگاه از قبولی آنها مطمئن نيستيم، اما در اين ماه مبارك به ما اطمينان خاطر دادهاند كه اعمال ما مورد قبول است و اين باعث ميشود انسان با اخلاص و آرامش و اطمينان بيشتري به انجام اعمال عبادي بپردازد.
و اما آخرين درخواست طرح شده در دعای اين روز که در قالب عبارت «عيبی فيه مستوراً» به خداوند ستار العيوب عرضه می داريم، پوشاندن عيب هاست.
از مهمترين صفات الهي كه اگر نبود تمام بندگانش مورد اذيت، خجالت و شماتت واقع ميشدند، صفت ستار بودن خداوند است و اين كه عيبهاي بندگانش را ميپوشاند و آنها را رسوا نميكند.
پيامبر خدا (ص) در فرمايشي به ابنعباس و در توضيح آيه ای پيرامون نعمتهاي ظاهري و باطني خداوند فرمودند: "نعمت ظاهري، آفرينش هماهنگ و موزن بودن توست و نعمت باطني، پوشاندن معايب و زشتيهاي توست كه اگر خداوند آنها را آشكار ميساخت، خانوادهات هم از تو متنفر و گريزان ميشدند، چه برسد به ديگران!" (ميزان الحكمه، ح ۲۰۳۹۱)
در پايان اين گفتار و در پاسخ به اين سؤال که اگر بخواهيم خداوند زشتيهاي ما را بپوشاند، چه كنيم؟ به يک راهکار عملی اشاره می نماييم رسول خدا "صلواتالله عليه" به فردي كه به ايشان عرضه داشت: ميخواهم خداوند عيبهايم را بپوشاند، فرمودند: "عيبهاي برادرانت را بپوشان تا خداوند عيبهاي تو را بپوشاند". (كنزالعمال، ح ۴۴۱۵۴)
📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان
#روزبیست_وششم
#شرح_دعای_روز_بیست_و_ششم_ماه_رمضان
.
.
✅ شرح دعای روز بیست و هفتم
👇👇👇
شرح دعای روز بيست و هفتم ماه مبارک رمضان را به مبحث مهم «شب قدر» اختصاص می دهيم.
شب قدر بعنوان شب نزول قرآن و مهمترين شب سال از مهمترين و پيچيدهترين مسائل مهم اسلامي است كه درباره آن كتابها نوشته شده و پيرامون آن مطالب زيادي عنوان شده است؛ اگرچه در قالب ادعيه روزانه ماه مبارك رمضان و در دعاي روز بيست و هفتم به مسأله شب قدر اشاره شده است و علماي اهل سنت نيز شب بيست و هفتم ماه رمضان را به شب قدر نزديكتر ميدانند، ولي بايد عرض كنيم كه طبق روايات بزرگان شيعه و بر طبق فرمايشات ائمه اطهار (ع) شب قدر يكي از شبهاي نوزدهم، بيست و يکم و يا بيست و سوم ماه مبارك رمضان است كه در بين اين سه شب، احتمال شب قدر بودن شب بيست و سوم، بسيارقوی تر است.
شب قدر داراي چند ويژگي منحصر به فرد است كه به آنها اشاره ميشود:
1️⃣شب نزول قرآن:
اگر چه قرآن در طول ۲۳ سال بهطور تدريجي بر رسول اكرم (ص)نازل شد اما تمام قرآن با فهم آن و نور آن و حقيقت باطني آن به طور دفعي و يكجا در شب قدر بر قلب نازنين رسول خدا (ص) نازل شده است كه نزول اول را "نزول تدريجي" و دومي را "نزول دفعي" قرآن ميگويند.
قرآن كريم مي فرمايد: "إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَة ؛ ما آن را در شبي مبارك نازل كرديم". (سوره مباركه دخان ، آيه ۳) كه به کارگيری فعل " أَنزَلْنَاهُ" دلالت بر نزول دفعي قرآن دارد.
2️⃣ شب مقدّر شدن تقديرات عالم:
يكي از ويژگيهاي شب قدر آن است كه در آن شب تمام مقّدرات عالم هستي تقدير ميشود و هر امري كه قرار است تا سال بعد اتفاق بيفتد در آن شب امضاء ميشود.
قرآن در اين باره ميفرمايد: " فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ ؛ در آن شب هر امري بر طبق حكمت خداوند تنظيم ميشود". (سوره مباركه دخان ، آيه ۴)
امام باقر (ع) در تفسير اين آيه فرمودند: "يعني در شب قدر هر سال، همه امور آن سال كه بايد تا سال بعد جريان يابد، تقدير ميشود چه خير و چه شر؛ چه اطاعت و چه معصيت، و چه در مولودهايي كه بايد به عرصه وجود قدم بگذارند و چه اجلها و رزقها". (الميزان، ج ۱۸، ص ۲۰۳)
3️⃣ شب عبادت، عبادتي بهتر از هزار ماه:
اين كه قرآن ميفرمايد: " لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ؛ شب قدر از هزار ماه بهتر است"(سوره مباركه قدر ، آيه ۳) را علامه طباطبايي (ره) به فضيلت و عظمت آن شب مرتبط ميداند و ميگويد: "منظور از بهتر بودنش از هزار شب به طوري كه مفسرين تفسير كردهاند، بهتر بودنش از حيث فضيلت عبادت است". (الميزان، ج ۲۰، ص ۵۶۳) يعنی طبق نظر ايشان شب زندهداري آن شب به عبادت بهتر است از عبادت هزار شب.
البته آنچه مفسرين و مرحوم علامه طباطبايي(ره) گفتهاند از روايت حضرت امام صادق (ع) در اين باره استنباط شده است.
4️⃣ شب توبه، استغفار، مناجات و احياء:
با نگاهی به دستورات علماي دين، درمييابيم كه شب قدر شب توبه كردن و مناجات و استغفار به درگاه الهي است؛احياء و شبزندهداري از مهمترين دستورات اين شب است و روايت شده كه حضرت زهرا(س) آنگونه تدبير می فرمود تا در شب ۲۳ ماه رمضان احدي از خانوادهاش نخوابد و با كمي طعام و امر به خوب خوابيدنِ در روز برای فرزندان ، آنها را دستور به شبزندهداري ميداد و ميفرمود: "محروم كسي است كه از خير امشب محروم بماند". (مفاتيحالجنان، ص ۳۸۹)
5️⃣ شب نزول فرشتگان به محضر امام زمان (عج)
قرآن ميفرمايد: " تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ؛ فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براي [تقدير] هر كاري نازل ميشوند". (سوره مباركه قدر ، آيه ۴)
طبق نظر علماي شيعه، فرشتگان الهي و روح،كه برخي آن را اعظمِ ملائكه و برخي او را جبرئيل و بعضی ديگر او را برتر از جبرئيل و غير از سنخ ملائكه ميدانند،در اين شب به محضرِ امام زمان (عج) براي تدبير امور سال وارد ميشوند و مقدرات عالم توسط اين فرشتگان و با امضاي امام زمان (عج) تقدير ميشود. (مفاتيحالجنان، ص ۳۷۱)
اين موضوع كه تقدير امور عالم توسط ائمه (ع) انجام ميشود در يكي از زيارتنامههاي امام حسين (ع)كه حضرت صادق (ع)آن را انشاء فرمودهاند، آمده است آنجا که می فرمايد: "اراده خداوند در تقديرات امورش بر شما وارد ميشود و از خانههاي شما صادر مي شود". (كامل الزيارات، ص ۱۹۹)
📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان
#روزبیست_وهفتم
#شرح_دعای_روز_بیست_و_هفتم_ماه_رمضان
.
.
✅ شرح دعای روز بیست و هشتم
👇👇👇
از آنجا که دعای اين روز با درخواست بهره مندی از مستحبات و نوافل آغاز می شود در شرح آن به بحث اعمال مستحبي و نمازهاي نافله ميپردازيم:
علماي دين، حالات ما را در مقابل انجام اعمال به پنج حالت تقسيم كردهاند كه از آنها به "احكام خمسه " تعبير ميشود؛يعني ما در مقابل انجام هر عمل يكي از اين پنج حالت را داريم:
۱. واجب: انجام دادن آن اجر دارد و انجام ندادن آن مجازات دارد.
۲. حرام: انجام دادن آن مجازات دارد ولي انجام ندادن آن اجر دارد.
۳. مستحب: انجام دادن آن اجر دارد ولي انجام ندادن آن مجازات ندارد.
۴. مكروه: انجام ندادن آن اجر دارد ولي انجام دادن آن مجازات ندارد.
۵. مباح (جايز): انجام دادن يا ندادن آن برابر است و نه اجردارد و نه مجازات.
اعمال مستحبي كه انجام دادن آنها اجر الهي دارد داراي شاخههاي گوناگون و فراواني هستند كه شمارش آنها دور از ذهن مينمايد؛ اعمال مستحبي به نمازهاي مستحبي، روزههاي مستحبي، دعاهاي مستحبي و... تقسيم ميشوند كه هر كدام مصاديق فراواني دارند؛ برای مثال در بسياري از روزهاي سال، روزه گرفتن مستحب است و يا در بسياري از شبهاي سال، نمازهاي مستحبي وارد شده كه به تفصيل در كتابهاي گوناگون شرح داده شده اند.
"نافله " به طور عام به كارهاي مستحبي و به طور خاص به نمازهاي مستحبي گفته ميشود؛ لذا نمازهايي در طول شبانهروز توصيه شده اند كه مكمل نمازهاي واجب هستند و به آنها "نوافل " ميگويند، مثلا نماز ظهر، نافله ظهر دارد و نماز مغرب، نافله مغرب و ... .
شرح نوافل را ميتوان از رسالههاي عمليه مراجع عظام تقليد آموخت و آنها را در كنار نمازهاي واجب بپاداشت؛ در همين خصوص نماز شب را نيز "نافله شب " مينامند كه مهمترين نماز نافله و داراي آثار و بركات بسيار زيادي است.
حال در اين بخش به بررسي جايگاه نمازهاي نافله در روايات و احاديث ميپردازيم:
امام كاظم (ع)فرمودند: "نمازهاي نافله، وسيله تقرب مؤمنان به خداست". (بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۳۰۸)
و امام باقر (ع)درباره آيه " الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ ؛ آنان كه بر نمازهايشان مداومت ميورزند" (سوره مباركه معارج ، آيه ۲۳) فرمودند: منظور نماز نافله است. (الكافي، ج ۳، ص ۲۷۰)
و در جای ديگر خداوند به حضرت عيسي فرمود: "... با نافلهها به من نزديك شو و به من توكل كن تا ترا كفايت كنم..." (ميزان الحكمه، ح ۲۱۷۱۳)
روايتی که می خواهيم در اينجا نقل کنيم به حديث "قرب نوافل " معروف است و از مهمترين روايات در باب اهميت نوافل است:
پيامبر خدا(ص) [در شبي كه به آسمان برده شد] گفت: پروردگارا! حال مومن نزد تو چون است؟ فرمود: اي محمد!... هيچ بندهاي از بندگانم با چيزي كه نزد من محبوبتر باشد از آنچه بر او واجب كردهام، به من نزديك نشد؛همانا او با "نمازنافله " به من نزديك ميشود تا جايي كه دوستدار او ميشوم؛پس چون دوستش بدارم، آن گاه گوش او شَوَم كه بدان بشنود و چشم او شَوَم كه بدان ببيند و زبان او شَوَم كه با آن سخن بگويد و دست او شَوَم كه با آن ضربه زند؛اگر مرا بخواند پاسخش دهم و اگر از من خواهشی كند، خواهشش را برآورم. (الكافي، ج ۲، ص ۳۵۲)
آری، اين روايت اوج اهميت نوافل را ميرساند كه با مداومت بر انجام آنها ميتوان تا مقامات بلند عرفاني پرواز كرد.
📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان
#روزبیست_وهشتم
#شرح_دعای_روز_بیست_و_هشتم_ماه_رمضان