eitaa logo
گزیده‌ها gozideha1404@
1.1هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
10.4هزار ویدیو
112 فایل
کانال گزیده‌ها جهت انعکاس مطالب قابل توجه می باشد. قدیری ابیانه مدیر کانال و افراد متعددی به عنوان ادمین تعیین خواهند شد
مشاهده در ایتا
دانلود
م شبانهٔ مردان اشاره کرد. در اینجا نیز همانند احکام خوراکی‌ها، قرآن به این دسته از مسیحیانِ گسترش‌دهنده نزدیک‌تر است، هرچندکه تلاش کرده استقلال خود را نیز حفظ کند. مثلاً در متون مسیحی تأکید زیادی بر روی هم‌جنس‌گرایی مردانه صورت گرفته است، درحالی‌که در قرآن به هر دو نوع هم‌جنس‌گرایی مردانه و زنانه توجه شده است. به‌علاوه باید توجه کرد که هرچند قرآن پیوستگی عمیقی با زمینهٔ مذهبی ادیان ابراهیمی دارد، اما خود را از محیط عربی کاملاً منقطع نکرده است. در برخی از احکام (همانند احکام حج که موضوع این کتاب نیست) و همچنین در نوع روایت و انتخاب واژگان، پیوند قرآن با محیط عربی کاملاً ملموس است. زلنتین در این فصل با پی‌گیری واژهٔ زنا در قرآن و پیش‌زمینه‌های آن در متون مسیحی به این نتیجه می‌رسد که مقصود از این کلمه در قرآن هرگونه رابطهٔ جنسیِ زن و مرد خارج از عقد ازدواج است. اما واژه‌های فاحشة/فحشاء در قاموس قرآن معنای گسترده‌تری دارند و با عبارت «نمایاندن برهنگی» در بایبل ارتباط دارد که منظور از آن هرگونه عمل نامتعارف جنسی است. نمایاندن برهنگی ترکیبی استعاری است که براساس باب هجدهم لاویان، زنای با محارم، زنای مُحصنه، لواط و آمیزش در حین قاعدگی را شامل می‌شود، اما معنای آن بعدتر در میان مسیحیان گسترش یافت و شامل هرگونه عمل نامتعارف جنسی شد. فصل سوم با نامِ «بوطیقای زنا با محارم» با استناد به سفر لاویان باب ۱۸ آیات ۶-۸ تا قرآن سورهٔ نساء آیات ۲۲-۲۳ به چگونگی روایت و صورت ادبیِ احکامِ مربوط به زنای با محارم در بایبل، باستان متأخر و قرآن می‌پردازد. زلنتین با تحلیل متن آیات ۲۲ و ۲۳ سورهٔ نساء در باب ازدواج‌های نامشروع به این نتیجه می‌رسد که برخلاف موردهای پیشین که تأثیرپذیری قرآن از عهد عتیق بیشتر به‌واسطهٔ متون مسیحی برقرار می‌شد، در اینجا ارتباط مستقیمی میان متن قرآن و عهد عتیق وجود دارد. در سفر لاویان قوانین مربوط به ازدواج‌های حرام بر هر دو گروه بنی‌اسرائیل و مجاوران اعمال شده است. قرآن حتی در ترتیب ذکر افرادی که ازدواج با آنان حرام است شباهت زیادی با این بخش از سفر لاویان دارد. البته همانند دیگر قوانین شرعیِ ذکرشده در فصول قبل، قرآن همچنان استقلال خود را حفظ کرده و فهرست آن با عهد عتیق تفاوت‌هایی نیز دارد. مثلاً ازدواج با زنِ برادر یا زنِ عمو در قرآن تحریم نشده است، درحالی‌که ازدواج با برادرزاده یا خواهرزاده، مادر یا خواهر رضاعی به فهرست ازدواج‌های ممنوع اضافه شده است. زلنتین در این فصل به این نتیجه می‌رسد که قوانین مربوط به ازدواج در بایبل بیشتر مربوط به تحریم‌های ازدواج در اقوام نَسبی است. در قرآن اما ازدواج با نزدیکان در خانواده‌ها‌ی نَسبی و سببی در کنار هم آمده است. نظیر این رویکرد قرآن را می‌توان در برخی متون مسیحی در دوران باستان متأخر یافت که در آن‌ها برخی ازدواج‌ها در نزدیکان سببی نیز وارد فهرست تحریم شده‌اند. زلنتین معتقد است قرآن بدین طریق به‌سمت نوعی تساوی جنسیتی حرکت کرده و فهرست ازدواج‌های ممنوع را به هر دو طرفِ مرد و زن تعمیم داده است، درحالی‌که در بایبل این تحریم‌ها به اقوام نسبیِ طرف مرد محدود می‌شود. زلنتین شواهد دیگری نیز در این فصل برای نشان‌دادن تمایل قرآن برای حرکت به سمت تساوی جنسیتی نشان می‌دهد. س.مجید طبا, [4/28/2024 10:43 AM] فصل چهارم «پاکی و مجازات در قرآن» نام دارد. در این فصل، زلنتین ابتدا به بررسی واژگان کلیدی قرآن در این موضوع می‌پردازد. ریشه‌های «ط‌ه‌ر» و «زک‌ی/و» برای نشان‌دادن پاکی در قرآن استفاده شده‌اند. در اغلب موارد این دو برای ارجاع به نَبود یا رفع ناپاکی‌های حرام به کار رفته‌اند. اما در برخی موارد معدودی که از ناپاکی‌های دوره‌ای سخن ‌رفته، قرآن از مادۀ «ط‌ه‌ر» استفاده می‌کند. در نقطهٔ مقابل، مادۀ «رج‌س» برای نشان‌دادن افرادی که دچار ناپاکی دائم‌اند استفاده شده است. زلنتین معتقد است در لسان قرآن هرگونه تجاوز از قوانین مرتبط با ناپاکی‌های حرام منجر به «رِجس» می‌شود. همچنین در قرآن رجس با شیطان پیوند وثیقی دارد. درواقع شیطان است که خواهان رجس در انسان‌هاست و موجب ناپاکی‌های حرام می‌شود. این همراهی شیطان با گناه و ناپاکی‌های حرام را در عهد عتیق و متون مسیحی دوران باستان متأخر نیز می‌توان یافت. مادۀ دیگری که زلنتین به آن می‌پردازد «ج‌ن‌ب» است که در قرآن برای ارجاع به ناپاکی‌های دوره‌ای از آن استفاده شده است، ناپاکی‌هایی که حاصل گناه نیستند بلکه در اثر فعالیت‌های طبیعی انسانی حاصل می‌شوند. با در نظر گرفتن نقش محوریِ ناپاکی‌های حرام در قرآن مفهوم عبارت «فَساد فی‌الأرض» در این فصل بررسی می‌شود. زلنتین ارتباط تنگاتنگی میان این مفهوم قرآنی با مفهوم «آلوده‌کردن سرزمین مقدس» در عهد عتیق، به‌ویژه تفسیرهای آن در یهودیت ربانی، می‌یابد. در آیات ۳۳ و ۳۴ سِفر اعداد می‌خوانیم که خون زمین را آلوده
43 AM] زلنتین مدعی است که قوانین وضع‌شده در سفر پیدایش برای نوح و اعقابش و قوانین سفر لاویان دربارهٔ مجاوران خاستگاه تمامی قوانین شرعیِ بعدی برای غیریهودیان است. برای اثبات این ادعا، او ابتدا سراغ قوانین مرتبط با خوردنی‌های حرام در کتاب «اَعمال رسولان» (که بخشی از عهد جدید پس از چهار انجیل رسمی است) می‌رود و نشان می‌دهد که در «اعمال رسولان» قوانین مربوط به مصرف گوشت قربانی‌ برای بت‌ها، خون و حیواناتی که ذبح شرعی نشده‌اند، بر پایهٔ قوانینِ مرتبط با مجاوران در سفر لاویان بنا شده است. البته این قوانین همگی مربوط به ناپاکی‌های حرام‌اند و آنجا به ناپاکی‌های دوره‌ای به‌طور صریح پرداخته نشده است. سپس زلنتین به‌سراغ متون ربانی می‌رود و آنجا هم به این نتیجه می‌رسد که مجموعه قوانین موسوم به «فرمان‌های نوح» از سفر لاویان نشئت ‌گرفته‌است. بررسی‌های زلنتین نشان می‌دهد که هم متون ربانی و هم مسیحی شباهت‌های بسیاری از جهت فهرست قوانین شرعی با یکدیگر دارند، هرچند که تفاوت‌هایی را نیز در این میان ـ به دلیل رویکرد متفاوت این دو گروه در تفسیر متن ـ می‌توان یافت. ازجمله‌ اینکه در تفسیر ربی‌ها مصرف گوشت مردار برای غیریهودیان آزاد است و آن‌ها اصلاً مخاطب قوانین مربوط به ناپاکی‌های دوره‌ای نیستند. اما اعمال رسولان به‌روشنی گوشت مردار را برای همه حرام اعلام کرده و جا را برای اِعمال قوانین ناپاکی‌های دوره‌ای برای غیریهودیان باز گذاشته است. سپس در این فصل، موضوع تحریم گوشت قربانی‌شده برای بت‌ها، خون و مردار در متون مسیحیِ دوران باستان متأخر تا قرآن پی گرفته می‌شود. بر این اساس، زلنتین به این نتیجه می‌رسد که غالب مسیحیانِ آن دوران قوانین اِعمال‌شده بر غیریهودیان ـ براساس کتاب اَعمال رسولان ـ را برای خود لازم‌الاجرا می‌دانسته‌اند. زلنتین به‌طورکلی سه رویکرد را نسبت به قوانین شرعیِ موجود در اَعمال رسولان در میان مسیحیان دوران باستان متأخر شناسایی می‌کند: تحقیر، قدردانی، و گسترش. رویکرد نخست تنها در میان تعداد بسیار اندکی از آباء کلیسا دیده شده، اما اکثریت آباء کلیساهای لاتینی، یونانی و سریانی و همچنین تمامی شوراهای کلیسایی قوانین موجود در اعمال رسولان را تأیید کرده و بر اجرای آن در میان پیروان‌شان تأکید کرده‌اند. در این میان برخی نیز بوده‌اند که دامنهٔ این قوانین شرعی را در پیروان خود گسترش داده و احکام آن را تا حد «قوانین بایبل برای خودِ یهودیان» جلو برده‌اند. این فصل با بحث در باب محرمات غذایی در قرآن پایان می‌باید. زلنتین زمینهٔ چهار تحریم قرآنی یعنی خون، مردار، گوشت قربانی‌شده برای بت‌ها و خوک را بررسی می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که قرآن از لحاظ فقهی قوانین موجود در عربستان دربارۀ خوردنی‌ها را نپذیرفته و به‌جای آن خود را به گروه گسترش‌دهندگان مسیحی نزدیک کرده است. درحالی‌که سه مورد نخستِ تحریم‌های قرآن کاملاً با رویکرد مسیحیان و همچنین یهودیت ربانی شباهت دارد، مورد آخر یعنی تحریم گوشت خوک از مواردی است که قرآن را از این دو گروه جدا می‌کند. زلنتین معتقد است اگرچه پیوستگی عمیقی میان قرآن و متون قبلی وجود دارد اما قرآن با ایجاد تفاوت‌هایی در قوانین شرعی در پی ساختن هویت جدیدی برای خود و پیروانش بوده است. س.مجید طبا, [4/28/2024 10:43 AM] فصل دوم کتاب به قوانین ناپاکی‌های حرام و دوره‌ایِ مربوط به اندام جنسی می‌پردازد. این فصل، «رابطهٔ جنسی به‌مثابه جرم»، از قوانین سفر لاویان باب ۱۸ آیات ۱۹-۲۶ تا مفاهیم قرآنیِ فاحشة/فحشاء و زنا را دربرمی‌گیرد. در اینجا نیز همانند قوانین مرتبط با خوراکی‌ها در فصل پیشین، می‌توان پیوستگی قوانین شرعی را در محیط باستان متأخر پی‌گیری کرد. نقطهٔ شروع کار در اینجا نیز قوانین رفتار جنسی برای مجاوران یا غیریهودیان است که در باب هجدهمِ سفر لاویان به آن اشاره شده است. این قوانین را تقریباً در همۀ اَشکال مسیحیت و یهودیت ربانی و همچنین قرآن می‌توان یافت. در این فصل ابتدا قوانین مربوط به ناپاکی‌های حرام جنسی در بایبل برشمرده می‌شود: آمیزش در زمان قاعدگی، زنا، ازدواج با کفار، لِواط و رابطه با حیوانات. به‌علاوه، در سفر لاویان احکامی وجود دارد که در دستهٔ احکام مربوط به ناپاکی‌های دوره‌ای قرار می‌گیرند مانند غسل پس از آمیزش جنسی و احکام مربوط به قاعدگی، که البته فقط برای بنی‌اسرائیل وضع شده و برای غیریهودیان کاربرد نداشته است. ربی‌ها، نظیر برخی مسیحیان، اِعمال قوانین ناپاکی‌های دوره‌ای بر غیریهودیان را نپذیرفته‌اند. اما مسیحیانی که در دستهٔ گسترش‌دهندگان قرار می‌گیرند، اهمیت زیادی برای احکام مربوط به ناپاکی‌های دوره‌ایِ جنسی برای غیریهودیان قائل شده‌اند و عملاً پای‌بندی به آن‌ها را برای مسیحیان به‌رسمیت شناخته‌اند. ازجملهٔ این احکام می‌توان به ناپاکی موقتی زنان در اثر قاعدگی یا زایمان، ناپاکی پس از رابطهٔ جنسی مشروع یا احتلا
می‌کند و خداوند از ساکنان سرزمین مقدس می‌خواهد که زمین را به‌هیچ‌وجه آلوده نکنند. در متون ربانی این مفهوم گسترش یافته و هرگونه بی‌عدالتی ازجمله بی‌عدالتی‌های مالی نیز جزو گناهانی شمرده شده‌اند که موجب آلودگی زمین می‌شود. در قرآن نیز در سورهٔ شعرا پیمانه را درست نکشیدن و کم‌فروشی و کاستن از اموال در فهرست گناهانی آمده‌اند که موجب فساد فی‌الأرض می‌شوند. دیگر خاستگاه‌های فساد فی‌الأرض در قرآن نظیر شرک و راه‌زنی نیز در متون ربانی موجب آلودگی زمین شمرده شده‌اند. در نتیجه‌گیری انتهای کتاب، زلنتین بار دیگر به موضوع «جنتیل‌ها» بازمی‌گردد و می‌گوید که قرآن نیز همانند متون مسیحی اولیه تمایز آشکاری میان بنی‌اسرائیل و دیگر قوم‌‌ها می‌دیده است. البته باید توجه کرد که در قرآن مسیحیان نیز جزو بنی‌اسرائیل محسوب می‌شوند. (البته قراردادنِ مسیحیان در زمرهٔ بنی‌اسرائیل در برخی فرقه‌های سریانی دوران باستان متأخر نیز سابقه دارد.) قرآن خود را جزو غیراسرائیلیان می‌شمارد و هویت غیراسرائیلی خود را با اسماعیل، پسر ابراهیم، گره می‌زند. از این منظر، احکام اعمال‌شده برای غیراسرائیلیان تا زمان قرآن در میان قوم‌‌ها و فرقه‌های مذهبی ساری و جاری بوده‌اند. در نتیجه، زلنتین معتقد است با قراردادن قرآن در بستر دنیای باستان متأخر و پی‌گیریِ دیگر سنت‌های آن دوران، نظیر یهودیت ربانی و مسیحیت، می‌توان پیوستگی فرهنگ شرعیِ آن دوران را به خوبی مشاهده کرد.
🔸 سوال در آمریکا شلوغ شده چرا اصلاح طلبان و حامیان آمریکا در ایران نگران شده اند ؟؟ 🔹 چون آمریکا ضعیف بشه دیگه نمیتونه از اینها دفاع کنه بیچاره میشن .... ♦️آقای حسن خمینی چرا ساکتی ؟ فقط بلدی بیای در مجالس سران خودت رو نشان بدی ؟ نفاق آخرش رسوایی است حتی اگر نوه امام خمینی باشی ♦️آقای محمد رضا عارف بعنوان استاد دانشگاه چرا به سرکوب دانشجویان دانشگاه های آمریکا اعتراض نمی کنی؟ ♦️جناب عادل فردوسی پور چرا خفه شدی و از آزادی بیان دانشجوها حرفی نمی زنی ؟ ♦️آقای علی مطهری چرا سکوت کرده ای همیشه علیه جمهوری اسلامی توییت میزدی حالا چرا چیزی نمیگی؟ پدرت علیه صهیونیست ها فریاد میزد تو چرا مانند حامیان صهیونیست ها بی تفاوت شدی ؟ کینه ات فقط ضد جمهوری اسلامی است؟ ♦️تحصن کنندگان طب اسلامی و صادق شیرازی علیه پلیس ایران فتنه بپا کردند گفتند نیروی انتظامی سرکوبگر است .... چرا علیه پلیس سرکوبگر آمریکا لال شده اید ؟ ♦️مجمع روحانیون اصلاح طلب مدرسین شما چرا بیانیه نمیدهید،؟ برای مهسا امینی جهنمی بیانیه دادید ولی برای مردم غزه سکوت کردید ؟ 🔸جناب جهانگیری و ظریف و خاتمی از شما اصلا انتظار نداریم چون شما فقط زمانی که به آمریکا و اسراییل خسارت وارد شود اجازه حرف زدن دارید ... 🔹️🔹️ بله مزدوران آمریکا فقط اجازه دارند علیه جمهوری اسلامی تندخویی و بی انصافی و اعتراض کنند 🇮🇷 چه پست موجوداتی هستند، وطن فروشان اجنبی پرست 😈😈😈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعداز ۳۶ سال رهبر کره شمالی این فیلم را گذاشته توی پیج شخصیش سلام خدمت همه دوستان و شیعیان امیرالمومنین علیه السلام به ایشون میگن فرزند امیر المومنین، حضرت سید علی خامنه ای مایه افتخار ، شخصیت ، هویت ،وقار قابل توجه بعضی ایرانی ها
هدایت شده از خبر فوری سراسری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♨️ دستگیری استاد دانشگاه واشنگتن که فقط در حال فیلم گرفتن بود! 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 📝 شکست راهبردی تسلیحات آمریکایی-اسرائیلی در میدان نبرد 🍃🌹🍃 🔻انهدام تعدادی از تانک‌های آبرامز به عنوان ستون فقرات نیروهای زرهی ارتش آمریکا توسط پهپادهای کوچک در جنگ اوکراین باعث شد که کی‌یف این تانک ۱۲ میلیون دلاری را از میدان نبرد خارج کند. 🔹به تازگی پنتاگون با فروش تانک‌های آبرامز به بحرین به قیمت بیش از ۲ میلیارد دلار موافقت کرده بود که به نظر می‌رسد شاهد دوشیده شدن دوباره برخی گاوهای شیرده در منطقه باشیم. 🔺پیش از این نیز، انصار الله یمن با موفقیت پهپاد ۳۲ میلیون دلاری MQ-۹ آمریکایی را سرنگون کرده بود و در جبهه دیگری حزب الله لبنان با انهدام پهپاد هرمس ۹۰۰، علاوه بر زیر سوال بردنِ اعتبار نیروی هوایی اسرائیل، بازار فروش این پهپاد ۸۳ میلیون دلاری را نیز با خطر مواجه کرد.
🔻آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان: طرح نور را با قدرت ادامه دهید 🔹با قوت را انجام دهید اما حاشیه‌سازی نشود و احترام‌ها رعایت شود. سست نشوید؛ ما هم دعاگوی شما هستیم. •••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾••••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینجا پاریس است و صدای دانشجویان معترضی که شاید مکرون ببیند و بشنود 🔺️ دانشجویان به خیابان‌ها ریختند و شعار آزادی فلسطین و حق تاریخی ربوده شده آن را سر دادند! 💠صبح صادق مهدوی