فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر ایه ۱۹۲ تا ۱۹۶ شعراء
زُبُرِ» از واژهى «زُبُرِ» به معناى نوشتن و جمع «زبور» به معناى كتاب است.
حضرت اسماعيل، هود، صالح و شعيب عليهم السلام، به زبان عربى سخن مىگفتهاند.
فرشتهى وحى داراى چند نام است: روحالامين، روحالقدس، شديدالقوى، رسولٌكريم و جبرئيل. دليل اين كه به جبرئيل «روح» گفته شده، يا به خاطر آن است كه دين و روح مردم به واسطهى او زنده شده، يا خودش موجودى روحانى است.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
إِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعالَمِينَ «۱۹۲»
نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ «۱۹۳»
عَلى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ «۱۹۴»
والبتّه اين (قرآن) فرستاده پروردگار جهانيان است. (كه جبرئيل) فرشتهى امين الهى آن را فرو آورده است بر دل تو، تا از هشداردهندگان باشى.
بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ «۱۹۵»
وَ إِنَّهُ لَفِي زُبُرِ الْأَوَّلِينَ «۱۹۶»
(اين قرآن) به زبان عربى روشن (نازل شده) و همانا (خبر) آن در كتابهاى (آسمانى) پيشين آمده است
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
قرآن را ساده ننگريم، زيرا:
الف: سرچشمهى آن،
«رَبِّ الْعالَمِينَ» است.
ب: واسطهى آن،
«الرُّوحُ الْأَمِينُ» است.
ج: ظرف آن،
قلب پاك پيامبر صلى الله عليه و آله «قَلْبِكَ» است.
د: هدف آن،
بيدارى مردم «الْمُنْذِرِينَ» است.
ه: زبان آن،
فصيح و بليغ «عَرَبِيٍّ مُبِينٍ» است.
و: بشارت آن،
در كتابهاى پيشينيان،
«زُبُرِ الْأَوَّلِينَ» است.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
شنیدم به شهید ( آرمان علی وردی) گفتن به #رهبر_ناسزا بگو ولت میکنیم، وگرنه بیشتر میزنیمت
آرمان هم گفته #اون_نورچشم_منه، شما بزنید....😭
.
🌺#حسین_دارابی
#تعریف_شبهه
#نهج_البلاغه
◽️وَ إِنَّمَا سُمِّيَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لاَِنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ
🔴شبهه تنها از اين جهت شبهه ناميده شده که شباهتى به حق دارد (هر چند در واقع باطل است).
✍و به همين دليل سبب فريب گروهى از ساده لوحان و دستاويزى براى شيطان صفتان، جهت فرار از حق مى شود.
📘#خطبه_35
درس اخلاق 4 آبان 1401.mp3
25.82M
﷽
💌 به دوستانمون
هم پیشنهاد بدهیم
💎 سخنرانی مهم و
کاربردی استاد عابدینی
🔸️جنگشناختی، قوهیخیال
🔸️تحلیل آشوبهای اخیر
وَ الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ «۲۲۴» أَ لَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وادٍ يَهِيمُونَ «۲۲۵» وَ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ ما لا يَفْعَلُونَ «۲۲۶»
(پيامبر اسلام شاعر نيست، زيرا) شاعران را گمراهان پيروى مىكنند. آيا نديدى كه آنان در هر وادى سرگشته مىروند؟ و مطالبى مىگويند كه به آن عمل نمىكنند؟
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ «۲۲۷ شعراء»
مگر آنان (شاعرانى) كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام داده و خدارا بسيار ياد مىكنند، و پس از آن كه مورد ستم قرار گرفتند (به دفاع از خود) يارى مىطلبند (و با شعر از مظلوميّت خود دفاع مىكنند) و كسانى كه ظالمند، به زودى خواهند دانست كه به كدام بازگشتگاه باز خواهند گشت.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
كلمهى «غاوون» از «غى»، ضد رشد است، چنانكه در جاى ديگر مىفرمايد: «قَدْ تَبَيَّنَالرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ»
از آنجا كه كفّار قرآن را ساختهى وهم و خيال، و پيامبر را شاعر مىدانستند، اين آيات آنان را محكوم مىكند كه طرفداران شعرا، گمراهانند ولى طرفداران پيامبر اسلام گمراه نيستند.
شعرا بىهدف وسرگشتهاند وبه گفتهى خود عمل نمىكنند، ولى پيامبر اين گونه نيست، هماهنگى ميان گفتار و رفتار پيامبر اسلام، نشانهى آن است كه او شاعر نيست.
از اينكه نام شعراى بىهدف در كنار دروغسازانى كه شياطين بر آنان نازل مىشوند، آمده است، شايد بتوان ارتباطى ميان شيطان دروغساز و شاعر بىهدف هرزهگو كشف نمود.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ما امام زمان داریم
🔵 داستان تشرف شیخ محمد کوفی خدمت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
🎙 #آیت_الله_ناصری
اسلام با هنر مخالف نيست، با شعر بىهدف مخالف است. «فِي كُلِّ وادٍ يَهِيمُونَ»
اگر شعر همراه با ايمان و تقوا نباشد، خيالات و احساسات شخصى شاعر و تمايلات مردم، هر روز شاعر را به يك وادى مىكشاند. «فِي كُلِّ وادٍ يَهِيمُونَ»
آنچه مورد انتقاد است، گمراه كردن مردم و سرگرم نمودن آنان به امور مختلف است. «يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ- فِي كُلِّ وادٍ يَهِيمُونَ» خواه در زمينهى شعر باشد يا قصه، يا فيلم يا عكس يا تئاتر يا طنز و يا سخنرانى، لكن شعر به خاطر زيبايى و ويژگىهاى خاصّش نافذتر است.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
در روايات، شعر خوبى كه از حقّ طرفدارى كند، از جهاد با سر نيزه برتر شمرده شده و مورد ستايش قرار گرفته است.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: بعضى از بيانها همچون سحر و بعضى از شعرها حكمت است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به شاعر متعهّدى به نام «حَسّان» فرمود: روحالقدس با توست.
پيامبر صلى الله عليه و آله در يكى از سفرها، «حَسّان» را فراخواند كه شعر بخواند. او مىخواند و حضرت گوش مىدادند. حضرت دستور دادند در مسجد جايگاه خاصّى براى «حَسّان» باشد.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
مطالبى دربارهى شعر و شاعران به مناسبت آيات آخر سوره شعراء بيان مىكنيم:
از تفسير بيضاوى نقل شده: چون اشعار جاهليّت بيشتر پيرامون خيالات، توصيف زنان زيبا، معاشقه و افتخارات بيهوده يا بدگويى و تعرّض به ناموس ديگران بوده اين آيات نازل شده است. «وَ الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ»
تفاوت ميان حكيم وشاعر آن است كه حكيم ابتدا معانى را در نظر مىگيرد وبعد الفاظ را به كار مىبرد، ولى شاعر ابتدا قالب والفاظ را در نظر مىگيرد، سپس معانى را بيان مىكند.
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدار آرتین سرایداران از مجروحین حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز و خانواده دانشآموز شهید علی اصغر گویینی از شهدای این حادثه با رهبر معظم انقلاب