eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
3.3هزار ویدیو
132 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️چرا باید بازار سکه داشته باشیم؟! کجای دنیا اینگونه هست که ما انجام می دهیم؟! 🎙سخنران: پروفسور مسعود درخشان 📌بخشی از نشست اصلاحات ساختاری در نظام بانکی کشور، با حضور کارشناسان، مدیران و صاحبنظران بانکی @jebhetse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️فریب بزرگ: نقدینگی و تمام! 🎙سخنران: پروفسور مسعود درخشان 📌بخشی از نشست اصلاحات ساختاری در نظام بانکی کشور، با حضور کارشناسان، مدیران و صاحبنظران بانکی @jebhetse
جمله‌ای که از استاد درخشان در کلیپ بالا ناقص ماند جمله آخر این یادداشت بود. در هیچ دوره‌ای از تاریخ مثل امروز فقرا (دانشجویان و اساتید اقتصاد و مردم عادی) از حق سرمایه‌داران و اغنیا دفاع نکرده‌اند. در مورد نقدینگی نداشتن مردم ایران ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹یک‌سوم از سال را می‌توانیم درب آشپزخانه‌مان را ببندیم 🔸سفرهای داخلی ما >>> سفرهای خارجی اونا 🔸اگر هتل‌ها می‌خواستند در اربعین خدمات بدهند! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
توصیف بانک خصوصی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی طرف مى‌آيد بانك ايجاد ميكند با استفاده از اجازه‌ى توسعه‌ى بانكها - كه يكى از كارهاى غلطى كه در كشور شد اين است كه اجازه ميدهند همين‌طور پشت‌سرهم بانك به‌وجود بيايد - پولهاى مردم را جمع ميكنند، بعد شركتهاى صورى درست ميكنند، پولهاى مردم را به‌عنوان قرض، وام و تسهيلات بانكى به شركتهاى خودشان ميدهند، جيب خودشان را پُر ميكنند؛ از اين كارها دارند ميكنند، اينها را بايستى مراقبت كرد (بیانات در حرم رضوی، ۱۳۹۸/۱/۱). 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
بررسی اندیشه‌ها و خدمات علمی دکتر مسعود درخشان با محوریت نقد و بررسی کتاب «فریب بزرگ؛ علم اقتصاد یا اقتصاد علم نما» با حضور شماری از اساتید و پژوهشگران 🔹 زمان: چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ تا ۱۹ 🔹 مکان: تهران، پاسداران، خیابان مؤمن‌نژاد (گلستان یکم)، پلاک ۱۲۴، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی 🌐 لینک مجازی: b2n.ir/iscs 💠 @profderakhshan
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
برخی دوستان پیام دادند فیلم کامل این سخنرانی در دانشگاه خواجه نصیر را می‌خواستند. چون حجمش بالاست در ایتا امکان بارگذاری نیست. لینک در بله: https://ble.ir/eco_kntu/3806077555127624281/1681138525664 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فرق بین بانک و بانک خصوصی اینه که یکی حرامیه یکی حرامزاده! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
خانمم گفت: اگر کاری باشه که بتونم انجام بدم توی خونه قبول میکنم. گفتم همین الان داری بیشتر از من کار می‌کنی. گفت: نه! کاری که درآمد داشته باشه! گفتم: کاری که داری میکنی چند برابر درآمد من ارزش داره. اگر تو نباشی من باید ده‌ها میلیون تومان خدماتِت رو از تهیه کنم! و البته این جدای از ارزش معنوی تربیت فرزند و انسان‌سازی‌ست که انجام می‌دهی. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
یادمه قدیما پدر و مادرم جلوی ما در مورد مسائل مادی و دنیایی و خرج و مخارج زندگی و اینها هیچ وقت صحبت نمی‌کردند! اول به این خاطر که ما با آرامش زندگی کنیم و ذهنمون درگیر مشکلات اقتصادی نشه! دوم هم به خاطر اینکه قدیمی‌ها اعتقاد داشتند در مورد دنیا حرف زدن کار درستی نیست. اونم جلو بچه‌ها که اصلا ذهن و دلشون درگیر مسائل مادی نیست. و جالب اینکه من واقعا برام فرقی نداشت نون و سیب‌زمینی می‌خوردیم یا قرمه‌سبزی! هیچ وقت در تمام طول عمرم به غذایی که توی سفره گذاشته شده ایراد نگرفتم! یادمه پدربزرگم همیشه وقتی سفره پهن میشد فارغ از اینکه غذا چیه شروع میکرد نون خالی میخورد! همیشه هم مادربزرگم بهش اعتراض میکرد که صبر کن مثلا دارم پلو مرغ میارم! اما پدربزرگم توجهی نمی‌کرد. بعدا دیدم در روایات که کراهت داره وقتی نون توی سفره اومده منتظر غذای دیگه‌ای بمونیم! خلاصه که خیلی اسیر شدیم رفقا! ما بیشتر از بقیه... یکی از علت‌هاش هم همین مباحث اقتصادیه! یکی از مشکلات بزرگ مباحث اقتصادی اینه که همه‌ش باید در مورد دنیا حرف بزنی! حقیقتا حرف زدن در مورد دنیا دل رو سیاه میکنه... بگذریم... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
FOREVER فیلم forever (ابدی) در مورد زندگی یک پزشک است که هرکاری می‌کند نمی‌میرد. هر بار هم که می‌میرد دوباره زنده می‌شود. 👌 نکته جذاب این فیلم این است که آدم را به فکر فرو می‌برد که اگر قرار باشد ابدی زندگی کنم چگونه زندگی خواهم کرد؟ 🔹نسبت به غم و شادی‌های دنیا چگونه خواهم بود؟ آیا اگر امروز هزاران میلیارد پول داشتم دویست سال بعد هم همین حس را نسبت به جمع مال خواهم داشت؟ دو هزار سال بعد چطور؟ بیست هزار سال بعد چطور؟ 🔸آیا لذات زودگذر جای خودشان را به لذات باقی نخواهند داد؟ آیا حرص و طمع از بین نخواهد رفت؟ آیا با صبر و بدون عجله کارها را متقن و محکم انجام نمی‌دادم؟ 🔹اگر قرار باشد هزاران سال عمر کنیم خانه آپارتمانی می‌سازیم که قطعا با یک زلزله در طول چندهزار سال آینده ویران خواهد شد؟ یا یک خانه بسیار محکم می‌سازیم که هیچ‌وقت ویران‌نشود؟ یا به یک چادر یا خانه سبک چوبی بسنده می‌کنیم؟ 💡فکر کردن به این اتفاق آنقدر اثر مثبت بر زندگی انسان دارد که خدا می‌داند. از همین رو حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: كُنْ لِدُنْیاكَ كَأَنَّكَ تَعیشُ اَبَداً وَ كُنْ لِاخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَموتُ غَداً (برای دنیایت چنان باش كه گویی جاویدان خواهی ماند و برای آخرتت چنان باش كه گویی فردا می میری.) ▪️در روایات مختلفی آمده است که حضرت نوح علیه‌السلام تا آخر عمرشان یا خانه نساختند یا یک خانه پشمی داشتند و اتفاقا ایشان توقع و انتظارشان عمر بسیار طولانی‌تری بود و فرموده‌اند: عمر ۲۵۰۰ ساله من مثل قدم برداشتن از آفتاب به سایه بود. پ‌ن: در فیلم ابدی نقش اول فیلم وسائل ساده زندگی‌اش که مربوط به چند قرن پیش است تبدیل شده به عتیقه و بسیار قیمتی. تصور کنید قاشق و چنگالی که روزی هیچ ارزشی نداشت امروز تبدیل شده به یک جنس گران‌قیمت! سوال: چرا؟ ارزش این عتیقه چیست؟ چه چیزی به آن اضافه شده که قیمتش بالارفته؟ بر آن زمان گذشته است! ارزش زمانی که ما در اختیار داریم چقدر است؟ ارزش زمانی که در اختیار دیگران می‌گذاریم چقدر؟ چطور می‌شود در امروز ارزش زمان یک نفر می‌شود هزار تومن! ارزش زمان دیگری می‌شود میلیاردها تومن؟! آیا واقعا این حد از اختلاف طبیعی و عادلانه است؟ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
رسول اللّه‏ صلی‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله: ما مِن غَنِيٍّ ولا فَقيرٍ إلاّ وَدَّ يَومَ القِيامَةِ أنَّهُ اُوتِيَ مِنَ الدُّنيا قوتا پيامبر خدا صلی‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله: در روز قيامت، هركس از دارا و نادار، آرزو می‌كند كه اى كاش از دنيا به اندازه قوت روزانه به او داده می‌شد. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از 🕯 جهاد تبیین
⚠️بانک های خصوصی؛ صاحبان نقش های مخرّب در نظام پولی و مالی! 📌در مقابل حمایت از مدیران خوبِ شرکتها، با صاحبان نقش‌های مخرّب در نظام پولی و مالی همچون برخی مؤسسات مالی یا بانک‌های خصوصی که با خرید ملک و زمین یا اضافه برداشت از بانک مرکزی موجب تورم می‌شوند، بدون رودربایستی برخورد شود. 🗓دیدار رمضانی مسئولان نظام با رهبر انقلاب، ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ پ.ن: 💡یک سوال! کدام یک از ما که ادعای انقلابی گری داریم، نگاه مان به بانک های خصوصی اینگونه است؟! 💠 https://eitaa.com/jahadtabini
سلام آقای عباسی فر فیلمی شاید برعکس فیلم ابدی هست به نام "IN TIME"[سر وقت] و در مورد زندگی جیره بندی شده ست... یعنی شما به مقداری که پول میدی میتونی زنده بمونی یا اینکه عمر یک انسان دیگه رو بدزدی و یا به هر نحوی ازش بگیری اونجا تو اون فیلم "زمان" و "طول عمر" یه مفهوم دیگه پیدا می کنه و دقیقا داستان با مرد پولداری شروع میشه که بیش از ۱۰۰۰ سال زمان برای زندگی داره اما خسته شده و میخواد سهم ش از زمانِ زندگی رو به یکی دیگه بده سلام علیکم بله فیلم آن‌تایم مفهوم بازاری شدن زمان را به شکل خوبی طرح کرده است. ‌یکی از تاثیرگذارترین صحنه‌ها هم نرسیدن آن مادر به فرزندش برای گرفتن لحظاتی بیشتر از زندگی است. رابطه بازاری همین‌قدر گرگ است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
حضرت پدر (روحی‌فداه) آمدند چراغی را روشن کردم فرمودند خاموش کن اسراف است... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
😂 از تقصیر دولت قبله! رسیدیم به ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
📌 پارادوکس علم و عدالت! 🔹گفتم نظرت راجع به شکاف‌طبقاتی چیه؟ 🔸گفت ظالمانه است 🔹گفتم توسعه اقتصادی آمریکا نتیجه عمل به علم اقتصاد است یا نتیجه غارت و استعمار و استثمار؟ 🔸گفت عمل به علم اقتصاد! 🔹گفتم پس آن شکاف‌طبقاتی نجومی هم نتیجه همان علم است! 🔸گفت ای کمونیستِ مسلمان! 😡 🔹گفتم عزیزم :) ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
پشتوانه ریال عهد امام و امت است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کیفیت کدام بالاتر است؟ پژو ۲۰۷ یا پورشه؟! اخیرا فیلمی از کیفیت خودروی پژو ۲۰۷ تولید ایرانخودرو با تقلید از فیلم مشابه خارجی، توسط یک فعال مجازی منتشر شد که انتشار گسترده‌ای یافت. با کمی جستجو فیلم اصلی که درباره یکی از بهترین خودروهای شرکت «پورشه» است را پیدا کردیم. همچنین فیلمی نیز از خودروی شخصی ضبط نمودیم تا صحت ماجرا را ارزیابی نماییم که هیچیک از وقایع فیلم برای خودروهای مورد آزمایش اتفاق نیافتاد. در کلیپ فوق هر دو فیلم موجود است. بصیرت و درست‌باوری به جای زودباوری خودتحقیرانه در جنگ ترکیبی شناختی-اقتصادی، امری مهم برای درک درست وقایع و در نتیجه رسیدن به مطالبه و پیشنهاد کاربردی با پیامد حل واقعی مشکلات است. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔷پاسخ به یک استدلال: ‼️می‌گویند رشد تولید در ایران در سال های اخیر منفی است. اما نقدینگی هر سال چند ده درصد رشد کرده است. این نشان می دهد که افزایش نقدینگی نقشی در تولید ندارد. 🔸در این استدلال یک خلأ و مغالطه رهزن وجود دارد. واحد نقدینگی، ریال است. واحد تولید هم ریال است. اگر تولید را بر اساس ریال اسمی (یعنی همان که نقدینگی با آن محاسبه می شود) محاسبه کنید، مقدار تولید قطعا بیش از مقدار نقدینگی رشد کرده است. در اینجا اما برخی به جای تولید اسمی، تولید را به سال پایه بر می گردانند تا اثر تورم را تا حدی در آن از بین ببرند. لذا تولید تعدیل شده را با نقدینگی اسمی مقایسه می کنند. یعنی یک مقدار ریالی که تقسیم بر یک عدد شده است را با یک مقدار ریالی اسمی بدون تقسیم بر آن عدد مقایسه می‌کنند. طبیعی است که چنین مقایسه ای به لحاظ ریاضی میان دو متغیر ناهمسان رخ داده است و حاوی خلأ محاسباتی است. حال اگر تورم را همانگونه که از تولید تعدیل کردند از نقدینگی هم تعدیل کنند، نشان داده می شود که باز هم تولید بیش از رشد نقدینگی واقعی رشد کرده است. 🔸پول گرا ها اما با مفهوم نقدینگی واقعی ارتباط برقرار نمی کنند. چون برایشان امکان ندارد که رابطه یک به یک بین تورم و نقدینگی را انکار کنند. حال آنکه در نگاه ما هیچ رابطه یک به یکی میان این دو متغیر وجود ندارد. اینجا یکی از جاهایی است خلأ ریاضیات در تحلیل‌های مفهومی پدیدار می‌شود. چرا که نتیجه‌ای که بناست در مدل به آن برسیم، در میانه راه بر استدلال تحمیل می‌شود. لذا در حال اثبات این هستیم که اگر الف، پس الف. که البته این خاصیت منطق صوری و منطق ریاضی است که هیچ دلالت محتوایی نداشته باشد. 🔸اما در فرض مقابل، میان نقدینگی اسمی و نقدینگی واقعی تفاوت وجود دارد. نقدینگی اسمی همان مقداری است که توسط مبادی خلق نقدینگی اعم از بانک مرکزی یا بانک‌های عامل خلق می‌شود. اما نقدینگی واقعی، مقدار تورم دررفته نقدینگی است. نقدینگی واقعی در جایی معنابخش است که برای نقدینگی، هم شأن جبرانی و هم شأن محرک قائل باشید و نیز رابطه یک‌به‌یک و ریاضی بین نقدینگی و تورم قائل نباشید. شأن جبرانی نقدینگی، همان به میزان تورم است. یعنی نقدینگی در یک مرحله تا جایی بالا می‌رود که تورمی که در اقتصاد به دلایل مختلف رخ داده است را جبران کند. من این نقدینگی را نقدینگی جبرانی یا منفعل می‌نامم (اگر دقت بفرمایید این مفهوم با مفهوم پول درونزا تفاوت‌هایی دارد که محل بحث آن اینجا نیست). 🔺به عنوان مثال برای واردات ۴ قلم کالایی که با ارز ترجیحی وارد می شد ۱۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ لازم داشتیم، با سیاست حذف ارز ترجیحی این ۱۸ میلیارد دلار به جای اینکه با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود بایستی با ارز ۲۸۵۰۰ تومان وارد می شد. این بدین معنی است که برای واردات همان مقدار از این ۴ قلم کالا حدود ۴۴۰ همت نقدینگی بیشتر لازم است. این ۴۴۰ همت درواقع نقدینگی جبرانی است برای اینکه در همان سطح قبلی باقی بمانیم. همین امر در مورد مواد اولیه فرایند تولید نیز صدق می کند. با توجه به نوسانات ارزی سال گذشته، تولیدکننده برای حفظ سطح تولید قبلی نیازمند نقدینگی بیشتر است. اما بخشی از نقدینگی که صرف پیش‌برندگی اقتصاد می‌شود را نقدینگی فعال می‌نامم. که این مقدار پس از آن هویدا می‌شود که تورم به طور کامل با نقدینگی جبران شده باشد. اتفاقی که در ایران نادر و در کشورهای غربی و کشورهای شرق آسیا به تواتر رخ داده است. هر دو بخش نقدینگی، چه بخش جبرانی و چه بخش فعال آن، می‌تواند به خوبی موجب تحرک تولید شود. ‼️اما نکته دیگری که مطرح می کنند این است که مقدار اسمی و واقعی تولید در کشورهای دیگر با هم تفاوت چندانی ندارد. حال آنکه این دو مقدار در ایران متفاوت است. از این نیز برداشت می کنند که افزایش نقدینگی در ایران بر تولید واقعی اثرگذار نیست. 🔸 در این استدلال علاوه بر مغالطه اول، یک مغالطه دوم نیز نهفته است. مغالطه دوم این است که رشد شدید نقدینگی در کشورهای دیگر را بر تفاوت این دو تولید اثرگذار نمی دانند اما در ایران اثرگذار می دانند. حال آنکه اگر نقدینگی موجب تفاوت دو تولید اسمی و واقعی در ایران شود، به طریق اولی باید موجب تفاوت این دو در کشورهای با رشد نقدینگی بالاتر هم بشود. حال آنکه این اتفاق نمی افتد. 🔅از اینجای استدلال به بعد لیبرال ها و پول گراهای حزب اللهی از یکدیگر جدا می شوند. 🔺لیبرال ها از این به بعد وارد بحث نمی شوند. 🔺اما پول گراهای حزب اللهی استدلال خود را با متغيرهاي ثالثی به جز تورم ادامه می دهند. لذا این دوستان هم از یک رابطه دو سویه، وارد رابطه ای با متغيرهاي بیشتر می شوند. عمری باشد آن استدلال ها را هم تقدیم خواهم کرد. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
عده‌ای می‌گویند صدها هزار کارت سوخت به استانهای مرزی رفته و سوخت قاچاق شده! عده‌ای می‌گویند با لوله قاچاق شده! قشنگ‌ها! یعنی هم کارت سوخت‌ها را شناسایی کرده‌اید هم لوله‌ها را! یا دروغ می‌گوئید! یا قاچاقچی خود شمایید! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifa
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
اقتصاد ایران امروز با یک پدیده تورمی متعارف مواجه نیست که با نسخه‌های متعارف بتوان درمانش کرد. ما با یک غارت سازماندهی شده مواجهیم که در یک سو هزارمیلیاردر(هَمتِر!) می‌آفریند و در سویی دیگر فوج فوج مردم را به ورطه فقر می‌کشاند.
خصوصیت اقتصاد اسلامی! 🔰اسلام خصوصیتش این است که همه عوامل رشد انسانی را در خود دارد. هم رشد مادی در آن هست و هم رشد معنوی. ✅«خلق لکم ما فی الارض جمیعا» ✅«قل من حرّم زینةاللَّه الّتی أخرج لعباده)» ✅استفاده از منابع مادّی ✅کار و تلاش ✅بوسه زدن پیامبر بر دست کارگر ✅این‌که اگر کسی کار نکند، دعای او مستجاب نمیشود. ♻️البته اسلام در کنار رشد مادّی جامعه، رشد معنوی هم ایجاد میکند. میگوید که باید به درِ خانه خدا بروید: «قل ما یعبؤا بکم ربی لولا دعاؤُکم.» باید دعا کنید. «و قال ربکم: ادعونی استجب لکم» باید دعا کنید تا از خدا جواب بشنوید. حیات انسان، جز در رابطه با خدا، معنا ندارد. حیات قلبی و روحی و معنوی انسان، جز در ارتباط با خدا، مفهوم پیدا نمیکند. به مجرّد این‌که کسی از خدا غفلت کند، قلب، زندگی خود را از دست میدهد و روح، میرا میشود. ❇️همان اسلامی که میگوید «به سراغ کشف منابع طبیعی و ساختن این دنیا بروید؛ ابزار مادّی را به دست بگیرید؛ ذهن را مجهّز به علم کنید؛ دنیا را طبیعت را مادّه را و منابع را بشناسید و کشف کنید و پرورش دهید، چون از آنِ شماست»؛ یادآور میشود که «این همه را برای خدا بکنید؛ به یاد خدا باشید؛ ذکر خدا را از دل بیرون نکنید و همه این حرکات را به صورت عبادت انجام دهید.» 🧿لذا شما میبینید که آن کسی که در اسلام، اهل سازندگی مادّی است، اَزهد خلق‌اللَّه هم اوست. امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاة و السّلام، با دست خود چاه و قنات حفر کرد و آن گاه که آب به ضخامت گردن شتر فوران نمود، از چاه بیرون آمد؛ با همان لباسِ کار گل آلود، کنار چاه نشست و بر کاغذ نوشت که «این آب را برای فقرا وقف کردم و صدقه قرار دادم.» یعنی چون به آبادانىِ جایی پرداخت، آناً در راه خدا انفاق میکند. منفق‌ترین، سازنده‌ترین، به ماده پردازنده‌ترین؛ و از لحاظ معنا، برترین و بالاترین. این، نتیجه تربیت و نشانگر برنامه رفاه مادّی و معنوی اسلام است. 1375/02/26 💠 @najvaeqtesad