بانک در نظام اقتصادی اسلام چه جایگاهی دارد؟
این پرسش دو پاسخ دارد
۱. یکبار جامعهای را در نظر میگیریم که همه اعضاء آن جامعه، پیامبران هستند و این سوال را میپرسیم
۲. یکبار در همین جامعهای که زندگی میکنیم این سوال را میپرسیم
در حالت اول اساسا پولی وجود نخواهد داشت و نهادی به نام بانک بیمعنا خواهد بود.
اما در حالت دوم سه صورت متصور است:
۱. بانک وارد جامعه اسلامی شده و با زندگی مردم گره خورده است طوری که قابل حذف نیست
۲. بانک وارد زندگی مردم شده اما قابل حذف است
۳. بانک وارد زندگی مردم نشده
در صورت سوم باید همانکاری انجام گیرد که آیتالله شاهآبادی پیشنهاد دادند. نهادی اسلامی طراحی شود. (مخمس)
در صورت دوم باید برای حذف بانک برنامهریزی کرد و به سمت تاسیس نهادی اسلامی رفت (حالت سوم)
در صورت اول باید به این نتیجه برسیم که مساله، بانک نیست. مساله را باید در ساحتی دیگر بررسی کرد. در حوزه سیاست یا اقتصاد سیاسی یا حکمرانی فرهنگی یا...
امروز ما در مرحله دومیم.
باید تلاش و برنامهریزی کنیم برای حذف نهادی که بیش از ۴۰ سال برخی تلاش کردند اصلاحش کنند.
حذف بانک برای مردم و نظام جمهوری اسلامی سختتر از حذف سلطنت چندهزارساله نیست.
حذف بانک در سه مرحله امکانپذیر و البته ضروریست
مرحله اول حذف بانکداری خصوصی (تا ۲۰ سال پیش بانک خصوصی وجود نداشت و بعد از این هم میتواند نداشته باشد)
مثلا اگر بانک آینده حذف شود هیچ آسیبی به اقتصاد این مملکت نمیرسد بلکه منافع بسیار دارد
۲. حذف تعدد بانکهای دولتی و ادغام همه بانکها در بانک ملی و حذف بانک مرکزی
۳. جایگزینی نظم پولی سرمایهسالار با نظم پولی مردمی و اسلامی
اگر کسی بگوید نمیشود دو علت میتواند داشته باشد:
۱. جاهل است
۲. بانکدار است
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از احمدعلی یوسفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡«موفقیت در عمل به اسلام و الگوی اقتصاد مقاومتی است.»
✅ عمل به الگوی «اقتصاد مقاومتی» تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی
🔴آدرسهای غلط به دولت رئیسی
⚠️ سند تحول دولت
⚠️ روش غلط در حذف یارانه ۴۲۰۰
⚠️ وادادگی ارزی
⚠️ترک فعلها در مولد سازی
⚠️برنامه هفتم توسعه
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🔰کانال رسمی حجتالاسلام دکتر احمدعلی یوسفی در پیامرسان ایتا
🆔 @ah_yosefi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمدن ماد[ر]ی! (لطفا اول کلیپ بالا را مشاهده کنید)
آن دیوار چین همین ظواهر تمدن غرب است. همین برجها. همین شهربازیها. همین خودروهای لاکچری. همین سرگرمیهای بیارزشی مثل هالیوود و دیزنی و فوتبال و...
و آن نگهبان چیزی نیست جز مادر. جز خانواده. جز عفت و حیا. جز دین و ایمان. جز غیرت و عزت...
نگهبان مردم ایران در مقابل تمدن مادی و منحط غرب حضرت روحالله بود. انقلاب اسلامی بود. جمهوری اسلامی است. سیدعلی خامنهای است.
نگهبان مردم ایران در مقابل دزد و غارتگر غربی و شرقی لایههای در همتنیده محافظتی از تکتک افراد این جامعهست.
لایه ایمان و غیرت و عزت فردی
لایه خانواده
لایه اخوت خاص (دوست و آشنا)
لایه اخوت عام (مومنین)
و لایه حاکمیت
این لایهها اساسا برای رفع نیازهای مادی شکل نگرفتند هرچند نیازهای مادی را نیز تامین میکنند. این لایهها برای تامین نیازهای "حیات" انسانی هستند. حیاتی که فقط مادی نیست که اساسا حیات مادی بیمعناست و محکوم به فنا. این روابط بین مومنین در جامعه اسلامی اساسا یک پدیده فرهنگی و یک امر معنویست.
ازدواجش سنت رسولالله صلواتاللهعلیهوآله است. خانهداریاش جهاد است. کسب روزیاش عبادت است.
خمینی بزرگ با حفظ خانواده ننگ "فلیس منی" را از این ملت برداشت و به اشرف مخلوقات عالم عرضه داشت: نحن منک یا رسولالله و کلنا سلمانک یا حبیبالله.
اینجا به عشق تو تمدن مادری را جایگزین تمدن مادی خواهیم کرد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
نمیدانم چرا ما از کسی که جانمان را میگیرد میترسیم اما از یک نهادی که مال و آبرویمان را نابود میکند استقبال میکنیم؟
از آن طرف جانمان را برای خدا میدهیم اما در دادن مال دستمان میلرزد؟
کاش میتوانستم ذات خونخوار بانکهای خصوصی را برایتان به تصویر بکشم. کاش میشد لویاتان وحشیِ بانکهای خصوصی را نشانتان دهم.
کاش میشد به مردم بگویم که با دستهای خودشان سرمایهشان را نابود میکنند.
کاش میشد صدایم به مردم برسد... اما چه کنم که رسانهها هم در دست بانکهاست.
پن: لویاتان هیولا یا اژدهای عظیمالجثهای اسطورهای است که از دریا سَرک میکِشد و مثل و مانند ندارد
#بانکها_غلط_میکنند
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
تبعیت از مُد و تبلیغات خریت محض است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از Mojtaba_ MahdaviNik_Esfahani
🚩 تصویری کمنظیر از مادران صبور و باصلابت شهدا که به دست خود فرزندانشان را تشییع و به خاک سپردند. مادرانی که زینبوار عَلَم را بر زمین نگذاشتند.
⚘ #بانوی_نقش_آفرین امروز پیشکشی ناقابل محضر این مادران مجاهد
#نقش_بانوان
#زینب_زمانهات_باش
#بانوان_فعال_جبهه_فرهنگی_انقلاب
@rabteasheghi⏪
هدایت شده از جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
📌آنچه کثیفان همه دارند، آن یکجا دارد!
⚠شهید بهشتی قاطعانه در خصوص اقتصاد سوسیالیستی و کاپیتالیستی میگوید:
«وقتی ما ماتریالیسم مارکسیستی را میگوییم بد است، ماتریالیسم کاپیتالیستی دنیای غرب صدها برابر آن بد و کثیف و آلودهی ظلم است. بنابراین، معلوم باشد که ما یک بررسی نقادانه میکنیم. من معمولاً عادت هم داشتهام که هر جا نقدی میخواهم از ماتریالیسم سوسیالیستی مارکسیستی بکنم، همانجا یادآوری کنم که ماتریالیسم شدیدتر و کثیفتری هست. من گفتم که اگر برای یک انسان غذا فراهم کنید، مسکن فراهم کنید، بهداشت فراهم کنید، یک گاو پرواری است، ولی در نظام مارکسیستی یک گاو پرواری تا حدودی افساردار، در نظام کاپیتالیستی غربی یک گاو پرواری افسار گسیخته است. پس انتقاد از آن، هرگز ذرهای این را نشان نمیدهد که این یکی نیز مورد انتقاد نیست. این یکی صدبرابر مورد انتقاد است. در این همهی کثافتها هست. آنچه کثیفان همه دارند، این یکجا دارد» (نظام اقتصادی در اسلام؛ مباحث نظری: ص ۷۲).
پ.ن:
⛔این نگاه را مقایسه کنید با نگاه بعضی از مسئولین و دوستان انقلابی نسبت اقتصاد سرمایه داری و لیبرالیسم اقتصادی!
💡آیا مانند شهید بهشتی، اقتصاد سرمایه داری را صد برابر کثیف تر اقتصاد کمونیستی می دانیم؟!
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
⁉️ مدعیان گفتمان اقتصاد اسلامی
♦️ جریان های مختلفی خود را مدعی پرچمداری اقتصاد اسلامی میدانند و گاهی یکدیگر را هم به ضدیت با اقتصاد اسلامی متهم میکنند. این جریانهای فکری را میتوان در دستههای زیر جای داد:
1⃣#نئولیبرالهای_مسلمان؛ برخی به واقع #توهم_اقتصاد_اسلامی دارند و اندیشه اقتصاد سرمایه داری را با افزودن چند آیه و روایت، به عنوان اسلام ناب به خورد جامعه میدهند. من با برخی از این #جماعت_متوهم برخورد داشتم که فکر میکنند با خواندن #ترجمه_کتاب_مکاسب اسلامشناس شدهاند. این #نئولیبرالهای_مسلمان بسیار خطرناک اند، مبانی نظریه پرداز آنها اعتقاد به خدا و پیغمبر است، ولی مبانی نظریه آنها مبانی الحادی نئولیبرال است. آنها حتی ممکن است ریش داشته باشند و شب ها نماز شب هم بخوانند، ولی روزها در اقتصاد به امثال فریدمن و هایک اقتدا میکنند و نسخه تجویزی شأن #اجماع_واشنگتنی است.
2⃣#مهندسان_اقتصادخوانده: برخی از همین گروه تفکری مهندسی دارند و فکر میکنند با ایجاد سامانههای مختلف همه مشکلات اقتصادی کشور را حل میکنند. این #مهندسان_به_ظاهر_حزباللهی مفاهیمی چون عدالت و مبارزه با رانت را هم چاشنی طراحی مهندسی خود میکنند و بدین وسیله خود را به کمپ اقتصاد اسلامی ملحق میکنند.
3⃣#فقه_ضوابطی_ها: برخی از آنها نیز اسیر #فقه_ضوابطی شده اند و راهی به #فقه_مقاصدی پیدا نکردند، آنها شده اند لشکری برای توجیه ساختارهای معیوب اقتصاد سرمایه داری از بانک گرفته تا بورس، و تنها در همین ساختار ابزارسازی میکنند. آنها اقتصاد اسلامی را وارد مرحله #اوراق_سازی کردهاند.
4⃣ #انحصارگرایان_سطحی: در مقابل، برخی نیز گفتمان اقتصاد اسلامی را به نفع خود مصادره میکنند و جایی برای تکثر در اندیشه نمیگذارند. این گروه نیز خطرناک اند. در برخی موارد آنها مبانی مستحکمی ندارند و ادعاهایشان سر از قیاس و استحسان درمیآورد. گاهی خیلی قشری رویکردی اخباری میگیرند و آنچه در دوره صدر اسلام بوده را به زور به دوران کنونی می خورانند.
5⃣ #کلیشه_گرایان: گروهی نیز دچار برخی کلیشهها شده اند و تفکری سطحی دارند و مباحثشان عمق ندارد. آنها برخی کلید واژههای رایج را صبح و ظهر و شب تکرار میکنند و عملا نسخه عملیاتی هم برای آن ندارند. این افراد گاهی اطلاعات اقتصادی کمی دارند و فهم عمیقی از آن ندارند.
6⃣ #کاسبکاران: گروهی از منسوبین به اقتصاد اسلامی هم نان به نرخ روز میخورند به خصوص وقتی به منصبی میرسند. آنها هیچ خط قرمزی ندارند؛ با همه فالوده میخورند، آنها اقتصاد اسلامی را ابزار ترقی خود میکنند و تنها به ظاهر از آن دم میزنند.
♦️ تفکر اصیل اقتصاد اسلامی را میتوان در متفکرانی همچون #شهید_صدر یافت که هم پایههای فلسفی قوی دارند و هم به فقه و اصول مسلط اند و به واقع اسلام شناس اند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
حق مالکیت معنوی در حقیقت ایجاد انحصار توسط دولت برای یک بنگاه اقتصادی است.
جالب است اکثر لیبرالهای طرفدار بازار آزاد! هیچ نقدی به این دخالت سنگین دولت در اقتصاد نمیکنند.
کپیرایت و پتنت و... در دنیای امروز
نه تنها به رسمیت شناختن مالکیت خصوصی نامحدود و بیقید و شرط است
نه تنها گاهی اوقات به رسمیت شناختن مالکیت خصوصی یک محصولیست که متعلق به جامعه است
نه تنها سلب حقوق میلیاردها انسان است
نه تنها دخالت سازمانهای جهانی و استکباری در امور کشورهاست
نه تنها ابزار ایجاد انحصار در بازار است
نه تنها مانع خلاقیت و انگیزه تولید به معنای حقیقی کلمه میشود
نه تنها هیچ منطق شرعی و عقلی پشت آن نیست و فتوای امام به عدم جواز حق مالکیت معنوی است
بلکه با آزادی هم در تناقض است.
این هم یکی از تناقضات بیشمار لیبرال سرمایهداریست.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_نوشت | اینگونه دعای فرج بخوانید...
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرمودهاند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم
✏️ با حضرت حرف بزنید، سلام کنید، زیارت کنید،
با همین زیارات مأثوری که هست یا حتّی با همین زبان معمولی خودتان با حضرت حرف بزنید. خدای متعال پیام شما را، و سخن دل و زبان شما را به آن بزرگوار میرسانَد، و آن بزرگوار مطّلع میشود.
💻 Farsi.Khamenei.ir
اقتصاد فرهنگی
حق مالکیت معنوی در حقیقت ایجاد انحصار توسط دولت برای یک بنگاه اقتصادی است. جالب است اکثر لیبرالهای
آنچه نزد بعضی حق طبع نامیده میشود، حق شرعی نیست و سلب تسلط مردم بر اموالشان بدون هیچگونه عقد و شرطی جایز نیست. بنابراین، مجرد چاپ کتاب و نوشتن عبارت 《حق طبع و تقلید برای صاحب آن محفوظ است》، چیزی را موجب نمیشود و توافق با غیر شمرده نمیشود، پس برای غیر او چاپ و تقلید جایز است و بر هیچ کس جایز نیست که او را از آن منع نماید (امام خمینی)
پن: البته امروز قانون حکم میکند. حتی قانون غلط
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
بانک با پول مردم رفته خونه خریده
بعد سند همون خونه رو گذاشته بانک دوباره به خودش وام داده!
بعد با اون وام رفته خونه رو از خودش خریده! 😂😭
#بانکها_غلط_میکنند
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
ناترازی جنسیتی در کنکور
نتایج کنکور امروز اعلام شد که
۶۱درصد قبولی برای دختران و ۳۹درصد سهم پسران شد..
فارغ از گرایشات دینی و سیاسی؛
بنظرتون این ناترازی شدید نسبت جنسیتی به نفع دختران چه تاثیری در تسریع یا کندی مسیر پیشرفت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و تحکیم بنیان خانواده و تحقق سیاست افزایش جمعیت دارد؟
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصاد مردمی ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیسی: بیش از ۹۵ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید میشود و ایران به صادرکنندۀ داروی با کیفیت تبدیل شده.
#خوش_خبر
🕊کانال اقتصاد مردمی ایران
@donyaye_eghtesad_com
دولت مجبور کرده مردم را که پولهایشان را در بانک بگذارند (بجز سپردههای بلند مدت)
بعد آن پولی که مردم به امانت نزد بانک گذاشتند را بعنوان قرضالحسنه برای خودش برداشته
با آن برای خودش امکانات و بنگاه درست کرده
با این کار باعث تورم شده
برای جبران تورم ربا را به اسم جبران کاهش ارزش پول حلال کرده
فقیه باید تمام ماجرا را ببیند نه فقط آن قسمت آخر را!
#زمین_کج_است
#بانکها_غلط_میکنند
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
⭕️ ملت ایران و عجایب کمکهای دولتی
🔻علی المومن نویسنده عراقی از یارانههای دولتی در ایران شگفت زده شد و نوشت:
🔻م.م جوان عراقی ۴۰ سالهای است که ازدواج کرده و ۳ فرزند دارد. او در شهر مشهد زندگی می کند.
به خاطر آنکه مادرش ایرانی است تابعیت ایران را بدست آورده است.
او به خانه من در نجف آمد و صحبتهای طولانی از اوضاع زندگی و خدمات در ایران شد و گاهی با اوضاع خدمات در سوئد و امارات مقایسه میکرد چون در سابق سه سال در استکهلم و دو سال در دبی زندگی کرده بود.
م.م میگوید که دولت ایران به هر شهروند ایرانی چه فقیر و چه پولدار ماهیانه مبلغی معادل ۳۰۰ هزار تومان کمک میکند و چون خانواده او پنج نفره است ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت میکند که معادل ۴۰ دلار آمریکاست.
فکر میکردم این مبلغ بسیار ناچیز است و اصلا چیزی نیست. اما م.م مرا شگفت زده کرد که این مبلغ برای پرداخت همه خدمات دولت کافی است. رقمهایی که باورش سخت است بدین قرار میباشد:
۱- قبض برق بدون قطعی یک ثانیه و بدون محدودیت یا جیره بندی میانگین ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان که مساوی است با ۳ دلار و ۲۰ سنت
۲- قبض آب بدون قطعی یا جیره بندی با میانگین ماهیانه ۸۰ هزار تومان که این مبلغ مساوی ۲ دلار و ۱۰ سنت است
۳- قبض گاز یعنی لوله کشی گاز در منزل که مثل لوله کشی آب است (ایرانیها اصلا چیزی به نام کپسول گاز نمیشناسند) با میانگین ماهیانه ۱۱۰ هزار تومان مساوی ۳ دلار
۴- قبض تلفن شامل آبونمان استفاده داخلی با مصرف معمولی با میانگین ماهیانه ۳۰ هزار تومان که معادل ۸۰ سنت است
۴- هزینه اینترنت وای فای ۹۰ هزار تومان در ماه معادل دو دلار و ۶۰ سنت
۵- هزینه موبایل برای ۳ خط متعلق به او و همسر و پسر بزرگش با میانگین ماهیانه ۹۰ هزار تومان معادل دو دلار و ۶۰ سنت
۷- هزینه اینترنت برای سه خط موبایل متعلق به او و همسر و پسرش ماهیانه ۶۰ هزار تومان معادل یک دلار و ۸۰ سنت
۸- هزینه بنزین خودرو شخصی برای چهار بار بنزین زدن با قیمت آزاد ۴۲۰ هزار تومان به میانگین ماهیانه که مساوی ۱۱ دلار است. قیمت آزاد هشت سنت برای هر لیتر. دولت ایران برای هر خودروی شخصی ماهیانه ۶۰ لیتر بنزین سوبسید دار میدهد با مبلغ ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر معادل ۴ سنت که ارزانترین بنزین در جهان است یعنی دولت به هر خودرو ۶۰ لیتر ماهیانه بنزین میدهد معادل ۵ دلار. اما خرید بنزین با قیمت آزاد یعنی ۸ سنت در هر لیتر نامحدود و بدون جیرهبندی است
۹- هزینه بیمه بهداشتی برای پنج نفر ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان معادل ۸ دلار که انواع عمل جراحی و مداوا و دارو و رادیولوژی و سونوگرافی را پوشش میدهد
و بدین ترتیب مجموع آنچه م.م ماهیانه برای پرداخت هزینه برق و گاز و ارتباطات و اینترنت و بیمه و معالجه و بنزین میپردازد حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان است معادل ۳۴ دلار آمریکا که ۲۰۰ هزار تومان کمتر از مبلغ کمک ماهیانه دولت است. یعنی مبلغ یارانه که دولت به همه شهروندان میدهد همه هزینههای خدمات دولتی را پوشش مدهد و قسمتی هم زیاد میآید یعنی دولت ایران عملا همه این خدمات را مجانی به ملتش عرضه میکند و چنین حالتی در کل کشورهای دنیا بینظیر است از جمله کشورهای پیشرفته غربی و کشورهای ثروتمند عربی. به این خدمات باید کمک دولت به بخش های آموزش تامین اجتماعی و تفریح را افزود.
آنطور که م.م میگوید بعضی از ایرانیها قدر نعمتی که در آن هستند را نمیدانند و اگر فقط یک روز در کشور دیگری زندگی کنند ارزش کشورشان را خواهند فهمید. در مقابل رسانههای عربی و غربی تصویر موهوم سیاهی از اوضاع ایران نشان میدهند گویی از کشوری در مریخ سخن میگویند.
مقام معظم رهبری:
«اداره فضای مجازی کشور، نیازمند حرکتی انقلابی است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخاطر درآمدهای فوق نجومی و ثروت اندوزی ، جان و سلامت مردم عزیز و تنگدست کشور خودشان را به خطر میاندازند ...!!!
همینقدر بیانصاف و بیوجدان
همینقدر #خائن و #خبیث
پن: چند وقت دیگه میگن بر اثر ابتلا ب سرطان درگذشت...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اینقدر از این موارد مثل تبلیغات و کپی رایت و ... حرف داریم که خیلی هاش رو اگر بگیم دوستان خودمون هم تکفیرمون میکنند.
تازه در مورد تبلیغات و کپی رایت که فتوای امام و نظر شهید بهشتی را هم داشتیم...
خدا کمک کند آرام آرام ذهن ها و قلب های ما آماده بشن برای شنیدن حرفهایی که در تقابل با مشهورات شرق و غرب ماتریالیستی است...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فرهیختگان نوشت: نهاد نظارتی صداوسیما که وظیفه نظارت بر تولیدات نمایش خانگی یا همان پلتفرمهای ویدئو به شرط درخواست را دارد، با نام ساترا شناخته میشود و از آنجا که صداوسیما خودش بهعنوان رقیب این پلتفرمها ارزیابی میشود این نظارت به نوعی ذیل قاعده «تعارض منافع» مورد نقد قرار گرفته است.
یکی نیست به این دوستان بگوید اساسا مالکیت رسانه های خصوصی در ایران خلاف قانون اساسی است و این شبکه های نمایش خانگی رقیب حکمرانی فرهنگی شده اند نه اینکه صدا و سیما رقیب اینها باشد. رقابت در چه دارند؟ مگر رسانه های فرهنگی باید محل کسب درآمد باشند؟ مگر فرهنگ کالاست؟ مگر ارزش های جامعه قابل خرید و فروش است؟ این رقابت رقابت که دائم تکرار میکنید همان است که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند که همچون سگ های وحشی بر سر یک مردار با هم رقابت می کنند. حالا فرهیختگان می گوید نه تنها اینها باید باشند. نه تنها اینها باید با صدا و سیما رقابت کنند. بلکه نظارتی هم نباید از سوی صدا و سیما بر آنها صورت بگیرد. چه کنیم از دست این جماعت لیبرال که همه جای این مملکت نفوذ کرده اند.
اما عجله نکنید. آرام آرام جبهه انقلاب در حال بیدار شدن است. باید تلاش کنیم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پشت پرده وام های بانکی 😂
❌طرف اومده وام کلان بگیره و رئیس بانک اینجوری جوابشو میده...
حکایت زمانی جالب میشه که رئیس بانک متوجه میشه طرف یه ملک بزرگ تو بالا شهر داره...
ادامه رو ببینید
#بانک_ها_غلط_میکنند بنگاه داری کنند
باریکلا
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
*بسم المعطّرٌ الحبیب*
تصدقت گردم، دردت به جانم،
من که مُردم و زنده شدم تا
کاغذتان برسد.
این فراقِ لاکردار هم مصیبتی شده زن جماعت را،
کارِ خانه و طبخ و رُفت و روب و
وردار و بگذار نکُشد، همین بیهمدمی و فراق میکُشد.
مرقوم فرموده بودید به حبس گرفتار بودید. در دلمان انار پاره شد.
پریدُخت تو را بمیرد که مَردش اسیر امنیه چیها بوده و او بیخبر در اتاق شانهٔ نقره به زلف میکشیده..!!!
حیّ لایموت به سر شاهد است که حال و احوال دل ما هم کم از غرفهٔ حبس شما نبوده است.
اوضاع مملکت خوب نیست، کوچه به کوچه مشروطه چی چنان نارنج هایی چروک و از شاخه جدا بر اشجار و الوار در شهر آویزانند و جواب آزادیخواهی، داغ و درفش است و تبعید و چوب و فلک..!!!
دلمان این روزها به همین شیشهٔ عطری خوش است که از فرنگ مرسول داشتهاید.
شب به شب بر گیس میمالیم...!!!
سَیّد محمود جان،
مادیان یاغی و طغیانگری شدهام که نه شلاق و توپ و تشر آقا جانمان راممان میکند و نه قند و نوازش بیگم باجی.
عرق همه را در آوردهام و رکاب نمیدهم، بماند که عرق خودم هم در آمده.
میدانید سَیّدجان،
زن جماعت بلوغاتی که شد، دلش باید به یک جا قُرص باشد، صاحب داشته باشد، دلِ بیصاحاب، زود نخکش میشود، چروک میشود، بوی نا میگیرد،
بید میزند، دل ابریشم است.
نه دست و دلم به دارچین نویسی روی حلوا و شُله زرد میرود، نه شوق وَسمه و سرخاب و سفیدآب داریم.
دیروزِ روز بیگم باجی، ابروهایمان را گفت پاچهٔ بُز،
حق هم دارد، وقتی آنکه باید باشد و نیست، چه فرق دارد، پاچهٔ بُز بالای چشممان باشد یا دُم موش و قیطانِ زر.
به قول آقا جانمان دیده را فایده آن است که دلبر بیند.
شما که نیستید و خمرهٔ سکنجبین قزوینی که باب میلتان بود بماند در زیر زمین مطبخ و زهر ماری نشود کار خداست.
چلّهها بر او گذشته، بر دل ما نیز. عمرم روی عمرتان آقا سَیّد.
به جدّتان که قصد جسارت و غُر زدن ندارم، ولی به واللّه بس است.
به گمانم آنقدری که در فالکوتهٔ طب پاریس، طبابت آموختهاید که به علاج بیماری فراق حاذق شده باشید، بس کنید، به یزد مراجعت فرمایید و به داد دل ما برسید، تیمارش کنید و بعد دوباره برگردید.
دلخوشکُنکِ ما همین مراسلات بود که مدّتی تأخیر افتاد و شیشهٔ عطری که رو به اتمام است.
زن را که میگویند ناقصالعقل است، درست هم هست.
عقل داشتیم که پیرهنتان را روی بالش نمیکشیدیم و گره از زلف وا کنیم و بر آن بخُسبیم.
شما که مَردید، شما که عقلتان اَتّم وُ اَکمل است، شما که فرنگ دیدهاید و درس طبابت خواندهاید، مرسوله مرقوم دارید
و بفرمایید چه کنم...؟؟؟
تصدّقت پریدُخت
بوسه به پیوست است.
#حامد_عسگری
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
*بسم المعطّرٌ الحبیب* تصدقت گردم، دردت به جانم، من که مُردم و زنده شدم تا کاغذتان برسد. این فراقِ لا
این روزها هر جا هر چه میخوانم دردم میگیرد
درد دارم...
یکی از دردها نگرانی ام در مورد زبان فارسی است. چند سال پیش یادداشتی را با عنوان "شرک زبانی" نوشتم: اینجا
حامد عسگری در این نامه ای که در کتاب پری دخت آمده است جرعه ای شیرین از ادبیات فارسی پیشامدرنیته را به ما می چشاند. بماند که حامد اگر از جام سعدی و حافظ و مولانا و بیدل ننوشیده بود نمی توانست چنین کاری انجام دهد. و بماند که اساسا ما نمی توانیم از آن جرعه های ناب بنوشیم هرچند دکتر و مهندس باشیم.
اگر چنین گنجینه ای را فروختیم و در ازای آن هیچ به دست آوردیم باید چقدر افسوس بخوریم؟
در کدام زبان زنده دنیا مردم یک کشور می توانند اشعار و کتابهای هزار سال پیش خود را بخوانند به جز ایران و زبان فارسی؟!
چه کسی سعی کرده بین زبان فارسی امروز و گنجینه شعر و ادب فارسی جدایی بیاندازد؟
آموزش و پرورش کجاست؟
صدا و سیما کجاست؟
چرا جوانان و نوجوانان امروز شاملو و صادق هدایت و نیمایوشیج را بیشتر از سعدی و حافظ می شناسند؟
در یادداشتی که با عنوان شرک زبانی نوشتم قدری به این موضوع پرداخته ام.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar