eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.9هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.4هزار ویدیو
135 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تفاوت لذت و خوشبختی ✳️ برخی محققان اقتصاد اسلامی هدف انسان اقتصادی مسلمان را بیشینه سازی لذت دنیا و آخرت قلمداد کردند که به نظرم خطایی تحلیلی است . ❇️ هدف‌گذاری بیشینه خوشبختی معقولتر به نظر می رسد هرچند که آدمی گرفتار عقلانیت محدود است ✅ بخوانید مقاله چشم‌انداز های نظریه عقلانیت محدود در اقتصاد اسلامی👇 https://b2n.ir/s00377 ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1. برای چی می‌بینیم؟ 2. چه کسی بهای این پنج دقیقه را می‌دهد؟ دو پرسشی که پاسخی مفصل دارد اما پاسخ کوتاه این دو پرسش این است: ۱. می‌بینیم چون وقتمان بی‌ارزش است؟ خیر! می‌بینیم چون آن پنج دقیقه برخلاف آن سریال ضعیف، برای دیده شدن و به صورت کاملا حرفه‌ای ساخته شده است. کسانی که تبلیغات را می‌سازند کاملا بر اساس مبنانی روانشناختی انسان آنها را برای تاثیر بر ناخودآگاه انسان تولید می‌کنند‌. ۲. بهای پنج دقیقه را وقتی که با خیال راحت در فروشگاه آن کالا را انتخاب می‌کنید دریافت می‌کنید. پنج دقیقه به شما گفته می‌شود که فلان چیز خوب است. شما هم بدون دردسرِ گزینش بین دوغ اکبر و دوغ فلان برند خاص، دومی را انتخاب می‌کنید. شاید بگویید این سود من نیست! سود آن برند خاص است. می‌گوییم بله! اما وقتی شما از آن برند خاص استفاده می‌کنید سودش بیشتر می‌شود و تولیدش بزرگتر می‌شود و هزینه‌اش کمتر می‌شود و کیفیتش بالاتر می‌رود و قیمتش پایین‌تر می‌آید و باز به نفع شماست. می‌بینید که حرفهای من منطقی‌ست. اما حس می‌کنید یک جای کار می‌لنگد. کجا؟ پاسخ خواهم داد اما دوست دارم بدانم پاسخ شما چیست؟ به من پیام دهید @h_abbasifar 💠 @h_abasifar
دیوانه‌ای خری را لگد زدی! خر گفت دیوانه را که: مگر خری؟ دیوانه گفت: پس نه! دیوانه‌ام!؟ حِکَمات آس من شیخ سیاس باب الجهالة في حد النهاية فصل السياسة علي صراط الدياثة حكايت الجُفتَکات بین دلقکاتِ الاصلاحات 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
حمیدرضا مقصودی: به نمایندگی انحصاری فروش کالاهای خارجی در ایران نباید یارانه پنهان از جنس دستمزد ارزان کارگران داد. اگر نمی‌تواند دستمزد کارگران ایرانی را معادل دستمزد کارگران خارجی پرداخت کند، یا کاملا ورشکسته و زیان‌ده است یا این که با حاشیه سود بالا در حال استثمار کردن کارگران ایرانی است. نمایندگی که کالا را به قیمت دلاری به ایرانی‌ها می‌فروشد، باید کارگرانش را هم دلاری تأمین کند. لطفا وزارت کار دستور کار ارزان را از بالای سر این بنگاه‌ها بردارد تا به قاعده بازار جهانی پرداخت کنند. کار ارزان، محصول طراحی بازار ایرانی است نه بازار آزاد بین‌المللی. نمی‌دانم چرا بعضی اقتصادخواندگان، سرنا را از سر گشادش می‌زنند؟! ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
ارز ترجیحی دارو حذف شد وزیر بهداشت: 🔹در زمینه کرونا جزو ۱۰ کشور برتر مبارزه با کرونا در دنیا بوده‌ایم. 🔹در سال جاری در موضوع دارو، ارز ترجیحی برداشته شده و شرکت‌ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند زیرا پروسه‌ای زمان بر بود. پی‌نوشت: وزیر بهداشت نه باید پزشک باشد نه کاسب... لازم است وزیر بهداشت یک مدیر معتقد علوم انسانی خوانده باشد که اولا مردم را درک کند و ثانیا بداند سیاست بهداشتی خود یک سیاست اجتماعی است و آثار و پیامدهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی دارد. نه این که به گران شدن دارو افتخار کند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احسنت به امیر سیاح دولتی که روی دوش رییس جمهورش شنل می انداختید و پروانه وکالت می دادید رفته... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
‏افزایش تولید نفت در شرایط فعلی، برگ برنده ایران در مذاکرات را می‌سوزاند. الان اروپا و آمریکا به دلیل از دست دادن نفت و گاز روسیه در فشار شدید هستند و وقت تحریم نفتی و گازی آنها از سوی ایران، ونزوئلا و روسیه رسیده است. انصارالله هم شجاعانه افسار سعودی ها و اماراتی‌ها را می‌کشد. ✍ 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادتون باشه اگر خواستید موسیقیدان بشید حتما این موارد رو رعایت کنید. لهجه‌تون رو فراموش نکنید سوختید! 💠 @h_abasifar
اینجا جمهوری اسلامی ایران هزینه زایمان ۶ هزار تومان این قصه باید برای همه مردم ایران اتفاق بیفته این نوع بیمه باید همه مردم ایران رو پوشش بده این یعنی همون رفع فقر مطلق که آقای رئیسی ازش حرف میزد این یعنی همون کاری که عبدالملکی باید انجام بده و داره میده ما دولت رو به جاش نقد میکنیم. اما خوبیهاش رو هم باید جار بزنیم. 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
اینجا جمهوری اسلامی ایران هزینه زایمان ۶ هزار تومان این قصه باید برای همه مردم ایران اتفاق بیفته این
پیام وارده: میزان پوشش خدمات درمانی (سلامت) در بیمارستان دولتی همینقدر هست. زمان روحانی هم همینقدر بود. من خودم پارسال جراحی انجام دادم با بیمه سلامت در بیمارستان دولتی. جراحی که در بیمارستان خصوصی شاید 30 میلیون هزینه داشت هزینش در بیمارستان دولتی شد 600 هزار تومان. .... این یعنی واقعا درود بر جمهوری اسلامی که حتی در دوره دولت لیبرال روحانی هم این خدمات داده میشد. 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
یادتون باشه اگر خواستید موسیقیدان بشید حتما این موارد رو رعایت کنید. لهجه‌تون رو فراموش نکنید سوختید
در مورد این ویدئو: حرف ایشان هم به لحاظ فنی حرف کاملا غلطی بود هم به لحاظ نگاه بالا به پایین و طبقاتی، هم لحن بیان، هم اصل حرفشون غلط بود! و هم یک موقعیت ناب از یک نوجوون رو گرفتند اولا اینکه لهجه این نوجوون به هیچ دلیل فنی و غیرفنی نباید فراموش بشه! این پسر محلی میخونه و اساسا این خانم حرف اشتباهی زد که باید لهجه‌ت رو فراموش کنی. در مقابل ایشان کارن همایونفر کاملا حرف دقیقی زد و گفت این صدا بکر و ناب هست. دوم اینکه این پسر دعوت شده بود به عصر جدید و خودش با پای خودش نیومده بود. پس نهایت احترام باید بهش گذاشته میشد که این اتفاق نیفتاد و بسیاری از مردم بی‌احترامی رو برداشت کردند و این قابل انکار نیست. واکنش‌های زیادی هم شد. در مورد اینکه این نوجوون می‌تونست در این برنامه به شهرت جهانی برسه با یک برنامه‌ریزی درست، شکی نیست. دقت کنید که اولین باری بود که این پسر با موسیقی میخوند و کسانی که موسیقی کار کردند میدونند چقدر خوب بود کارش. اما این خانم و علیخانی تصمیم گرفتن که به این پسر بگن برو تو مراسم عروسی شهرستان خودتون بخون! حتی این پسر نیازی به دانشگاه و کتاب و آموزش به معنای آموزش مدرن نداره! میتونه یه چوپان بمونه و یک خواننده بین‌‌المللی بشه. چرا داورها اجازه ندادن بره مرحله بعد؟ واقعا حقش رو ضایع کردند. یک استعداد ناب بود. نکته بعد اینکه این پسر برای پول نیومده بود و اصلا نگاه مادی به ماجرا نداشت اما این خانم نگاهش این بود که: فکر نکنی میتونی به راحتی از این هنر پول دربیاری؟ این بندگان خدا همه رو مثل خودشون می‌بینند! نهایتا هم این جملات که: "لهجه‌ت رو باید فراموش کنی و حرف زدن باید یاد بگیری" اونقدر غیرمحترمانه هست که من جای ناظر سازمان بودم قطعا میگفتم سانسورش کنند! و اصلا نیت گوینده مهم نیست. 💠 @h_abasifar
اون جایی که احسان علیخانی از بابک میپرسه منو نمیشناسی و بابک میگه: نه عزیزم! بعد میپرسه امین حیایی رو میشناسی؟ میگه هیچکدوم از داورها رو نمیشناسم اون جا دلم میخواست این پسر رو بغل کنم بو کنم برم وسط تاریخ. برم به دورانی که اگر پادشاه وارد یک روستا میشد اهالی اون روستا نمیشناختنش اگر یک نفر وارد جمع میشد نمیتونست پیامبر (ص) رو تشخیص بده از دیگران دنیای بدون رسانه‌های جمعی اونقدر قشنگه که حتی تصورش هم منو مست میکنه دنیایی که به جای نمایش دادن هر چیزی به تو اجازه میداد خودت کشف کنی. به تک تک انسان ها اجازه میداد خودشون لذت کشف کردن رو تجربه کنند. یک نوجوان هنگامی که به دنبال گوسفندان میرفته خودش شروع میکنه به خوندن و خودش میفهمه که صداش خوبه. اینو مقایسه کنید با کسانی که صدای خوبی ندارن و به زور موسیقی و افکت و هزار جنگولک‌بازی خودشون رو به مخاطب غالب میکنن. کسانی که یک دقیقه هم نمیشه صداشون رو به صورت زنده و خام گوش داد. اما در مقابل میشه ساعتها نشست و به دشت و بیابون خیره شد و صدای این نوجوون رو نفس کشید. چون صدای این آدم جدای از طبیعت نیست. مثل هواست. میشه تنفسش کرد. میره تو خونت. صدای بکر این آدمها گوشت میشه به بدن آدم. من برای این پسر خوشحال شدم که خدا خواست بره توی روستای خودشون و کار خودش رو انجام بده و ان شاء الله که موفق و عاقبت به خیر بشه. اما برای کسانی که با نگاه بالا به پایین و طبقاتی به این پسر نگاه کردند و گفتند این لقمه برای تو بزرگه حقیقتا متاسفم. 💠 @h_abasifar
گر تو این انبان ز نان خالی کنی پر ز گوهرهای اجلالی کنی... 💠 @h_abasifar
یاچی؟ 💠 @h_abasifar
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این کلیپ خیلی خیلی خوبه. حتما ببینید. اتفاقا قبل از عید در یک دوره آموزشی که داشتم همین مساله اقلیت متعصب رو در مورد حمایت از کالای ایرانی مطرح کردم. دقیقا الان خیلی از فروشگاه های کیف و کفش و پوشاک قم اینطوری شدند که خودشون تاکید میکنند که ایرانیه جنسشون و تولید تهرانه مثلا. از بس یک تعداد اندک اما متعصبی این سوال رو پرسیدند که آقا این ایرانیه؟ مثال دیگه ش همون لیدرهای فوتبال هستند. طرفداران متعصب یک تیم باعث میشن که یک تیم هوادار پیدا کنه. من همیشه مثال قله و دامنه رو میزنم. میگم تا قله وجود نداشته باشه دامنه به وجود نمیاد. مثل ورزش قهرمانی که اگر وجود نداشته باشه ورزش همگانی هم رونق پیدا نمیکنه. مثلا وقتی مسابقات لیگ جهانی والیبال هست مردم هم توی پارکها والیبال بازی میکنند. یا اگر ما در مورد پوشش و حجاب اگر دختران برقع زن و با حجاب کاملمون زیاد بشن دامنه با حجابمون بیشتر میشه. ولی ما سیاستمون رو گذاشتیم روی حفظ خطوط قرمز و به خاطر همین هم همیشه خطوط قرمز رو از دست دادیم و هی شکست خوردیم و خط قرمزهامون کمرنگ تر شدند. در حوزه اقتصاد هم همینه. شما هم میتونید مثالهای بیشتری رو پیدا کنید. 💠 @h_abasifar
پادشاهی بود بسیار جفاکار و بر گُرده مردم سوار! سالها بر صراطی غیرمستقیم شتر حکومت راند و مردم را به طاعت خویش فراخواند! رعیت، طاقتشان طاق شد و سرانجامِ پیوندشان با حاکم طلاق! رعیت به شور افتادند که اکنون حاکم که باشد؟ پیری گفت خودتان! امروز روز امامتِ امت است! مریدی گفت پیر را که اگر خطا کردیم چه؟ پیر گفت حتی به غلط! مریدان جامه تنیدند (تن کردند) و سرِ شترِ حکمرانی را به صراطی دیگر چرخاندند! جاده اما آماده نبود! شتر هم که عادت کرده بود رفتن در صراطِ قدیم را، چموشی کرد! یک گام در صراط جدید نهاد و یک گام در صراط قدیم. یک بار، بار را زمین نهاد و بار دیگر چشم به جاده داد. پادشاه را دیدند که زبان به طعنه گشود که پس چه شد؟ چرا بر همان صراط مائید؟ مردم او را ندیده و نشنیده رها ساختند و به کار خویش پرداختند. مدتی گذشت... شتر که رام شد و راه پیمود جاده هم آماده بود... پیر لبخند زنان ماند و شاه لگدزنان این شعر بر زبان داشت: ظلم کردم به مردم اما نه... به خودم ظلم کردم ای مردم هر چه من کاشتم درو کردم جو ز جو رَست و گندم از گندم کتاب حکمات آس من شیخ سیاس باب الخلاص فی حکومة الناس فصل الخیر فی نفی الغیر حکایت رام جمل الچموش و الحاکم من بعده خموش! 💠 @h_abasifar
جستجوی عبارت رکودتورمی در گوگل رکورد سال ۲۰۰۸ رو زده... و این به شدت روی پیش‌بینی‌ها از آینده و بازارهای مالی و ... تاثیرگذار است. 💠 @h_abasifar
میگوید تصور کن جنسیت و دین و اعتقاد و باور و نژاد و ملیت و ...نداری. میگویم باشد. تصور کردم میگوید اما همچنان عاقل هستی و میتوانی انتخاب کنی. میگویم خب؟ فهرستی از نظریه‌های عدالت را در مقابل من می‌گذارد و میگوید: حالا از بین این مبانی فلسفی در مورد عدالت کدام را می‌پذیری؟ می‌گویم حالت خوب است؟ می‌گوید یعنی چه؟ می‌گویم چطور میتوانم خودم را هم به جهالت بزنم هم آنقدر علم داشته باشم که این نظریه‌های عدالت را بفهمم و یکی را انتخاب کنم؟ می‌گوید نگفتم که جاهل شو. گفتم فقط خودت را به جهالت بزن. می‌گویم یعنی بر اساس اندیشه اقتصادی که دارم یکی را انتخاب کنم؟ می‌گوید بله. از دانش اقتصادت استفاده کن می‌گویم کدام دانش؟ اقتصاد مبتنی بر نگاه سرمایه‌داری لیبرال یا کمونیستی یا اسلامی یا ...؟ می‌گوید خب معلوم است دیگر. اقتصاد متعارف. (سرمایه‌داری) می‌گویم خب اینگونه که باید عدالت با قرائت لیبرالیستی آن را بپذیرم طبیعتا می‌گوید خب خوب است دیگر. من هم می‌خواهم همان را اثبات کنم می‌گویم شما؟ می‌گوید: کوچیک شما. جان رالز می‌گویم: آهان. همان که جایزه پرزیدنسی (جایزه مخصوص ریاست جمهوری آمریکا) را از کلینتون گرفت؟ می‌گوید بله. خودِ نوکرِ جانفدایم هستم! دیگر چیزی نمی‌گویم را کنار میزنم و به زندگی ادامه میدهم! 💠 @h_abasifar
دیدن فیلم بومی احترام به شعور خودتونه احترام به وقت خودتونه احترام به احساس خودتونه شبکه سه این فیلم رو پخش کرده https://telewebion.com/episode/0x2831261 شاید عده ای انتلکتوئل روغنفکر به این فیلم بگن فیلم ضعیف با دیالوگهای گل درشت! اما این فیلم، حرف درست رو درست و ساده و دقیق بیان کرده... به نظرم تا حد زیادی تلویزیون میتونست شعرها و موسیقیهای این فیلم رو هم سانسور نکنه. حقیقتا یکی از جذابیتهای خوب این فیلم موسیقی و شعرهای محشر این فیلم بود. تاثیر شعر و موسیقی این فیلم کمتر از خودش و سناریوش نبود. حتما ببینید فیلم رو و به دیگران هم بگویید ببینند. یک دوره اقتصاد سیاسی است... برای تمدن سازی باید از تمدن "غیر" خارج شویم. اول ذهنمان. بعد خودمان! 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ "دنیای مدرن کجاست؟" یک و فقط یک صدا وجود دارد! صدای مقام معظم رهبری...! دنیا متشکل از دو دسته کشورهاست: کشورهای سلطه‌گر استثمارکننده کشورهای سلطه‌پذیر دنیای مدرن کجاست؟ 💠 @H_ABASIFAR
رسانه یک کالای عمومی است (ر ک: http://www.qasdway.ir/fa/news/view/140/15) خصوصی کردن کالاهای عمومی در جامعه اسلام پذیرفتنی نیست. رسانه به مثابه یک قدرت همچون قدرت نظامی نمیتواند در اختیار افراد معدودی قرار بگیرد و نباید افراد بتوانند با پول یا هر روش دیگری قدرت رسانه ای را در انحصار خود بگیرند! تصور کنید یک دلقک بتواند با دلقک بازی خود قدرت رسانه ای زیادی را به دست بیاورد و از این قدرت رسانه ای علیه مردم آن جامعه استفاده کند. کدام عقل سالمی چنین چیزی را می پذیرد؟ مثل این است که یک نفر بتواند سلاح بسازد و نیروی نظامی تشکیل دهد. آنوقت کلیت آن جامعه را تهدید کند! حال تصور کنید این قدرت رسانه ای با قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی هم پیوند بخورد. یعنی کسانی که پول دارند رسانه ها را بخرند و جمع بین پول و رسانه هم به دست آوردنِ قدرت سیاسی شود. این انحصار و دیکتاتوری مطلق است. این یعنی به نام آزادی میتوان دیکتاتوری مطلق به وجود آورد. این یعنی "بازار آزاد"، "رسانه آزاد" و "دموکراسی" جدا جدا و روی کاغذ به رقابت و آگاهی و آزادی بیشتر منجر می شوند اما مرده شور ترکیبشان را ببرند وقتی این سه در دست عده ای معدود قرار میگیرند نتیجه اش میشود انحصار و جاهلیت و بردگی مردم هیچ قدرت انتخابی ذیل نظام سرمایه‌داری ندارند آنچه دارند فقط توهم آزادی، حس آگاهی و رویای انتخاب است! از قبل همه چیز تعیین می‌شود. اینکه چه کسی رأی بیاورد، چه چیزی را در فروشگاه انتخاب کنید، چه مطلبی را در شبکه های اجتماعی بخوانید و ببینید و ... در اختیار ما نیست. هیچ انتخابی نداریم. بزرگترین دروغ عصر ماست. قدرت انتخاب که یک لطیفه تلخ است! 💠 @H_ABASIFAR
هیچ تعبیری در قرن چهاردهم زیباتر از "امامتِ امت" نبود. تعبیر امام خمینی در مورد و رأی مردم ایران به نظام امام خمینی رحمت الله علیه: من در این روز مبارک، روز و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌ کنم. 💠 @h_abasifar
یکی از نظریه‌پردازان حوزه است. البته یک نظریه‌پرداز لیبرتارین (وحشی‌ترین نوع سرمایه‌داری لیبرال) قبل از اینکه یک نکته و نقد راجع به نوزیک عرض کنم تا همینجای قصه یک نکته قابل ملاحظه وجود دارد و اونم اینه که حتی لیبرتارین‌ها هم نظریه عدالت دارند و عدالتخواهند. همان چیزی که بارها عرض کردم که اساسا شعار عدالت بی ارزش ترین شعار است. چرا که در مورد یک ارزش مطلق حرف میزنیم و این ارزش مطلق را کسی نمیتواند کنار بگذارد. نفی این ارزش نفی خود است. نفی نظریه و درستی نظریه خود است. فلذا هیچ کسی نمیتواند بگوید نظریه من بر اساس ظلم بنا شده است اما نوزیک یکی از بزرگترین اشتباهاتش این است که از یک سو دولت و را حداقلی می‌بیند و اعتقاد دارد که حضور دولت با آزادی و در نتیجه عدالت تعارض دارد اما وقتی به ثروت می‌رسد آن را بصورت نامحدود در اختیار یک نفر می پذیرد و این تناقضی بزرگ است! چرا که نوزیک به این نکته توجه ندارد که قدرت و ثروت قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند. یعنی ثروت زیاد قابل تبدیل شدن به قدرت سیاسی است. قابل تبدیل شدن به قانون است. قابل تبدیل شدن به نهادها و ابزارهای مختلف برای ایجاد انحصار و به حرکت درآوردن چرخه ی تولید ثروت و قدرت است. 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔻مهمترین چالش در مرحله ی جامعه ی اسلامی 👤(استاد آیت الله میرباقری) 🔸 مشارکت عمومی در جهت اسلامی شدن جامعه باید افزایش یابد و نباید مشارکت مردم در حد نظارت و انتخابات باقی بماند. مردم باید در تصمیم گیری و تصمیم سازی حضور پیدا کنند. این مدل آرام آرام دولت مردم را شکل خواهد داد و جامعه اسلامی شکل خواهد گرفت. 📌جهانِ پساکرونا👇 🌐 @jahanepasakorona
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨ ریشه‌های زردرنگی در سیاست‌ورزی این پرسش، شاید ذهن بسیاری از نخبگان سیاسی ما را مشغول کرده که چرا سیاست در کشور ما گرفتار بحران حاشیه‌زیستی شده است. چرا در شرایطی که می‌توان ده‌ها مسئله اولویت‌دار برشمرد که باید دغدغه کارگزاران و مطالبه کنشگران باشد، پیش‌پا افتاده‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین مسائل، تبدیل به دستور کار ملی می‌شود و واکنش و موضع و اقدام و دستور مقامات ارشد کشور را در پی دارد؟ سال ۱۹۹۹ در ژورنال ارتباطات سیاسی(Political Communication) مقاله‌ای منتشر شد که به رسانه‌زدگی سیاست (Mediatization of Politics) پرداخته بود و نویسندگان، تاثیرپذیری فزاینده نهادهای سیاسی از رسانه‌های جمعی را بررسی کرده بودند. نتیجه‌گیری آنها این بود که هرچند رسانه‌ها در شکل دهی به فضای سیاسی تاثیر زیادی دارند، اما بازی واقعی سیاست همچنان در نهادهای سیاسی -چون احزاب- در جریان است، نه در رسانه‌ها. فضای امروز با سال ۱۹۹۹ تفاوت زیادی کرده است. آن زمان، شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر اساسا وجود خارجی نداشتند(توئیتر سال ۲۰۰۶ تاسیس شد). نهایتا روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی بودند که بر فضای سیاسی یا کنش‌ها و واکنش‌های سیاسیون اثر می‌گذاشتند و حتی رسانه‌زدگی، به هیچ وجه مساوی حاشیه‌زیستی سیاست یا زردرنگی در سیاست‌ورزی نبود. اگر از رسانه‌زدگی سیاست بحث می‌شد، مسئله این بود که آیا قدرت تعیین دستور کار سیاسی، یا تعیین تکلیف امور، در ید نخبگان صاحب رسانه و صاحب تریبون است، یا در ید نخبگان حاکم بر نهادهای سیاسی. با ظهور شبکه‌های اجتماعی، این امکان برای همه آحاد جامعه فراهم شد که بتوانند "اثر رسانه‌ای" ایجاد کنند و طبیعتا سیاست را متاثر کنند. منتهی یک تفاوت مهم میان اثر رسانه‌ای امروز با عصر روزنامه و تلویزیون و حتی وب‌سایت وجود دارد و آن اینکه، میلیون‌ها فرد صاحب‌تریبون امروز، بر خلاف عصر روزنامه و تلویزیون، لزوما نخبگان فکری یا اجرایی نیستند که در اموری خاص صاحب علم و اطلاعات باشند و از رسانه در اختیارشان، برای طرح مسائل اساسی یا اثرگذاری روی مسائل اساسی جامعه بهره ببرند. چه بسا اکثریت حاضر در فجازی، به دلیل فقر دانش و اطلاعات، هنگام طرح موضوعات اساسی از سوی نخبگان، حتی قادر به واکنش هم نباشند و به همین جهت، این موضوعات هرگز در این فضا برجسته و داغ نشود! در چنین شرایطی و چنین فضایی، طبیعتا آن دست مسائلی برجسته می‌شود که سطحی اندک از دانش و اطلاعات که در دسترس "همگان" -نه فقط نخبگان- است، برای اظهار نظر درباره آنها کفایت کند؛ ولو در حد یک جمله و کلمه برای تقدیس و تقبیح. چندی پیش دیدم یک روزنامه‌نگار قابل احترام -هرچند مخالف فکری ما- به حق در شکایت از این فضای زرد نوشته بود می‌خواهد حتی مجله‌اش را از روی دکه هم جمع کند و از مشتری خواسته بود نشریه‌اش را در کتابفروشی‌ها بجوید. امروز نمی‌توان از همگان صاحب‌تریبون خواست که سکوت کنند و سیاست را گرفتار حاشیه نکنند، همچنین نمی‌توان از همگان خواست که در کلاس و تراز نخبگان سیاسی از تریبون روی گوشی خود بهره ببرند؛ اما می‌توان از نخبگان سیاسی خواست که با تاثر از این فضای زرد، سیاست را دچار حاشیه‌زیستی نکنند؛ در حاشیه سیاست‌ورزی نکنند؛ سیاست‌ورزی را زرد نکنند... وابستگی سیاستمدار به آرای عمومی، و تلاش بی‌امان او برای مراقبت از افت و خیز درصد محبوبیت، تحقق این مطلوب را سخت کرده است. لکن همین امر نیز چاره دارد. سیاستمدار تراز آن است که دستور کار برای کشور تعیین کند و با ترجمه ابعادی از آن به زبان همگان، سهمی برای مشارکت آحاد مردم -چه در اظهار نظر و چه در اقدام- پیش‌بینی کرده و ملت را با ایده خود همراه سازد؛ نه اینکه دستور کار خویش را از فضای توئیتر بگیرد و مراقبت کند که مبادا از لایک و ریت آخرین ترندها، بی نصیب بماند. @syjebraily