eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.7هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
128 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
ما از مردن هیچ خوشحال نمیشیم؛ ملکه 😂😂😂😂 مُرد 😂😂😂😂 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
✨ماکروسفالی با گفتمان عدالت همخوانی ندارد آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم گفته است: "مالیات هر استان به همان استان اختصاص می‌یابد و جزو درآمد همان استان محسوب می‌شود، چون در همان استان این ثروت خلق شده است". به نظر می‌رسد آنچه آقای میرکاظمی بیان کرده، یک ایده یا برنامه باشد چرا که این سخن نه با آنچه در حال حاضر عمل می‌شود انطباق دارد و نه با قوانین موضوعه کشور. علی ای حال، این ایده و برنامه، حاصلی جز افزایش شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی در کشور نخواهد داشت و به هیچ وجه نباید جامه عمل بپوشد. چرا؟ اگر در آمار درآمدهای مالیاتی کشور دقیق شویم، خواهیم دید که حدود ۸۰ درصد درآمدهای مالیاتی کشور مربوط به ۸ استان کشور است. دلیل این امر نیز پیشرفته‌تر و متمکن‌تر بودن این استان‌ها و فعالیت اکثر شرکت‌های بزرگ ملی در این استان‌هاست. اما سهم ۸ استان آخر از درآمدهای مالیاتی دولت، تنها ۲.۳ درصد است. اگر ایده رئیس سازمان برنامه و بودجه عملیاتی شود، استان‌هایی که از حضور شرکت‌های بزرگ محروم هستند و در نتیجه پرداختی مالیاتی کمتری دارند، بودجه کمتری نیز دریافت کرده و در دور باطل محرومیت خواهند افتاد. و در مقابل، استان‌هایی که درآمد مالیاتی بالایی دارند، بودجه بیشتری دریافت کرده، توسعه بیشتری یافته و فاصله‌شان با استان‌های محروم روز به روز بیشتر خواهد شد. نتیجه این رویکرد، یعنی پیشرفته‌تر شدن بخشی از کشور، پدیده‌ای است که در اقتصاد سیاسی از آن با عنوان Macrocephaly یا "بزرگی سر" یاد می‌شود؛ به نحوی که یک یا چند استان از کشور به شکلی غیرعادی بزرگ می‌شود و بخش اعظم منابع مادی و انسانی را در خود جای می‌دهد و علاوه بر شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی، به بحران‌های اجتماعی متعددی دامن می‌زند. ان‌شاءالله ریاست محترم جمهور که دغدغه عدالت دارند و گفتمان این دولت را عدالت اعلام کرده‌اند، مانع اجرایی شدن چنین ایده‌هایی خواهند شد. @syjebraily
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨قانون تراشه‌ها و اصل مزیت یحتمل درباره مفهوم مزیت، فراوان شنیده‌اید. یکی از اصول اقتصاد متعارف یا همان اقتصاد بازار، این است که کشورها به تولید کالاهایی که در آن مزیت دارند، بپردازند و هر آنچه مزیت ندارند را از کشورهای دیگر دارای مزیت، وارد کنند. نقطه مقابل اصل مزیت نیز، خودکفایی همه‌جانبه تعریف شده و اینگونه عنوان می‌شود که اگر شما قائل به اصل مزیت نیستید، پس قصد دیوارکشی دور کشور و قطع ارتباط با جهان را دارید و می‌خواهید به جای تهیه ارزان کالاها از بازار جهانی، همه‌‌چیز را خودتان و به قیمت گران، تولید کنید. چنانکه در کتاب "دولت و بازار" استدلال کرده‌ام، مزیت در عمده موارد و به ویژه در حوزه فناوری، طبیعی نیست، بلکه اکتسابی است. یعنی اینگونه نیست که کشوری که در فناوری‌های حساس مزیت دارد، این مزیت را بدون صرف زمان و زحمت و هزینه به‌دست آورده باشد؛ و وقتی مزیت اکتسابی است، برای دیگران نیز قابلیت کسب دارد و توصیه دیگران به اینکه شما مزیت ندارید و به جای صرف زمان و هزینه و زحمت، کالاهای با فناوری بالا (High Tech) را به قیمت ارزان از کشورهای مزیت‌دار وارد کنید، توصیه به عقب‌ماندگی است. اینجاست که آن مغلطه و اتهام دیوارکشی و قطع روابط با جهان و تولید پرهزینه همه چیز مطرح می‌شود و پاسخی عقلایی می‌طلبد. آیا واقعا در یک سر طیف، دیوارکشی است و در یک سر دیگر، آزادسازی تجاری و واردات مایتحاج از خارج؟ پاسخ تاریخ اقتصاد سیاسی جهان به این پرسش خیر است. یعنی اینگونه نبوده که کشورها یا همه‌چیز را خودشان تولید کنند، یا اینکه درهای واردات را باز بگذارند تا کالاهایی که مزیت ندارند را ارزان از دیگران خریداری کنند. ترکیب کسب مزیت و بهره‌برداری از مزیت‌های دیگران، یک ترکیب ظریفی است که رعایت آن، مستلزم شناخت یک اصل مهم است. این اصل، عبارتست از "کسب فناوری‌های حساس عصر"؛ یعنی شما قرار نیست و ممکن هم نیست که منابع محدود خود برای کسب فناوری‌های تولید همه کالاها صرف کنید. اما در هر دوره‌ای از تاریخ، علاوه بر غذا که در صدر کالاهای استراتژیک قرار دارد، کالاها و خدمات استراتژیکی وجود دارند که کسب مزیت در آنها یا عقب‌ماندگی در آنها، جایگاه یک کشور را در نظام بین‌الملل تعیین می‌کند. در قرن نوزدهم، اگر بریتانیا موفق به تاسیس یک امپراتوری شد که خورشید در آن غروب نمی‌کرد، به سبب مزیتی بود که در فناوری‌های استراتژیک آن عصر یعنی آهن‌آلات، بخار و تلگراف به دست آورد. یا آمریکا اگر در قرن بیستم قدرت برتر شد، به جهت کسب مزیت در فناوری‌های فلزات، شیمیایی، الکترونیک، فضایی و اطلاعات بود. در قرن حاضر نیز، هر کشوری بتواند در هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، نیمه‌هادی‌ها و فناوری‌های ارتباطی تحصیل مزیت کند، قدرت مسلط قرن خواهد بود؛ و به همین جهت، رقابت سختی در جهان حول این فناوری‌ها در جریان است. قانون اخیر کنگره آمریکا با عنوان CHIPS and Science Act که ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ با امضای بایدن اجرایی شد را باید در همین چارچوب تفسیر کرد‌. بر اساس این قانون، بالغ بر ۵۲ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه در زمینه نیمه‌هادی‌ها و سایر فناوری‌ها تخصیص خواهد یافت. این اقدام دولت آمریکا، یکی از مصادیق "خلق بازار" است که با تخصیص منابع عمومی، تقاضا برای یک فناوری ایجاد می‌شود تا با بسیج توان علمی ملی، به بازار عرضه شده و سپس به حوزه تجاری سرریز شود. به عبارت دیگر، این حوزه، حوزه‌ای نیست که به عرضه و تقاضای بازار و توان بخش خصوصی سپرده شود، بلکه نیازمند صرف منابع عمومی است. آمریکا می‌توانست به جای صرف این هزینه هنگفت، بر اصل مزیت تکیه کند و از آنجا که در نیمه‌هادی‌ها فاقد مزیت است، اقلام مورد نیاز خود را به قیمت ارزان از شرق آسیا تهیه کند، یا حتی به جای تحصیل فناوری، بعدها به دنبال پروژه "انتقال فناوری" از چین باشد؛ اما نیک می‌داند که این دو گزینه اخیر، یکی به معنی واسپاری قدرت به چین است و دیگری سراب. خلاصه سخن اینکه، در فهم مفهوم مزیت، نباید اشتباه کرد. اولا مزیت، طبیعی نیست، اکتسابی است و دستیابی به آن نیازمند صرف زمان و زحمت و هزینه است؛ ثانیا کسب مزیت در همه کالاها نیاز نیست لذا مراد از آن دیوارکشی هم نیست، بلکه باید بر تحصیل فناوری‌های برتر دوران تمرکز کرد؛ ثالثا مزیت از طریق سازِکار بازار به دست نمی‌آید و مستلزم تخصیص منایع عمومی است؛ رابعا، وابستگی در فناوری‌های دوران، منتج به حاشیه‌زیستی سیاسی در جهان است و البته انتقال فناوری نیز، سراب است. می‌توان به جرات مدعی شد در صدر فناوری‌های برترساز دوران، هوش مصنوعی قرار دارد و تاکید هوشمندانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی در آبان ۱۴۰۰ بر ضرورت قرار گرفتن ایران در میان ۱۰ کشور برتر جهان در این زمینه، با جدیت تمام باید در برنامه هفتم توسعه دنبال شود. @syjebraily
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
‏⁧ ⁩ ‏کتابی خواندنی از گئورگ زیمل ‏نویسنده در این کتاب، با عبور از لایه‌های تکنیکال و سطحی اقتصادی، پول را در بافت اجتماعی و فرهنگی جامعۀ مدرن بررسی و ارزیابی می‌کند. ‏مضامین اصلی کتاب شامل پول به مثابۀ استعاره‌ای ساختاری برای وجود انسان، ماهیت دوگانه واژۀ «ارزش» در معنای اخلاقی و در معنای پولی، فیزیکال‌سازی، جهانشمول‌سازی و کالاسازی ارزش ازطریق پول و اثرات ارزشگذاری و قیاس‌پذیری بر روابط انسانی است. @a_saeedi
مردم در اربعین مسائلی را درک میکنند که اساتید اقتصاد هزار سال دیگر هم بگذرد لابلای کتابها و مقالات پیدا نمی‌کنند. آن چند درصدی هم که به بخش خصوصی رای دادند شاگردان همانها هستند و احتمالا تا بحال تجربه پیاده‌روی اربعین را نداشتند. 💠 @h_abasifar
اجتماعی یا توزیعی‌ست یا صیانتی. عدالت توزیعی یا اولیه است یا فرآیندی یا نهایی عدالت صیانتی یا تامینیه یا ترمیمیه یا کیفری! اینها ابعاد بخشی عدالتند و در پنج موضوع قدرت و ثروت و فرصت و کرامت و دانش ضرب می‌شوند همه اینها را ضرب کنید در ۵ لایه مبنا و سیاست و شاخص و برنامه و رصد. برای هر کدام از این واژه‌ها هزاران کتاب و مقاله نوشته شده است اما در دانشکده‌های اقتصاد حتی یک موردش هم مطالعه نمی‌شود چرا؟ چون دانشجویان اقتصاد باید یک قرائت از عدالت را به طور ناخودآگاه بپذیرند. آن هم قرائت لیبرال سرمایه داری است که پشت ریاضیات خودش را پنهان می‌کند. از طرف دیگر جریانهای سطحی عدالتخواهی که ضعف شدید معرفتی در زمینه عدالت دارند پرچمدار عدالت می‌شوند و به راحتی ابزار دست گروه اول یا گروه‌هاس دیگر می‌شوند. به خاطر همین است که بسیاری از عدالتخواهان تکرارکننده حرفهای لیبرالها هستند و بعبارت دقیق‌تر نو اصلاحطلب‌اند. 💠 @h_abasifar
پارسال برنامه‌ش این بود که کد بده امسال برنامه‌ش رو گذاشته بر عدم سرمایه‌گذاری و خروج سرمایه از کشور اینها در شرایطی که باید سیگنال مثبت بدهند به سرمایه‌گذار، دائم تزریق ناامیدی میکنند 💠 @h_abasifar
هدایت شده از قم آنلاین
🛑📸 پیاده روی اربعین حسینی روستای شهیدپرور فردو به مسافت ۵ کیلومتر از حسینیه شهدای فردو بسمت امام زاده بوره روستا 🔹عکاس: محمدمهدی عسگری 🕌 اخبار قم را ابتدا اینجا ببینید http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c اولین و بزرگترین رسانه قمی‌ها☝️
با یه حساب سرانگشتی ایرانی‌ها همین الان هم بیشتر از برادران عراقی هزینه میکنند البته در مقام مقایسه نیستم بلکه میخواهم با این انگاره غلط مخالفت کنم که برخی میگن: اگر ایرانی‌ها جای عراقی‌ها بودند این‌طور از زائرین پذیرایی نمی‌کردند 💠 @h_abasifar
عشق... 💠 @h_abasifar
دوستان عزیز برادران من خواهران بزرگوار چرا در موضع دفاعید؟ چرا وقتی دنیای غرب زن را تبدیل به یک کالای دم دستی کرده وقتی برهنگی را به هزار شیوه ترویج کرده وقتی هزاران میلیارد هزینه کرده برای ترویج فحشا باز هم توپ در زمین شماست؟ مهسا امینی هم نتیجه همان هزینه‌کَردهاست... حالا وسط این تهاجم تمدن شیطانی غرب به زن، زنِ ایرانی و جمهوری اسلامی مقاومت می‌کند و اجازه نمی‌دهد ناموس ایرانی به حراج گذاشته شود. این اسمش آزادگی است و اتفاقا در مقابل جبر است. اینکه چند نفر غربزده در ایران، با دشمنان اسلام و ایران همصدا شوند عجیب نیست. اینکه بخاطر این چند نفر در موضع دفاع قرار بگیرید قطعا اشتباه است. 💠 @h_abasifar
برادر وحید جلیلی و برادر علیرضا دبیر سلام علیکم حضرت آقا صراحتا فرمودند از ظرفیت‌های موجود در راستای تبلیغ کالای ایرانی در دنیا استفاده شود. متاسفانه در بهترین موقعیت‌ها یعنی مسابقات جهانی کشتی و والیبال تبلیغ همراه اول و بانک فلان می‌شود و این یک فرصت سوزی بزرگ است. هر چند ما با بیلبوردِ تبلیغاتی کردن پهلوانان و انسانها موافق نیستیم اما ورزشکاران میتوانند با رضایت و حتی با افتخار کالای باکیفیت و خاص ایرانی مثل فرش ایران یا زعفران ایران یا لوازم پزشکی و های‌تک‌های ایران را در مقابل چشم صدها میلیون نفر تبلیغ کنند و من الله التوفیق 💠 @h_abasifar
فتنه‌ها و ابتلائات و حمله‌هایی که ما رو نکشه قطعا ما رو قوی‌تر می‌کنه... 💠 @h_abasifar
درود بر ایتا 😍 💠 @h_abasifar
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
پاسخ خون هایی که این روزها ریخته شد را باید در تلاویو، ریاض و واشنگتن داد. والسلام. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
آیا خروش اربعینی مردم نیاز است تا این فتنه خاموش شود؟ آیا لباس حسین بپوشیم و علم بر دوش گیریم؟ حرارت حسین جانمان را سوزانده و خانمان فتنه را بر باد می دهد. برسانید به اهل اربعین که آماده شوند برای علمداری، چراغ موکب ها را روشن کنید. تاول نیست اینبار. زخم چاقوی بدخواهان بر تن علمداران را درمان کنید. برسانید به موکب ها که امسال دوباره بساط کنند. خروشی دیگر در راه است برای حسن، برای رسول خدا برای رضا. برسانید به اربعینی ها که شاید همیشه اربعین باشد تا ظهور... تا ظهور برسد همین روزها ظاهر شوید در خیابان ها برای ظهور... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
حاج قاسم همیشه می‌گفت: میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها وجود ندارد. کاش امت اربعینی ایران قدر این فرصت را بدانند... کاش در آستانه ۲۸ صفر، به حکم "اقیموالله مثنی و فردی" قیامی حسینی کنند و آنچه از اربعین اباعبدالله علیه‌السلام در وجودشان کاشتند را پرورش دهند. باید اربعین را کش دهیم... وسعت اربعین در تمام سال... وسعت زندگیِ للحسین تا آخر عمر... وسعت اربعین یعنی: توسعه وجودی تک تک بچه‌های هیات... یعنی توسعه وجودی همه‌ی جامعه... هیچ راه نجاتی جز حسین نیست و هیچ کشتی نجاتی سریع‌تر از سفینة الحسین به مقصد نمی‌رسد... نوح هم در طوفان حوادث آخر الزمانی بی‌حسین غرق می‌شود... مزد عزاداری از فاطمه می‌خواهید؟ بسم‌الله... مزد عزاداری بر حسین علیه‌السلام توفیقِ اقامه‌ی عزا بر پیامبر است توفیق برپایی موکب برای کریم اهل بیت است توفیق اشک و آه بر غریب طوس است... موکب‌ها را برپا کنید نه فقط در مشهد الرضا که اینبار به یاد غریب مدینه در تمام ایران سفره کرامت بیاندازید و از خوان نعمت کریمان ارتزاق کنید... که هیچ عزتی بالاتر از آن نیست... عزت کجاست؟ در طلب از حضرت کریم منت کشد ز دست گدا دست مجتبی... 💠 @h_abasifar
عزت کجاست؟ در طلب از حضرت کریم... منت کشد ز دست گدا دست مجتبی... 💠 @h_abasifar
فیلم راهپیمایی امروز مال دفعه قبله دفعه بعد هم میگن مال دفعه قبله یعنی هربار دفعه بعد اعتراف میکنن دفعه قبل خیلی بودید :))))) 💠 @h_abasifar
امروز رفته بودیم دهاتمون بعد از جلسه قرآن پیرمرده دعا کرد: اللهم نور قلوبنا بالقرآن اللهم زین اخلاقنا بالقرآن اللهم نابود دشمننا بالقرآن جر خوردیم 😂 💠 @h_abasifar
یک اعترافی هم بکنیم در جریان فتنه اخیر روایت حماسه باشکوه کمرنگ شد برای دشمنان جمهوری اسلامی دستاورد بزرگی بود اما با ۲۸ صفر جبران خواهیم کرد ان شاالله... 💠 @h_abasifar
چرا واقعا؟😂😂😂 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔰دور باطل و فقر واژه ها در لیبرالیسم ایرانی دکتر موسی نجفی : ✅لیبرال های وطنی در مقابل نظام دینی که مدام به استبداد و انحصار متهمش می کنند یک مشکل و بن بست تئوریک دارند و آن این است که در فلسفه لیبرال از انقلاب به معنای براندازی و ساختارشکنی خبری نیست ، آنان از یک طرف ، مزایای قوه مجریه و دولت را خواهانند و از طرفی فاقد "نظریه انقلاب" هستند لذا جبرا به اصطلاح روغن ریخته را نذر امامزاده می کنند ؛ ژست مخالف و قهر می گیرند ولی همیشه در سهم خواهی و استفاده از مزایای دولتی پیشتاز و حریص هستند۰ وقتی هر دو راهی برای آنها بن بست باشد ( نه توانایی انقلاب مردمی و نه کنار رفتن از قدرت ) لاجرم پشت شعار و ایده رفورم یا همان اصلاحات قرار می گیرند، در این میانه هم حالت نه قهر و نه آشتی یا همان طلبکار بودن را ادامه می دهند ، فرصت طلبانه میخواهند شریک امکانات نظام شده و با سیاست یک بام و دو هوا ، فقدان و محال بودن توانایی نظریه انقلاب را زیرکانه پنهان و یا بهتر بگوییم معامله کنند۰ به نظر می رسد لیبرالیسم برانداز ایرانی فاقد مبانی نظری منطقی و روشن برای توصیف یک نظام دینی شیعه که تقریبا شبیه هیچ نظام سیاسی در جهان نیست ، می باشد ۰ این عجز فلسفی در لیبرالیسم دینی و فقر واژه ها در مورد لیبرالیسم سکولار نیز قابل تسری است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
طشت ار دهان گشاید و خونش طلب کند خون جگر به طشت ببخشد کریم ما... 💠 @h_abasifar
دست خدا به سوی خدا، دست مجتبی جام ولایت است و بلا دست مجتبی در فتنه با نگاه تو ما گم نمی‌شویم مصباح لایزال هدی دست مجتبی فرقی نمی‌کند که طلب باشد از چه کس؟ دست علی و دست خدا... دست مجتبی عزت کجاست؟ در طلب از حضرت کریم منت کشد ز دست گدا دست مجتبی... جان می‌دهد برای حسن‌جان خود، حسین قاسم دهد به کرببلا دست مجتبی نشنیده گوش او ز کس اظهار حاجتی می‌بخشدت بدون چرا دست مجتبی طشت ار دهان گشاید و خونش طلب کند خون جگر به طشت ببخشد کریم ما... گفتم حسن تمام دهانم غزل گرفت شیرین‌ترین بهانه‌ی خیرالعمل گرفت گفتم حسن حماسه به باغم شکوفه زد عطر از شکوه بی‌مثلش در جمل گرفت گفتم حسن ز جام محبت نصیب شد دل را شکر گرفت دهان را عسل گرفت رفتم به کربلا و دلم در بقیع بود گفتم حسن، حسین مرا در بغل گرفت گفتم حسن ز کوچه‌ چنان ناله‌ای رسید کآتش میان خانه‌ی اهل محل گرفت جبریل علم گرفت و سرافیل دم گرفت جن سینه زد ملک به عزایش کتل گرفت طشت ار دهان گشاید و خونش طلب کند خون جگر به طشت ببخشد کریم ما... 💠 @h_abasifar