آرایش کردن و نکردن زنان در اروپا ارتباط مستقیم دارد با شغل آنها. یعنی چه آرایش کردنشان چه آرایش نکردنشان به مساله پول ختم میشود.
آنکه شغلش فاحشگی است آرایش میکند!
آنکه آرایش نمیکند چون اساسا فرصت ندارد. باید روزانه ساعتها بر سر کار باشد. مثل مردها باید کارهای سخت کند. از طرفی مردان هیز و چشمچران و هوسران منتظر اشاره هستند. معنا ندارد یک زن شاغل که در کارخانه کار میکند برای بدست آوردن پول، پولش را خرج لوازم آرایشی کند.
آرایش کردن زن برای شوهرش در اسلام مستحب است. حالا زن ایرانی که قرنها در خانه آرایش کرده بود، وارد عرصه اجتماع شده است. این تعارض ربطی به حیا و عفت زن ایرانی ندارد. تعارض بین دو عنصر تمدنی است. (منکر وجود برخی زنان که متاثر از فرهنگ غرب هستند، نیستم) اما قطعا تمدن غرب، زن را شهوتران و بیحیا تربیت کرده و زن در سایه تمدن اسلامی ایران باحیا و با عفت پرورش یافته است.
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
میانگین بهای تمام شده هر لیتر فرآورده های تولیدی پالایشگاه تبریز از سال ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۰:
اگر تصور می کنید این اعداد دلیل تورم و کاهش ارزش پول ملی نیستند در علمی که خوانده اید شک کنید و یا هدف دیگری دارید!
@hemmatgholizadeh
حضرت آقا از سال ۹۰ بحث پیشرفتهای جهشی و حرکتهای تحولی و تصمیمهای بزرگ را مطرح کردهاند و باز هم تکرار کردند.
تنها مسالهای که تذکر دادهاند در مورد پیشرفت جهشی و حرکت تحولی رعایت مساله عدالت است. در حقیقت ایشان بر این نکته تاکید داشتهاند که اگر بدون در نظرگرفتن مساله عدالت حرکت تحولی انجام شود قطعا آسیبش بیشتر و جبران ناپذیر خواهد بود. لذا دولت نباید مثلا سیاستهای نئولیبرالی را به اسم طرحهای تحولی بپذیرد و اجرا کند.
پن: یک دهه ادبیات پیشرفت جهشی در دوره منحوس روحانی تعطیل شده بود.
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
مصرف انرژی در ایران را اگر به نسبت غربیها در نظر بگیریم که آنها از روی ناداری کم مصرف میکنند.
اگر نسبت به گذشته بگیریم که مصرفمان بسیار بهتر شده و مردم بیشتر رعایت میکنند.
اگر نسبت به مطلوبمان بگیریم باید مطلوب را تعریف کنیم. درجه دمای مطلوب خانه و محل کار چقدر است؟
مثلا آیا اینکه هوا در جریان نباشد و ما خانه را گرم نگه داریم مطلوب است و برای سلامتی مفید و ...؟
به هر حال باید با شاخصی که خودمان طراحی کرده ایم خودمان را بسنجیم.
من هم حسم این است که میتوانیم بهتر مصرف کنیم و اسراف نکنیم.
قیمت انرژی در ایران برخلاف تصورات زیاد نیست و باید در نسبت با درآمد افراد سنجیده شود. قدرت خرید مهم است. امام هم که اساسا فرموده بودند باید حتی رایگان شود و هر چقدر قیمت انرژی برای مردم کم شود، مطلوب ماست؛ چه برای محرومین چه سایر مردم. (بحث اسراف اینجا نیست)
رانت هم لزوما چیز بدی نیست.
بحث توزیع رانت است که باید عادلانه باشد. اگر بتوان به صورت برابر به همه انرژی داد این کار اولویت دارد نسبت به تبعیض.
اگر تبعیضی ایجاد میکنیم باید دلیل محکمی داشته باشیم. اگر کسی دارد اسراف میکند باید محدودیت در مصرف برایش ایجاد کنیم نه اینکه قیمت را افزایش دهیم تا در اثر افزایش قیمت انرژی تورم شدید ایجاد شود که مردم آسیب ببینند و هر کس ثروتمندتر بود کمتر آسیب ببیند بلکه از محل تورم سود کند.
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
● مخصوص کتابخوارها ●
دوستان زیادی به کرّات درخواست داشتند سیر مطالعاتی مشخصی در موضوع اقتصاد به آنها معرفی کنیم.
هرچند به خاطر اعتقادم به "استقلال فکریِ" افراد اساسا با این کار مخالفم و اعتقاد دارم باید همیشه، همه چیز را خواند و همیشه پرسشگر ماند و هیچ چیز جز "وحی و کلام معصوم" را به صورت ابدی نپذیرفت! ولی فقط از باب پیشنهاد برای شروع مطالعه چند منبع را خدمتتان معرفی میکنم. کتابهای مرسوم و متعارف دانشگاهی را معرفی نمیکنم زیرا آنها را اساسا علمی نمیدانم! ضمن اینکه دیگران آنقدر معرفی کردهاند، که نیازی هم نیست!
منابع زیر عموما در سه دسته تقسیمبندی میشوند: اقتصاد اسلامی، نقد سرمایهداری و عدالت.
۱. اقتصادنا؛ علامه شهید صدر
۲. نظری به نظام اقتصادی اسلام؛ شهید مطهری
۳. جلد ۳۳ مجموعه آثار یا درآمدی بر اقتصاد تطبیقی؛ شهید مطهری
۴. ربا در اسلام و دو جلد اقتصاد اسلامی (مباحث نظری و مباحث کاربردی)؛ آیتالله شهید بهشتی
۵. ۲۳ راز سرمایهداری؛ پرفسور ها جون چانگ
۶. نیکوکاران نابکار؛ پرفسور چانگ
۷. دکترین شوک؛ نائومی کلاین
۸. آثار و سخنرانیهای پرفسور مسعود درخشان (به ویژه ۸ جلسه اقتصاد اسلامی، مقدمه کتاب دستبرد ناپیدا و مقدمه کتاب کاپیتالیسم)
۹. عدالت؛ مایکل سندل
۱۰. اقتصاد سیاسی جهانی؛ رابرت گیلپین
۱۱. اقتصاد ایران در دوره تعدیل ساختاری؛ فرشاد مومنی
۱۲. دولت و بازار؛ جبرائیلی
۱۳. لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط؛ آنتونی آربلاستر
۱۴. اقتصاد کاربردی؛ ها جون چانگ
۱۵. بهای نابرابری؛ جوزف استیگلیتز
۱۶. دگرگونی بزرگ؛ کارل پولانی
۱۷. استراتژیهای رشد و توسعه اقتصادی؛ محمدقلی یوسفی
۱۸. ژئوپلتیک گرسنگی (جغرافیای گرسنگی)، اثر رئیس اسبق فائو و برندهء نوبل ادبیات، خوزوئه دو کاسترو
۱۹. ابرطبقه، اثر استاد دانشگاه نیو اسکول آمریکا، دیوید راتکاف
۲۰. انسان بدهکار، لاتزارتو
۲۱. خاکریز اقتصادی؛ دکتر توکلی
۲۲. درسنامه اقتصاد مقاومتی؛ احمدعلی یوسفی
۲۳. نظام اقتصادی اسلام؛ میرمعزی
۲۴. حرفهایی با دخترم درباره اقتصاد؛
یانیس واروفاکیس
۲۵. روش شناسی اقتصاد دکتر زریباف
۲۶. تحول نهادها و ایدئولوژی های اقتصاد، دایانا هانت
۲۷. یهودیان و حیات اقتصادی مدرن، زومبارت
۲۸. سرمایه داری و اخلاق پروتستان، وبر
۲۹. فلسفه اخلاق و تحلیل اقتصادی؛ هاسمن
۳۰. مجموعه مقالات عدالت که دکتر محمد نعمتی جمعآوری کرده
۳۱. کتاب ماهیت و علل بحران مالی ۲۰۰۸، گردآوری دکتر نعمتی و دکتر سلیمانی
۳۲. اقتصاد مقاومتی تفسیر جهاد کبیر؛ ابدالی
بقیهاش بماند برای بعد...
هر کدام را خواندید خوشحال میشوم نظرتان را در مورد کتاب برای حقیر ارسال کنید.
#معرفی_منابع_اقتصادی
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
ارز خارجی فقط یک مصرف دارد:
واردات!
در مورد ارز خارجی نفتی و غیرنفتی که در دست دولت است دو حالت وجود دارد:
۱. خود دولت وارد میکند که قیمتگذاری ارز (مثلا دلار) در داخل معنایی ندارد!
۲. دیگران وارد میکنند که دو حالت دارد:
الف: کالاهای غیرضروری وارد میکنند که اساسا نباید ارز دولتی به آنها تعلق بگیرد.
ب: کالاهای ضروری وارد میکنند که هرچه نرخ پایینتر باشد به نفع عموم مردم است.
فلذا اساسا وجود بازار ارز و نرخ ارز معنایی ندارد و فقط برای خالی کردن جیب مردم توسط شرکتهای خصوصی نفتی و امثالهم یا گاهی اوقات توسط دولتهاست.
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
شما به چه چیزی کالا و به چیزی خدمات میگویید؟
لطفا پاسخهای خود را برای حقیر ارسال کنید: @h_abbasifar
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
اقتصاد فرهنگی
شما به چه چیزی کالا و به چیزی خدمات میگویید؟ لطفا پاسخهای خود را برای حقیر ارسال کنید: @h_abbasif
پاسخ ۱:
سلام. کالا یعنی چیزی که مابازاء آن باید هزینه پرداخت کرد و خدمت یعنی رساندن خیر به دیگران بدون داشتن چشمداشت اقتصادی.
در کالا، هدف فقط نفع شخصی ست؛ اما در خدمت، هدف ایثار و خیررساندن به خلق الله است. البته در خدمت هم، نفع شخصی موضوعیت دارد؛ اما مادی نیست.
هر قدر که جنبه چشمداشت اقتصادی در یک کار پررنگ تر باشد آن کار از دوز کالایی بیشتری برخوردار است و هرقدر که یک کار، بدون چشمداشت اقتصادی باشد؛ رنگ خدمتش پررنگ تر است.
اصولا تا زمانی که معنویت و ایمان به عالم غیب نباشد، خدمت هم کمتر اتفاق می افتد؛ چراکه مومن به عالم غیب هم مانند فرد مادی بدنبال منفعت است؛ اما منفعتش را در جایی دیگر جستجو می کند. منفعت فرد مومن، بهشت و در مرتبه بالاتر خود بهشت آفرین است.
#سوال: من برای دیگری کاری انجام میدهم. مثلا کشاورزی میکنم. اگر بابت آن پول دریافت کنم خدمت نیست؟
اقتصاد فرهنگی
شما به چه چیزی کالا و به چیزی خدمات میگویید؟ لطفا پاسخهای خود را برای حقیر ارسال کنید: @h_abbasif
پاسخ ۲
کالا چیزیه که خدمات روی اون قبلا انجام شده و استعمال میشه و خدمات روی اون به اتمام رسیده و از زمان کالا شدن خدمات ارائه میده (پایان خدمات روی یک چیز و شروع خدمات خود اون چیز)
مثلا استفاده شبکه ارتباطی اینترنتی
خدمات توی قبلی گفته شد و اون فعل هاییه که برای یک استعمال و استفاده ای باید انجام بشه
مثلا نصب دستگاهی برای وصل شدن به اون شبکه ارتباطی اینترنتی
#سوال: اگر کالایی داشته باشم که روی آن کاری انجام نداده باشم کالا نیست؟ مثلا گنج پیدا کنم
اقتصاد فرهنگی
شما به چه چیزی کالا و به چیزی خدمات میگویید؟ لطفا پاسخهای خود را برای حقیر ارسال کنید: @h_abbasif
پاسخ ۳
کالا به اجناس گفته میشه مثل ماشین تلویزیون گوشی و...
اما خدمات نوعی فعالیته که برای فرد یا افراد انجام میشه خدمات مثل خدمات پزشکی
#سوال: اگر فعالیت منجر به تولید کالا بشود شما هزینه خدمت را میدهید یا کالا را؟ مثل کشاورزی که سیب تولید کرده است برای شما.
پاسخ ۴
سلام.
کالا به هرگونه مواد اولیه و مواد تولیدی از آنها گفته میشه.
خدمات به هرگونه فعالیت در جهت رفع نیاز دیگران گفته میشه.
#سوال: اگر آن خدمت تبدیل به کالا شود آیا اینطور نیست که آن کالا ذخیره شدهی آن خدمت است؟ یا تجسد یافته آن خدمت است؟ اگر مواد اولیه به کالایی غیرقابل مصرف تبدیل شود باز هم کالاست؟ اگر مصرف شود اما ضرر داشته باشد چه؟
پاسخ ۵
سلام
شاید بتوان رابطه کالا و خدمت مثل رابطه نسبیت گرایی و شک گرایی است
اینطور میتوان گفت که شک گرایی پدر نسبیت گرایی است
در کالا و خدمت هم به اینصورت هست برای کالا یه خدمتی شده که کالا به وجود آمده ولو اینکه اون خدمت توسط یک انسان هم انجام نشه
#سوال اگر خدمتی نشود و کالا وجود داشته باشد چه؟
پاسخ ۶
کالا شی است دارای ارزش اقتصادی و به چند دسته تقسیم میشود از جمله کالای با دوام و بی دوام و واسطه ای
خدمات آن چیزی است که در موقع خرید وجود فیزیکی ندارد وغیر ملموس است مثل تعلیم و تربیت و خدمات حقوقی
#سوال اگر یک فرد بدن خود را در اختیار دیگری قرار بدهد آنوقت آن بهرهمندی خریدار از کالاست یا خدمت؟
اقتصاد فرهنگی
شما به چه چیزی کالا و به چیزی خدمات میگویید؟ لطفا پاسخهای خود را برای حقیر ارسال کنید: @h_abbasif
پاسخ 7
سلام و روز بخیر
دقیقا اینجا همان جایی هست که ما میگوییم در شاخص GDP ما باید خیلی بالاتر باشیم و نیستیم. فرهنگ مصرف ما فرق میکند ولی با همون استاندارد غربی سعی داریم مقایسه کنیم. مادری که در خانه هست جزء آن نمی آید. آن هیئتی که نذری می دهد نمی آید. شبکه گازرسانی ملی نمی آید و موارد متعدد که محاسبه نمیشود متاسفانه
🎯 هیچی دیگه! همین!
#لیبرالهای_ریشو
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
4_6012806849777108249.mp3
22.4M
🔴 #شبکه_نفوذ
الهم عجل لولیک الفرج:
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🆔 @soada_qom
کارهای دارای ضخامت.pdf
550.1K
🖋 در این یادداشت بخوانید:
🎯 سرگذشت شیلی و ایران دهه چهل، هفتاد و نود!
🎯 کارهای بزرگ و تحولی بعد از ده سال!
🎯 پیوست عدالت برای کارهای تحولی!
🎯 تطهیر عضو ارتش سری توسط نئولیبرالهای وطنی!
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
🖋 کارهای دارای ضخامت|حسین عباسیفر
بعداز کودتای پینوشه در شیلی بچههای شیکاگو یک کتاب نوشتند که از بس قطور بود اسمش را گذاشته بودند آجر (ladrillo)
آن کتاب در حقیقت مجموعه طرحها و سیاستهای نولیبرالی بود که میلتون فریدمن در دانشگاه شیکاگو طراحی کرده بود و در شیلی اجرا شد و نتیجهاش چیزی جز بیعدالتی و شکاف طبقاتی بسیار زیاد در این کشور نبود. نتیجهاش شد له شدن مردم زیر چرخهای توسعه به بهانه بزرگ کردن کیک اقتصاد.
نتیجهاش شد غارت اموال مردم با خصوصیخواریهایی که توسط شرکتهای آمریکایی و چندملیتی در شیلی انجام شد. البته رشد اقتصادی که ظاهرا در آن کشور به وجود آمد هم سودی برای مردمش نداشت.
همین تصمیمات بزرگ در دهه چهل و هفتاد و نود در ایران گرفته شد. له شدن مردم زیر چرخهای توسعه اصلیترین ایده جریانات تکنوکرات و نولیبرال در ایران بود.ماجرای آبان 98 از همین جنس ایدهها بود. شکسته شدن رکورد تورم و رکود ده ساله اخیر هم همچنین
البته این ماجرا ریشه در دهه چهل شمسی دارد. زمانی که علینقی عالیخانی که عضو ارتش سری و از خانواده یهودیان و اسرائیلیهای ایران بود، بر سر کار آمد و وزیر اقتصاد و رئیس دانشگاه تهران شد (برادرش مسعود عالیخانی بود که در مورد او گفته بودند کارهای ما بدون مسعود در ایران پیش نمی رود)
کسی که در سالهای اخیر نئولیبرالهای وطنی به شدت در مدح و ستایش او کوشیدهاند و به دوران وزارت او نام دوران طلایی اقتصاد ایران!!! را نسبت دادهاند...
متن کامل
pdf
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7