eitaa logo
امام جمعه شهرستان خوی
1.4هزار دنبال‌کننده
16.9هزار عکس
345 ویدیو
13 فایل
پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ جدید KHAMENEI.IR | راه حل مشکل غرب آسیا ☝راه‌حل مشکلات غرب آسیا چیست؟ پاسخ رهبر انقلاب را ببینید👇 🔹مشکل آن وقتی حل میشود که فلسطین برگردد به صاحبان خودش، یعنی مردم فلسطینی. 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔹 🔰هجدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی در محل حسینیه دفتر امام جمعه 🗓دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
صوت جلسات تفسیر قرآن کریم-جلسه هجدهم.mp3
14.16M
🎤 🔰 هجدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی 🗓دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔖 هجدهمين جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر سوره حمد 🔻(اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیم‏) ▫️امیرالمؤمنین در روایتی نورانی می فرماید: زمانی که بنده می گوید: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ إِلَی آخِرِهَا» خداوند می‌فرماید: « برای بنده‌ام اجابت کردم و آنچه آرزو داشت به او دادم و از آنچه ترسید او را آسوده ساختم». ▫️در جلسه قبل عرض کردیم مراد از صراط مستقیمی که هدایت بسوی آنرا از خداوند متعال مسألت می‌کنیم، دین و شریعت حضرت محمد بن عبدالله(صلی الله علیه و آله) است(ان الدین عندالله الاسلام) که مأموریم از آن پیروی و تبعیت کنیم و غیر از آن، چیز دیگر از ما مقبول نیست شاهد مطلب اینکه خداوند متعال در آیه 161انعام آنرا به دین قیّم تفسیر می فرماید: قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا. بگو: «آرى! پروردگارم مرا به راه راست هدايت كرده است: دينى پايدار.» ▫️مولوی گوید: بهر این مؤمن همی گوید زبیم * در نماز اهْدِ صراط المستقيم (مثنوی مولوی دفتر اول) و عرض کردیم این که در بعضی از تفاسیر و روایات صراط مستقیم به حضرات معصومین و امیرالمؤمنین (علیه السلام) و معرفت آنحضرت تفسیر گردیده است، از باب بیان بارزترین مصادیق دین قیّم است؛ زیرا دین قیّم دینی است که توحید و نبوت و معاد و خلاصه معارف حقه در منطقی ترین قالب در آن دین ترسیم گردد که تنها راه آن معرفت حجت است؛ زیرا که بدون آن، معرفت صحیح دیگر معارف امکان ندارد. ▫️به همین دلیل حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرموده اند:«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة »: «هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است.» که جمع کثیرى از علماى شیعه و سنى با سلسله اسناد خود، در کتابهاى حدیثى این حدیث شریف را روایت کرده اند. ▫️همچنین امام صادق علیه السلام فرموده اند: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَسْتَكْمِلَ اَلْإِيمَانَ كُلَّهُ فَلْيَقُلِ اَلْقَوْلُ مِنِّي فِي جَمِيعِ اَلْأَشْيَاءِ قَوْلُ آلِ مُحَمَّدٍ فِيمَا أَسَرُّوا وَ مَا أَعْلَنُوا وَ فِيمَا بَلَغَنِي عَنْهُمْ وَ فِيمَا لَمْ يَبْلُغْنِي. ▫️هر كه را خوش آيد كه تمام مراتب ايمان را كامل كند، بايد بگويد: گفتار من نسبت به هر موضوعي گفتار آل محمد است در آنچه(بواسطه تقيه يا عدم فهم مخاطب)پنهان كنند و در آنچه آشكار دارند، در آنچه از ايشان بمن برسد و در آنچه بمن نرسد. ▫️باید توجه داشت که «صراط مستقیمی» که هدایت بسوی آن را مسألت میکنیم هدف نهائی نیست بلکه وسیله ایست که با آن به هدف نهائی راه می یابیم. لذا در روایتی که مرحوم فیض کاشی از حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل می کند، هست که حضرت وقتی « اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» را تفسیر می کند، می فرماید: أَرْشِدْنَا إِلَی الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِیمِ أَرْشِدْنَا لِلُزُومِ الطَّرِیقِ الْمُؤَدِّی إِلَی مَحَبَّتِکَ (ما را به پیمودن راهی هدایت فرما که به محبّت تو می‌انجامد)وَ الْمُبَلِّغِ إِلَی دِینِکَ (و به دین تو می‌رساند)وَ الْمَانِعِ مِنْ أَنْ نَتَّبِعَ أَهْوَاءَنَا فَنَعْطَبَ (و مانع از آن می‌شود که با پیروی از هواهای نفسانی نابود شویم)أَوْ نَأْخُذَ بِآرَائِنَا فَنَهْلِکَ.(و پیروی از آراء شخصی خود به هلاکت دَراُفتیم). اهدنا گفتن صراط المستقیم*دست تو بگرفت و بردت تا نعیم يا غياث المستغيثين اهدانا***لا افتخار بالعلوم و الغِنى ▫️فلذا در ادامه می فرماید: مراد از صراط مستقیم راه کسانی است که مورد نعمت خدا واقع شده اند و آنها به حکم : « وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ...» ( نساء / ٦٩ ) عبارتند از پیغمبران و صدیقین و شاهدان اعمال وصالحین... بنابراین، منظور از «اهدنا الصراط المستقيم » هدایت ابتدائی نیست تا تحصیل حاصل شود، بلکه درجه اعلای آن است که هنوز بآن نرسیده ایم. ▫️اگر گویند: انبیاء و صدیقین و امامان در موقع گفتن این کلمه چه می خواهند آنها که باین مرتبه رسیده اند؟ گوئیم : درجات صراط مستقیم نسبت به همه متفاوت است ، آنها هم مرتبه بالاتر از آنچه دارند، می خواهند. و اگر بگوئیم : « صراط الذين أنعمت عليهم» با صراط مستقیم در آیه سابق فرقی ندارد، بلکه فقط بیان آنست ، در این صورت مراد از : «اهدنا الصراط» ادامه هدایت است یعنی ما را لحظه به لحظه هدایت کن که عبارت اخرای مستدام بودن است، از امیرالمؤمنين صلوات الله علیه نقل شده که معنای آن «ثبتنا» است یعنی ما را در راه هدایت ثابت فرما. 📌ادامه دارد...
🔖 هجدهمين جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش دوم) ▫️در تفسیر منسوب به امام یازدهم (علیه السلام) آمده است. (اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ) یعنی: أَدِمْ لَنَا تَوْفِیقَکَ الَّذِی بِهِ أَطَعْنَاکَ فِی مَاضِی أَیَّامِنَا حَتَّی نُطِیعَکَ کَذَلِکَ فِی مُسْتَقْبَلِ أَعْمَارِنَا. توفیق خود را تداوم ده تا همان‌گونه که در گذشته به آن تو را فرمان بردیم، در آینده‌ی عمر خود نیز به آن تو را فرمان بریم) وَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ هُوَ صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِی الدُّنْیَا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَةِ(و صراط مستقیم دو صراط است: صراطی در دنیا و صراطی در آخرت) ▫️فَأَمَّا الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ فِی الدُّنْیَا فَهُوَ مَا قَصُرَ عَنِ الْغُلُوِّ وَ ارْتَفَعَ عَنِ التَّقْصِیرِ وَ اسْتَقَامَ فَلَمْ یَعْدِلْ إِلَی شَیْءٍ مِنَ الْبَاطِلِ(و امّا صراط مستقیم در دنیا، آن است که از زیاده‌روی فروتر و از کوتاهی‌کردن فراتر است و استوار و درست باشد و به هیچ باطلی نگراید) ▫️وَ أَمَّا الطَّرِیقُ الْآخَرُ فَهُوَ طَرِیقُ الْمُؤْمِنِینَ إِلَی الْجَنَّةِ الَّذِی هُوَ مُسْتَقِیمٌ لَا یَعْدِلُونَ عَنِ الْجَنَّةِ إِلَی النَّارِ وَ لَا إِلَی غَیْرِ النَّارِ سِوَی الْجَنَّةِ.(و امّا صراط مستقیم در آخرت، راه مؤمنان به‌سوی بهشت است که راهی راست باشد و ایشان در آن نه به‌سوی آتش دوزخ و نه به‌سوی چیز دیگری متمایل نمی‌شوند و فقط به‌سوی بهشت پیش می‌روند) ▫️نکته دیگر اینکه استفاده از صیغه جمع به جای مفرد در «نعبد» و «نستعین» و «اهْدِنَا» را: 📍۱. علامه طباطبایی نشانه پرهیز از انانیت دانسته است زیرا در صیغه متکلم مع الغیر یک نوع هضم نفس و تخضع هست که در متكلم وحده بودن نیست وقتی انسان خود را بر توده بندگان قاطی کرد آن وقت است که هیچگونه رائحه ای از منیت و استقلال و اظهار وجود کردن به مشام نخواهد رسید. 📍۲. آیت الله العظمی مکارم شیرازی، استفاده از صیغه جمع به جای مفرد را به این خاطر دانسته که اصل و اساس عبادت‌ها بر پايه جمع و جماعت است. و نشانگر این حقیقت است که دعا به صورت گروهی و جمعی بیش از دعای فردی، مورد پسند حضرت حق است؛ و دعای جمعی، یقیناً به اجابت، نزدیک تر می باشد. از این رو خدای مهربان در آیات شریفه قرآن مجید مردم مؤمن را به دعا و زاری و انابه به صورت گروهی و جمعی، دعوت کرده است: ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً. پروردگارتان را با فروتنی و زاری و در پنهان بخوانید.(اعراف55) قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ ۖ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى. بگو چه او را الله بخوانید یا رحمان ،بخوانید هر کدام را بخوانید، فرقی نمی کند؛ نیکوترین نام ها که این دو نام هم از آنهاست ـ فقط ویژه اوست.(اسرا110). وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ و پروردگارتان فرمود: «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم». (غافر60) گوینده ( اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستقیم ) ، گویا همراه با همه مؤمنان و نمازگزاران دیگر و در جمع گدایان حریم دوست، درخواست هدایت به سوی صراط مستقیم را دارد؛ 📍۳. استفاده از صیغه جمع به جای مفرد را حجت‌الاسلام قرائتی اشاره به نماز جماعت عنوان نموده است. 📍4. برخی محققان نیز گفته‌اند راز جمع بودن فعل عبادت در این آیه این است که عبادت نوع بشر ناقص است و نمی‌تواند عبادت حقیقی که شایسته خداوند است را محقّق کند ازاین‌رو عبادت بشر با عبادت اولیای الهی جمع بسته شده تا این نواقص را برطرف کند. آنها گفته‌اند در حقیقت تحقّق عبادت حقیقی، در گرو جمع بستن عبادت ما با عبادت اولیای الهی برای خداوند محقق می‌شود. 📌 پایان 🗓دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔹 🔰 نشست صمیمی امام جمعه و فرماندار ویژه شهرستان خوی با مدیر آموزش و پرورش در گرامیداشت مقام معلم و روز معلم 🗓 سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔹 🔰تجلیل امام جمعه شهرستان خوی از دانش آموز فعال فرهنگی در شهرستان خوی 🔸در این مراسم از دانش آموز "مائده محمدزاه" دانش آموز فعال فرهنگی دبستان "شاهد حاج اسمعیلو" تجلیل به عمل آمد. 🗓 سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir