eitaa logo
امام جمعه شهرستان خوی
1.3هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
314 ویدیو
13 فایل
پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 🔰بیست و یکمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی در محل حسینیه دفتر امام جمعه 🗓دوشنبه ۱۴ خردادماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 🔰 بیست و یکمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی 🗓دوشنبه ۱۴ خرداد ماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔖 بیست و یکمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم 🔰تفسیر سوره بقره ▫️تذكر۱: در جوامع روايى ، احاديث فراوانى درباره تأثير تلاوت سوره بقره و نيز خصوص آيةالكرسى در درمان بيماريهاى جسمى، فقرزدايى و تأمين نيازهاى دنيوى نقل شده است. ▫️تبيين اين گونه فوايد و آثار در روايات معصومين (عليه السلام) براى مؤمنان متوسط است و اين گونه احاديث هرگز در صدد حصر رسالت اصلى و اساسى قرآن نيست؛ زيرا رسالت اصيل قرآن كريم خارج ساختن انسانها از تيرگي‌هاى اعتقادى، اخلاقى و عملى به نور هدايت و درمان دردهاى فكرى و اخلاقى جوامع بشرى و آراستن آنان به انديشه و رفتارى الهى است: (كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ(ابراهیم1))، (يَا أَيُّهَا ٱلنَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِى ٱلصُّدُورِ(یونس57)). ▫️از اين رو امام صادق (عليه السلام) پس از برشمردن برخى از آثار مزبور درباره آيةالكرسى، مى فرمايد: و من از آن براى صعود به سوى خدا و دست يافتن بر درجات برتر استعانت مى جويم: مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ مَرَّةً صَرَفَ اللَّهُ عَنْهُ أَلْفَ مَكْرُوهٍ مِنْ مَكْرُوهِ الدُّنْيَا وَ أَلْفَ مَكْرُوهٍ مِنْ مَكْرُوهِ الْآخِرَةِ، أَيْسَرُ مَكْرُوهِ الدُّنْيَا الْفَقْرُ وَ أَيْسَرُ مَكْرُوهِ الْآخِرَةِ عَذَابُ‏ الْقَبْرِ و اَنِّى لَاَستَعِينُ بها على صُعودِ الدَّرجَةِ. ▫️۲.آنچه درباره فضيلت قرائت سوره ها و آيات وارد شده بايد با پيام قرآن از يك سو و با راهنمايى سنت اهل بيت (عليه السلام ) از سوی ديگر مطابق باشد. آنچه از قرآن استنباط مى شود اين است كه استعاذه به خداوند از شيطان، ادب تلاوت است(فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ(نحل98)) و كسى كه به گناه آلوده است به شيطان گرايش‌‍ دارد، نه اينكه از او گريزان باشد و قرآن كريم در آيات فراوانى، كيفر تلخ تبهكارى را گوشزد مى‌كند. بنابراين، نمى توان گفت اگر تبهكار قرآن را (كه گناه را تقبيح و گناهكار را توبيخ مى كند) تلاوت كند، ثواب مى برد. ▫️مستفاد از سنت معصومين (عليه السلام) نيز اين است كه : رُبَّ تالِ القرآنِ و القرآنُ يَلعَنُهُ. ليسَ القرآنُ بالتِّلاوَةِ و لا العِلمُ بالرِّوايَةِ ، و لكنِ القرآنُ بالهِدايَةِ و العِلمُ بالدِّرايَةِ. اقرَأِ القرآنَ ما نَهاكَ، فإن (فإذا) لم يَنهَكَ فلَستَ تَقرَؤهُ. از اين جا روشن مى شود كه در احاديث وارد در فضيلت قرائت قرآن ، صرف تلاوت مطلوب نيست، بلكه حق تلاوت آن است كه در آيه 121 سوره بقره به آن اشاره شده است: الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ. ▫️نمونه اى از حق تلاوت در آيه 16 سوره حديد (أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا يَكُونُوا كَالَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ.(آيا وقت آن نرسيده است كه دل‌هاى كسانى كه ايمان آورده‌اند، در برابر ذكر خدا و آنچه از حق نازل شده است خاشع گردد و مانند كسانى نباشند كه در گذشته به آن‌ها كتاب آسمانى داده شد، سپس زمانى طولانى بر آن‌ها گذشت و قلب‌هايشان [بر اثر فراموشكارى] قساوت يافت؛ و بسيارى از آن‌ها گنهكارند؟!)) آمده است. ▫️بنابراين، تلاوت قرآن بدون ايمان و عمل صالح، سودى ندارد. ▫️فضاى نزول آشنايى با فضاى نزول هر يك از سوره هاى قرآن كريم، راهگشاى تفسير آيات، تشخيص هدف سوره و تبيين پيوند آيات آن سوره با يكديگر است. همان گونه كه بررسى دقيق مفاهيم آيات سوره، راهنماى مناسبى براى حدس به فضاى نزول خواهد بود. بنابراين، هم آگاهى به فضاى نزول از بيرون، شاهد خوبى براى استنباط دقيق مضامين سوره است، و هم اجتهاد كامل از درون، زمينه مساعدى براى حدس فضاى نزول. ▫️غرض آن كه، آشنايى با فضاى نزول سوره و همچنين شان نزول آيات، مفسر را در گزينش مناسبترين احتمالها در تفسير هر آيه و نيز تبيين صحيح مطالب جامع و كلى سوره يارى مى كند. ▫️از اين رو پيش از تفسير سوره بقره، بايد از راه جمع بندى شان نزولهاى معتبر آيات و بررسى مسائل مهم فرهنگى، اعتقادى و تاريخى مقطع نزول سوره، با فضاى نزول سوره آشنا شويم. 📌ادامه دارد...
🔖 بیست و یکمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش دوم) ▫️زمان و مكان نزول سوره مباركه بقره طولانى ترين سوره قرآن و اولين سوره مدنى است كه پس ‍ از هجرت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله ) به مدينه، نزول آن آغاز شد. گرچه زمان شروع نزول سوره به درستى روشن نيست و برخى گفته اند: پس ‍ از شش ماه از هجرى نبوى (صلى الله عليه وآله ) نزول آن آغاز شده، ولى بعيد به نظر مى رسد كه در ماههاى آغازين هجرت و در جريان وقايعى مانند ساختن مسجد و برطرف كردن اختلافهاى قومى ، آياتى از اين سوره نازل نشده باشد. ▫️درباره پايان نزول سوره نيز به نظر مى رسد كه نزول بخش عمده آيات آن در ماه رمضان سال دوم هجرى هم زمان با جنگ بدر پايان يافته باشد. بنابراين ، مقطع زمانى نزول سوره بقره يا هجده ماه آغاز هجرت است (از ربيع الاول سال اول تا ماه رمضان سال دوم ) و يا دوازده ماه (از ماه رمضان سال اول تا ماه رمضان سال دوم). شواهد اين مدعا بدين قرار است: 🔻۱.سوره مباركه انفال كه دومين سوره مدنى است، كمى پس از جنگ بدر نازل شده و سياق آيات آن گواه خوبى بر مدنى بودن و نزول آن پس از جنگ بدر است؛ زيرا برخى از اخبار جنگ مزبور را بازگو و مسايل مربوط به جهاد، غنايم جنگى و انفال را بيان مى كند. غزوه بدر نخستین نبرد بزرگی است که میان مسلمانان و اهل مکه در هفدهم رمضان یا نوزدهم رمضان سال دوم (۱۳ یا ۱۵ مارس ۶۲۴ میلادی) رخ داده ‌است. ▫️استاد علامه طباطبايى (قدس سره ) مى گويد: ارتباط اين آيات در سوره انفال و تصريح به جريان جنگ بدر نشان مى دهد كه همه آيات اين سوره درباره جنگ بدر بوده و كمى پس از جنگ نازل شده است ، تا آنجا كه ابن عباس آن را سوره بدر ناميده است. ▫️نزول سوره انفال كه دومين سوره مدنى است ، نشانه پايان يافتن بخش عمده آيات سوره بقره است؛ زيرا هر يك از سوره هاى قرآن به منزله فصلى از اين كتاب الهى است كه با آيه كريمه بسم الله الرحمن الرحيم مرزبندى شده است و نزول بسم الله ... به طور قطعى نشانه آغاز سوره و فصل جديدى از قرآن بود: ...و انما كان يعرف انقضاءالسورة بنزول بسم الله الرحمن الرحيم ابتداء للاخرى. بنابراين ، نزول آيه كريمه بسم الله ... در دوران نزول وحى نشانه پايان پذيرفتن همه يا بخش عمده آيات سوره پيشين بوده است، به طورى كه اگر آيه اى نيز بعداً به آن ملحق گردد، نظير آيه وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (البقرة 281) كه به دستور رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) به سوره بقره ملحق شد، منافاتى با انقضاى سوره نداشته باشد. 📌 پایان 🗓دوشنبه ۱۴ خرداد ماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔘 🔰حضور و سخنرانی امام جمعه شهرستان خوی در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و گرامیداشت قیام خونین ۱۵ خرداد در تپه شهدای گمنام خوی 🗓دوشنبه ۱۴ خردادماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir