eitaa logo
امام جمعه شهرستان خوی
1.3هزار دنبال‌کننده
15.6هزار عکس
326 ویدیو
13 فایل
پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 🔰بیست و دومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی در محل حسینیه دفتر امام جمعه 🗓دوشنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
صوت جلسات تفسیر قرآن کریم -جلسه بیست و دوم.MP3
14.96M
🎤 🔰 بیست و دومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی 🗓دوشنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔖 بیست و دومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم 🔰تفسیر سوره بقره ▫️زمان نزول سوره بقره از اوایل هجرت تا قبل از رمضان سال دوم می‌باشد: 🔻۱. به خاطر اینکه سوره انفال یا سوره بدر بلافاصله بعد از جنگ بدر که در رمضان سال دوم بعد از هجرت اتفاق افتاد، نازل شده است که به معنای انقضای سوره بقره به عنوان اولین سوره نازل شده در مدینه است. ▫️لازم به ذکر است که هر يك از سوره هاى قرآن به منزله فصلى از اين كتاب الهى است كه با آيه كريمه بسم الله الرحمن الرحيم مرزبندى شده است و نزول بسمله به طور قطعى نشانه آغاز سوره و فصل جديدى از قرآن است. و انما كان يُعرَف انقضاء السورة بنزول بسم الله الرحمن الرحيم. بنابراين، نزول بسمله نشانه پايان پذيرفتن همه يا بخش عمده آيات سوره پيشين است و اگر آيه اى نيز بعداً به آن ملحق گردد، نظير آيه وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (البقرة 281) كه به دستور رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) به سوره بقره بعدا ملحق شد، منافاتى با انقضاى سوره ندارد. ▫️ فلذا بخش عمده آيات سوره بقره(273آیه) در مقطع زمانى آغاز هجرت تا ابتداى جنگ بدر و بخش كمى از آن (سیزده آیه) پس از جنگ بدر نازل شده است، مانند: الف : آيات 196 تا 203 (هفت آیه) كه در حجة الوداع نازل شده و حج تمتع را تشريع می‌کند. ب : آيات 275 تا 280 (پنج آیه) كه بر حرمت ربا تاكيد دارد و چهره واقعى رباخواران را ترسيم مى‌كند و پس از سوره آل عمران نازل شده است. ج : آيه 281 كه آخرين آيه نازل شده بر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) است. 2. بررسى اثباتى محتوا و معارف سوره بقره نيز نشانه نزول آن در مقطع زمانى مزبور (مدت دوازده تا هجده ماه از اوایل هجرت) است؛ زيرا حوادث و مناسبتهاى آن ایام، مانند تغییر قبله و احتجاجهاى متقابل در تغيير آن در اين سوره منعكس ‍ است. 🔻3. بررسى سلبى مضامين سوره نيز، نشانه نزول آن در اوايل هجرت است؛ زيرا هيچ تعرضى به رخدادهاى اواسط و اواخر هجرت، مانند مباهله، صُلح با صناديد قريش و سران طغيان، فتح نهايى و پيروزى فراگير اسلام و حجة الوداع در آن يافت نمى‌شود. ▫️تفاوت فضاى نزول سور مكى و مدنى قرآن كريم 114 سوره دارد كه 85 سوره آن پيش از هجرت در دوران سيزده ساله اقامت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله ) در مكه و 29 سوره آن پس از هجرت، در دوران ده ساله اقامت آن حضرت در مدينه نازل شده است. ▫️سوره هاى مكى فضاى نزول ويژه اى دارد كه با فضاى نزول سوره های مدنى متفاوت است، يكى از معيارهاى تشخيص مكى يا مدنى بودن هر سوره نيز بررسى محتواى آن سوره است. اكنون به بررسى تفاوتهاى اين دو فضا مى پردازيم: ▫️1.فضاى نزول سور مكى: اسلام هنگام ظهور در مکه، چون با استقبال توده مردم مواجه نشد و زمام امور نيز به دست سران شرك و معاندان اسلام بود، شمار مسلمانان بسيار كم بود و همين گروه اندك با تحمل شكنجه هاى توانفرسا و نثار جان و مال، از آيين نوپاى توحيد دفاع و پاسدارى می‌كردند. بنابراین در دوران پيش از هجرت هيچ نام و نشانى از دولت و حكومت اسلامى نبود و صناديد قريش، اسلام را در مرزهاى مكه محصور كرده بودند و از نشر آن نه تنها براى خارج از مرز مكه و مسافران برون مرزى كه وارد محدوده حرم مى‌شدند، بلكه از پذيرش بوميهاى داخلى نيز جلوگیری مى‌کردند. مسلمانان در اقليت بودند. فاقد قدرت سياسى، نظامى يا توانمندى اقتصادى بودند و همه امور قانونى، اجرايى و قضايى به دست دشمنان اسلام بود و فلذا سخنى از جهاد با كافران مطرح نبود. پديده نفاق نیز در مكه بستر و زمينه چندانى براى ظهور و شيوع نداشت. ▫️همه كارهاى سران ستم بر محور قانونِ «وقد افلح اليوم من استعلى» فلاح و رستگارى، امروز، از آن كسى است كه بتواند برترى خود را بر حريفش اثبات نمايد، «الحق لمن غلب» و «انصر اخاك ظالما او مظلوما» دور مى‌زد. فلذا مجالی براى تشريع احكام دين به طور گسترده، مناظره با اقليتهاى دينى (يهود و نصارا) و تهذيب و تربيت به صورت تشکیلاتی وجود نداشت. و عمده کار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تبيين اصول سه گانه دين و دعوت به پذيرش آنها و نفى شرك و ابطال عبادت بت‌ها بود. ▫️2.فضاى نزول سور مدنى: در دوران ده ساله مدينه فضاى ديگرى حاكم بود؛ زيرا اولا، استقبال بى نظير مردم از دين زمينه گسترش سريع اسلام را فراهم ساخته بود. ثانيا، دولت و حكومت اسلامى استقرار يافته بود. ثالثا، پيام دعوت توحيد نه تنها مكه، بلكه حجاز را تحت تأثیر قرار داده و به ساير ملتها و اقليتهاى دينى رسيده بود و بر اثر آن، بحران بين المللى ايجاد شده بود، به گونه اى كه هم يهوديان و مسيحيان و هم سران امپراتوري‌هاى ايران و روم از پيشرفت و نفوذ اسلام احساس خطر می‌كردند. 📌 ادامه دارد ...
🔖 بیست و دومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش دوم) ▫️رابعا، بستر مناسبى براى تشريع صدها حكم از احكام عملى دين فراهم آمده بود. خامسا، بر اثر اقتدار روزافزون حكومت اسلامى از يك سو و انزواى دشمنان از سوى ديگر، شرايط مناسبى براى ظهور و شيوع پديده نفاق فراهم شده بود. و سادسا، نامه‌ها و پيك‌ها از سوى رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) براى رهبران مذهبى و نيز سران غير مذهبى بلاد ديگر مانند ايران و روم فرستاده مى‌شد. ▫️گرچه در مكه نيز حادثه هجرت مسلمانان به حبشه رخ داد و سران شرك نيز مسلمانان را تا حبشه دنبال كردند تا آنان را دستگير كنند و آنان پيام اسلام را به نجاشى و به برخى از مردم حبشه رساندند و نجات يافتند. لکن این حرکت غیر رسمی و موردی بود و به صورت تشکیلاتی نبود. ▫️غرض آن كه، مدينه بستر مناسبى براى توانمند شدن دولت اسلامى و رشد فكرى و معنوى مسلمانان بود؛ آنان نمازهاى يوميه و نماز جمعه را به امامت شخص رسول اكرم (صلى الله عليه وآله ) بر پا مى داشتند و از خطابه ها و مواعظ آن حضرت بهره‌مند می‌شدند. ▫️بنابراين، سرّ تفاوت اساسى مضامين سور مكى و مدنى قرآن كريم، اختلاف فضاى نزول آن است. ▫️بر اين اساس، مخاطبان سوره هاى مكى نوعا مشركان هستند و محور اساسى محتواى اين سوره ها تبيين اصول سه گانه دين و دعوت به پذيرش آنها و نفى شرك و ابطال عبادت بت‌هاست. ▫️و مخاطبان سوره هاى مدنى نوعا مومنان يا اهل كتاب يا منافقان‌اند. از اين رو سخن از جهاد، مناظره با يهود و نصارا و كارشكنى علنى منافقان، تنها در سوره‌هاى مدنى مطرح است. 🔻فضاى نزول سوره بقره پس از بررسى اجمالى فضاى عمومى نزول سوره هاى مکی و مدنى، اكنون بايد با فضاى نزول ويژه سوره بقره كه اولين سوره مدنى است، آشنا شويم. براى آشنايى با چنين فضايى بايد موقعيت اجتماعى و فرهنگى شهر مدينه در دوران پس از هجرت و همچنين شرايط سياسى و نظامى حاكم بر آن بررسى شود. 🔻دورنمايى از موقعيت فرهنگى و اجتماعى مدينه دهكده سرسبز يثرب كه در امتداد درّه طولانى وادى القرى راه بازرگانى يمن به شام، قرار داشت و پس از هجرت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) به آن جا، به مدينه موسوم شد، محل سكونت دو طايفه معروف اوس و خزرج بود. اينان كه از مهاجران عرب يمنی بودند، از اوايل قرن چهارم ميلادى در اين منطقه مى‌زيستند و پس از هجرت نبوى مسلمان شده، آداب جاهلى و آيين غير اسلامى را رها كردند و پس از جنگهاى خونين يكصد و بيست ساله داخلى، دست برادرى به يكديگر دادند. ▫️در كنار اوس و خزرج، سه طايفه بزرگ و سرشناس يهود به نامهاى بنى قُريظه ، بنى النضير و بنى قَينُقاع كه از مهاجران شبه جزيره بودند، سکونت داشتند. يهوديان مدينه از ثروت و امكانات فراوانى برخوردار بودند و در اقتصاد و تجارت مدينه نقش عمده و محورى داشتند. آنان پيش از ظهور اسلام در انتظار ظهور پيامبر جديدى بودند كه بشارت بعثت وى را از عهدين دريافت كرده بودند، تا با هدايت و رهبرى وى بر كافران پيروز شوند، ولى پس از ورود اسلام به مدينه، از اولين كسانى بودند كه در برابر دعوت اسلام به مقابله برخاستند و از هرگونه دشمنى و كارشكنى نسبت به اسلام و حكومت آن دريغ نكردند: وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ.( و پیش از این، به خود نوید پیروزی بر کافران می‌دادند (که با کمک آن، بر دشمنان پیروز گردند) با این همه، هنگامی که این کتاب، و پیامبری را که از قبل شناخته بودند نزد آنها آمد، به او کافر شدند). ▫️مشركان عرب با اين كه گرايشى به پذيرش دين یهودی ها نداشتند، آنان را بر اثر داشتن كتاب آسمانى، از خود داناتر مى دانستند و اساسا يكى از زمينه هاى گرايش اوسيان و خزرجيان به اسلام، بشارت بعثت پيامبر اسلام بود كه از آنان شنيده بودند. 🔻خیانت هر سه طایفه یهود: پس از آن که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به مدینه هجرت کرد و نظام حکومتی اسلام را پایه‌ریزی نمود، با یهودیان مقیم این شهر و حوالی آن پیمان همزیستی مسالمت‌آمیز امضا کرد و از آنان تعهد گرفت که با دشمنان اسلام همکاری نکرده و بر علیه اسلام و مسلمانان هیچ دسیسه و فتنه‌ای ایجاد نکنند. اما قوم یهود هرگاه احساس می‌کرد که پیامبر صلی الله علیه و آله و حکومت اسلامی در مدینه منوره در معرض خطر قرار گرفته است، خوشحال شده و در صدد همکاری با دشمنان اسلام برمی‌آمدند و پیمان نامه خویش را نقض می‌کردند. ▫️یکی از این قبایل مشهور و ثروتمند یهود مدینه، طایفه "بنى قَینُقاع" بود که افراد آن در حوالی مدینه می‌زیسته و به کار تجارت و صنعتگرى می‌پرداختند. 📌ادامه دارد ...
🔖 بیست و دومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش سوم) ▫️گفته شده: یک روز یک زن مسلمان به بازار بنى قینقاع رفت و در نزد زرگرى نشست تا زیورى براى وى بسازد. مردان یهود از او خواستند تا چهره خود را بگشاید، امّا زن مسلمان خوددارى کرد. جواهرى یا مرد دیگرى از ایشان بیامد، چنان که زن متوجّه‌ نشد، لباس او را از پشت گره زد. ▫️چون زن برخاست پشتش برهنه شد و یهودیان بر او خندیدند. زن فریاد زد و مرد مسلمانى بر یهودى تاخت و او را کشت. یهودیان نیز آن مسلمان را محاصره کردند و کشتند. خویشان مرد مسلمان، هم‌کیشان خود را به یارى طلبیدند و مسلمانان به خشم آمدند. ▫️آیه‌ اى از سوره انفال -که درست پس از بدر نازل شده- مسأله ترس از خیانت را مطرح نمود و تکلیف رسول خدا صلى الله علیه و آله را درباره آن آشکار کرد: «و اِمّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَهً فَانْبِذْ اِلَیهِمْ عَلی سَواءٍ، اِنّ اللّهَ لایحِبّ الْخائنینَ؛ اگر مى ‌دانى که گروهى در پیمان خیانت مى ‌ورزند، به آنان اعلام کن که همانند خودشان عمل خواهى کرد؛ زیرا خدا خائنان را دوست ندارد». ▫️پس از نزول آیه فوق، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دستور حمله به سوی طایفه بنی قینقاع را صادر کرد. آن حضرت، ابولُبابه انصارى را در مدینه به جای خویش گمارد و به همراه ۷۰۰ مرد جنگی که ۳۰۰ تن از آنان زره بر تن داشتند، در ۱۵ شوال سال دوم قمری به سوی قینقاع حرکت کرد و یهودیان این محله از ترس رویارویی با مسلمانان وارد دژ خویش شده و آن را از پشت بستند. ▫️پیامبر صلی الله علیه و آله آنان را محاصره کرد و به مدت ۱۵ روز به این محاصره ادامه داد تا این که یهودیان تسلیم شدند. ▫️بنی‌نضیر دیگر قبیله یهودی ساکنِ مدینه در زمان هجرت بود که خیانت کرد. پس از هجرت پیامبر به مدینه، بنی‌نضیر در شمار دیگر یهودیان با مسلمانان، پیمان مصالحه بستند و عهد کردند که در صورت حمله دشمنان به مدینه در کنار مسلمانان به دفاع بپردازند و از تأمین مالی و جانی کفار قریش و برقراری روابط تجاری با آنان خودداری کنند. اما از آنجا که بنی نضیر پیمان خود را زیر پا گذاشتند، پیامبر اسلام به جنگ با آنان پرداخت که به غزوه بنی نضیر مشهور شد. ▫️پیامبر به جهتی به منطقه آنها رفته بود. بنی نضیر که پیامبر(ص) را با چند نفر معدود از افراد خود دیدند نقشه ترور را کشیده و یکی از آنان داوطلب شد تا به پشت بام رفته و سنگی بزرگی را بر سر پیامبر(ص) پرتاب کند. ولی قبل از آنکه او کار خود را بکند خدای تعالی بوسیله وحی رسول خود را از توطئه ایشان آگاه کرد و رسول خدا(ص) فورا از پشت آن دیوار حرکت کرد و مانند کسی که به‌دنبال کاری می‌رود بدون آنکه حتی اصحاب خود را با خبر کند به‌طرف مدینه به‌راه افتاد. پیامبر(ص) خود را به مدینه رسانده و سپس ابن ام مکتوم را در مدینه بجای خود نهاد و در ماه ربیع الاول آنها را محاصره کرد، پس از شش روز به پیامبر(ص) پیشنهاد کردند ما حاضریم از این سرزمین برویم به شرط اینکه جز اسلحه هر چه اثاث داریم و شترانمان قدرت حمل آنرا دارند با خود ببریم. ▫️غزوه بنی‌قُرَیظه، نام آخرین غزوه از غزوه‌های پیامبر اکرم(ص) با یهودیان مدینه است که در سال پنجم هجری و به دلیل پیمان‌شکنی یهودیان بنی قریظه و هم‌پیمان‌شدن آنان با مشرکان در غزوه خندق روی داد. ▫️دلیل اصلی جنگ با بنی‌قریظه، پیمان‌شکنی آنان و همکاری با مشرکان مکه در جنگ احزاب علیه مسلمانان بود. بر اساس گزارش منابع تاریخ اسلام، هنگامی که سپاه مشرکان مکه و هم‌پیمانان آنان به مدینه نزدیک شدند، حیی بن اخطب -از یهودیان بنی نضیر که در ساماندهی جنگ احزاب نقشی عمده داشت - به نمایندگی از قریش به دیدار بنی‌قریظه رفت و موافقت آنان را برای همکاری با قریش در جنگ با مسلمانان جلب کرد. ▫️هنگامی که این خبر به پیامبر(ص) رسید گروهی از صحابه را برای تحقیق درباره درستی خبر به قلعه بنی‌قریظه فرستاد. بنی‌قریظه در دیدار با این گروه به پیامبر(ص) بی‌احترامی کرده و پیمان خود با مسلمانان را انکار کردند. ▫️موقعیت جغرافیایی محل سکونت بنی‌قریظه، به آنان اجازه می‌داد در حالی که مسلمانان مشغول دفاع از خندق بودند از پشت سر به مدینه حمله کنند؛ از همین رو خبر پیمان‌شکنی بنی‌قریظه تاثیر مخربی بر روحیه مسلمانان داشت. 📌ادامه دارد ...
🔖 بیست و دومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش چهارم) ▫️نعیم بن مسعود که آن زمان با احزاب به جنگ پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم آمده بود -و خود مى‌گوید که در آنجا خداوند نور اسلام را در قلب من تاباند- نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم آمد، اظهار اسلام کرد و گفت که چه کارى از عهده او ساخته است؟ ▫️رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم از نعیم خواست تا در این باره هرچه مى‌ تواند انجام دهد. نعیم ابتدا به سراغ بنى قریظه که سابقه دوستى با آنان داشت رفت. او با تأکید بر علاقه پیشین خود گفت که چیزى به نظرش آمده، اگر او را متهم نمى‌کنند نظرش را بگوید. آنان دوستیش را تأیید کردند. نعیم به آنان گفت: اگر قریش به عللی به مکه بازگشت، مسلمانان، سخت شما را کیفر خواهند کرد. از این‌رو به آنان پیشنهاد کرد که گروگان‌هایی از بزرگان قریش طلب کنند تا مطمئن شوند که قریش آنان را در مقابل مسلمانان تنها نمی‌گذارند. ▫️سپس نعیم به نزد قریش رفت و گفت: بنی‌قریظه با مسلمانان به‌طور محرمانه صلح کرده‌اند و آنان از قریش گروگان‌هایی را طلب خواهند کرد تا به محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) تقدیم کنند و قریش را نسبت به مکر یهود هشدار داد. دیری نگذشت که بنی‌قریظه از قریش گروگان‌هایی طلب کردند و چنین شد که قریش به صحت گفته‌های نُعیم مطمئن شد. هنگامی که قریش تسلیم گروگان به بنی‌قریظه را رد کرد، سوء نیت قریش بر بنی‌قریظه آشکار شد و بدین‌گونه میان هم‌پیمانان جدایی افتاد و آنان دستخوش تفرقه شدند. خدعه نعیم بن مسعود مهم ترین مسأله برهم زدن اتحاد احزاب بود. ▫️پس از جنگ احزاب پیغمبر صلی الله علیه و آله دستور دادند لشکر اسلام به سوی بنی قریظه حرکت کند. ۲۵ روز بین اینها محاصره و درگیری بود. بعد پیامبر همه مردان جنگی اینها را به قتل رساند. چون خیانتشان بزرگتر بود و قابل اصلاح نبودند. 📌 پایان 🗓دوشنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔘 🔰حضور امام جمعه شهرستان خوی در جلسه هماهنگی مراسم عید غدیر خم در شهر فیرورق در محل حسینیه هیئت مکتب المهدی 🗓دوشنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔖 🔘 وظایف ما برای تحکيم بنیان خانواده ▫️ابراز محبت ، معاشرت نیکو (احترام وتشکر متقابل) ، همکاری متقابل ، صبر برناملایمات،کسب رضایت،تغافل ، رازداری و رعایت حقوق از وظایف ما برای تحکیم خانواده است 📍بخشی از خطبه های نماز جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ شهرستان خوی 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🔘 🔰حضور امام جمعه شهرستان خوی در نخستین جلسه شورای عشایری شهرستان خوی 🔹این جلسه با حضور امام جمعه، فرماندار خوی، مدیر کل امور عشایر استان و جمعی از روسای ادارات و عشایران شهرستان در محل سالن جلسه شهید کوچری فرمانداری برگزار می شود. 🗓سه شنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir