eitaa logo
امام جمعه شهرستان خوی
1.3هزار دنبال‌کننده
16هزار عکس
334 ویدیو
13 فایل
پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 نهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با بیان حجت الاسلام والمسلمین قاسم‌خانی(امام‌جمعه شهرستان خوی) دوشنبه ۲ بهمن ساعت۱۸:۴۵ در حسینیه دفتر امام‌جمعه 🆔@namazjome_khoy ⭕روابط عمومی ستاد برگزاری نماز جمعه شهرستان خوی ╭━━❀🕊❀🌼❀🍃❀━━╮   ستاد نماز جمعه شهرستان خوی     ╰━━❀🍃❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 🔰فیلم بیانات امــــام جمعـــه شهـــرستـــان خوی در برنامه اولدوز شبکه تلویزیونی استان آذربایجان غربی 🔖موضوع : ولادت حضرت امام جواد (عليه السلام ) 🗓 یک شنبه ۱بهمن ۱۴۰۲ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 🔰 خلوت بهشتی 🔸 شروع ثبت نام اعتکاف شهرستان خوی ○برادران | خواهران○ 🔹 ستاد اعتکاف شهرستان خوی 🔹 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔸 🔰 بیانات امام جمعه شهرستان خوی در جلسه شئون فرهنگی شهرستان خوی بمناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم خانی در ابتدای جلسه شئون فرهنگی ایام الله فجر گفت : جهاد تبیین و روشنگری محور اصلی برنامه های دهه فجر باشد. 🔹وی افزود : امروز دشمن با ادبیات های مختلف و ایجاد شبهات و تحریف در صدد زیر سوال بردن اصل نظام و انقلاب است. 🔹امام جمعه شهرستان خوی با اشاره به وظایف کمیته های دهه فجر گفت : ایام مبارک دهه فجر فرصتی مناسب بوده تا کمیته های پیش بینی شده بتوانند در مقابل این شبهه افکنی ها و نشر واقعیت های انقلاب نقش ایفا کنند. 🔹در ادامه افزود : جهاد تبیین باید محور اصلی برنامه‌های دهه فجر باشد و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در راستای دستاوردهای انقلاب اسلامی در جامعه بویژه برای قشر جوان برنامه ریزی کنند.  🔹امام جمعه شهرستان خوی در پایان گفت : استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی برای جهاد تبیین الزامی است. 🗓 یکشنبه ۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔸 🔰نهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی در محل حسینیه دفتر امام جمعه 🗓دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
صوت جلسات تفسیر قرآن کریم - جلسه نهم.mp3
18.93M
🎤 🔰 نهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی 🗓دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔖 نهممين جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم ▫️تفسیر سوره حمد ▫️الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ▫️‏ ابى مسعود از ابى عبد اللَّه عليه السّلام روايت كرده كه هر كه در وقت صبح چهار بار بگويد الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ پس او اداى شكر آن روز بتقديم رسانيده باشد و هرگاه كه در شب بگويد شكر آن شب ادا نموده باشد. آورده‏اند كه نوح پيغمبر عليه السّلام چون از طعام خوردن فارغ شدى گفتى كه الْحَمْدُ لِلَّهِ و چون آب آشاميدى گفتى كه الْحَمْدُ لِلَّهِ و چون جامه پوشيدى گفتى كه الْحَمْدُ لِلَّهِ و چون سوار شدى گفتى الْحَمْدُ لِلَّهِ بواسطه اين حق سبحانه و تعالى در حق او فرمود كه إِنَّهُ كانَ عَبْداً شَكُورا. ▫️«و قوله تعالى: الْحَمْدُ لِلَّهِ، الحمد على ما قيل هو الثناء على الجميل الاختياري و المدح أعم منه، يقال: حمدت فلانا أو مدحته لكرمه، و يقال: مدحت اللؤلؤ على صفائه و لا يقال: حمدته على صفائه‏». ترجمه تفسير الميزان ج‏1ص30. ▫️(الْحَمْدُ لِلَّهِ) كلمه حمد بطورى كه گفته‏اند به معناى ثنا و ستايش در برابر عمل جميلى است كه ثنا شونده باختيار خود انجام داده، بخلاف كلمه (مدح) كه هم اين ثنا را شامل مي‌شود، و هم ثناى بر عمل غير اختيارى را، مثلا گفته مى‏شود (من فلانى را در برابر كرامتى كه دارد حمد و مدح كردم) ولى در مورد تلألؤ يك مرواريد، و يا بوى خوش يك گل نمى‏گوئيم آن را حمد كردم بلكه تنها مى‏توانيم بگوئيم (آن را مدح كردم). ▫️البته برخی از علما این مطلب را قبول نمی کنند: أما الحمد، فهو- كما يقولون-: الثناء على الفعل الجميل الاختياري. و نحن لا نوافق على قولهم هذا، و نقول: إن هذا الحمد الوارد في هذه السورة و غيرها قد يكون على فعل اختياري كفعل الخالقية، و الرازقية، و المغفرة و.... و قد يكون ثناءً عليه تعالى بأنه عالم حي قيوم منزه عن الشريك، و عن النقص، و عن الصاحبة و الولد، مع أن عدم وجود شريك له تعالى ليس فعلا اختياريا له سبحانه، بل هو ليس من مقولة الفعل أصلا. بلکه مربوط به ذات هستند و صفات ذاتی متعلق اراده قرار نمی گیرند، بخلاف صفات فعلی؛ یعنی نمی توان گفت خدا اراده کرده عالم باشد یا نباشد. ولی می توان گفت اراده کرده رضایت (از کسی یا کاری) داشته باشد یا نداشته باشد. پس علم صفت ذات است ولی رضا صفت فعل است. ▫️و خلاصة الأمر: إن الأفعال المشيرة إلى صفات الفعل تصدر عنه تعالى باختياره. فاللّه قوي لأنه يصدر عنه باختياره ما يشير إلى القوة(آنچه متعلق قدرت قرار می گیرند)، و هو رحيم، خالق، رازق، حكيم، لأنه يصدر عنه باختياره فعل يشير إلى الرحمة و الرازقية و الحكمة و.... فيستحق الحمد لأجل ذلك، كما يستحق الحمد لأجل أنه حي قيوم، لا شريك له، و لا نقص فيه(که متعلق قدرت قرار نمی گیرند، یعنی نمی توان گفت خدا قدرت دارد عالم باشد یا نباشد. ولی می توان گفت قدرت دارد رضایت (از کسی یا کاری) داشته باشد، یا نداشته باشد. پس علم صفت ذات است و غیر اختیاری ولی رضا صفت فعل است و اختیاری). و با اینکه غیر اختیاری است اما متعلق حمد قرار گرفته است. مثلا یقول الله تعالی: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ «اسرا111». ▫️فالحمد في هذه الآية ليس على أمر اختياري لأن عدم الشريك ليس فعلا له تعالى فتخصيص الحمد بالفعل الاختياري يصبح غير دقيق.(سید جعفر عاملی تفسیر سورة الفاتحه ص55) ▫️ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ درسى است از بازگشت همه نعمتها و تربيت همه موجودات به اللَّه، و توجه به اين حقيقت كه همه اين مواهب از ذات پاكش سرچشمه مى‏گيرد. چو روزی به سعی آوری سوی خویش * مکن تکیه بر زور بازوی خویش چرا حق نمی‌بینی ای خودپرست * که بازو به گردش درآورد و دست؟ چو آید به کوشیدنت، خیر پیش *** به توفیق حق دان، نه از سعی خویش ▫️الف و لام" الحمد" به اصطلاح" الف و لام جنس" است و در اينجا معنى عموميت را مى‏بخشد، پس هر گونه حمد و ستايش مخصوص خداست. ▫️هر انسانى كه سرچشمه خير و بركتى است، و هر پيامبر و رهبر الهى كه نور هدايت در دلها مى‏پاشد، هر معلمى كه تعليم مى‏دهد، هر شخص سخاوتمندى كه بخشش مى‏كند، و هر طبيبى كه مرهمى بر زخم جانكاهى مى‏نهد، ستايش آنها از ستايش خدا سرچشمه مى‏گيرد، چرا كه همه اين مواهب در اصل از ناحيه ذات پاك او است. ▫️و نيز اگر خورشيد نورافشانى مى‏كند، ابرها باران مى‏بارند، و زمين بركاتش را به ما تحويل مى‏دهد، اينها نيز همه از ناحيه او است، بنابراين تمام حمدها به او بر مى‏گردد. ▫️و خودِ این، نوعی تنزیه است. یعنی نفی استقلال از تمامی اسباب و اعتقاد به اینکه زمام همه ی قدرتها در اختیار و در دست اوست. (اَزِمَّةُ الْاُمورِ طُرّاً بِیَدِه) [شرح منظومه حاج ملاهادی سبزواری، منظومه ی حكمت]. 📌ادامه دارد...
🔖 نهممين جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش دوم) ▫️در نهج البلاغه هست كه «علما بأن ازمةَ الامور بیدك» [نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه ی 218] یعنی اولیای تو علم یقینی دارند و می دانند كه زمام همه ی كارها در دست تو و در اختیار توست. ▫️فلذا یکی از معانی نسبح بحمدک را در آیه30 بقره همین گرفته اند یعنی با حمد تو تنزیهت می کنیم. وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىّ‌ِ جَاعِلٌ فىِ الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَ تجَعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَ نحَنُ نُسَبِّحُ بحِمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنىّ‌ِ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ. یعنی جار و مجرور متعلق به نسبح و باء براى سببيت يا استعانت باشد؛ يعنى به سبب حمد تو و يا به كمك حمد تو، تو را تسبيح و تنزیه مى گوييم. فلذا جواب اين پرسش روشن مى شود كه چگونه مى شود حمد، وسيله اى براى تسبيح شود، در حالى كه حمد، آرايش محمود به صفات جمال و تسبيح پيرايش او از نقص و عيب است؟ چون طبق توضیحی که داده شد آراستن خداوند به صفات جمال ، پيراستن او از نقصها و عيبها را نيز به همراه دارد. زيرا همه صفات ثبوتيه اى كه خداوند به آن ، ستوده مى شود به طور مطلق بر خداوند صادق است؛ يعنى خدا غنى ، قادر، عزيز، عالم ، قوى و... على الاطلاق است و چنين وصفى و چنين آراستنى ، نفى اضداد را در خود دارد؛ مثلا، جمله خدا غنى على الاطلاق است بدين معناست كه هيچ فقرى در او نيست. ▫️ معنی دیگری هم برای حرف «باء» که بر کلمه «حمدک» داخل شده است مطرح شده و آن معنی معیت است و اینکه باء به معنی مع باشد یعنی همراه با تسبیحت حمد می کنم. احتملات دیگری هم داده شده که ما فعلا به آنها نمی‏پردازیم. 📌 پایان 🗓دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir