eitaa logo
امام جمعه شهرستان خوی
1.2هزار دنبال‌کننده
14.6هزار عکس
304 ویدیو
13 فایل
پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 🔰 جلسات تفسیر قرآن کریم 🔸با بیان : حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم خانی (امام جمعه محترم شهرستان خوی) 🔻زمـان: دوشنبه ها ، راس ساعت ۱۹:۱۵ 🔻مکان :حسینیه دفتر امام جمعه شهرستان خوی 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔸 🔰سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی در محل حسینیه دفتر امام جمعه 🗓دوشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 🔰 سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی 🗓دوشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔖 سیزدهمين جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم ▫️تفسیر سوره حمد ▫️مالِکِ یَوْمِ الدِّین: ▫️در اول سوره ستايش را مخصوص «الله» كرد و سپس براى او چهار صفت آورد اولى رب العالمين، دومى الرحمن، سومى الرحيم و اينك صفت چهارم براى الله كه همان مالك يوم الدين است. ▫️قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ قَسَمْتُ فَاتِحَةَالْکِتَابِ بَیْنِی وَ بَیْنَ عَبْدِی فَنِصْفُهَا لِی وَ نِصْفُهَا لِعَبْدِی وَ لِعَبْدِی مَا سَأَلَ إِذَا قَالَ الْعَبْدُ ... مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ. ▫️قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ: أُشْهِدُکُمْ کَمَا اعْتَرَفَ عَبْدِی أَنِّی مَالِکُ یَوْمِ الدِّینِ لَأُسَهِّلَنَّ یَوْمَ الْحِسَابِ حِسَابَهُ وَ لَأَتَقَبَّلَنَّ حَسَنَاتِهِ وَ لَأَتَجَاوَزَنَّ عَنْ سَیِّئَاتِهِ. ▫️پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند عزّوجلّ می‌فرماید: «فاتحة الکتاب را بین خود و بنده‌ام تقسیم کردم، نصف آن از آن خود، و نصف دیگرش برای بنده‌ام است و آنچه را که بنده‌ام طلب کند به‌دست خواهد آورد»، وقتی بنده گوید: «... مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ»، خداوند فرماید: «گواه باشید که چون اعتراف کرد من مالک روز جزایم حسابش را آسان کنم و حسناتش را بپذیرم و از بدکرداریش درگذرم». ▫️‏ الرّضا (علیه السلام): مالِک یَوْمِ الدِّینِ إِقْرَارٌ لَهُ بِالْبَعْثِ وَ الْحِسَابِ وَ الْمُجَازَاة وَ إِیجَابُ مُلْکِ الْآخِرَة لَهُ کَإِیجَابِ مُلْکِ الدُّنْیَا. امام رضا (علیه السلام) فرمود: ... مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ؛ با این عبارت بنده اقرار می‌کند به اینکه در قیامت برانگیخته خواهد شد و مورد حساب‌خواهی از همه‌ی اعمال و افعال و ترک افعال قرار خواهد گرفت و بر حسب مورد، جزا خواهد دید، و نیز اعتراف و اقرارداشتن به اینکه پادشاهی یا مالکیّت روز جزا یا آخرت را از برای او می‌داند همچنان که پادشاهی دنیا را نیز مخصوص او می‌داند. ▫️أمیرالمؤمنین (علیه السلام): وَ أَمَّا قَوْلُهُ: مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ فَإِنَّهُ یَمْلِکُ نَوَاصِی الْخَلْقِ یَوْمَ الْقِیَامَة وَ کُلُّ مَنْ کَانَ فِی الدُّنْیَا شَاکّاً أَوْ جَبَّاراً أَدْخَلَهُ النَّارَ وَ لَا یَمْتَنِعُ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ شَاکٌّ وَ لَا جَبَّارٌ وَ کُلُّ مَنْ کَانَ فِی الدُّنْیَا طَائِعاً مُدِیماً مُحَافِظاً إِیَّاهُ أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِهِ. امام علی (علیه السلام) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ؛ او زمام تمام مخلوقات را روز قیامت در اختیار دارد هرکس در دنیا شک داشته باشد یا ستمگر و جبّار باشد او را به آتش می‌افکند، شخص شاکّ و جبّار نمی‌تواند از عذاب خدا رهایی یابد. امّا هرکس مطیع و فرمانبردار و پیوسته مراقب اطاعت خدا بوده به‌واسطه‌ی رحمتش او را داخل بهشت می‌کند. ▫️كان على بن الحسين اذا قرء مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ یُکَرِّرُهَا حتى یَکَادَ أَنْ یَمُوتَ.‏ عَنِ الزُّهْرِیِّ قَال قال علی‌بن‌الحسین (علیه السلام): لَوْ مَاتَ مَا بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی وَ کَانَ إِذَا قَرَأَ مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ یُکَرِّرُهَا وَ یَکَادُ أَنْ یَمُوتَ. ▫️زهری گوید: امام سجّاد (علیه السلام) فرمود: «اگر همه‌ی آنچه در بین مشرق و مغرب است جان سپارد و قرآن همراه من باشد، هیچ هراسان نشوم». هرگاه حضرت مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ را قرائت می‌فرمود آن را تکرار می‌کرد و نزدیک بود جان‌به‌جان آفرین تسلیم کند. 📌ادامه دارد ...
🔖 سیزدهمين جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش دوم) ▫️الصّادق (علیه السلام)- عَنْ دَاوُدَ‌بْنِ‌فَرْقَدٍ قَالَ: سَمِعتُ أَبَاعَبدِاللهِ (علیه السلام) یَقرَأُ مَا لَا اَحصَی: مالِکِ یَوْمِ الدِّین. امام صادق (علیه السلام) داودبن‌فرقد گوید: از امام صادق (علیه السلام) می‌شنیدم که بی‌شمار مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ را قرائت می‌فرمود. ▫️حساب مالكيّت خداوند از حساب مالكيّت ما جداست و هرگز قابل مقايسه نيست.خداوند مالك همه چيز و همه جا و براى هميشه است؛ بر خلاف مالك بودن انسان كه نه مالك همه چيز است و نه مالك همه جا و نه براى هميشه. مالكيّت خداوند حقيقى است؛ ولى مالكيّت انسان اعتبارى. مالكيّت خداوند همراه با احاطه و سلطنت است؛ ولى گاهى ما مالك گنجشكى هستيم؛ ولى تحت سلطه ما نيست. مالكيّت ما تنها در زمان حيات ما مى‏باشد و بعد از مرگ، ديگران مالك مى‏شوند. مالكيّت ما انتقال يافته از ديگران است؛ ولى خداوند مالك همه چيز بوده و مى‏باشد؛ بنابراين حساب مالكيّت خداوند از حساب مالكيّت ما جداست و هرگز قابل مقايسه نيست. ثانياً؛ در دنيا به دليل وجود واسطه‏ها و اسباب، نسبت‏ها و خويشاوندى‏ها، دوستان و آشنايان، خانواده و فرزندان، مال و ثروت، زبان و هنر، حيله و تدبير، انسان خود را صاحب قدرت و نصرت مى‏داند و از خدا غافل مى‏شود تا آنجا كه مثل قارون مغرورانه مى‏گويد: مال و ثروت را خدا به من نداده است؛ بلكه بر اساس علم و تخصّص و زرنگى خودم به دست آورده‏ام. ▫️«انّما أوتيتُه على علمٍ عندى» امّا روز قيامت تمام اين دلبستگى‏ها و وابستگى‏ها بى‏اثر مى‏شود: واسطه و اسباب از بين مى‏رود. «تقطّعت بهم الاسباب»(بقره، ۱۶۶.) خويشاوندى و نسبت‏ها از بين مى‏رود. «فلا أنساب بينهم»(مؤمنون، ۱۰۱.) مال و ثروت ارزشى ندارد. «لاينفع مال و لابنون»(شعراء، ۸۸.) بستگان كارايى ندارند. «لن‏تنفعكم أرحامكم و لا أولادكم»(ممتحنه، ۳.) گاهى اجازه حرف زدن و عذرخواهى هم داده نمى‏شود. «و لايؤذن لهم فيعتذرون»( مرسلات، ۳۶.) قدرت فكر و تدبير از دست آنها گرفته مى‏شود. «ترَى النّاسَ سُكارى‏»(حج، ۲.) آرى، در چنين روزى كه همه رزق و برق‏ها و جلوه‏ها رنگ مى‏بازد، مالكيّت خداوند با تمام وجود جلوه مى‏كند. ▫️بنابراين مراد از «مالك يوم الدّين» اين است كه گرچه خدا مالك مطلق دنيا و آخرت است؛ امّا مالكيّت خداوند در آن روز بيشتر جلوه مى‏كند. كوتاه سخن آنكه «مالك يوم الدين» همان معنايى را مى‏دهد كه در آيه ديگر مى‏خوانيم: «يوم لاتملك نفس لنفس شيئا و الامر يومئذ للّه»(نفطار، ۱۹) و يا در جاى ديگر مى‏خوانيم: «لمن الملك اليوم للّه الواحد القهّار»(غافر16). ▫️اما كلمه «مالك يوم الدين». اين هم مالك خوانده شد و هم مَلِك منتها قرائت اكثر مَلِك است. قرائت مالك كمتر از قرائت مَلِك است. (مَلِك يوم الدين) بيشتر خوانده شده. براي هر كدام از مالك و مَلِك ادله‌اي اقامه كرده‌اند به عنوان وجوه ترجيح. ▫️گاهى مى‏گويند: «مالك» صحيح‏تر است، به دليل آن كه مفهوم آن وسيع‏تر و عمومى‏تر از مفهوم «ملك» است، مثلا اگر گفته شود فلان شخص مالك قوم است از اين جمله استفاده مى‏شود كه او علاوه بر حق ملكيّت و مالكيّت كه مفهوم اصلى كلمه است، سلطنت و پادشاهى نيز بر آنان دارد ولى اگر بگويند: فلانى ملك قوم است، از اين جمله تنها سلطنت و پادشاهى كه مفهوم اصلى خود كلمه مى‏باشد، استفاده مى‏شود نه حق مالكيت. به عبارت ديگر، «مالك» شامل مفهوم «ملك» مى‏باشد، ولى «ملك» شامل مفهوم «مالك» نيست. ▫️گروه ديگرى مى‏گويند كه: قرائت «ملك» از «مالك» بهتر است، به دليل اين كه كلمه «مالك» غالبا به سوى زمان اضافه نمى‏شود بلكه كلمه «ملك» است كه به سوى زمان اضافه مى‏گردد، مثلا مى‏گويند: «ملك العصر» يا «ملوك الاعصار المتقدّمة». بنابراين، قرائت «ملك» در اين مورد كه به سوى زمان و «يوم الدّين» اضافه شده است، رجحان و برترى دارد. ▫️اين بود نمونه‏اى از استدلال طرفين، ادله دیگری هم مطرح شده است.‏ ▫️بعضي از آقايان مناقشه كرده‌اند گفته‌اند به اينكه اين فرق مَلِك و مالك در جايي درست است كه آن مبدأ منشأ هستيِ حقيقي أشياء نباشد. چون خداي سبحان منشأ حقيقي اشياست، و همه اشياء چه زمان چه غير زمان، معلول خدا و مخلوق خدا و مِلك و مُلك خداست بنابراين هم مي‌شود خدا را مالك زمان دانست،‌ هم مي‌شود مالك غير زمان دانست هم مي‌شود گفت مالك دنياست چه اينكه مي‌شود گفت مالك زمين است. مالك آسمان است، مالك انسانهاست و مانند آن. پس اگر دربارهٴ غير خدا بين مالك و ملك فرق است دربارهٴ خداي سبحان فرقي ندارد چون همه‌ موجودات مِلْك خداي سبحان است. 📌ادامه دارد ...