eitaa logo
امام جمعه شهرستان خوی
1.2هزار دنبال‌کننده
14.6هزار عکس
304 ویدیو
13 فایل
پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 🔰سخنرانی و اقامه نماز ظهر و عصر مسجد جامع سید الشهدا (ع) به امامت امام جمعه شهرستان خوی 🔸سخنرانی و اقامه نماز ظهر وعصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی همه روزه در مسجدجامع سیدالشهدا (ع) برگزار می‌گردد. 🗓سه شنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🌙 اوقات شرعی به افق خوی 💠 @h_ghasemkhani_ir
🔖 شانزدهمين جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم ▫️تفسیر سوره حمد ▫️إِیّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیّاکَ نَسْتَعینُ. پروردگارا تنها تو را مى‌پرستیم و تنها از تو یارى مى‌جوییم. ▫️در جلسه گذشته بحث مفصلی در مورد کلمه نَعْبُدُ مطرح کردیم. و عرض کردیم که عبد در تمام هستى و کمالات، خود را مدیون مولاى خود می‌داند؛ از این‌رو تسلیم او است و همین نادیده گرفتن خود و هوا و هوس خویش، او را به رنگ کمالات مولا درمی‌آورد. تا آن‌جا که به فرموده رسول الله(صلی الله علیه وآله): «بنده حقیقى حضرت پروردگار کسى است که اطاعت و فرمانبردارى خدا، شیرینى او و محبت خدا، لذتش باشد.». بنابراین هر لذتی که تقرب به خدا در آن نباشد با بندگی منافات دارد. ▫️الإمام زين العابدين عليه السلام ـ فِي مُناجاةِ الذّاكِرين ـ : إلهي . . . أستَغفِرُكَ مِن كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيرِ ذِكرِكَ ، ومِن كُلِّ راحَةٍ بِغَيرِ اُنسِكَ ، ومِن كُلِّ سُرورٍ بِغَيرِ قُربِكَ ومِن كُلِّ شُغلٍ بِغَيرِ طاعَتِكَ. ▫️بارالها ! ... از هر لذّتى جز ياد تو ، از هر آسايشى جز همدمى تو ، از هر شادمانى اى جز نزديكى به تو ، و از هر كارى جز فرمانبرى ات، به درگاه تو آمرزش مى خواهم. آن کس که ترا شناخت جان را چه کند***فرزند و عیال و خانمان را چه کند دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی***دیوانه تو هر دو جهان را چه کند ▫️بندگى، کلید ولایت است و نام بنده، بهترین اسم‌هاست؛ از این‌رو آقا رسول الله(صلی الله علیه و آله)، که «عبدالله» است در لیلة المعراج درخواست عبودیت نمود: «أضفنى إلیک بالعبودیة یا ربّ». مرا عبودیت خویش بخش، ای پروردگار من. ▫️ابو بصیر از امام باقر(علیه السلام) نقل می‌کند: «از جمله دعاهاى امیر المؤمنین(علیه السلام) این بود: اى خداى من! همین عزّت مرا بس که بنده توأم، و همین افتخار مرا بس که تو پروردگار منى. اى خداى من! همان‌گونه که من دوست دارم تو از آن منى، پس مرا به آنچه دوست دارى موفّق بدار.» إِلهِی کفی بِی عِزّاً أَنْ أَکونَ لَک عَبْداً، وَکفی بِی فَخْراً أَنْ تَکونَ لِی رَبّاً، أَنْتَ کما أُحِبُّ فَاجْعَلْنِی کما تُحِبُّ. ▫️چه زیبا است گفته خواجه عبدالله انصارى: الهى اگر یک‌بار گویى «بنده من، از عرش گذرد، خنده من». ▫️محفل انس با قدم عبودیت و فقر و ترک غبار انانیّت و خودى و استقلال می‌باشد و شهادت به رسالت در تشهّد، بعد از شهادت به عبودیت است؛ مادر بت‌ها بت نفس شماست***زانکه آن بت مار و این بت اژدهاست. تا روی من پا نگذاری شهید نمی شوی. ▫️می گویند:روزی مولانا ،شمس تبریزی را به خانه اش دعوت کرد.شمس به خانه ی جلال الدین رومی رفت و پس از این که وسائل پذیرایی میزبانش را مشاهده کرد از او پرسید:آیا برای من شراب فراهم نموده ای؟ مولانا حیرت زده پرسید: شراب!.... شمس بالاخره مولوی را مجاب می‌کند تا شراب تهیه کند..‌‌. ▫️مولوی وقتی اصرار زیاد شمس را می بیند به دلیل ارادتی که به شمس دارد خرقه ای به دوش می اندازد، شیشه ای بزرگ زیر آن پنهان میکند و به سمت محله نصاری نشین راه می افتد. تا قبل از ورود او به محله مذکور کسی نسبت به مولوی کنجکاوی نمیکرد اما همین که وارد آنجا شد. مردم حیرت کردند و به تعقیب وی پرداختند.آنها دیدند که مولوی داخل میکده ای شد و شیشه ای شراب خریداری کرد و پس از پنهان نمودن آن از میکده خارج شد. هنوز از محله مسیحیان خارج نشده بود که گروهی از مسلمانان ساکن آنجا، در قفایش به راه افتادند و لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده شد تا این که مولوی به جلوی مسجدی که خود امام جماعت آن بود و مردم همه روزه در آن به او اقتدا می کردند رسید.در این حال یکی از رقیبان مولوی که در جمعیت حضور داشت فریاد زد:”ای مردم!شیخ جلاالدین که هر روز هنگام نماز به او اقتدا میکنید به محله نصاری نشین رفته و شراب خریداری نموده است.” آن مرد این را گفت و خرقه را از دوش مولوی کشید. چشم مردم به شیشه افتاد.مرد ادامه داد:”این منافق که ادعای زهد میکند و به او اقتدا میکنید، اکنون شراب خریداری نموده و با خود به خانه میبرد!” سپس بر صورت جلاالدین رومی آب دهان انداخت و طوری بر سرش زد که دستار از سرش باز شد و بر گردنش افتاد. زمانی که مردم این صحنه را دیدند و به ویژه زمانی که مولوی را در حال انفعال و سکوت مشاهده نمودند یقین پیدا کردند که مولوی یک عمر آنها را با لباس زهد و تقوای دروغین فریب داده و درنتیجه خود را آماده کردند که به او حمله کنند و چه بسا به قتلش رسانند.در این هنگام شمس از راه رسید و فریاد زد:”ای مردم بی حیا!شرم نمیکنید که به مردی متدین و فقیه تهمت شرابخواری میزنید،این شیشه که میبینید حاوی سرکه است زیرا که هرروز با غذای خود تناول میکند." 📌ادامه دارد ...
🔖 شانزدهمين جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش دوم) ▫️رقیب مولوی فریاد زد:”این سرکه نیست بلکه شراب است". شمس در شیشه را باز کرد و در کف دست همه ی مردم از جمله آن رقیب قدری از محتویات شیشه ریخت و بر همگان ثابت شد که درون شیشه چیزی جز سرکه نیست. رقیب مولوی بر سر خود کوبید و خود را به پای مولوی انداخت ،دیگران هم دست های او را بوسیدند و متفرق شدند.آنگاه مولوی از شمس پرسید:برای چه امشب مرا دچار این فاجعه نمودی و مجبورم کردی تا به آبرو و حیثیتم چوب حراج بزنم؟ ▫️شمس گفت:برای این که بدانی آنچه که به آن مینازی جز یک سراب نیست،تو فکر میکردی که احترام یک مشت عوام برای تو سرمایه ایست ابدی، در حالی که خود دیدی،با تصور یک شیشه شراب همه ی آن از بین رفت و آب دهان به صورتت انداختند و بر فرقت کوبیدند و چه بسا تو را به قتل میرساندند.این سرمایه ی تو همین بود که امشب دیدی و در یک لحظه بر باد رفت.پس به چیزی متکی باش که با مرور زمان و تغییر اوضاع از بین نرود. و فقط بر خدا تکیه کن. نردبان این جهـــــــان ، ما و منیست***عاقـــــبت این نردبان ، افتادنیـــست لاجرم آنکس که بـــــــــالاتر نشست***استخوانش سخت تر خواهد شکست ▫️امام صادق (علیه السلام) مى فرمایند: «الْقَلْبُ السَّلِیمُ الَّذِی یلْقَى رَبَّهُ وَ لَیسَ فِیهِ أَحَدٌ سِوَاهُ»؛ قلب سلیم قلبى است که خدا را ملاقات کند، در حالى که هیچ کس جز او در آن نباشد. بندگى او به از سلطانى است***که انا الخیر دم شیطانى است ▫️مطلب دیگری که در این آیه قابل طرح است اینکه یکی از صنایع ادبی صنعت التفات از غایب به مخاطب است. در سوره حمد آیات پیش از آیه ایاک نعبد به صورت سوم شخص بیان شده‌اند ولی از این آیه به بعد فضای تخاطب برای آیات انتخاب شده است. علامه طباطبایی فیلسوف و مفسر قرآن کریم، این جابه‌جایی سیاق‌ها را اشاره به این نکته می‌داند که انسان در حال عبادت نباید غایب و غافل باشد و نباید عبادتش تنها صورت عبادت و جسدی بی روح را داشته باشد بلکه در حال عبادت باید خداوند را حاضر در برابر خود ببیند. اگر نه روى دل اندر برابرت دارم***من این نماز حساب نماز نشمارم ز عشق روى تو من رو به قبله آوردم***وگرنه من ز نماز و ز قبله بیزارم مرا غرض ز نماز آن بود که پنهانى***حدیث درد فراق تو با تو بگذارم وگرنه این چه نمازى بود، که من با تو***نشسته روى به محراب و دل به بازارم نماز کن به صفت چون فرشته ماند و من***هنوز در صفت دیو و دد گرفتارم کسى که جامه به سگ بر زند نمازى نیست***نماز من به چه ارزد که در بغل دارم از این نماز ریایى چنان خجل شده ام***که در برابر رویت نظر نمى آرم ای که مسجد می روی بهر سجود***سر بجنبد دل نجنبد این چه سود ▫️علامه جوادی آملی فقیه و مفسّر عالی قدر می‌فرماید انسان تا قبل از این آیه خدایی را که برای او ناآشنا و غایب بوده، با صفاتی چون رب العالمین، الرحمن، الرحیم، مالک یوم الدین شناخته و خود را در محضر او می‌بیند، سپس لیاقت تخاطب می‌یابد. ▫️در صنعت ادبی دیگر مفعول با عبارت «ایاک» بر فعل «نعبد» و «نستعین» مقدم شده است، در حالی که می‌توانست به صورت «نعبدک و نستعینک»‌ به کار رود. بیشتر محققان مقدم شدن مفعول بر فعل و فاعل در این آیه را نشانه انحصار و اختصاص‌ عبادت و استعانت به خدا دانسته‌اند. یعنی ما «فقط» تو را می‌پرستیم و «فقط» از تو کمک می‌جوییم. ▫️به‌گفته علامه جوادی آملی این آیه دلالت بر بطلان جبر و تفویض دارد؛ زیرا هنگامی که می‌گوییم: «ایاک نَعْبُدُ»(تنها تو را می‌پرستیم)، پس دارای اختیار هستیم، نه مجبور. و چون می‌گوییم: «ایاک نَسْتَعِینُ» (تنها از تو یاری می‌جوییم)، پس نیاز به او داریم و امور به ما تفویض نشده است. چنان‌که بر اساس روایتی امام صادق(ع) به این آیه استناد و برای عدم واگذاری امور به دست بندگان استدلال کرده است. ▫️استفاده از صیغه جمع به جای مفرد در «نعبد» و «نستعین» را علامه طباطبایی نشانه پرهیز از انانیت دانسته و آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه، استفاده از صیغه جمع به جای مفرد را به این خاطر دانسته که اصل و اساس عبادت‌ها بر پايه جمع و جماعت است وحجت الاسلام قرائتی آن ‌را اشاره به نماز جماعت عنوان نموده است. برخی محققان نیز گفته‌اند راز جمع بودن فعل عبادت در این آیه این است که عبادت نوع بشر ناقص است و نمی‌تواند عبادت حقیقی که شایسته خداوند است را محقّق کند ازاین‌رو عبادت بشر با عبادت اولیای الهی جمع بسته شده تا این نواقص را برطرف کند. آنها گفته‌اند در حقیقت تحقّق عبادت حقیقی، در گرو جمع بستن عبادت ما با عبادت اولیای الهی برای خداوند محقق می‌شود. 📌 پایان 🗓دوشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir