eitaa logo
امام جمعه شهرستان خوی
1.5هزار دنبال‌کننده
18.8هزار عکس
383 ویدیو
13 فایل
پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 🔰چهلمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی در محل حسینیه دفتر امام جمعه 🗓دوشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم-جلسه چهلم.mp3
13.87M
🎤 🔰 چهلمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی 🗓دوشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۳ 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔖 چهلمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ در بحث سلسله وارمان در سوره‌ي بقره می‌رسيم به آیه ۱۳ وَ إِذا قیلَ لَهُمْ آمِنُوا کما آمَنَ النَّاسُ به منافقین گفتند ایمان بیاورید مثل ناس که ناس را آیت الله جوادی می فرمایند یعنی مثل مهاجرین و انصار. ▫️آیه ۸ سوره حشر: لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَيَنْصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ. این اموال برای فقیران مهاجرانی است که از خانه و کاشانه و اموال خود بیرون رانده شدند در حالی که فضل الهی و رضای او را می‌طلبند و خدا و رسولش را یاری می‌کنند؛ و آنها راستگویانند. ▫️ای منافقین مدینه مثل مهاجرین باشید که صادقانه هجرت کردند، اموالشان را گذاشتند به خاطر خدا. ▫️و مثل انصار باشید که صادقانه اموالشان را نصف کردند با مهاجرین به خاطر خدا: آیه ۹سوره حشر وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. و [برای] کسانی [از انصار است] که پیش از مهاجران در سرای هجرت و ایمان [یعنی مدینه] جای گرفتند، [و] کسانی را که به سوی آنان هجرت کرده اند دوست دارند، و در سینه های خود نیاز و چشم داشتی به آنچه به مهاجران داده شده است نمی یابند، و آنان را بر خود ترجیح می دهند، گرچه خودشان را نیاز شدیدی [به مال و متاع] باشد. و کسانی را که از بخل و حرصشان بازداشته اند، اینان همان رستگارانند. ▫️«و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه»، علامه طباطبایی رحمت الله علیه می‌فرماید: کلمه «خصاصه» به معنای فقر و حاجت است. ▫️وقتی به منافقین گفته شد اینجور ایمان بیاورید، قالُوا أَ نُؤْمِنُ کما آمَنَ السُّفَهاءُ گفتند اینها سفیهند که ایمان آوردند. ▫️چرا منافق خودش را روشنفکر می داند.آیت الله جوادی می فرماید: به خاطر اینکه معیار شناختش با معیار شناخت مومنین واقعی متفاوت است. معیار شناخت و جهانبینی منافق حس است. ماده است دیگر به ماوراء ماده نگاه ندارد. به آن غیبی که مومن بهش ایمان دارد به آن امداد ملائکه به آن برکتی که مومن ایمان دارد به آن برکتی که خانواده عراقی اربعینی که یازده ماه کار می کند تا 15 روز محصولش را در اختیار زائر امام حسین قرار دهد منافق این جهانبینی را ندارد این ایمان به غیب و مبدا و معاد را ندارد.فلذا نه فقط مومنین را سفیه می دانند بلکه طبق آیه ۶۶ اعراف پیامبر بزرگ خدا حضرت هود را انسان سفیه خطاب کردند. قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاكَ فِي سَفَاهَةٍ. سفیه یعنی کسی که اختلال عقلی دارد، نفع و ضررش را تشخیص نمی دهد، خدا می‌فرماید: أَلا آگاه باشید إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ سفیه خود این منافقینند البته خدای متعال درآیه 130 سوره بقره یک جواب کلی می دهند: وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ. جز افراد سفیه و نادان، چه کسی از آیین ابراهیم، (با آن پاکی و درخشندگی،) روی‌گردان خواهد شد؟ ▫️آخر آیه مطلب عجیبی دارد می فرماید اینها سفیه هستند لکن خودشان نمی‌دانند. شهید مطهری در آشنایی با قرآن جلد 2 می فرماید این جهل مرکب است. ▫️ما دو جور جهل داریم یک جهل بسیط و یک جهل مرکب و پیچیده جهل بسیط این است طرف یک چیزی را نمی داند و لکن می داند که نمی داند. این گونه جهل زود برطرف می شود، زیرا وقتی انسان چیزی را نداند، و بداند که نمی داند در مقام دانائی آن برمی آید و یا لااقل به حرف دیگران گوش می دهد که اگر حقیقت است بپذیرد و بالاخره این جهل خیلی خطر ندارد. ولی جهل مرکب آن است که انسان نمی داند، ولی نمی داند که نمی داند، این گونه جهل، علاج ناپذیر است، چون غرور نمی گذارد جهل برطرف شود. چنانکه اغلب مدعیان روشنفکری اینچنین اند. و بدلیل اینکه هیچ نمی فهمند این ادعا را دارند! بوعلی سینا در کتاب اشارات جمله ای دارد و می‌گوید: ایاک و فطانة بتراء بترس از زرنگی ابتر، یعنی از زرنگی ناقص و نیمه زرنگی منظور این است که انسان خوب است یا ساده باشد و یا عاقل و فهمیده کامل. ▫️آدمها ساده خودشان هم معمولا می فهمند که ساده هستند ولی افراد نیم زرنگ که در بعضی موارد زرنگ هستند خیال می کنند خیلی زرنگ اند و همواره کارهای خود را خردمندانه می دانند. اینگونه افراد احمق ترین مردم و گرفتارترین آنها هستند. 📌ادامه دارد ...
🔖 چهلمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان امام جمعه شهرستان خوی (بخش دوم) ▫️غزالی جمله دیگری دارد که می گوید: همه چیز وجود ناقصش از عدم محض بهتر است جز علم و دانش! یعنی مثلا سلامتی و یا مال و ثروت اگر انسان هر مقداری داشته باشد از آنکه هیچ نداشته باشد بهتر است ولی علم و دانش اینگونه نیست؛ انسان کم سواد؛ از بیسواد بدتر است چون خیال می کند خیلی باسواد است و هیچگاه دنبال تکمیل آن نمی روند. اين ديگ ز خامي است که در جوش و خروش است چون پخته شدو لذت دم ديد خموش است ▫️این بیت گویا از سنائی است که می گوید: رنجش هر کسی زیک چیز است***رنجش من زنیم دیوانه است ▫️این شاعر می گوید: عقل هم نظیر علم است. یا انسان باید دیوانه کامل باشد و یا عاقل کامل. نیمه عاقل و نیمه دیوانه از دیوانه کامل ضررش بیشتر است. ▫️افراد نیرنگباز و خدعه کار در جامعه معمولا همین انسانهای «نیمه» هستند زیرا زرنگهای کامل اگر به هیچ چیز اعتقاد نداشته باشند. این مقدار می فهمند که سعادت و موفقیت در صداقت و راستی است. ولی افراد نیمه زرنگ، که من در عمر خودم با بسیاری از آنان برخورد داشته ام، موقعیت خود را در این میدانند که با هیچ کس به صداقت رفتار نکنند، اینها در عمر خود حتی یک دوست پیدا نمی کنند و هیچ کس به حرفهای آنان اعتماد نمی کند زیرا با هر کس که حرف می زنند همه می دانند که از روی زرنگی سخن می گوید. ▫️قرآن این منافق ها را جاهل مرکب می داند و می گوید اینها نمی دانند و خیال می کنند که می دانند. شعور ندارند و می پندارند که باشعورند. ▫️تبیین آیت الله جوادی هم از این لا یعلمون این است که چرا منافق نمی داند چونکه: امیر در مجموعه وجود انسان باید عقل باشد. در منافق امیر به جای اینکه عقل باشه این عقل شده اسیر. اسیر توهم خودش. اسیر خیال خودش. اسیر غضب و شهوت خودش. توهم و خیال و غضب و شهوت این عقل را اسیر کرده‌اند لذا یک امیر کاذبی در وجود منافق وجود دارد و آن اینکه با اینکه علم ندارد اما خودش را عالم می داند. 📌پایان 💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
▫️ 🔘جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی به ریاست امام جمعه شهرستان خوی در محل حسینیه دفتر امام جمعه 🗓 سه شنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۳ 💠🆔 @h_ghasemkhani_ir 🌐https://www.h-ghasemkhani.ir