eitaa logo
حسینعلی جباری
78 دنبال‌کننده
338 عکس
335 ویدیو
106 فایل
سرباز، مهدویت و آینده پژوه انشاالله مباحث پیرامون امام زمان عجل الله تعالی فرجه تقدیم خواهد شد.موضوعاتی از قبیل: قرآن،حدیث،کلام،اخلاق،تاریخ،تربیت،سیاسی،اجتماعی،راهبردی،آینده پژوهی،غرب و مستشرقان،فرق و ادیان و ...ادمین: @M_Mouood
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌❌ من عذر میخوام! سخنان بسیار زیبا از امام جمعه محترم و محبوب چهاردانگه حضرت حجت الاسلام والمسلمین سنجری قسمتی از این مشکلات بخاطر پای علی ایستادن است رفقا ... 🔅 فدای دل رنجور شما ▫️نمازجمعه چهاردانگه بر همه ما واجب است لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
السلام علی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا 🌹❤️🌹 بمناسبت میلاد مسعود امام ، مسابقه ویکی مهدویت (از 15 مدخل ابتدایی) برگزار میشود. همراه با اهداء جوایز به برگزیده 🌹❤️🌹 🔰 نحوه مسابقه؛ بیست سئوال تستی از مدخل های هشت گانه زیر 👇 1️⃣: آیه 5 سوره قصص (لینک ایتا و سایت) 4️⃣: دعای ندبه (لینک ایتا و سایت) 5️⃣: دجال (لینک ایتا و سایت) 6️⃣: تطبیق گرایی (لینک ایتا و سایت) 7️⃣: انتظار (لینک ایتا و سایت) 0️⃣1️⃣: حکیمه خاتون (لینک ایتا و سایت) 1️⃣1️⃣: یمانی (لینک ایتا و سایت) 4️⃣1️⃣: ولادت امام عصر (لینک ایتا و سایت) ⬆️ لینک مسابقه از ساعت هشت صبح تا هشت شب چهارشنبه 10 خرداد (روز میلاد امام رضا علیه السلام) در کانال ویکی مهدویت فعال میشود. 🌹🌻🌹 ♻️ زمان مسابقه، محدود و بمدت ۳۲ دقیقه ✅ اعلام برندگان: 5 شنبه 3/11 ساعت صبح ! 👈🏻به رفقاتونم خبر بدید👉🏻 🌹🌻🌹 (عضویت ایتا) 🌍 تنها دانشنامه معتبر مجازی مهدوی https://eitaa.com/joinchat/798097721C322d53feb9 لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
💗یا امام‌ رضا‌‌ 🎊قطره ای نیست که 💗با لطف تو دریا نشود، 🎊سائلی نیست که 💗از عشق تو شیدا نشود 🎊🎉 میلاد امام رضا علیه السلام مبارک باد🎊💐 لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر کس رو دیدم ،من از اون پایین تر بودم ! دیواری کوتاه تر از من پیدا نکردی؟ لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 🔻به اندازه یک پلک به هم زدن!!!! 👌بسیار زیباست 👈حتما ببینید و نشر دهید. 🌷 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : 👌 اگر آسمان ها و زمين ، راه را بر بنده اى ببندند و او تقواى الهـــى پيشه كند ، خــداوند حتما راه گشايشى بـراى او فراهم خواهد كرد و از جايى‌كه گمان ندارد روزى‌اش را خواهد داد 📚( غررالحكم ، ح ۷۵۹۹) @isaar_vahdat_zahedan لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
🔲 السلام علیک یا محمد بن علی الباقر علیه السلام 🔶 لا فَضیلَةَ کالجِهادِ ، ولا جِهادَ کمُجاهَدَةِ اَلهَوی. امام محمد باقر - علیه السلام - می فرماید: فضیلتی چون جهاد نیست و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست. تحف العقول ص ۲۸۶. لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
سلام علیکم التماس دعا
دعای عرفه- ترجمه روان.pdf
1.82M
● نسخه PDF 📚 متن کامل دعای عرفه با ترجمه
برای مشارکت در اطعام فقرا در مناطق محروم سیستان، هدایای نقدی خود را به شماره حساب ذیل واریز بفرمایید. حسینعلی جباری: 6037-9973-9656-8421 لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
سلام بر دوستان عزیز شده با ۱۰ هزار تومان در اطعام غدیر مناطق محروم سیستان مشارکت کنید. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «فَلیُبَلِّغِ الحاضِرُ الغائِبَ وَ الوالِدُ الوَلَدَ إلَی یَومِ القیامَةِ» «پس بایسته است این سخن را حاضران به غائبان و فرزند داران به فرزندان تا برپایی رستاخیز ابلاغ کنند.» مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ در روز عید غدیر، عیدالله الاکبر برای اطعام فقرا و نیازمندان، درمناطق محروم سیستان، هدایای نقدی خود را به شماره حساب ذیل واریز و هدایای غیر نقدی(اقلام اطعام و هدیه) را با شماره همراه ذیل ارتباط برقرار کنید. حسینعلی جباری: لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک سرمایه گذاری بی نظیر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «فَلیُبَلِّغِ الحاضِرُ الغائِبَ وَ الوالِدُ الوَلَدَ إلَی یَومِ القیامَةِ» «پس بایسته است این سخن را حاضران به غائبان و فرزند داران به فرزندان تا برپایی رستاخیز ابلاغ کنند.» مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ در روز عید غدیر، عیدالله الاکبر برای مشارکت اطعام فقرا و نیازمندان، درمناطق محروم سیستان، هدایای نقدی خود را به شماره حساب ذیل واریز و هدایای غیر نقدی(اقلام اطعام و هدیه) را با شماره همراه ذیل ارتباط برقرار کنید. حسینعلی جباری: لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
روز شمار دهه ولایت و امامت يكى از وقايعى كه در روز اتفاق افتاده و برگ زرينى از فضايل امير المؤمنين عليه‏السلام را رقم زده، «سد الابواب» است. پيامبر اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله فرمودند: «إنّ اللّه‏ تعالى أمَرَهُم بِسَدِّ الأبواب و استثنا منهم رسوله و أنتم نفس رسول اللّه‏» ماجراى سدّ الابواب از فضائلى است كه به صورت قطعى و متواتر از شيعه و سنّى نقل شده است. مرحوم مجلسی وقوع آن را در نهم ذى الحجّه دانسته است. در زمان رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله وقتى كه مسجد النبى ساخته شد عده اى از اصحاب و بنى‏ هاشم خانه‏ ى خود را به گونه‏ اى ساختند كه يك درب آن به مسجد باز مى ‏شد تا بتوانند سريع ‏تر به مسجد بيايند و گاهى هم بدون طهارت وارد مى‏ شدند تا اين كه در اين روز از طرف خداوند دستور آمد همه درهايى كه به مسجد باز بود مسدود شود جز خانه ‏هاى پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله و امير المؤمنين عليه‏ السلام. وقتى مردم علت را از حضرت سؤال كردند، رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله فرمود: «من از نزد خودم چنين كارى نكردم، بلكه دستور الهى را اطاعت كردم». درخواست اصحاب بعضى از اصحاب پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله اصرار كردند كه پنجره ‏اى يا روزنه ديدى به مسجد داشته باشند، ولى پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله اجازه نداده و فرمودند: «قسم به آن كه جانم به دست اوست من شما را خارج نكردم و او را وارد ننمودم، بلكه خداوند او را وارد و شما را خارج نمود». سپس فرمودند: «اگر اهل آسمان و زمين بغض على را داشته باشند خداوند آنان را هلاك مى‏ نمايد، مقام على عظيم است. اگر حب على در نامه اعمال كسى باشد افزون می شود و اگر بغض على در نامه اعمال كسى باشد بر حسناتش ترجيح پيدا مى‏ كند و او را هلاك مى‏ كند». سخن منافقين مؤمنين به اين كار پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله كه از طرف خداوند بود ايمان آوردند و قبول نمودند ولى منافقين خشمگين شدند و قبول نكرده گفتند: «آيا نمى‏ بينيد محمد هميشه پسر عمويش را بر كرامت‏ ها اختصاص مى‏ دهد و ما را از آنها محروم مى‏ دارد. به خدا قسم، اگر در حال حياتش از او پيروى نماييم حتما بعد از وفاتش مخالفت خواهیم کرد». اين مسئله را تمامى مسلمانان شاهد بودند و ديدند كه چگونه حضرت على عليه‏ السلام بر ديگر صحابه حتى كسانى كه مسن‏ تر بودند يا اشخاصى كه با پیامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله نسبت خويشاوندى داشتند برترى يافت. – پيامبر اکرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله درادامه سدّ الابواب فرمودند كه اين ماجرا شبيه ماجراى موسى و هارون است كه موسى مأمور شد مسجدى بسازد كه هيچ كس در آن بيتوته نكند مگر هارون و ذرّيّه‏ ى هارون، پس حضرت هارون هر ويژگى كه دارد حضرت على عليه ‏السلام هم آن را دارند. – علامه مجلسى رحمه‏ الله مى ‏فرمايد: اين واقعه براى نشان دادن شايستگى‏ هاى اميرالمؤمنين عليه ‏السلام براى خلافت بعد از پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله است. چون حتى حمزه سيدالشّهداء را با آن سنّ بالا و مرتبه عظيم از اين امتياز محروم كردند. – نافع گويد از پسر عمر پرسيدند بعد از پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله چه كسى از همه‏ ى مردم بهتر است؟ او گفت كسى كه جايز است براى او هر چه جايز است براى پيامبر، و حرام است براى او هر چه حرام است براى پيامبر. نافع پرسيد او كيست؟ پسر عمر گفت: او على است! پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله فرمودند: «لك فى المسجد ما لى و عليك ما علىّ، أنت وارثى و وصيّى» يعنى اى على! هرچه براى من جايز است در اين مسجد براى تو هم جايز است، و هر حرمتى من در اين مسجد دارم تو نيز دارى، و تو وارث من و وصى من هستى. – اميرالمؤمنين عليه‏ السلام در قضيه ‏ى شورا، جريان «سد الابواب» را از فضائل خود مطرح كردند. تواتر حديث سد الابواب مرحوم ابن شهر آشوب از علماى بزرگ در مورد حديث سد الابواب مى ‏گويد: «اين حديث را حدود سى نفر از اصحاب نقل كرده‏ اند مانند: زيد بن ارقم، سعد بن ابى وقاص، ابو سعيد خدرى، ام سلمه، ابو رافع، ابو طفيل و… . حديث سد ابواب را خاصه و عامه ذكر كرده ‏اند. برخى از اسناد آن عبارت است از: كتب خاصه مناقب امير المؤمنين عليه ‏السلام وسائل الشيعة ج۲ ص۲۱۰. (كوفى) ج ۱ ص ۴۷۱. دعائم الاسلام ج ۱ ص ۱۷.شرح الاخبار ج ۲ ص ۲۰۳. امالى (شيخ طوسى) ص ۵۹۹. مناقب آل ابى طالب ج ۲ ص ۳۶. العمدة ص ۱۴. بحار الانوار ج ۳۹ ص ۲۸ ـ ۴۸. تفسير امام عسكرى عليه‏السلام ص ۱۷ ـ ۱۸. صراط المستقيم ج ۱ ص ۲۳۲. كتب عامه المجموع (نووى) ج ۲ ص ۱۶۰. فتح البارى ج ۷ ص ۱۲. شرح نهج البلاغه (ابن ابى الحديد) ج ۹ ص ۱۷۳. فيض القدير ج ۱ ص ۱۲۰. تاريخ مدينة دمشق ج ۴۲ ص ۱۲۲. یاعلی لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
روز شمار غدیر الحجه ابلاغ سوره برائت در سال نهم هجری در ایام حج آیات ابتدایی سوره توبه نازل شد در پیامبر صلی الله عليه و آله بنا بر پیشنهاد اصحاب، ابوبکر را مأمور به ابلاغ آن نمودند و بعد از مدتی وحی نازل شد « لا يؤدي عنك إلا أنت أو رجل منک» یعنی این عمل را غیر خودت و یا مردی که از توست نباید انجام دهد. پس پیامبر اکرم صلی الله عليه و آله و سلم، اميرالمؤمنين عليه السلام را فرستادند و ایشان آیات را از ابوبکر گرفتند و خودشان در روز دهم ذی الحجه روز حج اكبر آن را ابلاغ کردند. «و دخلت سنة تسع في شهر ذي الحجة الحرام من مهاجرة رسول الله ص نزلت هؤلاء الآيات … فلما كان یوم الحج الأكبر و فرغ  الناس من رمي جمرة الكبرى قام أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام) عند الجمرة فادي في الناس فاجتمعوا إليه فقرأ عليهم الصحيفة  بهؤلاء الآيات براءة من الله و رسوله». يك سال پس از فتح مكه در ذى حجة سال نهم هجرى آيات ابتدائى سوره‏ ى برائت نازل شد و مشركين را بين دو امر مخيّر كرد، يا اسلام بياورند و يا از مكه خارج شوند. امّا اين پيام توحيدى و  تطهير مكه را چه كسى ابلاغ كند؟ برخى پيشنهاد دادند، ابوبكر براى رساندن اين آيات به مكه برود، چون در جنگ‏ها هيچ مشركى از او زخمى برنداشته بود و مشركان مكه از او كينه‏ اى نداشتند. رسول اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و سلم ابوبكر را فراخواند و آيات اول سوره برائت را به او سپرد و فرمان داد تا آن آيات را براى مردم شركت‏كننده در مراسم حج قرائت كند، ولى جبرئيل به خدمت پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و‏ آله و سلم رسيد و عرض كرد:«يا محمد! إنّه لا يؤدّى عنك إلاّ أنت أو رجل منك». اى محمد! اين كار را بايد يا خود شما يا كسى كه از شما و همانند شما است انجام دهد و از ديگرى پذيرفته نيست. بلافاصله رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و سلم على عليه ‏السلام را براى اعلام برائت به سوى مكّه اعزام كرد و ابوبكر را از اين مأموريت عزل نمود. ابوبكر گفت : آيا چيزى در باره من نازل شده؟ على عليه‏ السلام فرمودند: رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه ‏ و‏ آله و سلم فرموده است كه آيات برائت را به من واگذار كنى، چون اعلام برائت كار تو نيست.حضرت على عليه‏ السلام آن آيات را گرفت و در موسم حج شركت كرد و با شجاعت و صلابت در ميان مشركين ايستاد و چندين بار و در روزهاى متوالى آن آيات را قرائت كرد.[۱] اين جريان در روز دهم ماه ذى الحجه اتفاق افتاد و بنا به نقلى اميرالمؤمنين عليه‏ السلام در روزهاى ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ ذى الحجه نيز سوره برائت را در جمع مشركين و كفار قرائت نمودند. حكايت اعلام برائت از لسان اميرالمؤمنين عليه ‏السلام حضرت على عليه‏ السلام جريان ابلاغ آيات سوره برائت را چنين نقل فرمودند: هنگامى كه به مكه آمدم تا آيات سوره برائت را بر مشركين بخوانم هيچ كسى در مكه نبود مگر آن كه دوست داشت مرا تكه تكه كند و هر تكه اى از بدن مرا بر سر كوهى بگذارد اگرچه در اين راه جان و مال و خاندانش را نابود كند. پس از آن كه رسالت را ابلاغ نمودم، همگى با تهديد پاسخ مرا دادند و زن ومرد آنان به من اظهار دشمنى و كينه توزى كردند اما من با پايدارى پاسخ آنان را دادم…[۲] نكات و استدلال به ابلاغ آيات برائت در حقانيت اميرالمؤمنين عليه‏ السلام اعزام و عزل ابوبكر بسيار هوشمندانه، هدفمند و به منظور روشن شدن عدم صلاحيت او براى مسلمين بود. اعزام اميرالمؤمنين عليه ‏السلام به دستور خداوند متعال و در جهت زمينه سازى براى امامت آينده جامعه اسلامى بوده است. در اين ماجرا رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و سلم و اميرالمؤمنين عليه‏ السلام يك حقيقت واحد معرفى مى شوند «إنّه لا يؤدّى عنك إلاّ أنت أو رجل منك» و اين همان تفسير «أنفسنا و أنفسكم» در آيه مباهله است. يكى از مقامات حضرت هارون شراكت در رسالت است «و أشركه في أمرى» و ابلاغ سوره برائت نيز به نوعى شركت در رسالت است «أنت منّي بمنزلة هارون من موسى». كسى كه صلاحيت ابلاغ جزئى از رسالت را ندارد (ابوبكر)، به طريق اولى صلاحيت جانشينى رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و سلم را نيز نخواهد داشت. با توجه به شجاعت اميرالمؤمنين عليه‏ السلام در ابلاغ سوره برائت آن هم در مركز تجمع كفار و منافقين، افضليت ايشان بر ساير انبياء الهى ثابت مى شود. آيات برائت از مشركين را كسى بايد ابلاغ كند كه خودش از همه انواع شرك مبرا باشد. كسى كه از هر نوع شركى مبرا است و لايق ابلاغ آيات برائت از مشركين است حتماً معصوم است. [۱]. خصال، ج۲، ص۳۶۹. [۲]. خصال شيخ صدوق، ج۲، ص ۱۲۸. یاعلی لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
روز شمار غدیر حديث ثقلین حدیث ثقلین پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله مكرّر در مكان ‏ها و زمان های مختلف با بيان‌ گوناگون، حديث ثقلین را مطرح نمودند یکی از مهم ترین آن ها در سفر حج و در روز عید قربان و هم چنین روز عید غدیر سال دهم هجرت یعنی سالِ حجة البلاغ است  و بسيارى از اصحاب آن را نقل كرده‌اند. این حدیث شریف به اندازه‌ای راوی و سند دارد که به هیچ وجه قابل انکار نیست! همه مسلمین این حدیث را نقل کرده‌اند. از جمله پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در”مسجد خيف” در ضمن خطبه‏اى حدیث ثقلین را مطرح فرمودند. همچنين در مِنا نیز اين حديث توسط آن حضرت تكرار شده است. در یک سند متن حديث اين گونه است: يا أيّها النّاسُ إِنِّي تارِكٌ فيكُمُ‏ الثَّقَلَينِ‏، ما إِن‏ تَمَسَّكتُم‏ بِهِما لَن‏ تَضِلُّوا أبداً؛ كِتابَ اللّهِ وعِترَتي أهلَ بَيتي؛ فَإِنَّهُما لَن يَفتَرِقا حَتَّى يَرِدا عَلَيَّ الحَوض‏ (فَلا تُقَدِّموهما فَتهلكُوا)؛ اى مردم من از بين شما خواهم رفت و براى شما دو گوهر گران‏بها باقى خواهم گذاشت كه اگر به آن دو چنگ بزنيد و آن ها را رها نكنيد، هرگز گمراه نخواهيد شد، يكى قرآن و ديگری عترت من، یعنی اهل‏بيت من است. بدانيد كه آن دو، تا قيامت از هم جدا نخواهند شد تا در كنار حوض كوثر مرا ملاقات كنند (پس بر آن‌ها سبقت نگيريد كه هلاك خواهيد شد ). نكات حديث ثقلين ۱. همان‌گونه كه تبعيت از قرآن واجب است، تمسّك به اهل‏بيت علیهم السلام و تبعيت از آن بزرگواران واجب است. ۲. شعار «حَسْبُنا كتابُ اللّه‏» خلاف سخن پيامبر صلی الله علیه و آله و سبب گمراهى مى‏شود، چون كه قرآن بدون اهل‏بيت علیهم السلام ؛ قرآن منهاى قرآن است. ۳. جدا شدن از اهل‏بيت  علیهم السلام همان جدا شدن از قرآن و موجب ضلالت است، حتى اگر يك لحظه باشد، و تمسّك به آن‌ها موجب هدايت است. ۴. تا زمانى كه قرآن ميان مردم هست، امام معصوم نيز در بين مردم هست. پس اینک حديث ثقلين دلالتِ روشنی بر وجود و حضور امام زمان عج در عصر حاضر دارد.  ۵. همان‌گونه كه قرآن از خطا و اشتباه و باطل مصون است و بايد كاملاً از او تبعيّت كرد، اهل‏بيت علیهم السلام هم معصوم‏اند و بايد كاملاً از آن‌ها تبعيّت كرد.حديث ثقلين دلالت بر اعلميّت و افضليّت اهل‏بيت علیهم السلام نسبت به ديگران دارد…. و صدها نکته دیگر. ۵- تا زمانى كه قرآن ميان مردم هست امام معصوم نيز در بين مردم هست، چون كه پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمودند: «لن يفترقا» و چون مطلق است هم افتراق باطنى و ظاهرى را شامل مى‏شود. پس حديث ثقلين دلالت روشن بر وجود و حضور امام زمان عليه‏السلام در هر عصرى دارد، حتى اگر خلافت ظاهرى را نپذيرند. ۶- همان گونه كه قرآن از خطا و اشتباه مصون است و بايد كاملا از او تبعيّت كرد اهل‏بيت عليهم‏ السلام هم معصوم‏ اند و بايد كاملا از آنها تبعيّت كرد. ۷- همان گونه كه احاديث ساختگى با ملاك قرآن شناخته مى‏شود، اصحاب منافق و ظاهر الصلاح نيز با ملاك اهل‏بيت عليهم‏ السلام شناخته مى‏شوند. ۸- حديث ثقلين دلالت بر اعلميّت و افضليّت اهل‏بيت عليهم‏ السلام نسبت به ديگران و اعلميّت و افضليّت قرآن نسبت به كتب ديگر است. يعنى همان گونه كه قرآن اعلم و افضل از كتب ديگر است اهل‏بيت عليهم ‏السلام هم اعلم و افضل از ديگران هستند. ۹- همان گونه كه نبايد از قرآن جلو افتاد و يا رأى خود را بر آن تحميل كرد، از اهل‏بيت عليهم‏السلام هم نه سبقت بايد گرفت و نه جدا افتاد. «فلا تقدّموهما فتهلكوا»[۲]: مقدم بر آنها نشويد كه هلاك مى‏شويد. ۱۰- قرآن جدا كننده‏ ى حقّ از باطل است، و اهل‏بيت عليهم‏ السلام نيز ميزان شناخت مؤمن از منافق و حق از باطل هستند. ۱۱- پيامبر صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏ آله به طور مطلق دستور تبعيّت از اهل‏بيت عليهم‏ السلام را دادند، و اين سخن دليل بر عصمت اهل‏بيت عليهم‏ السلام است، چرا كه تبعيّت از خطا كار مخالف امر الهى است، و پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و سلم امر به مخالفت با خدا نمى‏ كند. ۱۲- همان گونه كه هيچ كس را ياراى برابرى با قرآن نيست، ياراى برابرى با اهل‏بيت عليهم‏ السلام نيست. ۱۳- به تأخير انداختن خلافت اميرالمؤمنين عليه‏ السلام بعد از رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله يعنى جدا داشتن قرآن از اميرالمؤمنين عليه‏السلام و اين مخالفت با ملاكات قطعى قرآن در شناخت امام است و اين امرى است نشدنى. ۱۵- همان طور كه قرآن ظاهر و باطن دارد، اهل‏بيت عليهم‏السلام نيز ظاهر و باطن دارند، اگركسى خلافت ظاهرى آنان‏را نپذيرفت، خلافت باطنى (ولايت كليه) آنان پابرجاست. [۱] ـ بصائر الدرجات: ج ۱ ص ۴۱۳. [۲] ـ اثبات الهدى: ج ۲ ص ۳۲۰. ادامه دارد یاعلی لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
رابطه حديث ثقلين با امام مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف حدیث ثقلین امام معصوم علیه السلام ادامه‌ی ثقلین است حدیث ثقلین مورد قبول شیعه و اهل سنت است.طبق حدیث ثقلین قرآن و اهل بیت علیهم السلام تا قیامت از هم جدا نمی‌شوند. اگر قرآن معجزه‌ی جاویدان تا قیامت است پس همواره امامی از اهل بیت علیهم السلام هم تا قیامت همراه قرآن است. حدیث ثقلین وجود امام زمان علیه السلام را ثابت می‌کند. بگوييد: «به آنچه خدا از قرآن نازل كرده ايمان آورديم». اهل بيت و عترت مرا دوست بداريد و دوستان آنها را نيز دوست داريد و آنان را ياري كنيد در برابر كساني كه با آنان دشمني ميكنند. قرآن و عترت همچنان در بين شما خواهند بود تا روز قيامت سر حوض بر من وارد شوند… . خدايا، هر كس با علي دشمني كند در زمين براي او جايگاهي قرار مده و در آسمان براي او جاي صعودي مگذار و او را در پايينترين درجه آتش قرار ده . (۳) حقانيت مكتب شيعه تنها فرقهاي كه ميتواند در طول تاريخ ادعا كند به حديث ثقلين عمل كرده است مكتب شيعه اثنا عشري است، زيرا در اين مكتب به هر دو ركن هدايت تمسك شده و معارف شيعه بر اين دو جزء استوار است. پايه ريزي ستونهاي اعتقادي شيعه از قرآن در كنار اهلبيت عليهم السلام و اهلبيت عليهم السلام در كنار قرآن بوده است. هيچ گاه قائل به جدايي اين دو ركن از يكديگر نبوده و هميشه بر اين صراط مستقيم قدم برداشته‌اند. پژوهش حديث ثقلين از احاديثي است كه در كتب فريقين آمده است. برخي اسناد حديث ثقلين عبارت است از: كتب خاصه كتاب سليم بن قيس ص ۲۰۴. بحار الانوار ج ۲ ص ۱۴۸، ج ۳۷ ص ۱۱۴، ج ۴۷ ص ۳۶۵. المحتضر ص ۱۹۹. الغدير ج ۳ ص ۸۰ . عبقات الانوار (قسمت حديث ثقلين) . مناقب امير المؤمنين عليه السلام (كوفي) ج ۲ ص ۱۱۲. شرح الاخبار ج ۲ ص ۴۸۱. المسترشد ص ۵۵۹. دلائل الامامة ص ۲۰. الطرائف ص ۱۱۳. امالي صدوق ص ۵۰۰ و ۶۱۶ . تفسير قمي ج ۲ ص ۴۴۷. كتب عامه مسند احمد بن حنبل ج ۴ ص ۳۷۱ و ج ۵ ص ۱۸۱. مسند الشاميين ج ۱ ص ۲۹۱. صواعق المحرقه ص ۱۴۹ و ۲۲۸. اُسد الغابه ج ۲ ص ۱۲. مجمع الزوائد ج ۹ ص ۱۶۳. طبقات الكبري ج ۲ ص ۱۹۴. سنن الدرامي ج ۲ ص ۴۳۲. فضائل الصحابه (نسائي)ص ۱۵ و ۲۲. مستدرك (حاكم) ج ۳ ص ۱۰۹. سنن الكبري (بيهقي) ج ۷ ص ۳۰. مصنف ابن ابي شيبة ج ۷ ص ۱۷۶. سنن الكبري (نسائي) ج ۵ ص ۴۵. مسند ابي يعلي ج ۲ ص ۲۹۷. معجم الاوسط ج ۳ ص ۳۷۴. شرح نهج البلاغه (ابن ابي الحديد) ج ۶ ص ۳۷۵. كنز العمال ج ۱ ص ۱۸۶. تفسير آلوسي ج ۳ ص ۱۵۶. راويان حديث ثقلين ۱. امير المؤمنين علي بن ابي طالب عليهم السلام ۲. امام حسن عليه السلام ۳. سلمان ۴.ابوذر غفاري ۵. ابن عباس ۶. ابو سعيد خدري ۷. جابر بن عبد اللّه انصاري ۸. ابو هيثم بن نبهان ۹. ابو رافع ۱۰. حذيفة بن يمان ۱۱. حذيفة بن اسيد غفاري ۱۲.خزيمة بن ثابت ۱۳. زيد بن ثابت ۱۴. زيد بن ارقم ۱۵. ابو هريره ۱۶. عبد اللّه بن خطب ۱۷. جبير بن مطعم ۱۸. براء بن عازب ۱۹. انس بن مالك ۲۰. طلحة بن عبد اللّه تيمي ۲۱. عبد الرحمن بن عوف ۲۲. سعد بن ابي وقاص ۲۳. عمرو بن العاص ۲۴. سهل بن سعد انصاري و… . ۱- بصائر الدرجات: ج ۱ ص ۴۱۳. ۲- كافي ج ۱ ص ۴۰۳. امالي مفيد ص ۱۸۶. بحار الانوار ج ۲ ص ۱۴۸. ۳- احتجاج طبرسي ج ۱ ص ۴۰۶. یاعلی لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
روز شمار غدیر سپردن ودایع الهی به امیرالمؤمنین روز دوازدهم ذى الحجة سال حجة الوداع وقايع زيادى را در خود گنجانده. پيامبر صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏و سلم  هنوز در مكه هستند. جبرئيل نازل شد و از طرف خداوند دستور آورد: «إنّ اللّه‏َ تعالى يَأمُرُكَ اَن تُعَلِّمَهُ جَمِيعَ ما عَلَّمَكَ وَ تَسْتَحْفِظَهُ جَمِيعَ ما حَفَّظكَ و اسْتَودَعَكَ فَاِنَّهُ الأمِينُ المُؤتَمَنُ» روزگارت كامل شده است، من زمين را بدون عالمى كه اطاعت من و ولايتم با او شناخته شود و حجت بعد از پيامبرم باشد رها نخواهم ساخت. آنچه نزد تو از علم و ميراث علوم انبياى قبل و اسلحه و تابوت (صندوق) و آنچه از نشانه ‏هاى پيامبران نزد توست را به وصى و خليفه بعد از خود تسليم نما. پيامبر صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏و سلم امير المؤمنين علی عليه‏ السلام را فراخواند و در جلسه‏ اى خصوصى ودايع الهى مانند اسم اعظم و علم و حكمت و كتب انبياء و ساير يادگارهاى آنان را به ايشان سپرد و گفته‏ هاى جبرئيل را به آن حضرت ابلاغ فرمود. اين ودايع بعد از امير المؤمنين عليه ‏السلام به امامان ديگر سپرده شد تا امروز كه نزد امام زمان بقية اللّه‏ الاعظم عليه‏ السلام است. ، و اين خود از علائم و نشانه‏ هاى قطعى وصايت و خلافت كسى است كه ودايع به او سپرده شده است. ميراث پيامبران عليهم ‏السلام مواردى مانند پيراهن حضرت يوسف عليه ‏السلام، عصاى حضرت موسى عليه‏ السلام، انگشتر حضرت سليمان عليه ‏السلام و اسلحه و صندوق (تابوت:ميراث بنى اسرائيل از حضرت موسى) و از همه مهم ‏تر علم و حكمت الهى، اسم اعظم و آثار و دانش پيامبران است كه به طور كامل تحويل اميرالمؤمنين عليه‏ السلام شد. سلمان فارسى مى‏ گويد: روزى اميرالمؤمنين عليه ‏السلام در گوش من كلمه‏ اى را تلفّظ فرمودند كه تمام علوم گذشته و آينده و علم بلايا و منايا به من منتقل شد به وجد وسرور آمدم و عرض كردم: بيش از اين بفرماييد. فرمودند: همين مقدار بس است. اين نمونه‏ اى از انتقال علوم الهى است. هريك از ميراث پيامبران داراى آثار خاصى است، به عنوان مثال پيراهن حضرت يوسف كه در زمان ظهور امام زمان عليه ‏السلام به تن مبارك ايشان است همان پيراهنى است كه حضرت ابراهيم عليه‏ السلام با آن داخل آتش شده نسوخت، و هر كس بپوشد اندازه‏ى او نيست مگر حجّت زمان . عصاى حضرت موسى چوبى است كه هميشه تر و تازه است و هر دستورى را كه حجّت حق به او بدهد انجام مى‏ دهد و اگر با آن سخنى بگويد جواب مى‏ دهد. وقتى امام زمان عجل اللّه‏ تعالى فرجه آن را به زمين مى‏ زند هر چه در مقابلش باشد مى ‏بلعد. اسم اعظم آن اسمى است كه تخت بلقيس را در يك چشم به هم زدن، از فاصله‏ ى هزار منزلى به نزد سليمان حاضر مى‏ شود. منابع ۱ ـ بصائر الدرجات، ص۳۰۹. ۲ ـ كمال الدين: ص۱۴۲. ۳ ـ الغيبة، شيخ طوسى: ص۲۶۶. ۴ ـ بحار الانوار: ج۲۶، ص۲۱۹ ۵ . بحار الانوار ج ۲۸ ص ۹۶. عوالم العلوم ج ۱۵ / ۳ ص ۱۷۶. مستندات ودایع الهی مستندات . «إنّ القائم إذا خرج يكون عليه قميص يوسف… »: كمال الدين ص ۱۴۳، تفسير نور الثقلين ج ۲ ص ۴۶۴. . الإمام الصادق عليه‏السلام: «إنّ إبراهيم لمّا أُوقدت النار ، أتاه جبرئيل بثوبٍ من ثياب الجنّة، فألبسه إيّاه ، فلم يضرّه معه حرٌّ ولا برد»: بصائر الدرجات ص ۲۰۹، الكافي ج ۱ ص ۲۳۲. . الإمام الصادق عليه‏السلام: «وكلّ نبيّ ورث علماً أو غيره ، فقد انتهى إلى محمّد وآله»: علل الشرائع ج ۱ ص ۵۳، كمال الدين ص ۱۴۲. . «وإنّ القائم إذا خرج يكون عليه قميص يوسف ومعه عصا موسى»: كمال الدين ص ۱۴۳، الغيبة للطوسي ص ۲۶۶، بحار الأنوار ج ۵۲ ص ۱۲. . الإمام الباقر عليه ‏السلام: «وهي خضراء كهيئتها حين انتُزعت من شجرتها… »: بصائر الدرجات ص ۲۰۳، الإمامة والتبصرة ص ۱۱۶. . الإمام الباقر عليه‏السلام: «وتصنع ما تؤمر»: الاختصاص ص ۲۷۰، بحار الأنوار ج ۲۶ ص ۲۱۹؛ الإمام الباقر عليه ‏السلام: «وإنّها لتنطق إذا استُنطقت…»: الكافي ج ۱ ص ۲۳۱، الاختصاص ص ۲۷۰، بحار الأنوار ج ۲۶ ص ۲۱۹. . «وَأَوْحَيْنَآ إِلَى مُوسَى أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَإِذَا هِىَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ»: الأعراف، ۱۱۷. . الإمام الباقر عليه‏ السلام: «… يفتح له شعبتان، إحداهما في الأرض والأُخرى في السقف … تلقف ما يأفكون بلسانها …» : بصائر الدرجات ص ۲۰۳، الإمامةوالتبصرة ص ۱۱۶، بحار الأنوار ج ۵۲ ص ۳۱۸. . الإمام الباقر عليه‏ السلام: «… أُعدّت لقائمنا، يصنع بها ما كان يصنع موسى… »: بصائر الدرجات ص ۲۰۳، الإمامة والتبصرة ص ۱۱۶، بحار الأنوار ج ۵۲ ص ۳۱۸. یاعلی لینک عضویت در کانال: 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari
اعلان همگانی لقبامیرالمؤمنین علیه السلام در سیزده ذى الحجة خداوند براى مؤمنين امير و امام انتخاب نمود و جبرئيل نازل شد و به حضرت على عليه‏السلام اين گونه سلام كرد: «السلام عليك يا اميرالمؤمنين》 پيامبر اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله فرمودند: اين جبرئيل است كه از سوى خداوند تحقّق آنچه به من وعده داده شده بود را آورده است. حضرت على عليه‏ السلام امير فرشتگان و حتى جبرئيل است، زيرا فرشتگان مؤمن هستند و افضل فرشتگان جبرئيل است، و جبرئيل با تواضع به حضرت على عليه ‏السلام خطاب مى‏ كند: «السلام عليك يا أميرالمؤمنين» و فرمودند: «يا على أنت أمير من فى الّسماء و أمير من فى الأرض و أمير من مضى و أمير من بقى. به دنبال آن پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله به بزرگان اصحاب دستور داد تا نزد على عليه ‏السلام بروند و به ايشان این چنین سلام کنند: «السلام عليك يا امير المؤمنين» . بزرگان اصحاب آمدند و همان گونه سلام كردند. فقط عمر و ابوبكر به عنوان اعتراض به پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله گفتند: آيا اين حقى از طرف خدا و رسولش است؟ حضرت غضبناك شده فرمود: حقى از طرف خدا و رسولش است، خداوند اين دستور را به من داده است. البته اطلاق اميرالمؤمنين براى حضرت على عليه ‏السلام در خاندان رسالت معمول بود، زيرا در حديث كساء هم حضرت زهرا عليهاالسلام با لفظ اميرالمؤمنين به ايشان سلام مى ‏كنند و از ايشان استقبال مى‏ كنند، ولى به صورت يك امر همگانى و تكليف شرعى در حجة البلاغ نازل شد و مردم قبل از بيعت روز غدير متوجّه شدند كه حضرت على عليه ‏السلام از طرف خداوند به عنوان امير و پيشوا انتخاب شده است. لقب اختصاصى اين لقب از ويژگى‏ هاى حضرت على عليه‏ السلام است. ديگر امامان معصوم عليهم‏ السلام از اين كه كسى آنها را اميرالمؤمنين خطاب كند نهى كرده و مى‏ فرمودند: «اين لقب شخصى و مختص حضرت على عليه‏ السلام است» و حتى در بعضى روايات آمده است: اگر به كسى غير از حضرت على عليه‏ السلام اميرالمؤمنين بگويند و او شاد شود و يا بپذيرد قطعا آن فرد مرتكب منافى عفّت شده است و اين پذيرش و شادى او دليل بر فسق و فحشاى او است. شخصى نزد امام صادق عليه ‏السلام آمد و به ايشان گفت: سلام بر تو اى اميرالمؤمنين. حضرت با شنيدن اين كلام ايستاد و با ناراحتى فرمودند: ساكت باش، اين لقب جز براى على بن ابى طالب عليهماالسلام جايز نيست كه خداوند او را به اين لقب ناميده است. احتجاج بر خليفه ابو داود گويد: هنگامى كه مردم با ابوبكر بيعت كردند بريده نزد عمران بن حصين آمد و به او گفت: گمان مى ‏كنم مردم كلام پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله را فراموش كرده‏ اند هنگامى كه در جايى بوديم و پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله دستور داد هر كس بر او وارد مى‏ شود و سلام مى‏ دهد بر على بن ابى طالب نيز به عنوان «امير المؤمنين» سلام دهد، و در آن روز عمر اعتراض كرد كه: اين امرى از خداوند است يا پيامبرش؟ حضرت جواب داد: امرى است از طرف خداوند و پيامبرش هر دو.عمران گفت: بله، من هم آن را به ياد مى ‏آورم. بريده گفت: بيا نزد ابوبكر رويم و سؤال كنيم كه بعد از اين عمل پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله آيا به او خبر ديگرى رسيده است؟! آن دو نزد ابوبكر آمدند و مسئله را با او مطرح كردند. او نيز گفت: من هم اين واقعه را به ياد مى‏آورم. بريده جواب داد: پس جايز نيست براى هيچ يك از مسلمانان كه امير شود بر امير المؤمنين على، بعد از اين كه پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله وسلم او را اميرالمؤمنين ناميد!! و اگر خبرى بعد از اين مطلب به تو رسيده بيان كن؟! ابوبكر جواب داد: نه به خدا قسم، بعد از آن چيزى به من نرسيده است، لكن مسلمانان نظرى داشتند و من از نظر آنها تبعيت كردم. بريده گفت: به خدا قسم، اين مطلب به دست تو و مسلمانان نيست كه بر خلاف رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله كارى را انجام دهيد! اين گونه ابوبكر كه غاصبانه بر مسند خلافت نشسته بود در مقابل استدلال يكى از اصحاب به امير المؤمنين بودن حضرت على عليه‏ السلام، متحيّر و بى‏ جواب ماند. تمام افرادى كه در تاريخ به آنها اميرالمؤمنين، اطلاق شده است و آنها از اين لفظ پرهيز نكرده ‏اند، فسق و فحشاى خود را اثبات نموده‏ اند. القاب الهى از روى حكمت انتخاب مى ‏شود و خداوند عادل است و به همه‏ ى جهان از اول خلقت تا آخر خلقت نظر كرد و بين همه‏ ى بندگان فقط حضرت على عليه‏ السلام را شايسته‏ ى لقب اميرالمؤمنين يافت، پس اميرمؤمنان امير تمام بندگان صالح مى‏ باشد. و نيز فرمودند: «أنت أمير من قبلك و أمير من بعدك». روضة الواعظين ص ۹۴. احتجاج ج ۱ ص ۷۶. اليقين ص ۲۶. صراط المستقيم ج ۱ ص ۳۰۲. الغدير ج ۱ ص ۲۱۵. كافى ج ۱ ص ۲۹۲. ارشاد ج ۱ ص ۱۷۶. امالى شيخ صدوق ص ۴۳۶. المسترشد ص ۵۸۴. بحار الانوار ج ۲۸ ص ۹۱. تفسير امام عسكرى عليه‏ السلام ص ۱۱۲. تفسير قمى ج ۱ ص ۳۰۱. نور الثقلين ج ۱ ص ۶۵۴. 🆔 http://eitaa.com/ha_jabbari