به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله نقل شده که خداوند در حدیث قدسی فرمودند:
و عِزَّتي و جلالِي لأَنتَقِمَنَّ مِن الظّالِمِ في عاجِلِهِ و آجِلِهِ، و لأنتَقِمَنَّ مِمَّن رَأى مَظلوما فَقَدَرَ أن يَنصُرَهُ فلَم يَنصُرْهُ
*به عزّت و جلالم سوگند كه از ستمگر در دنيا و آخرت به طور قطع انتقام مىگيرم، و از كسى هم كه ستمديدهاى را ببيند و بتواند ياريش رساند و نرساند، بىگمان انتقام مىگيرم*
کنز العمال, ج3, ص505
🌹🌹🌹
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻نکتههای قرآنی و اخلاقی:
گاهی انسان در زندگی دچار مشکلات و تنگناهایی میشود که گمان میکند هیچ راه خلاصی از آن وجود ندارد. مشکلات گوناگون به گونهای او را محاصره میکنند که هر چقدر فکر میکند نمیتواند راهحلی برای نجات خود از آنها پیدا کند و هر گاه برای حل یکی از آن مشکلات راهی پیدا کند مشکل یا مشکلات دیگر جلوی موفقیت و خلاصی او را میگیرند.
در چنین مواردی اولاً باید دانست که معمولاً عامل اصلی مشکلات در زندگی ما خودمان هستیم و آنچه از حوادث ناگوار که به ما میرسد نتیجه گناهان و اعمال نادرست خود ماست: وَ مَآ أَصَٰبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ (شوری/۳۰)
بنابراین اولین کاری که باید برای خلاصی خود از مشکلات انجام دهیم ترک گناهان و طلب مغفرت از خدای مهربان نسبت به گناهان گذشته است زیرا استغفار و در نتیجه بخشیده شدن گناهان گذشته موجب باز شدن درهای رحمت الهی میشود و تأثیر بسیاری در حل مشکلات انسان دارد.
ثانیاً باید دانست که همه امور عالم به دست خدا و تحت تدبیر اوست و خدای حکیم برای حل هر مشکلی، راهحلهایی دارد که ما از آنها بیخبریم و راه بهرهمندی از آنها را نیز به ما آموزش داده و آن عبارت است از تقوا و توکل.
در سوره مبارکه طلاق، در ضمن مباحث مربوط به طلاق و مشکلات زندگی زناشویی، در آیه ۲ و۳ میفرماید اگر کسی تقوای خدا را داشته باشد خدا برایش راهی برای خارج شدن از مشکلات قرار میدهد و او را از طریقی که انتظار آن را ندارد روزی میدهد: وَ مَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجْعَل لَّهُۥ مَخْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُۚ
سپس به عنوان یک قانون کلی میفرماید اگر کسی بر خدا توکل کند خدا برای او بس است و امرش را کفایت میکند: وَ مَن يَتَوَكَّلْ عَلَی ٱللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُۥٓۚ
پس از آن، با توجه به اینکه خدای متعال بر هر کاری تواناست و همه اسباب و مسببات در اختیار و به فرمان اویند، گوشزد میفرماید که خدا هر کاری را که اراده کند محقق خواهد شد: إِنَّ ٱللَّهَ بَٰلِغُ أَمْرِهِۦ
ولی از آنجا که بسیاری از انسانها معمولاً درباره معارف الهی، کودکانه فکر میکنند و با دیدن این آیات خیال میکنند که به محض توکل بر خدا، ناگهان همه چیز تغییر میکند و معجزهای رخ میدهد و همه مشکلات یکجا حل میشوند؛ برای اصلاح این تفکر ساده اندیشانه در پایان آیه ۳ اشاره میفرماید که سنت و حکمت الهی اینگونه نیست بلکه خدای متعال برای هر چیزی، اندازه و تقدیری قرار داده و غالباً کارهای دنیا را به تدریج پیش میبرد تا پیروزی و موفقیت کامل بر اساس تقدیر الهی و در زمان خودش محقق شود: قَدْ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
💎 ببخشید تا عزیز شوید
🔻پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله:
عَلَيكُم بِالعَفوِ؛ فَإنَ العَفوَ لا يَزيدُ العَبدَ إلاّ عِزّا، فَتَعافَوا يُعِزَّكُمُ اللّهُ
🌹 بر شما باد گذشت؛ زيرا گذشت جز بر عزت بنده نمىافزايد. پس، از يكديگر گذشت كنيد تا خداوند به شما عزت بخشد.
📚 کافی، ج ۲، ص ۱۰۸، ح ۵
•┈┈••✾••┈┈•
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻 مکانهایی مانند مساجد و حرمهای اهل بیت(ع) چه تأثیری در کیفیت عبادت و استجابت دعا دارند؟
🔸پاسخ: اصل این مطلب که خدای متعال مسجد را برای عبادت و دعا قرار داده و در قرآن کریم بر فضیلت مسجد برای ذکر و دعا تأکید فرموده نشان میدهد که بودن در مسجد برای ارزشمندتر شدن عبادت و استجابت دعا مؤثر است، چنانکه فرموده است: وَ مَسَٰجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا ٱسْمُ ٱللَّهِ كَثِيرًا(حجّ/۴۰)
و نیز: وَ أَقِيمُوا۟ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ٱدْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَۚ (اعراف/۲۹)
اما در روایات، تأثیر مسجد و حرم اهل بیت(ع) به روشنی و در احادیث متعددی بیان شده است، مثلا در روایتی آمده است: عَرَضَت لى إلى رَبّي حاجَةٌ فَهَجَرتُ فيها إلَى المَسجِدِ، و كَذلِكَ أفعَلُ إذا عَرَضَت بِيَ الحاجَةُ
یعنی برای من حاجتی پیش آمد و برای برآورده شدن آن به سوی مسجد رفتم تا دعا کنم و هر گاه برایم حاجتی پیش آید همینگونه عمل میکنم؛
و در روایت دیگری آمده است: أَنَّ لِلَّهِ تَعَالَى بِقَاعاً يُسْتَجَابُ فِيهَا الدُّعَاءُ
یعنی خدا مکانهایی دارد که دعا در آنها مستجاب میشود؛
و درباره مسجد سهله روایت است: مَا أَتَاهُ مَكْرُوبٌ قَطُّ فَصَلَّى فِيهِ بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ وَ دَعَا اللَّهَ إِلَّا فَرَّجَ اللَّهُ كُرْبَتَه
یعنی هيچ دردمندی به اين مسجد نمیآيد كه مابين نماز مغرب و عشا دعا كند، مگر آن كه خداوند گره از كارش میگشايد؛
و درباره مسجد کوفه روایت است: مَا دَعَا فِيهِ مَكْرُوبٌ بِمَسْأَلَةٍ فِي حَاجَةٍ مِنَ الْحَوَائِجِ إِلَّا أَجَابَهُ اللَّهُ وَ فَرَّجَ عَنْهُ كُرْبَتَه
یعنی هیچ گرفتاری در مسجد کوفه حاجتی از حوائجش را از خداوند نمیخواهد، مگر آنکه خدا آن را برآورده میکند و گرفتاریاش را برطرف میسازد؛
و درباره حرمهای اهل بیت(ع) نیز روایات متعددی هست که به یک نمونه اشاره میشود. امام هادی(ع) فرمود: «مَنْ كَانَتْ لَهُ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ حَاجَةٌ فَلْيَزُرْ قَبْرَ جَدِّيَ الرِّضَا بِطُوسَ وَ هُوَ عَلَى غُسْلٍ وَ لْيُصَلِّ عِنْدَ رَأْسِهِ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالَى حَاجَتَهُ فِي قُنُوتِهِ فَإِنَّهُ يَسْتَجِيبُ لَهُ
یعنی هر کس حاجتی داشت قبر جدم رضا(ع) را در طوس با غسل زیارت کند و در قسمت بالاسر حضرت دو رکعت نماز بخواند و در قنوت آن حاجتش را بخواهد که خدا برایش مستجاب میکند.
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از امیرالمومنین صلوات الله علیه و اله نقل شده که فرمودند:
النّاسُ أبناءُ ما يُحسِنونَ، وقَدرُ كُلِّ امرِىً ما يُحسِنُ ، فَتَكَلَّموا فِي العِلمِ تَبَيَّن أقدارُكُم».
الکافی، ج۱، ص۵۰
*مردم فرزند كارهاى نيكشان هستند و ارزش هر كس به اندازه خوبى است که انجام می دهد، از دانش سخن گوييد تا قدر و منزلت شما آشكار گردد*
🌷🌷🌷
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
و گرامیداشت هفته بسیج و تبریک آن به همه دلاورمردان بسیجی
حدیث روز
از پیامبر رحمت صلوات الله علیه و اله نقل شده که فرمودند:
«مُشاوَرَةُ العاقِلِ الناصِحِ رُشدٌ و يُمنٌ و تَوفيقٌ مِنَ اللّهِ، فإذا أشارَ عَلَيكَ الناصِحُ العاقِلُ فإيّاكَ و الخِلافَ؛ فإنّ في ذلكَ العَطَبَ»
المحاسن ج۲ ص۴۳۸
*مشورت كردن با خردمندِ خيرخواه، مايه هدايت و ميمنت و توفيق خدادادی است؛ پس هرگاه مشاور دلسوز و خردمند تو را راهنمايى كرد، مبادا مخالفت كنى كه موجب نابودى ات مىشود*
💐💐💐
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻پرسش: فرزند نوجوان من در نماز خواندن کوتاهی میکند و مخصوصا نماز صبحش را گاهی نمیخواند. آیا من میتوانم به زور او را مجبور کنم که نماز بخواند و اگر نخواند او را دعوا و تنبیه کنم؟
🔸پاسخ: این سؤال از سوی بسیاری از پدر و مادرها مطرح میشود. والدینی که خودشان به نماز مقیدند و به آن اهمیت میدهند ولی فرزندانشان در سنین نوجوانی در ادای نماز کوتاهی و کاهلی میکنند و گاهی نماز نمیخوانند. البته در مواردی نیز قضیه بر عکس است یعنی فرزندانی در سنین نوجوانی و جوانی بر اثر حضور در مساجد و هیئات و نشستن پای منابر و سخنرانیهای مذهبی، اهمیت نماز را درک کرده و پیوسته آن را در اول وقت و تا حد امکان به صورت جماعت میخوانند ولی پدر یا مادرشان اینگونه نسبت به نماز تقید ندارند و در ادای آن کوتاهی میکنند.
در هر صورت گرچه امر به معروف در میان اعضای خانواده واجب و از مصادیق بارز آن هم امر به نماز است چنانکه خدای متعال در قرآن کریم به مؤمنان فرمان داده که هم خودشان و هم خانوادهشان را از آتش دوزخ حفظ کنند: يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ قُوٓا۟ أَنفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ نَارًا (تحریم/۶)
و در ستایش از حضرت اسماعیل(ع) فرموده که وی خانواده خود را به نماز فرمان میداد: وَ كَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُۥ بِٱلصَّلَوٰةِ (مریم/۵۵)
و در آیه دیگری به پیامبر اکرم(ص) فرمان داده که اهل خود را به نماز امر کند: وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِٱلصَّلَوٰةِ (طه/۱۳۲)
ولی باید دانست که امر به معروف تنها تا حد گفتن زبانی واجب است و دعوا کردنی که اوضاع خانواده را متشنج کند و نیز تنبیه کردن از مصادیق امر به معروف نیستند؛ به ویژه در برخورد با نوجوانان و جوانان باید دقت و لطافت بیشتری به خرج داد، زیرا آنان در مرحله حساسی از عمر خود قرار دارند و در چنین سنینی تحولات روحی و جسمی در آنان به وجود میآید و گاه برای مدتی دچار بحران میشوند و ممکن است بسیار شکننده و گاه پرخاشگر شوند.
در چنین شرائطی بهترین نوع برخورد پدر و مادر با فرزندان آن است که ابتدا شرائط فرزندان خود را به خوبی درک کنند و سعی کنند پیوسته همراهی و محبت خود را به فرزندانشان نشان دهند و در ادامه با صبر و حوصله با فرزندان خود برخورد کرده و رفتارهای غیر منطقی آنان را کریمانه تحمل کنند و برای تربیت فرزندان خود بکوشند که از راههای تشویقی و همراه با ملایمت استفاده کنند تا آرام آرام و در زمان مناسب نتیجهی شیرین صبر و حلم و تلاش خود را ببینند و فرزندانی مؤمن و متعهد تربیت کنند.
البته ممکن است همیشه برخورد صحیح پدر و مادر نتیجه مطلوب و مورد انتظار را نداشته باشد، زیرا به هر حال همه انسانها آزادند و باید خودشان راه خودشان را انتخاب کنند و چه بسا گاهی بعضی از فرزندان راه نادرست و کفران و ناسپاسی را برگزینند؛ ولی این امر وظیفهای بیشتر از امر به معروف و نهی از منکر برای پدر و مادر نمیآورد و به هیچ وجه مجوز دعوا و تنبیه و متشنج کردن فضای خانواده نیست. پدر و مادر باید به وظیفه خود در همان حدی که خدای متعال از آنان خواسته عمل کنند و اینکه تلاش آنان ثمر میدهد یا نه و فرزندانشان راه درست را انتخاب میکنند یا خیر؟ در اختیار والدین نیست و در این خصوص پدر و مادر وظیفه و مسئولیتی ندارند و در نهایت هر کسی در پیشگاه خدای متعال مسئول اعمال خود است و هیچگاه ناسپاسی و گناهان یک شخص را برای دیگری نمینویسند.
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
🎭 چهار نشانه ریاکار
🔻پیامبرخدا صلياللهعليهوآلهسلم:
أمّا علامةُ المُرائِي فَأربَعةٌ:
۱. يَحرِصُ في العَمَلِ للّه إذا كانَ عِندَهُ أحَدٌ
۲. و يَكسَلُ إذا كانَ وَحدَهُ،
۳. و يَحرِصُ في كُلِّ أمرِهِ على المَحمَدَةِ،
۴. و يُحسِنُ سَمْتَهُ بِجُهدِهِ،
🔻نشانه رياكار چهار مورد است:
➖زمانی نزدش کسی است خود را بر طاعت خدا حريص نشان مىدهد،
➖زمانی تنها است سستى و تنبلى مىورزد،
➖در هر كارى شيفته ستايش است و
➖ با تلاش ظاهرش را نیکو میکند.
📚تحف العقول، ۲۲
•┈┈••✾••┈┈•
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
💎 خطایی بزرگ در مقابل دشمن
🔻أمیرالمؤمنین امام على عليهالسلام:
احذَرِ استِصغارَ الخَصمِ؛ فَإنَّه يَمنَعُ مِنَ التَّحَفُّظِ، وَ رُبَّ صَغيرٍ غَلَبَ كَبيراً
❗️از کوچکشمردن دشمن بپرهیز، زیرا این کار مانع از احتیاط میشود، و چه بسا کوچکى که بر بزرگى پیروز شده است!
📚 شرح نهجالبلاغه، ج۲۰، ص ،۲۸۲ ح ۲۳۱
•┈┈••✾••┈┈•
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻پرسش: چرا در سوره هود آیات ۱۰۶ و ۱۰۸ درباره شقاوتمندان فعل معلوم به کار رفته یعنی آنان خودشان شقاوتمند شدند ولی درباره سعادتمندان فعل مجهول به کار رفته یعنی شخص دیگری آنان را سعادتمند کرده است؟
🔸 پاسخ: خدای متعال انسانها را آزاد آفریده تا خودشان راه ایمان یا کفر را انتخاب کنند: فَمَن شَآءَ فَلْيُؤْمِن وَ مَن شَآءَ فَلْيَكْفُرْ (کهف/۲۹) و آنان را تا دو راهی شکر و کفران هدایت کرده تا انسانها خودشان راه سپاسگزاری یا ناسپاسی را برگزینند: إِنَّا هَدَيْنَٰهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورً (انسان/۳)
بنابراین هر انسانی با انتخاب و عمل خودش، سعادت یا شقاوت خویش را رقم میزند؛ ولی میان سعادت و شقاوت انسان تفاوت مهمی وجود دارد، زیرا خدای مهربان با فرستادن پیامبران(ع) و کتابهای آسمانی همه را به سوی سعادت هدایت کرده است و از سویی به انسانها عقل و نیز توان داده تا بتوانند راه هدایت را انتخاب و بر اساس فرمانهای الهی عمل کنند.
اگر کسی از نعمت عقل و توانایی جسمانی که خدا به او داده استفاده درستی نکرد و به جای پیروی از پیامبران و فرمانهای کتابهای آسمانی به دنبال هوای نفس و اطاعت شیطان رفت چنین شخصی واقعاً خودش راه شقاوت را انتخاب و خود را شقاوتمند کرده و آتش دوزخ در انتظار اوست و این شقاوت او اصلاً مستند به خدای سبحان نیست به همین جهت درباره آنان فعل معلوم به کار رفته است: فَأَمَّا ٱلَّذِينَ شَقُوا۟ فَفِی ٱلنَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ (هود/۱۰۶)
ولی اگر کسی با کمک عقل خود راه هدایت را برگزید و پیرو انبیاء و شریعت الهی شد و با توانایی جسمانی خود به اطاعت از فرمانهای الهی رو آورد، گرچه چنین شخصی نیز خودش راه سعادت را انتخاب کرده است؛ ولی اگر درست دقت کنیم این سعادت وی در واقع مستند به خداست، زیرا اولاً این خداست که پیامبران و کتابهای آسمانی را فرستاده تا مردم را هدایت کند و ثانیاً عقل را نیز خدا عطا فرموده که انسان با کمک آن راه درست و هدایت از گمراهی را تشخیص میدهد و ثالثاً توانایی جسمی و بدنی که انسان با آن فرمانهای الهی را اطاعت میکند نیز نعمتهایی از سوی خدا هستند، بنابراین در واقع این خداست که انسانها را هدایت میکند و به سعادت و در نتیجه بهشت میرساند؛ به همین جهت درباره سعاتمندان فعل مجهول به کار رفته است: وَ أَمَّا ٱلَّذِينَ سُعِدُوا۟ فَفِی ٱلْجَنَّةِ خَٰلِدِينَ فِيهَا (هود/۱۰۸)
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از امیرالمومنین صلوات الله علیه وآله نقل شده که فرمودند:
كونوا أقَلَّ ما تَكونونَ فِي الباطِنِ أموالاً، أحسَنَ ما تَكونونَ فِي الظّاهِرِ أحوالاً، فَإِنَّ اللّهَ تَعالى أدَّبَ عِبادَهُ المُؤمِنينَ أدَبا حَسَنا»
مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول ص273
*در حالى كه در واقع، از كمترين مال برخوردار هستيد، در ظاهر، بهترين حال را از خود نشان دهيد، كه خداوند متعال، بندگان باايمانش را [ اين گونه ] نيكو ادب كرده است*
🏴🏴🏴
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
💎نیکی بدون انتظار
🔻 امام حسن مجتبی علیهالسلام:
أمّا الكَرَمُ فالتَّبرُّعُ بالمَعروفِ و الإعطاءُ قَبلَ السُّؤالِ
❇️ بزرگواری، احسان داوطلبانه و بخشش پیش از درخواست است.
📚 بحارالأنوار: ج۴۴، ص۸۹، ح۲
•┈┈••✾••┈┈•
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻پرسش: اگر علم خدا نامحدود است پس چرا بعضی از احکام الهی نسخ میشود؟ چرا خدای دانا از همان اول، حکم نهایی را اعلام نمیکند؟
🔸پاسخ: احکام الهی دوگونه است: برخی از احکام همیشگی و جاودان اند و بعضی تنها برای زمان خاصی تشریع شدهاند.
دلیل اینکه بعضی از احکام خدا دائمی نیستند آن است که مردم آمادگی دریافت حکم نهائی را ندارند و خدای حکیم برای رشد دادن انسانها، ابتدا حکمی را برای زمان خاصی تشریع میکند و سپس در زمان مناسب حکم نهائی را اعلام میفرماید، بنابراین معنای نسخ این نیست که خدا ابتدا حکمی را تشریع میکند و پس از مدتی آن را تغییر میدهد تا این شبهه پیش بیاید که مگر خدا نمیدانست این حکم ناقص است پس چرا از همان اول حکم کامل و نهائی را تشریع نکرد؟ بلکه معنای نسخ این است که خدا از ابتدا حکمی را برای زمانی محدود تشریع کرده بود و پس از به پایان رسیدن آن زمان خود به خود آن حکم باطل و حکم جدید بیان میشود نه اینکه آن حکم تغییر میکند.
البته به خاطر حکمتهایی، زماندار بودن این احکام و نهائی نبودن آنها به مردم اعلام نمیشود و پس از تمام شدن زمان آنها و بیان احکام جدید، مردم تازه میفهمند که زمان آن احکام محدود بود و آن احکام نسخ شدهاند.
با این توضیح روشن میشود که نسخ مخالف علم خدا نیست بلکه خود، نشانهای از علم و حکمت بیانتهای الهی است.
گفتنی است که نسخ گاهی مربوط به دو شریعت گوناگون است، مثلاً بسیاری از احکامی که در شریعت حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) بودند در شریعت پیامبر اکرم(ص) و دین اسلام نسخ شدند و احکام جدید و نهائی جایگزین آنها گشتند. گاهی نیز نسخ مربوط به یک شریعت است مثلا در ابتدای ظهور اسلام احکامی وجود داشتند که زمان آنها محدود بود و پس از سپری شدن زمانشان، آن احکام باطل شده و احکام جدید و ابدی از سوی خدا بیان شدند.
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که فرمودند:
الدَّهْرُ يُخْلِقُ اَلْأَبْدَانَ وَ يُجَدِّدُ اَلْآمَالَ وَ يُقَرِّبُ اَلْمَنِيَّةَ وَ يُبَاعِدُ اَلْأُمْنِيَّةَ
*روزگار، بدنها را فرسوده و آرزوها را تازه و مرگ را نزديك و امیدها را دور مى سازد.*
نهج البلاغه حکمت ۷۲
💐💐💐
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻پرسش: چرا پیکر اولیای الهی پس از مرگ سالم میماند و مانند بقیه پیکرها، تجزیه نمیشود و از بین نمیرود؟ افزون بر این، در قیامت آسمانها و زمین تغییر میکنند و آسمان و زمین فعلی از بین میروند؛ پس چگونه بدن اولیای الهی باقی میماند؟
🔸پاسخ: سالم ماندن پیکر اولیای الهی به دلیل ارتباط ویژهای است که میان روح و جسم وجود دارد و کرامتی الهی برای آنان به شمار میآید.
در روز قیامت دو نفخ صور وجود دارد که در نفخ اول همه جانداران به استثنای برخی، میمیرند: وَ نُفِخَ فِی ٱلصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ مَن فِی ٱلْأَرْضِ إِلاَّ مَن شَآءَ ٱللَّهُۖ (زمر/۶۸)
و در نفخ دوم همه مردهها زنده میشوند: ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَیٰ فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ (زمر/۶۸)
زنده شدن مردگان پس از نفخ دوم، از قبرهایشان است: وَ نُفِخَ فِی ٱلصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ ٱلْأَجْدَاثِ إِلَیٰ رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ (یس/۵۱)
چنانکه خودشان پس از زنده شدن میگویند: چه کسی ما را از مرقدمان برانگیخت؟ قَالُوا۟ يَٰوَيْلَنَا مَنۢ بَعَثَنَامِن مَّرْقَدِنَاۜۗ (یس/۵۲)
روشن است که در آن روز روح اولیای الهی مانند پیامبران(ع) و امامان(ع) به همین بدنهای مطهرشان تعلق میگیرد که الآن در قبورشان وجود دارند و سالم ماندهاند، بنابراین سالم ماندن بدن اولیای الهی تا زمانی است که روح مطهرشان دوباره به همان ابدان تعلق بگیرد و زنده شوند.
اما اینکه در روز قیامت زمین و آسمانها تغییر میکنند و تبدیل به زمینی دیگر و آسمانهایی دیگر میشوند: يَوْمَ تُبَدَّلُ ٱلْأَرْضُ غَيْرَ ٱلْأَرْضِ وَ ٱلسَّمَٰوَٰتُ (ابراهیم/۴۸) یا بعد از نفخ صور دوم است و یا به گونهای است که بدنهای مطهر اولیای الهی تغییر نمیکند و از بین نمیرود.
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از امام کاظم علیه السلام نقل شده که فرمودند:
أوشَک دَعوَةً وَ أسرَعُ إجابَة دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ
اصول کافی،ج۱ ص۵۲
*دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد، دعای انسان پشت سر برادر دینی است*
💐💐💐
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
💎 غفلتزدگان دنیا، حسرتزدگان آخرت
🔻امام حسن مجتبي عليهالسلام:
النّاسُ فِي دارِ سَهْوٍ وَ غَفْلَةٍ يَعْمَلُونَ وَلا يَعْلَمُونَ فَاِذا صارُوا إلى الآخِرَةِ صارُوا اِلى دارِ يَقينٍ يَعْلَمُونَ وَ لا يَعْمَلُونَ
❇️ مردم [در اين دنيا] در خانه بىخبرى و غفلت بهسر مىبرند؛ پس هر كارى را انجام مىدهند، نمىدانند [ثمرش را] و چون به خانه آخرت روند، به وادى يقين درآيند و همه چيز را بدانند و لكن نتوانند عمل سودمندى را در آنجا براى خويش انجام دهند.
📚 مصابيح الانوار، ج ۲، ص ۲۷۱
•┈┈••✾••┈┈•
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻پرسش: منظور از دو بار میراندن و دو بار زنده کردن در آیه ۱۱ سوره غافر چیست؟
🔸پاسخ: آیه ۱۱ سوره غافر گزارش سخن کافران در روز قیامت است که خطاب به خدای متعال میگویند: ای پروردگارمان! ما را دو بار میراندی و دو بار زنده کردی پس به گناهانمان اعتراف کردیم: قَالُوا۟ رَبَّنَآ أَمَتَّنَا ٱثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا ٱثْنَتَيْنِ فَٱعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا
در این آیه کافران به دو بار میراندن یا اماته و دو بار زنده کردن یا احیاء اشاره کردهاند.
انسان از پیش از تولد تا روز قیامت ۶ مرحله را پشت سر میگذارد:
۱. حالت مرگ پیش از تولد. این حالت، مرگ و موت است نه میراندن و اماته زیرا میراندن و اماته زمانی معنا دارد که پیش از آن زندگی و حیاتی وجود داشته باشد ولی انسان پیش از مرگ اولیه، هیچ زندگی و حیاتی نداشت: هَلْ أَتَیٰ عَلَی ٱلْإِنسَٰنِ حِينٌ مِّنَ ٱلدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْـًٔا مَّذْكُورًا (انسان/۱)
۲. آفرینش انسان در دنیا که در این مرحله خدا او را احیاء فرموده و به وی حیات دنیایی میبخشد: كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِٱللَّهِ وَ كُنتُمْ أَمْوَٰتًا فَأَحْيَٰكُمْ (بقره/۲۸)
۳ و ۴. میراندن انسان در دنیا و زنده کردن او در عالم برزخ: وَ مِن وَرَآئِهِم بَرْزَخٌ إِلَیٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (مؤمنون/۱۰۰)
۵ و ۶: میراندن انسان در برزخ و زنده کردن او در قیامت: وَ نُفِخَ فِی ٱلصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ مَن فِی ٱلْأَرْضِ إِلاَّ مَن شَآءَ ٱللَّهُۖ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَیٰ فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ (زمر/۶۸)
در آیه ۱۱ سوره غافر که به دو میراندن(اماته) اشاره شده مقصود از اماته اول نمیتواند مرحله نخست از این شش مرحله باشد زیرا این مرحله مرگ و موت است نه اماته. بنابراین دو اماته یاد شده در این آیه به مرحله سوم یعنی مردن در دنیا و مرحله پنجم یعنی مردن در برزخ اشاره دارد.
همچنین در آیه مورد بحث به دو احیاء و زنده کردن اشاره شده که مراد از احیاء اول، مرحله دوم از این شش مرحله یعنی زنده کردن انسان در زندگی دنیا نیست زیرا کافران پس از اشاره به دو اماته و دو احیاء، نتیجه آن را اعتراف به گناهان خود دانستند و با فای تفریع گفتند: فَٱعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا
پس معلوم میشود مراد آنان، میراندن و زندهکردنهایی است که در اعتقاد آنان به معاد تأثیر داشته و موجب شده به گناهان خود اعتراف کنند و روشن است که زنده کردن آنان در دنیا چنین تأثیری نداشت، زیرا آنان در زندگی دنیا معاد را باور نداشتند و به گناهان خود اعتراف نمیکردند.
بنابراین مراد از دو احیاء و زنده کردن در آیه محل بحث، مرحله چهارم یعنی زنده شدن در برزخ و مرحله ششم یعنی زنده شدن در قیامت است.
خلاصه آنکه کافران در قیامت میگویند: پروردگارا ما را دو بار میراندی (یک بار در دنیا و یک بار در برزخ) و دو بار هم زنده کردی (یک بار در برزخ و یک بار در قیامت) پس ما به گناهان خود اعتراف کردیم.
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که فرمودند:
أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَكَ عَلَيْهِ
* بهترين اعمال كارى است كه نفس خود را به انجام آن وادارید*
(زيرا پاداش باندازه رنج داده ميشود)
نهجالبلاغه حکمت 241
💐💐💐
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻نکتههای اخلاقی و معنوی:
حدیث عنوان بصری یکی از احادیثی است که عارفان و عالمان ربّانی توجه و عنایت ویژهای نسبت به آن دارند، زیرا مطالعه مکرر این حدیث و تفکر در مضامین عالی آن تأثیر عمیقی در بیداری انسان و پیمودن راه کمال و قرب الهی دارد. برای نمونه مرحوم قاضی(ره) به شاگردان خود سفارش میکردند که این حدیث را همراه خود داشته باشند و به طور مکرر آن را مطالعه کنند.
در بخشی از این حدیث شریف، امام صادق(ع) برای عنوان بصری توضیح دادهاند که علم حقیقی با تعلم و درس خواندن به دست نمیآید بلکه نوری است که در قلب کسانی واقع میشود که خدا میخواهد آنان را هدایت کند.
در ادامه، آن حضرت بیان داشتند که راه رسیدن به چنین علمی آن است که انسان حقیقت عبودیت را در درون خود محقق سازد و علم را با عمل به آن جستجو کند و از خدا بخواهد که مطالب را به او بفهماند.
سپس امام صادق(ع) حقیقت عبودیت را سه چیز دانستند:
۱. بنده خود را مالک چیزی نداند و همه اموال خود را مال خدا بداند و همانگونه که خدا فرمان داده مصرف کند؛ در این صورت انفاق برای وی آسان خواهد شد.
۲. بنده تدبیر خود را به پروردگار خود واگذارد و برای خودش تدبیری نکند؛ در این صورت مصائب و سختیهای دنیا برایش آسان خواهد شد.
۳. همه اشتغال او به امر و نهی الهی باشد؛ در این صورت به سراغ مراء و جدال و مباهات با مردم نخواهد رفت.
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از امیرالمومنین علیه آلاف صلوات المصلین نقل شده که فرمودند:
أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ، تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ
بیشترین قربانی عقلها در پرتو طمعها صورت میگیرد ( با تبعیت از طمع , عقل کارآیی خود را از دست میدهد)
حکمت ۲۱۹
🌹🌹🌹
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از امیرالمومنین علیه آلاف صلوات المصلّین نقل شده که فرمودند:
يَابنَ آدَمَ ، ما كَسَبتَ فَوقَ قوتِكَ فَأَنتَ فيهِ خازِنٌ لِغَيرِكَ .
نهج البلاغة حكمت 192
*ای پسر آدم! آنچه بيش از نیازت به دست آورى ، پس در حقیقت، تو خزانه دار ديگران هستى*
💐💐💐
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻پرسش: در آیه ۲ سوره رعد منظور از برافراشتن آسمانها بدون ستون چیست؟
🔸پاسخ: خدای متعال در آیه ۲ سوره رعد در راستای اثبات ربوبیت الهی و معاد، به آفرینش آسمانها اشاره فرموده است: ٱللَّهُ ٱلَّذِی رَفَعَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ بِغَيْرِعَمَدٍ تَرَوْنَهَا
درباره معنای این آیه با توجه به اینکه تعبیر "ترونها" از لحاظ ادبیات عربی، صفت برای "عمد" باشد یا حال و قیدی توضیحی برای مطلب پیش از خود، دو احتمال وجود دارد:
۱. خدا کسی است که آسمانها را بدون ستونی که شما ببینید (بلکه با ستونهایی نامرئی) برافراشت.
۲. خدا کسی است که آسمانها را همانگونه که شما میبینید بدون ستون برافراشت.
منظور از آسمانها در این آیه، اجرام و کرات آسمانی هستند و بر اساس احتمال نخست، این اجرام ستونهایی دارند ولی انسانها نمیتوانند با چشمان خود این ستونها را ببیند. طبق این احتمال شاید مراد از این ستونها، نیروی جاذبه و تعادل آن با نیروی دافعه باشد.
بر اساس احتمال دوم، کرات آسمانی بدون هیچگونه ستونی برافراشته شدهاند و انسانها میتوانند اجرام آسمانی مانند ماه و خورشید را ببینند که بدون هیچگونه ستونی در فضا معلقاند.
بر پایه هر یک از دو احتمال، ربوبیت و تدبیر الهی و لزوم معاد اثبات میشود؛ ولی با توجه به عمومیت قانون اسباب و مسببات و از آنجا که اصل درباره هر قیدی آن است که احترازی باشد نه توضیحی و در نتیجه تعبیر "ترونها" نیز وصفی احترازی برای ستونهاست و نیز با توجه به اینکه در آیه ۱۰ سوره لقمان نیز بر این قید تأکید شده: خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَاۖ
به نظر میرسد احتمال نخست درست باشد و آیه شریف اشاره به ستونهای نامرئی دارد.
در حدیثی از امام رضا(ع) نیز آن حضرت فرمودهاند: ستونهایی وجود دارند ولی شما آنها را نمیبینید.
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
و یادآوری اول ماه جمادی الثانی و استحباب نماز اول ماه
حدیث روز
از امیرالمومنین علیه آلاف صلوات المصلّین نقل شده که فرمودند:
تَرْكُ الذَّنبِ أهْوَنُ مِن طَلبِ التَّوبةِ .
(نهجالبلاغه حکمت ۱۷۰)
* گناه نكردن آسانتر از توبه كردن است*
🌸🌸🌸
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل شده که در اهمیت حجاب فرمودند:
عن أسماءَ بِنتِ عُمَيس إنَّ فاطِمَةَ عليهاالسلام قالَت لَها: اِنّى قَدِ اسْتَقْبَحْتُ ما يُصْنَعُ بِالنِّساءِ، اِنَّهُ يُطْرَحُ عَلَى الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَيَصِفُها لِمَنْ رَأى، فَلاتَحْمِلينى عَلى سَريرٍ ظاهِرٍ، اُسْتُرينى سَتَرَكِ اللّه ُ مِنَ النّارِ.
وسائل الشيعة، ج2 ص 876
*اسماء بنت عميس مى گويد: فاطمه عليهاالسلام به من فرمودند: من شيوه تشييع جنازه زنان را بسيار زشت و ناپسند مى دانم، پارچه اى بر روى او مى كشند كه برجستگيهاى بدن او را براى بينندگان به نمايش مى گذارد! اى اسماء مرا بر تابوت آشكار نگذار بدن مرا بپوشان كه خدا تو را از آتش جهنم بپوشاند.*
🏴🏴🏴
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah