🌐 وحدت شخصیتی حاج قاسم در جمع هویتهای متکثر ملی
❓ سردار دلها چگونه توانست همزمان «ملیترین» و «امتیترین» چهرهٔ ایران شود؟
✍ دکتر محمدرضا قائمینیک
🔻 قسمت دوم (قسمت اول را اینجا ببینید)
4⃣ علاوه بر این مقدمات، نقطۀ کانونی دیگر در جمع کثرت در وحدت، توجه به «سطح منطق وحدتبخش به کثرتها» است.
⬅️ گاهی این منطق، ناظر به امور ایندنیایی و در سطح «محسوسات ظاهری یا باطنی» است.
🔸 مثلا زیبایی یک نوع لباس است که توانسته به لحاظ بصری، تکثری از سلایق زیبایی شناختی را پوشش دهد.
🔹 در نمونهای دیگر، این وحدت میتواند در سطح احساسات باطنیِ انسان، نظیر خوشخلقی و مهربانی یک مادر نسبت به فرزندان متعددش باشد که علیرغم تنوع رفتارها، عقاید و کردارهایشان، اما در هر حالی میکوشد تا وحدت میان افراد خانوادهاش را برقرار سازد.
⬅️ در سطحی دیگر، به نظر میرسد که اگر این نقطه یا فرد وحدتبخش، در سطح «امور مجرد و معنوی» بتواند تکثری از سلایق و برداشتهای معرفتی و تنوعی از امور محسوس و نظایر آنها را رقم بزند، امکان گسترشِ مصادق متعدد و متکثر بیشتر باشد.
5⃣ با این منطق، به نظر میرسد حاج قاسم سلیمانی، نقطۀ وحدتبخش بسیاری از کثرتهاست که توانسته در سطح درکی معنوی از انسان، مخصوصاً در ذیلِ عقاید، اخلاق و شریعت اسلامی و شیعی، تنوعی از سلایق، برداشتهای معرفتی، آدابورسوم قومی و قبیلهای، ملیتهای مختلف یا حتی تکثری از اعتقادات دینی پیروان ادیان مختلف را در نقطهای کانونی و سرنوشتساز، یعنی «انقلاب اسلامی» و «حرمِ جمهوری اسلامی» به وحدت برساند.
🔸 گرچه این سطح از وحدت، تنها در سطح حیات انسانِ الهی، فارغ از رنگ و پوست و نژاد و ملیت و قومیت و زبان و .... امکان تحقق دارد، اما در عین حال، به دلیل فرارفتن از امور متکثر و ایندنیایی، عناصر و مولفههای هویت شکلگرفتهٔ خود را، در وحدت نهایی از بین نمیبرد و هویتِ متمایز این مولفههای متکثر را در ذیلِ آن نقطۀ متعالی وحدتبخش، محفوظ نگاه میدارد؛ به همین جهت است که ایرانی، ایرانی میماند، اما بر سرِ نطقۀ کانونیِ وحدتبخش سردار سلیمانی، یعنی «حاج قاسم»، با عراقی، افغانستانی، پاکستانی، سوریهای و .... به وحدت میرسد.
🔹 در این ترکیب و وحدت، نه عناصر و مولفههای ترکیبی که مقید به ویژگیهای ایندنیایی و ماهوی نیز هستند (نظیر ملیت، قومیت، زبان، نژاد) مضمحل میشوند و نه وحدت، از میان رفته و این عناصر و مولفهها متشتت و پراکنده رها میشوند.
6⃣ دستیابی به این موضعیتِ کمنظیر، تنها با «افزایش وسع وجودیِ انسان» و نیل به چنین مقام مجرد و معنوی کسب میشود. این مقام که در قرب و نزدیکیِ مقام شهود و شهادت باید به دنبال تحقق آن گشت، مطابق روایتی از گفتههای خودِ حاج قاسم، آرزو و تمنا و محل جستجوی حاج قاسم در بیابانها و کوهها بود.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از فلگشت
.:: بدنها ::.
اگر دست صهیونیستها باز باشد فقط به غصب زمین و خانه و اموال بسنده نمیکنند؛ اجزا بدن قربانیانشان را هم به تاراج میبرند!
اینها چه نوع موجوداتی هستند؟!😑😑
@felegasht
🌍 حاج قاسم و حرکت از حصار ملت به دنیای امت
✍ دکتر سیدمهدی سیدمحسنی
🔸 از دیدگاه بومی، «هویت» یک برساخت صرفا اعتباری نیست و وابسته به یک سلسله از حقایق است؛ بااینوجود اما فرآیند شکلگیری هویت، از مسیر «آگاهی» و «اراده»ی فردی و اجتماعی انسانها میگذرد. وقتی در تعارض هویت «ملی» و «امتی» و امکان جمع اینها گفتوگو میشود، باید دقت کرد که ما صرفا در مورد باطن حقایق صحبت نمیکنیم؛ بلکه به «فرآیند»ی که منجر به هویت میشود هم میپردازیم.
🔹 هم افراد و هم جمعها، در نتیجۀ اراده و تلاشی که بهکار میبرند، با سطحی از حقایق ارتباط برقرار میکنند و طی فرآیندی، این حقایق برایشان به هویت تبدیل میشود. هرچند بسته به اینکه چه فرآیندی طی شود و چه تلاش و ارادهای صورت گیرد، نتیجه میتواند متفاوت باشد؛ در عین اینکه حقایق در جای خودشان استوار هستند.
🔸 مفهوم ملیت به معنای مدرنش، ناشی از تصمیم استعمار برای صورتبندی متفاوت کشورهاست و به یکی از این فرآیندها اشاره دارد؛ به این معنا که قدرتی در راستای منافع خودش، میتواند مجموعهای از مسلمانان با نام «امت» را به تکههای مختلفی تقسیم کند و هویتهای خرد را جوری شکل دهد که برآیندشان نتواند به یک «کل» بینجامد.
🔻 متن کامل یادداشت را اینجا ببینید
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir