هدایت شده از مدرسه سیاستپژوهی تم
چرا دوره اقتصاد بر مدار منطقه؟.mp3
8.87M
#بیواسطه_بشنوید
#نشر_دهید
👈🏻 از استاد این دوره پرسیدیم:
❓ چرا ما باید این دوره رو شرکت کنیم؟
❓این دوره چه چیزی رو توضیح میده؟
✅ پاسخ رو شما بشنوید...
📩 دوره «اقتصاد بر مدار منطقه»
🎙 آقای «مهدی ازرقی»
مدرسه سیاستپژوهی تفکر مسئله محور «تم»
💠 @temschool
💠 وحدت ملی به قیمت شکاف مذهبی؟!
🔻 پیرامون چشمانداز تعامل دولت جدید با پروندهٔ مذاهب
✍ مهدی محمدآبادی
🔸 «برای نامزدی عضویت در هیئت دولت، #شیعه بودن امتیازی ندارد!» این اولین موضع رسمی و علنی نزدیکترین فرد به رییسجمهور منتخب دربارۀ نحوۀ تعامل با پروندۀ مذاهب در دولت جدید به شمار میآید؛ موضعی که از قضا باید آن را در خوشبینانهترین حالت، ناامیدکننده و ناپخته دانست.
🔹 بنای نیتخوانی نداریم؛ اما با توجه به تجارب گذشته، دربارۀ کارآمدی و نتیجه داشتن این رویکرد به نفع مردم و کشور، پرسشهای جدی مطرح است.
🔸 تشکل ما (مجمع اسلامی حبلالله) ده سال است که به مناطق سنینشین -از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور- رفتوآمد دارد و با طیفهای متنوعی از نخبگان و دلسوزان #اهلسنت ارتباط و همکاری صمیمانه داشته است؛ توقع اولوآخر این عزیزان از نظام، «قانونگرایی» و «شایستهسالاری» و «اولویت دادن به نیروهای بومی» است.
🔹 اما متاسفانه این مطالبۀ صددرصد منطقی، با دو پاسخ نادرست روبرو شده است:
۱. در دولتهای اصولگرا، گرچه خدمات خوبی به مناطق تلفیقی داده شده، اما برآیند عملکردشان در افکار عمومی این است که مزیتهای اقوام و مذاهب و ضوابط و ملاحظات تعامل با آنها قربانی اعمال سلیقهها شده و حتی ترجیح بومیگزینی در مدیریتهای خُرد دولتی آنچنان که باید رعایت نشده است.
▪️ نشانهٔ بارز این رویکرد نادرست، انتصاب اشخاصی بهعنوان مشاور رییسجمهور در امور اهلسنت است که متاسفانه وجاهتی در میان اهل فکر و فضل و خیرخواهان اهلسنت نداشتهاند.
۲. از آن سو، دولتهای اصلاحات و اعتدال، زیر لوای تکثرگرایی و رواداری، بدعت خطرناک مصرف سیاسی «اهلسنت» را پیریزی و دنبال کردند و در بدهبستان با محافل خاص، «حق قانونی شهروندان جمهوری اسلامی» را بهعنوان «امتیاز به اهلسنت» به آنان فروختند!
▫️ ناگفته نماند که نگاه شیعیان به عملکرد این دولتها نیز، وادادگی و عقبنشینی از مذهب رسمی کشور بوده که موجی از حس سرخوردگی و کدورت را به جا گذاشته است.
🔸 این هر دو رویکرد، غیرمکتبی و غیرانقلابی و از عوامل اساسی عقبافتادن کشور از افق بلند وحدت تمدنی مد نظر رهبر انقلاب بوده است.
🔹 حالا سوال ما از جناب آقای پزشکیان و ظریف این است:
▪️ «وحدت ملی» را -که از آن دم میزنید- چطور میخواهید با ادبیاتی تامین کنید که گسل شیعه-سنی را تحریک میکند؟
▫️ مگر میشود با تحمیل هزینۀ سوءتفاهم و بددلی در شیعیان، کشور را از توان و ظرفیت هموطنان شایستۀ اهلسنت بهرهمند کرد؟
▪️ راستی چقدر نگران طرح و برنامههای پیچیدهٔ دشمن و عملههای داخلیش برای فتنهانگیزی مذهبی هستید؟ آیا میدانید این حرفهای شما، آتش تهیه برای توپخانۀ دو گروه انحرافی «شیعه و سنی دعوادرستکن» است و بیشازپیش «حق» و «عدالت» علوی (ع) را -که ورد زبانتان است- در گزینشها به محاق و شایستگان را به کنج انزوا میبرد؟
🔸 روشن است که در این موضوع، تبعیض مثبت و منفی فرقی ندارد؛ حتی اگر اعلام میشد که به شیعگی امتیاز داده میشود، باز صورت مساله فرقی نمیکرد و همین پرسشها وارد بود.
🔹 امیدواریم دردمندان و عقلای جامعه محکم در مقابل انحراف مسئولان از اصول اساسی نظام اسلامی همچون قانونگرایی و شایستهسالاری بایستند و نگذارند که در این بزنگاه تاریخی، خدایناکرده درگیر فتنۀ مذهبی شویم.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
35.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴🇵🇸 هیأت، دشمن ظالم و یاور مظلوم
«عَلَم حمایت از تو شرف ماست
تلاویو و حیفا حالا هدف ماست»
با نوای: برادر محمد صالحیپور
شاعر: حجتالاسلام سیدمحمد مالدار
📆 شب تاسوعای حسینی ۱۴۰۳
📍 هیأت لبیک مشهد
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از اطلاعرسانی هیئت ماه
آه از کودکان غزّه، آه ...
مددی یا حضرت ماه
🏴 اقامه عزای سیدالشهداء علیهالسلام
▪️سخنران: حجتالاسلام خوشزبان
▪️با نوای برادر سعید پورمحمد
▪️زمان:
پانزدهم تا نوزدهم محرمالحرام ۱۴۴۶
(سیویکم تیرماه تا چهارم مردادماه ۱۴۰۳)
ساعت ۲۰ الی ۲۲
▪️مکان:
بلوار شهید صارمی، بین صارمی ۹ و ۱۱
مسجد امام علی علیهالسلام دانشگاه علوم پزشکی
▪️خواهران/ برادران/ همراه با حسینیه کودک
#هیئت_ماه
#محفل_اهالی_هنر_و_رسانه_مشهد
▪️@heyat_mah
▪️ایتا_بله_اینستاگرام
هدایت شده از KHAMENEI.IR
16.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ #خط_دیدار | بیانات مهم امروز رهبر انقلاب: اطلاع دارم که لشکر سایبری دشمن منتظر سوءاستفاده است؛ مراقب باشید!
✏️ رهبر انقلاب: بنده کاملاً اعتقاد دارم و اطّلاع دارم که لشکر سایبری دشمن منتظر سوءاستفاده است؛ گاهی اوقات آنها از زبان رقیب سیاسی شما به شما دشنام میدهند، برای اینکه شما را عصبانی کنند؛ یا به شخصیّت مورد احترام شما، یا یک شخصیّت موجّه دینی یا سیاسی اهانت میکنند، برای اینکه شما را برافروخته کنند؛ این هم هست. به این هم بایستی توجّه داشت؛ یعنی هر چه شما در فضای مجازی میبینید، اگر برخلاف نظر شما است، همیشه باور نکنید که این را آن کسی که رقیب سیاسی یا مخالف سیاسی شما است، گذاشته؛ نه، ممکن است دشمن مشترک هر دوی شما گذاشته باشد. ۱۴۰۳/۴/۳۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
9.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حرکت الهامبخش حاج مهدی رسولی در دفاع از فلسطین
🔹 قرائت بخشهایی از وصیتنامه شهید #خضر_عدنان از رهبران جهاد اسلامی فلسطین
🔰 «اگر در راه شهادت، حسینی نیستید،
پس لااقل مانند زینب سلاماللهعلیها رسانه باشید.»
🔸 در طراحی صحنه هیئت ثارالله زنجان در محرم امسال نیز از تصویر شهیدان «خضر عدنان» و «باسل الاعرج» استفاده شده بود.
#غزه
🆔 @Hablollahir
💠 ایران به بدبختی لبنان دچار میشود؟
🔰 نکاتی دربارۀ «سهمیهبندی مذهبی دولت»
✍ وحید خضاب
🔸 بیاغراق، فاجعهبارترین سیستم حکومتیای که بشر به خود دیده سیستم «محاصصة» است. محاصصة یعنی تقسیم مناصب حکومتی بر اساس وابستگیهای قومی و مذهبی.
در دنیا، فعلا عراق و لبنان رسما چنین سیستمی دارند و میبینیم هر بار هنگام انتخاب روسای سه قوه (یا در لبنان حتی هنگام انتخاب «فرمانده ارتش» و «فرمانده نیروهای امنیت داخلی» و «رئیس بانک مرکزی» و ... که هر کدام باید از طائفهای خاص باشند) چه وضع وحشتناکی به وجود میآید: قفل مطلق!
🔹 یک قلم، اینکه ما در لبنان اصطلاح رایجی داریم به عنوان «الشغور الرئاسی» یعنی دورانی که کشور رئیس جمهور ندارد. رئیس جمهوردر لبنان با رأی نمایندگان مجلس، از بین مسیحیان مارونی انتخاب میشود و به دلیل اختلافات خود مارونیها با هم، و اختلافات مارونیهای مختلف با دیگر اقوام و طوایف، گاهی تا سالها نمیتوانند رئیس جمهور تازه را طبق ملاکهای محاصصة انتخاب کنند و کشور بیرئیسجمهور میماند!
🔸 مثلا لبنان در حد فاصل سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، حدودا دو سال رئیس جمهور نداشت! الان هم که این متن را می خوانید لبنان رئیسجمهور ندارد و از ۹ آبان ۱۴۰۱ که دوران ریاستجمهوری میشل عون تمام شده، نتوانستهاند رئیسجمهوری برای کشور انتخاب کنند!
🔹 سخنانی که این روزها دربارۀ تشکیل دولت جدید میشنویم، بیش از آنکه «سهیم کردن» اقوام و طوایف در سرنوشت کشور باشد (که امر لازمی است)، سهمدهی به اقوام و طوایف، در سِمَتهای دولتی است. این کار خواهینخواهی (و البته یقینا دور از نیت گویندگان آن) کشور را به سمت سیستم محاصصة میبرد.
🔸 کمکم (و نه به یکباره)، داشتن «سهم» و صندلی در بخشهایی از دولت «سهم» پیروان یک مذهب یا قوم می شود و از آن پس، اگر آن صندلی به قوم دیگری یا مذهب دیگری سپرده شود، گروه نخست به شدت احساس ظلم خواهد کرد. در نتیجه، عملا این تقسیمبندی «سهامی»، تبدیل به سنت جاری در کشور خواهد شد و این، آغاز (ولو ناخواستۀ) سیستم «محاصصة» در ایران خواهد بود.
🔹 نباید گمان کنیم که در لبنان، چنین امری «قانونی» است و چون در ایران چنین قانونی نداریم، به چنین آفتی دچار نخواهیم شد.
خیر. اتفاقا در لبنان هم این مسئله عملا طبق «سنت جاری» اجرا میشود. یک روز شروع شده و دیگر نتوانستهاند از آن حلقهٔ بسته (که حتی در قانون نیست) بیرون بیایند.
🔸 حتی در ادواری مثل دوران قدرت «جنبش ملی لبنان» (الحرکة الوطنیة اللبنانیة) که ترکیبی بود از چند گروه چپگرای لبنانی و دوران بروبیای کمال جنبلاط بود، جنبلاط طبق همین اصل که چنین قانونی وجود ندارد، با این که دُرزیمذهب بود، تلاش کرد رئیس جمهور شود ولی موفق نشد و زورش به «سنت جاری» (تاکید میکنم سنتی که حتی در قانون نیست) نرسید.
🔹 این خطر، واقعا دور از هیچ کشور چندقومیتی و چندمذهبیای نیست. نباید گمان کنیم از ما دور است. آن سیستمهای فاجعهبار، از گامهای کوچکی که در ابتدا برای «وحدت» برداشته شده، شروع شده است.
🔸 در لبنان، مدتی پس از استقلال این کشور و برای «وحدت بین طوایف» کشور، در جریان تنظیم «میثاق ملی»، سیستم محاصصة مطرح شد و دیگر نتوانستند از آن رهایی یابند.
🔹 نباید گمان کرد این سیستم فقط در کشورهایی که هیچ قومی اکثریت ندارد به وجود می آید. خیر. در لبنان هم همین الان اکثریت جمعیتی با شیعیان است (دهها سال است در لبنان سرشماری رخ نداده این آمار، به دست آمده از دستگاههای خدماتی است). ولی میبینیم که این مشکل بالفعل در لبنان وجود دارد.
🔸 میگویند محاصصة در جاهایی که جنگ داخلی بوده، و برای رفع فتنۀ داخلی رخ داده و در ایران، با چنین وضعی مواجه نیستیم. این هم صحیح نیست. چه در لبنان چه در عراق، پیش از محاصصة درگیری قومی نبود، از قضا جنگهای داخلی و کشتار قومی-مذهبی، در هر دو کشور بعد از محاصصة رخ داد.
در لبنان، محاصصه از سال ۱۹۴۳ میلادی شروع شد، ولی جنگ داخلی در سال ۱۹۷۵ آغاز گردید.
در عراق هم محاصصه از ۲۰۰۵ شروع شد، ولی کشتارهای مذهبیِ داخلی از ۲۰۰۶.
🔹 همچنان گفتنی در اینباره بسیار است، اما به هر روی، راه سهیم کردن اقوام و مذاهب، «تقسیم» سمتهای حکومتی نیست. اگر قرار است در دولت جدید از «تجربیات دنیا» استفاده کنیم، از این تجربهٔ زنده هم استفاده ببریم.
✳️ منبع: کانال شخصی وحید خضاب
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از منانقلابیام | عباسبابائی
🇮🇷 قرارگاهتربیتیامین در ایام حزن آلالله (علیهمالسلام) برگزارمیکند:
🏴 همرزمان حسین(علیهالسلام)
🔰تدریس فشردهی کتاب ارزشمند
▪️«همرزمان حسین» اثر سیدعلی حسینی خامنهای (مدظلهالعالی)
(۱۰ جلسهی آفلاین)
🎙مدرس: حجتالاسلام عباسبابائی
🔺دوره رایگان برگزار میشود.
⏰ شروع دوره دههی دوم محرمالحرام (۲۷ تیرماه ۱۴۰۳)
📌جهت دریافت صوت جلسات به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
https://eitaa.com/joinchat/1473183921Ce6dfe307ec
💠 طراحی نظم منطقهای پساطوفانالاقصی در میانهٔ بازی بزرگان
🔻در حاشیهٔ خبر توافق ۱۴ گروه فلسطینی در چین
✍ دکتر رضا تنهاییمقدم
🔹 روابط میان گروهها و کشورهای اسلامی تابعی از روابط بینالملل در سطح کلان است. بدون درک روابط بینالملل در سطح کلان نمیتوانیم به دنبال روابط مثبت و حسنه میان کشورها و گروههای اسلامی و حرکت به سمت وحدت اسلامی باشیم.
🔸 در حال حاضر، دنیا در حال گذار از یک نظم تکقطبی (با محوریت آمریکا) به نظمی چندقطبی است. این گذار بیش از یک دهه است که شروع شده و جنگ روسیه و اوکراین به آن شدت بخشیده است. در نظم چندقطبی، کشورهایی مانند چین و روسیه و محور مقاومت نقش پررنگتری دارند. مهمترین بازیگر این گذار نیز چین است؛ کشوری که تا چند سال آینده به بزرگترین اقتصاد دنیا و یک غول فناوری تبدیل میشود. آمریکای ترامپ -به عنوان رئیسجمهور محتمل بعدی این کشور- نیز بزرگترین رقیب و تهدید خود را چین میداند.
🔹 ما اگر بهدنبال ایجاد وحدت و روابط مثبت میان کشورهای اسلامی هستیم باید بتوانیم این روابط را متناسب با نظم جدید تعریف کنیم و بدین ترتیب در شکلگیری نظام چندقطبی اثرگذار باشیم. لازمهٔ این امر این است که منطق بازی -بهاصطلاح- بزرگان را بفهمیم؛ بازی چین و آمریکا، بازی روسیه و غرب، بازی چین و روسیه. آنگاه ببینیم نقش ایران در این بازیها کجاست.
🔸 چین دارد بزرگترین سرمایهگذاری تاریخ را به اسم «یک کمربند، یک جاده» یا همان «جادهٔ ابریشم جدید» انجام میدهد و اصلیترین جهتگیری سیاست خارجیش روی همین قرار گرفته و متناسب با همین سیاست است که در دنیا و در منطقهٔ ما دارد نقشآفرینی میکند. شرط پیشبرد این ابرطرح چین، این است که مسیرش از هرگونه تنش عاری شود. اینجاست که نقشآفرینی چین در ایجاد توافق میان ایران و عربستان فهم میشود.
🔹 همچنین خبر توافق ۱۴ گروه فلسطینی بر سر مدیریت آیندۀ #غزه با میانجیگری چین را باید در همین راستا تحلیل کرد. احتمالا در گام بعد، چین به سمت حل مناقشهٔ فلسطین -البته با رویکرد و روش خودش- خواهد رفت که شاید لزوما به نفع کشورهای اسلامی هم نباشد. لذا بسیار ضروری است که ابتکار عمل در این حوزه در دست محور مقاومت باشد. محور مقاومت نیز به دنبال حل این مناقشه است، اما با رویکرد و روش خودش. لذا این محور میتواند به چین به عنوان یک «کارت بازی» در مواجهه با آمریکا و رژیم صهیونیستی نگاه کند، همان کاری که چین نیز در مواجهه با غرب دارد با ایران میکند.
🔸 پروندههای فلسطین، سوریه، یمن و ناامنیهای افغانستان و پاکستان و... همگی چندین سال در اختیار آمریکا و کشورهای غربی بوده و در حال حاضر نقشآفرینی آمریکا در این پروندهها در حال کاهش و نقش چین در حال افزایش است. کشورهای اسلامی و خصوصا جمهوری اسلامی اگر درک درستی از این جابجایی نقشها داشته باشند میتوانند به بازیگر اصلی در این زمینه تبدیل شوند و آیندهٔ خودشان را به دست خودشان تعیین کنند.
🔹 درک غلط از این شرایط نیز میتواند منجر به فرصتسوزی شود. بهعنوان مثال، نگاه غلطی که در دههٔ ۹۰ بر سیاست خارجی کشور حاکم بود، در پی درک غلط و متحجرانه از روابط بینالملل و باقی ماندن در نظم تکقطبی بود. لذا روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی جایگاهی در سیاست خارجی آن دوره نداشت و بعضا مزاحم ایدهٔ مرکزی دولت وقت (حل مناقشه با غرب) بود. از جمله نتایج این نوع نگاه، از دست دادن فرصت بیداری اسلامی، باز شدن مجدد پای آمریکا به عراق، عدم استفاده از فرصتهای اقتصادی بازسازی سوریه، از دست دادن سود ناشی از تاخیر در همکاری با بلوک کشورهای نوظهور همچون کشورهای عضو «شانگهای» و «بریکس» و... و از دست رفتن ظرفیتهای بالفعلشده در آمریکای لاتین و دهها فرصت اقتصادی و فرهنگی دیگر میباشد.
🔸 در دههٔ ۱۴۰۰ نیز میتوان گفت نبرد طوفانالاقصی ظرفیت ویژهای برای امت اسلامی فراهم کرده است. حتما منطقهٔ غرب آسیا به قبل و بعد از این عملیات تاریخساز تقسیم میشود. بیشک برندهٔ این نبرد کسی است که بتواند طراحی نظم منطقهای پساطوفانالاقصی را به دست گیرد. هرچند دولت جدید جمهوری اسلامی باری سنگین در این زمینه بر دوش دارد، اما نقش اندیشکدهها، تشکلهای مردمی، نخبگان و علمای امت در این زمینه کمتر از دولتها نیست. همانطور که در انقلابهای بیداری اسلامی، انفعال اجزای غیردولتی امت، منجر به فرصتسوزی شد، در این دهه نیز چنانچه این اجزا فعال نشوند، آیندهٔ منطقه پس از #طوفان_الاقصی را باز هم دیگران تعیین خواهند کرد.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
12.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 به حوثیان یمن...
مثال صعده و قدس است اتحاد دو جان
مثال غزه و صنعاست روح در دو بدن
...
شما صحابی پیغمبرید در این قرن
جهان به حسرت دیدارتان اویس قرن
✍شعر: افشین علا
🗣اجرا : سیدمحمدامین موسوی
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از محسن قنبریان
11.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 غزه ، کربلا نبود؛ شما اقلاً حَجاج باش!
#برنامه_کوی_محبت
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🏴 شیعیان پاراچنار، قربانی دو سویهٔ اسلام آمریکایی
🔻 تداوم جنایات تکفیریهای تحریک طالبان و لشکر جهنگوی و بیعملی دولت پاکستان
🔹 تروریستهای تکفیری با نصب بلندگو بر روی خودروها به گشتزنی در کوچهها مشغول بوده و در آن از مردم و جوانان برای مشارکت در جنگ علیه شیعیان دعوت میکنند.
🔸 گروههای شیعه پاکستانی میگویند عناصر تکفیری با همدستی تروریستها به بهانه یک منازعه قدیمی بر سر زمین و مزارع ساکنان شیعه این منطقه را هدف قرار میدهند.
🔹 تاکنون بیش از ۳۰ نفر از شیعیان پاراچناری در نتیجه حملهٔ اخیر تروریستهای تکفیری به شهادت رسیدهاند.
🔗 ادامه مطلب:
syaaq.com/33772
🔺 مطالعات شرق؛ اندیشکده مرصاد
🆔 @Hablollahir