💡ایجاد تعادل اجتماعی
🔹شهید محمدباقر صدر:
تعادل اجتماعی در جامعه با اقدامات زیر انجام میپذیرد:
اولاً: فراهم شدن حداقل آسایش و رفاه برای هر یک از افراد جامعه که این کار با ارتقاء سطح معیشت کسانی که وضعیت زندگیشان از این حد پایینتر است صورت میگیرد.
ثانياً: بر اساس قاعده یازدهم تعیین حدود خرج کردن و جلوگیری از بالا رفتن فوقالعاده سطح زندگی اقتصادی و تجاوز از حد معقولی از رفاه که در جامعه امکانپذیر است. با این دو امر تعادل اجتماعی در سطح زندگی اقتصادی مردم تحقق مییابد.
ثالثاً: جلوگیری از احتکار ثروت و انباشته شدن سرمایه در دست طبقهای خاص و تلاش در جهت تهیه امکانات کار و فرصت تولید برای همه مردم. باتوجه به اصولی که از اقتصاد اسلامی بیان شد، بدیهی است که رشد طبیعی جامعه اسلامی در بستر چارچوب سالم اقتصادی آن، اجازه نمیدهد که پدیده احتکار و انباشته شدن سرمایه در نزد عدهای معدود و متمرکز شدن آن، شکل بگیرد، چنانکه در جوامع سرمایهداری چنین پدیدهای موجب پیدایش انحصار در زندگی اقتصادی شد.
🖋رهیافتهای اقتصادی، ش۶، ص۱۴و۱۵
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات | سایت
#اعلام_نتایج
🔹ضمن تشکر از همراهی شما عزیزان و شرکت در مسابقه مجله #رهیافتهای_اقتصادی_شماره۶
اسامی برندگان این مسابقه:
🏅سرکارخانم فاطمه حاجیزاده مهدیآبادی
🏅سرکارخانم سیده الهام هاشمی
🏅جناب آقای عارف اشرفیان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات | سایت
💡نقطهٔ شروع اقتصاد اسلامی معاصر
🔹حجتالاسلام امین اسدپور:
نقطۀ شروع طرح روایت تاریخیِ تفصیلی برای پدیده «اقتصاد اسلامی» [از دورهای که اقتصاد با مسئله مدرن و معاصرش روبرو شد]، میتواند از مقطع شکلگیری جریان روشنفکری دینی در جهان اسلام باشد؛ میتوان گفت، سرآغاز این طرح، از مرحوم سید جمالالدین اسدآبادی است و رگههایی از این مباحث اقتصادی در آثار خود این بزرگوار قابل جستجو است، و بعد تاثیری که سید جمال در طیف روشنفکران جهان اسلام، چه در روشنفکری ایران، چه در روشنفکری مصر بر جای گذاشته است را میشود در اندیشههای اقتصاد اسلامی، به طور خاص در برخی از آثار ابوالعلا مودودی یا سید قطب یا حسن البنا دنبال کرد.
اینها اولینبار در برابر سرمایهداری و اندیشههای سوسیالیستی و مارکسیستی، اقتصاد اسلامی را مطرح کردند. بعد از این افراد در ادبیات روشنفکری دینیِ ایرانِ معاصر ما چهرههایی مثل مرحوم طالقانی، مرحوم بازرگان و بعد کمکم طیفی از روحانیون و طلاب نواندیش و نوگرای ما مثل امام موسی صدر، مرحوم شهید بهشتی، مرحوم شهید مطهری به طور خاص و ویژه، و مرحوم شهید صدر، اقتصاد اسلامی را در جهان اسلام مطرح کردند.
🖋رهیافتهای اقتصادی، ش۶، ص۱۷و۱۸
#فقه_و_اقتصاد
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات | سایت
مقوله مدیریت نرخ ارز یکی از مسائل راهبردی و اساسی در اقتصاد یک کشور است. بازار ارز کشور چگونه بازاری است و از چه مؤلفههایی تشکیل شده است؟ به چه نحوی نیاز است که در این بازار سیاستگذاری فعالی صورت گیرد که از یک طرف به معیشت مردم، اقتصاد، تولید و ارزش پول ملی لطمه وارد نشود و از طرفی دیگر از فساد، سفتهبازی، التهاب و شوک و نابرابری جلوگیری شود؟
چندی است که از سوی دولت چهاردهم با هدف دستیابی به ارز تک نرخی، بازار ارز توافقی طراحی شده است و مباحث مختلفی در تایید یا نقد این سیاست از سوی کارشناسان اقتصادی صورت گرفته است.
مرکز پژوهشهای اقتصادی حبنا در پرونده «بازار ارز توافقی» درصدد است که با مراجعه به نظرات کارشناسان به بررسی این بازار و اهداف آن، تحلیل این سیاست و ابعاد و آثار و تبعات آن در اقتصاد ایران بپردازد.
در روزهای آتی، ضمن تبیین زوایای #بازار_ارز_توافقی، ابعاد و مولفهها و آثار این بازار مبتنی بر نظرات کارشناسان ارائه خواهد شد.
4_5841405876203689823.mp3
7.47M
🔹نرخ ارز؛ پیشران تورم در اقتصاد ایران
🎙 دکتر محمدجواد توکلی
🔸بازار ارز توافقی در چه شرایطی در دستور کار قرار گرفت؟ 00:06
🔸چرا بازار توافقی موفق نمیشود؟ 06:38
🔸سیاست دولت چیست؟ 09:05
🔸نرخ ارز؛ پیشران و لنگر تورم اقتصاد ایران 12:20
🔸چگونه میتوان تورم را کاهشی نمود؟ 15:10
#پادکست
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | بله | آپارات | سایت
📚#معرفی_کتاب
«جعبه سیاه تضعیف ریال»
درباره کتاب👇
https://eitaa.com/habnastudy/197