رهیافت های اقتصادی 4.pdf
3.52M
#فایل_دانلود
📝ماهنامه «رهیافتهای اقتصادی۴»
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
🔹 ماهنامه «رهیافتهای اقتصادی»
شماره چهار، آذرماه ۱۴۰۳
📝 آنچه در این شماره خواهید خواند:
🔰 #سرمقاله
🔰 #دیدگاه_امامین
دست دولت اسلامی در اجرای حق باز است
🔰#تاریخ_عقائد_اقتصادی
قرون وسطی
🔰 #مقاله
محدودیتهای اقتصادی در جامعه سینوی
🔰 #مقاله
درنگی بر امکان تکرارپذیری مدلهای اقتصادی غربی(مطالعه موردی اقتصاد ایران)
🔰#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
مقایسهای میان اقتصاد اسلامی با سرمایهداری و سوسیالیسم
🔰 #فقه_مقارن
حیازت مباحات در نگاه فریقین
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
🗞️ جهت دریافت نسخه چاپی این شماره و ثبت سفارش #رایگان، از این لینک اقدام نمایید.
https://habnastudy.com/product/رهیافت-های-اقتصادی-شماره-چهارم/
#نسخه_چاپی
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ویدیو_کامنت
🔻دست دولتاسلامی در اجرای حق باز است.
🎙 امام خامنهای (حفظهالله)
#دیدگاه_امامین
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
🔹محدودیتهای اقتصادی از منظر ابنسینا
ابن سینا معتقد است افراد جامعه در تعاملات اقتصادی باید از این پنج حالت دوری کنند و شارع نیز باید این پنج حالت را حرام اعلام کند:
الف) بیکاری و به بطالت گذراندن و تعطیل بودن از انجام کار و فعالیت. هیچ فردی نباید در جامعه بیکار بماند. هر انسانی متناسب با استعداهایش باید به حرفه یا فعالیتی مشغول باشد.
ب) استثمار دیگری و استفاده از زحمت و دسترنج دیگران. هیچ فردی سلطه و تسلط بر دیگر افراد ندارد تا منافع و بهرههای اقتصادی آنها را از آنِ خود کند و عهدۀ خود را خالی از هرگونه کار و فعالیتی ببیند.
ج) صنایع و فعالیتهایی که در آن املاک و منافع به دیگری منتقل میشود اما در عوض هیچ منفعتی عائد فرد نمیشود، مانند قمار کردن. در معامله نمیشود منفعت یکطرفه باشد بلکه هر دو طرف باید از منافع معامله بهرمند شوند.
د) صنایعی که در جهت خلاف مصالح و منافع افراد است و موجب ضرر و زیان به آنها میشود، نظیر سرقت. اساسِ فعالیتهای این قسم در تعارض با منافع و مصالح افراد است و امکان ندارد که فرد در آن بتواند سودی به دست آورد، زیرا سرقت همواره به صورت یکطرفه اموال مسروقه را به سارق اختصاص میدهد.
هـ) حرفههایی که باعث بینیاز شدن از یادگیری صنایع مورد نیاز مردم میشود و فعالیتهای اقتصادی را به تعطیلی میکشاند، مثل رباخواری.
🖋رهیافتهای اقتصادی، ش۴، ص۵و۶
#مقاله
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
⚠️اطلاعیه مسابقه
‼️مسابقه با محوریت «ماهنامه رهیافتهای اقتصادی، شماره چهارم»
🔻نحوه شرکت در مسابقه:
۱. از صفحات مرکز مطالعات و پژوهشهای اقتصادی حبنا در فضای مجازی، مجله #رهیافتهای_اقتصادی را دانلود کنید و یا با سفارش رایگان آن، نسخهٔ چاپی را درب منزل خود تحویل بگیرید.
۲. مجله را مطالعه کنید.
۳. در موعد اعلام شده منتظر لینک شرکت در مسابقه، از طریق صفحات ما باشید و در آزمون شرکت کنید.
🥇نحوه مسابقه:
مسابقه به صورت سوالات چهارگزینهای است و همهٔ مطالب مجله در محدودهٔ مسابقه است.
🎁جوایز:
به سه نفر از نفرات برتر، جایزهٔ ۱۵۰ هزار تومانی تقدیم خواهد شد.
⏰زمان: جمعه، ۱۶ آذرماه ۱۴۰۳
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
💡هم دنیا، هم آخرت!
🔹امام خامنهای(حفظهالله)
دنیا و آخرت، رفاه و آرمان، باهم و در کنار هم قابل پیشرفت است. تصور اینکه جامعۀ آرمانگرا به حل مشکلات مادی و رفاهی نخواهد رسید، به معنای این است که بگوییم ادیان و مقدسات و معنویات و آرمانها به فکر دنیا و زندگی مردم نیستند، این، خلاف صریح اسلام و همۀ ادیان است.
مطمئناً حرکت به سمت گشودن گرههای مردم و باز کردن راه به سمت یک زندگی مرفه و سالم و خوب، که مردم از فراوانی و ارزانی و دیگر امکانات استفاده کنند، یک وظیفه اسلامی است که بر دوش همه، به خصوص بر دوش شما که مسئولان و مدیران کشور هستید است. این کار عملی است و قطعاً جزو آرمانهای اسلامی و امام عزیزمان میباشد.
🖋رهیافتهای اقتصادی، ش۴، ص۲
#سرمقاله
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ
شهادت ام ابیها حضرت فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) تسلیت باد.
💠 مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
#اعلام_نتایج
🔹ضمن تشکر از همراهی شما عزیزان و شرکت در مسابقه مجله #رهیافتهای_اقتصادی_شماره۴
اسامی برندگان این مسابقه:
🏅سرکار خانم مریم کامران
🏅جناب آقای سینا فیروزی
🏅جناب آقای محمدرضا قدیری
💠 مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
💡محدودیت تولید
🔹شهید مطهری:
افراد در تولید آزادند یا نه؟ به عبارت دیگر هدف تولید باید چه باشد؟ هرچه سود دارد؟ یا هرچه مفید است؟ در رژیم سرمایهداری آزادی مطلق است.
در رژیم سوسیالیستی چون تولید و تقسیم به دست اجتماع است قهراً دائر مدار احتیاج اجتماع است.
در اسلام با حفظ مالکیت فردی، جلوی آزادی تولید را در غیر امور مورد احتیاج اجتماع گرفتهاند. مکاسب محرمه عبارت است از کسب به کار غیرمفید یا مضر.
🖋رهیافتهای اقتصادی، ش۴، ص۱۴
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
resize_۱۱_۱۲_۲۰۲۴.mp3
10.67M
📽 #مستند | «دوران ترامپیسم»
▪️کارگردان : مهدی جوزایی
▪️سال انتشار : ۱۳۹۷
▪️ زمان مستند: ۴۹ دقیقه
🔹 مستند «دوران ترامپیسم» پژوهشی درباره اقتصاد سیاسی دوران ریاست ترامپ بر آمریکا است که برای نخستین بار از ابعاد گسترده مفهوم جنگ بازاریابی و اثرات متقابل آن در عرصه تعاملات بینالمللی پرده بر میدارد.
👈برای تماشا کلیک کنید
#معرفی_فیلم_مستند
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
💡امتداد اقتصادی عدل الهی
🔹شهید محمدباقر صدر:
عدلی که مسئولیتهای جامعه بشری در چهارچوب جانشینی عام خویش بر پایه آن استوار شده، بُعد اجتماعی عدل الهی است که پیامبران منادی آن بودهاند و رسالت آسمانی بر آن، به عنوان اصل دوم از اصول دین در کنار توحید، تاکید دارد.
عدل یعنی: این مالک یگانه (خداوند)، بهخاطر عدلی که دارد، هیچکس را بر دیگری ترجیح نمیدهد و هیچ حقی را بر ضرر گروهی به گروه دیگر نمیدهد، بلکه جماعت صالح به مثابه یک کل بر نعمتها و ثروتهایی که تدارک دیده، جانشین میکند.
🖋اسلام راهبر زندگی، ص۵۳ و ۵۴
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
💡لازمه نظام سرمایهداری
🔹شهید مطهری:
لازمه رژیم سرمایهداری این است که امور اقتصادی جامعه دربست در اختیار افراد معینی قرار بگیرد، نه تنها افرادی ثروت داشته باشند و افرادی نداشته باشند، بلکه افرادی قادر باشند اقتصاد اجتماع را به هر شکلی که بخواهند درآورند؛ یعنی دیکتاتوری اقتصادی باشد، هرچه بخواهند از وسائل تجملی و مخرب و غیره، اگر نفع خودشان باشد یا خیال کنند به نفع اجتماع است تولید کنند ولی عامه مردم محکوم آنها باشند؛ سرنوشت اقتصادی اجتماعشان در اختیارشان باشد. اینکه همه افراد جامعه حق دارند که سرنوشت اقتصادی اجتماع خود را در دست بگیرند؛ همان طوری که حق دارند سرنوشت سیاسی اجتماع خود را در دست بگیرند؛ مطلب جداگانهای است از استثمار افراد و از اینکه تولیدات باید به نفع جامعه باشد نه به سود افراد.
🖋رهیافتهای اقتصادی، ش۴، ص۱۲
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
رهیافت های اقتصادی 5.pdf
4.45M
#فایل_دانلود
📝ماهنامه «رهیافتهای اقتصادی۵»
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
🔹 ماهنامه «رهیافتهای اقتصادی»
شماره پنجم، دیماه ۱۴۰۳
📝 آنچه در این شماره خواهید خواند:
🔰 #سرمقاله
🔰 #دیدگاه_امامین
جلوگیری از انحصار، راه بوجود آوردن اقتصاد آزاد به معنای حقیقی
🔰#تاریخ_عقائد_اقتصادی
توماس آکویناس
🔰 #مقاله
افزایش جمعیت و بهبود معیشت
🔰 #مقاله
نقش زنان در اقتصاد ایران
🔰#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
لوازم بانکداری و بانکداری مشروع
🔰 #فقه_مقارن
ملکیت معادن از دیدگاه مذاهب اسلامی
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
⚠️اطلاعیه مسابقه
‼️مسابقه با محوریت «ماهنامه رهیافتهای اقتصادی، شماره پنجم»
🔻نحوه شرکت در مسابقه:
۱. از صفحات مرکز مطالعات و پژوهشهای اقتصادی حبنا در فضای مجازی، مجله #رهیافتهای_اقتصادی را دانلود کنید و یا با سفارش رایگان آن، نسخهٔ چاپی را درب منزل خود تحویل بگیرید.
۲. مجله را مطالعه کنید.
۳. در موعد اعلام شده منتظر لینک شرکت در مسابقه، از طریق صفحات ما باشید و در آزمون شرکت کنید.
🥇نحوه مسابقه:
مسابقه به صورت سوالات چهارگزینهای است و همهٔ مطالب مجله در محدودهٔ مسابقه است.
🎁جوایز:
به سه نفر از نفرات برتر،
جایزهٔ ۲۵۰ هزار تومانی تقدیم خواهد شد.
⏰زمان: جمعه، ۱۴ دیماه ۱۴۰۳
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
🗞️ جهت دریافت نسخه چاپی این شماره و ثبت سفارش #رایگان، از این لینک اقدام نمایید.
https://B2n.ir/s33208
#نسخه_چاپی
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ویدیو_کامنت
🔻آزادی اقتصادی برای همه!
🎙 امام خامنهای (حفظهالله)
#دیدگاه_امامین
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
هدایت شده از محسن قنبریان
⛔️ بازار آزاد چگونه شورش اجتماعی و سرکوب سیاسی می آورد؟!
• اقتصاد آزاد مبتنی بر آزاد سازی قیمت هاست تا عرضه و تقاضا، تعادل بیافریند!
رضایتِ اقتصادی فروشنده و خریدار در چنین بازاری، "طبیعی" توجیه می شود!
• درحالیکه می دانید برخی کالاها با وجود تقاضای عمومی، عرضه کننده نامحدود ندارد؛ تبانیِ قیمت و انحصار به وجود می آید.
رضایت مشتری در این شرایط بخاطر "اضطرارش" است نه "انتخابش"!
اما بازار آزاد همین را "تجارة عن تراض" می خواند!
• #شهید_بهشتی در اینباره لازمه بیّنی می شمارد:
"در اینجا می گوییم همان "رضایتی" که می گویید طبیعی است، این "نارضایتی" و خشم و انقلاب هم طبیعی است!
...مدتها ۹۰٪ از آن من بود، ۱۰٪ از او، حالا واکنش دیگر این است که این دفعه ۱۰۰٪ از او باشد و دست من هم به کلی از کار انباشته ام کوتاه شود. این هم واکنشی طبیعی است! قانون طبیعیِ "عمل و عکس العمل". شما هرچه توپ را محکم تر به دیوار بزنید، توپ هم محکم تر بر می گردد!
... می گوید می خواهم با معیارهای طبیعی زندگی کنم: "عرضه" طبیعی، "تقاضا" طبیعی، "رضایتِ" به دنبال آن طبیعی؛ "خشمِ" به دنبال آن هم طبیعی، "انقلابِ" به دنبال آن هم طبیعی؛ این تندروی، تندروی در عکس العمل هم طبیعی! همه اش طبیعی است"! (بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام ص۸۲)
• یک نسبت مستقیم دیگر:
اقتصاد آزاد با هر مکانیسم قیمتی مخالف است، اما هم زمان "سرکوب دستمزد کارگری" را توجیه می کند!
جالب اینکه اینجا هم بین اقتصاد به سیاست پل می زند:
به تشکل های کارگری و اتحادیه های صنفی حمله می کند و محدودیت می سازد تا در سرکوب دستمزد موفق باشد!
به تعبیر دیگر: سرکوب برای اکثریتها / آزادی اقتصادی برای گروههای کوچک ممتاز!
از اینجاست که نائومی کلاین بین شوک اقتصادی و شوک الکتریکی نسبت مستقیم می بیند! و معتقد است: بازار آزاد بدون پلیس به جایی نمیرسد!
#شوک_درمانی
#گران_سازی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱۰/۵
☑️ @m_ghanbarian
💡محدودیت در مصرف؛ کنترل سرمایهداری
🔹آیتالله طالقانی:
مکتبهای اقتصادی به مسئله تولید و مالکیت تکیه میکنند ولی این مسئله را در نظر نمیگیرند که وقتی مالکیت گسترده میشود دست استثمارگر و سرمایهدار و سرمایهپرست و سرمایهسوز باز میشود، زیرا میدان شهوت و مصرف باز است. و حتی اسلام مصرف را محدود کرد، یعنی مال جز در راه مشروع نباید مصرف بشود و این مصرفهای نامشروع [حرام است.] [با مصرف مشروع] جلوی فحشا و بیبندوباریها گرفته میشود و قهراً یک مقداری راه تمرکز ثروتها و درآمدها که برای مصرفهای [نامشروع] است، مسدود خواهد شد.
🖋رهیافتهای اقتصادی، ش۵، ص۱۴
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات
💡علت تمام فسادهای اجتماعی
🔹شهید بهشتی:
تمام فسادها در هر اجتماعی که باشد، در درجه اول به علت نداشتن یک نظام مقتدر و عادل - که نام آن را حکومت صالح میگذاریم - در جهت معیارهای عالی اسلام، از نظر اسلام؛ و معیارهای عالی انسانی، از نظر انسانهاست.
🖋در مکتب قرآن، ج۳، ص۱۸۲
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
💠مرکز مطالعات اقتصادی حبنا را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام | آپارات