eitaa logo
کانال شیخ هادی انصاری
190 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
3 فایل
هدف احیای امر اهل بیت علیهم السلام در قالب گفتار و نوشتار
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 درهم شکننده ابهت ظالمان 🔵 أيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ ؟ 🔺 کجاست درهم‌شکننده شوکت ستمکاران و متجاوزان 🔹 قاصم به معناى شكننده و درهم ‏كوبنده است. 🌕 این فراز از دعای ندبه چنین می رساند که حضرت مهدی در زمانی ظهور می کند که ستمکاران و ظالمان از شوکت و شکوه و قدرت بالایی برخوردار هستند. 🔹 طبیعی است که شکست ظالمان قدرتمند، نیازمند نیرویی قدرتمندتر است که امام عصر عجل الله تعالی فرجه با تکیه بر قدرت الهی ، ابهت و شکوه ستمگران را در هم می شکند. الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿 ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۷۱) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۷۲) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۷۳) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۷۴) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۷۵) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
زنی ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﯽ، ﺩﺭﺳﺖ ﺟﻠﻮﯼ ﺣﻴﺎﻁ ﻳﮏ ﺗﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﭘﻨﭽﺮ ﺷﺪ ﻭ ﻣﺠﺒﻮﺭﺷﺪ ﻫﻤﺎﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﻻﺳﺘﻴﮏ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ . ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺳﺮﮔﺮﻡ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﻮﺩ، ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻣﻬﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﭼﺮﺥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﺟﻮﯼ ﺁﺏ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﺁﺏ ﻣﻬﺮﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺩ . زن ﺣﻴﺮﺍﻥ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﭼﮑﺎﺭ ﮐﻨﺪ . ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﻣﺎﺷﻴﻨﺶ ﺭﺍ ﻫﻤﺎﻧﺠﺎ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﻳﺪ ﻣﻬﺮﻩ ﭼﺮﺥ ﺑﺮﻭﺩ . ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﻴﻦ، ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻳﻮﺍﻧﻪ ﻫﺎ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﻧﺮﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺣﻴﺎﻁ ﺗﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﻧﻈﺎﺭﻩ ﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺑﻮﺩ ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺯﺩ ﻭ گفت: ﺍﺯ ٣ ﭼﺮﺥ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺎﺷﻴﻦ، ﺍﺯ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﻳﮏ ﻣﻬﺮﻩ ﺑﺎﺯﮐﻦ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻻﺳﺘﻴﮏ ﺭﺍ ﺑﺎ ٣ ﻣﻬﺮﻩ ﺑﺒﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﻭ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﻤﻴﺮﮔﺎﻩ ﺑﺮﺳﯽ . ﺁﻥ زن ﺍﻭﻝ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﺮﻑ ﻧﮑﺮﺩ ﻭﻟﯽ ﺑﻌﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺵ ﻓﮑﺮ ﮐﺮﺩ ﺩﻳﺪ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﯽ ﮔﻮﻳﺪ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﻴﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﮑﻨﺪ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﯽ ﺍﻭ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻻﺳﺘﻴﮏ ﺯﺍﭘﺎﺱ ﺭﺍ بست!!! ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﺪ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻳﻮﺍﻧﻪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: « ﺧﻴﻠﯽ ﻓﮑﺮ ﺟﺎﻟﺐ ﻭ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺍﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﻮﺩ . ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺗﻮﯼ ﺗﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ انداختنت؟؟؟ ﺩﻳـــﻮﺍﻧــــﻪ ﻟـــﺒــﺨــﻨـــﺪﯼ ﺯﺩ گــفــت: ﻣـــﻦ ﮐــﺎﺭﻣــﻨـــﺪ ﺍﻳـــﻨــﺠــﺎﻡ ... ﺩﻳـﻮﻧــﻪ خودتی !!! یادمون باشه زود قضاوت نکنیم ✨ما را دنبال کنید👇 •┈••✾💠🍃🌺🍃💠✾••┈• ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://ht.me/hadiansari110 @hadiansari110 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄
امام رضا (ع)فرمودند: ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند.آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکونت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی‌فایده دعوت کن. ولادت باسعادت سید الکریم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برشما مبارک باد. ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۷۶) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۷۷) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۷۸) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۷۹) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
♦️در محضر بزرگان (۱۳۰۲) ✅پیچیدگی مفهوم ( غیرت ) چرا اینقدر اسلام روی " غیرت " تکیه می کند؟ بعضی از مسائل است که خیلی محترم است، مثل عدالت و اینها، امّا پیچیده نیست؛ فهم غیرت آنقدر مشکل است، درکش آنقدر مشکل است که به همان اندازه ثوابش زیاد است. کمتر کسی است که معنای غیرت را بفهمد! یک بیان نورانی حضرت_امیر در نهج دارد که (ما زنی غیور قطّ)*، هیچ انسان با غیرتی نگاه به نامحرم نمی کند، این یعنی چه؟ این چه کار به او دارد؟ فرمود: اگر کسی با غیرت است، نگاه به نامحرم نمی کند؛ چرا؟ برای اینکه معنای غیرت یک امر عادی نیست که هر کسی بفهمد، مثل معنی عدالت نیست! سه عنصر دقیق عمیق علمی لازم است جمع بشود تا (الغیرت) حاصل بشود. معنای غیرت این است که هیچ کسی حق ندارد از مرز خود تجاوز کند، چون بیرون از مرز او غیر اوست. چون اینچنین است، هیچ کسی حق ندارد بیگانه را داخل در مرز خود بکند؛ باید " غیر زدایی " بکند. لذا در روایات خود حضرت امیر و سائر ائمه فرمودند به اینکه: (لا یمنع الضّیم الذّلیل)*. آن ملّت بی غیرتی که برای او فرق نمی کند بیگانه چه کسی است، آشنا چه کسی است، وارد مرزش بشود؛ او معلوم می شود بی_غیرت است، چرا؟ برای اینکه معنای " غیرت " این است که نه انسان از مرز خودش تجاوز کند، وارد مرز غیر بشود، یک؛ نه اجازه بدهد دیگری از مرز خودش تجاوز کند، وارد مرز او بشود، دو؛ و این دو معنا هرگز حاصل نمی شود مگر اینکه انسان هم محدوده خودش را بفهمد، هم محدوده دیگری را؛ این سه. لذا فهم غیرت مثل کتاب لغت نیست، آدم مراجعه کند که غیرت یعنی چه! چرا در آمده است انسان با غیرت نگاه به نامحرم نمی کند؟ این یعنی چه؟! برای اینکه دارد از مرز خودش تجاوز می کند! از مرز خود تجاوز کردن، وارد مرز غیر شدن می شود ( بی غیرتی )، دیگری را راه دادن که به مرز او نگاه ناگاه بکند، می شود ( بی غیرتی )! هم حاضر باشد که ناموس او را دیگری نگاه کند، می شود ( بی غیرت )؛ هم خودش نگاه به ناموس دیگری بکند، می شود ( بی غیرت ). حالا معلوم شد که فهم (غیرت) مشکل است؟! حالا معلوم شد که چرا حضرت امیر فرمود: انسان با غیرت هرگز نگاه به نامحرم نمی کند؟! نهج البلاغه / حکمت ۳۰۵ نهج البلاغه / خطبه ۲۹ آیت الله جوادی آملی ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
♦️در محضر بزرگان (۱۳۰۳) ✍حضرت امام علی(سلام الله علیه) هرگز احساس ترس و اظهار ضعف و عجز نكرد و هيچ حادثه ای او را به هراس نينداخت، چنان كه فرمود:«والله لو تظاهرت العرب علی قتالی لَمَا ولّيت عنها»[۱] ؛ اگر همه رزمندگان عرب بر ضد من صف بندی كنند، من از آن ها روی بر نمی گردانم. هم چنين در جای ديگر می فرمايد: «إنّي واللّه لو لقيتهم واحداً وهم طِلاع الأرض كلّها ما باليتُ و لااستوحشتُ وإنّي من ضَلالهم الذي هم فيه والهُدي الذي أنا عليه لعلي بصيرة من نفسي ويقين من ربّي وإنّي إلي لقاء اللّه لمشتاق»[۲] ؛ به خدا سوگند! اگر من تنها با آن ها (دشمنان) روبه رو شوم، در حالی كه تمام روی زمين را پر كرده باشند، نمی ترسم و باكی ندارم و من آن گمراهی را كه آن ها در آن قرار دارند و هدايتی را كه خود بر آن هستم، با چشم خود می بينم و با يقين به پروردگارم، پا برجا و مشتاق ملاقات خدا هستم.  «ابن مسكويه» می گويد: علی ابن ابی طالب (عليه‌ السلام) حقيقت شجاعت بود. نمونه اين اقتدار و قوت را هنگام از جا كندن درِ خيبر می توان مشاهده كرد.  آن حضرت (عليه‌ السلام) در اين باره فرمود: «ما قلعت باب خيبر بقوّة جسمانيّة بل بقوّة ربّانيّة»[۳] پس قدرت اِلهی در آن حضرت ظهور پيدا كرد كه توانست در خيبر را از جا درآورد. [۱]نهج البلاغه، نامه۴۵  [۲]نهج البلاغه نامه ۶۲ [۳]بحار الانوار ج۸۴ ص۳۲ 📚شمیم ولایت ص۴۴۶،۴۴۷ الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿 ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔶 حدیث روز (۱۳۰۲) ✨﷽✨ ✅آخرالزمان یعنی  فتنه.... یعنی: در اصطلاح به معنی قرار دادن طلا در زیر فشار آتش براى خالص سازى و پاکسازی از غیر طلا در هر مورد که نوعى فشار و شدت وجود داشته باشد. پيامبر خدا(صلى الله عليه و آله) می فرمایند:  وقتى به ايشان گفته شد: بزودى امّت تو گرفتار فتنه خواهد شد، [در جواب اين پرسش كه : ]راه خلاص از آن چيست؟ ـ  فرمودند: كتاب گرامى خدا، همان كه باطل نه از پيش و نه از پس بدو راه نيابد، فرود آمده [و ]از سوى حكيمى ستوده است. هر كه علم را در جز قرآن بجويد، خداوند گمراهش كند. (١) مولاناامام محمدباقر(علیه‌السلام) درباره و شدن مردم می فرمایند: به خدا سوگند! آزموده می شوید؛ امتحان می شوید؛ غربال(و خیر و شر از هم جدا) می شوید؛ آن سان که گندم غربال می شود و از پوسته جدا می گردد.»(٢) محمّدبن منصور و او از پدرش روایت کرده است که گفت: ما در خدمت مولاناامام جعفر صادق (عليه السلام ) (درباره ظهور) صحبت می کردیم. ناگهان حضرت متوجّه ما گردید و فرمودند: ➖نه، به خدا! آنچه که شما دیدگان خود را بدان دوخته اید، پدید نمی آید، مگر بعد از ناامیدی. ➖نه به خدا! آنچه چشمان خود را به آن دوخته اید، آشکار نمی گردد؛ مگر اینکه غربال شوید. ➖نه به خدا! کسی که شما چشم به او دارید، نمی آید؛ مگر بعد از اینکه نیک و بد از هم جدا شوید. ➖نه به خدا! امری را که شما به آن چشم دوخته اید، به وقوع نمی پیوندد تا آن کسی که شقّی(و بدبخت) است، معلوم شود و کسی که سعادتمند است، شناخته شود.»(٣) پيامبرخدا(صلى الله عليه و آله)می فرمایند: آوردن كسى كه مرا ديده شگفت آور نيست بلكه شگفتى بسيار از مردمانى است كه [تنها ]برگه هايى نوشته شده(آیات و روایات) ديدند و از ابتدا تا انتها به آن، ايمان آوردند. (۴) 📚(١)تفسير العيّاشيّ : 1/6/11 ، اُنظر تمام الحديث. 📚(٢) یوم الخلاص، ج 1، ص 366 [ص 79 شیعه در عصر غیبت] 📚(٣)بحارالانوار، ج 3، ترجمه مرحوم علی دوانی، کتاب مهدی موعود. 📚(۴)كنز العمّال : 704 ✨ما را دنبال کنید👇 •┈••✾💠🍃🌺🍃💠✾••┈• ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://ht.me/hadiansari110 @hadiansari110 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄
🔶 حدیث روز (۱۳۰۳) 🔴 وقتی عالم از هیمنهٔ سپاه امام زمان به لرزه در می‌آید ...حَتَّى يُؤَيِّدَهُ اَللَّهُ بِثَلاَثَةِ أَجْنَادٍ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلرُّعْبِ. 🌕 امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند متعال حضرت قائم علیه السلام را با سه سپاه ياری می‌دهد: ➖ فرشتگان (لشکر آسمانی) ➖ مؤمنان (لشکر زمینی) ➖ ترس در دل دشمنان (لشکر غیبی و تصرفات تکوینی) 📗الغيبة (للنعمانی)، ب ۱۳، ح ۴۳ 📗تفسير البرهان، ج ۳، ص ۴۰۳ ✨ عظمت و قدرت سپاه امام مهدی الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿 ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون» (۱۵۶ بقره) در مرگ هر انسانی در زبان وابستگانش، جاری است اما متأسفانه کمتر به معنای بلند عرفانی آن توجه می‌شود؛ «إِنَّا لِلَّهِ»؛ ما، مال خدائیم نه مال خودمان؛ یعنی احساس مالکیت که ما به خود نسبت می‌دهیم، حقیقتاً مال ما نیست بلکه مالکش خدا است؛ زیرا ما عبدیم و العبد و ما فی یده کان لمولاه عبد و هرآنچه در دست دارد مال خداوند است بنابراین هستی‌ای که ما به خود نسبت می‌دهیم؛ هستی حق است که بشکل عاریه‌ای به ما انتساب یافته است؛ ولی این انتساب عاریه‌ای ما را بتوهم انداخته که خیال کنیم ما موجویتی داریم که مال خودمان است جمله «إِنَّا لِلَّهِ» به ما هشدار می‌دهد که این‌گونه مپندارید که این نسبت، حقیقی است؛ بلکه این انتساب، مجازی و قرضی است؛ و انتساب حقیقی از آن خدا است. ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۸۰) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۸۱) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۸۲) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۸۳) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۸۴) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔶 حدیث روز (۱۳۰۴) ⭕️ ما به جز دولتش نمی‌خواهیم... امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔹چون بلا و عذاب بنی‌اسرائیل به طول انجامید، چهل صبح رو به درگاه الهی آورده به گریه و زاری پرداختند؛ خداوند هم به موسی و (برادرش) هارون علیهماالسلام وحی فرستاد که آنها را از شرّ فرعون نجات می‌دهد و از صدوهفتاد سال (از چهارصد سال بلای مقدّر شده‌ی) آنان صرف‌نظر نمود. سپس حضرت فرمودند: 🔸اگر شما هم مثل آنان به درگاه پروردگار به گریه و زاری بپردازید، خداوند متعال فرج ما را نزدیک خواهد نمود؛ اما اگر چنین نباشید، امر ظهور تا پایان مدّت مقرّرش به طول خواهد انجامید. 📜 تفسیر العیاشی، ج۲، ص۱۵۴، ح۴۹ تفسیربرهان (علامه‌بحرانی)، ج۳، ص۱۲۵ ✨ما را دنبال کنید👇 •┈••✾💠🍃🌺🍃💠✾••┈• ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://ht.me/hadiansari110 @hadiansari110 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄
🔹احکام اسلامی (۲۳۸۵) ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110
🔹احکام اسلامی (۲۳۸۶) 💠 💬اگر به اموال بیت المال خسارت و ضرر زده باشیم، چگونه آنرا جبران کنیم؟ 🔹 اگر خسارت یا بدهی از اموال دولتی مختص به اداره خاصی از اداره‏های دولتی باشد بايد در صورت امکان به همان اداره برگردانيد و الا بايد به خزانه عمومی دولت واریز کنید. 👌تبصره: 1. اگر نمیداند چقدر خسارت وارد کرده باید تقریبی حساب کند. 2. باید آن خسارت را جبران کند و صرف حلالیت و رضایت گرفتن از مسول وقت یا الان کافی نیست. 3. رد مظالم نسبت به اموال اشخاص است، و اگر به اموال دولتی ضرر زده دادن رد مظالم کافی نیست. 💠 💬بر اثر غفلت و سهل انگاری یا عمدا به وسایل و اموال مردم خسارت وارد كردم، حالا كه پشيمانم براي جبران اين ها بايد چکار کنم؟ 🔹 اگر صاحب آن را مى‌شناسد بايد رضايت او را تحصيل كند ولی اگر صاحب آن مشخص نيست و يا دسترسی به او ممكن نيست باید هزینه آن را به عنوان رد مظالم با اجازه مرجع تقلید به فقير پرداخت نمايد. 👌تبصره: 1. ردّ مظالم بايد به فقير داده شود و نمی‌توان آنرا براى مسجد، حمّام، حسينيّه و غیره خرج كرد. 2. دعا کردن و استغفار کردن برای صاحب مال جایگزین رد مظالم نمی‌شود و کافی نیست. 3. رد مظالم را نمى‌تواند به واجب النفقۀ داد. 4. اگر کودکی اموال مردم را از بین ببرد بعد از بلوغش باید رضایت آنها را بدست آورد و اگر دسترسی ندارد رد مظالم بدهد. ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ https://t.me/hadiansari110 @hadiansari110