🚨 هنگام رسیدن به قدرت چگونهایم؟
حضرت آیت الله خامنهای: دو جور ممشیٰ و مسلک وجود دارد در رسیدن به قدرت. در همهی کسانی که به قدرت دست پیدا میکنند این معنا وجود دارد:
یک جور مال اهل دنیا است، که منتظرند به قدرت دست پیدا کنند، به حکومت دست پیدا کنند تا به مطامع شخصی خودشان برسند؛ یعنی [فرد] تلاش میکند برای اینکه به ریاست جمهوری برسد، [چون] در دورهی ریاست جمهوری زمینههایی فراهم میشود که زندگی او یک زندگی بهتری میشود؛ یعنی برای او رسیدن به قدرت، وسیلهای است برای رسیدن به شهوات نفسانی، برای رسیدن به مال و ثروت و شهوات و چیزهایی که نفْس او طلب میکند؛ این یک جور است که غالباً اهل قدرت این جوری بودند؛ چون غالباً اهل دنیا بودند، دنبال دنیا بودند، قدرت هم برایشان دنیا بود و نتایج آن قدرت هم برایشان جز دنیا چیز دیگری نیست. این یک نحوهی سلوک و نحوهی مشی کسانی است که به قدرت دست پیدا میکنند؛
یکی هم نحوهی مشی انبیا است: دربارهی پیغمبر [نقل شده]: یَجلِسُ جَلسَةَ العَبِیدِ یَأکُلُ اَکلَ العَبِید؛(۱) نشستنش روی زمین مثل نشستن بردهها، مثل غلامها [بود]؛ یعنی با آن عظمتی که مقام او دارد، هیچ گونه تعیّنی(۲) برای خودش قائل نبود در غذا خوردنش، رفاقت کردنش؛ یا امیرالمؤمنین [میگوید]: اَلا و اِنَّ اِمامَکُم قَدِ اکتَفىٰ مِن دُنیاهُ بِطِمرَیهِ وَ مِن طُعمِهِ بِقُرصَیه؛(۳) [این] زندگی امیرالمؤمنین است؛ این هم یک [نمونه] است. البتّه معنایش این نیست که من و شما مثل پیغمبر یا مثل امیرالمؤمنین عمل کنیم؛ [اصلاً] ما قادر نیستیم؛ خود حضرت هم میفرماید: اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلىٰ ذٰلِک؛(۴) شماها نمیتوانید این جوری رفتار کنید، وَ لٰکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهاد؛(۵) تلاش کنید؛ خطّ اصحاب قدرت دنیوی را دنبال نکنید.
📗 ۱) مستدرک الوسائل، ج ۱۶، ص ۲۲۸(با اندکی تفاوت)
۲) بزرگی، تشخّص
📙 ۳) نهج البلاغه، نامهی۴۵؛« آگاه باش امام شما از تمام دنیایش به دو جامه کهنه، و از خوراکش به دو قرص نان قناعت نموده ...»
۴) همان
۵) همان
🗓 بیانات در دیدار مسئولان نظام؛ ۱۳۹۸/۲/۲۴
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
💠 سه تکلیف دشوار مؤمنین
🔰 رهبر انقلاب در تاریخ ۱۳۸۶/۰۶/۳۱ در دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام با بیان شرح حدیثی از حضرت امام باقر علیهالسلام فرمودند:
🔸 حضرت باقر سلام الله علیه فرمود سه چیز هست که جزو تکالیف بسیار مهم و دشوار مؤمنین است؛
📌 در سه پست بعدی با این تکالیف آشنا خواهید شد.
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
1⃣ منصف و حقمدار باشیم
📃 شرح حدیث حضرت امام باقر علیهالسلام توسط رهبر انقلاب در تاریخ ۱۳۸۶/۶/۳۱
🔸 حضرت باقر علیهالسلام فرمود: سه چیز هست که جزو تکالیف بسیار مهم و دشوار مؤمنین است؛
✏️ اول اینکه انسان در قبال دیگران انصاف به خرج بدهد. آنجائی که حق به طرفِ مقابل هست و شما حق ندارید، منصفانه حق را به او بدهید. خودتان را اگر چنانچه موجب کوچک شدن است، زیر پا بگذارید.
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
2⃣ کمککار باشیم
📃 شرح حدیث حضرت امام باقر علیهالسلام توسط رهبر انقلاب در تاریخ ۱۳۸۶/۶/۳۱
🔸 حضرت باقر علیهالسلام فرمود: سه چیز هست که جزو تکالیف بسیار مهم و دشوار مؤمنین است؛
✏️ دوم مواسات ورزیدن با برادر مؤمن. مواسات با مساوات فرق دارد. مواسات یعنی کمک کردن به برادر مؤمن در همهی امور. کمک فکری، کمک مالی، کمک جسمانی، کمک آبروئی.
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
3⃣ به یاد خدا باشیم
📃 شرح حدیث حضرت امام باقر علیهالسلام توسط رهبر انقلاب در تاریخ ۱۳۸۶/۶/۳۱
🔸 حضرت باقر علیهالسلام فرمود: سه چیز هست که جزو تکالیف بسیار مهم و دشوار مؤمنین است؛
✏️ سوم در همه حال ذاکر خدای متعال باشد. آنوقت حضرت باقر ذکر را معنا کردهاند: «وقتی که میرود به سمت معصیت، ذکر خدا او را مانع بشود.
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
🖼 اطلاعنگاشت | صفات انسانساز
حضرت آیتالله خامنهای در ابتدای درس خارج فقه در روزهای ۱۲ و ۱۳ اسفند ۹۷، حدیثی از امام صادق علیهالسلام درباره خصلتهای نیک را توضیح و شرح فرمودند.
📗 امالی طوسی، مجلس یازدهم، صفحهی ۳۰۱؛ «امام صادق (ع) میفرماید: اخلاق خوب به هم وابستهاند و خدا به هر که خواهد دهد ... اداء امانت، صلهی رحم، ابراز محبّت به همسایه، پذیرایی از مهمان و بالاتر از همهی اینها حیا است.»
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
13980209_0142368.jpg
1.29M
🖼 اطلاعنگاشت | صفات انسانساز
حضرت آیتالله خامنهای در ابتدای درس خارج فقه در روزهای ۱۲ و ۱۳ اسفند ۹۷، حدیثی از امام صادق علیهالسلام درباره خصلتهای نیک را توضیح و شرح فرمودند.
📗 امالی طوسی، مجلس یازدهم، صفحهی ۳۰۱؛ «امام صادق (ع) میفرماید: اخلاق خوب به هم وابستهاند و خدا به هر که خواهد دهد ... اداء امانت، صلهی رحم، ابراز محبّت به همسایه، پذیرایی از مهمان و بالاتر از همهی اینها حیا است.»
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗑 سه ویژگی منفی که باید از خودتان دور کنید؛
سفارش نبی اکرم (ص) به امیرالمؤمنین (ع):
[یا علی!] از سه خصلت منفی بزرگ تو را نهی میکنم...
🗓 شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه؛ ۱۳۸۲/۰۶/۲۴
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
بعد از فتح طائف، غنایم زیادی به دست پیامبر رسید و او آنها را بین مسلمین تقسیم میکرد. عدهیی از مسلمانان ایمانهای راسخ داشتند، که آنها کنار بودند؛ عدهیی هم از این تازهمسلمانان و قبایل اطراف مکه و طائف بودند، که بر سر پیامبر ریختند و غنیمت خواستند؛ پیامبر را اذیت کردند، محاصره کردند؛ پیامبر میداد، میگرفتند؛ اما باز میخواستند! کار به جایی رسید که عبای روی دوش پیامبر هم به دست این عربهای تازه مسلمانِ ناهموار و خشن افتاد! اینجا هم که در اوج عزت و قدرت بود، پیامبر باز با مردم با همان رفق، با همان مدارا و با همان خوشرویی رفتار کرد؛ با خوشاخلاقی و خوشخلقی صدایش را بلند کرد و گفت: «ایهاالنّاس ردّوا علىّ بردی»؛ ای مردم! عبایم را به من برگردانید! این، وضع معاشرت پیامبر با مردم بود.
📘 بحارالانوار، ج۱۶، ص۲۲۶
🗓 بیانات در خطبههای نماز جمعه؛ ۱۳۷۰/۷/۵
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
💚 از من بندهتر کیست؟
حضرت آیت الله خامنهای: پیامبر با غلامان نشستوبرخاست میکرد و با آنها غذا میخورد. او بر روی زمین نشسته بود و با عدهیی از مردمان فقیر غذا میخورد. زن بیاباننشینی عبور کرد و با تعجب پرسید: یا رسولالله! تو مثل بندگان غذا میخوری؟! پیامبر تبسمی کردند و فرمودند: «ویحک ای عبد اعبد منّی»؛ از من بندهتر کیست؟
📗 بحارالانوار، ج۱۶، ص۲۲۵
🗓 بیانات در خطبههای نماز جمعه؛ ۱۳۷۰/۷/۵
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
[پیامبر] لباس ساده میپوشید. هر غذایی که در مقابل او بود و فراهم میشد، میخورد؛ غذای خاصی نمیخواست؛ غذایی را به عنوان نامطلوب رد نمیکرد. در همهی تاریخ بشریت، این خلقیات بینظیر است. در عین معاشرت، او در کمال نظافت و طهارت ظاهری و معنوی بود، که عبداللهبنعمر گفت: «ما رأیت احدا اجود و لا انجد و لا اشجع و لا اوضأ من رسولالله»؛ از او بخشندهتر و یاریکنندهتر و شجاعتر و درخشانتر کسی را ندیدم. این، رفتار پیامبر با مردم بود؛ معاشرت انسانی، معاشرت حَسَن، معاشرت مانند خود مردم، بدون تکبر، بدون جبروت. با اینکه پیامبر هیبت الهی و طبیعی داشت و در حضور او مردم دست و پای خودشان را گم میکردند، اما او با مردم ملاطفت و خوشاخلاقی میکرد. وقتی در جمعی نشسته بود، شناخته نمیشد که او پیامبر و فرمانده و بزرگ این جمعیت است. مدیریت اجتماعی و نظامی او در حد اعلی بود و به همه کار سر میکشید. البته جامعه، جامعهی کوچکی بود؛ مدینه بود و اطراف مدینه، و بعد هم مکه و یکی، دو شهر دیگر؛ اما به کار مردم اهتمام داشت و منظم و مرتب بود. در آن جامعهی بدوی، مدیریت و دفتر و حساب و محاسبه و تشویق و تنبیه را در میان مردم باب کرد. این هم زندگی معاشرتی پیامبر بود، که باید برای همهی ما - هم برای مسؤولان کشور، هم برای آحاد مردم - اسوه و الگو باشد.
📘 بحارالانوار، ج۱۶، ص۲۳۱
🗓 بیانات در خطبههای نماز جمعه؛ ۱۳۷۰/۷/۵
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
⛔️ دشمن از شما غفلت نمیکند
حضرت آیتالله خامنهای: بنده یک وقت عرض کردم دانشگاهها باید سیاسی باشند و دانشجو باید سیاسی باشد. معنای این حرف آن است که دانشجو باید قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد تا جبههبندیهای دنیا را بشناسد؛ تا بفهمد امروز دشمن کجاست و از کجا و با چه ابزاری حمله میکند. این، برای شما لازم است. اگر شما تلاش سیاسی، کار سیاسی، مطالعه و مباحثه سیاسی نداشته باشید، این توانایی را پیدا نمیکنید. البته توجّه داشته باشید که دشمن از همین امر استفاده نکند. دشمن با کمال هوشیاری ایستاده است. امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام فرمود: «و من نام لم ینم عنه»؛ مراقب باشید که اگر شما غفلت میکنید، دشمن از شما غفلت نمیکند. دشمن با کمال هوشیاری مراقب است.
🗓 بیانات در دیدار جمعی از دانشآموزان و دانشجویان؛ ۱۳۷۴/۸/۱۰
📗 نهجالبلاغه؛ نامه ۶۲
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
در چند دعا ازجمله دعای شریف ابیحمزهی ثمالی [آمده]: وَ لا یُنجی مِنکَ اِلَّا التَّضَرُّعُ اِلَیک، راه نجات ما تضرّع به نزد پروردگار متعال است. خب تضرّع پیش خدای متعال که مایهی نجات ما است -میگوییم «لا یُنجی مِنکَ اِلَّا التَّضَرُّعُ اِلَیک»- این تضرّع، چطور وسیلهی نجات است؟ انسانهای ضعیف هم گاهی ممکن است تضرّع کنند نزد انسانهای دیگر؛ فرق این [دو] چیست؟ فرق و تفاوت میان تضرّع عندالله و تضرّع عند «بندگان خدا» در چیست؟ مهم این است که به این نکته توجّه کنیم. تضرّع در مقابل بندگان خدا برای این است که شما دل آنکس را که پیش او تضرّع میکنید، نرم کنید؛ [امّا] تضرّع عندالله برای این است که دل خودمان را نرم کنیم؛ دل خودمان را نجات بدهیم از قساوت؛ این مایهی نجات است. اگر دل از حالت قساوت خارج شد و نرم شد، نورانیّت پیدا خواهد کرد. این نورانیّت دل است که راهها را به روی انسان باز میکند، به انسان امید میبخشد، به انسان تلاش میبخشد، انسان را در راههای صحیح و درست هدایت میکند. تقوا وقتی بود، خدای متعال هدایتش را به انسان عنایت میکند. این تقوا ناشی از همان نرمش دل و لطافت دل و نورانیّت دل است؛ اصل قضیّه این است.
📗 من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۴۹۰ (دعای ابیحمزهی ثمالی)
🗓 بیانات در دیدار مسئولان نظام؛ ۱۳۹۶/۳/۲۲
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
اوّلین توصیهی این کسانی که در راههای سلوکی حرکت میکردند و ما ارادت به اینها داشتیم و علاقهمند [اینها بودیم]، به جوانها و ما -که آنوقت جوان بودیم- همین بود که میگفتند سعی کنید از گناه اجتناب کنید.
«فَرِّق بَینی وَ بَینَ ذَنبِیَ المانِعِ لی مِن لُزومِ طَاعَتِک» که در دعای شریف ابوحمزه [هست]، یعنی اگرچنانچه انسان مبتلای به گناه شد، این گناه موجب میشود که انسان لزوم طاعت را هم از دست بدهد؛ یعنی ملازم با طاعت الهی هم نباشد؛ توفیقات از انسان گرفته میشود؛ این را در نظر داشته باشید. نماز اوّل وقت، نماز با توجّه و با حضور قلب، تلاوت قرآن، اُنس با دعا و زیارت، اینها آن چیزهایی است که برای شما برادران عزیز، خواهران عزیز، جوانهای عزیز من لازم است؛ اینها را بایستی در نظر بگیرید.
📗 مصباح المتهجّد، ج۲، ص۵۹۲
🗓 دیدار طلاب حوزههای علمیه استان تهران؛ ۱۳۹۶/۶/۶
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
...یک جملهی دیگر هم در باب مدیریت عرض بکنیم. خوب، من گاهی اوقات گلایههائی میشنوم که دوستان دولت از بعضی از دستگاههای دیگر دارند؛ خیلی اوقات هم حق با شماهاست؛ یعنی واقعاً همین جوری است که گله کردید از بعضی قوای دیگر، یا از دستگاههائی مثل نیروهای مسلح و امثال اینها؛ غالباً آدم میبیند که مسئولین اجرائی حق دارند و واقعاً حق به جانب اینهاست؛ چون من خودم هم توی دستگاه اجرائی بودم، با حجم کار و کیفیت کار آشنایم، لذا میبینم واقعاً آن گلایهها محقند؛
لیکن در عین حال که ممکن است یک موارد بیشتری را شما محق باشید، یک جاهائی هم ممکن است انتقاد وارد باشد؛ بنابراین انتقادپذیری را در خودتان نهادینه کنید.
باید جوری باشد که مسئولین دولتی انتقادپذیری را در نفس خودشان پذیرا باشند. البته این کار، سخت هم هست، اما باید با سعهی صدر برخورد کرد، که: «آلة الرّیاسة سعة الصّدر». البته ریاست به معنای آن بالانشینیها نیست. اگر بخواهید مدیریت کنید، ناچارید سعهی صدر داشته باشید و یک چیزهائی را تحمل کنید.
📙 نهج البلاغه، حکمت ۱۷۶
🗓 بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت؛ ۱۳۸۹/۶/۸
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
آنچه که در درجهی اول در ایجاد قدرت ملی مهم است، به نظر من دو چیز است: یکی علم است، یکی ایمان.
علم مایهی قدرت است؛ هم امروز و هم در طول تاریخ؛ در آینده هم همین جور خواهد بود.
این علم یک وقت منتهی به یک فناوری خواهد شد، یک وقت هم نخواهد شد. خود دانش مایهی اقتدار است؛ ثروتآفرین است؛ قدرت نظامیآفرین است؛ قدرت سیاسیآفرین است.
یک روایتی هست که میفرماید: «العلم سلطان» - علم، قدرت است - «من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه». یعنی مسئله، دو طرف دارد: اگر علم داشتید، میتوانید سخن برتر را بگوئید، دست برتر را داشته باشید - «صال» یعنی این - اگر نداشتید، حالت میانه ندارد؛ «صیل علیه».
پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت میکند؛ در سرنوشت شما دخالت میکند. گنجینهی معارف اسلامی پر است از این حرفها.
📗 شرح نهجالبلاغه، ج۲۰، ص۳۱۹
🗓 بیانات در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران؛ ۱۳۸۸/۱۱/۱۳
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
🔴 پیغمبر نمیرفت در مسجد فقط نماز بخواند
معبد در همهی ادیان هست -که مینشینند در آنجا و عبادت میکنند- لکن مسجد با معابد مسیحی و یهودی و بودایی و بعضی جاهای دیگر که ما دیدهایم یا شنیدهایم متفاوت است. در مسجد، پیغمبر اکرم نمیرفت فقط نماز بخواند و بیرون بیاید؛ کاری که برای اجتماع پیش میآمد و مهم بود، صدا میزدند: اَلصلوٰةُ جامِعَة؛ بروید به سمت محل صلات؛ برای چه؟ برای اینکه راجع به مسئلهی جنگ مشورت کنیم یا خبر بدهیم یا همکاری کنیم یا بسیج کنیم امکانات را و بقیّهی چیزها؛ و شما در تاریخ اسلام مشاهده میکنید که مساجد، مرکزی برای تعلیم بود؛ میشنویم و در روایات میخوانیم که در مسجدالحرام یا مسجدالنّبی حلقهی درس زید و عمرو و بکر از نحلههای مختلف فکری و مذهبی وجود داشت؛ معنای این خیلی متفاوت است با کلیسیا یا با کنیسهی یهودی که فقط میروند آنجا، یک عبادتی میکنند و بیرون میآیند. مسجد پایگاه است و این پایگاه بر محور ذکر و نماز است.
📗 از جمله وسائل الشّیعه، ج ۲۳، کتاب الایمان، ص ۲۴۳
🗓 بیانات در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران؛ ۱۳۹۵/۵/۳۱
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
📝 سیرهی مردمی پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم
🔹...عَن ابن عبّاس قال: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَجلِسُ عَلَی الأرض
[پیامبر] دنبال این نبود که یک فرشی، چیزی داشته باشد؛ در مسجد، در ملاقات با یک نفری که در بین راه با ایشان برخورد میکرد، و میخواست دو کلمه حرف بزند، روی زمین مینشست.
🔹وَ یَأْکُلُ عَلَی الأرض
گاهی غذایش را هم همین طور که روی زمین نشسته بود، میخورد. سفرهای بیندازند و آدابی و تشکیلاتی و حالا یک بشقابی، کاسهای، چیزی مثلاً؛ نه، همین طور روی زمین مینشستند و غذای سادهای میل میکردند.
🔹وَ یَعتَقِلُ الشَّاة
گوسفندی فرضاً داشتند، ریسمان گوسفند را دستشان میگرفتند. «یَعتَقِل» از «عِقال کردن» است دیگر، یعنی آن را نگه داشتن، گوسفند را نگه میداشتند. خب، این خلاف شأن است دیگر؛ ماها اگر باشیم، حالا یک گوسفندی هم داشته باشیم، دستمان نمیگیریم توی خیابان و کوچه. این بزرگوار میکردند این کار را.
🔹وَ یُجِیبُ دَعوَةَ المَملُوکِ عَلَی خُبزِ الشَّعِیر
گاهی یک غلامی مثلاً نشسته بود یک جایی روی زمین و داشت نان جوی میخورد؛ حضرت عبور میکردند، تعارف میکرد، آقا! بفرمایید؛ مینشستند حضرت پهلوی او. نمیگفتند شأن ما نیست، نمیشود، مناسب نیست.
📗 امالی طوسی، مجلس چهاردهم، ص ۳۹۳؛ «ابن عبّاس گوید: پیامبر خدا (صلّی اللّه علیه و آله) بر زمین مینشست، و بر زمین غذا میخورد، و گوسفند به دستشان میگرفت، و دعوت بردهای را به نان جوین میپذیرفت.
🗓 شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه؛ ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
انسان نماز را خوب بخواند، با توجه بخواند، حضور قلب داشته باشد. حضور قلب یعنی انسان از آنچه که میگوید و آنچه که در ذهنش میگذرد و بر زبانش جاری میشود، غافل نباشد؛ اینجور نباشد که نفهمد.
مثلاً من که حالا دارم با شما حرف میزنم، خب، شما مخاطبید. انسان توجه دارد که یک مخاطبی دارد و دارد گوش میکند و دارد حرف میزند. در نماز هم همین جور باشد؛ یک مخاطبی داشته باشیم، با او حرف بزنیم.
من حتّی عرض میکنم اگر کسی معنای نماز را هم نداند، اصلاً هیچ نداند معنای این عبارات چیست، اما همین قدر بداند دارد با یکی حرف میزند، دارد با خدا حرف میزند، این قضیه انسان را نزدیک میکند - «قربان کلّ تقىّ» - این خودش مقرب است؛ تا اینکه حالا مثل ماها که معنایش را میدانیم و تفسیرش را میدانیم و چندین کتاب دربارهاش خواندهایم، اما وقتی که نماز میخوانیم، بالمرّه یادمان میرود که چه کار داریم میکنیم.
📗 نهجالبلاغه، حکمت ۱۳۴
🗓 بیانات پس از اقامه نماز در جمع برخی از شخصیتهای فرهنگی سیاسی؛ ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
📌 مشکل کار ما این است
...همچنین یاد کنیم از مرحوم آقای نجومی (رضوان الله علیه)؛ عالم، فاضل، درسخوانده، زحمتکشیده، در عین حال یک قلهی هنری و حقیقتاً یک هنرمند.
بعد از انقلاب، قبل از دورهی ریاست جمهوری، من یکی از سفرهائی که به کرمانشاه آمدم، منزل ایشان رفتم و کارهای هنریاش را از نزدیک دیدم. بعد هم پس از رحلت امام، ایشان یکی از کارهایش را برای من فرستاده بود.
من از ایشان درخواست کردم که این حدیث شریف را: «من نصب نفسه للنّاس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره» برای من بنویسید تا جلوی چشم من باشد؛ فراموش نکنیم وظیفهی تعلیم خودمان را.
ایشان با یک خط بسیار زیبائی نوشتند، من هم تابلو کردم و توی اتاق جلوی چشم من است. «من نصب نفسه للنّاس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره»؛ اگر این تعلیم انجام گرفت، تعلیم غیر، آسان خواهد شد؛ مشکل کار ما این است.
📗 حکمت ۷۳ نهج البلاغه
🗓 بیانات در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه؛ ۱۳۹۰/۷/۲۰
📜 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب
🔵 http://eitaa.com/joinchat/3953262592C3bb15b9877
هدایت شده از المُقاوَمَةُ
قسم به خون خدا، زنده است نصرالله
قسم که در دل ما زنده است این باور
قسم به حق که شهادت سزای خوبان است
برایِ سیدِ عاشق چه بود از این بهتر
#سید_حسن_نصرالله