eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
299 دنبال‌کننده
186 عکس
70 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
اتفاقات‌دوران‌غیبت ┅═✧❁حال قرآن در نزد مردم❁✧═┅ 🔹نماند از قرآن مگر رسم او. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸قرآن مهجور و متروک گردد. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹از قرآن نشناسند مگر خط او و حروف او را. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸به قرآن استخفاف کنند (سبک شمارند). ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹شنیدن قرآن بر مردم سنگین، و شیندن باطل، سبک و آسان باشد. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸قرآن را نشناسند مگر به صدای نیک. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹غنا و آوازه خوانی به قرآن کنند. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸قرآن را مزامیر خود سازند (یعنی ابزار غنا قرار دهند). ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹جمعی قرآن را برای غیر خدا بیاموزند و آن را مزمار خود کنند. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸قرآن را زینت و زیور کنند (یعنی جلد وکاغذش را). ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹قرآن کهنه گردد و در او احداث کنند چیزی که در او نیست و بر وفق هواها توجیه و تاویل کنند. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸هیچ چیزی مهجورتر از قرآن نباشد [اگر] که او را چنانکه حق است و سزاوار او است تلاوت کنند، و هیچ چیزی پرفروش تر و گران‌تر از قرآن نباشد اگر او را از مورد خود تحریف و به غیر مورد تاویل کنند. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔹قرآن را حاملین او پشت سر افکنند و حافظان او را فراموش کنند، تا اینکه هواها، ایشان را از راه خدا منحرف کند و همان را اولاد از پدران به میراث بیاموزند و قرآن را به تحریف از روی دروغ و تکذیب عمل کنند. پس قرآن را به بهای کمی فروشند و نسبت به او بی میل و رغبت گردند. پس قرآن و اهل او در آن زمان مطرود و رانده شده و هیچ کس حرمت این دو را نمی‌دارد. ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ 🔸وارد می شود بر ایشان واردی و داخل می شود به مجلسشان داخلی برای این که حکمی از قرآن بشنود، هنوز در جای خود قرار نگرفته و مطمئن ننشسته که از دین خارج می شود، او را از دین پادشاهی به دین پادشاه دیگر، از حکومت شاهی به حکومت شاه دیگر و از اطاعت شاهی به اطاعت شاه دیگر و از عهد وپیمان شاهی به عهد و پیمان شاه دیگر منتقل سازند (مقصود آن است که مجالسشان اسمش قرآن و تفسیر قرآن است و باطنش دعوت به این و آن یا تاویل بر مقاصد و هواها است). ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ کتاب‌مهدی‌منتظر نوشته‌شیخ‌جوادخراسانی انتشارات‌نورالکتاب،مشهد صفحه۱۰۳ ┄┄┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄┄┄ @hadise_shia
📚 داستان فطرس 🔹شیخ صدوق در کتاب امالی در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل می کند: 🔸فُطرُس، یکی از فرشتگان حامل عرش در انجام وظیفه اش سُستی کرد، بالهایش شکسته و به جزیره ای در زمین تبعید شد. وی ۷۰۰ سال به عبادت خدا مشغول بود تا امام حسین علیه‌السلام به دنیا آمد. جبرئیل با هفتاد هزار فرشته جهت تبریک این میلاد به زمین نازل شدند، وقتی از کنار فطرس گذشتند او از علت نزول آنان جویا شد و از آنان خواست تا وی را با خود ببرند. جبرئیل نزد پیامبر علیه و آله السلام برای وی میانجیگری کرد. با پیشنهاد پیامبر، فطرس خود را به قنداقه امام حسین مالید و خداوند بال هایش را بهبود بخشیده و او را به جایگاه اولیه اش بازگرداند. 📚وظیفه سلام رسانی فطرس 🔹فطرس پس از بهبودی و عروج به آسمان به رسول خدا خبر از شهادت فرزندش حسین داده و می گوید به جبران این شفاعت، زیارت هر زائر و سلام و صلوات هر سلام دهنده ای را به امام حسین برساند. 📚سایر نام های فطرس 🔺عتیق الحسین 🔹در برخی روایات از فطرس به نام «عَتیقُ الحسین» یعنی آزاد شده حسین یاد شده است. گویا این لقب را خودش گذاشته است زیرا در دعایی می گوید: 🔸«مَنْ مِثْلی وَ اَنا عَتیقُ الْحُسَینِ وَ اَبوهُ عَلِی بْنُ اَبی طالبٍ وَ اُمُّهُ فاطمةُ وَ جَدُّهُ رسول الله» 🔹چه کسی مثل من است، من آزاد شده حسینم، حسینی که پدرش علی بن ابی طالب و مادرش فاطمه و پدربزرگش رسول خداست. 🔺صلصائیل 🔸مطابق بعضی از روایات، نام این فرشته «صَلْصائیل» بود. در این گزارش، پیامبر در دعا برای شفای وی از این نام یاد می کند: «اَللّهُمَّ اِنّی أسْألُکَ بِحَقِّ ابْنی الْحُسَینِ اَنْ تَغْفِرَ لِصَلْصائیلَ خَطیئَتَهُ وَ تَجْبُرَ کَسْرَ جَناحَهُ وَ تَرُدَّهُ اِلی مَقامِهِ مَعَ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ» 🔹خدایا! به حقّ پسرم حسین از درگاهت می خواهم که گناه صلصائیل را بخشیده و بال و پرش را سلامت بخشی و او را به مقام (نخستینش) به فرشتگان مقرّب بازگردانی. 📚فطرس در دعا 🔸داستان فطرس از شهرت زیادی برخوردار است و کتاب های دعا مانند مفاتیح الجنان در دعای روز سوم شعبان از وی یاد کرده و آورده اند: «وَ عَاذَ فُطْرُسَ بِمَهْدِهِ فَنَحْنُ عَائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ وَ نَنْتَظِرُ أَوْبَتَهُ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِین». 📚برتری امامان بر فرشتگان 🔹علامه مجلسی در بحار الانوار بابی با عنوان «برتری پیامبر و اهل بیت بر فرشتگان» آورده و یکی از دلایل این برتری را داستان فطرس دانسته است. 📚نقد و بررسی 🔸داستان فطرس با ابهاماتی روبروست، از جمله نظریه عصمت فرشتگان با این جریان ناسازگاری دارد، آقای جوادی آملی این داستان را نپذیرفته و معتقد است: جریان فطرس به اثبات نیاز دارد؛ زیرا فطرس واژه ای یونانی است و در دعای سوم شعبان هم فرشته خوانده نشده است. بلکه به این صورت آمده "و عاذَ فُطرُسُ بِمَهدِهِ"؛ یعنی فطرس به گهوارۀ امام حسین پناه برد. از سوی دیگر سند این دعا هم باید تحقیق شود و میزان اعتبارش به دست آید. 📚عصمت فرشتگان 🔹با توجه به آیه ۶ سوره تحریم بعضی قائل به عصمت فرشتگان هستند: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ نَارً ا وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ یفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ ﴿۶﴾ 🔸ای کسانی که ایمان آورده اید، خودتان و کسانتان را از آتشی که سوخت آن، مردم و سنگهاست حفظ کنید. بر آن [آتش] فرشتگانی خشن [و] سختگیر [گمارده شده ] اند. از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپیچی نمی کنند و آنچه را که مأمورند انجام می دهند.) 🔹برخی این نظریه را نپذیرفته و معتقدند ظاهر آیه، «یفْعَلُونَ ما یؤْمَرُونَ» نشان می دهد که فرشتگان قدرت بر گناه دارند، اما گناه نمی کنند. 🔸آقای طباطبایی تکلیف فرشتگان را تکوینی می داند نه تشریعی. بنا بر گفتۀ وی، در این قبیل تکالیف، تمرّد معنا ندارد. 🔹آقای مطهری بین فرشتگان تفکیک قائل شده و بعضی از آنان را زمینی می دانسته که تکلیف پذیرند. 🔸آقای جوادی آملی نیز با پذیرفتن این نظریه، احتمال می دهد فطرس از نوع فرشتگان زمینی باشد که با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت دارند. 📚ترک اولی 🔹برخی نیز نافرمانی فطرس را ترک اولی دانسته اند، بدین معنا که آنان در اجرای دستورات الهی عملی را که دارای اولویت بود رها کرده و به سوی عمل کم اولویت رفته اند، یا انجام عملی را در وقتی و شرایطی که اولویت بیشتری داشته، رها کرده و در شرایط و وقت دیگری به جای آورده اند. بدین جهت مجازات و تنبیه شده اند. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺چرا با اين كه مبناى آقاى وكيلى وحدت شخصى وجود - مبناى صوفّيه - است ولى در مباحث مختلف بر اساس مبناى فلسفى يعنى عليّت و تشكيك در وجود مشى كرده است؟ با اين كه ميان اين دو مبنا تفاوت زيادى است كه يكى از آن‌ها اين است كه قائل به تشكيك، دوئيت واقعى و حقيقى ميان علّت و معلول را به رسميت مى شناسد ولى قائل به نظريه وحدت شخصى وجود آن را شرك مى داند. 🔺پاسخ اين سؤال زمانى روشن مى شود كه نگاهى به روش ملاّصدرا در مباحث معارفى داشته باشيم. وى با اين كه در آخر بحث، قول صوفّيه كه همان وحدت شخصى وجود است را مى پذيرد [۱] ولى در بسيارى از موارد با مبناى عليّت و تشكيك در وجود مشى مى كند. 🔺ملاّصدرا به صراحت مى گويد كه انگيزه او از مشى فلسفى در ابتدا و وسط بحث به جهت آن است كه مخاطب، مطالب وى را مستبعد نشمرد [۲]. بنابراين، روش فلسفى، ترفند خوبی براى مطالب صوفّيه در اذهان مخاطبين مى باشد. ملاّصدرا با همين روش، مبناى صوفّيه (یعنی وحدت شخصى وجود) را در آثارش مطرح كرده يعنى گام به گام مقصودش را به مخاطب القاء مى كند زیرا اگر در همان مرحله‌ی نخست مى گفت تمام ممكنات، امور عدمى هستند و وجود واحد شخصى همه جا را پُر كرده است «ولا موجود سوى اللّه» و هر آنچه مشاهده مى كنيد سراب، مجاز و اعتبارى است، مخاطبين هيچ گاه دعاوى را او را نمى پذيرفتند و انكارش مى كردند. 🔺آقاى وكيلى نيز به پيروى از روش ملاّصدرا، در كتاب هفت روز در بهشت (خداشناسى)، ابتدا برهان نظم و برهان فطرت و وجوب و امكان را مطرح مى كند كه همگى حاكى از دوئيت ميان علّت و معلول است. 🔺در كتاب معلم (خداشناسى) نيز به همين منوال برهان نظم و فطرت و وجوب و امكان را مطرح مى كند سپس از ص ۲۲۳ تا ۲۲۵ به صراحت مبناى صوفّيه (یعنی وحدت شخصى وجود) را براى معلم و استاد توضيح مى دهد تا او نيز به شاگردان القاء كند. --------------------------------------------------- [۱] فكذلك هدانى ربى بالبرهان النير العرشى إلى صراط مستقيم من كون الموجود والوجود منحصرة فى حقيقة واحدة شخصية لا شريك له فى الموجودية الحقيقية ولا ثانى له فى العين وليس فى دار الوجود غيره ديار. اسفار، ج ۲، ص ۲۹۲. [۲] سلكنا اوّلاً مسلك القوم فى أوائل الأبحاث و أواسطها، ثم نفترق عنهم فى الغايات لئلاّ تنبوا الطبائع عما نحن بصدده فى اوّل الأمر، بل يحصل لهم الاستيناس به، و يقع فى اسماعهم موقع القبول. اسفار، ج ۱، ص ۸۵ @hadise_shia