eitaa logo
احادیث ناب
245 دنبال‌کننده
397 عکس
11 ویدیو
5 فایل
hadise nab
مشاهده در ایتا
دانلود
💙رسول اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله: 💎 زياد بگير تا خداوند، عمرت را زياد كند. 📚 امالى (مفيد) ص 60، ح
💠اهل معـرفت برای رسیـدن به سعـادت دو راه را به‌شدت موثر می‌دانند: 1️⃣ احسان به پدر و مادر 2️⃣ نماز اول وقت ✍️ آیت الله مجتهدی (ره)
امام علي عليه السلام : لَيـْسَ الْخـَيـْرُ اَنْ يـَكـْثـُرَ مـالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لكـِنِ الْخـَيـْرُ اَنْ يـَكـْثـُرَ عـِلْمـُكَ وَ اَنْ يـَعـْظـُمـَ حِلْمُكَ. امام علي عليه السلام : خير ـ و ارزش ـ نه آن است كه مال و فرزندت فراوان شود بلكه خير ـ واقعى ـ آن است كه دانشت فراوان و حلم و بردباريت بزرگ و افزون گردد. نهج البلاغه ، ح 91، ص 1128.
الإمام الباقر عليه السلام : أعينونا بِالوَرَعِ ، فَإِنَّهُ مَن لَقِيَ اللّه َ عَزَّوجَلَّ مِنكُم بِالوَرَعِ كانَ لَهُ عِندَ اللّه ِ فَرَجٌ ، وإنَّ اللّه َ عَزَّوجَلَّ يَقولُ : «مَن يُطِعِ اللّه َ والرَّسولَ فَاُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أنعَمَ اللّه ُ عَلَيهِم مِنَ النَّبِيّينَ وَالصِّدّيقينَ والشُّهَداءِ والصّالِحينَ وحَسُنَ اُولئِكَ رَفيقًا النساء : 69 . فَمِنَّا النَّبِيُّ ومِنَّا الصِّدّيقُ وَالشُّهَداءُ وَالصالِحونَ امام باقر عليه السلام : ما را با پارسايى (خود) يارى رسانيد، زيرا هر كس از شما خداى عز و جلرا با پارسايى ديدار كند، او را نزد خداوند گشايش باشد و خداى عز و جلمى فرمايد: «و آنها كه از خدا و رسول فرمان برند در زمره كسانى خواهند بود كه خدا ايشان را گرامى داشته است (يعنى) با پيامبران و صدّيقان و شهيدان و شايستگان اند و چه نيكو همدمانى هستند اينان» . پيامبر از ماست و صدّيق و شهيدان و شايستگان (نيز) از ما هستند. الكافي : 2 / 78 / 12 عن أبي الصباح الكنانيّ .
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّ المؤمنَ أشدُّ مِن زُبَرِ الحديدِ ، إنّ زُبرَ الحديدِ إذا دَخلَ النّار تَغيّرَ ، وإنّ المؤمنَ لو قُتِلَ ثُمّ نُشِرَ ثُمّ قُتِلَ لم يَتغيّرْ قلبُهُ . امام صادق عليه السلام : مؤمن از پاره هاى آهن محكمتر است؛ پاره هاى آهن هر گاه در آتش نهاده شود تغيير مى كند اما اگر مؤمن بارها كشته و زنده شود دلش تغييرى نمى كند. بحار الأنوار : 67 / 303 / 34 . به کانال احادیث ناب بپیوندید 👇 http://eitaa.com/joinchat/4096458768C8aa1ef4aa9
امام كاظم عليه السلام : مَن استَوى يَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ و مَن كانَ آخِرُ يَومَيهِ شَرَّهُما فَهُوَ مَلعونٌ و مَن لَم يَعرِفِ الزِّيادَةَ في نَفسِهِ فَهُوَ في نُقصانٍ و مَن كانَ إلَى النُّقصانِ فَالمَوتُ خَيرٌ لَهُ مِنَ الحَياةِ ؛ امام كاظم عليه السلام : كسى كه دو روزش با هم برابر باشد، زيان كار است. كسى كه امروزش بدتر از ديروزش باشد ، از رحمت خدا به دور است . كسى كه رشد و بالندگى در خود نيابد ، به سوى كاستى ها مى رود و آن كه در راه كاستى و نقصان گام بر مى دارد مرگ برايش بهتر از زندگى است . بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 327 . به کانال احادیث ناب بپیوندید 👇 http://eitaa.com/joinchat/4096458768C8aa1ef4aa9
عنه صلي الله عليه و آله: ثَلاثَةٌ يُحِبُّهَا اللّه ُ : قِلَّةُ الكَلامِ ، وقِلَّةُ المَنامِ ، وقِلّةُ الطَّعامِ . ثَلاثَةٌ يُبغِضُهَا اللّه ُ : كَثرَةُ الكَلامِ ، وكَثرَةُ المَنامِ ، وكَثرَةُ الطَّعامِ . رسول خدا صلي الله عليه و آله : خداوند ، سه چيز را دوست مى دارد : كم گويى ، كم خوابى و كم خورى ؛ و سه چيز را خداوند دشمن مى دارد : پُرگويى ، پُرخوابى و پُرخورى . تنبيه الخواطر : 2 / 213 . به کانال احادیث ناب بپیوندید 👇 http://eitaa.com/joinchat/4096458768C8aa1ef4aa9
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آن حضرت فرمود: «روز غدیرخم، برترین و بالاترین عیدهای امت من است. روزی است که خدای متعال مرا مأمور کرد برادرم، علی بن ابی طالب را چون نشانه ای بر امتم نصب کنم تا پس از من، با او راه را بیابند و روزی است که خداوند دین مرا کامل و نعمتش را بر امت تمام کرد و راضی شد که اسلام دین آنها باشد». آن حضرت به امیرمؤمنان، علی(ع) وصیت کرد که این روز را عید بگیرد و فرمود: «پیامبران نیز چنین می کردند و به جانشینان خود وصیت می کردند که این روز را عید بگیرند.» همچنین پس از اعلام این روز به عنوان عید، خطاب به مسلمانان فرمود: «هَنِّئُونی، هَنِّئُونی اِنَّ اللّهَ تَعالی خَصَّنی بِالنَّبُوهِ وَ خَصَّ اَهْلَ بَیْتی بِالاِمامَهِ؛ به من شادباش گویید، همانا خدای تعالی مرا به نبوت و خاندانم را به امامت برگزید». به کانال احادیث ناب بپیوندید 👇 http://eitaa.com/joinchat/4096458768C8aa1ef4aa9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الإمام الحسين عليه السلام : أحِبّونا بِحُبُّ الإِسلامِ ، فَإِنَّ رَسولَ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قالَ : لا تُعَرِّفوني فَوقَ حَقّي ؛ فَإِنَّ اللّه َ تَعالَى اتَّخَذَني عَبدًا قَبلَ أن يَتَّخِذَني رَسولاً امام حسين عليه السلام : ما را به عشق اسلام دوست بداريد؛ زيرا رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: مرا بيش از آن چه سزاوارم معرفى نكنيد؛ چرا كه خداوند متعال پيش از آن كه مرا به رسالت برگزيند، به بندگى برگزيد. المعجم الكبير : 3 / 128 / 2889 عن يحيى بن سعيد عن الإمام زين العابدين عليه السلام . به کانال احادیث ناب بپیوندید 👇 http://eitaa.com/joinchat/4096458768C8aa1ef4aa9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مقطع قدیم من حرم الإمام علي عليه السلام. 🔅 کلیپی قدیمی از حرم امام علی علیه السلام.
قالَ الاِمامُ الْعَسكَرىّ عليه السلام : قَلْبُ الاَْحْـمَقِ فى فَـمِهِ وَ فَمُ الْحَـكيمِ فى قَـلْبِهِ. امام عسكرى عليه السلام فرمود: قلب و دل احمق در دهان اوست و دهان انسان حكيم در (اختيار) قلب اوست. (يعنى انسان نادان نسنجيده حرف مى زند وانسان خردمند وحكيم پس از انديشه صحبت مى كند.) بحارالانوار 78: 374 ح 21 به کانال احادیث ناب بپیوندید 👇 http://eitaa.com/joinchat/4096458768C8aa1ef4aa9
عنه عليه السلام : إنّ تَقوَى اللّه ِ مِفتاحُ سَدادٍ ، وذَخيرَهُ مَعادٍ ، وعِتقٌ مِن كُلِّ مَلَكَةٍ ، ونَجاةٌ مِن كُلِّ هَلَكَةٍ ، بِها يَنجَحُ الطّالِبُ ، ويَنجو الهارِبُ ، وتُنال الرَّغائبُ . امام على عليه السلام : تقواى خدا كليد پاكى و درستى و اندوخته اى براى بازگشتگاه و باعث آزادى از هر بندگى و رهايى از هر نابودى است. به وسيله تقواست كه جوينده به مطلوبش مى رسد و گريزانِ [از عذاب و كيفر الهى] رهايى مى يابد و به خواست ها رسيده مى شود. نهج البلاغة : الخطبة 230. به کانال احادیث ناب بپیوندید 👇 http://eitaa.com/joinchat/4096458768C8aa1ef4aa9
امام حسين عليه السلام : اَ يُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى الْمَكارِمِ وَ سارِعوا فِى الْمَغانِمِ وَ لا تَحْتَسِبوابِمَعْروفٍ لَمْ تَجْعَلوا... ؛ امام حسين عليه السلام : اى مردم در خوبى ها با يكديگر رقابت كنيد و در كسب غنائم (بهره گرفتن از فرصت ها)شتاب نماييد و كار نيكى را كه در انجامش شتاب نكرده ايد، به حساب نياوريد. بحارالأنوار، ج 78، ص 121، ح 4 به کانال احادیث ناب بپیوندید 👇 http://eitaa.com/joinchat/4096458768C8aa1ef4aa9
حسین رحماندوست, [۲۰.۰۷.۲۳ ۰۳:۴۹] امام حسين عليه السلام : اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْمَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ؛ امام حسين عليه السلام : به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيلهزندگى آنهاست، دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى شوند. تحف العقول، ص 245 به کانال احادیث ناب بپیوندید 👇 http://eitaa.com/joinchat/4096458768C8aa1ef4aa9
امام حسين عليه السلام : اَلاستِدراجُ مِنَ اللّه ِ سُبحانَهُ لِعَبدِهِ أن يُسبِغَ عَلَيهِ النِّعَمَ ويَسلُبَهُ الشُّكرَ؛ امام حسين عليه السلام : خدعه (و مهلت دادن) خدا به بنده آن است كه نعمت فراوان ومستمر به او رساند و سپاسگزارى را از او بگيرد. تحف العقول
الإمامُ الحسينُ عليه السلام : أكُونُ أوَّلَ مَن يَنشَقُ الأرضُ عَنهُ ، فَأخرُجُ خَرجَةً يُوافِقُ ذلكَ خَرجَةَ أميرِالمؤمنينَ وقيامَ قائِمِنا . امام حسين عليه السلام : من نخستين كسى هستم كه وقتى زمين شكاف مى خورد از آن بيرون مى آيم و اين همزمان است با رجعت اميرالمؤمنين و قيام قائم ما . بحار الأنوار : 53/ 62/ 52
امام حسين عليه السلام : إنَّ شيعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ؛ امام حسين عليه السلام : بى گمان شيعيان ما، دل هايشان از هر خيانت، كينه، و فريبكارى پاك است. بحار الأنوار، ج 68، ص 156، ح 11. به کانال احادیث ناب بپیوندید 👇 http://eitaa.com/joinchat/4096458768C8aa1ef4aa9
امام حسين عليه السلام : ـ فى بَيانِ ما يَحْدُثُ فى زَمَنِ ظُهورِ الاِْمامِ الْحُجَّةِ عليه السلام ـ : وَ لَتَنْزِلَنَّالْبَرَكَةُ مِنَ السَّماءِ اِلَى الاَْرْضِ حَتّى اِنَّ الشَّجَرَةَ لَتَقْصِفُ مِمّا يَزيدُ اللّه ُ فيها مِنَ الثَّمَرَةِوَ لَتُؤْكَلُ ثَمَرةُ الشِّتاءِ فِى الصَّيْفِ وَ ثَمَرَةُ الصَّيْفِ فِى الشِّتاءِ وَ ذلِكَ قَوْلُهُ تعالى: «وَلَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرى آمَنوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الاَْرْضِ وَلكِنكَذَّبُوا»؛ امام حسين عليه السلام : در بيان آنچه هنگام ظهور امام زمان عليه السلام رخ مى دهد : بركت از آسمان به سوى زمينفرو مى ريزد، تا آن جا كه درخت از ميوه فراوانى كه خداوند در آن مى افزايد، مى شكند.(مردم) ميوه زمستان را در تابستان و ميوه تابستان را در زمستان مى خورند و اينمعناى سخن خداوند است كه: (و اگر مردمِ آبادى ها ايمان مى آوردند و تقوا پيشهمى كردند، بركت هايى از آسمان و زمين به روى آنان مى گشوديم، ليكن تكذيب كردند). مختصر بصائر الدرجات، ص 51
حسین رحماندوست, [۰۸.۰۸.۲۳ ۰۳:۵۹] الزهد عن عبداللّه بن سنان : سَمِعتُ أبا عَبدِاللّه ِ عليه السلام يَقولُ : دَخَلَ عَلَى النَّبِي صلي الله عليه و آله رَجُلٌ وهُوَ عَلى حَصيرٍ قَد أثَّرَ في جِسمِهِ ، ووِسادَةِ ليفٍ قَد أثَّرَت في خَدِّهِ . فَجَعَلَ يَمسَحُ ويَقولُ : ما رَضِيَ بِهذا كِسرى ولا قَيصَر ، إنَّهُم يَنامونَ عَلَى الحَريرِ وَالدّيباجِ وأنتَ عَلى هذَا الحَصيرِ؟! قالَ : فَقالَ رَسولُ اللّه صلي الله عليه و آله : لاَءَنا خَيرٌ مِنهُما وَاللّه ِ ، لاَءَنَا أكرَمُ مِنهُما وَاللّه ِ ، ما أنَا وَالدُّنيا ، إنَّما مَثَلُ الدُّنيا كَمَثَلِ رَجُلٍ راكِبٍ مَرَّ عَلى شَجَرَةٍ ولَها فَيءٌ فَاستَظَلَّ تَحتَها ، فَلَمّا أن مالَ الظِّلُّ عَنهَا ارتَحَلَ فَذَهَبَ وتَرَكَها . الزهد حسين بن سعيد ـ به نقل از عبداللّه بن سنان ـ شنيدم امام صادق عليه السلام مى فرمود : مردى بر پيامبر صلي الله عليه و آله وارد شد ، در حالى كه ايشان بر بوريايى خفته بود و بالشى از ليف خرما زيرِ سر داشت و اثر [زِبرىِ] آن بوريا و بالش بر بدن و گونه پيامبر صلي الله عليه و آله مانده بود. مرد ، شروع به دست كشيدن [بر جاى بوريا] كرد و مى گفت: كسرا و قيصر به اين چيزها رضايت ندارند. آنان بر بستر حرير و ديبا مى خفتند و تو بر چنين بوريايى؟! پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «سوگند به خدا كه من از آنها بهترم. به خدا سوگند كه من ، از آنان گرامى ترم. مرا چه به دنيا؟ حكايت دنيا، در حقيقت، حكايت مردى سواره است كه از درختى مى گذرد و آن درخت را سايه اى است و در سايه آن ، فرود مى آيد و چون سايه اش مى رود ، او مى كوچد و مى رود و درخت را رها مى كند». الزهد للحسين بن سعيد : ص 50 ح 134 عن عبد اللّه بن سنان ، بحار الأنوار : ج 73 ص 126 ح 124 .
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مِنَ العَناءِ أنَّ المَرءَ يَجمَعُ مالا يَأكُلُ ويَبنِي ما لا يَسكُنُ ، ثُمّ يَخرُجُ إلى اللّه ِ تعالى لا مالاً حَمَلَ ، ولا بِناءً نَقَلَ ! امام على عليه السلام : يكى از رنجها اين است كه انسان چيزى را فراهم آورد كه نمى خورد و بنايى بسازد كه در آن سكونت نمى كند و سپس به جانب خداوند متعال مى رود در حالى كه نه مالى با خود مى برد و نه ساختمانى منتقل مى كند! نهج البلاغة : الخطبة 114 .