🔶 بخش سوم: مهاجرت به قم
🔹 ایشـان پـس از ورود بـه شـهر مقدس قـم ابتدا نـزد اسـتادانی همچون: آقا سـید علی محقق داماد و آیت الله علوی گرگانی تتمه درس سـطح را که شـامل بخشـی از مکاسـب و کفایـه بـود خواندند و سـپس در درس خارج حضـرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در فقـه و اصـول، آیت ّ الله العظمـی مـکارم شـیرازی در اصـول، آیت الله العظمی جناتی شـاهرودی و آیت ّ الله العظمـی میرزا هاشـم آملی در فقه شـرکت کردند. ایشـان در کنـار فقـه و اصـول، از محضـر اسـتاد بـزرگ اخـلاق و معنویـت، آیت ّ اللـه سـیدرضا بهاء الدینـی و سـالک الی ّ الله و عـارف باللـه مرحـوم حیدرآقـا معجـزه تهرانـی اسـتفاده های زیـادی کردنـد.
#استاد_حسن_رمضانی
@hadisesahar
🔶 بخش چهارم: استاد و علامه حسن زاده آملی (ره)
🔹در این میان، اصلی تریـن و مهمتریـن اسـتاد ایشـان در اخـلاق، فلسـفه و عرفان، افتخـار حوزه هـای علمیـه شـیعه و اسـلام آیت ّ اللـه علامـه حسـن حسـن زاده آملـی (ره) بوده اسـت و اسـتاد با حضـرت علامه، رابطـه نزدیکی داشـتند.
علامـه حسـن زاده آملـی در سـال ۱۳۷۳ شمسی در مقدمه ای بـر کتاب «مـروری بر آثار اسـتاد علامه حسـن زاده آملـی»، اسـتاد رمضانی را چنیـن وصف می کننـد: «از آغاز تـا انجـام آن را دیـده ام و بر حسـن صنیعت مؤلـف آن آفرین گفته ام. البتـه انجاز چنین امـری بلکـه به مراتـب فراتـر آن را از مثـل ایشـان توقـع دارم، چـه اینکـه در تحلـی به منقبتیـن علـم و عمـل مورد اعتماد من اسـت؛ و سـالیانی در محاضـر دروس و بحثم بـه حـدت دقت و جـودت قریحه و حسـن سـلیقه و اسـتقامت فکرتش آ گاهـی یافتم و خـود اکنـون از فضـلای گرانقـدر حـوزه اسـت، و بحمد اللـه سبحنه به تدریس و تعلیم اشتفال دارد وفقه الله المتعالی الـی مرضاته.»
#استاد_حسن_رمضانی
@hadisesahar
🔶 تأدیب اخلاقی
🔹استاد حسن رمضانی:
استاد حسن زاده آملی (ره) می فرمود: رساله اى در امامت نوشتم چون به پايان رسيد آن را به حضور شريف استاد علامه طباطبائى صاحب تفسير الميزان رضوان الله تعالى عليه ارائه دادم. مدتى در نزد او بود و لطف فرمودند و يك دوره تمام آن را مطالعه فرمودند. در يك جاى آن رساله دعاى شخصى درباره خودم كرده بودم كه: "بار خدايا مرا به فهم خطاب محمدى صلى الله عليه و آله اعتلاء ده". در هنگام رد رساله به اينجانب ایشان فرمودند: آقا تا من خودم را شناختم دعاى شخصى در حق خودم نكردم، بلكه دعايم عام است!
اين تأديب اخلاقى بسيار در من اثر گذاشت.
(حدیث سهر، ص۲۵۱)
#علامه_طباطبائی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
@hadisesahar
🔶 بروی و برنگردی!
🔹استاد حسن رمضانی:
روزی اسـتاد حسـن زاده آملـی (ره) فرمودنـد: شـخصی بـه خدمـت مرحوم حضـرت آقـای سـیدعبدالکریم کشـمیری رسـید و به ایشـان عـرض کـرد: آقا من میخواهـم بـه حـج بـروم، لـذا سفارشـی بفرماییـد کـه در ایـن سـفر برایـم مفیـد و کارسـاز باشـد. ایشـان فرمودنـد: امیدوارم بـروی و برنگردی! آن شـخص از شـنیدن ایـن سـخن جـا خـورده و مـراد آقـای کشـمیری را نفهمیـد.
آقـای کشـمیری در توضیـح مطلـب خـود فرمودنـد: مـراد مـن ایـن بـود: امیـدوارم بـروی و وقتـی که بر میگـردی عـوض شـده باشـی، نه اینکـه همانگونـه که مـیروی همانطـور عوض نشـده برگـردی و مصـداق ایـن بیت باشـی:
خـرِ عیسـی گـرش بـه مکـه بَرنـد
چـون بیاید هنـوز خـر باشـد!
(حدیث سهر، ص۵۱۹)
#آیت_الله_کشمیری
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
@hadisesahar
🔶 دزد مملکت و فرهنگ!
🔹استاد حسن رمضانی:
ما در طی مدتی که در خدمت آیت الله بهاءالدینی بودیم، بارها اتفاق می افتاد که در روز با برخی از مسائل دست و پنجه نرم می کردیم و شب که خدمت ایشان می رسیدیم، در درس به صورت عمومی و یا به صورت خصوصی به آن ها اشاره می کردند.
به عنوان نمونه، در جلسه ای خدمت برخی از بزرگان بودیم. یکی از بزرگان مجلس می گفت: ما مسلمانان ادعای مسلمانی را داریم ولی به اقتضای اسلام عمل نمی کنیم . برخلاف این را در غرب می بینیم! چون که ادعایی ندارند، ولی عملشان عمل اسلامی است؛ نمونه اش این کالاهایی است که تولید می کنند و می بینیم کیفیتش عالی است و افراد در به کار گیری آن ها به زحمت نمی افتند ولی تولیدات داخل را می بینیم که کیفیّت ندارد و به درد نمی خورد، ما مسلمانیم و آنها نامسلمان اما عمل آنها کجا و کار ما کجا! و در آخر گفت: حقیقت اسلام آنجاست و ادعای اسلام اینجا!
من به ایشان گفتم: همه مسأله اینی نیست که شما می فرمایید، بلکه این بخشی از مسأله است. شما خوب است ظلم های آنها را هم ببینید، تجاوزهای آنها را هم ببینید، خیانت های آنها را هم ببینید. جر و بحث شد و آن آقا چیزی گفت و ما هم چیزی گفتیم و بالاخره نتوانستیم به نتیجه مطلوب برسیم.
شب همان روز برای نماز مغرب و عشاء رفتیم خدمت حضرت آقای بهاء الدینی، و ایشان بعد از درس فرمودند: آقا بعضی از ما آخوندها خیلی ساده اند، می گویند: حقیقت اسلام آن طرف است و ادعای آن این طرف! چون کالاهایی که آن ها تولید می کنند کذا و کذاست. آقا آن ها به این دله دزدیی های جزئی که قانع نیستند، اینها مملکت ها را می دزدند، اینها فرهنگ ها را می دزدند، این چیزهای جزیی آنها را قانع نمی کند، اگر هم کار خوب و کالای خوب تولید می کنند برای این است که سیاست و فرهنگشان را همراه آن کالاها به ما تحمیل کنند، نه اینکه کار خوب را برای کار خوب انجام دهند، بلکه برای اینکه بتوانند دین من و شما را به سرقت ببرند این کارها را می کنند، لذا ست که می گویم بعضی از ما ها خیلی ما ساده ایم!
(حدیث سهر، ص۳۳۸)
#آیت_الله_بهاء_الدینی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🔶 مظلومیت علامه طباطبائی!
🔹استاد حسن رمضانی:
یکی از آقایان تفکیکی مشربِ مشهد، برای حقیر نقل کرد و گفت: من زمانی رانندۀ علاّمه طباطبایی بودم و ایشان را از مشهد به زُشک میبردم.
زُشک یکی از ییلاقات اطراف مشهد است و یکی از شاگردان علاّمه، یعنی حضرت آیتالله آقا عزالدین زنجانی در آنجا باغی را اجاره کرده بود و تابستان را در آنجا به سر میبرد و از آن رو که علاّمه به ایشان ارادت داشت، از آن آقای تفکیکی مشرب، که با آقا عزالدین رابطۀ نزدیکی داشت، خواسته بودند که ایشان را برای دیدن آقا عزالدین به زُشک ببرد.
آن آقا میگفت: من در میان راه به علاّمه عرض کردم آقا! آیا شما من را اهل نجات میدانید؟
علاّمه فرمودند: «شما که اهل ولایت هستید، اگر اهل نجات نباشید پس چه کسی اهل نجات است؟!» من متقابلاً به علاّمه گفتم: أمّا من، شما را برای گرایشهای فلسفی و عرفانی که دارید، اهل نجات نمیدانم!
من به آن آقا گفتم: علاّمه در برابر سخن شما چه واکنشی از خود نشان داد؟ گفت: فقط سکوت! فقط سکوت!
اینجا بود که من برای مظلومیّت حضرت علاّمه به شدّت متاثّر شده و اشک ریختم و تاثر بیشتر من، زمانی بود که بنا بر نقل و حکایت همین شخص، علاّمه به مدّت یک سال، در قم، در حرم مطهّر حضرت معصومه سلام الله علیها نایب الزیارة او بوده است!
(حدیث سهر، ص۲۳۷)
#علامه_طباطبائی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🔶 بوسه بر پیشانی علامه
🔹استاد حسن رمضانی:
چند سال پیش که همراه با اعضای هیأت مدیره مجمع عالی حکمت با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله تعالی دیداری داشتیم، حضرات، امر گزارش فعالیت های عرفانی مجمع را به حقیر واگذار کردند. بنده ابتدا خدمت ایشان عرض کردم: «من به عنوان یک وظیفه از سعی، تلاش و همت شما در تایید علوم عقلی عموما، و تأیید عرفان خصوصا و تعامل بسیار زیبایتان با حضرت استاد علامه حسن زاده آملی به نحو اخص، بسیار تشکر میکنم».
به ایشان (رهبر معظم انقلاب) عرض کردم: «بوسهای که شما بر پیشانی حضرت استاد حسنزاده زدید و در این جو غبارآلود که عدهای شخصیت والای ایشان را زیر سوال میبرند و به صورت محسوس و نامحسوس ایشان را محکوم کرده و رد میکنند و معتقدند فردی که معتقد به وحدت وجود باشد، احوط، اجتناب از آن است؛ شما بر پیشانی ایشان بوسه زدید، عملا ایشان را تایید کردید، کار معمولی و سادهای نبود و بحمدالله شما این کار را انجام دادید و از آفات و آسیب های این مسأله هیچ خوفی نداشتید و ندارید و این جای تشکر دارد».
(حدیث سهر، ص۴۵۷)
#آیت_الله_خامنه_ای
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
May 11
🔶 مـا با کسـی دعوا نداریـم!
🔹استاد حسن رمضانی:
آیت الله جوادی آملی خیلـی مـؤدب هسـتند. خـوب اسـت دراینبـاره جملـه ای را از مرحـوم آیت ّ اللـه فاضـل لنکرانـی مطـرح کنـم؛ ایشـان می فرمودنـد: «ادب آیت الله جـوادی آملـی را اگـر بـه کل حـوزه توزیـع کننـد کل حـوزه مـؤدب می شـود.» وقتی کـه حقیـر ایـن جملـه را از قـول آیت اللـه فاضـل بـرای آیت الله جـوادی آملـی نقل کردم، لبخنـدی زدنـد و گفتند: مـا با کسـی دعوا نداریـم و مطالب خـود را یـک یـا دو بار می گوییـم اگـر پذیرفتند که بسـیار خوب امـا اگـر نپذیرفتند نه مجادلـه می کنیـم و نـه بحثـی راه می اندازیـم و مطالـب را آرام در حوزه هـای مختلف مطـرح می کنیـم تـا کارهـا انجـام شـود. اینکـه حرف مـا حاکم شـود یا نـه، کاری به آن نداریـم بلکـه فقـط می خواهیـم انجـام وظیفـه کنیم.
(حدیث سهر، ص۳۵۹)
#آیت_الله_جوادی_آملی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🔶 انسان بالفعل
🔹استاد حسن رمضانی:
بر اساس آنچه از آیات و روایات استفاده می شود، انسانیّتِ انسان مرهون تهذیب و تزکیۀ نفس است و گرنه او به رغم شکل و قیافۀ ظاهری، حیوانی زیرک و با هوشی است که با تکیه بر شعور و تواناییِ فوق العاده و ابزارهایی که در اختیار دارد می تواند بر دیگر موجوداتِ عالمِ دنیا اعمّ از انسان ها، حیوانات، نباتات و جمادات سلطه یافته و آنها را در راستای اهداف و امیال خویش به کار گیرد؛ بلکه با توجّه به برخی از نصوص و شواهد می توان ادّعا کرد: برخی از افرادِ به ظاهر انسان، بر اثر افراط در به کار گیری قوای حیوانیِ وهم (درکِ معانی جزیی) تخیّل (درکِ صور مجرّد از مادّه) شهوت (جلب منافع) و غضب (دفع یا رفع مضرّات) در رتبه ای پست تر از رتبۀ حیوانات واقع شده و تا این پایه سقوط می کنند. از این رو بزرگان اهل معرفت تصریح کرده اند: انسان در ابتدای تولّد، حیوان بالفعل و انسان بالقوّه است، ولی همو اگر در مسیر انبیاء و اولیاء واقع شود و بر اساس آموزه های آنان حرکت کرده و ظاهر و باطن خود را بیاراید، حیوانیّت او در راستای انسانیّت قرار گرفته و بدین گونه کم کم انسانیتش از حالت بالقوه خارج گشته و به فعلیّت می رسد و گرنه روز به روز حیوانیّت او قوی تر و اوصاف حیوانی در وی شدیدتر گشته تا پایه ای که او را با هیچ حیوانی نمی توان مقایسه کرد!
(عرفان در آیینه قرآن و روایات، ص۹۶)
#استاد_حسن_رمضانی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
4_5911347318380039820.mp3
22.09M
🎧 صوت کامل کلمه بیستودوم - یادنامه علامه حسنزاده آملی (ره)
گفتگو با استاد حسن رمضانی
#فایل_صوتی
حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)
https://eitaa.com/hadisesahar
🔺برنامه زنده تلویزیونی کلمه
▫️کلمه بیستوسوم : سالک توحیدی
▫️یادنامه علامه حسن حسنزاده آملی (ره)
▫️مهمان: آیت الله حسن رمضانی
▫️میزبان: وحید یامینپور
🔻 پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ساعت ۲۳
شبکه یک سیما
▫️«برنامه تلویزیونی کلمه»
https://eitaa.com/hadisesahar