حديث پژوهی _ معارف
📜ترسیم طبقه روایی ابراهیم بن هاشم قمی و رفع چالشهای پیشرو 🔰پانزدهمین نشست علمی شناسه شیعه 🔰هفتمین
ترسیم-طبقه-روایی-ابراهیم-بن-هاشم-قمی-و-رفع-چالش-های-پیش-رو.pdf
1.29M
📎فایل مقاله:
《ترسیم طبقه روایی ابراهیم بن هاشم و رفع چالش های پیش رو》
🆔 @hadith_maaref
#نشست_علمی
#شناسه_شیعه
🔗 تلگرام 🧑💻اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
📜ترسیم طبقه روایی ابراهیم بن هاشم قمی و رفع چالشهای پیشرو 🔰پانزدهمین نشست علمی شناسه شیعه 🔰هفتمین
نسخه ارائه - نشست ترسیم طبقه ابراهیم بن هاشم و رفع چالش های پیش رو.pptx
3.53M
اسلاید های ارائه:
《ترسیم طبقه روایی ابراهیم بن هاشم و رفع چالش های پیش رو》
🆔 @hadith_maaref
#نشست_علمی
#شناسه_شیعه
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
65bb13d6e802ff454b3c215b_458341410155865669.mp3
33.95M
🎧 صوت نشست:
《ترسیم طبقه روایی ابراهیم بن هاشم و رفع چالش های پیش رو》
🆔 @hadith_maaref
#شناسه_شیعه
#حدیث_پژوهی
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
📜ترسیم طبقه روایی ابراهیم بن هاشم قمی و رفع چالشهای پیشرو 🔰پانزدهمین نشست علمی شناسه شیعه 🔰هفتمین
📑گزارش علمی پانزدهمین نشست #شناسه_شیعه با موضوع
《ترسیم طبقه روایی ابراهیم بن هاشم و رفع چالش های پیش رو》
در آغاز نشست حجت الاسلام پورموسی ضمن تشکراز جناب استاد حیدری فطرت به عنوان راهنمای نگارش مقاله خویش، به معرفی نوشتار و مباحث مطرح شده در آن پرداخت. حجت الاسلام پورموسی ابتدا مقدمات و کلیاتی از بحث خویش را با بیان چهارمحوراساسی از راوی شناسی و جایگاه آن که عبارتند از:« ۱ـ شناخت هویت راوی۲ـ تعیین مذهب راوی ۳ـ تبیین وضعیت وثاقت یا ضعف راوی ۵ـ ترسیم طبقه راوی» آغاز نمود.سپس مباحث راوی شناسی را، با حوزهی ترسیم طبقه راوی، مرتبط و گره خورده بیان کرد. طبق نظر ایشان بسیاری از داده هایِ رجالیِ چالش برانگیز از سوی اندیشمندان این علم، مرتبط با بحث طبقه راوی است. سپس به معرفی مفهوم «طبقه»، ارکان آن(محدوده زندگی، تاریخ گذاری رخدادهای عمرراوی ..) ، اهمیت طبقه( پی بردن به افتادگی سند، تمییز مشترکات ..) پرداخت و بیان کرد که بدون تاریخ گذاری از برخی روات،پذیرش روایات آنها دشوار می باشد. حجت الاسلام پورموسی علت انتخاب جناب ـابراهیم بن هاشمـ و بررسی طبقه این راوی را ،کثرت روایت آن در تراث حدیثی شیعه، حضور گسترده در اسناد کتب اربعه و یکی از اصلی ترین انتقال دهندگان تراث اصحاب امام کاظمـعلیه السلامـ و امام رضاـعلیه السلامـ معرفی کرد.
ایشان در مقاله به چالش هایی که در زمینه طبقه شناختی ابراهیم بن هاشم وجود دارد اشاره کرد؛ ازجمله روایتگری مستقیم ابراهیم بن هاشم از امام رضاـعلیه السلامـ را چالشی مهم قلمداد کرده و با شواهدی همچون: ترسیم دوره زیست ابراهیم بن هاشم با بررسی سال وفات استادان و راویان هم طبقه وهمچنین سال وفات شاگردان آن و وجود تصحیف «عن» به «واو» در سلسله سند روایتی از کتاب وسایل الشیعه و تفاوت آن با نقل مصدرش(عیون اخبارالرضا ـعلیه السلامـ ) و همچنین عدم نقل مستقیم کتب یا روایاتِ یونس بن عبدالرحمن(متولد۲۰۸) در هیچ یک از کتب فهرستنگاری توسط ابراهیم بن هاشم و.. نتیجه به عدم روایت مستقیم ابراهیم بن هاشم از امام رضاـ علیه السلامـ گرفت.
حجت الاسلام پورموسی در پایان ارائه خویش، لزوم تخمیین تولد، وفات و محدوده زندگی روایان احادیث دربحث طبقه را به عنوان یک نتیجه گیری کلی از این پژوهش بیان کرد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین جناب احسانالله درویشی ضمن تشکر از حجت الاسلام پورموسی، این مقاله را به عنوان یک پژوهش رجالی توصیف کرد.و این مقاله را دارای قابلیت قرارگرفتن، مقاله ای آموزشی برای افرادی که علاقه به فعالیت های رجالی دارند برشمرد. واز امتیازات این مقاله، نوع پردازش اطلاعات که روند یا فرآیند کار رجالی را نشان میدهد بیان کرد.
سپس ناقد محترم برخی از نکات را متذکر گشت. از دیدگاه ایشان در این نوشتار مفهوم «طبقه» باید به صورتی عمیق تر و دقیقتر برای مخاطب بیان میشد. وهمچنین بخشی از مطالب مقاله برای افرادی که با مطالعات رجالی آشنایی کافی ندارند، نیاز به توضیح افزونتری داشت. جناب دکتردرویشی خاطرنشان کرد ناظر به اینکه مفهوم «طبقه» معمولا یکسان نبوده؛و گاهی معیار لقاء و روایت مستقیم، معیارجغرافیایی و.. در نگارش های علمی لحاظ شده است، بهترآن بود که در این نوشتار به صورت دقیقتربدان پرداخته می شد. ایشان بیان داشتند که از جمله مواردی که نویسنده محترم می توانست بدان بپردازد موضوعِ زمان آغازنقل روای و ریشه های آن( بلوغ، ضبط ..) است. در انتهای این نشست جناب حجت الاسلام پورموسی به پاسخ هریک از نقدها پرداخت.
@hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
📜بازخوانی اتهام احمد بن محمد سیاری به غلو با نگاه به میراث روایی او 🔰شانزدهمین نشست علمی شناسه شیعه
💠شانزدهمین نشست شناسه شیعه و هشتمین نشست از مرحله دوم جشنواره حدیثپژوهان جوان با موضوع «بازخوانی اتهام احمدبن محمدسیاری به غلو با نگاه به میراث روایی او» در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ در پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.
✍️در این نشست امیرحسن خوروش از برگزیدگان مرحله نخست جشنواره حدیثپژوهان جوان به ارائه موضوع پرداختند و حجت الاسلام و المسلمین وحید عابد از اساتید موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام به عنوان ناقد، محتوای ارائه شده را نقد و بررسی نمودند. جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین حسین مبرهنی نیز در این جلسه به عنوان دبیر علمی حضور داشتند.
🆔 @hadith_maaref
#شناسه_حدیث
#نشست_علمی
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
📜بازخوانی اتهام احمد بن محمد سیاری به غلو با نگاه به میراث روایی او 🔰شانزدهمین نشست علمی شناسه شیعه
سیاری.pptx
3.43M
اسلاید های ارائه:
《بازخوانی اتهام احمدبن محمد سیاری به غلو با نگاه به میراث روایی او》
🆔 @hadith_maaref
#نشست_علمی
#شناسه_شیعه
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
📜بازخوانی اتهام احمد بن محمد سیاری به غلو با نگاه به میراث روایی او 🔰شانزدهمین نشست علمی شناسه شیعه
📑 گزارش علمی شانزدهمین نشست #شناسه_شیعه با موضوع:《بازخوانی اتهام احمدبن محمدسیاری به غلو با نگاه به میراث روایی او》
در ابتدای جلسه جناب حجت الاسلام و المسلمین حسین مبرهنی به عنوان دبیر علمی نشست،با ایراد یک مقدمه علمی، اطلاعاتی راجع به پیشینه بحث و شخصیت سیاری و همچنین پژوهش های انجام شده بر روی کتاب القرائات، توسط اتان کلبرگ و محمدعلی امیرمعزی بیان کرد. و به استقبال ارائه آقای امیرحسن خوروش رفت. امیرحسن خوروش در آغاز بحث به معرفی سیاری و نظرات علما در کتب رجالی و آنکه شخصیت او از گذشته تاکنون مورد توجه ایشان قرار گرفته است، پرداخت.آقای خوروش احمدبن محمد سیاری را از آن جهت که در تراث حدیثی شیعه دارای روایات زیادی است مورد اهمیت برشمرد. به عقیده ی ایشان اگر کتاب قرائات سیاری دراین دوره در دسترس نبود، اطلاعات چندانی راجع به او یافت نمی شد. سپس ایشان به تقریر محل نزاع و آنچه مربوط به بحث خویش است پرداخت. در ادامه در چند محور روایات سیاری را از جهت وجود مضامین غالیانه مورد بررسی قرار داد. آقای خوروش ضمن بیان اینکه نمی توان از تضعیفات متقدمین در مورد سیاری به راحتی چشم پوشی کرد،گفت: فی الجمله تضعیفات متقدمان را میتوان با رجوع به آثار سیاری سازگار دانست، و احمدبن محمد سیاری گرایش به غلو داشته است، اما گرایشات او فرقه ای نبوده، و برخوردی که نسبت به پیروان ابوالخطاب و روایات آنان وجود دارد در مورد سیاری نمی توان داشت.
سپس حجت الاسلام و المسلمین وحید عابد به عنوان ناقد نشست، در نقد های خویش به چند نکته متذکر شدند که عبارتند از:
1ـ در مقاله لازم بوده است که به این مطلب پرداخته شود که آیا تحریف در نزد قدما از شاخصه های غلو بوده است یا نه؟
2ـ از آن جهت که به عقیده آقای خوروش در کتاب قرائات، لزوما تمام نظرات سیاری نیامده است؛ پی بردن به نظرات سیاری با خوانش کتاب قرائات کاری دشوار است.
3ـ در برخی تضعیفات قدما هرچند تعداد قائلین به آن هم زیاد باشد، اما می تواند سرمنشاء واحدی داشته باشد.
و بازگشت همه آنها به نگاه خاصی برگردد. همانند استثناء ابن ولید از برخی روایات سیاری و پیروی برخی علماء از او.
4ـ آنچه از محتوای روایات سیاری در دست ما قرار گرفته، با شاخصه های اصلی غلو (اباحه گری، قول به الوهیت ائمهـعلیهم السلامـ ..) متفاوت است.»
سپس ایشان روایاتی را که از نظر آقای امیرحسن خوروش به عنوان اعتقاد سیاری به غلو بیان داشته، مورد نقد و بررسی قرار داد.
🆔 @hadith_maaref
#نشست_علمی
#شناسه_شیعه
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
📜بازخوانی اتهام احمد بن محمد سیاری به غلو با نگاه به میراث روایی او 🔰شانزدهمین نشست علمی شناسه شیعه
160203_2301.mp3
44.26M
صوت نشست:
《بازخوانی اتهام احمدبن محمد سیاری به غلو با نگاه به میراث روایی او》
🆔 @hadith_maaref
#نشست_علمی
#شناسه_شیعه
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
14021124-03خوانش کتاب العشره.mp3
25.13M
🎧صوت 《خوانش کتاب العشرة کافی》.
🎙استاد: جناب دکتر علیرضا هَزار
⬅️جلسه سوم؛ سهشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ➡️
1:30 تربیت و اخلاق امام محور
4:00 چالش های اخلاق امام محور
13:00 باب دوم کتاب العِشره و معرفی آن
14:00 خوانش روایت اول باب
15:00 قاعدۀ «ید عُلیا» و تعریف آن
26:00 خوانش روایت دوم باب
32:00 معانی تعابیر «منّا» و «لیس منّا».
35:00 شش رفتاری که ختم به «لیس منّا» میشود
35:00 معنای «مُخَالَقَة»
38:00 معنای «مُمَالَحَة»
39:00 بیان تذکری نسبت به رابطه ما با امام عصرـارواحنافداهـ
44:00 تعبیر «تقوا» در ادبیات دینی و تعریف آن
56:00 «غضب ممدوح» و «غضب مَلئوم» و مدیریت رفتار پس از غضب
58:00 خوانش روایت سوم باب
59:00 معنای عبارت «يُوَسِّعُ الْمَجْلِس»
1:04:00 معنای عبارت «َ يَسْتَقْرِضُ لِلْمُحْتَاج»
🆔 @hadith_maaref
#حدیث_خوانی
#کتاب_العشرة_کافی
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
🔸اختتامیه اولین دوره جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان(با معرفی سه نفر برگزیده مرحله دوم)
💠گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن حدیث حوزه برگزار میکند
📆 چهارشنبه ؛ ۹ اسفندماه ۱۴۰۲
⏰ساعت ۱۶الی ۱۸
📍مکان:قم، خیابان صفائیه، کوچه ۲۱،اولین فرعی سمت چپ، موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
✉️از عموم علاقهمندان و حدیثپژوهان دعوت میشود در این نشست شرکت نمایند.
🟢لینک جلسه به صورت آنلاین:
🌐 www.maaref.org/neshast
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
🔻امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
...وَ اعْلَمْ أَنَّ قُلُوبَ أَهْلِ الطَّاعَةِ وَ الْإِخْلَاصِ نُزَّعٌ إِلَیْکَ مِثْلَ الطَّیْرِ إِلَى أَوْكَارِهَا...
ای فرزندم! بدان که دلهای مردم دین دار و با اخلاص، مانند پرندگانی که میل به آشیان دارند، مشتاق لقای تو میباشد!
📚کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ۴۴۵
❤️ولادت پربرکت و مبارک خاتم الاوصیاء،منجی جهانیان، بقیه الله الاعظم حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف و ارواحنا له فداه) را به پیشگاه اهل بیت علیهم السلام و دوستدارانشان تبریک و شادباش عرض مینمائیم.
🌺🌺🌺
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اختتامیه اولین دوره جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان(با معرفی سه نفر برگزیده مرحله دوم)
💠گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن حدیث حوزه برگزار میکند
📆 چهارشنبه ؛ ۹ اسفندماه ۱۴۰۲
⏰ساعت ۱۶الی ۱۸
📍مکان:قم، خیابان صفائیه، کوچه ۲۱،اولین فرعی سمت چپ، موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
✉️از عموم علاقهمندان و حدیثپژوهان دعوت میشود در این نشست شرکت نمایند.
🟢لینک جلسه به صورت آنلاین:
🌐 www.maaref.org/neshast
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانه دوست.mp3
14.59M
┄┅┅┅┅❀🔹❀┅┅┅┅┄
وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام أَنَّهُ قَالَ:
وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُنَّ وَ اللَّهِ لَتَطِيرُنَّ يَمِيناً وَ شِمَالًا حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ إِلَّا كُلُّ امْرِئٍ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَهُ وَ كَتَبَ الْإِيمَانَ فِي قَلْبِهِ وَ أَيَّدَهُ بِرُوحٍ مِنْهُ
وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى عَنْهُمْ علیهمالسلام
حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ إِلَّا الْأَنْدَرُ فَالْأَنْدَرُ.
📚الغیبة للنعمانی، ص26
و از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده كه فرمود:
«سوگند بخدا شما حتما تصفيه و خالص خواهيد شد و بخدا سوگند بدين سو و آن سو به چپ و راست پرواز خواهيد كرد تا غير از آن كس كه خداوند از او پيمان گرفته و ايمان را در دلش نقش كرده و با روح خود مؤيّدش نموده، ديگر كسى از شما باقى نماند»
و باز در روايتى ديگر از پيشوايان عليهم السّلام چنين آمده:
«تا آنكه از شما كسى بر اين امر باقى نماند مگر تعدادى هر چه كمتر و كمتر».
┄┅┅┅❀🔸❀┅┅┅┄
🆔@hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
🔸اختتامیه اولین دوره جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان برگزار شد.
▫️به همت گروه حدیث پژوهی موسسه معارف اهلبیت علیهمالسلام و با همکاری انجمن حدیث حوزه
┄┅┅┅❀🔸❀┅┅┅┄
🆔 @hadith_maaref
تصاویر بیشتر اختتامیه در سایت:
🌐 https://maaref.org
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات