eitaa logo
سید
207 دنبال‌کننده
25 عکس
74 ویدیو
3 فایل
گریه کن اباعبدالله علیه السلام...
مشاهده در ایتا
دانلود
مصیبت بزرگ☘ ▪️عبدالله بن عبّاس گويد: ▪️ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِيَّ الْوَفَاةُ وَفِي الْبَيْتِ رِجَالٌ فِيهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ هَلُمُّوا أَكْتُبْ‏ لَكُمْ‏ كِتَاباً لَنْ‏ تَضِلُّوا بَعْدَهُ‏ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَيْ‏ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ وَاخْتَصَمُوا فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ قُومُوا يَكْتُبْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ فَلَمَّا كَثُرَ اللَّغَطُ وَالِاخْتِلَافُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ قُومُوا عَنِّي قَالَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ وَ كَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ يَقُولُ الرَّزِيَّةُ كُلُّ الرَّزِيَّةِ مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَبَيْنَ أَنْ يَكْتُبَ لَنَا ذَلِكَ الْكِتَابَ مِنْ اخْتِلَافِهِمْ وَلَغَطِهِمْ؛ ▪️چون زمان شهادت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرا رسيد، گروهى از مهاجرین و انصار در خانه حضور داشتند از جمله «عُمَر بن خطّاب». رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: بياييد برايتان نوشته‌ای بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد، ▪️«عُمَر» گفت: چيزى نياوريد كه درد بر او غلبه كرده و «قرآن» نزد شما هست، كتاب خدا ما را كافى است. ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند، عدّه‏اى مى‏‌گفتند برخيزيد كاغذ بياوريد تا رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله برايتان بنويسد و عدّه‏اى ديگر مانع شدند. چون سروصدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: از نزد من برخيزيد و مرا تنها بگذاريد. ▪️«عُبیدالله بن عبدالله» می‌گوید «ابن عبّاس» هميشه مى‌‏گفت: تمام مصيبت آن وقتی بود كه با اختلاف و سر و صدايشان بين پيامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله و بين آنچه می‌خواست برای آن‌ها بنويسد، حائل شدند. 📚 الأمالي (شیخ مفيد)قدس‌سرّه، ص ۳۶ 🗂 حدیث دوات و قلم در منابع اهل سنت: 📕مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج‏ ۵، ص ۳۵۱ 📙صحيح مسلم، ج‏ ۳، ص ۱۲۵۹ 📘سنن النسائی، ج‏ ۳، ص ۴۳۵ 🆔 @hadithedoost
معدن حکمت☘ ▪️دَعَوَاتُ اَلرَّاوَنْدِيِّ ، قَالَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : عَجَبٌ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فِي مَأْكُولِهِ كَيْفَ لاَ يَتَفَكَّرُ فِي مَعْقُولِهِ فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا يُؤْذِيهِ وَ يُودِعُ صَدْرَهُ مَا يُرْدِيهِ. 📚 بحار الأنوار، ج ۱، ص ۲۱۸ 🆔 @hadithedoost
کریم اهل بیت علیهم السلام☘ از تلخی سوال گروهی که واقفند فرصت به لب گشودن سایل نمی دهند 🆔 @hadithedoost
25.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 امام رئوف 🔹داستان عنایت امام علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) با بیان استاد حسن رمضانی کانال حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی) 🆔 @hadithedoost
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من به دوره دوم ریاست جمهوری فکر نمی‌کنم! روایتی از جمله تامل برانگیز شهید رئیسی! 🆔 @hadithedoost
و لکم فی رسول الله اسوة حسنة☘ ▪️ علل الشرایع نقل می ‌كند كه ابن ‌مسعود می ‌گوید در مسجد كوفه، عده ‌ای كردند گفتند اگر حق با علی ‌بن ابی ‌طالب بود، چرا همان‌ طوری كه با طلحه و زبیر محاجه كرد، با اولی و دومی و سومی محاجه نكرد؟ «ما بال امیرالمؤمنین (علیه السلام) لم ینازع الثلاثة كما نازع طلحة و الزبیر و عایشة و معاویة» این شبهه در مسجد كوفه مطرح شد. ▪️ «فبلغ ذلك علیاً (علیه السلام) فأمر أن ینادی بالصلاة جامعة»؛ اینها وقتی می‌ خواستند که جمعیت در مسجد جمع ‌شوند برای یك كار مهم، می‌ فرمودند: «الصلاة جامعة» یعنی همه ‌تان در مسجد حاضر شوید. «فلما إجتمعوا»؛ وقتی همه در مسجد حاضر شدند «صعد المنبر فحمد الله و اثنی علیه ثم قال مَعَاشِرَ اَلنَّاسِ إِنَّهُ بَلَغَنِی عَنْكُمْ كَذَا وَ كَذَا» یعنی چنین حرفی زدید، آیا درست است؟ ـ «قالوا صدق امیرالمؤمنین قد قلنا ذلك»؛ بله ما گفتیم. ▪️ وجود مبارك حضرت امیر فرمود: «إِنَّ لِی بِسُنَّةِ اَلْأَنْبِیاءِ أُسْوَةً فِیمَا فَعَلْت»؛ من به انبیای گذشته تأسی كردم، خداوند در قرآن كریم فرمود: ﴿لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾. ▪️ بعد آنها گفتند آن انبیایی كه تو به آنها تأسی كردی، چه كسانی بودند و چه كردند: «قالوا و من هم یا امیرالمؤمنین قال أَوَّلُهُمْ إِبْرَاهِیمُ عَلَیهِ اَلسَّلاَم»؛ این محاجه، مبسوط است، تا می رسد به اینکه «وَ لِی بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ أُسْوَةٌ حِینَ فَرَّ مِنْ قَوْمِهِ وَ لَحِقَ بِالْغَارِ مِنْ خَوْفِهِمْ وَ أَنَامَنِی عَلَى فِرَاشِه»؛ خب خود پیغمبر چرا در آن لحظه فرار كرد و آرام در مكه نماند، برای اینکه كرد، من هم در بعضی از مقاطع مثل پیغمبر تقیه كردم و در بعضی از مقاطع كه مصلحت بود مثل پیغمبر دست به شمشیر بردم. ▪️ خود پیغمبر گاهی تقیه می ‌كرد، خوفاً ساكت می ‌شد و گاهی هم مبارزه می ‌كرد، من هم به اسوه خودم ائتسا و اقتدا كردم که فرمود: ﴿لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾. ▪️ «فَإِنْ قُلْتُمْ فَرَّ مِنْ قَوْمِهِ لِغَیرِ خَوْفٍ مِنْهُمْ»؛ اگر بگویید با اینكه ترس نداشت فرار كرد، «فَقَدْ كَفَرْتُمْ». ـ «وَ إِنْ قُلْتُمْ خَافَهُمْ وَ أَنَامَنِی عَلَى فِرَاشِهِ وَ لَحِقَ هُوَ بِالْغَارِ مِنْ خَوْفِهِمْ فَالْوَصِی أَعْذَر»؛ اگر پیغمبر گاهی به سبب خوف، تقیه می‌كند، آن كه وصی پیغمبر است معذورتر است. 📚 سوره مبارکه توبه جلسه 60 تاریخ: 1380 🆔 @hadithedoost
X☘ ▪️میدونید چرا x نماد مجهوله؟؟ Project X X_Files X_Prize ▪️مسلمونا علمی داشتن به نام جبر (شاخه ايی از ریاضیات) که تو زبان و متون عربی بهش "الجبر" میگفتن. (نظامی برای اجزاء نابرابر) و در نهایت به شکل Algebra وارد انگلیسی شده. ▪️متون عربی که این مطالب ریاضی رو داشتن قرن ۱۱ و ۱۲ از طریق اسپانیا (اندلس) وارد اروپا شد و اونا اشتیاق زیادی به ترجمه این متون داشتن. ▪️منتهی اینجا یه مشکلی وجود داشت ▪️تلفظ بعضی از حروف عربی تو زبان های اروپایی خیلی خیلی مشکله از طرفی هم نمیتونستن اون صداها رو با الفبای اروپایی نمایش بدن ▪️یکی از اون حروف "ش" بود که الان معادلش تو انگلیسی "sh" هست. این حرف اول کلمه "شیئ" (به صورت نکره با تنوین) بود که الان معادلش میشه "something" یه چیز نامعلوم و ناشناخته ▪️تو عربی وقتی میخوان این کلمه رو معرفه کنن میشه "الشیئ" یعنی سرش "ال" میاد ▪️این کلمه تو ریاضیات متون عربی اون زمان خیلی دیده میشه ▪️مثلا این متن قرن دهمی "استخراج ریشه ها" رو ببینید ▪️جزء الشيء هو عدد نسبته إلى الواحد كنسبة الواحد إلى ذلك الشيء فإن كان الشيء ثلاثة كان جزوه ثلثاً. وإن كان الشيء ثلثاً كان جزؤه ثلاثة. و كذلك إن كان أربعة كان جزوه ربعاً. ▪️دانشمندای اسپانیایی که میخواستن این متون رو ترجمه کنن مشکلشون این بود که "ش" و "شیئ" قابل تبدیل به اسپانیایی نبود ▪️به همین خاطر صدای "ck" یا همون ک رو از یونانی قدیم قرض گرفتن که به شکل حرف یونانی "کای" "χ" بود ▪️بعدها که این متون به زبانهای رایج تر مثل لاتین برگردونده شد به جای این "X" گذاشته شد. ▪️وقتی این اتفاق افتاد پایه ای شد برای ریاضیات جدید 🔻قابل توجه اونایی که فکر میکنن علم غربی بدون سابقه و پدر و مادر متولد شده🔺 ▪️کسی منکر پیشرفتای زیاد علوم تجربی بوسیله غربیا نیست ولی از اون طرف بوم هم نباید بیفتیم 🆔 @hadithedoost
نمونه‌ ای از اجتهاد زراره☘ ▪️وَ عَنْهُ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ حُمْرَانَ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «إِنَّ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «إِذَا صَلَّوُا اَلْجُمُعَةَ فِي وَقْتٍ فَصَلُّوا مَعَهُمْ» » قَالَ زُرَارَةُ قُلْتُ لَهُ هَذَا مَا لاَ يَكُونُ اِتَّقَاكَ ▪️عَدُوُّ اَللَّهِ أَقْتَدِي بِهِ ▪️قَالَ حُمْرَانُ كَيْفَ اِتَّقَانِي وَ أَنَا لَمْ أَسْأَلْهُ هُوَ اَلَّذِي اِبْتَدَأَنِي وَ قَالَ «فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «إِذَا صَلَّوُا اَلْجُمُعَةَ فِي وَقْتٍ فَصَلُّوا مَعَهُمْ» » كَيْفَ يَكُونُ فِي هَذَا مِنْهُ تَقِيَّةٌ ▪️قَالَ قُلْتُ قَدِ اِتَّقَاكَ وَ هَذَا مَا لاَ يَجُوزُ حَتَّى قُضِيَ أَنَّا اِجْتَمَعْنَا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ حُمْرَانُ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ حَدَّثْتُ هَذَا اَلْحَدِيثَ اَلَّذِي حَدَّثْتَنِي بِهِ «أَنَّ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «إِذَا صَلَّوُا اَلْجُمُعَةَ فِي وَقْتٍ فَصَلُّوا مَعَهُمْ» » ▪️فَقَالَ هَذَا لاَ يَكُونُ عَدُوُّ اَللَّهِ فَاسِقٌ لاَ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَقْتَدِيَ بِهِ وَ لاَ نُصَلِّيَ مَعَهُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «إِذَا صَلَّوُا اَلْجُمُعَةَ فِي وَقْتٍ فَصَلُّوا مَعَهُمْ» وَ لاَ تَقُومَنَّ مِنْ مَقْعَدِكَ حَتَّى تُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ أُخْرَيَيْنِ» ▪️قُلْتُ فَأَكُونُ قَدْ صَلَّيْتُ أَرْبَعاً لِنَفْسِي لَمْ أَقْتَدِ بِهِ فَقَالَ «نَعَمْ» قَالَ فَسَكَتَ وَ سَكَتَ صَاحِبِي وَ رَضِينَا . 📚 تهذيب الأحکام ج ۳، ص ۲۸ 🆔 @hadithedoost
نمونه ی اجتهاد☘ ▪️مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَدِيدٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ (جزء اصحاب اجماع) وَ غَيْرِهِ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : ▪️فِي رَجُلٍ رَجَعَ عَنِ اَلْإِسْلاَمِ قَالَ يُسْتَتَابُ فَإِنْ تَابَ وَ إِلاَّ قُتِلَ قِيلَ لِجَمِيلٍ فَمَا تَقُولُ إِنْ تَابَ ثُمَّ رَجَعَ عَنِ اَلْإِسْلاَمِ قَالَ يُسْتَتَابُ قِيلَ فَمَا تَقُولُ إِنْ تَابَ ثُمَّ رَجَعَ قَالَ لَمْ أَسْمَعْ فِي هَذَا شَيْئاً وَ لَكِنَّهُ عِنْدِي بِمَنْزِلَةِ اَلزَّانِي اَلَّذِي يُقَامُ عَلَيْهِ اَلْحَدُّ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُقْتَلُ بَعْدَ ذَلِكَ :' وَ قَالَ رَوَى أَصْحَابُنَا ': أَنَّ اَلزَّانِيَ يُقْتَلُ فِي اَلْمَرَّةِ اَلثَّالِثَةِ . 📚 الکافي ج ۷، ص ۲۵۶ 🆔 @hadithedoost
ببین چقدر دوست داره☘ ▪️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: ▪️قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ تَنْسَنِي مِنَ اَلدُّعَاءِ قَالَ أَ وَ تَعْلَمُ أَنِّي أَنْسَاكَ قَالَ فَتَفَكَّرْتُ فِي نَفْسِي وَ قُلْتُ هُوَ يَدْعُو لِشِيعَتِهِ وَ أَنَا مِنْ شِيعَتِهِ قُلْتُ لاَ لاَ تَنْسَانِي قَالَ وَ كَيْفَ عَلِمْتَ ذَلِكَ ▪️قُلْتُ إِنِّي مِنْ شِيعَتِكَ وَ إِنَّكَ لَتَدْعُو لَهُمْ فَقَالَ هَلْ عَلِمْتَ بِشَيْءٍ غَيْرِ هَذَا قَالَ قُلْتُ لاَ قَالَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَكَ عِنْدِي فَانْظُرْ إِلَى مَا لِي عِنْدَكَ . ▪️حسن بن جهم گويد: بحضرت ابى الحسن عليه السلام عرضكردم: مرا از دعا فراموش مكن، فرمود تو ميدانى كه من فراموشت كنم‌؟ گويد: در فكر فرو رفتم و با خود گفتم: آن حضرت براى شيعيانش دعا كند و من هم از شيعيان او هستم (پس براى من دعا می‌كند) ▪️عرضكردم: نه، شما مرا فراموش نميكنى، فرمود: اين را از كجا دانستى‌؟ عرضكردم: من از شيعيان شما هستم و شما هم كه براى شيعيانت دعا ميكنى (پس مرا هم در ضمن دعا ميكنيد) فرمود: جز اين هم چيزى دانستى‌؟ گويد: عرضكردم: نه، فرمود: هر گاه خواستى بدانى نزد من چگونه هستى بنگر من نزد تو چگونه هستم. 📚 الکافي ج ۲، ص ۶۵۲ 🆔 @hadithedoost
هر کسی را بهر کاری ساختند☘ ▪️حدثني محمد بن الحسن، قال: حدثني الحسن بن خرزاذ، عن موسى بن القاسم البجلي، عن صفوان، عن عبد الرحمن بن الحجاج، عن أبي خالد الكابلي، قال: ▪️رأيت أبا جعفر صاحب الطاق و هو قاعد في الروضة قد قطع أهل المدينة ازراره و هو دائب يجيبهم و يسألونه، ▪️فدنوت منه فقلت ان أبا عبد اللّه نهانا عن الكلام فقال: أمرك أن تقول لي؟ فقلت: لا و لكنه أمرني أن لا اكلم أحدا. ▪️قال: فاذهب فأطعه فيما أمرك، فدخلت على أبي عبد اللّه عليه السّلام فأخبرته بقصة صاحب الطاق و ما قلت له و قوله لي اذهب و أطعه فيما أمرك، ▪️فتبسم أبو عبد اللّه عليه السّلام و قال: يا أبا خالد ان صاحب الطاق يكلّم الناس فيطير و ينقض، و أنت ان قصوك لن تطير. ▪️ابوجعفر صاحب طاق را در روضه پیغمبر صلی الله علیه و آله دیدم که عده ای اطرافش را گرفته اند. ▪️آنان از او سؤال می‌کنند و وی پاسخ می‌داد. به او نزدیک شدم و گفتم: امام صادق علیه السلام ما را از کلام نهی کرده است. پرسید: آیا به تو امر کرده که این سخن را به من بگویی؟ گفتم: نه، ولی مرا از آن نهی کرده است. گفت: دستوری را که به تو داده اطاعت کن. ▪️پس از آن، من خدمت امام رسیدم و سخنانی را که بین من و صاحب طاق ردّ و بدل شده بود به آگاهی ایشان رساندم. ▪️امام صادق علیه السلام لبخندی زد و فرمود: ای ابوخالد! صاحب طاق وقتی با مردم سخن می‌گوید پرواز می‌کند و ادله آنان را باطل می‌نماید و آنان را شکست می‌دهد، ولی اگر مردم با تو روبرو شوند، نمیتوانی آنان را شکست دهی. 📚 اختیار معرفة الرجال (رجال کشی) تک جلدی تصحیح مصطفوی، ص۴۲۳ 🆔 @hadithedoost