☘نمونه ای از اجتهاد زراره☘
▪️وَ عَنْهُ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ حُمْرَانَ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «إِنَّ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «إِذَا صَلَّوُا اَلْجُمُعَةَ فِي وَقْتٍ فَصَلُّوا مَعَهُمْ» » قَالَ زُرَارَةُ قُلْتُ لَهُ هَذَا مَا لاَ يَكُونُ اِتَّقَاكَ
▪️عَدُوُّ اَللَّهِ أَقْتَدِي بِهِ
▪️قَالَ حُمْرَانُ كَيْفَ اِتَّقَانِي وَ أَنَا لَمْ أَسْأَلْهُ هُوَ اَلَّذِي اِبْتَدَأَنِي وَ قَالَ «فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «إِذَا صَلَّوُا اَلْجُمُعَةَ فِي وَقْتٍ فَصَلُّوا مَعَهُمْ» » كَيْفَ يَكُونُ فِي هَذَا مِنْهُ تَقِيَّةٌ
▪️قَالَ قُلْتُ قَدِ اِتَّقَاكَ وَ هَذَا مَا لاَ يَجُوزُ حَتَّى قُضِيَ أَنَّا اِجْتَمَعْنَا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ حُمْرَانُ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ حَدَّثْتُ هَذَا اَلْحَدِيثَ اَلَّذِي حَدَّثْتَنِي بِهِ «أَنَّ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «إِذَا صَلَّوُا اَلْجُمُعَةَ فِي وَقْتٍ فَصَلُّوا مَعَهُمْ» »
▪️فَقَالَ هَذَا لاَ يَكُونُ عَدُوُّ اَللَّهِ فَاسِقٌ لاَ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَقْتَدِيَ بِهِ وَ لاَ نُصَلِّيَ مَعَهُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «إِذَا صَلَّوُا اَلْجُمُعَةَ فِي وَقْتٍ فَصَلُّوا مَعَهُمْ» وَ لاَ تَقُومَنَّ مِنْ مَقْعَدِكَ حَتَّى تُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ أُخْرَيَيْنِ»
▪️قُلْتُ فَأَكُونُ قَدْ صَلَّيْتُ أَرْبَعاً لِنَفْسِي لَمْ أَقْتَدِ بِهِ فَقَالَ «نَعَمْ» قَالَ فَسَكَتَ وَ سَكَتَ صَاحِبِي وَ رَضِينَا .
📚 تهذيب الأحکام ج ۳، ص ۲۸
🆔 @hadithedoost
☘نمونه ی اجتهاد☘
▪️مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَدِيدٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ (جزء اصحاب اجماع) وَ غَيْرِهِ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ :
▪️فِي رَجُلٍ رَجَعَ عَنِ اَلْإِسْلاَمِ قَالَ يُسْتَتَابُ فَإِنْ تَابَ وَ إِلاَّ قُتِلَ قِيلَ لِجَمِيلٍ فَمَا تَقُولُ إِنْ تَابَ ثُمَّ رَجَعَ عَنِ اَلْإِسْلاَمِ قَالَ يُسْتَتَابُ قِيلَ فَمَا تَقُولُ إِنْ تَابَ ثُمَّ رَجَعَ
قَالَ لَمْ أَسْمَعْ فِي هَذَا شَيْئاً وَ لَكِنَّهُ عِنْدِي بِمَنْزِلَةِ اَلزَّانِي اَلَّذِي يُقَامُ عَلَيْهِ اَلْحَدُّ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُقْتَلُ بَعْدَ ذَلِكَ :' وَ قَالَ رَوَى أَصْحَابُنَا ': أَنَّ اَلزَّانِيَ يُقْتَلُ فِي اَلْمَرَّةِ اَلثَّالِثَةِ .
📚 الکافي ج ۷، ص ۲۵۶
🆔 @hadithedoost
☘ببین چقدر دوست داره☘
▪️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ:
▪️قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ تَنْسَنِي مِنَ اَلدُّعَاءِ قَالَ أَ وَ تَعْلَمُ أَنِّي أَنْسَاكَ قَالَ فَتَفَكَّرْتُ فِي نَفْسِي وَ قُلْتُ هُوَ يَدْعُو لِشِيعَتِهِ وَ أَنَا مِنْ شِيعَتِهِ قُلْتُ لاَ لاَ تَنْسَانِي قَالَ وَ كَيْفَ عَلِمْتَ ذَلِكَ
▪️قُلْتُ إِنِّي مِنْ شِيعَتِكَ وَ إِنَّكَ لَتَدْعُو لَهُمْ فَقَالَ هَلْ عَلِمْتَ بِشَيْءٍ غَيْرِ هَذَا قَالَ قُلْتُ لاَ قَالَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَكَ عِنْدِي فَانْظُرْ إِلَى مَا لِي عِنْدَكَ .
▪️حسن بن جهم گويد: بحضرت ابى الحسن عليه السلام عرضكردم: مرا از دعا فراموش مكن، فرمود تو ميدانى كه من فراموشت كنم؟ گويد: در فكر فرو رفتم و با خود گفتم: آن حضرت براى شيعيانش دعا كند و من هم از شيعيان او هستم (پس براى من دعا میكند)
▪️عرضكردم: نه، شما مرا فراموش نميكنى، فرمود: اين را از كجا دانستى؟ عرضكردم: من از شيعيان شما هستم و شما هم كه براى شيعيانت دعا ميكنى (پس مرا هم در ضمن دعا ميكنيد) فرمود: جز اين هم چيزى دانستى؟ گويد: عرضكردم: نه، فرمود: هر گاه خواستى بدانى نزد من چگونه هستى بنگر من نزد تو چگونه هستم.
📚 الکافي ج ۲، ص ۶۵۲
🆔 @hadithedoost
☘هر کسی را بهر کاری ساختند☘
▪️حدثني محمد بن الحسن، قال: حدثني الحسن بن خرزاذ، عن موسى بن القاسم البجلي، عن صفوان، عن عبد الرحمن بن الحجاج، عن أبي خالد الكابلي، قال:
▪️رأيت أبا جعفر صاحب الطاق و هو قاعد في الروضة قد قطع أهل المدينة ازراره و هو دائب يجيبهم و يسألونه،
▪️فدنوت منه فقلت ان أبا عبد اللّه نهانا عن الكلام فقال: أمرك أن تقول لي؟ فقلت: لا و لكنه أمرني أن لا اكلم أحدا.
▪️قال: فاذهب فأطعه فيما أمرك، فدخلت على أبي عبد اللّه عليه السّلام فأخبرته بقصة صاحب الطاق و ما قلت له و قوله لي اذهب و أطعه فيما أمرك،
▪️فتبسم أبو عبد اللّه عليه السّلام و قال: يا أبا خالد ان صاحب الطاق يكلّم الناس فيطير و ينقض، و أنت ان قصوك لن تطير.
▪️ابوجعفر صاحب طاق را در روضه پیغمبر صلی الله علیه و آله دیدم که عده ای اطرافش را گرفته اند.
▪️آنان از او سؤال میکنند و وی پاسخ میداد. به او نزدیک شدم و گفتم: امام صادق علیه السلام ما را از کلام نهی کرده است. پرسید: آیا به تو امر کرده که این سخن را به من بگویی؟ گفتم: نه، ولی مرا از آن نهی کرده است. گفت: دستوری را که به تو داده اطاعت کن.
▪️پس از آن، من خدمت امام رسیدم و سخنانی را که بین من و صاحب طاق ردّ و بدل شده بود به آگاهی ایشان رساندم.
▪️امام صادق علیه السلام لبخندی زد و فرمود: ای ابوخالد! صاحب طاق وقتی با مردم سخن میگوید پرواز میکند و ادله آنان را باطل مینماید و آنان را شکست میدهد، ولی اگر مردم با تو روبرو شوند، نمیتوانی آنان را شکست دهی.
📚 اختیار معرفة الرجال (رجال کشی) تک جلدی تصحیح مصطفوی، ص۴۲۳
🆔 @hadithedoost
هدایت شده از سایه بان 📻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پاسخ به شبهات آتئیستها دربارهی برخی از آیات قرآن کریم
قسمت دوازدهـــ۱۲ـــم | نـسـخــه تصویری🎥
🌿حرف آتئیستها:
آخه مگه فیلم سینماییه که شهاب، سنگ برای زدن أجنّه باشه؟
🌿 اشکال اساسی حرف آتئیستها ضمن مثال بازی رایانهای
🌿 وقتی عالم ماده دروازه عالم ملکوت میشود
📚 آیـــات مرتبـــط با علـــوم تجــــربی
👤 _ حــــامـد ســــــاجـــدی🪴
↪️ لینک قسمت قبل
#سطح_عمومی
#شبهات_آتئیسم
#دکتر_حامد_ساجدی
#علم_و_دین
🎙رادیو سایهبان |
@radiosayeban
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چرا #علامه_طباطبایی (ره) به نوشتن کتب و مقالات فارسی پرداخت؟
🎤پاسخ آیت الله رضا #استادی و آیت الله ابراهیم #امینی(ره)
#خاطرات_علما
#سیره_علماء
💎 @kashkolenab
🆔 @hadithedoost
☘حکایت علما☘
▪️علامه نراقی (محمد مهدی نراقی) یکی از تالیفاتش برای سید مهدی طباطبائی بحرالعلوم به نجف ارسال میدارد و او را چنین خطاب میکند
اَلا قُل لسُكّان ذاك الحِمى
هنيئاً لكم في الجنان الخلود
أفيضوا علينا من الماء فيضاً
فنحن عطاش و انتم وُرود
▪️و مرحوم سید بحرالعلوم در جواب می گوید:
ألا قل لمولى يرى من بعيد
جمال الحبيب بعين الشهود
لك الفضل من غائب شاهد
على شاهد غائب بالصدود
فنحن على الماء نشكو الظماء
وانتم على بعدكم بالورود
▪️علامه نراقی گوید:
▪️ای رسول ما به ساکنان آن حِمی یعنی حرم مرتضوی بگو: خلود در بهشت شما را گوارا باشد، بر ما آبی افاضه کنید که ما تشنه و شما سیرابید. (در گفتارش ناظر به آیه پنجاهم سوره اعراف است.)
▪️سید بحرالعلوم در پاسخ گوید:
▪️ای رسول ما به آقایی که از دور جمال دوست را به چشم شهود می بیند. بگو تو را که غائب حاضری، بر این حاضر غائب فضل و برتری است؛ زیرا که ما در کنار آب از تشنگی مینالیم و شما با این که دورید وارد در آبید.
▪️صدود اعراض نمودن و برگردانیدن است. مرحوم سید، علامه نراقی را بسبب حضور و توجه و مراقبت غائب شاهد میخواند و خود را به سبب اعراض و عدم حضور، شاهد غائب
#حکایت_علما
#سید_بحرالعلوم
#ملا_محمدمهدی_نراقی
🆔 @hadithedoost
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️تا نفس میکشیم درس و بحث
🎙آیت الله جوادی آملی
🆔 @hadithedoost
هدایت شده از هیئت سیدالشهداء (علیه السلام)
🔶گروه قربانی اول ماه
قربانی به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و دفع بلا از ملت لبنان و رزمندگان جان بر کف حزب الله خصوصا سید مقاومت سید حسن نصرالله
🔷کارت اعلام شده واریزی غیر از برنامه مجموعه ندارد.
🔸شماره کارت بانک رسالت
5041721027545509🔸شماره حساب
1039538081🔸شناسه شبا
IR570700001000113953808001✅به نام روح الله صالحی منش ❇️آدرس گروه ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2521169943Cf8a470446b
هدایت شده از سایه بان 📻
29.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥علامه مصباح یزدی: من با حب به سید حسن نصرالله به خدا تقرب پیدا میکنم
▪️لحظاتی از سخنرانی علامه محمدتقی مصباح یزدی (قدسسره) در بین رزمندگان حزب الله
🎙رادیو سایهبان
@radiosayeban
هدایت شده از سایه بان 📻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ_ویژه | سید عزیز
🔺️بیانات آیت الله مصباح یزدی قدس سره درباره صفا و خلوصِ سیدحسن نصرالله،
۱۳۸۸/۱۲/۲۴
✅️ آیت الله مصباح یزدی(قدس سره): «من واقعا در مقابل ایشان احساس حقارت می کنم.»
جهت مشاهده و دانلود با کیفیت بالا
https://aparat.com/v/vcCmh
#سید_حسن_نصرالله
#حزب_الله
@mesbahyazdi_ir
@radiosayeban
☘خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه☘
▪️سپاس خدا، سفارش به پرهيزكارى و تشویق به جهاد
▪️رُوِيَ عَنْ نَوْفٍ اَلْبَكَالِيِّ قَالَ خَطَبَنَا بِهَذِهِ اَلْخُطْبَةِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ عليهالسلام بِالْكُوفَةِ وَ هُوَ قَائِمٌ عَلَى حِجَارَةٍ نَصَبَهَا لَهُ جَعْدَةُ بْنُ هُبَيْرَةَ اَلْمَخْزُومِيُّ
(يكى از ياران امام، نوف بكّالى نقل كرد كه امام در سال 40 هجرى در اواخر زندگى خود در شهر كوفه بر روى سنگى كه جعدة بن هبيرۀ مخزومى آماده كرد ايستاد
▪️وَ عَلَيْهِ مِدْرَعَةٌ مِنْ صُوفٍ وَ حَمَائِلُ سَيْفِهِ لِيفٌ
در حالى كه پيراهنى خشن از پشم بر تن، و شمشيرى با ليف خرما بر گردن
▪️وَ فِي رِجْلَيْهِ نَعْلاَنِ مِنْ لِيفٍ وَ كَأَنَّ جَبِينَهُ ثَفِنَةُ بَعِيرٍ فَقَالَ عليهالسلام
و كفشى از ليف خرما در پا، و بر پيشانى او پينه از كثرت سجود آشكار بود فرمود)
▪️اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي إِلَيْهِ مَصَائِرُ اَلْخَلْقِ وَ عَوَاقِبُ اَلْأَمْرِ...
ستايش خداوندى را سزاست كه سر انجام خلقت، و پايان كارها به او باز میگردد...
▪️...ثم قال عليهالسلام أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنِّي قَدْ بَثَثْتُ لَكُمُ اَلْمَوَاعِظَ اَلَّتِي وَعَظَ اَلْأَنْبِيَاءُ بِهَا أُمَمَهُمْ وَ أَدَّيْتُ إِلَيْكُمْ مَا أَدَّتِ اَلْأَوْصِيَاءُ إِلَى مَنْ بَعْدَهُمْ
اى مردم! من پند و اندرزهايى كه پيامبران در ميان امّتهاى خود داشتند در ميان شما نشر دادم، و وظايفى را كه جانشينان پيامبران گذشته در ميان مردم خود به انجام رساندند، تحقّق بخشيدم
▪️وَ أَدَّبْتُكُمْ بِسَوْطِي فَلَمْ تَسْتَقِيمُوا وَ حَدَوْتُكُمْ بِالزَّوَاجِرِ فَلَمْ تَسْتَوْسِقُوا
با تازيانه شما را ادب كردم نپذيرفتيد، به راه راست نرفتيد، و با هشدارهاى فراوان شما را خواندم ولى جمع نشديد
▪️لِلَّهِ أَنْتُمْ أَ تَتَوَقَّعُونَ إِمَاماً غَيْرِي يَطَأُ بِكُمُ اَلطَّرِيقَ وَ يُرْشِدُكُمُ اَلسَّبِيلَ
شما را به خدا! آيا منتظريد رهبرى جز من با شما همراهى كند و راه حق را به شما نشان دهد
▪️أَلاَ إِنَّهُ قَدْ أَدْبَرَ مِنَ اَلدُّنْيَا مَا كَانَ مُقْبِلاً وَ أَقْبَلَ مِنْهَا مَا كَانَ مُدْبِراً
آگاه باشيد! آنچه از دنيا روى آورده بود پشت كرد، و آنچه پشت كرده بود روى آورد
▪️وَ أَزْمَعَ اَلتَّرْحَالَ عِبَادُ اَللَّهِ اَلْأَخْيَارُ
و بندگان نيكوكار خدا آماده كوچ كردن شدند
▪️وَ بَاعُوا قَلِيلاً مِنَ اَلدُّنْيَا لاَ يَبْقَى بِكَثِيرٍ مِنَ اَلْآخِرَةِ لاَ يَفْنَى
و دنياى اندك و فانى را با آخرت جاويدان تعويض كردند
▪️مَا ضَرَّ إِخْوَانَنَا اَلَّذِينَ سُفِكَتْ دِمَاؤُهُمْ وَ هُمْ بِصِفِّينَ أَلاَّ يَكُونُوا اَلْيَوْمَ أَحْيَاءً يُسِيغُونَ اَلْغُصَصَ وَ يَشْرَبُونَ اَلرَّنْقَ
آرى! آن دسته از برادرانى كه در جنگ صفّين خونشان ريخت، هيچ زيانى نكردهاند که امروز نيستند تا خوراكشان غم و غصّه، و نوشيدنى آنها خونابه دل باشد
▪️قَدْ وَ اَللَّهِ لَقُوا اَللَّهَ فَوَفَّاهُمْ أُجُورَهُمْ وَ أَحَلَّهُمْ دَارَ اَلْأَمْنِ بَعْدَ خَوْفِهِمْ
به خدا سوگند، آنها خدا را ملاقات كردند، كه پاداش آنها را داد و پس از دوران ترس، آنها را در سراى امن خود جايگزين فرمود
▪️أَيْنَ إِخْوَانِيَ اَلَّذِينَ رَكِبُوا اَلطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى اَلْحَقِّ
كجا هستند برادران من كه بر راه حق رفتند، و با حق در گذشتند
▪️أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ اِبْنُ اَلتَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو اَلشَّهَادَتَيْنِ وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ اَلَّذِينَ تَعَاقَدُوا عَلَى اَلْمَنِيَّةِ وَ أُبْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ إِلَى اَلْفَجَرَةِ
كجاست عمّار؟ و كجاست پسر تيهان؟ (مالك بن تيهان انصارى) و كجاست ذو الشّهادتين؟ (خزيمة بن ثابت كه پيامبر شهادت او را دو شهادت دانست) و كجايند همانند آنان از برادرانشان كه پيمان جانبازى بستند، و سرهايشان را براى ستمگران فرستادند
🔻قَالَ ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى لِحْيَتِهِ اَلشَّرِيفَةِ اَلْكَرِيمَةِ فَأَطَالَ اَلْبُكَاءَ ثُمَّ قَالَ عليهالسلام🔺
(پس دست به ريش مبارك گرفت و زمانى طولانى گريست و فرمود)
▪️أَوِّهِ عَلَى إِخْوَانِيَ اَلَّذِينَ تَلَوُا اَلْقُرْآنَ فَأَحْكَمُوهُ وَ تَدَبَّرُوا اَلْفَرْضَ فَأَقَامُوهُ أَحْيَوُا اَلسُّنَّةَ وَ أَمَاتُوا اَلْبِدْعَةَ
دريغا! از برادرانم كه قرآن را خواندند، و بر أساس آن قضاوت كردند، در واجبات الهى انديشه كرده و آنها را بر پاداشتند، سنّتهاى الهى را زنده و بدعتها را نابود كردند
▪️دُعُوا لِلْجِهَادِ فَأَجَابُوا وَ وَثِقُوا بِالْقَائِدِ فَاتَّبَعُوهُ
دعوت جهاد را پذيرفته و به رهبر خود اطمينان داشته و از او پيروى كردند
▪️ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ
(سپس با بانگ بلند فرمود)
▪️اَلْجِهَادَ اَلْجِهَادَ عِبَادَ اَللَّهِ
جهاد! جهاد! بندگان خدا
...
🆔 @hadithedoost
☘جبهههای فرهنگی مقابل دین خدا☘
▪️عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ صَالِحِ بْنِ اَلسِّنْدِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ جَمِيعاً عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ عَنْ خَالِدِ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ سَدِيرٍ قَالَ:
▪️سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ دَاخِلٌ وَ أَنَا خَارِجٌ وَ أَخَذَ بِيَدِي ثُمَّ اِسْتَقْبَلَ اَلْبَيْتَ فَقَالَ يَا سَدِيرُ إِنَّمَا أُمِرَ اَلنَّاسُ أَنْ يَأْتُوا هَذِهِ اَلْأَحْجَارَ فَيَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ يَأْتُونَا فَيُعْلِمُونَا وَلاَيَتَهُمْ لَنَا وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ «وَ إِنِّي لَغَفّٰارٌ لِمَنْ تٰابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صٰالِحاً ثُمَّ اِهْتَدىٰ » ثُمَّ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ إِلَى وَلاَيَتِنَا
▪️ثُمَّ قَالَ يَا سَدِيرُ فَأُرِيكَ اَلصَّادِّينَ عَنْ دِينِ اَللَّهِ ثُمَّ نَظَرَ إِلَى أَبِي حَنِيفَةَ (از بزرگان اصحاب رأی و قیاس ) وَ سُفْيَانَ اَلثَّوْرِيِّ (از بزرگان اهل حدیث و ظاهری گری) فِي ذَلِكَ اَلزَّمَانِ وَ هُمْ حَلَقٌ فِي اَلْمَسْجِدِ فَقَالَ هَؤُلاَءِ اَلصَّادُّونَ عَنْ دِينِ اَللَّهِ بِلاَ هُدًى مِنَ اَللَّهِ وَ لاَ كِتَابٍ مُبِينٍ
▪️إِنَّ هَؤُلاَءِ اَلْأَخَابِثَ لَوْ جَلَسُوا فِي بُيُوتِهِمْ فَجَالَ اَلنَّاسُ فَلَمْ يَجِدُوا أَحَداً يُخْبِرُهُمْ عَنِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عَنْ رَسُولِهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى يَأْتُونَا فَنُخْبِرَهُمْ عَنِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عَنْ رَسُولِهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ .
📚 الکافي ج ۱، ص ۳۹۲
🆔 @hadithedoost
☘لولا فلان لهلکت☘
▪️رُوِيَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)فِي قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ قَالَ هُوَ قَوْلُ الرَّجُلِ لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَكْتُ وَ لَوْ لَا فُلَانٌ لَمَا أَصَبْتُ كَذَا وَ كَذَا وَ لَوْ لَا فُلَانٌ لَضَاعَ عِيَالِي أَ لَا تَرَى أَنَّهُ قَدْ جَعَلَ لِلَّهِ شَرِيكاً فِي مُلْكِهِ يَرْزُقُهُ وَ يَدْفَعُ عَنْهُ قُلْتُ فَنَقُولُ لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ مَنَّ عَلَيَّ بِفُلَانٍ لَهَلَكْتُ قَالَ نَعَمْ لَا بَأْسَ بِهَذَا وَ نَحْوِهِ.
▪️روایت شده که امام صادق علیه السلام درباره این سخن خداوند تبارک و تعالی: وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِکُونَ یوسف / ١٠٦ و بیشترشان به خدا ایمان نمی آورند جز اینکه [با او چیزی را] شریک می گیرند فرمودند:
▪️مثال این [شرک]، سخن کسی است که میگوید اگر فلانی نبود، هلاک میشدم و اگر فلانی نبود، به فلان چیز و فلان چیز نمیرسیدم و اگر فلانی نبود، خانوادهام تباه میشد؛ آیا نمیبینید که او [با این سخنش] برای خداوند در مُلکش شریکی قرار داده که او را روزی میدهد و [بلاها را] از او دفع میکند!؟
▪️[راوی میگوید:] عرض کردم: آیا [میتوانیم] بگوییم اگر خداوند به وسیله فلانی بر من منت نمینهاد، هلاک میشدم؟ ایشان فرمودند: آری، این سخن و مانند آن اشکالی ندارد.
📚 عدة الداعي و نجاح الساعي ج ۱، ص ۹۹
🆔 @hadithedoost
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
❇️زمان شاه مردم برای خرید ۱ دونه آجر و ۱ کیسه سیمان سه ماه تو نوبت می بودن😏
📚روزنامه اطلاعات ۲۰ اردیبهشت ۵۶
➕البته آجر و سیمان به چه کار مردم میومد،در عوضش دلار ۷ تومن بود، روزی شش میلیون بشکه فروش نفت داشتیم، پاسپورت ایرانی ارزش داشت و...😎
گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید
سید
❇️زمان شاه مردم برای خرید ۱ دونه آجر و ۱ کیسه سیمان سه ماه تو نوبت می بودن😏 📚روزنامه اطلاعات ۲۰ ارد
این کانال خیلی کانال خوبیه در مورد باستان گرایی هم مطالب خیلی خوبی میذاره
☘استدراج☘
رجال الكشي خَلَفُ بْنُ حَمَّارٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَسَنِ قَالَ:
▪️قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا(ع)إِنِّي تَرَكْتُ ابْنَ قِيَامَا مِنْ أَعْدَى خَلْقِ اللَّهِ لَكَ قَالَ ذَلِكَ شَرٌّ لَهُ قُلْتُ مَا أَعْجَبَ مَا أَسْمَعُ مِنْكَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ أَعْجَبُ مِنْ ذَلِكَ إِبْلِيسُ كَانَ فِي جِوَارِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْقُرْبِ مِنْهُ فَأَمَرَهُ فَأَبَى وَ تَعَزَّزَ وَ كَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ فَأَمْلَى اللَّهُ لَهُ وَ اللَّهِ مَا عَذَّبَ اللَّهُ بِشَيْءٍ أَشَدَّ مِنَ الْإِمْلَاءِ وَ اللَّهِ يَا حُسَيْنُ مَا عَذَّبَهُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ أَشَدَّ مِنَ الْإِمْلَاءِ
▪️به امام رضا علیه السلام عرض کردم: من إبن قیام را در حالی ترک کردم که از دشمنترین بندگان خدا نسبت به شما بود. ایشان فرمودند: آن [حال] برای او [سبب] شرّ است.
▪️عرض کردم: فدایتان شوم! چه سخن عجیبی است اینکه از شما میشنوم! ایشان فرمودند: عجیبتر از آن این است که ابلیس در جوار خداوند عزّ و جلّ و در مقام قرب او بود؛ خداوند به او امر کرد و او امتناع ورزید و خود را عزیزتر [از اطاعت آن امر] دانست و از کافرین گشت، [اما] خداوند به او مهلت داد.
▪️به خدا سوگند خداوند به عذابی سختتر از مهلت دادن عذاب نکرده است، ای حسین! به خدا سوگند خداوند آنان را به عذابی سختتر از مهلت دادن عذاب نکرده است.
#اسرائیل_جنایتکار
#تمحیص
#ابتلاء
#یک_تیر_هزار_نشان
🆔 @hadithedoost
هدایت شده از سایه بان 📻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اگر قرار بود امتحان ساده باشد که همه مساوی بودیم...
(سختیها برای معلوم شدن نابرابری ذات انسانهاست)
❇️ شهید حزب الله ابراهیم عقیل "توحید عملی" را توضیح میدهد.
#معنای_زندگی
#راه_نصرالله
🎙رادیو سایهبان
@radiosayeban
Ali Malaekeh - Noor Bashad Sayeei (320).mp3
2.31M
🌿 نور باشد سایه ای در پای دیوار شما
حاج علی ملائکه
🆔 @hadithedoost
🔸آیت الله سبحانی حفظه الله تعالی :
🔹 اکثر آنچه قدماء [امامیه] آن را غلو میدانستند، در عصر ما از ضروریات مذهب امامیه گشته است!
📚 کلیات في علم الرجال
🆔 @hadithedoost
☘مستی شعر☘
همچنان از چشم من ، محو تماشای خودی
ظاهراً شیدا منم امّا تو شیدای خودی
کهکشان در کهکشان در کهکشان گستردهای
عاشق گستردنِ آفاق زیبای خودی
آینه در آینه در آینه در آینه
حیرتانگیز است امّا باز تنهای خودی
عاشق خویشی که در هر لحظه هستی تازه است
آنِ مجنونآفرین داری که لیلای خودی
عرشِ استغنا مبارک ، ساکن ژرفای خویش
آفتاب و ماهتاب روز و شبهای خودی
تا ابد میپویی و آنی که بودی از ازل
راهی هر جا که باشی باز در جای خودی
مدتی پنداشتم من در تو جویای خودم
عاقبت دریافتم در من تو جویای خودی
بر زبانم میروی ، هوش از زبانم میرود
بیخودم اکنون که میبینم تو گویای خودی
حرف بسیار است باری ناگزیرم از سکوت
واقف از شور سکوتانگیز آوای خودی..
شاعر قربان ولیئی
🆔 @hadithedoost
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ضرورت #تهذیب در کنار فلسفه
🔰 شهید استاد #مطهری: آقای #طباطبایی میفرمودند: من اوایل که #اسفار میخواندم خیلی کار میکردم و خیلی فکر میکردم و خیلی هم تجزیه و تحلیل میکردم. بعد کم کم در من این غرور پیدا شده بود که خود آخوند [ #ملاصدرا] هم اگر بیاید دیگر بهتر از این نمیتواند این مطالب را تجزیه و تحلیل کند. تا بعد میروند نزد استادشان مرحوم آقای قاضی که استاد سیر و سلوک و معنویت بوده است. آقای طباطبایی میفرمودند وقتی که ایشان وارد بحث مسائل وجود شد یکمرتبه معتقد شدم که من تا به حال یک کلمه از اسفار نمیفهمیدم.
❇️ اگر کسی بخواهد واقعاً #حکمت_متعالیه را بخواند باید زمینه قلبی و روحی و زمینه معنوی آن را هم فراهم کند و الّا «ظلمات بعضها فوق بعض» میشود.
🆔 @hadithedoost
☘اهل البصر☘
▪️وَ رَوَى اِبْنُ مُسْكَانَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ :
▪️قَالَ اَلصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِرَجُلٍ «اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً تُزَاوِلُهُ وَ اِجْعَلْ عِلْمَكَ وَالِداً تَتَّبِعُهُ وَ اِجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهُ وَ اِجْعَلْ مَالَكَ كَعَارِيَّةٍ تَرُدُّهَا» .
▪️امام صادق علیه السلام فرمود: دلت را مصاحبى ساز كه او را درمان ميكنى، و علمت را پدرى قرار ده كه از او پيروى مينمائى، و نفس خود را دشمنى قرار ده كه با او جهاد ميكنى، و مالت را بمانند عاريهاى قرار ده كه آن را باز پس ميدهى.
📚 من لا يحضره الفقيه ج ۴، ص ۴۱۰
🆔 @hadithedoost