eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
294 ویدیو
260 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. | | ✍🏻 ، دو ركن اساسى دارد: الف - نارضايتى از وضعيت موجود؛ ب - اميد به گشايش در آينده. ☆ چگونگى تعامل با اين دو رکن، چهره هاى متفاوت انتظار را پديد می‌‌آورد: 🔸۱. انتظار غير مسئولانه: در اين حالت، شخص منتظر اگر چه به وضعيت موجود، معترض است، ولى بدون هيچ گونه تلاشى، تنها چشم به راه آينده بهتر است. و تنها در پى آن است كه خود و يا نزديكانش، تحت تأثير وضعيت موجود قرار نگيرند؛ ولى تلاش برای نجات ديگران را وظيفه خويش نمی‌‌داند. اصلاح جامعه قبل از ظهور مهدى(ع) را اقدامى بيهوده و بى نتيجه می داند... 🔸۲. انتظار مسئولانه: شخص منتظر مسئول، حالتى سازنده، فعّال و تأثيرگذار دارد، وضعيت موجود را بر نمی‌‌تابد و تلاش می‌‌كند تا زمينه هاى را آماده كند. نه تنها از نظر ويژگى هاى فردى، خود را براى عصر تربيت می‌‌كند، بلكه از منظر دانش و مهارت هاى گوناگون نيز آمادگى كامل ورود به عصر ظهور را در ديد خود دارد ... 💢 جامعه مهدوى، جامعه‌اى پويا، آماده، گوش به فرمان و شايسته آرمان مهدوى است. منتظر مسئول، در محدوده قدرت خويش، تلاش در برپايى جامعه‌اى مطابق با معيارهاى مهدوى را وظيفه خويش می‌‌داند. : 🔅 هر يك از شما بايد خود را براى خروج قائم آماده كند، هر چند با فراهم آوردن تيرى باشد. ▫️ الغيبة، نعمانى : ص ۳۲۰ ح ۱۰ نيز، به مسئوليت منتظران اشاره دارد : 🔅 آنان مخلصان حقيقى، شيعيان راستين ما و دعوتگران به دين خدا در پيدا و نهان هستند. ▫️ كمال الدين : ص ۳۱۹ ح ۲ 📚 دانشنامه امام مهدی(عج) ج ۵ ص ۳۰۵ 🔸 @hadithnet
. 💠 شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ﷽؛ 🔺 ارزش اندیشیدن 🔅 (ص) : 🔸 «التَّفَكُّرُ في عَظَمَةِ اللّهِ وجَنَّتِهِ ونارِهِ ساعَةً خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلَةٍ» . 🔹 «يك ساعت انديشيدن در باره عظمت خداوند و بهشت و دوزخ او ، بهتر از شبى را به عبادت گذراندن است». 📚 كنز العمّال : ج ٣ ص ١٠٧ ح ٥٧١٢ •❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
•❀ 🔰 متن و ترجمه حدیث تابلوی نصب شده در کنار رهبر معظم انقلاب اسلامی ؛ ۱۹ دی ماه 🔸 در آغاز آشكار شدن فتنه ها و ناچار شدن براى جنگ با فتنه آفرينان فرمود: 🔅 و لا يَحمِلُ هذا العَلَمَ إلاّ أهلُ البَصَرِ و الصَّبرِ و العِلمِ بِمَواضِعِ الحَقِّ . ▫️ و اين پرچم را بر دوش نكشد مگر كسى كه از بينش و شكيبايى و آگاهى به جايگاههاى حق برخوردار باشد. ▫️ نهج البلاغه : خطبه ۱۷۳ •┈┈•❀•┈┈• 💢 با اين كه امام عليه السلام در توجيه ذهنى مردم، از هيچ فرصتى دريغ نمى كرد و از چرايى مواضع و علل حوادث، براى مردمانْ سخن مى گفت، با اين همه، براى بسيارى دشوار بود كه بپذيرند على عليه السلام يكسرْ حق مى گويد و موضعى استوار دارد و طلحه، زبير و عايشه، يكسر باطل مى گويند و به راه باطل مى روند. 📚 سیاست نامه امام علی علیه السلام، ص 127 🔸@hadithnet
. | 📖 | 📗 فرهنگ نامه بصیرت 🔹این کتاب، در راستای تأکید مقام معظّم رهبری بر ضرورت تقویت «بصیرت» و بر اساس رهنمودهای جامع و سازنده قرآن و اهل بیت(ع)، تدوین یافته است. گامی کوچک در راه فرهنگ سازی «بصیرت» و زمینه سازی برای جامعه مهدوی . 🔺 واژه شناسی بصیرت، تعریف بصیرت، ارزش بصیرت، زیان های فقدان بصیرت و موانع بصیرت، از نگاه قرآن و حدیث 📋 مؤلف : محمد محمدی ری شهری، مترجم : حمیدرضا شیخی، قم، دارالحدیث، چاپ سوم، ۱۳۹۰، 164 صفحه، رقعی ➡️ http://hadith.net/post/50785/ خرید کتاب : 👇 http://shop.darolhadith.ir/145-.html 🔸 @hadithnet
. 💠 یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ﷽؛ 🔺 خانواده‌ی اهل خیر 🔅 (ص) : 🔸 «إذا أرادَ اللّهُ عز و جل بِأَهلِ بَيتٍ خَيرا ، رَزَقَهُمُ الرِّفقَ فِي المَعيشَةِ ، وحُسنَ الخُلُقِ» . 🔹 «هر گاه خداوند عز و جل براى خانواده‌اى خيرى بخواهد، ميانه روى در معيشت و اخلاق خوش را روزىِ آنان مى‌كند». 📚 الزهد للحسين بن سعيد : ص ٢٧ ح ٦٣ •❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
نقش رزق حلال در استحکام خانواده.pdf
3.11M
. | 📄 بخوانید | 📋 نقش رزق حلال در استحکام نهاد در سیره و سخن ✍🏻 مرتضی رحیمی 📑 فصلنامه فرهنگ رضوی، سال اول / شماره پیاپی ۲ / صفحه ۱۲۵-۱۵۳ 🔹 نظر به اهمیت ، اسلام راهکارهای زیادی برای استحکام آن بیان داشته و از عوامل سست‌کنندة آن نهی نموده است، لذا متونی که به استحکام نهاد خانواده تشویق می‌کنند، به‌مراتب بیشتر از متون، مشوق تشکیل خانواده هستند. 🔺 در سخنان و سیرۀ برای استحکام بنیان خانواده، بر روزی حلال تأکید شده و عناوینی، همچون : صلۀ رحم، رعایت حقوق متقابل، محبت به دیگران و خوشحال نمودن ایشان، پرهیز از حسد، رضایتمندی، قناعت، ساده زیستی و پرهیز از تکلف و..به عنوان عوامل استحکام خانواده بیان شده است. ▫️ رزق حلال و عناوین مرتبط با آن ▫️ استحکام خانواده و تشویق به توسعه و رفاه آن ▫️ بیان موارد رزق حلال ▫️ رابطۀ رزق حلال و استحکام بنیان خانواده 🔸 @hadithnet
. 💠 دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ﷽؛ 🔺 از راه حلال و در راه حلال 🔅 : 🔸 «لَو أنَّ النّاسَ أخَذوا ما أمَرَهُمُ اللّهُ بهِ فأنفَقوهُ فيما نَهاهُم عَنهُ ما قَبِلَهُ مِنهُم، و لو أخَذوا ما نَهاهُمُ اللّهُ عَنهُ فأنفَقوهُ فيما أمَرَهُمُ اللّهُ بهِ ما قَبِلَهُ مِنهُم؛ حتّى يأخُذوهُ مِن حَقٍّ و يُنفِقوهُ في حَقٍّ» . 🔹 «اگر مردم از راهى كه خداوند به آنان فرمان داده، كسب درآمد كنند و آنها را در راهى كه خداوند از آن بازشان داشته، انفاق كنند، آن را از ايشان نمى‌پذيرد و اگر از راهى كه آنها را از آن نهى كرده، درآمد به دست‌آورند و آن را در راهى كه خداوند بدان فرمانشان داده، به مصرف رسانند باز از آنان نمى‌پذيرد، مگر اينكه از راه حلال به دست آورند و در راه حلال انفاق كنند». 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج٢ ص ٥٧ ح ١٦٩٤ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ❓ فقیر خویشاوند یا فرد فقیرتر غیر خویشاوند؟ 💢 یکی از مسائل مهم در ، بررسی اولویت‌ها در آن است. ▫️ برای مثال بین افراد فقیر خویشاوند و افراد فقیرتر غیر خویشاوند اولویت با کدام است؟ ▫️ آیا ملاک در اولویت انفاق، شدت نیاز است یا قرابت و هم‌چنین در میان نیازمندان جامعه چگونه باید اولویت‌بندی نمود؟ 🔻براساس آیات انفاق، ملاک در اولویت برای انفاق، نخست قرابت است و سپس نیاز، مگر آنگاه‌که حیات فرد غیرخویشاوند، به انفاق وابسته باشد و چنین ضرورتی برای خویشاوند وجود نداشته باشد. 🔸 اولویت‌ها در بر پایۀ آیات انفاق به ترتیب عبارتند از : والدین، خویشاوندان، یتیمان، مسکینان، همسایۀ نزدیک، همسایۀ دور، همراه و هم‌نشین، در راه مانده، سائلان، بردگان. 🔸 روایات نیز اولویت در انفاق را والدین و خویشاوندان بیان نموده است. در روایات رعایت اولویت‌های انفاق در خویشاوندان، موجب اجر بسیار برای انفاق کننده و انفاق درراه خدا با عنوان اجر کمتر بیان‌ شده است. 🔅 به نقل از رسول خدا (ص) فرمودند: از عائله خود (كسانی كه تحت تكفل تو هستند) يعني از مادر، پدر، خواهر و برادرت آغاز كن سپس كساني از خويشاوندان كه به تو نزديكترند و فرمود با بودن رحم محتاج جاى صدقه به ديگری نيست (امالی مفيد، ص219) 🔅از درباره صدقه به سائل درب خانه سؤال شد [كه آيا به آنان داده شود]يا از دادن به آنان خودداری شود و به خويشاوندان خود بدهد؟ ▫️ امام فرمود: خير بلكه بايد صدقه را براي كسانی كه بين او و آنان خويشاوندی است بفرستد. چراكه پاداش اين بيشتر است. 📚 اولویّت سنجی‌ انفاق در قرآن و حدیث، نشریه مطالعات قرآن و حدیث 🔸 @hadithnet
. 💠 سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ﷽؛ 🔺 صدای آشنا برای فرشتگان 🔅 (ص) : 🔸 «مَن أكثَرَ الدُّعاءَ قالَتِ المَلائِكَةُ : صَوتٌ مَعروفٌ، ودُعاءٌ مُستَجابٌ، وحاجَةٌ مَقضِيَّةٌ» . 🔹 «هر كه بسيار دعا كند، فرشتگان می‌گويند : اين، صدايى آشنا و دعايى است كه پذيرفته می‌شود و حاجتى است كه برآورده می‌گردد». 📚 كنزالعمّال : ح ٤٣٤٤٥ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
•┈┈••✾❀✾••┈┈• | | 🔰 زياده روى در دعا يكى از كارهايى كه انجام دادن آنها براى نيايشگرْ شايسته نيست ، تجاوز از حد (اِعتدا) در دعاست . قرآن ، تصريح مى‌كند كه : ⚜️«ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ . پروردگارتان را با زارى و در حال پنهانى بخوانيد ؛ زيرا كه خدا ، تجاوزكاران را دوست ندارد» . ▫️ اعراف : آيه ۵۵ . اين آيه به مؤمنان ، توصيه مى‌فرمايد كه پروردگار خود را در آشكار و نهان بخوانند و خواسته‌هاى خود را از او بخواهند ؛ اما در دعا و خواستن از خداوند متعال ، از حد ، تجاوز نكنند . 🔸 در اين جا اين پرسشْ مطرح مى‌شود كه حدّ دعا چيست كه تجاوز از آن ، نكوهيده است و متجاوز از آن ، محبوب خدا نيست ؟ اكتفا به خواسته‌هاى منطقى و مشروع و رعايت ادب در بيان آنها در محضر خداوند متعال ، حدّ دعاست ، از اين رو ، طرح خواسته‌هاى نامعقول يا نامشروع و بى‌ادبى در گفتار و هر عملى كه از نيايشگرْ نكوهيده است ، زياده رَوى و تجاوز از حدّ دعا شمرده مى‌شود . 🔻 بنا براين ، كسى كه در محضر خداوند متعال ، گستاخانه با فرياد ، چيزى را مى‌خواهد يا كسى را نفرين مى‌كند كه مستحقّ نفرين نيست يا بيش از استحقاقِ كسى ، وى نفرين مى‌نمايد يا انجام گرفتن كارى نامشروع (مانند قطع رحم) را از خدا مى‌خواهد يا درخواستى غيرمنطقى دارد (مانند اين كه از خدا نابودى خود و يا نيستى آسمان و زمين را طلب نمايد) ، در واقع ، از حدود دعا تجاوز نموده است . اما بايد توجه داشت كه تجاوز از حدّ دعا ، به معناى نفى بلند‌همّتى در دعا و داشتن درخواست‌هاى بزرگِ معقول نيست . بلند‌همتى در دعا ، نه تنها نكوهيده نيست ، بلكه ممدوح نيز هست . 📚 نهج الدّعا (با ترجمه فارسی) ج ۱ ص ۲۴۸ 🔸 @hadithnet
. 💠 چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ﷽؛ 🔺 گناه و بی برکتی! 🔅 : 🔸 «إذا ظَهَرَتِ الجِناياتُ ارتَفَعَتِ البَرَكاتُ » . 🔹 «هر گاه گناهان جلوه گر شوند، بركت ها رَخت برمى بندند». 📚 غرر الحكم : ح ٤٠٣٠ •❀• ذکر امروز : یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
•❀• 💠 ⭕️ گناه ، دل را تار و بيمار و فاسد مى كند 🔅(ص) : خطا را سياهىِ در دل و عيبِ در سيما و سستىِ در عمل يافتم . وَجَدتُ الخَطيئَةَ سَواداً فِي القَلبِ ، وشَيناً فِي الوَجهِ ، ووَهناً فِي العَمَلِ. ▫️ حلية الأولياء : ج ۲ ص ۱۶۱ 🔅 : براى دل ها، هيچ دردى دردناك تر از گناهان نيست . لا وَجَعَ أوجَعُ لِلقُلوبِ مِنَ الذُّنوبِ. ▫️ الكافي : ج ۲ ص ۲۷۵ ح ۲۸ 🔅 : براى دل ، چيزى تباه كننده تر از خطا نيست . ما مِن شَي ءٍ أفسَدَ لِلقَلبِ مِن خَطيئَةٍ. ▫️ الكافي : ج ۲ ص ۲۶۸ ح ۱ 🔰 اشارت قرآنی: اين احاديث، در حقيقت، تفسير آيه زيرند: ⚜️ كلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ چنين نيست؛ بلكه آنچه كرده اند، بر دل هايشان زنگار نهاده است . ▫️ المطففين : ۱۴ 🔸 @hadithnet