eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
290 ویدیو
259 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ⁉️ ❓ چرا خداوند حكيم، به انسانْ شهوت داد تا به جاهليت گرايش پيدا كند؟ چرا به انسان، مانند فرشته، عقل بدون شهوت داده نشد تا هرگز گِرد زشتى ها نگردد؟ ✍️ پاسخ : چون خداوند حكيم مى‌خواست انسان بيافريند ؛ 💢 چون مى‌خواست موجودى بيافريند كه بتواند انتخاب كند . فلسفه و حكمت و رمز تركيب عقل و جهل در انسان، آفرينش موجودى آزاد و انتخابگر است . 🔻 فرشتگان چون شهوت ندارند، صدور اعمال ناشايست از آنها ممتنع است (سوره تحريم ، آيه ۶)؛ لذا نمى‌توانند جز راهى را كه عقل مى‌گويد، انتخاب كنند. بهائم نيز چون عقل ندارند، نمى‌توانند جز راهى را كه شهوتْ آنها را بدان مى‌خواند، انتخاب كنند ؛ امّا انسان، چون آميخته اى است از عقل و شهوت، آزاد است و مى‌تواند انتخاب كند . ▫️ مهمترين مسئله در مورد آفرينش عقل و جهل، حكمت و فلسفه تركيب اين دو عنصر متضاد است . ⚡️ آنچه موجب برترى خميرْ مايه انسان بر ساير پديده هاست، آزادى و قدرت انتخاب اوست و شايد همين امر، موجب شد كه آفريدگار، هنگام آفرينشْ به خود تبريك گويد. آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است (مؤمنون، ـ ۱۴) 🚩 اين فضيلت، بالقوه هنگامى فعليت مى‌يابد كه انسان از اين آزادى در جهت تكامل اختيار خود، بهره بردارى نمايد؛ امّا اگر از آزادى سوء استفاده كند و در مصاف عقل وشهوت، عقلْ مغلوب گردد، نعمت آزادى به نقمت تبديل مى‌گردد . لذا مى‌فرمايد : 🔅 آنكه عقلش بر شهوتش پيروز گردد از فرشتگان برتر است، و آنكه شهوتش بر عقلش غالب گردد، از چارپايانِ پست است . ▫️ علل الشرايع : ص ۴ 📚 خردگرايی در قرآن و حديث، ص ۳۵ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🏷 از شرایط مجریان احکام الهی 🔅 : 🔸 «بر پا ندارد فرمان هاى خداوندِ سبحان را، جز كسى كه سازش نمى‌كند و خود را خوار نمى‌سازد و از طمع ها پيروى نمى‌كند» . 🔹 «لا يُقيمُ أمرَ اللّهِ سُبحانَهُ إلّا مَن لا يُصانِعُ، ولا يُضارِعُ، ولا يَتَّبِعُ المَطامِعَ» . 📚 نهج البلاغه : حكمت ١١٠ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| روز ▫️دست خالی آمدم دستم به دامانت رضا 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. 🚩 از تولیدات آستان مقدس رضوی 🔸 @hadithnet
شرح حکمت 110.mp3
1.49M
. 🎧 💠 تحقق اوامر الهی و شرایط حاکم 🔅 : 🔸 فرمان خدا را بر پاندارد، جز آن كس كه در اجراى حق مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزوها نگردد. 🔹 لا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا يُصَانِعُ وَ لَا يُضَارِعُ وَ لَا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ . 📚 نهج البلاغه : حكمت ١١٠️ 🎤 استاد ⏱ ۶ دقیقه 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🏷 حق مدار، پيروز است! 🔅 : 🔸 «حق مدارى، پيروزى را به همراه مى آورَد» . 🔹 «بِلُزومِ الحَقِّ يَحصُلُ الاستِظهارُ» . 📚 غرر الحكم : ح ٤٣٥٢ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 🗓 💠هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه اطهار علیهم السلام در 🔹در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری وهابیون کوردل پس از اشغال مکه با هدایت عبدالعزیزبن سعود مسیر مدینه را در پیش گرفتند و پس از مقابله با مدافعان شهر آن را به تصرف خود درآورده و در اقدامی شوم قبور ائمه بقیع را تخریب کردند. وهابیون همچنین ضریحی که بر روی قبور حضرات معصومین امام حسن(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) قرار داشت را خراب کرده و آن را با خود بردند. آنها همچنین در این حرکت کوردلانه، قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم(ص)، قبر ام‌البنین مادر حضرت ابوالفضل(ع) و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق(علیه السلام) و ... را تخریب کردند. 🔸بقیع یکی از پر خاطره‌ترین مکانهای مدینه است که نخست آن را بقیع الغرقد مینامیدند. بقیع در زمان (ص) به عنوان زیارتگاه بوده و آن حضرت برخی شبها خانه را ترک کرده و تنها به بقیع میرفته و در آنجا به راز و نیاز با خدا میپرداخته است. ▫️ قبر عباس عموی گرامی رسول خدا(ص) نیز در این قبرستان است و در کنار آن نیز قبر دیگری است متعلق به فاطمه بنت اسد و به احتمال ضعیف متعلق به ،که قبل از ویرانی ساختمان این حرم مطهر، همه این قبور ششگانه در زیر یک گنبد و دارای ضریح و صندوق زیبا بودند. ▫️ برخی دختران پیامبر اکرم(ص) و نیز برخی از یاران نزدیک ایشان در بقیع مدفونند؛ 🌐 بیشتر بخوانید ▪️ @hadithnet
. ﷽؛ 💠 جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🏷 حق گرایی در رفتار 🔅 : 🔸 «برترينِ مردمان نزد خداوند، كسى است كه رفتار بر پايه حق ـ گرچه او را به سختى اندازد ـ ، برايش دوست داشتنى تر از باطل است؛ گرچه برايش سودآور شود» . 🔹 «إنَّ أفضَلَ النّاسِ عِندَ اللّهِ مَن كانَ العَمَلُ بِالحَقِّ أحَبَّ إلَيهِ ـ وإن نَقَصَهُ وكَرَثَهُ ـ مِنَ الباطِلِ وإن جَرَّ إلَيهِ فائِدَةً وزادَهُ» . 📚 نهج البلاغه : خطبه ١٢٥ •❀• ذکر امروز :اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم(۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💠 نشانه‌های برای نشانه‌های ظهور، تقسیم های گوناگونی ذکر کرده اند، مانند: متّصل و منفصل، حتمی و غیر حتمی، طبیعی و غیر طبیعی، عادی و خارق العاده، و ... 🔻 مهم‏ترين تقسيم، مربوط به حتمى يا غير حتمى‌بودن آنهاست. گويا تعبير از حتمى‌بودن برخى علائم، براى اوّلين بار در احاديث امام باقر(ع) بيان شده. 🔸عناوین رويدادها و نشانه ها در روایات : نداى آسمانى، خروج سفيانى، خسف بيداء و كشته شدن نفْس زكيه. در بعضى احاديث، از طلوع خورشيد از مغرب، آشكار شدن دستى در آسمان، ظهور يمانى و اختلاف بنى عبّاس هم به عنوان امرى حتمى ياد شده است. دو نمونه از اين روايات : 🔅 : نداى آسمانى، از امور حتمى‌است و [خروج‏] سفيانى، حتمى‌است و [خروج ]يمانى هم حتمى‌است و كشته شدن نفْس زكيّه نيز حتمى‌است، و پديدار شدن كف‏دستى از آسمان نيز حتمى‌است و نيز[آيه‏] هراسناك و سهمگين ماه رمضان" كه خوابيده را بيدار مى‏كند و بيدار را مى‏ترساند" و دختركان را از پس پرده بيرون مى‏كشد. ▫️ الغيبة، نعمانى : ص ۲۶۲ 🔅 : به آن حضرت عرض كرديم: [ خروج ] سفيانى از حتميّات است؟ فرمود: آرى و كشته شدن نفس زكيه نيز از حتميّات است و [ظهور ]قائم نيز از حتميّات است و فرو رفتن صحرا نيز از حتميّات است و كف دستى كه از آسمان ظاهر مى‏شود از حتميّات است و آواى آسمانى نيز از حتميّات است عرض كردم: اين آوا و ندا چيست؟ فرمود: آوادهنده‏اى كه به نام قائم و به نام پدرش آواز خواهد داد. ▫️ الغيبة، نعمانى : ص ۲۶۵ 📚 دانشنامه امام مهدی(عج)، ج ۷ ص ۴۲۹ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 رغبت مردم به حق! 🔅 : 🔸 «آن كه به حق پايبند باشد، مردم به سويش رغبت كنند» . 🔹 «مَن عَمِلَ بِالحَقِّ مالَ إلَيهِ الخَلقُ» . 📚 غرر الحكم : ح ٨٦٤٦ •❀• ذکر امروز :یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 فقط براى برپا داشتن حق! 🔅 : 🔸 «ـ در شِكوه از يارانش كه به سوى معاويه مى رفتند ـ: واى بر آنان! سوى چه كسى مى‌روند و مرا نيز بدان فرا مى‌خوانند؟! به خدا سوگند، من آنان را نخواستم، جز براى برپا داشتن حق و ديگران آنها را نمى‌خواهند، مگر بر باطل» . 🔹 «ـ فِي الشَّكوى مِمَّن يَميلُ إلى مُعاوِيَةَ مِن أصحابِهِ ـ: يا وَيحَهُم، مَعَ مَن يَميلونَ ويَدَعونَني! فَوَاللّهِ ما أرَدتُهُم إلّا عَلى إقامَةِ حَقٍّ ولا يَريدُهُم غَيري إلّا عَلى باطِلٍ» . 📚 تاريخ اليعقوبی : ج ٢ ص ١٨٤ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ❎ احادیث انتخاباتی..!! ▪️ متاسفانه بر اثر بی توجهی، در ایام انتخابات، پیامی با عنوان «حدیث انتخاباتی از امام صادق(ع)» با عبارت : ▫️" شخصی از امام صادق (ع) پرسید: بین دو حاکم در تردیدم؟ ..."، در شبکه‌های اجتماعی منتشر مى‌‌شود. 🚩 توجه داشته باشیم که هرگز متن حدیث آنگونه که پخش شده نبوده و دستکاری، و دچار تحریف شده است و مفهوم آن نیز به اشتباه بیان مى‌‌شود! متن اصلی حدیث که در کتاب اصول کافى جلد ۱ ص ۸۶ ؛ آمده را مى‌ توانید اینجا ببینید. 💢 بخشی از تحریف های صورت گرفته در این حدیث: ▫️ ۱. حاکم در این روایت به معنای «قاضی» است نه حاکم به معنای مدیر یک مملکت یا مسئول! ▫️ ۲. «افراد متدین به کدام حاکم متمایلند» در حدیث به این شکل وجود ندارد، بلکه آنچه در حدیث آمده این است که کدام روایت از روایاتی است که هر کدام از دو حاکم بدان استناد مى‌ کنند، توسط رجال موثق دیگر نقل شده و به آن عمل مى‌ کنند! ▫️ ۳. «بنگر به مخالفان آئین ما، کدام یک را بیشتر مى‌ پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر خشمگینشان مى‌‌ کند، او را برگزین.» این قسمت از روایت نیز دچار تحریف شده است! چرا که در روایت منظور از مخالفین، اهل سنت هستند، و بحث از این نیست که آن ها کدام حاکم را بیشتر مى‌‌ پسندند! بلکه منظور این است که کدام روایت از روایت هائی که مورد استناد این دو قاضی است مخالف با فتوای اهل سنت است. دلیل این امر این است که وقتی هر دو قاضی، ثقه و عادل هستند و دروغ نمى‌‌گویند، قطعا هر دو نفر، روایت مورد استناد خود را از امام علیه السلام شنیده اند و این نشان مى‌‌دهد که یکی از دفعاتی که امام در حال بیان حکم بوده اند مجبور به تقیه شده اند و حکم اهل سنت را بیان کرده اند. •┈┈•❀•┈┈• 🔺❗️ بنابراین، اصل این روایت، روایتی است مفصل در باب اختلاف حدیث! و متاسفانه با دستکاری و تحریف، نتیجه ای دیگر و عجیب از آن گرفته شده است. 🌱در صورتیکه احادیث مربوط به انتخاب و گزینش صحیح کارگزاران، همچنین ملاک افراد شایسته، فراوان است. 🔸@hadithnet
. 💢 گزينش كارگزاران شايسته در کلام : 🔻امام على عليه السلام ـ در سفارش نامه‌اش به مالك اشتر ـ: 🔅... زمامدار، چنان كه بايد، از عهده آنچه خداوند بر او واجب كرده، برنيايد، جز با كوشش و يارى جُستن از خداوند و آماده كردن خويش بر همراهى حق و پايدارى در انجام دادن آنچه بر او آسان باشد يا دشوار . 🚩 ... به آنان كه صاحب فتوّت و بزرگ منشى اند و از خاندانى پارسايند و از سابقه‌اى نيكو برخوردارند، نزديك شو . سپس به دليران و رزم آوران و بخشندگان و جوان مردانى كه بزرگوارى و خوبى ها را در خود فراهم آورده‌اند، نزديك باش. پس در كارهاى آنان، چنان بينديش كه پدر و مادر، نسبت به فرزندان خويش مى‌‌نگرند ... 🚩 پس در كار كارگزاران خويش بينديش و آنان را پس از آزمون، به كار گمار و به ميل خود و بدون مشورت، آنان را به كار مگير كه اين [ خودسرى و خودرأيى]، شاخه‌هاى ستم و خيانت را گِرد آورد . ▫️ چنين افرادى را از ميان كسانى كه تجربه و حيا دارند و از خاندان هاى شايسته كه در مسلمانى قدمتى بيشتر دارند، جستجو كن ؛ زيرا كه آنان، داراى خُلق و خويى گرامى‌‌ترند و آبرويشان، محفوظ تر و طمعشان، كم تر و عاقبت نگريشان، فزون تر است ... 🚩 البته در گزينش آنان، تنها به خواست و اطمينان و خوش گمانى خود، اعتماد مكن؛ چرا كه شخصيت ها براى جلب نظر زمامداران، به آراستن ظاهر و خوش خدمتى مى‌‌پردازند؛ ولى در پسِ آن، از خيرخواهى و امانتدارى نشانى نيست؛ ليكن آنان را به خدمتى كه براى كارگزاران نيكوكارِ پيش از تو عهده دار آن بوده‌اند، بيازماى و بر كسى اعتماد كن كه نيكوترين اثر را در ميان همكاران داشته و به امانتدارى، از همه شناخته شده تر است كه اين، نشانه خيرخواهى تو براى [ دينِ ]خدا و كسانى است كه كار آنها را بر عهده گرفته‌اى . ▫️ بر سرِ هريك از كارهايت رئيسى بگمار كه بزرگىِ كار، او را ناتوان نسازد و بسيارى اش، وى را پريشان نكند. هر عيبى كه در ديوانداران تو باشد و تو از آن بى خبر باشى، بر عهده توست . 📚 نهج البلاغه، نامه ۵۳ 🔸@hadithnet