eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
232 ویدیو
254 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💠 قرآن، برای همه عصرها و عرصه ها 🔅 : خداوند - تبارك و تعالى - ، بيان هر چيزى را در قرآن ، فرو فرستاد، چندان كه - به خدا سوگند - هيچ چيزى را كه بندگان ، بدان نياز دارند ، فروگذار نكرد ، مگر آن كه خداوند ، آن را در قرآن ، نازل كرده است ، به طورى كه هيچ بنده‏اى نمى‏تواند بگويد: كاش اين چيز ، در قرآن ، فرو فرستاده شده بود! جز آن كه خدا [حكمى در باره آن‏] فرو فرستاده است . ▫️ إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ أنزَلَ في القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَي‏ءٍ ، حَتّى‏ وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ ، حَتّى‏ لايَستَطيعَ عَبدٌ يَقولُ : لَو كانَ هذا اُنزِلَ فِي القُرآنِ، إلّا وقَد أنزَلَهُ اللَّهُ فيهِ‏ . 📗 الكافی : ج ۱ ص ۵۹ ح ۱ •┈┈•❀•┈┈• : 🔸 در منطق اسلام، اداره‌ى امور مردم و جامعه، با هدایت انوار قرآنى و احکام الهى است.» و این هدایت اولا «به یک منطقه‌ی محدودی از زندگی بشر اختصاص ندارد؛ هدایت قرآنی، مربوط به همه‌ی گستره‌ی عظیم زندگی بشر است.» ▫️و ثانیا «فقط براى سعادت آخرت نیست؛ سعادت دنیا را هم قرآن تأمین میکند.» اما برخی غافلان «خیال میکنند قرآن به مسائل زندگی، به مسائل سیاست، به مسائل اقتصاد، به مسائل حکومت کار ندارد.» نتیجه این تفکر میشود مهجور کردن قرآن. «هَجر قرآن به این معناست که اسم قرآن وجود دارد و حاکمیت قرآن نیست. به بهانه‌ى جدایى دین از سیاست، حکومت را از قرآن سلب مى‌نمایند.» 🔸 @hadithnet
. 💠 متن و ترجمه کامل حدیث نصب شده در حسینیه‌ی امام خمینی(ره)، در دیدار امروز رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم با : 🔅 خداوند در زمين بندگانى دارد كه براى برآوردن نيازهاى مردم مى كوشند ؛ اينان ايمنى يافتگان روز قيامت اند. ▫️إنَّ لِلّهِ عِبادا فِي الأرضِ يَسعَونَ في حَوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ يَومَ القِيامَةِ ؛ 📚 الكافى ، ج ۲ ،ص ۱۹۷ . 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 درمان سودمند! 🔅 : 🔸 «هيچ دارويى نيست، مگر آنكه خود بيمارى تازه اى را دامن مى زند. براى بدن چيزى سودمندتر از پرهيز و خوردن غذا در حدّ نياز بدن نيست» . 🔹 «لَيسَ مِن دواءٍ إلاّ و هو يُهَيِّجُ داءً ، و ليسَ شيءٌ في البَدنِ أنفَعَ مِن إمساكِ اليدِ إلاّ عمّا يَحتاجُ إلَيهِ». 📚 الكافی : ج ٨ ص ٢٧٣ ح ٤٠٩ •❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ♨️ كيسه توليد كنندگان دارو را پُر نكنید! 💠رعايتِ ضرورت در تجويز دارو ✍️ در روايات فراوانى از اهل بيت عليهم السلام تأكيد شده است كه تا آن جا كه بدن، قدرت تحمّل بيمارى را دارد، بيمار نبايد به پزشك مراجعه كند؛ زيرا مصرف دارو بدون ضرورت براى سلامت انسان، زيانبار است. ▫️ مى فرمايد : اِمشِ بِدائِكَ ما مَشى بِكَ . 🔅 با درد خويش ، تا آن هنگام كه با تو مدارا مى كند ، مدارا كن . نهج البلاغه ، حكمت ۲۷ و از روايت شده است : 🔅 تا زمانى كه بيمارى به جد با شما درگير نشده است، درگير معالجه طبيبان نشويد، كه درمان، به مانند ساختمان است كه مقدار كمى از آن، شخص را به مقدار فراوانش مى كشاند . اِدفَعوا مُعالَجَةَ الأَطِبّاءِ مَا اندَفَعَ الدّاءُ عَنكُم ؛ فَإنَّهُ بِمَنزِلَةِ البِناءِ قَليلُهُ يَجُرُّ إلى كَثيرِهِ . علل الشرائع، ص ۴۶۵، ح ۱۷ 🚩طبق دلالت التزامى اين احاديث، بر فرض، اگر بيمارى اين ره نمودها را ناديده گرفت و به پزشك مراجعه كرد، پزشكِ متعهّد و باتقوا، كسى است كه پس از معاينه، اگر تشخيص داد بيمارى او جزئى است و نيازى به دارو ندارد، اقدام به نوشتن نسخه و تجويز دارو نكند، و اگر تشخيص داد كه مصرف دارو ضرورت دارد ، بيش از اندازه لازم ، دارو تجويز ننمايد تا كيسه توليد كنندگان دارو را پُر كند . 📚 دانش نامه احاديث پزشكى : ج۱ ص ۵۹ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 مانع تباهی جامعه 🔅 : 🔸 «مى‌بينيم مردم، گاه دور و پنهان از چشم ديگران كارهاى فاسد انجام مى‌دهند. پس اگر اقرار به خداوند و ترس از او در نهان نباشد، هيچ كس، هرگاه با شهوت و هوس خويش تنها مى‌شد، در ترك معصيت و پرده درى و ارتكاب گناه كبيره، ملاحظه هيچ كس را نمى كرد؛ چون اين كار او، از نگاه خلق پوشيده بود و كسى ناظر آن نبود، و اين، جامعه را به تباهى مى‌كشانْد» . 🔹 «أَنّا قَد وَجَدنَا الخَلقَ قَد يَفسُدونَ بِأُمورٍ باطِنَةٍ مَستورَةٍ عَنِ الخَلقِ ، فَلَولَا الإِقرارُ بِاللّهِ وخَشيَتُهُ بِالغَيبِ لَم يَكُن أَحَدٌ إِذا خَلا بِشَهوَتِهِ وَإِرادَتِهِ يُراقِبُ أَحَدا في تَركِ مَعصِيَةٍ وَانتِهاكِ حُرمَةٍ وَارتِكابِ كَبيرٍ ، إِذا كانَ فِعلُهُ ذلِكَ مَستورا عَنِ الخَلقِ بِغَيرِ مُراقِبٍ لِأَحَدٍ فَكانَ يَكونُ في ذلِكَ هَلاكُ الخَلقِ أَجمَعينَ،...». 📚 علل الشرائع : ص ٢٥٢ ح ٩ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | ☆ پنج به پنج! 🔸 از ابن عبّاس ـ : (ص) فرمود: «پنج به پنج». گفتند: ای پیامبر خدا! یعنی چه پنج به پنج؟ فرمود: 🔅«هیچ مردمی پیمان شکنی نکردند، مگر این که دشمنشان بر آنان مسلّط شدند ▫️ و به غیر احکام خدا حکم نکردند، مگر این که فقر در میانشان شایع شد ▫️ و فحشا در میانشان پدید نیامد، مگر این که مرگ در میان آنان شیوع یافت ▫️ و پیمانه را سبُک نگرفتند، مگر این که به خشک سالی و قحطی گرفتار آمدند ▫️ و از پرداخت زکات، خودداری نکردند، مگر این که باران از آنها باز داشته شد». 📚 دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۷، ص ۲۰۸ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ 🔺 انواع عقل‌‏ 🔅 : 🔸 «عقل، دو گونه است: عقل طبیعى و عقل تجربى، و هر دوی آنها سودبخش‏ اند» . 🔹 العَقلُ عَقلانِ: عَقلُ الطَّبعِ، وعَقلُ التَّجرِبَةِ، وكِلاهُما يُؤَدِّي إلَی المَنفَعَةِ. 📚 مطالب السؤول: ج۱ ص۲۱۱ •❀• ذکر امروز : یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
| | 💠 جايگاه عقل در سيره پیامبر و اهل بیت(ع) ✍️ مطالعه دقيق سیره نبوی و ائمه عیهم السلام، اين نتيجه را در پی دارد كه سيره و سنّت، هماهنگ با فطرت، عقل و علم است و ايشان، تحت تعليم و تربيت مستقيم الهى به بالاترين مراتب كمال انسانى دست يافته اند. 🔺بنا بر اين، گفتار يا رفتارى كه به پيامبر(ص) و ائمه(ع) نسبت داده شود و عقل و علم، آن را نادرست مى دانند، واقعيت ندارد . 🔹 (ص) ، خود در حديثى به اين معيار اشاره نموده است: 🔸هر گاه حديثى از قول من شنيديد كه دل هايتان به [درستىِ] آن گواهى داد و موها و پوست بدنتان آن را خوش داشت و ديديد كه به شما نزديك است، بدانيد كه من از شما به آن سخن نزديك ترم (آن را من گفته ام)؛ امّا اگر از قول من ، حديثى شنيديد كه دل هايتان با آن آشنا نبود و موها و پوست بدنتان از آن گريزان گرديد و ديديد كه از شما دور است، بدانيد كه دورى من از آن سخن، بيشتر است تا دورى شما از آن . 📚 مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۱۵۴ ح ۲۳۶۶۷ 🚩 هر گفتار و رفتارى را كه عقل و علم، به بطلان آن حكم كنند، نمى توان به پيامبر(ص) نسبت داد ؛ امّا نسبت دادن هر گفتار و رفتار صحيحى به ايشان نيز صحيح نيست ؛ بلكه هماهنگى با عقل، تنها يك قرينه است كه در كنار ساير قرائن مى تواند موجب اثبات درستىِ نسبت يك گفتار يا رفتار به پيامبر(ص) باشد . 🌐 مطالعه بیشتر 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 دشمن پنهانكار 🔅 : 🔸 «از دشمن پنهانكار، بيشتر از دشمن آشكار ، برحذر باش» . 🔹 «كُن لِلعَدُوِّ المُكاتِمِ أشَدَّ حَذَراً مِنكَ لِلعَدُوِّ المُبارِزِ .». 📚 شرح نهج البلاغه : ج ٢٠ ص ٣١١ ح ٥٧٥ •❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📹 | دلتنگم آه ای سامرا دلتنگ آن صحن و سرا ای کاش می‌خواندی مرا ▪️۲۳ محرم، سالروز تخریب حرمین عسکریین(ع) تسلیت باد. 💌عزیزانتان را به دیدن این نماهنگ مهمان کنید. تولید گروه فضای مجازی حرم مطهر امام رضا(ع) 🔸 @hadithnet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. 🏷 روز زیارتی 🔸 @hadithnet
❀ | | 💢 هوشیار در برابر دشمن 🔅 : وَ لَا يَغْفُلُ عَنِ الْعَدُوِّ «از دشمن غافل نمی‌شد». ✍️ شرح حدیث: امام حسن علیه السلام در این بیان برای یکی از مؤمنان که او را برادر خویش خطاب می‌کند، ویژگیهای برجسته اخلاقی برمی‌شمرد. پس از اینکه او را از انتقام‌جویی در بین جامعه ایمانی مبرا می‌داند، بیدرنگ برای جلوگیری از سوء برداشت، با جملۀ دیگری هوشیاری و زیرکی در برخورد با دشمنان را از صفات او برمیشمارد. براساس این تعبیر، برادر امام علیه السلام باوجود برخورداری از روحی لطیف و قلبی صاف، هنگام تعامل با همنوعانش در جامعه، به گاهِ رویارویی با دشمنان هوشیار است و برای مقابله با اقدامات آنان آمادگی کامل دارد. ▫️ غفلت از دشمنْ کمکی بزرگ به او در عملی کردن دشمنی‌اش خواهد بود که امام مجتبی علیه السلام برادر خود را از این ویژگی مبرا و دشمن او را از یافتن فرصتِ ضربه زدن محروم میداند. و با عدم غفلت از دشمن، هم نشان میدهد که او را به‌خوبی میشناسد، و هم به‌خوبی آمادة بروز عکس‌العمل مناسب در برابر تحرکات دشمنش و فتنه گریهای اوست. بنابراین دشمنش را از هر صنف و گروه که باشد، جنی باشد یا از انسانها، همواره مأیوس و ناامید میکند. 📚 اخلاق کريمانه در پرتو کلام امام حسن عليه السلام 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ١١ شهریور ۱۴۰۰ 🔺 دانش، ادب و اندیشه 🔅 : 🔸 «دانش، ميراثى گرانبها، آداب پسنديده، زيورهاى تازه و کهنگی ناپذیر، و انديشه، آيينه‌اى صاف است» . 🔹 الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ وَ اَلْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ وَ اَلْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ. 📚 نهج البلاغه، حکمت ٥ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 🔸 آدمى از زبان خود به بلاست . (مرد خاموش در امان خداست، آدمى از زبان خود به بلاست .) 🔹نظير سخن (ص) : بَلاءُ الإنسانِ مِنَ اللِّسانِ؛ ▫️ گرفتارى انسان از زبان او است. 📚بحارالأنوار ، ج 71، ص 287. ✍️ از آنجا كه بسيارى از گناهان توسط زبان انجام مى گيرد ، معمولاً انسان و اعضاى بدن او از زبان بلا و سختى مى بيند. از اين رو است كه در روايتى از آمده است كه : 🔅صبحگاه اعضاى بدن از زبان درخواست مى كنند كه با روش نادرست خود ، آنها را به بلا گرفتار نسازد. 📖 ماه در آب (مثلهای فارسی در آینه حدیث)، ص ٣۲ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 جمعه ١۲ شهریور ۱۴۰۰ 🔺 پاداش صدقه و صلوات در روز جمعه 🔅 : 🔸 «صدقه دادن در شب و روز جمعه، برابر با هزار کار نيک است، و صلوات فرستادن بر محمّد و خاندان او در شب جمعه نیز برابر با هزار کار نيک. و در آن شب، خداوند، هزار بدی را [از صلوات فرستنده] مى‌‏زُدايد و هزار درجه [او را] بالا مى‌‏بَرَد» . 🔹 الصَّدَقَةُ لَيلَةَ الجُمُعَةِ ويَومَها بِأَلفٍ، وَالصَّلاةُ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ لَيلَةَ الجُمُعَةِ بِأَلفٍ مِنَ الحَسَناتِ، ويَحُطُّ اللّهُ فيها ألفاً مِنَ السَّيِّئاتِ، ويَرفَعُ فيها ألفاً مِنَ الدَّرَجاتِ. 📚 المقنعة: ص۱۵۶ •❀• ذکر امروز : اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
▪️ ۲۵محرم شهادت حضرت امام زين‌ العابدين(ع) بنا به روايتي (۹۴ يا ۹۵ ق) 🔅 : 🔸 روز قيامت منادي ندا مي‌دهد : "زيور عبادت كنندگان كجاست؟" گويا علي بن‌حسين‌عليه السلام را مي‌بينم كه ميان صف‌ها با ابّهت گام بر مي‌داد. 🔹 ينادِي مُنادٍ يَومَ القيامَةِ أينَ زَينُ العابِدينَ؟ فَكَأنّي أنظُرُ إلي عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ‌عليه السلام يَخطُرُ بَينَ الصُّفُوفِ 📚 ميزان الحكمه ، ح ۱۱۳۱ علیه السلام 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 حقوق مسلمین نسبت به همدیگر 🔅 : 🔸 «بر مسلمانان است كه در راه همبستگى بكوشند، و با هم همدلى كنند، و نسبت به نيازمندان مواسات (از خود گذشتگى) داشته باشند و به يكديگر مهرورزى كنند» . 🔹 «ويَحِقُّ عَلَى المُسلِمينَ الاِجتِهادُ فِي التَّواصُلِ وَالتَّعاوُنُ عَلَى التَّعاطُفِ وَالمُواساةُ لِأَهلِ الحاجَةِ وتَعاطُفُ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ..». 📚 الكافي: ج ٢ ص ١٧٤ ح ١٥ •❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : ۱۳ شهریور ، روزتعاون 🔸 @hadithnet
مواسات.mp3
1.2M
. 💠 🔊 🔸 مواسات و همدردی 🔅 : با همدردی با برادران خود، خويشتن را به خدا نزديك كنيد. تَقَرَّبُوا إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِمُوَاسَاةِ إِخْوَانِكُمْ. الخصال، ج‏۱، ص ۸ 🎤 استاد ، ⏱ ۹دقیقه، 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 داروی سودمند! 🔅 : 🔸 «صدقه دارویى است سودمند.» . 🔹 «اَلصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ‏». ▫️ Imam Ali (AS) said, ‘Charity is an effective cure.’ 📚 نهج البلاغه، حکمت ٧ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💠 صدقه در حال ناداری 🔸 علی بن سوید : به گفتم: به من سفارشی كن. فرمود: 🔅«تو را به پروامندی از خدا سفارش می كنم». آن گاه سكوت كرد. ▫️ من از تنگ دستی خود، نزد او شِكوه كردم و گفتم: به خدا سوگند، برهنه ام و برهنگی ام به جایی رسیده كه فلانی، دو جامه خویش را از تَنَش در آورْد و به من پوشاند! 🔅 فرمود: «روزه بگیر و صدقه بده». ▫️ گفتم: از آنچه برادرانم به من عطا می كنند، هرچند اندك، صدقه بدهم؟ 🔅 فرمود: «آنچه را كه خداوند، روزی تو می كند، صدقه بده، هرچند ایثار كنی [و خودت به آن، محتاج باشی]». 📚الكافی: ج ۴ ص ۱۸ ح ۲ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 آرزوی ما و خواست خدا! 🔅 : 🔸 «اى بسا نعمت و لطف خداوند به بنده اش كه در غير آن چيزى است كه او آرزو مى كند، و اى بسا آرزومند آرزويى كه خير و صلاحش در غير آن است!» . 🔹 «كَمْ مِنْ نِعمةٍ للّهِ على عبدِهِ في غَيْرِ أملِهِ ، و كَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ أملاً الخِيارُ في غَيرِهِ .». ▫️Imam al-Sadiq (AS) said, 'How many a favour Allah grants His servant without him having expected them, and how many a hopeful one entertains high hopes when [Allah's] choice favours others. 📚 تحف العقول ج ١ ص ٣٦١ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 📗 📖 درآمدی بر روان شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی 🔻 شاید در نگاه اولیه یا بر اساس برخی تبیین های ناصحیحی که تا به حال از مفهوم آرزو عرضه شده، برداشت منفی از این مفهوم برای ما شکل گرفته باشد. اما به نظر می رسد منابع اسلامی در مقام قبول یا ردّ مطلق آرزوها برنیامده و لازم است در این باره نگاه دقیق تری به آموزه های اسلامی بیندازیم. 🔰 تبیین ماهیت آرزو، نحوه عملکرد آن و آثار و نتایج روان شناختی آن با روش توصیفی تحلیلی در سه فصل: 🔸۱ :کلیات مباحث مفهوم شناسی آرزو، دو مفهوم «رغبت» و «آرزو» در منابع روان شناختی و حالات منتج از آن . بحث میل و رغبت در آموزه های اسلامی و انواع آن . تبیین لغوی دو مفهوم «امل» و «مُنیه» و تفاوت های آنها و ... 🔸۲ : «تبیین مفهومی و مدل عملکردی امل بر اساس قرآن کریم و روایات اسلامی . مقایسه و تحلیل «امل» با مفاهیم متناظر آن، یعنی «مُنیه»، «رجا» و «طمع» و مفاهیم مقابل آنها . تبیین روان شناختی امل با رویکرد اسلامی، ملاک های روی آوری به امل یا اجتناب از آن و تبیین مؤلفه های به هم مرتبط سازه امل در قالب مدلی نظری . 🔸۳ : بررسی پیامدها و سازوکارهای به افراط کشانده شدن آرزوها یعنی «طول امل» بحث ویژه «رابطه آرزوهای بزرگ و رضایت زندگی» سازوکارهای مختلف برای تعدیل آرزوها در قالب بررسی مفهوم «قصر امل» و ... 📝 حمید رفیعی هنر، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۷، ۱۵۷صفحه، رقعی 🛒 ▫️ خرید کتاب : http://shop.darolhadith.ir/645-.html 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 درآمدی بر روان شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی 💢 میل و رغبت در آموزه‌های اسلامی ▫️ هسته اصلی آرزو موضوع «میل و رغبت» است. اساساً نگاه اسلام به امیال و رغبت‌ها چگونه است؟ ... آیا اسلام قائل به سرکوب امیال است؟ آیا از لحاظ اسلامی رغبت‌های آدمی جهت داده می‌شود؟ و کدام رغبت‌ها به شکل‌گیری امل و آرزو منجر می‌شوند؟ ... ▫️ «رغبت» در اصل به ‌معنای گسترش یا گستراندن چیزی است، برخی محققان با بیان اینکه رغبت به‌ معنای مطلقِ میل نیست، معتقدند رغبت، میل شدیدی است که با علاقه باطنی و محبت همراه است. ... 🔸در قرآن کریم، لغت «رغبت» با مشتقات آن هشت ‌بار تکرار شده است. سه ‌بار به معنای منصرف‌شدن و روی‌گرداندن ، پنج‌بار به معنای مصطلح رغبت یعنی روی‌آوردن به چیزی و گرایش باطنی به آن که چهار بار آن درباره رغبت به خداوند و یک‌ بار رغبت به ازدواج است. . ❀ رغبت‌ها را در روایات می‌توان به دو دسته رغبت‌های پایا و رغبت‌های ناپایا تقسیم کرد. ▫️ رغبت‌های پایا رغبت‌هایی هستند که آموزه‌های اسلام آنها را تشویق و توصیه می‌کنند ▫️ و رغبت‌های ناپایا رغبت‌هایی هستند که به‌خودی‌خود، آموزه‌های دین تشویقشان نمی‌‌کنند، بلکه باید در جهت هدف متعالی انسان تنظیم و جهت‌دهی یا مهار شوند. : 🔅 خداوندا ...، رغبت و میلی روزی من کن که عمل برای تو را محض آخرتم انجام دهم، بدان‌گونه که صدق این رغبت را در قلبم بیابم 📚 دعای ۲۲ صحیفه سجادیه 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 دو چندان در راه معصیت! 🔅 : 🔸 «از خرج كردن در راه طاعت خدا دريغ مكن كه [لا جرم] دو چندان آن را در راه معصيت خدا خرج خواهى كرد» . 🔹 «إيّاكَ أن تَمنَعَ في طاعَةِ اللّهِ ، فتُنفِقَ مِثلَيهِ في مَعصيَةِ اللّهِ». ▫️ .Imam al-Kazim (AS) said, 'Beware of withholding [charity] in the obedience of Allah, for you will spend twice its amount in disobeying Him.' 📚 تحف العقول : ص ٤٠٨ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
روزگار سخت.mp3
1.56M
•┈┈• | | 🎧 💢 روزگار سخت! 🔅 : 🔸 بر مردم زمانى رسد بسيار سخت، كه توانگران در آن زمان از آنچه در دست دارند انفاق نكنند در حالى كه به نگاهدارى مال امر نشده‌اند، خداوند سبحان فرموده: «احسان بين خود را فراموش نكنيد». در آن زمان بدكاران بلندمرتبه، و خوبان خوارمى شوند، تهيدستان هستى خودرا از روى ناچارى به قيمت اندك مى فروشند (و توانگران مى خرند) درحالى كه پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه وآله از چنين خريد و فروشى منع كرده. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۴۶۸ 🎤 استاد ، ⏱ ۶.۳۰ دقیقه 🔸 @hadithnet