چهل حدیث حضرت زهرا (س).docx
110.2K
.
#چهل_حدیث از #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
🗒 فایل Word
🔅حضرت فاطمه(س) :
رسول خدا(ص) به من فرمود: ای فاطمه، هر کس بر تو درود بفرستد، خداوند او را می آمرزد و در هر جای بهشت که باشم، او را به من ملحق می سازد.
▫️ قالَ لی رَسولُ اللّهِ(ص): یا فاطمه، مَن صَلّی عَلَیک غَفَرَ اللّهُ لَهُ، وألحَقَهُ بی حَیثُ کنتُ مِنَ الجَنَّةِ.
کشف الغمّة : ج ۲ ص ۹۸
@hadithnet | معارف حدیث
چهل حدیث حضرت زهرا (س).pdf
473.6K
.
#چهل_حدیث از #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
🗓 فایل PDF
🔅حضرت فاطمه(س):
هر که عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا فرا برد، خداوند عز و جل بهترین کاری را که به صلاح اوست برایش فرو فرستد.
▫️ من أصعَدَ إلَی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهبَطَ اللّهُ عز و جل إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ.
عدّة الداعي : ص ۲۱۸
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز پنج شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱
🏷 پس از پدر!
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
🔸«فاطمه عليهاالسلام پس از پدرش ٧٥ روز زندگى كرد و هرگز متبسم و خندان ديده نشد. هر هفته دوبار ـ دوشنبه و پنجشنبه ـ كنار قبر شهيدان مىآمد و (با اشاره به منطقه جنگ اُحد) مىگفت: رسول خدا صلىاللهعليهوآله آنجا بود و مشركان آن سو بودند.».
🔹«عاشَت فاطِمَةُ عليهاالسلام بَعدَ أبيهَا خَمسَةً وسَبعِينَ يَوماً لَم تُرَ كاشِرَةً ولا ضاحِكَةً، تَأتي قُبورَ الشُّهَداءِ في كُلِّ جُمْعَةٍ مَرَّتَينِ؛ الإثنَينَ وَالخَميسَ، فَتَقولُ: هاهُنا كانَ رَسولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله، هاهُنا كانَ المُشرِكونَ».
📚 الكافي : ج ٣ ص ٢٢٨ ح ٣
📅 مناسبت امروز : ۱۳ جمادی الاول ، شهادت حضرت فاطمهي زهرا(س) به روايت ۷۵ روز (۱۱ق)
@hadithnet | معارف حدیث
.
▪️ السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة
⚫️ سالروز شهادت #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها ، به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، و عموم محبین خاندان عصمت و طهارت(ع)، تسلیت باد.
🔅حضرت فاطمه(س) :
خداوند فرمانبرداری (از رهبران الهی) را برای انتظام آیین، و امامت را برای جلوگیری از تفرقه، واجب فرمود.
▫️ فرَضَ اللّهُ... الطّاعَةَ نِظاماً لِلمِلَّةِ، وَالإِمامَةَ لَمّاً مِنَ الفُرقَةِ.
📗 کتاب من لايحضره الفقيه :ج ۳ ص ۵۶۸ ح ۴۹۴۰
@hadithnet | معارف حدیث
14.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
▫️ بشارت وصل
🖤 آخرین گفتگوهای #پیامبر_اکرم_(ص) و #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
🔸صحيح البخارى ـ به نقل از عائشه ـ:
▪️ فاطمه عليهاالسلام شروع به آمدن كرد و راه رفتنش همانند راه رفتن پيامبر صلىاللهعليهوآله بود. پيامبر(ص) گفت:
🔅دخترم خوش آمدى. آنگاه او را سمت راست يا چپ خود، نشاند و با او نجوايى كرد كه فاطمه گريست.
به او گفتم: براى چه گريه مىكنى ؟ بار ديگر پيامبر با او نجوا كرد و او خنديد.
گفتم: تا كنون روزى را نديده بودم كه خوشى و اندوه اينگونه به هم نزديك باشند !
از فاطمه درباره گفته رسول خدا (ص) پرسيدم، گفت:
🔅من هرگز راز رسول خدا (ص) را فاش نمىكنم.
▫️ گذشت تا اينكه پيامبر (ص)از دنيا رفت و من از (آن نجواها از) فاطمه پرسيدم: و او گفت:
پيامبر با من اين راز را در ميان گذاشت كه جبرئيل هر ساله يك بار قرآن را بر من عرضه مىكرد، اما امسال دو بار عرضه كرده است. سرّ اين كار را در اين مىبينم كه اجلم نزديك شده است؛ تو نيز نخستين كس از خاندان من هستى كه به من مىپيوندى. من گريستم. سپس فرمود:
🔅آيا خشنود نيستى كه تو سرور زنان اهل بهشت ـ يا (سرور) زنان مؤمنان باشى ؟ و من براى همين خنديدم.
📚حکمت نامه فاطمی، ص ۵۹۲
@hadithnet | معارف حدیث
.
🚩 تنها حامی در ميدان دفاع!
✍️در آغازين روزهاى پس از رحلت پيامبر(ص)، امير مؤمنان(ع) به امور مربوط به كفن و دفن پيامبر(ص) مشغول بود تا بتواند مراسمى در خور آن شخصيت اعلاى انسانيت برگزار كند.
در اين فاصله، برخى سياسيون قريش قدرت را از انصار ربودند و با فعاليتهاى اجتماعى، فرهنگى و تبليغاتى سعى در تثبيت حاكميت نوپديد خود داشتند.
🔻اكثريت قريب به اتفاق مردم، در اين حوادث ساكت و تنها نظاره گر رويدادها بودند!
خواص و افراد تأثيرگذار نيز يا از طبقه حاكم حمايت مىكردند، يا عملكردى منفعلانه داشتند!
امير المؤمنين(ع) نيز بىپشتيبان بود و تنها گروه اندكى از مؤمنان ناب، اما كم نفوذ و غير تأثيرگذار، همانند سلمان، ابوذر، مقداد و عمّار از ايشان حمايت مىكردند.
🔸#حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها با وجاهتى كه به عنوان دختر پيامبر(ص) از ناحيه توصيفهاى والاى پيامبر(ص) همچون «سيّدة نساء العالمين» به دست آورده بود؛ بزرگوارى، كرامت و معرفت والايى كه در دوره كوتاه زندگى خود به جامعه و مردم نشان داده بود و...، احتمال تأثيرگذارى بر پيشگيرى انحراف خلافت را محتمل مىساخت.
▫️ او تنها فرد بازمانده از نسل پيامبر(ص) بود كه در جامعه حضور داشت. حركت و سكون، فعل و ترك، كنش و واكنش، اخلاق و رفتار، سخن و سكوت و خلاصه هر قول و فعلى از او يادآور پيامبر(ص) و جايگاه ويژه او نزد پيامبر(ص) بود.
▫️ بخارى درباره علل بيعت كردن امام(ع) پس از شهادت حضرت فاطمه(ع) نوشته است:
... و كانَ لِعَلِىٍّ مِنَ النّاسِ وَجهٌ حَياةَ فاطِمَةَ،
على (عليه السلام) در دوره زندگى (كوتاه) حضرت فاطمه(ع) در جامعه وجاهت و اعتبارى داشت. ...
از اين رو در دوره كوتاه زندگى ايشان پس از رحلت پيامبر(ص)، حضرتش پاى به ميدان دفاع از ولايت اميرالمؤمنين عليهالسلام به عنوان جانشين منصوب پيامبر(ص) و مبارزه با جريان انحراف گذاشت.
▪️ نهاد حكومت، مخالفت حضرت فاطمه عليهاالسلام را تضعيف كننده مشروعيت سياسى و اجتماعى و مانعى بر سر راه حكومت نوپديد مىدانستند، زيرا به تشخيص آنان، يكى از مانعهاى مهم حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام بود و آنان براى تثبيت حاكميت خويش و استمرار آن راهى جز حذف شخص او نداشتند؛ چون مىدانستند اين وضعيت زمينه رويارويى حكومت و حضرت فاطمه عليهاالسلام را پديد مىآورد. حمله و هجوم به خانه فاطمه عليهاالسلام ـ كه چندين بار انجام شده در اين دوره رخ داد و در نهايت به شهادت حضرت فاطمه عليهاالسلام انجاميد.
#سید_محمدکاظم_طباطبایی
📚حکمت نامه فاطمی ، ص ۶۸۸
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱
🏷 خارج شوندگان از صف!
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
🔸«زمانى كه قائم عليه السلام قيام كند كسانى كه گمان مىشود از خاندان او هستند، از صف آن حضرت خارج مىشوند و افرادى به مانند خورشيد و ماه پرستان به صف او در مىآيند».
🔹«إذا خرجَ القائمُ عليه السلام خَرجَ مِن هذا الأمرِ مَن كانَ يرى أنّهُ مِن أهلِهِ و دخلَ فيهِ شِبْهُ عَبَدَةِ الشَّمسِ والقمرِ».
📚 الغيبة للنعماني ج۱ ص ۳۱۷
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱
🏷 جرعهی بهشتی !
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸«هيچ زنى نيست كه جرعه اى آب به شوهرش بنوشاند، مگر آن كه اين عمل او برايش بهتر از يك سال است كه روزهايش را روزه بگيرد و شب هايش را به عبادت بگذرانَد. خداوند به ازاى هر جرعهاى كه به شوهرش مىنوشانَد، شهرى در بهشت برايش مى سازد و شصت گناه او را مى آمرزد».
🔹«ما مِنِ امرَأَةٍ تَسقي زَوجَها شَربَةَ ماءٍ، إلّا كانَ خَيرا لَها مِن سَنَةٍ صِيامِ نَهارِها وقِيامِ لَيلِها، وبَنى اللّهُ لَها بِكُلِّ شَربَةٍ تَسقي زَوجَها مَدينَةً فِي الجَنَّةِ، وغَفَرَ لَها سِتّينَ خَطيئَةً».
📚 إرشاد القلوب : ص ١٧٥
@hadithnet | معارف حدیث
.
💞 بهترين ياور ...
✍️ فضاى درونى خانه، بيش از آن که به فراهم آوردن امور مادى و ظاهرى نياز داشته باشد، به آرامش روحى و آسايش روانى حاکم بر خانه نيازمند است.
#حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها زمينه تحقق اين امر مهم را نيز فراهم آورد و با همه کارهاى گوناگون خانه و دشوارى نگاهدارى و تربيت چهار فرزند، هيچ گاه از همسر بزرگوار خويش و کودکان معصومش غفلت نورزيد.
او هيچ گاه چيزى از امام على عليه السلام نطلبيد که در توان ايشان نباشد و هيچ گاه با ايشان به ستيز و کشمکش نپرداخت. ...
🔅 يا ابا الحسن ! من از خدايم شرم مىكنم كه از تو چيزى بخواهم كه نتوانى (تهيّه كنى).(۱)
▫️ شواهد شوهردارى نيکوى ايشان را مىتوان در سخنان #امام_علی_علیه_السلام سراغ گرفت.
امام على(ع) ايشان را «نِعمَ العَونُ ؛ بهترين ياور» خوانده است و در جايى ديگر فرموده است:
🔅او، مرا عصبانى نساخت و در کارى، از من نافرمانى نکرد. هنگامى که به او مى نگريستم، غم ها و اندوه ها از من برطرف مىشدند.
▫️ولا أغضَبَتني ولا عَصَت لي أمراً، ولَقَد کنتُ أنظُرُ إلَيها فَتَنکشِفُ عَنِّي الهُمومُ وَالأَحزانُ.(۲)
🚩 اين همدلى و رضايت باطنى تا آخرين لحظه هاى حيات فاطمه(س) وجود داشته و امام على(ع) به هنگام خاکسپارى همسرش دردمندانه چنين گفته است:
اللّهُمَّ إنّي راضٍ عَنِ ابنَةِ نَبِيِّک.
بار خدايا ! من از دختر پيامبرت راضى هستم.(۳)
📚 حكمت نامه فاطمى، #محمدی_ری_شهری ، ص ۳۰۱
ا - - - - -
۱. امالی طوسی ص ۶۱۶ ح ۱۲۷۲
۲. كشف الغمّة ج ۱ ص ۳۶۳
۳. الخصال ص ۵۸۸ ح ۱۲
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱
🏷 همواره در مبارزه !
🔅#امام_باقر_علیه_السلام :
🔸«مؤمن، همواره در كار مبارزه با نفْس خويش است تا بر هَوَس آن، چيره آيد. گاه نفْس خود را از كژى [و انحراف] به راستى مىآورد و در راه محبّت خدا، با هواى نفس، مخالفت مىورزد. گاه نفْسش او را بر زمين مىافكنَد و در نتيجه، پيرو هوس آن مىگردد؛ امّا خداوند، دستش را مىگيرد و بر مىخيزد، و خدا، لغزش او را مىبخشد و مؤمن، به خود مىآيد. ...».
🔹«إنَّ المُؤمِنَ مَعنِيٌّ بِمُجاهَدَةِ نَفسِهِ لِيَغلِبَها عَلى هَواها، فَمَرَّةً يُقيمُ أوَدَها ويُخالِفُ هَواها في مَحَبَّةِ اللّهِ، ومَرَّةً تَصرَعُهُ نَفسُهُ فَيَتَّبِعُ هَواها فَيَنعَشُهُ اللّهُ فَيَنتَعِشُ، ويُقيلُ اللّهُ عَثرَتَهُ فَيَتَذَكَّرُ...».
📚 تحف العقول : ص ٢٨٤
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱
🏷 حکم محارب !
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸«هر كس (عليه ديگران) شمشير بركشد، پس خونش هدر است».
🔹«مَن شَهرَ سَيفَهُ فدَمُهُ هَدْرٌ ».
▫️ The Prophet (SAWA) said, 'He who draws his sword [against people] his blood must be shed
📚 الجعفريّات : ص ٨٣
@hadithnet | معارف حدیث
.
🚩 حق الله، و کیفری عادلانه!
⚜️إنَّمَا جَزَآءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيِهمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَفٍ أَوْ يُنْفَوْاْ مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْىٌ فِى الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ.
. سوره مبارکه مائده، آیه ۳۳
🔸همانا كیفر آنان كه با خداوند و پیامبرش به محاربه برمىخیزند و (با سلاح و تهدید و غارت) در زمین به فساد مىكوشند، آن است كه كشته شوند، یا به دار آویخته شوند، یا دست و پایشان بطور مخالف بریده شود یا آنكه از سرزمین (خودشان) تبعید شوند. این كیفر ذلت بار دنیوى آنان است و در آخرت برایشان عذابى عظیم است.
🔻نکتهها
❅ كیفرهایى كه در آیه آمده، «حقّ اللّه» است و از جانب حكومت یا مردم قابل عفو و تبدیل نیست.
❅و انتخاب یكى از چهار كیفر، با امام مسلمین است و اگر اولیاى مقتول هم عفو كنند، باید یكى از كیفرها اجرا شود.
❅ ... حدود و مجازاتهاى چهارگانه براى مجرم عادلانه وكافى است.
❅ براى اصلاح جامعه، هم موعظه و ارشاد لازم است، هم شمشیر و برخورد قاطع و انقلابى. (آیهى قبل، پیام وهشدار به قاتل بود، واین آیه عقوبت افراد محارب ومفسِد را بیان مىكند)
❅ عقوبت باید همراه با عدالت باشد. چون فسادها و خصوصیّات مفسدان متفاوت است، كیفرها هم یكسان نیست. مثلا اگر فساد، فجیعانه بود، كیفرش قتل است ولى اگر سطحى بود، كیفر آن تبعید است. این معنا از روایات فهمیده مىشود، ...
❅ اجراى احكام و حدود الهى، در سایهى برپایى نظام و حكومت اسلامى میسّر است، ...
❅ آنان كه بر امام و رهبر مسلمین یا حكومت اسلامى خروج كنند، مشمول «یحاربون اللّه» مىشوند.
❅ طبق آیه ۲۷۹ سورهى بقره، رباخوار، «محارب» خدا و پیامبر است، «فأذنوا بحرب من اللّه و رسوله» چون امنیّت اقتصادى را به هم مىزند.
❅ همچنین در روایات، توهین به مسلمان، محاربهى با خدا به حساب آمده است: «من أهان لى ولیاً فقد بارزنى بالمحاربة».
. بحار، ج ۴ص ۶۵.
🔻برخی از پیامهای آیه :
▫️ وظیفهى نظام و حكومت، حفظ امنیّت شهرها، روستاها، جادهها و برخورد با متخلّفان است.
▫️ جنگ با خلق خدا، جنگ با خداست وآنكه با مردم طرف شود، گویا با خداوند طرف است.
▫️ نافرمانى از دستورات پیامبر و مبارزه با آنها، جنگ با خداوند است.
▫️ براى آنان كه امنیّت جامعه را بر هم مىزنند، چند نوع كیفر مقرر شده است: اعدام، تبعید، قطع دست و پا، به دار آویختن.
▫️ مخالفان ولایت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگند، باید به سخت ترین كیفر مجازات شوند.
📚 تفسیر نور، ج ۲ ص ۲۸۲ (با تلخیص)
@hadithnet | معارف حدیث