eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
229 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ 🏷معیار شناخت حق و باطل! 🔅 : 🔸«حق و باطل را با مردم نمى توان شناخت؛ امّا حق را با پيروى از كسانى كه حق پيشه اند، بشناس و باطل را با دورى گزيدن كسانى كه از آن دورى مى گزينند» . 🔹«إنَّ الحَقَّ وَالباطِلَ لايُعرَفانِ بِالنّاسِ ، ولكِنِ اعرِفِ الحَقَّ بِاتِّباعِ مَنِ اتَّبَعَهُ ، وَالباطِلَ بِاجتِنابِ مَنِ اجتَنَبَهُ». 📚 امالی طوسی :ص١٣٤ ح ٢١٦ @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 خطبه معجزه‌گونه! خطبه معجزه‌گونه حضرت زهرا(س) را «خطبه فدکیه» خواندن ظلم به آن حضرت است زیرا محتوای آن بسیار فراتر از بحث فدک است. مرحوم حکیمی که عشق به اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) داشت هم در آثارشان بر این تأکید کرده‌اند، آیت‌الله مصباح یزدی هم فرمودند که خوب است که به آن فدکیه نگوییم و به نظر بنده بهترین عنوان، (بازشناسی میراث پیامبر(ص) )، است. ▫️ تحلیل‌ها و نکات بسیار عظیم خطبه مورد غفلت بوده و یکی از مهمترین ضعف‌ها فقدان تاریخی‌نگری به آن است. ابتدای خطبه حمد و سپاس خداوند و بعد نگاه بسیار مهم به احکام دارد و بعد خطاب به مردم که شما چه بودید و با بعثت چه جایگاه بلندی یافتید و شاخ شرک را شکستید و بعد اشاره به رجعت تاسف‌برانگیز بعد از انقلاب بعثت دارد و دنیازدگی، شکم‌بارگی، لقمه حرام و منیت و ... را به عنوان دلایل این رجعت غمبار ذکر کرده است. 🔸محمدعلی مهدوی راد ▫️ بخشی از خطبه حضرت زهرا (س) 🔅خداوند متعال پدرم را براى به كمال رساندن امر خويش، و به منظور نهائى كردن حُكم خود و تنفيذ مقدرات قطعيش، برانگيخت. و ديد كه امت‏ها در دين‏شان گروه گروه شده‏‌اند، ...، و با وجود شناخت خداوند، منكر او هستند، پس خداوند با پدرم محمّد صلى‌‏الله‏‌عليه‌‏و‏آله، ظلمت‌‏هاى آنها را نورانى ساخت، و از دل‏‌ها ابهام‌‏ها را زدود و از چشم‏ها پرده‌‏ها را كنار زد. او در ميان مردم به هدايت برخاست، و از گمراهى نجاتشان داد، و از نابينايى‏شان بصيرتشان بخشيد، و به دين استوار رهنمونشان ساخت و به صراط مستقيم فراخوانشان كرد. 📚حکمت نامه فاطمی، ص ۵۳۱ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۸ دی ۱۴۰۱ 🏷نعمتِ بی حسادت! 🔅 : 🔸«فروتنى، نعمتى است كه بر آن حسد نبرند» . 🔹«اَلتَّواضُعُ نِعمَةٌ لايُحسَدُ عَلَيها». ▫️ Imam al-Askari (AS) said, 'Humbleness is a blessing that cannot be envied. 📚 گزیده تحف العقول، ص ٦٩ @hadithnet | معارف حدیث
. | | 💢 بال فروتنے، زیور شایستگان! 🔅 : 🔸بار خدایا ... مرا به زیور شایستگان بیارای، و زینت اهل تقوا را در ...فروتنی بر من بپوشان...(۱) وَ ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في... خَفضِ الجَناح‌. ✍🏻هشتمین زیور از زیورهای انسان‌های باتقوا و شایسته که با تعبیر «خفض الجناح» (فرود آوردن بال) آمده، کنایه از فروتنی و تواضع است. 🚩این سؤال مطرح است که تواضع در فرهنگ روایات اهل بیت (علیهم السّلام) چگونه معنا شده است؟ در روایات، تواضع دو گونه معنا شده است: یک نوع به صورت جامع و کلی و یکی هم به صورت مصداقی. روایتی با سند صحیح از امام رضا (علیه السّلام) نقل شده که تواضع را به صورت جامع معنا کرده‌ است: 🔅فروتنى آن است كه با مردم چنان رفتار كنى كه دوست دارى با تو رفتار شود.(۲) التَّواضُعُ‌ أن‌ تُعطِيَ‌ النّاسَ‌ ما تُحِبُّ أن تُعطاهُ. در پاسخ به «ابن جهم» كه از ايشان پرسيد: حدّ و مرز تواضع كه هرگاه بنده آن را به كار بندد فروتن است، چيست؟ فرمود: 🔅 فروتنى درجاتى دارد: يكى از آنها اين است كه انسان اندازه خود را بشناسد و با طيب خاطر خود را در آن جايگاه قرار دهد، دوست داشته باشد با مردم همان‌گونه رفتار كند كه انتظار دارد با او رفتار كنند، اگر بدى ديد آن را با خوبى جواب دهد، خشم خود را فرو خورَد و از مردم درگذرد، و خداوند نيكوكاران را دوست دارد.(۳) نکته مهمی که در این روایت وجود دارد و نیاز به توجه دقیق دارد، تعریف کلی تواضع است که آن را به شناخت اندازه خود معنا کردند. ▫️ اگر انسان قدر و منزلت خود را نداند، یا خود را بیشتر از آنچه هست، می‌داند که می‌شود «تکبر»، یا خود را کمتر از آنچه هست، تصور می‌کند، که می‌شود «تذلل»، اما حد وسط آن که خود را همچنان که هست، بداند، می‌شود «تواضع». ا - - - - - ۱. صحيفه سجّاديّه، دعاء۲۰. ۲. كافي ج۲ ص۱۲۴ ح۱۳. ۳. كافي ج۲ ص۱۲۴ ح۱۴. ❖ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ 🏷نيازمند نيستيم! 🔅 : 🔸«خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم. حق با ما است و باكى نيست كه كسى از ما روى بگرداند» . 🔹«إنَّ اللّهَ مَعَنا، فَلا فاقَةَ بِنا إلى غَيرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن يُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا». 📚الغيبة طوسی ص ٢٨٥ @hadithnet | معارف حدیث
. | | 💠 امر جدید! ✍️ در هفت حدیث، درباره مبانى حكومتى امام مهدى(عج)، تعبير «امر جدید» ‌به کار رفته است. در باره این كه منظور از «امر جدید» چیست، چند احتمال وجود دارد : الف - طلب جدید كه شامل طلب فعل و طلب ترك فعل مى‌شود؛ یعنى امام زمان(ع) مجموعه‌اى از احكام جدید خواهد آورد ؛ پس در حقیقت به امر جدید قیام مى‌كند. ب - برنامه فكرى و عقیدتى جدید با روش‌هاى نوین كه در برخى از احادیث به آن اشاره شده است. ج - امارت، خلافت و امامت همان گونه كه در آیه «اولى الأمر» به آن اشاره شده است. از آن جا كه امارت و خلافت قائم(ع) با سایر خلافت‌ها متفاوت است، نسبت به آنها جدید به حساب مى‌آید. د - اشاره به امور دیگر یعنى سنّت، كتاب، قضا و سلطان كه در احادیث آمده و قهراً معنایش نیز معناى همان عناوین است . ه - دانش‌ها و فناورى‌هاى نوین كه امام مهدى(ع) به تمدن بشرى اضافه مى‌كند. 🔅 فرمود : «هنگامى كه قائم قيام كند، امرى نو مى‌‏آورد، همان گونه كه پيامبر خدا صلى‌اللّه عليه و آله در آغاز پيدايش اسلام، به امرى نو، فرا خواند» . ▫️ الإرشاد : ج ۲ ص ۳۸۴ 📚 دانشنامه امام مهدی(عجّ) ج ۹ ص ۱۵۹ 🔺سنت جدید @hadithnet | معارف حدیث
. به مناسبت سالروز ۹ دی ✍ جامعه اى كه از بصيرت لازم برخوردار باشد، نه تنها حق را مى‌بيند و باطل را در چهره‌هاى گوناگونْ تشخيص مى‌دهد، بلكه عملاً از حق‌، جانبدارى مى‌كند و از پيشوايان حق، اطاعت مى‌نمايد. 🚩 اما مردمى كه امام على عليه السلام بر آنها، حكومت مى‌كرد به دليل آن كه فاقد بصيرت بودند، به سادگى در دام دشمن مى‌افتادند‌، آنها نمى‌توانستند چهره روشن و زيباى حق را مشاهده كنند. از اين رو‌، نه از حق‌، جانبدارى مى‌كردند و نه از امام خويش فرمانبَرى داشتند. ... تا پس از قرن‌ها تلاش و مجاهدت‌، به بركت رهبرى امام خمينى رحمه الله‌، در جامعه ايرانى‌، بصيرتى پديد آمد كه در پرتو آن‌، مردم‌، حق را ديدند و با نهايت صداقت‌، از پيشواى خويش اطاعت و از حق‌، جانبدارى كردند و امام رحمه الله با اعتماد به خدا و همراهى چنين مردمى توانست انقلاب اسلامى را در ايران‌، به پيروزى برساند... 🔸بى‌بصيرتى هواداران از زبان ایشان: 🔅 اى كوفيان! من به سه خصلت [كه در شما هست] و دو خصلت [كه در شما نيست]‌، گرفتار آمده ام : گوش داريد‌، امّا كَريد‌، و زبان داريد‌، امّا لاليد و چشم داريد، امّا كوريد. نه هنگام ديدار، آزاد مردانى هستيد صادق و نه به گاه سختى، برادرانى مورد اعتماد . . نهج البلاغه : خطبه ۹۷ 📝 فرهنگ نامه بصیرت، ص ۹ @hadithnet | معارف حدیث
﷽؛ 💠 شنبه 10 دی 1401 🏷 از آثار آرزو 🔅 (ص) : 🔸«آرزو، براى امت من رحمت است. و اگر آرزو نبود ، هيچ مادرى فرزند خود را شير نمى داد و هيچ باغبانى درختى بر نمى نشاند». 🔹«الأملُ رَحمةٌ لاُِمّتي ، و لَوْ لا الأملُ ما أرْضَعَتْ والِدَةٌ وَلَدَها، و لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَرا». 📚 بحار الأنوار : ج77 ص173 ح8 @hadithnet | معارف حدیث
. 🔸و تشنگى‌اش افزون مى‌شود! ✍️ آرزو، ريشه در سرشت انسان دارد . انسان، ذاتا در جستجوى كمالِ مطلق است و آرزوهاى او حد و حصر ندارد. اين خصوصيت فطرى، در حقيقت، موتورِ زندگى و اصلى‌ترين عامل پيشرفت تمدّن بشر و تكامل جامعه انسانى است. 🔅 جهان، با آرزو برپاست و انسان با آرزو زندگى مى‌كند. 🚩 اگر آرزو از آدمى گرفته شود: . هيچ مادرى فرزند خود را شير نمى‌دهد، . هيچ باغبانى نهال نمى‌نشانَد، . هيچ پژوهشى انجام نمى‌شود، . هيچ كشف تازه اى در جهان علم، رُخ نمى‌هد و سرانجام، جامعه بشر، هيچ حركتى به سوى تكامل نخواهد داشت. 📌 از اين رو، پيامبر خدا(ص)، آرزو را رحمتى مى‌داند كه خداوند متعال به جامعه بشر ارزانى داشته است . 💬 مسئله مهم در بهره گيرى انسان از اين موهبت الهى، چگونگى تربيت آن است كه : ✾ اگر اين خصوصيت فطرى درست تربيت شود، انسان با دستيابى به آرزوهاى خود، آرامش پيدا مى‌كند، تا آن جا كه به تدريج، به تعبير قرآن، صاحب «نفْس مطمئن» مى‌گردد، ✾ و اگر درست تربيت نشود، آرزومند، سراب را آب مى‌پندارد و همه عمر، در طلب سراب مى‌دود و در نهايت، مرگش فرا مى‌رسد و به چيزى كه مى‌خواهد، دست پيدا نمى‌كند، ✾ و يا اگر به آنچه در خيال آرزو مى‌كرد، دست يافت، مطلوب خود را در آن نمى‌بيند. از اين رو، هيچ گاه در زندگى، احساس راحتى و آرامش ندارد. و به فرموده : 🔅هر كه در طلب سراب بكوشد، زحمت او به درازا مى‌كشد و تشنگى‌اش افزون مى‌شود. هر كه سيرابى از سراب را آرزو كند، به آرزويش نمى‌رسد و از تشنگى مى‌ميرد . غرر الحكم : ح ۹۰۶۴ ✧ به منظور تربيت آرزو، ابتدا بايد ديد كه فطرت انسان در جستجوى چيست و آن گاه، آرزوهاى درست را از آرزوهاى نادرست جدا كرد. سپس با تمام توان براى رسيدن به آرزوهاى فطرى حقيقى و اجتناب از آرزوهاى كاذب كوشيد. 📚 دانشنامه قرآن و حدیث ج۶ ص۶۳ تا ۷۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ 🏷بینایی دل! 🔅 : 🔸«خوشا آن كه بينايى او در دلش نهاده شده و نه در ديده‏‌اش!» . 🔹«طوبى‏ لِمَن جُعِلَ بَصَرُهُ في قَلبِهِ ، ولَم يُجعَل بَصَرُهُ في عَينِه». 📚تحف العقول: ص ٣٠٥ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ 🏷برکات روزگار قائم(عج)! 🔅 : 🔸«هرگاه قائم برخيزد، به دادگرى حكم راند و ستم در روزگار او به سر آيد و راه ها امن شود و زمين بركت‌هاى خود را بيرون ريزد و هر حقى به صاحبش داده شود .» . 🔹«إذا قامَ القائِمُ عليه السلام حَكَمَ بِالعَدلِ وَ ارتَفَعَ في أيّامِهِ الجَورُ، و أمِنَت بِهِ السُّبُلُ، و أخرَجَتِ الأَرضُ بَرَكاتِها ورَدَّ كُلَّ حَقٍّ إلى أهلِهِ». 📚كشف الغمة : ج ٣ ص ٢٥٥ @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 «مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُه» 🔸به مناسبت سالگرد رحلت فقیه و حکیم مجاهد، آيت اللّه رضوان الله تعالی علیه (ص) : 🔅حواريان به عيسى عليه السلام گفتند : اى روح خدا! با چه كسى همنشينى كنيم؟ فرمود : «آن كس كه ديدارش شما را به ياد خدا بيندازد و گفتارش به دانش شما بيفزايد و عمل او، ميل شما را به آخرت، بيشتر كند» . قالَتِ الحَوارِيّونَ لِعيسى: يا روحَ اللّهِ، مَن نُجالِسُ؟ قالَ: مَن يُذَكِّرُكُمُ اللّهَ رُؤيَتُهُ، ويَزيدُ في عِلمِكُم مَنطِقُهُ، ويُرَغِّبُكُم فِي الآخِرَةِ عَمَلُهُ. الكافي : ج ۱ ص ۳۹ •┈┈•❀•┈┈• 💬 مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک خصوصیّات منحصربه‌‌فردی داشتند؛ ...علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزه‌ تمام‌نشدنی و بی‌نظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمیتواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود. ...از جمله‌ی آن کسانی بود که «مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُه» بود؛ رؤیت ایشان هم آدم را کمک می‌کرد، پیش می‌بُرد، به یاد خدا می‌انداخت. 🔻 مشاهده ۷۲ مقاله از مرحوم آيت اللّه مصباح يزدي در پایگاه @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ 🏷مرد خدا! 🔅(ص) : 🔸«بهترينِ مردمان، مردى است كه خود را وقف راه خدا كرده است و با دشمنان او جهاد مى‌كند و خواستار مرگ يا كشته شدن در ميدان كارزار است» . 🔹«خَيرُ النّاسِ رَجُلٌ حَبَسَ نفْسَهُ في سبيلِ اللّهِ يُجاهِدُ أعْداءَهُ يَلتَمِسُ المَوتَ ، أوِ القَتلَ في مَصافِّهِ». 📚مستدرك الوسائل : ج ١١ ص ١٧ ح ١٢٣١٠ 📅 مناسبت‌ امروز : روز جهانی مقاومت، سالروز شهادت سردار سپهبد @hadithnet | معارف حدیث
. 🚩 مردان خدا و مجاهدان بينا! 🔅...سلام بر شما، ياوران و مردان خدا از ميان حق مداران و آزمودگان و مجاهدان بيناى در راهش! گواهى مى‌دهم كه شما همان گونه‌ايد كه خداوند عزّ و جلّ فرمود : « و بسى پيامبر كه گروه‌هاى فراوانى همراه او جنگيدند و در برابر مصيبت‌هايى كه در راه خدا به ايشان رسيد، سست و ناتوان نشدند و در هم نشكستند»؛ (*) و شما، نه ناتوان گشتيد و نه خوارى نشان داديد تا آن كه خدا را در همان راه حق و يارى او و كلمه كامل خدا، ديدار كرديد . خداوند، بر جان‌ها و بدن‌هايتان، درود و سلامى فراوان بفرستد. به خدا سوگند، رستگار شديد ... ▫️ ...السَّلامُ عَلَيكُم يا أنصارَ اللّهِ ورِجالَهُ مِن أهلِ الحَقِّ وَالبَلوى وَالمُجاهِدينَ عَلى بَصيرَةٍ في سَبيلِهِ، أشهَدُ أنَّكُم كَما قالَ اللّهُ عَزَّوجَلَّ: «وَكَأَيِّن مِّن نَّبِىٍّ قَـتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَكَانُواْ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ». فَما ضَعُفتُم ومَا استَكَنتُم حَتّى لَقيتُمُ اللّهَ عَلى سَبيلِ الحَقِّ ونَصرِهِ وكَلِمَةِ اللّهِ التّامَّةِ . صَلَّى اللّهُ عَلى أرواحِكُم وأبدانِكُم وسَلَّمَ تَسليما، وفُزتُم وَاللّهِ ... (*) آل عمران : ۱۴۶ 📚 زیارت رجبیه @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ 🏷سه شاکی قیامت! 🔅(ص) : 🔸«در روز قيامت، سه چيز مى‌‏آيند و به درگاه خداوند عزّ وجلّ شكايت مى‌‏كنند: مُصحَف، مسجد و عترت (خانواده‌‏ام)» . 🔹«يَجي‏ءُ يَومَ القِيامَةِ ثَلاثَةٌ يَشكونَ إلَى اللَّهِ عزّ وجلّ : المُصحَفُ، وَالمَسجِدُ، وَالعِترَةُ». 📚الخصال : ص ١٧٥ ح ٢٣٢ @hadithnet | معارف حدیث
. 🏷 روز زیارتی 💖 لایق وصل تو که من نیستم / اذن به یک لحظه نگاهم بده 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 متن و ترجمه حدیث نصب شده در حسینیه‌ی امام خمینی(ره)، در دیدار امروز با جمعی از بانوان 🔅 : ▫️ بيشتر خوبى ها در زنان است. 🔸 أكثَرُ الخَيرِ فِي النِّساءِ. 📚 كتاب من لايحضره الفقيه، ج۳، ص۳۵۸ •┈┈•❀•┈┈• 🗯 : در ارزش‌گذاری اسلامی و انسانی، ‌هیچ تفاوتی میان جنس زن و مرد نیست. ... تفاوت‌هایی در طبیعت زنانه و مردانه وجود دارد که در مسئولیت پذیری فردی در خانه و اجتماع اثرگذار است و طبعاً زن یا مرد نباید برخلاف این طبیعت رفتار کند. به عنوان مثال در دفاع مقدس، زنان و مردان هر دو، البته در نقش های متفاوت مکلف به دفاع بودند که زنان اگر نه بهتر از مردان، حداقل مثل آنان به این وظیفه دشوار عمل کردند. ... برخلاف نظام عمیقاً مردسالار سرمایه‌داری غربی، در اسلام هم زن و هم مرد در مسائلی، برجسته و برخوردار از امتیازات قانونی، فکری، نظری و عملی هستند اما غربی‌ها به دروغ، مردسالاری ذاتی خود را به اسلام نسبت می دهند. 🌐 بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ 🏷تکلیف، همتای طاقت! 🔅 : 🔸«خداوند، بيش از طاقت بندگان بر آنها تكليف نمى‌‏كند. در هر شبانه‏‌روز، تنها پنج نماز بر آنان تكليف كرده است» . 🔹«ما كَلَّفَ اللَّهُ العِبادَ إلّا ما يُطيقونَ، إنَّما كَلَّفَهُم فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ». 📚المحاسن ج ١ ص ٤٦١ ح ١٠٦٩ @hadithnet | معارف حدیث
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈• | | صوتی 🎧 🏷 اگر قوی شدم چه کنم؟ اگر ناتوان شدم چه کنم؟ 🔅 : 🔸«بپرهيز از اين كه خداوند تو را در حال معصيتش ببيند و در حال طاعتش نبيند كه در اين صورت از زيانكاران خواهى بود. و اگر نيرومند شدی، در طاعت خداوند سبحان نيرومند باش و اگر ناتوان شدی در نافرمانى از خدا، ناتوان باش». ▫️ «اِحْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اَللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ‌ وَ يَفْقِدَكَ عِنْدَ طَاعَتِهِ فَتَكُونَ مِنَ اَلْخَاسِرِينَ وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اَللَّهِ‌ وَ إِذَا ضَعُفْتَ فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ » . 📚نهج البلاغه، حکمت ۳۸۳ 🎤 استاد ⏱۷ دقیقه @hadithnet | معارف حدیث
. ▪️ الگوی صبر و آموزگار ارادت 🔘 ۱۳ جمادی الثانی، سالروز (سلام الله علیها) ✍️ ام البنین از شخصيت‌هاى درخشان تاريخ اسلام و به خانواده‌اى منسوب است كه در شجاعت و شهامت و پيكار، نظير ندارند . ❁ امام علی(ع) پس از رحلت حضرت فاطمه(س) و تصميم به ازدواج، از برادرشان عقيل که در تبارشناسى زِبَردست بود خواست كه برایش زنى از ميان قبيله‌هاى اصیل ومعروف به شجاعت، بيابد تا براى او فرزندانی دلاور و جنگجويانى دلير بزايد. عقيل، فاطمه دختر حِزام را برگزيد و گفت كه پدران وى از شجاع‌ترين، پايدارترين و قوى‌ترين عرب‌ها در پيكارند. ▫️ امّ البنين، بانوی فرزانه و ارجمندی بود که به اهل بیت(ع)، معرفتی والا داشت و از اخلاص و صفا در ولایت بهره‌مند بود. شناخت عمیق و شیفتگی فراوان وی به فرزندان فاطمه(س)، او را بانویی محبوب و مورد احترام نزد فرزندان آن حضرت ساخته بود، او نیز شاعرى زبان‌آور و بزرگ بود. ▪️ چهار پسرش را در ركاب امام حسین(ع) به كربلا فرستاد و در مرثيه آنان، در بقيع به گريه كردن و سرودن شعر نشست و مردم، گِرد مى‌آمدند و دردمندانه مى‌گريستند و بر زشتكارى‌هاى بنى‌اميّه و رفتارهاى پست آنان، آگاه مى‌شدند و بدينگونه، توانست نداى فرزندانش و هدفشان را به مردم برساند. 🔅 : ... امّ جعفر کلابى (امّ البنین)، براى حسین علیه السلام مرثیه مى‌سرایید و مى‌گریست تا این که چشمانش نابینا شد. مروان، حاکم مدینه، به صورت ناشناس مى‌آمد و پشتِ در مى‌ایستاد و به گریه و مرثیه سرایى او گوش مى‌داد. 📚الأمالی للشجری ج۱ ص۱۷۵ @hadithnet | معارف حدیث
. 🏷 به زهرا قول دادی خادم ایتام او باشی بلاگردانشان بودی به قول خود وفا کردی ▫️ راوی نقل می‌کند: 🔸«امّ البنين به بقيع مى‌رفت و در آن جا، اندوهگين‌ترين و سوزناك‌ترين مرثيه سرايى‌ها را براى پسرانش مى‌كرد. مردم نزد او گِرد مى‌آمدند و به آن مرثيه‌ها گوش فرا مى‌دادند. مروان هم از جمله كسانى بود كه به بقيع مى آمدند. او به مرثيه اُمّ البنين، گوش فرا مى داد و مى گريست» . 🔹«كانَت اُمُّ البَنينَ تَخرُجُ إلَى البَقيعِ، فَتَندُبُ بَنيها أشجى نُدبَةٍ وأحرَقَها، فَيَجتَمِعُ النّاسُ إلَيها يَسمَعونَ مِنها، فَكانَ مَروانُ يَجيءُ فيمَن يَجيءُ لِذلِكَ، فَلا يَزالُ يَسمَعُ نُدبَتَها ويَبكي». 📚مقاتل الطالبيّين: ص٩٠ ▪️ سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها،‌ به پیشگاه با عظمت حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و عموم عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت تسلیت باد. @hadithnet | معارف حدیث
. | | ✾ أَیْنَ جَامِعُ الْکَلِمَهِ عَلَی التَّقْوَی أَیْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِی مِنْهُ یُؤْتَی؛ کجاست گردآورنده سخن بر پایه تقوا، کجاست آن باب اللهی که از طریق او می‌توان به خدا رسید؟ ┈• فرازی از دعای ندبه ✍️ در این فراز دو ویژگی حضرت مهدی(عج) معرفی شده که یکی به حکومت ایشان مربوط است: متحد کردن مردم بر محور خدا و تقوای الهی و دیگری به ویژگی شخصیتی ایشان که محل ورود انسان ها به سوی خداوند هستند و البته این دو ویژگی با هم ارتباط دارند. ✧ نکته ها ✧ ۱. درباره ویژگی‌های امامان معصوم(ع) فرمود: 🔅«نَحْنُ کَلِمَهُ التَّقْوَی وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَی؛(۱) ما نمونه پرهیزگاری و ریسمان محکم الهی هستیم». ۲. قرآن کریم دستور می دهد: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا».(۲) امروز، در دنیا گروه‌هایی گرد هم جمع می‌شوند و تشکّل‌هایی به راه می اندازند: از جمله: تشکّل شغلی؛ جنسی مانند: تشکّلات بانوان، جوانان؛ تشکّل منطقه‌ای؛ تشکّل اقتصادی مانند: بانک جهانی و... درحالی که تمام تشکّل‌های بشری، ریشه‌ی عمیق علمی، فطری و معنوی نداشته و تک بعدیند؛ ☆~~ اما اسلام، محور تشکّل را حبل اللّه و سرمایه اصلی تشکّل را ایمان می داند، زیرا صلح و آشتی در مبانی، فقط در سایه ایمان است. ۳. فرمود: 🔅«ما همان حبل الله هستیم که فرمود: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»(۴) و فرمود منظور از آیه «ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً» همانا ولایت ما ائمه است.(۵) بنابراین، در جامعه اسلامی حکومت از آن خداست و هیچ سلیقه شخصی، حزبی، نژادی، قبیله ای و ... در این امر دخالتی ندارد. ۴. اگر در این فراز آمده که ولی عصر مردم را بر محور تقوا جمع می‌کند و از تفرقه نجات می‌دهد، حقیقت این تقوا همان پذیرش امامت معصومین و اطاعت از رهبر آسمانی است؛ چرا که در قرآن از زبان انبیای الهی این ملازمت تصریح شده است. 🚩 معلوم می‌شود که اولاً، رفع اختلافات دینی از اهداف انبیاست و ثانیاً، تقوا و اطاعت از رهبران الهی، تضمین کننده وحدت اجتماعی است. ا - - - - ۱- کمال الدین ج ۱، ص۲۰۲ ۲- آل عمران ۱۰۳ ۴- تفسیر فرات الکوفی ص۹۱ ۵- تفسیر عیاشی ج۱ ص۱۰۲ 📚 ، شرح قرآنی دعای ندبه @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ 🏷 عابد پاکیزه! 🔅 (ص) : 🔸«خداوند، عبادت كننده پاكيزه را دوست دارد» . 🔹«إنّ اللّهَ يُحِبُّ النّاسِكَ النَّظيفَ». ▫️ The Prophet (SAWA) said, 'Indeed Allah loves the clean worshipper.' 📚كنز العمّال : ح ٢٦٠٠٠ @hadithnet | معارف حدیث
. ☜ «قهرمان»، یا قهرمان؟! 🚩 یکی از موانع فهم متن حدیث، خلط معنای فارسی و عربی است. ✍️ پس از مسلمان شدن ايرانيان، زبان فارسی از زبان عربی تأثیر پذیرفته و بسیاری از واژه‌های زبان عربی را به کار گرفته است. همچنین ورود معارف عمیق برگرفته از قرآن و حدیث موجب شده گاه همان واژه‌ها در زبان فارسی جای گیرند و حتی از معادل‌های فارسی خود، پرکاربردتر و روشن تر شوند؛ ✧ واژه‌هایی مانند: شُکر، محبّت، عقل و علم از این قبیل‌اند. ❈ در این میان، شباهت شکلی و شنیداری برخی واژه‌های عربی به واژه‌های فارسی، موجب این تصور در خواننده و شنونده می‌شود که منظور و مفهوم آن واژه عربی، همان مفهوم واژه فارسی است. 🔻حدیث مشهور در نهج البلاغه(۱)، که درباره زن فرموده است: 🔅«اَلْمَرْأه رَیحانَه وَ لَیسَتْ بِقَهْرَمانَه»، چنین فهمیده شده است که: زن گل خوشبوی است و نه قهرمانه و پهلوان، حال آنکه قهرمانه در زبان عربی بدین معنا نیست! ☆ قهرمانه در عربی به معنای پیشکار و وکیل و متصدی کارهای فرد دیگر است و مقصود حضرت در اینجا، نهی از به خدمت گرفتن زن در امور خانه و مزرعه و کار کشیدن از او در امور شخصی و مربوط به شوهر است. ═✧ همین نکته سبب شده تا برخی این حدیث را انکار کنند و تأخّر پیدایش واژه قهرمان نسبت به زمان صدور حدیث امام علی علیه السلام را دلیل بر جعلی بودن این حدیث بدانند! حال آنکه این واژه در کافی و برخی کتب متقدم بر نهج البلاغه موجود است و معلّی بن خنیس را قهرمان، یعنی پیشکارِ امام صادق علیه السلام خوانده‌اند.(۲) ✧═┅┄ 🗯 زن، هوایی است که فضای خانواده را انباشته؛ یعنی همچنان که شما در فضا تنفّس می‌کنید، اگر هوا نباشد، تنفّس ممکن نیست، زن این جوری است؛ زنِ خانواده به منزله‌ی تنفّس در این فضا است. اینکه در روایت هست: اَلمَراَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة، مال اینجا است، مال خانواده است. «ریحانه» یعنی گل، یعنی عطر، بوی خوش؛ همان هوایی که فضا را پُر می‌کند. «قهرمان» در زبان عربی ــ در «لَیسَت بِقَهرَمَانَة» ــ با قهرمان در زبان فارسی فرق دارد. (۳) ا - - - - - ۱. نهج البلاغه، نامه ۳۱ ۲. درسنامه فهم حدیث،‌ ص۱۹۰ ۳. ، دیدار با بانوان۱۴۰۱/۱۰/۱۴ @hadithnet | معارف حدیث