eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
262 ویدیو
257 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ◩❔چرا عزاداری امام حسین(ع) از اول محرم شروع می‌شود؟ ▤ دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد: ▼ احادیثی که می‌گوید ائمه از اول محرم محزون بودند و ذکر مصیبت را آغاز می‌کردند. می‌فرماید از اول دهۀ محرم حزن و اندوه در چهرۀ پدرم دیده می‌شد و حالت عزادار به خود می‌گرفتند. و همچنین فرمودند: هنگامی که ماه محرم شروع می‌شد، دیگر کسی پدرم را خندان نمی‌دید و هر روز ناراحتی او بیشتر می‌شد تا روز دهم محرم. پس وقتی روز دهم می‌رسید، آن روز روز مصیبت و اندوه و گریۀ او بود. ⁙ (کَانَ أَبِی ع إِذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ... امالی صدوق ص۱۹۰ ح۱۹۹) در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا(ع) وارد شد، حضرت برای او ذکر مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت(ع) را کردند. ⁙ (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. امالی صدوق ص۱۹۲ ح۲۰۲) ▼ آمادگی عزاداران برای اینکه بتوانند مصیبت‌های سنگین روز عاشورا را تحمل کنند. چرا که پس از یک هفته عزاداری، حضور در ذکر مصیبت هولناک عاشورا قابل تحمل‌تر خواهد بود. تمام عزاداران می‌دانند که اگر عزاداری از روز عاشورا شروع می‌شد چقدر ذکر مصیبت‌ها در عاشورا دردناک‌تر و غیرقابل تحمل‌تر می‌شد. (ﷺ) فرمودند: ⁙ «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً» (مستدرک الوسائل ج۱۰ ص۳۱۸) این حرارت را هر کسی حس کرده باشد، می‌داند بی‌مقدمه وارد روز عاشورا شدن بسیار دشوار است. ▼ فرصتی برای افزایش توجه دل‌های غافل تا مبادا در روز عاشورا بی‌احساس حاضر شوند. ممکن است یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضی‌ها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم باشد. کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به تعلقات دنیا احساس محبتشان به امام حسین(ع) کم شده باشد ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداری با شنیدن مواعظ و معارف دینی آمادگی لازم را کسب نمایند... ▼ نوعی اعلام آمادگی برای نصرت و یاری امام حسین(ع) و جلوگیری از غربت و مظلومیت ایشان در عاشورا. در واقع این عزاداری دهۀ اول محرم یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صرف سوگواری، و گویی عزاداران به قصد یاری اباعبدالله الحسین(ع) از همان ابتدای محرم به خیمۀ اباعبدالله الحسین(ع) می‌روند که مولایشان را غریب نگذارند. به همین دلیل عزاداری دهۀ عاشورا رنگ و بوی حماسی دارد و دسته‌های عزا با علائم دسته‌های رزمی در میادین دیده می‌شوند. در حالی که عزاداری از عصر عاشورا و شام غریبان به بعد تنها رنگ و بوی غم به خود می‌گیرد و حتی از ظهر عاشورا به بعد بیرق‌ها را به علامت شهادت اباعبدالله الحسین(ع) برافراشته نگه نمی‌دارند. 🪶حجت الاسلام علیرضا پناهیان علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📹 | ۝ تَجلِسونَ وتُحَدِّثونَ؟ ∷ «اين گونه مجالس را دوست دارم » ، ای قربان آن دل... ∷ ⨳ به فضيل فرمود: «آيا با هم مى‌نشينيد و گفتگو مى‌کنيد؟». گفت: آرى، فدايت شوم! فرمود: «اين گونه مجالس را دوست دارم. اى فضيل! امر ما را زنده نگه داريد. رحمت خدا بر آن کس که امر ما را زنده بدارد. اى فضيل! هر کس ما را ياد کند يا در حضور او از ما ياد شود و از چشمش به اندازه پَرِ مگسى اشک در آيد، خداوند، گناهان او را مى‌بخشد، اگر چه فزون‌تر از کف آب دريا باشد». ✓ الإمام الصادق علیه السّلام، قالَ لِفُضَيلٍ: تَجلِسونَ وتُحَدِّثونَ؟ قالَ: قُلتُ: نَعَم جُعِلتُ فِداكَ، قالَ: تِلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها، فَأَحيوا أمرَنا يا فُضَيلُ! فَرَحِمَ اللّهُ مَن أحيا أمرَنا، يا فُضَيلُ! مَن ذَكَرَنا أو ذُكِرنا عِندَهُ فَخَرَجَ مِن عَينِهِ مِثلُ جَناحِ الذُّبابِ، غَفَرَ اللّهُ تَعالى ذُنوبَهُ ولَو كانَت أكثَرَ مِن زَبَدِ البَحرِ. ◃مصادقة الإخوان: ص۱۳۴ ح۱ ⌞⌌⌍⌞⌌⌍⌞⌌⌍⌞⌌⌍⌞⌌⌍ ⨳ «از خدا پروا كنيد و برادرانى نيكوكار باشيد. براى خدا، يكديگر را دوست بداريد، با هم ارتباط داشته باشيد، به هم مهر بورزيد، به ديدار و ملاقات يكديگر برويد و در باره امر [امامت و ولايت] ما، گفتگو كنيد و آن را زنده بداريد». ✓ اِتَّقُوا اللّه‌َ، وكونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّينَ فِي اللّه‌ِ، مُتَواصِلينَ، مُتَراحِمينَ، تَزاوَروا وتَلاقَوا وتَذاكَروا أمرَنا وأَحيوهُ. ◃الكافی : ج۲ ص۱۷۵ ح۱ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ 🏷 همه چشمها گريانند! 🔅 : ✓ «در روز قيامت همه چشمها گريانند و هيچ چشمى خواب ندارد، مگر آن چشمى كه خداوند آن را به كرامت خود اختصاص داده و بر شكستن حرمت حسين و خاندان محمد عليهم السلام گريسته باشد». ⁙ «كُلُّ عَينٍ يَومَ القِيامَةِ باكِيَةٌ و كُلُّ عَينٍ يَومَ القِيامَةِ ساهِرَةٌ ، إلاّ عَينَ مَنِ اختَصَّهُ اللّهُ بِكَرامَتِهِ و بَكى عَلى ما يُنتَهَكُ مِنَ الحُسَينِ و آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام». 📚 الخصال : ص ٦٢٥ ح ١٠ @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 حرکت کاروان علیه السلام از مکه تا کربلا ◬ امام حسين عليه السلام پس از آن كه براى بيعت با يزيد تحت فشار قرار گرفت، در ۲۸ رجب سال شصت هجرى، از مدينه خارج و در سوم شعبان، به مكّه وارد گرديد. محل اقامت ايشان در مكّه، خانه عبّاس بن عبد المطلب واقع در شعب ابى طالب بود. ايشان تا هشتم ذى حجّه در مكّه توقّف نمود و پس از دريافت نامه مسلم بن عقيل عليه السلام از كوفه، هشتم ذى حجّه، مكّه را به قصد كوفه ترك كرد. ⊟ بر پایه صحیح ترینِ گزارش ها، کاروان پس از چهار ماه و پنج روز اقامت در مکه، روز سه شنبه هشتم ذی حجّه سال شصت هجری، مکه را به سوی کوفه ترک کرد؛ امّا هنگامی که به نزدیکی کوفه رسید، به دلیل ممانعت سپاهیان ابن زیاد، مجبور به فرود آمدن در کربلا گردید . 🔸 امام علیه السلام در آغاز حرکت، به جای آن که از مکه به سوی شمال شرق و منزل صفاح (نخستین منزل مسیر مکه به کوفه) برود، به سمت تنعیم در شمال غرب و در مسیر مدینه، حرکت کرد و بدین سان، حدود نُه کیلومتر، راه خود را دور نمود. احتمالاً این اقدام، ترفندی بر ضدّ تعقیب مأموران حکومت بود که قصد ممانعت از حرکت امام علیه السلام به سوی کوفه داشتند. ⊞ بر اساس محاسباتِ انجام شده، کاروان امام علیه السلام، این منازل را با مسافتی حدود ۱۴۴۷ کیلومتر، در مدّت تقریبا ۲۵ روز طی کرد و روز دوم محرّم سال ۶۱ هجری، وارد کربلا شد . 📚 دانشنامه امام حسین(ع)، ج۵، ص ۱۱۴-۱۱۵ علیه السلام 🚩 ۲ محرم، ورود کاروان امام حسین علیه السلام به کربلا @hadithnet | معارف حدیث
. ▦ خطّ سير كاروان حسينى از مدينه تا كربلا ⊞ منازلى كه اين كاروان از مكّه تا كربلا طى كرده، به ترتيب، عبارت اند از : ۱. تنعيم، ۲. صفاح، ۳. بستان ابن عامر، ۴. ذات عِرق، ۵. غمره، ۶. مسلح، ۷. افيعيّه، ۸. معدن بنى سليم، ۹. عمق، ۱۰. سليله، ۱۱. ربذه، ۱۲. مغيثة الماوان، ۱۳. نقره، ۱۴. حاجر، ۱۵. سميراء، ۱۶. توز، ۱۷. فيد، ۱۸. اجفر، ۱۹. خزيميّه، ۲۰. زرود، ۲۱. ثعلبيّه، ۲۲. بطان، ۲۳. شقوق، ۲۴. زباله، ۲۵. قاع، ۲۶. عقبه، ۲۷. واقصه، ۲۸. شراف، ۲۹. ذو حسم، ۳۰. بيضه، ۳۱. عذيب الهِجانات، ۳۲. رهيمه، ۳۳. قصر بنى مقاتل، ۳۴. طف، و ۳۵. كربلا. ◲ بر اساس محاسباتِ انجام شده، كاروان امام حسين عليه السلام، اين منازل را با مسافتى حدود ۱۴۴۷ كيلومتر، در مدّت تقريباً ۲۵ روز، طى كرد و روز دوم محرّم سال ۶۱ هجرى، وارد كربلا شد. ◈ برخى از منازل اين مسير، و حوادثى كه در آنها رخ داده : ۱. منزل تنعيم : مصادره اموالى كه عامل يمن براى يزيد مى‌فرستاد، به دستور امام حسين عليه السلام. ۲. منزل صفاح : ملاقات امام حسين عليه السلام با فَرَزدَق و پرسش از احوال مردم عراق. ۳. منزل حاجر (از منطقه بطن الرُّمَه) : ارسال نامه امام حسين عليه السلام به اهل كوفه توسّط قيس بن مُسهِر. ۴. منزل زَرود : پيوستن زهير بن قين به امام عليه السلام پس از ملاقات با ايشان. ۵. منزل ثعلبية : رسيدن خبر شهادت مسلم و هانى به امام عليه السلام. ۶. منزل زَباله : رسيدن خبر شهادت عبداللَّه بن يَقطُر و سخنرانى امام عليه السلام واعلام خبر شهادت عبداللَّه و مسلم و هانى توسط امام عليه السلام به همراهان و اعلام اين كه تعهّدى ندارندومى‌توانند باز گردند - كه اكثر افراد، پراكنده‌شدند -. ۷. منزل عقبه : رؤياى امام عليه السلام و تعبير آن توسط ايشان به شهادت، و همچنين خبر دادن امام عليه السلام به شهادت قطعى خويش. ۸. منزل شِراف : برداشتن آب اضافى و ديدن سپاه حُر از دور، پس از گذشتن از اين منزل. ۹. منزل ذو حُسُم : ملاقات با سپاه حر ؛ سيراب شدن لشكر حر توسط ياران امام عليه السلام ؛ خطبه كوتاه امام پيش از نماز ظهر و نماز جماعت گزاردن دو سپاه به امامت امام عليه السلام ؛ برگزارى نماز جماعت عصر به امامت امام عليه السلام ؛ سخنرانى ايشان پس از نماز عصر ؛ مجادله امام عليه السلام با حر و سپس توافق بر ادامه مسيرى كه به مدينه و كوفه نينجامد. ۱۰. منزل بَيَضه : خطبه امام عليه السلام در برابر سپاه دشمن. ۱۱. منزل عُذَيب الهِجانات : الحاق چهار نفر از كوفه به اردوى امام عليه السلام با راه‌نمايى طرمّاح بن عدى و رسيدن خبر شهادت قيس بن مسهر به امام عليه السلام توسط آنها ؛ پيشنهاد طرماح به امام عليه السلام مبنى بر پناه بردن به منطقه اجاء و سلمى. ۱۲. منزل قصر بنى مقاتل : برخورد امام با عبيد اللَّه بن حُرّ جُعفى و درخواست يارى از او و استنكاف او. ۱۳. منزل كربلا : فرود آمدن امام عليه السلام در كربلا، آمدن نامه عبيد اللَّه و فرمان وى به حر مبنى بر متوقّف نمودن كاروان امام عليه السلام، فرود آمدن امام عليه السلام در كربلا. 📗 اطلس غدیر و عاشورا، ص۳۵ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
Map03.jpg
514.4K
. 🖼 نقشه خطّ سير كاروان امام حسين علیه‌السلام از مدينه تا كربلا ▦ منازلى كه اين كاروان از مكّه تا كربلا طى كرده‌اند. 📗 اطلس غدیر و عاشورا، ص۳۵ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 ۲ ⁙ درونتان، از حرام، پُر شده است! ▣ مقتل الحسين خوارزمى ـ به نقل از عبد اللّه بن حسن ـ : هنگامى كه عمر بن سعد، يارانش را براى جنگ با امام حسين عليه‌السلام آماده كرد و آنها را در جايگاه خود، مرتّب كرد و پرچم‌ها را در جاهاى خود نهاد، امام عليه السلام نيز يارانش را در جناح راست و چپ، مرتّب كرد و آنان، امام عليه‌السلام را از هر سو، مانند حلقه‌اى در ميان گرفتند. امام عليه‌السلام از جمع يارانش بيرون آمد و نزديك سپاه عمر سعد آمد و از آنان خواست كه ساكت شوند؛ امّا آنان نپذيرفتند. ◃ به آنها فرمود : 🔅«واى بر شما ! چه زيانى مى‌كنيد اگر ساكت شويد و به سخن من، گوش بسپاريد، در حالى كه من، فقط شما را به راه هدايت، فرا مى‌خوانم؟ هر كس مرا فرمان بَرَد، از ره يافتگان است و هر كس نافرمانى كند، از هلاك شدگان، و همه شما از فرمان من، سرپيچى مى‌كنيد و به گفته‌ام گوش نمى‌دهيد؛ زيرا عطاياى شما را از حرام پرداخته اند و درونتان، از حرام، پُر شده است و از اين رو، خداوند، بر دل‌هايتان مُهر زده است». ✓ وَيلَكُم ! ما عَلَيكُم أن تُنصِتوا إلَيَّ فَتَسمَعوا قَولي، وإنَّما أدعوكُم إلى سَبيلِ الرَّشادِ، فَمَن أطاعَني كانَ مِنَ المُرشَدينَ، ومَن عَصاني كانَ مِنَ المُهلَكينَ، وكُلُّكُم عاصٍ لِأَمري، غَيرُ مُستَمِعٍ لِقَولي، قَدِ انخَزَلَت عَطِيّاتُكُم مِنَ الحَرامِ، ومُلِئَت بُطونُكُم مِنَ الحَرامِ، فَطَبَعَ اللّهُ عَلى قُلوبِكُم 📗 مقتل الحسين للخوارزمی ج۲ ص۶ ، حکمت‌نامه امام حسين عليه‌السلام ج۱ ص۲۹ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ 🏷 كيسه‌هايى بر پشت! 🔅 : ✓ «در روز طفّ (كربلا)بر پشت مبارك حسين بن على اثر چيزى ديده شد. درباره آن از زين العابدين پرسيدند، فرمود : اثر كيسه‌هايى است كه بر پشت خود مى‌نهاد و به خانه هاى زنان بى سرپرست و يتيمان و مستمندان مى برد». ⁙ «وُجِدَ عَلى ظَهرِالحُسَينِ بنِ عَليٍّ يَومَ الطَّفِّ أثَرٌ ، فَسَألوا زَينَ العابِدينَ عَن ذلك فَقالَ : هذا مِمّا كانَ يَنقُلُ الجَرابَ عَلى ظَهرِهِ إلى مَنازِلَ الأرامِلِ وَاليَتامى وَالمَساكينَ». 📚 المناقب لابن شهرآشوب : ج٤ ص٦٦ @hadithnet | معارف حدیث
شبهات محرم .apk
6.12M
. | کنید : | ⏏️ 📲 « شُبهات محرم » 📌نسخه ١.٠.١، ٨ مهر ١٣٩٧ ◎ اثر مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔻برخی عناوین اصلی: - آیات و روایات عاشورایی - شبهات وسوالات تاریخی واقعه عاشورا - سوالات اخلاقی تربیتی و عرفانی در حیطه عاشورا - احکام عزاداری و ... 🌐 دریافت از بازار 🌐دریافت از سایت حوزه علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
بیانات امام حسین ع درباره مهدویت وظهور.pdf
4.35M
. | 📄 بخوانید | 📋 بیانات امام حسین (علیه السلام) درباره مهدویت وظهور 📑پژوهشنامه معارف حسینی / شماره پیاپی ۱۷ ✍🏻 نویسنده : آزاده ابراهیمی فخاری ▣ عاشورا نقطه عطف تاریخ اسلام و تشیع است وتحقیق در همه زوایای آن لازم وضروری به نظر می‌رسد. اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد هدف امام حسین(علیه السلام) از برپایی این قیام است. ◈در این راستا بررسی دقیق سخنان ودیدگاه ایشان درباره آینده و مهدویت و چشم اندازی که برای جهان مطرح می‎‌فرمایند ضروری می ‌نماید. ⫺ این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به تقسیم بندی و تحلیل بیانات امام حسین (علیه السلام) در این زمینه بپرداخته است. ↲ امام حسین(علیه السلام) در بیانات خود با پرداختن به خصوصیات امام مهدی(عج) و نشانه ‌های ظهور و خصوصیات حکومت مهدوی اهمیت و عظمت ظهور منجی را برای شیعیان خویش تداعی ساخته ‌اند. علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 ۳ ⁙ درگاه عقل! فرمود : 🔅 چون پيشامد سختى بر عاقل در رسد، غم را با دورانديشى مى‌رانَد و درگاه عقل را براى چاره جويى مى‌كوبد. ✓ إذا وَرَدَت عَلَى العاقِلِ لَمَّةٌ، قَمَعَ الحُزنَ بِالحَزمِ، وقَرَعَ العَقلَ لِلاِحتِيالِ. 📗 نزهة الناظر : ص۸۴ ح۱۳ ، حکمت‌نامه امام حسين عليه‌السلام ج۱ ص۲۰ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ 🏷 از نشانه‌هاى نيك بختى! 🔅 : ✓ « از نشانه‌هاى خوش نامى و نيك بختى، همنشينى با خردمندان است». ⁙ «مِن دَلائِلِ عَلاماتِ القَبولِ : الجُلوسُ إلى أهلِ العُقولِ». 📚 گزیده تحف العقول، ص ٣٨ @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 ۴ ⁙ مؤمن و سخن خدا! ◃ فرمود : 🔅 مؤمن، خدا را مايه نگاه داشت خود، و سخن او را، آينه [تمام نماى ]خود مى‌گيرد. يك بار [در سخن خدا] به ويژگى مؤمنان نظر مى‌كند و يك بار به ويژگى گردنكشان. از آن، نكته ها برمى‌گيرد، خود را شناسايى مى‌كند و به زيركى خود، يقين پيدا مى‌كند و به پاكى خود، اطمينان مى‌يابد. ✓ إنَّ المُؤمِنَ اتَّخَذَ اللّهَ عِصمَتَهُ، وقَولَهُ مِرآتَهُ، فَمَرَّةً يَنظُرُ في نَعتِ المُؤمِنينَ وتارَةً يَنظُرُ في وَصفِ المُتَجَبِّرينَ، فَهُوَ مِنهُ في لَطائِفَ، ومِن نَفسِهِ في تَعارُفٍ، ومِن فِطنَتِهِ في يَقينٍ، ومِن قُدسِهِ عَلى تَمكينٍ. 📗 تحف العقول : ص۲۴۸ ، حکمت‌نامه امام حسين عليه‌السلام ج۱ ص۹۸ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 خود را ايمن مدان! 🔅 : ✓ «مبادا از كسانى باشى كه به سبب گناهانِ بندگانِ خدا بر سرنوشت آنان بيمناك است، ولى خود را از سزاى گناه خويش ايمن مى‌داند». ⁙ «إيّاكَ أن تَكونَ مِمَّن يَخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذُنوبِهِم ويَأمَنُ العُقُوبَةَ مِن ذَنبِهِ». 📚 گزیده تحف العقول، ص ٣٧ @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 ۵ ⁙ خدايم را توصيف مى‌كنم! ◃ فرمود : 🔅 خدايم را آن گونه توصيف مى‌كنم كه خود، توصيف كرده است و او را آن گونه مى‌شناسانَم كه خود، شناسانده است؛ به حواس درك نمى‌شود و با مردم، سنجيده نمى‌گردد؛ نزديك است، امّا نه چسبيده؛ و دور است، امّا در دسترس؛ يگانه و بى جزء است. با آيه ها شناخته شده و با نشانه ها توصيف شده است. خدايى جز او كه بزرگ و والاست، نيست. ✓ أصِفُ إلهي بِما وَصَفَ بِهِ نَفسَهُ، واُعَرِّفُهُ بِما عَرَّفَ بِهِ نَفسَهُ ؛ لا يُدرَكُ بِالحَواسِّ، ولا يُقاسُ بِالنّاسِ، فَهُوَ قَريبٌ غَيرُ مُلتَصِقٍ، وبَعيدٌ غَيرُ مُتَقَصٍّ، يُوَحَّدُ ولا يُبَعَّضُ، مَعروفٌ بِالآياتِ، مَوصوفٌ بِالعَلاماتِ، لا إلهَ إِلاّ هُوَ الكَبيرُ المُتَعالِ 📗 التوحيد : ص 80 ح 35 ، حکمت‌نامه امام حسين عليه‌السلام ج۱ ص۷۶ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 ايمانش ناقص است! 🔅 : ✓ «هر كس از پيروان ما كه نزد قبر حسين عليه السلام نيايد، ايمان و دينش ناقص است». ⁙ «مَن لَم يَأتِ قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام مِن شَيعَتِنا ، كانَ مُنتَقَصَ الإِيمانِ مُنتَقَصَ الدّينِ». 📚 المزار للمفيد : ص٥٦ ح١ @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 ۶ ⁙ معنای صمد! ◃ فرمود : 🔅 صمد، يعنى بى خلل و يعنى نهايتِ سَرورى. صمد، كسى است كه نه مى‌خورَد و نه مى‌آشامد و نه مى‌خوابد. صمد، يعنى موجود جاودانى كه هميشه بوده و خواهد بود. ✓ الصَّمَدُ الَّذي لا جَوفَ لَهُ، وَالصَّمَدُ الَّذي قَدِ انتَهى سُؤدَدُهُ، وَالصَّمَدُ الَّذي لا يَأكُلُ ولا يَشرَبُ، وَالصَّمَدُ الَّذي لا يَنامُ، وَالصَّمَدُ الدّائِمُ الَّذي لَم يَزَل ولا يَزالُ 📗 التوحيد: ص۹۰ ح۳، حکمت‌نامه امام حسين عليه‌السلام ج۱ ص۸۶ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 امامشان را بشناسند! 🔅 «اى مردم! خداوند والا نام، بندگان را نيافريد مگر براى اين كه او را بشناسند. پس هرگاه او را شناختند، او را خواهند پرستيد و هرگاه او را بپرستند، با پرستش او از پرستش جز او بى‌نياز خواهند گشت». مردى به ايشان گفت: اى فرزند پيامبر خدا! پدر و مادرم فداى تو باد! شناخت خدا چيست؟ فرمود: «اين كه مردم هر زمان، امامشان را كه فرمانبرى از او واجب است، بشناسند» . 🔹أيُّهَا النّاسُ! إنَّ اللّهَ جَلَّ ذِكرُهُ ما خَلَقَ العِبادَ إلّا لِيَعرِفوهُ فَإِذا عَرَفوهُ عَبَدوهُ فَإِذا عَبَدوهُ استَغنَوا بِعِبادَتِهِ عَن عِبادَةِ مَن سِواهُ. فَقالَ لَهُ رَجُلٌ: يَا بنَ رَسولِ اللّهِ بِأَبي أنتَ واُمّي فَما مَعرِفَةُ اللّهِ؟ قالَ: مَعرِفَةُ أهلِ كُلِّ زَمانٍ إمامَهُمُ الَّذي يَجِبُ عَلَيهِم طاعَتُهُ » . 📚 علل الشرائع : ص ٩ ح ١ @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 ۷ ⁙ تکلیف و طاقت! ◃ فرمود : 🔅 خداوند، توان كسى را نگرفت، جز آن كه طاعتش را از او برداشت و نيرويش را نگرفت، جز آن كه تكليفش را از او برداشت. ✓ ما أخَذَ اللّهُ طاقَةَ أحَدٍ إلاّ وَضَعَ عَنهُ طاعَتَهُ، ولا أخَذَ قُدرَتَهُ إلاّ وَضَعَ عَنهُ كُلفَتَهُ. 📗 تحف العقول: ص۲۴۶ ، حکمت‌نامه امام حسين عليه‌السلام ج۱ ص۱۰۰ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ 🏷هزار فرشته گریان! 🔅 «خداوند، فرشته اى با هزار فرشته همراهش بر امام حسين عليه السلام گماشته است تا بر او بگِريند و براى زائرانش آمرزش بطلبند و خدا را براى آنان بخوانند» . 🔹«إنَّ اللّهَ وَكَّلَ بِالحُسَينِ عليه السلام مَلَكا في أربَعَةِ آلافِ مَلَكٍ يَبكونَهُ و يَستَغفِرونَ لِزُوّارِهِ و يَدعونَ اللّهَ لَهُم » . 📚 كامل الزيارات : ص ١٧٦ ح ٢٣٨ @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 ۸ ⁙ حاضرِ غایب! ◃ فرمود : 🔅 هر كس شاهد كارى باشد و آن را ناپسند بدارد، مانند كسى است كه در آن، حاضر نيست و هر كس از كارى غايب باشد، امّا به آن راضى باشد، مانند كسى است كه حاضر بوده است. ✓ مَن شَهِدَ أمرا فَكَرِهَهُ كانَ كَمَن غابَ عَنهُ، ومَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِيَ بِهِ كانَ كَمَن شَهِدَهُ. 📗 مسند أبی يعلى: ح۶۷۵۲ ، حکمت‌نامه امام حسين عليه‌السلام ج۱ ص۱۰۰ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. 🔸 نخستين كُشته از تبار بهترين! (ع)، بزرگ‌ترين پسر امام حسين(ع)، به حدّى شبيه پيامبر خدا(ص) بود كه هر كس شوق ديدار پيامبر(ص)را داشت، به او مى‌نگريست، پدر بزرگوارش، هنگام رفتن وى به ميدان نبرد، فرمود: 🔅 خداوندا! گواه باش كه جوانى براى جنگ با آنان مى‌رود كه شبيه‌ترينِ مردم به پيامبرت از جهت صورت و سيرت و سخن گفتن است و ما هرگاه مشتاق ديدار پيامبر تو مى‌شديم، به او نگاه مى‌كرديم. 🚩 تأكيد او بر حق‌مدارى و دفاع از حق تا ايثار جان، اذان گفتن براى اقامه جماعت به امامت حسين(ع)در جريان برخورد سپاه حُر، بر عهده گرفتن مسئوليت آب‌رسانى به خيمه‌ها در شب عاشورا و همچنين داوطلب شدن ايشان براى شهادت پيش از ديگر بنى‌هاشم، بنا بر نقل مشهور، از ويژگى‌هاى اين فرزند برومند سيّد الشهدا (ع) است. در «زيارت ناحيه مقدّسه»، خطاب به او آمده است: 🔅 السَّلامُ عَلَيكَ يا أوَّلَ قَتيلٍ مِن نَسلِ خَيرِ سَليلٍ مِن سُلالَةِ إبراهيمَ الخَليلِ‌، صَلَّى اللَّهُ عَلَيكَ وعَلى أبيكَ‌، إذ قالَ فيكَ‌: قَتَلَ اللَّهُ قَوماً قَتَلوكَ‌، يا بُنَيَّ ما أجرَأَهُم عَلَى الرَّحمنِ وعَلَى انتِهاكِ حُرمَةِ الرَّسولِ‌! عَلَى الدُّنيا بَعدَكَ العَفا . ▫️ سلام بر تو، اى نخستين كُشته از تبار بهترين بازمانده از نسلِ ابراهيم خليل! درود خدا بر تو و بر پدرت، آن گاه كه در باره‌ات فرمود: «خدا، بكُشد آن گروهى را كه تو را كُشت. پسرم! چه جرئتى بر خداى مهربان كردند. و چه جسارتى در هتكِ حرمت پيامبر! پس از تو، خاك بر سرِ دنيا!». 📚دانشنامه امام حسین(ع)، ج۷، ص۷ @hadithnet | معارف حدیث
نهضت حسینی در پرتو قرآن.pdf
2.63M
. . | کنید : | کتاب 📗 نهضت حسینی در پرتو قرآن تطبیق حوادث کربلا با نمونه‌های قرآنی به دور از ذوقیات 🖊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ⊟ مباحث کتاب: ⊙ شاخصه‌های قیام امام حسین (ع)، ⊙ جلوه‌هاى قرآن در کربلا، ⊙ شیوه‌های نهی از منکر ⊙ ارزیابی یاران، ⊙ امام حسین در قرآن، ⊙ یقین یاران امام حسین (ع)، ⊙ پیروی از شیطان، عامل سقوط انسان، ⊙ نقش زنان در کربلا، ⊙ سفارش‌های پیامبر در جنگ و... علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ 🏷 با دل زخمی و اشک جاری! 🔅 «ـ از زيارت ناحيه ـ: سلام بر تو، سلام كسى كه از مقام تو آگاه است ... و سلام كسى كه دلش از مصيبت تو، زخمى است و اشكش هنگام ياد تو، جارى است و سلام فاجعه ديده اندوهناك و سرگردانِ مسكين!» . 🔹«ـ في زِيارَةِ النّاحِيَةِ ـ: السَّلامُ عَلَيكَ، سَلامَ العارِفِ بِحُرمَتِكَ ... سَلامَ مَن قَلبُهُ بِمُصابِكَ مَقروحٌ، و دَمعُهُ عِندَ ذِكرِكَ مَسفوحٌ، سَلامَ المَفجوعِ المَحزونِ، الوالِهِ المُستَكينِ » . 📚 المزار الكبير : ص٥٠٠ ح٩ @hadithnet | معارف حدیث
. 🚩 اجرای پویش ملی «لبیک یا قرآن» در شب عاشورا ◼️ در پی هتک حرمت مجدد به قرآن کریم، پویشی ملی با عنوان «لبیک یا قرآن» در تمامی هیئات مذهبی سراسر کشور با همخوانی سوره مبارکه مسد توسط عزاداران در شب عاشورا برگزار می‌شود. زمان: ۵شنبه، پنجم مرداد، شب عاشورای محرم ۱۴۴۵قمری موضوع: همخوانی سوره مبارکه مسد در هیأت‌های عزاداری @hadithnet | معارف حدیث