eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.4هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
289 ویدیو
259 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
اهميت مشاوره و ويژگى هاى مشاور از منظر دينى.pdf
819.8K
. | 📄 بخوانید | 📋 اهميت مشاوره و ويژگى‌هاے مشاور از منظر دينے 📑نشریه : ماهنامه معرفت، سال شانزدهم / شماره پیاپی ۱۱۷ ✍🏻 نویسنده : على احمد پناهى ▣ اگر قرار باشد هر فردى تنها به خودش متكى باشد! ↲ عوامل ناكامى‌ها و شكست‌ها، مى‌تواند ناشى از استبداد به رأى و خودمحورى فرد باشد و اينكه فرد خود را بى نياز از همفكرى، تبادل نظر و مشورت با ديگران بداند. ◈ يكى از رهنمودهاى ارزشمند اسلام براى سلامتى روح و روان و سلامتى دينى، توصيه به همفكرى، تبادل نظر و مشورت در امور مختلف اجتماعى، و استفاده از تخصص همنوعان در تأمين سلامت روحى، جسمى و توصيه به رعايت موازين اخلاقى و دينى در مشاوره است. ⫺ در اين مقاله، ضمن تبيين مفهوم مشاوره از نگاه دينى و روان شناسى معاصر و توجه به نقاط اشتراك و اختلاف آنها، به اهميت مشاوره و ويژگى‌هاى مشاور از منظر دينى پرداخته شده، و همچنين به آثار و پيامدهاى مثبت وجودِ اين ويژگى ها در مشاور اشاره شده است. = معناى مشاوره = مفهوم مشورت در اسلام = مشاوره در روان شناسى = اهميت شور و مشورت در اسلام = ويژگى ها و صفات مشاور = نتيجه گيرى @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ 🏷به افزونىِ شما مى‌نازم! 🔅 (ﷺ) : ✓ «ازدواج كنيد؛ زيرا من در فرداى قيامت، به افزونىِ شما بر ديگر امّت ها مى‌نازم، حتّى [ به ] جنين سقط شده‌اى كه با حالت قهر و ناراحتى، بر درِ بهشت مى‌آيد و به او گفته مى‌شود:«به بهشت، وارد شو!» و او مى‌گويد:«نه. [وارد نمى‌شوم ]تا پدر و مادرم پيش از من وارد شوند». ⁙ «تَزَوَّجوا فَإِنّي مُكاثِرٌ بِكُمُ الاُمَمَ غَدا فِي القِيامَةِ، حَتّى إنَّ السِّقطَ لَيَجيءُ مُحبَنطِئا عَلى بابِ الجَنَّةِ، فَيُقالُ لَهُ: اُدخُلِ الجَنَّةَ، فَيَقولُ: لا، حَتّى يَدخُلَ أبَوايَ الجَنَّةَ قَبلي». 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه: ج٣ ص٣٨٣ ح٤٣٤٤ @hadithnet | معارف حدیث
. ⁉️ پـرسـش : چرا ما با آوردن یک انسان به این دنیا اسباب زجر فرزند و زحمت خود را فراهم آوریم؟ آیا منابع دینی ما (آیات قرآن و روایات) در موضوع فرزند آوری نگاهی اثبات گرایانه دارند؟ ⪼ کاهش نرخ فرزندآوری در جامعه امروز ما نتیجه ترویج مبانی نظری‌ای‌ است که طی دو دهه گذشته در مجامع عمومی طرح شده و به تدریج جا افتاده‌اند. از طرفی شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی دوران فعلی، نه تنها کسی را برای این تصمیم سرنوشت ساز تشویق نمی‌کند که حتی همه انگیزه‌های او را برای تجربه فرزندآوری از بین می‌برد. ₪ متأسفانه در جهت ترویج اندیشه «زندگی بهتر با فرزند کمتر»، منابع دینی نادیده گرفته شده و در حال حاضر با دوری از آنها، گاهی این سئوال طرح می‌شود که: آیا منابع دینی ما (آیات قرآن و روایات) در موضوع فرزند آوری توصیه ای صریح و مستقیم دارند ؟! و آیا می‌توان مستظهر به آن، از مؤمنین به اسلام خواست که فرزند بیاورند؟ وقتی منابع دینی ما الزامی بر بچه دار شدن ندارند، چرا ما با آوردن یک انسان به این دنیا اسباب زجر فرزند و زحمت خود را فراهم آوریم؟! 📝 پـاسـخ : ↲ اولا: فرزند آوری در آئینه آیات قرآن امری اصیل، فطری، مُسلَّم و مطلوب است. آیات متعدّدی در قرآن فرزندان و فرزندآوری را با تعابیر و توصیفاتی زیبا ستوده اند. همچنین آیاتی بر تمنّی و دعای برخی از انبیای الهی برای فرزند داشتن دلالت می‌کنند؛ این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می‌فرماید، همگی دالّ بر اهمیت و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است. ⁙ قرآن در بخشی از آیات نیز سقط جنین و فرزند کشی از ترس فقر را مذمّت و آن را گناه کبیره می‌شمارد. ↲ ثانیا: بیانات حضرات معصومین(علیهم السلام) مملوّ از تعابیر و توصیفات پسندیده‌ای است که ازدواج و ازدیاد نسل را ستوده‌اند. ⁜ تعدادی از احادیث تشویق کننده فرزندآوری، از اسناد بسیار صحیحی در سلسله راویان شان برخوردارند. (ﷺ) : 🔅 بهترین زنان شما زن فرزندآور با محبت و با عفت، گرامی در میان خانواده، متواضع در مقابل شوهر، آرایش‌کننده برای شوهر و خودنگهدار در مقابل غیر اوست. ◌ الکافی، ج۵، ص۳۲۴. 🔅 هر کس دوست دارد که از سنت من پیروی کند، باید ازدواج کند، زیرا از سنت من ازدواج است. و در طلب فرزند باشید، زیرا من فردای قیامت به شما بر سایر امت‌ها می‌بالم. ◌ الخصال، ج۲، ص۶۱۰ 🌐 بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ 🏷بزرگترين فرج! 🔅 : ✓ «انتظار فرج، خود بزرگترين فرج است». ⁙ «انتظارُ الفَرَجِ مِن أعظمِ الفَرَجِ». 📚 بحار الأنوار: ج٥٢ ص١٢٢ ح٤ ⩴ Imam Zayn al-Abidin (AS) said, '[Actively] anticipating relief is itself the greatest relief.' علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 📗 از امام مهدی (عج) بیشتر بدانیم ◈ ۷۲ پرسش و پاسخ بر اساس کتاب "دانشنامه امام مهدی علیه السلام"، برای آشنایی مخاطبان با آموزه های پیامبر(ص) و امامان(ع) درباره ⩮ پاسخ ها در این کتاب به تناسب حجم آن، کوتاه آمده و خوانندگان می‌توانند برای دستیابی به مطالب بیشتر، به دانش نامه مراجعه نمایند. ▤ بخش‌هاے کتاب: ⩴ امام مهدی در ادیان و مذاهب دیگر، ⩴ زندگانی و ویژگی های امام مهدی، ⩴ امام مهدی در زمان ظهور، ⩴ دیدار با امام مهدی، ⩴ غيبت امام مهدی، ⩴ نشانه های ظهور، ⩴ تعیین وقت ظهور، ⩴ انتظار فَرَج، ⩴ رجعت، 📝 پديدآورنده: محمد باقری زاده اشعری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۵ش، ۱۳۶ صفحه، قطع رقعی 🛒 خرید کتاب : ◃پایگاه اینترنتی انتشارات ◃پیام‌رسان ایتا @shop_darolhadith_ir علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
9.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 📹 ❔ با چه سیمایی ظهور می‌کند؟ ༺ امام مهدے علیه السلام در زمان ظهور، سیماے جوان‌ دارد. مى‌فرماید: 🔅اگر قائم قیام کند، مردم او را انکار مى‌کنند؛ زیرا او به شکل جوانى برومند به سوى آنان باز مى‌گردد.(۱) 🔅گویى قائم را بر بلندى کوفه (نجف) مى‌بینم که لباس سبز ستبر دیبا بر تن دارد و زره پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را پوشیده است.(۲) نیز در این باره مى‌فرماید: 🔅نشانه‌اش آن است که کهن‌سال است؛ امّا جوان مى‌نماید، تا آن جا که بیننده، او را چهل ساله یا کمتر از آن مى‌پندارد و از نشانه‌هاى او آن است که با گذر روزها و شب‌ها پیر نمى‌شود، تا آن که اَجَلش برسد.(۳) 🔅قائم، همان کسى است که در سنّ پیران، امّا در چهره جوانان، خروج مى‌کند و پیکرش چنان نیرومند است که اگر دست به بزرگ‌ترین درخت روى زمین ببرد، آن را از ریشه بیرون مى‌آورد و اگر میان کوه‌ها فریاد بر آورد، صخره‌ها خُرد مى‌شوند. ا - - - - - ۱) الغیبة، نعمانى:ص۱۸۸ ح۴۳ ۲) الغیبة، نعمانى:ص۳۰۹ ح۴ ۳)کمال الدین: ص۶۵۲ ح۱۲۱۲ 📗 از امام مهدی عج بیشتر بدانیم، ص۱۱۲ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ 🏷عشق فریبنده! 🔅 : ✓ «هر كه عاشق چيزى شود، آن چيز، ديده‌اش را كور و دلش را بيمار مى‌كند. چنين كسى با ديده‌اى ناسالم مى‌نگرد و با گوشى ناشنوا مى‌شنود. شهوت‌ها، خِردش را از هم گسيخته و دنيا، دلش را ميرانده و جانش، شيفته آن گشته است. بنا بر اين، بنده دنيا و بنده دنياداران است، هر جا دنيا برود، او نيز مى‌رود و به هر سو كه دنيا رو كند، او بِدان رو مى‌كند». ⁙ «مَن عَشِقَ شَيئاً أعشى بَصَرَهُ و أَمرَضَ قَلبَهُ، فَهُوَ يَنظُرُ بِعَينٍ غَيرِ صَحيحَةٍ، و يَسمَعُ بِاُذُنٍ غَيرِ سَميعَةٍ، قَد خَرَقَتِ الشَّهَواتُ عَقلَهُ، و أَماتَتِ الدُّنيا قَلبَهُ، و وَلِهَت عَلَيها نَفسُهُ، فَهُوَ عَبدٌ لَها و لِمَن في يَدَيهِ شَيءٌ مِنها، حَيثُما زالَت زالَ إلَيها، و حَيثُما أقبَلَت أقبَلَ عَلَيها». 📚 نهج البلاغه : خطبة ١٠٩ @hadithnet | معارف حدیث
. ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ▾فرازی از دعای امام رضا علیه‌السلام برای امام مهدی علیه‌السلام: ✓ «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وَادفَع عَن وَلِيِّكَ وخَليفَتِكَ وحُجَّتِكَ عَلى‌ خَلقِكَ، ولِسانِكَ المُعَبِّرِ عَنكَ بِإِذنِكَ...» ◃«خدايا! بر محمّد و خاندان محمّد، درود فرست و از وليّت، خليفه‌ات و حجّتت بر خلقت دفاع كن؛ او كه زبان و سخنگويت به اذن توست... ◌ جمال الاُسبوع : ص۳۱۰ ༻༺ ∹ یا ایها العزیز به زیبایی‌ات قسم بر حسن بی‌بدیل و دل‌آرایی‌ات قسم ∹ دل‌ها ز نکهت سخنت، زنده می‌شود عالم به بوی پیرهنت، زنده می‌شود شعر: محمدجواد غفورزاده @hadithnet | معارف حدیث
. ⪻..... و امّـا عـشـق! .....⪼ ✍️ عشق، هم در لغت و هم در فرهنگ احاديث ما، به معناى «گذشتن از حدّ محبّت»است؛ يعنى محبّت افراطى به چيزى يا كسى داشتن. در پاسخ مُفَضَّل (صحابى بزرگ ايشان) كه درباره عشق، سؤال كرده بود، فرمود : ✧ وقتى قلبى، از ياد خدا تهى شد، آن گاه، خداى متعال، محبت غيرخودش را به او مى‌چشانَد. ◌ علل الشرائع، ج۱ ، ص۱۴۰ . ⁜ پس دوستى در اسلام، با تمام فضيلتى كه دارد، يك امر مستقل در مقابل دوستى خدا نيست. ↲ اگر دوستى‌هاى ما به نافرمانى خدا آميخته نشوند و در نهايت، به دوستى خدا منجر شوند، موجب محبّت خداوند ‌شده و ما را در مسير ولايت الهى قرار مى‌دهد؛ ↲ امّا اگر محبّتى، بخواهد به صورت مستقل و خارج از مسير الهى شكل بگيرد (مخصوصا محبّت نامعقول و افراطى)، دل را بيمار مى‌كند و قدرت تشخيص را از انسان مى‌گيرد. مى فرمايد: ✧ هر كه عاشق چيزى شود، ديده اش نابينا و دلش بيمار مى‌شود و در نتيجه، او با چشمى نادرست مى‌نگرد و با گوشى ناشنوا مى‌شنود. شهوات، عقلش را دريده‌اند و دنيا دلش را ميرانده است و جانش شيفته دنيا شده است. پس او بنده دنيا و دنياداران است و دنيا به هر طرف كه برود، او نيز در پى آن است و از هيچ موعظه گرى، موعظه نمى پذيرد، در حالى كه مى بيند مرگ، بى خبر، بعضى را گرفتار ساخته است. ◌ نهج البلاغه : خطبة ١٠٩ ✤ «از اين روايات، خصوصا از روايت مُفضَّل بر مى‌آيد كه عشق به غير خدا، خارج شدن از هنجار اهل ايمان است كه بايد مورد درمان قرار گيرد». 💕 ... هر جا در احاديث از پاداش عشق، سخن گفته شده، مقصود، پاداش عاشقى است كه عشقش را فرو خورده و به دنبال آن نرفته است؛ يعنى خويشتندارى كرده و عفاف ورزيده تا عشق، او را به گناه نيندازد. ابن عبّاس مى‌گويد: (ﷺ) فرمود : ✧ «بهترين هاى امّت من، كسانى هستند كه چون خداوند به بلا گرفتارشان كند، پاك دامنى مى‌ورزند». گفتند: كدام بلا؟ فرمود: «عشق!» ◌ الفردوس، حديث ۲۸۶۷ . ⩮ عشق، اگر با عفافْ همراه نباشد، بيمارى يا بلايى بى اجر و ثواب است و در عوض، پيامبر خدا فرمود : ✧ هر كه عاشق شود و آن عشق را پنهان بدارد و پاك دامنى پيشه سازد تا از دنيا برود ، شهيد است. ◌ الفردوس، حديث ۴۲۶۶ . ✧ هر كه عاشق شود و آن را پنهان سازد و خويشتندارى ورزد و صبورى كند، خداوند ، او را مى‌بخشد و او را به بهشت، وارد مى‌كند. ◌ كنز العمّال، حديث ۷۰۰۰ ◈ از مجموع اين چند حديث، مى توان فهميد كه «عشق»، به هر حال، گرفتارى و بلاست و عاشق، اگر در اطاعت از خدا خويشتندارى كند، پاداش اُخروى خواهد داشت و عشق او، «عشق پاك» است و به تعبير پيامبرصلى‌الله‌عليه‌و‌آله، «كفّاره گناهان» است. 🌐 جوان، هيجان و خويشتنداری @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ 🏷چگونه به يادش نیستی! 🔅 : ✓ «در حكمت آل داوود [آمده است] :« ... اى پسر آدم! دلت سخت گشته و عظمت خداوند را از ياد برده‌اى. اگر خدا را مى‌شناختى و عظمت او را مى‌دانستى، پيوسته از او ترسان بودى و به وعده‌اش اميدوار. واى بر تو! چگونه به ياد گورت و تنهايى‌ات در آن نيستى؟». ⁙ «في حِكمَةِ آلِ داودَ:... يابنَ آدَمَ، أَصبَحَ قَلبُكَ قاسِيا وأَنتَ لِعَظَمَةِ اللّهِ ناسِيا، فَلَو كُنتَ بِاللّهِ عالِما، وبِعَظَمَتِهِ عارِفا لَم تَزَل مِنهُ خائِفا، ولِوَعدِهِ راجِيا، وَيحَكَ، كَيفَ لا تَذكُرُ لَحَدَكَ وَانفِرادَكَ فيهِ وَحدَكَ!». 📚 امالی طوسی: ص٢٠٣ ح٣٤٦ @hadithnet | معارف حدیث
. ▢ شـایـد بـرایـتـان مـفیـد بـاشـد! ⩸ و رویدادهای معارفی هفته 🌐 روشنگری، اتمام حجت و یادآوری تعالیم نبوی در خطبه حضرت زهرا(س) ◃ نفیسه فقیهی مقدس،‌بیان کرد.. ✧ 🌐 تمام تلاش‌ حضرت زهرا(س) برای اثبات همراهی دو اصل هدایت و امامت بود ◃سیدکاظم سیدباقری بیان کرد ✧ 🌐 عصمت حضرت زهرا(س) اجباری و بی اختیار نبوده است ◃در نشست پاسخ به شبهات فاطمی بیان شد ✧ 🌐 جامعیت و الگوی جاودان حضرت فاطمه(س) ◃فریبا علاسوند عنوان کرد ✧ 🌐کتاب «مربیگری روشمند» رونمایی شد ◃الگوی راهنمایی تخصصی با رویکرد دینی ✧ 📗 مؤلفه‌های فنی و خُلقی الگوی حجاب اسلامی چگونه باشد؟ ◃در نشست «ارزیابی اخلاقی الگوی حجاب مطرح شد ✧ ⊟ معرفی کتاب + 📗 مقامات حضرت فاطمه عليهاالسلام در كتاب و سنت 📗 فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى(ص) » بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ◉ از فراقت، توانم را از كف داده‌ام! ⁙ ناله‌های فراق امام علی(ع) بر مزار فاطمه زهرا(س)⁙ «سلام بر تو اى رسول خدا ! از سوى من و سلام بر تو، از سوى دخترت و محبوبه‌ات و روشنىِ چشمت و زائرت و خفته در خاك بقعه‌ات؛ او كه خدا، پيوستنِ شتابان به تو را برايش برگزيد! اى رسول خدا ! شكيبايى‌ام از [فراق] دختر برگزيده‌ات، كم شده و توانِ صبرم از [فقدان]سَرور بانوان، به‌سستى گراييده، جز آن كه اقتداى من به سنّت تو و اندوهى كه در فراق تو به من دست داد، تسلّى بخش من در اين مصيبت است كه من خود براى تو در دل قبرت بالين ساختم، پس از آن‌كه جان تو از روى سينه من مفارقت كرد و چشمانت را خود با دست خودم بستم، و كار تو را خود عهده‌دار شدم. آرى! در كتاب خدا، در باره بهترين [عاملِ] تحمّل آمده است: «ما از خداييم و ما به سوى او بازگشت كننده‌ايم»... ✧ السَّلامُ عَلَيكَ يا رَسولَ اللّهِ مِنّي، وَالسَّلامُ عَلَيكَ مِنِ ابنَتِكَ وحَبيبَتِكَ وقُرَّةِ عَينِكَ، وزائِرَتِكَ وَالبائِتَةِ فِي الثَّرى بِبُقعَتِكَ، وَالمُختارِ لَهَا اللّهُ سُرعَةَ اللَّحاقِ بِكَ، قَلَّ يا رَسولَ اللّهِ عَن صَفِيَّتِكَ صَبري، وضَعُفَ عَن سَيِّدَةِ النِّساءِ تَجَلُّدي، إلاّ أنَّ فِي التَّأَسّي لي بِسُنَّتِكَ وَالحُزنِ الَّذي حَلَّ بي بِفِراقِكَ مَوضِعَ التَّعَزّي، فَلَقَد وَسَّدتُكَ في مَلحودِ قَبرِكَ بَعدَ أن فاضَت نَفسُكَ عَلى صَدري، وغَمَّضتُكَ بِيَدي، وتَوَلَّيتُ أمرَكَ بِنَفسي، نَعَم وفي كِتابِ اللّهِ أنعَمُ القَبولِ: «إِنَّا للّه‌ِِ وَإِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ»... ◌ حکمت‌نامه فاطمی، ص۷۰۰ @hadithnet | معارف حدیث