.
﷽؛
💠#حديث_روز یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱
🏷نزدیک به درجه پیامبری!
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸«نزديكترين مردم به درجه پيامبرى، مجاهدان و دانشمندانند».
🔹«أقرَبُ النّاسِ مِن دَرَجَةِ النُّبُوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ»
▫️ The Prophet (SAWA) said, ‘The people who are closest to the rank of prophethood are the people of knowledge and striving.’
📚 كنز العمّال ح ١٠٦٤٧
📅 مناسبت امروز : شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح (۱۳۵۸ ش) و روز وحدت حوزه و دانشگاه
@hadithnet | معارف حدیث
.
📣 امروز یکشنبه ۲۷ آذر ماه، برگزار میشود:
کرسی علمی ترویجی "روش شناسی تفسیر روایی"
🎤 ارائه کننده:
حجت الاسلام #عبدالهادی_مسعودی
(رئیس دانشگاه قرآن و حدیث و رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) )
🎤 ناقد:
حجت الاسلام دکتر #علی_راد
(عضو هیات علمی دانشکده فارابی دانشگاه تهران)
مدیر جلسه:
حجت الاسلام دکتر #مهدی_غلامعلی
(عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🕚 ساعت ۱۰ تا ۱۲
🌐 لینک ورود به جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
@hadithnet | معارف حدیث
.
| 📖 #معرفی_کتاب |
📗 تفسیر روایی جامع
. جلد اول : مبانی، منابع و روش
. جلد دوم : آسیبشناسی تفسیر روایی
🔸 تفسیر روایی، دریچه ای برای دست یابی به تعالیم قرآنی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت گرامی ایشان است.
این گونه تفسیری، از زمان نزول وحی شکل گرفته و تا کنون ادامه دارد.
به کمک تفسیر روایی، میتوانیم همزمان به هر دو ثقلِ بر جای مانده از پیامبر رحمت(ص)، چنگ بزنیم.
عالمان و مفسّران بزرگ دنیای اسلام نیز برای فهم قرآن، به احادیثِ در دسترس و مقبولشان، اعتنایی شایسته داشتهاند.
🔻 فصول کتاب، ج ۱:
فصل اوّل: مباحث مقدّماتی و مبادی تفسیر روایی،
فصل دوّم: مبانی تفسیر روایی مانند اعتبار و کارآمدی سنّت و حدیث درعرصه تفسیر قرآن،
فصل سوم: روش شناسی تفسیر روایی و مرحله بندی آن،
فصل چهارم : منابع تفسیر روایی،
🔻 فصول کتاب، ج ۲:
مباحث مقدّماتی
فصل اوّل: آسیبشناسی کتابهای نفسیر روایی
فصل دوم :آسیبهای محتوایی روایات تفسیری
فصل سوم : آسیبهای مبنایی و روشی
📝 پديدآورنده : #عبدالهادی_مسعودی ، قم، انتشارات دارالحدیث، ۱۳۹۵، قطع وزیری
📑 خرید کتاب
@shop_darolhadith_ir
@hadithnet | معارف حدیث
.
| 📖 #برگی_از_کتاب |
📗تفسیر روایی جامع
🔸گسترۀ روایات تفسیری :
▫️ از مجموع روایات تفسیریِ امامیه، آمار دقیقی در دست نداریم؛ امّا شمار روایات تفسیریِ موجود در جوامع تفسیر روایی مانند البرهان تألیف بحرانی، و نور الثقلین نوشتۀ حُوَیزی، نشان میدهد که بیش از ده هزار روایت تفسیری و ناظر به قرآن، از اهل بیت علیهم السّلام در دست است.
بیشترِ این روایات ـ همانند دیگر روایات شیعی ـ از امام باقر و امام صادق(ع) نقل شده است.
❖ با وجود این حجم عظیم، نه میتوانیم و نه روا است که چشم بر این میراث سترگ بپوشیم و به بهانۀ وجود برخی اخبار ساختگی و یا دیگر آسیبهای عارض شده، این منابع پرارزش را در فرایند تفسیر دخالت ندهیم؛
به ویژه اگر در نظر آوریم که اهل بیت علیهم السّلام تنها مفسّران راسخ قرآن هستند که فهمشان از قرآن، برگرفته از علم اعطاییِ الهی است و نه از پیِ قیل و قالهای مدرسهای و برداشتهای فردی و یا دریافتهای ظنّی و متّکی به رأی شخصی.
🚩 نا گفته نمانَد که بسی محتمل است بسیاری دیگر از روایات تفسیریِ اهل بیت علیهم السّلام به دست ما نرسیده باشد و یا به این دلیل که مستقیماً ناظر به قرآن نبوده، از دید گردآوران روایات تفسیری پنهان مانده باشد.
بررسی و مطالعۀ این اندوختۀ ارزشمند نشان میدهد که همۀ روایات تفسیری، به یک گونه نیستند و کشف ارتباط آنها با قرآن، همیشه و برای همگان آسان نیست.
❀️ توضیح اینکه:
برخی از روایات تفسیری، به گونۀ مستقیم و صریح ناظر به قرآناند، مانند آنچه به ترسیم فضای نزول یا تبیین الفاظ و مفهوم کلّی آیه میپردازد.
کشف و گردآوریِ این احادیث، چندان دشوار نیست؛ امّا تعداد در خور توجّهی از روایات تفسیری، به گونۀ غیر مستقیم ناظر به قرآناند که شناسایی و به دست آوردن آنها، از عهدۀ روشهای موجود و افراد معمولی فراتر است.
📚#عبدالهادی_مسعودی ، تفسیر روایی جامع ، ص ۲۳
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱
🏷رام کردن اخلاق و عادت!
🔅#امام_علی_علیه_السلام :
🔸«اخلاق خود را رام خوبىها و كمالات كنيد و آنها را به سوى خصلتهاى والا بكشانيد. خويشتن را به بردبارى عادت دهيد و در آنچه بخل مىورزيد، با شكيبايى ايثار كنيد».
🔹«ذَلِّلوا أخلاقَكُم بِالمَحاسِنِ، وقودوها إلَى المَكارِمِ، وعَوِّدوا أنفُسَكُمُ الحِلمَ، وَاصبِروا عَلَى الإِيثارِ عَلى أنفُسِكُم فيما تَجمُدونَ عَنهُ»
📚 تحف العقول : ص ٢٢٤
@hadithnet | معارف حدیث
استضعاف فرهنگی.mp3
6.24M
•┈┈•
| #شرح_حدیث | صوتی 🎧
🏷 استضعاف فرهنگے، شيوه اے برای مستكبران!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸«زنهار! زنهار! از پيروى و فرمانبردارى اشراف و بزرگانتان، آنان كه به اصل و حسب خود مىنازند، ....
شیطان اینان را حیوان بارکش گمراهی نموده، و سپاه خود قرار داده که به سبب آنان بر مردم حمله میبرد، با زبان آنان سخن میگوید، تا عقلتان را بدزدد، و در دیدگانتان درآید، و در گوشتان بدمد، او شما را هدف تیرش، و مایه پایمال شدن گامهایش، و ابزار دست خویش قرار داده».
▫️ « ألاَ فالحَذَرَ الحَذَرَ مِنْ طاعةِ ساداتِكُمْ و كُبَرائكُمُ الّذينَ تَكَبَّروا عَن حَسَبِهِمْ، .....
اتَّخَذَهُمْ اِبْليسُ مَطايا ضَلال وَ جُنْداً بِهِمْ يَصُولُ عَلَى النّاسِ، وَ تَراجِمَةً يَنْطِقُ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ، اِسْتِرَاقاً لِعُقُولِكُمْ وَ دُخُولاً فِي عُيُونِكُمْ وَ نَفْثاً فِي أَسْمَاعِكُمْ فَجَعَلَكُمْ مَرْمَى نَبْلِهِ وَ مَوْطِئَ قَدَمِهِ وَ مَأْخَذَ يَدِهِ» .
📚نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۲
🎤 استاد #احمد_غلامعلی ⏱۱۲ دقیقه
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱
🏷درستی دین و دنیا!
🔅#امام_سجاد_علیه_السلام :
🔸«بار خدايا! دينم را برايم درست گردان؛ چرا كه آن، نگهبان امور من است و آخرتم را برايم درست گردان؛ چرا كه آن، سراى ماندن من و گريزگاه من از همسايگى با فرومايگان است».
🔹«اللّهُمَّ أصلِح لي ديني؛ فَإِنَّهُ عِصمَةُ أمري، وأصلِح لي آخِرَتي؛ فَإِنَّها دارُ مَقَرّي وإلَيها مِن مُجاوَرَةِ اللِّئامِ مَفَرّي»
📚 البلد الأمين : ص ١٢٣
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱
🏷به نفست رخصت مده!
🔅#امام_علی_علیه_السلام :
🔸«به نفْسِ خود در پيروى از هوس و برگزيدن لذّتهاى دنيا، رخصت مده كه دين تو خراب مىشود و درست نمىشود، و نَفْست زيان مىبيند و سود نمىبَرَد.».
🔹«لا تُرَخِّصْ لِنَفسِكَ في مُطاوَعَةِ الهَوى وإيثارِ لَذّاتِ الدُّنيا ؛ فيَفسُدَ دِينُكَ ولا يَصلُحَ ، وتَخسَرَ نفسُكَ ولا تَربَحَ»
📚 غرر الحكم : ح ١٠٤٠٠
@hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🏷 روز زیارتی#امام_رضا_علیه_السلام
🖤ای که عطابخش همه عالمی / جمله حاجات مرا هم بده
🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى
الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ
صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً
کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ .
🔸 خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا،
امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است،
آن راستگوى شهيد،
درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى.
@hadithnet | معارف حدیث
.
💠احادیث آداب و رفتار دیدار، مهمانی و معاشرت
در پایگاه حدیث نت
🌐 مهمانی
🔅 پيامبر خدا (ص) :
امّت من همواره در خير و خوبى اند تا زمانى كه يكديگر را دوست بدارند... و مهمان نواز باشند .
▫️ .عيون أخبار الرضا(ع) : ج ۲ ص ۲۹ ح ۲۵
🌐 دیدار
🔅 پيامبر خدا (ص) :
هر كه نه به قصد نياز خواهى بلكه به نيّت ديدن برادر مؤمن خود به خانه او رود ، از ديدار كنندگان خدا انگاشته شود و بر خدا است كه ديدار كننده خود را گرامى دارد .
▫️ بحار الأنوار : ج۷۷ ص ۱۹ح۱۱ .
🌐 آداب نشست و برخاست
🔅 پيامبر خدا (ص) :
در جايى كه نشسته اى وقاحت به خرج نده تا مردم به دليل اخلاق بدت از تو حذر كنند و وقتى كسى كنار تو نشسته است با ديگرى در گوشى سخن مگو.
▫️ بحار الأنوار: ج۸۴ ص ۳۵۴ ح ۲
🌐 معاشرت
🔅 امام على عليه السلام :
«باید در درون قلبت بینیازی از مردم و نیاز به آنها جمع گردد؛ نیازمندی تو به آنها در نرمزبانی و خوشرفتاری با آنان نمایان شود و بینیازی تو در طبع بلند و عزت نفست باشد».
▫️ الکافی: ج ۲ ص ۱۴۹ ح ۷.
#یلدا
@hadithnet | معارف حدیث
.
• آفتاب شب یلدای همه . گریه ی پشت تمنای همه
• هیچ کس یاد غریبیِ تو نیست . گریه کن جای خودت، جای همه
• بی تو دارند همه می میرند . زود برگرد مسیحای همه
• همه ی شهر به چاه افتادند . مددی یوسف زهرای همه
• بنشین تا بنشانی همه را . دربیار از نگرانی همه را
• کاش میشد ز سفر برگردی.... . با همان چند نفر برگردی
• چله ی اشک گرفتیم برات . به امیدی که سحر برگردی
•┈┈•❀•┈┈•
🔅#امام_مهدی_علیه_السلام :
▫️ و براى تعجيل در فرج، فراوان دعا كنيد كه اين، فرج شماست.
▫️ وأَكثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ ؛ فَإِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم
📚 الغيبة، طوسى : ص ۲۹۰
🚩 ذکر همه ما در شب #یلدا :
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@hadithnet | معارف حدیث
.
﷽؛
💠#حديث_روز پنج شنبه ۱ دی ۱۴۰۱
🏷فضیلتهای دانش!
🔅#امام_علی_علیه_السلام :
🔸«تحصيل دانش بر هر مسلمانى واجب است ... با دانش است كه پروردگار فرمانبرى و پرستش مى شود و با دانش است كه پيوندهاى خويشاوندى برقرار مى ماند و روا از ناروا باز شناخته مى شود. دانش پيشواى عمل است و عمل پيرو آن مى باشد، به نيكبختان دانش الهام مى شود و شور بختان از آن محروم مى شوند».
🔹«طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ ... بِهِ يُطاعُ الرَّبُّ و يُعبَدُ ، و بِهِ تُوصَلُ الأرحامُ ، و يُعرَفُ الحَلالُ مِنَ الحَرامِ ، العِلمُ إمامُ العَمَلِ و العَمَلُ تابِعُهُ ، يُلهَمُ بِهِ السُعَداءُ ، و يُحرَمُهُ الأشقِياءُ»
📚 امالی طوسی : ص ۴۸۸ ح ۱۰۶۹
@hadithnet | معارف حدیث