💠 #حديث_روز سه شنبه 6 آذر 1397
🔺 خصلت نيكان
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 الإِيثارُ سَجِيَّةُ الأَبرارِ ، وشيمَةُ الأَخيارِ .
🔹 ايثار، خصلت نيكان و خوى خوبان است.
📚 غرر الحكم : ج ٢ ص ١٦٤ ح ٢٢٠٨
🔸 @hadithnet
شرح حکمت 433 نهجالبلاغه.mp3
1.64M
💠 #شرح_حدیث_صوتی 🔊
🔸 خوشی زودگذر و تبعات ماندگار
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 اذْكُرُوا انْقِطاعَ اللَّذّاتِ وَ بَقاءَ التَّبِعاتِ؛
🔹 تمام شدن خوشيها و باقی ماندن گناهان را به ياد داشته باشيد.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۴۳۳
🎤 #احمد_غلامعلی، ⏱ 7 دقیقه
➡️ @hadithnet
💠 #حديث_روز چهارشنبه 7 آذر 1397
🔺 ارزش پاسداری در دریا
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 حَرسُ لَيلَةٍ في سَبِيلِ اللّهِ عَلى ساحِلِ البَحرِ أفضَلُ مِن صِيامِ رَجُلٍ و قِيامِهِ فِي أهلِهِ ألفَ سَنَةٍ؛
🔹 يك شب نگهبانى در راه خدا بر كرانه دريا، بهتر از هزار سال نماز و روزه مرد در ميان خانواده اش است .
📚 كنزالعمّال ح ١٠٥٧٢
📅 مناسبت امروز : روز نیروی دریایی
🔸 @hadithnet
💠 #زلال_معرفت
🔆 جايگاه خِرَد در سيره نبوى
✍ نخستين دستاورد مطالعه دقيق سیره نبوی، رسيدن به اين نتيجه خواهد بود كه سيره و سنّت پيامبر خاتم(ص) هماهنگ با فطرت، عقل و علم است و ايشان، تحت تعليم و تربيت مستقيم الهى به بالاترين مراتب كمال انسانى دست يافته است .
🔺بنا بر اين، گفتار يا رفتارى كه به پيامبر(ص) نسبت داده شود و عقل و علم، آن را نادرست مى دانند، واقعيت ندارد .
🔹 #پیامبر_اکرم_(ص) ، خود در حديثى به اين معيار اشاره نموده است:
🔅إذا سَمِعتُمُ الحَديثَ عَنّى تَعرِفُهُ قُلوبُكُم وَ تَلينُ لَهُ أشعارُكُم وَ أَبشارُكُم ، وَ تَرَونَ أ نَّهُ مِنكُم قَريبٌ فَأَنَا أولاكُم بِهِ ، وَ إذا سَمِعتُمُ الحَديثَ عَنّى تُنكِرُهُ قُلوبُكُم وَ تَنفِرُ مِنهُ أشعارُكُم وَ أَبشارُكُم وَ تَرَونَ أنَّهُ مِنكُم بَعيدٌ فَأَنَا أبعَدُكُم مِنهُ .
🔸هر گاه حديثى از قول من شنيديد كه دل هايتان به [درستىِ] آن گواهى داد و موها و پوست بدنتان آن را خوش داشت و ديديد كه به شما نزديك است، بدانيد كه من از شما به آن سخن نزديك ترم (آن را من گفته ام)؛ امّا اگر از قول من ، حديثى شنيديد كه دل هايتان با آن آشنا نبود و موها و پوست بدنتان از آن گريزان گرديد و ديديد كه از شما دور است، بدانيد كه دورى من از آن سخن، بيشتر است تا دورى شما از آن .
📚 مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۱۵۴ ح ۲۳۶۶۷
🔺گفتنى است هر گفتار و رفتارى را كه عقل و علم، به بطلان آن حكم كنند، نمى توان به پيامبر(ص) نسبت داد ؛ امّا نسبت دادن هر گفتار و رفتار صحيحى به ايشان نيز صحيح نيست ؛ بلكه هماهنگى با عقل، تنها يك قرينه است كه در كنار ساير قرائن مى تواند موجب اثبات درستىِ نسبت يك گفتار يا رفتار به پيامبر(ص) باشد .
🔺اين نكته نيز در خور توجّه است كه تنها در صورتى اين معيار مى تواند دليل نادرست بودن انتساب يك حديث به اهل بيت عليهم السلام باشد كه مخالفت آن با علم و عقل، صد در صد قطعى باشد، و از آن جا كه تشخيص اين معنا در بسيارى از موارد بسيار مشكل است ،
🔸 #پیامبر_اکرم_(ص) مى فرمايد :
🔅حديث خاندان محمّد، دشوار و دشوارياب است ، آن سان كه بِدان ايمان نمى آورد، مگر فرشته مقرّب يا پيامبرِ فرستاده شده و يا بنده اى كه خداوند، دلش را براى ايمان، خالص كرده است . پس ، هر حديثى كه از خاندان محمّد به شما رسيد و بر دلتان نشست و آن را آشنا يافتيد ، بپذيريدش ، و هر حديثى كه دل هايتان از آن رميد و ناآشنايش يافتيد، آن را به خدا و پيامبر و به عالِمى كه از خاندان محمّد است، باز گردانيد .
📚الكافى : ج ۱ ص ۴۰۱ ح ۱
👈بنا بر اين ، در اين گونه موارد ، هر چند پذيرفتن سخن منسوب به اهل بيت عليهم السلام لازم نيست، ولى انكار آن نيز صحيح نيست؛ بلكه بايد معنا و مقصود آن را به اهل بيت عليهم السلام وا گذاشت .
▫️ مطالعه بیشتر : 👈
➡️ http://hadith.net/post/49029/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز پنج شنبه 8 آذر 1397
🔺 گوهر كريمان
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 عِندَ الإِيثارِ عَلَى النَّفسِ تَتَبَيَّنُ جَواهِرُ الكُرَماءِ .
🔹 در هنگام ايثار است كه گوهر كريمان ، نمايان مى شود.
📚 غرر الحكم : ج ٤ ص ٣٢٦ ح ٦٢٢٦
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز شنبه 10 آذر 1397
🔺 از معیارهای شایستگی...
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 عَقلُ المَرءِ نِظامُهُ، وأدَبُهُ قِوامُهُ، وصِدقُهُ إمامُهُ، وشُكرُهُ تَمامُهُ .
🔹 خرد آدمى، سامان بخش اوست، و ادبش مايه قوام او و راستى (راستگويى اش) پيشواى او، و سپاس گزارى اش كمال او.
📚 غرر الحكم: ج ٤ ص ٣٦٤ ح ٦٣٣٥
🔸 @hadithnet
💠 #پرسش_و_پاسخ
❓معناى محبّت خدا نسبت به انسان چيست ؟
🔸عقايد ، اخلاق و اعمال شايسته، موجب محبّت آفريدگار به آفريده خود مى گردد و از آن جا كه تغيير و تحوّل در ذات مقدّس خداوند متعالْ راه ندارد، اين سؤال مطرح مى شود كه : معناى محبّت خدا نسبت به انسان چيست ؟
🔹 پاسخ :
✍ براى تبيين معناى محبّت آفريدگار به آفريده ، بايد ديد كه : مقصود از محبّت آفريده به آفريدگار چيست ؟
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) : مَن كانَ يُحِبُّ أن يَعلَمَ مَنزِلَتَهُ عِندَ اللّهِ فَليَنظُر كَيفَ مَنزِلَةُ اللّهِ عِندَهُ ؛ فَإِنَّ اللّهَ يُنزِلُ العَبدَ مِنهُ حَيثُ أنزَلَهُ مِن نَفسِهِ .
📚 المستدرك على الصحيحين: ج ۱ ص۶۷۲
🔹 هركه دوست دارد بداند نزد خدا چه موقعيتى دارد ، به موقعيت خدا نزد خودش توجّه كند؛ زيرا خدا بنده را در همان جايگاهى مىنهد كه او خدا را نزد خود ، در چنان جايگاهى نهاده است .
🔆 محبّتِ دسته اى از اهل ايمان نسبت به خداوند متعال، به معناى اطاعت از او و ترك نافرمانى اوست. اينان، در واقع از نعمت محبّت او برخوردار نيستند. عبادات آنها بر مبناى محبّت نيست؛ بلكه بر اساس خوف و خشيت است .محبّت خداوند متعال نسبت به اين طايفه نيز به معناى توفيق كارهاى نيك در دنيا و پاداش بهشت در آخرت است .
🔸امّا در ميان بندگان خدا كسانى هستند كه هر چند اندكْ شمارند، حقيقتا خدا را دوست دارند . اطاعت آنها از خدا از ترس دوزخ و يا به طمع بهشت نيست ؛ بلكه به دليل عشق و علاقه آنها به خداست .
محبّت خدا نسبت به اين طايفه، مفهومى ديگر دارد . معنا و مفهوم واقعى اين دو نوع محبّت را تنها كسانى مى توانند درك كنند كه به آن رسيده باشند . هر سخنى در تبيين و تفسير محبّت حقيقى آفريده به آفريدگار و بالعكس ، ناقص و نارساست. بهترين بيان در توضيح آثار اين محبّت ، همان است كه در حديث «قرب نوافل» *، آمده است.
* مصباح المتهجّد : ص ۸۴۷
🔅#امام_صادق_علیه_السلام:
بندگان، سه گونهاند : مردمى كه از سرِ ترس، خدا را مىپرستند كه اين، پرستش بندگان است. مردمى، خداوند عز و جل را براى به دست آوردن پاداش مىپرستند كه اين، پرستش مزدبگيران است. مردمى كه خداوند عز و جل را براى آن كه دوستش دارند، مىپرستند. پس اين، پرستش آزادگان است و برترين نوعِ پرستش است .
📚الكافي ج ۲ ص ۸۴ ح ۵
🔺بیشتر بخوانید : 👈
➡️http://hadith.net/post/43499/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز یکشنبه 11 آذر 1397
🔺 چه زشت است!!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 ما أقبَحَ القَطيعَةَ بَعدَ الصِّلَةِ ، وَالجَفاءَ بَعدَ الإِخاءِ ، وَالعَداوَةَ بَعدَ الصَّفاءِ ، وزَوالَ الاُلفَةِ بَعدَ استِحكامِها.
🔹 چه زشت است بريدن بعد از پيوند، و دورى كردن بعد از برادرى، و دشمنى بعد از صميميت، و زايل شدن الفت بعد از استوار شدن رشته آن .
📚 غرر الحكم : ج ٦ ص ١١٥ ح ٩٧٠٩
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز دوشنبه 12 آذر 1397
🔺 آثار نیت نیکو
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 مَن حَسُنَت نِيَّتُهُ كَثُرَت مَثوبَتُهُ، وطابَت عيشَتُهُ، ووَجَبَت مَوَدَّتُهُ .
🔹 هر كس نيّتش نيكو باشد، پاداشش فراوان و زندگیاش خوش مىشود و دوست داشتنش [بر ديگران] لازم مىآيد .
📚 غررالحكم : ج ٥ ص ٤٤٤ ح ٩٠٩٤
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز سه شنبه 13 آذر 1397
🔺 عقل و دوراندیشی
🔅 #امام_حسین_علیه_السلام :
🔸 إذا وَرَدَت عَلَى العاقِلِ لَمَّةٌ، قَمَعَ الحُزنَ بِالحَزمِ، وقَرَعَ العَقلَ لِلاِحتِيالِ.
🔹 چون پيشامد سختى بر عاقل در رسد، غم را با دورانديشى مىرانَد و درگاه عقل را براى چارهجويى مىكوبد.
📚 نزهة الناظر : ص ٨٤ ح ١٣
🔸 @hadithnet
🖼 #تصاویر_حدیثی
💠 در شأن حاکمان نیست ...
🔅 #امام_حسین_علیه_السلام :
🔸 شرُّ خِصالِ المُلوكِ الجُبنُ مِنَ الأَعداءِ ، وَالقَسوَةُ عَلَى الضُّعَفاءِ ، وَالبُخلُ عِندَ الإِعطاءِ؛
🔹 بدترين خصلت هاى فرمان روايان، ترس از دشمنان، سنگ دلى با ناتوانان و بخل ورزيدن هنگام عطاست.
📚 المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۶۵
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز چهارشنبه 14 آذر 1397
🔺 جایگاه شیطان
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 لا يَخلُوَنَّ رجُلٌ بامرأةٍ إلاّ كانَ ثالِثَهُما الشّيطانُ .
🔹 هيچ مردى با زنى (نامحرم)، خلوت نمى كند، مگر اين كه سومين آنها شيطان است.
📚 الترغيب و الترهيب ج ص ٣٨ ح ٣١٤.
🔸 @hadithnet