eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
232 ویدیو
254 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پنج شنبه 16 آبان 1398 🔺 یاری‌کردن دیگران 🔅 : 🔸 ـ مِن كَلامِهِ في صِفّينَ ـ :رَحِمَ اللّهُ امرَأً واسى أخاهُ بِنَفسِهِ . 🔹 ـ از سخنان ايشان در صفّين ـ :رحمت خدا بر آن مردى كه با جان خويش برادرش را يارى رساند! 📚 الكافي: ج ۵ ص ۴۱ ح ۴ 🔸 @hadithnet
🔅 #امام_مهدی_علیه_السلام : 🔸 و لَوْ اَنَّ أشياعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُكْرِهُهُ؛ 🔹 اگر دلهاى شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند ـ در وفا كردن به پيمانشان يكى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد، بلكه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد، چيزى جز كارهاى ناشايست آنان ما را از ايشان محبوس نمى سازد. 📚 بحارالانوار: ج ۵۳ ص ۱۷۷ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 18 آبان 1398 🔺 اطعام طعام و نماز شب 🔅 (ص) : 🔸 مَا اتَّخَذَ اللّهُ‏ إبراهيمَ خَليلاً إلّا لِإِطعامِهِ الطَّعامَ، وصَلاتِهِ بِاللَّيلِ وَالنّاسُ نِيامٌ . 🔹 خداوند، ابراهيم علیه السلام را خليل [خود] نكرد، مگر از آن رو كه مردم را اِطعام مى‏كرد و شبْ‏هنگام كه مردم خفته بودند، او به نماز مى‏‏‏‏‏ايستاد . 📚 علل الشرائع: ص۳۵ ح۴ 🔸 @hadithnet
💠 یکشنبه 19 آبان 1398 🔺 مؤمن و مسلمان 🔅 (ص) : 🔸 المُؤمِنُ مَن أمِنَهُ المُسلِمونَ عَلى أموالِهِم ودِمائِهِم ، وَالمُسلِمُ مَن سَلِمَ المُسلِمونَ مِن يَدِهِ ولِسانِهِ . 🔹« مؤمن، كسى است كه مسلمانان، او را بر مال و جانشان امين بدانند ، و مسلمان، كسى است كه مسلمانان از دست و زبان او آسوده و بى گزند باشند .» . كتاب من لايحضره الفقيه: ج ٤ ص ٣٦٢ ح ٥٧٦٢ 📅 مناسبت‌ امروز : ۱۲ ربیع الاول [ میلاد رسول اکرم به روایت اهل سنت ] 🔸 @hadithnet
🗓 💖 ۱۲ربيع الاول ، ولادت رسول خاتم، (ص) ، بنابر قول اهل سُنَّت (سال عام الفيل) و آغاز هفته‏ وحدت ✍️ وحدت و يكپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد و اتفاق كلمه ميان ايشان بلكه ضرورت توحيد كلمه بر محور كلمه توحيد براى همه موحدان و خداپرستان، از آموزشهاى اساسى اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است. قرآن كريم يكى از عمده ‏ترين و سازنده ‏ترين اهداف رسالت رسول اكرم صلى الله عليه و آله را تاليف قلوب و ايجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى بيان مى‏ دارد و اگر كسى در تاريخ، به ديده عبرت بنگرد اين معنى را از شاهكارهاى رسالت محمدى‏ صلى الله عليه و آله مى‏ يابد. 💢 لزوم وحدت و دوری از تفرقه در احادیث 💐 (ص) : 🔸 أيُّهَا النّاسُ! عَلَيكُم بِالجَماعَةِ و إيّاكُم و الفُرقَةَ ▫️ اي مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهيزيد از جدايي 📚ميزان الحكمه ، ح ۲۴۳۴ . 🌺(ص) : 🔸 يدُاللَّهِ عَلَي الجَماعَةِ و الشَّيطانُ مَعَ مَن خالَفَ الجَماعَةَ يَركُضُ ▫️ دست خدا بر سر جماعت است و شيطان با كسي همراه است كه با جماعت ناسازگاري كند 📚 كنزالعمّال ، ح ۱۰۳۱ . 🌷 : 🔸 علَيكُم بِالتَّواصُلِ وَالتَّباذُلِ و إيّاكُم و التَّدابُرَ والتَّقاطُعَ ▫️ بر شما باد به ارتباط و بخشش به يكديگر و دوري گزيدن از جدايي و پشت كردن به يكديگر 📚 نهج البلاغه ، نامه ۴۷ . ▶️ http://hadith.net/post/5148/ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 20 آبان 1398 🔺 ازدواج جوان و فریاد شیطان! 🔅 (ص) : 🔸 ما مِن شابٍّ تَزَوَّجَ في حَداثَةِ سِنِّهِ إلّا عَجَّ شَيطانُهُ : يا وَيلَهُ يا وَيلَهُ ، عَصَمَ مِنّي ثُلُثَي دينِهِ . فَليَتَّقِ اللّهَ العَبدُ فِي الثُّلُثِ الآخَرِ . 🔹« هيچ جوانى نيست كه در نوجوانى اش ازدواج كند ، مگر آن كه شيطانش فرياد بر مى آورَد : «اى واى بر من! اى واى بر من! دو سوم دينش را از [ گزند] من نگه داشت» . پس ، بنده بايد در يك سوم ديگر [دينش] ، پروامندى از خدا پيشه كند.» . الجعفريّات : ص ٨٩ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 21 آبان 1398 🔺 غذای با برکت.. 🔅 : 🔸 أكثَرُ الطَّعامِ بَرَكَةً ما كَثُرَت عَلَيهِ الأَيدي. 🔹« بابركت‌ترين غذا، غذايى است كه دست‌هاى بسيار در آن شريك باشند.» دعائم الإسلام : ج ٢ ص ١١٦ ح ٣٨٧ 🔸 @hadithnet
📗گزیده سیره پیامبر خاتم(ص) (ص) با راهنمايى و تربيت الهى، بهترين و کامل‏ترين سبک زندگى را برگزيد و آن را در لحظه لحظه زندگى پربرکت خود، به عمل درآورد و تا آخرين نفس، بر آن پايدارى ورزيد، پيامبر(ص) از خود آغاز کرد ... از اين رو، سبک زندگى پيامبر(ص)، بهترين الگوى عملى براى دستيابى به زندگى مطلوب اسلامى است. 🔸 کتاب گزیده سيره پيامبر خاتم(ص)، با 868 صفحه، در بردارنده 1885 حديث و متن تاريخى و ۵۱ بيان و تحليل است. 💢ویژگی های کتاب : ▫️۱. در بردارنده تمام بخش ‏هاى دهگانه کتاب 7 جلدی سيره پيامبر خاتم (ص) . ▫️۲. تلخيص روايات و گزارش ‏هاى متنوّع با موضوع مشابه . ▫️۳. انتخاب جامع ‏ترين و گوياترين متن‏ ها، از منابع معتبرتر. ▫️4. ذکر حداکثر دو منبع داراى اعتبار بيشتر . ▫️5. متن عربی حدیث ها در پاورقی آمده است. ▫️ ❇️ بخش های کتاب ▫️بخش يكم : درآمدى بر سيره نبوى(ص) ( ۳ فصل) ▫️بخش دوم : نگاهى گذرا به سنّت و سيره پيامبر (ص) (۴ فصل) ▫️بخش سوم : سيره اخلاقى پيامبر (ص) (۲۰ فصل) ▫️بخش چهارم : سيره فردى پيامبر (ص) (۲۰ فصل) ▫️بخش پنجم : سيره پيامبر (ص) در امور خانوادگى (۷ فصل) ▫️بخش ششم : سيره اجتماعى پيامبر (ص) (۷ فصل) ▫️بخش هفتم : سيره عبادى پيامبر (ص) (۱۱ فصل) ▫️بخش هشتم : سيره اقتصادى پيامبر (ص) (۴ فصل) ▫️بخش نهم : سيره آموزشى و پرورشى پيامبر (ص) (۲ فصل) ▫️بخش دهم : سيره سياسى پيامبر (ص) (۷ فصل) ▫️بخش يازدهم : سيره جنگى پيامبر (ص) (۷ فصل) ▶️ http://hadith.net/post/61485/ ◀️ لینک خرید : 🛒http://shop.darolhadith.ir/529-.html 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 22 آبان 1398 🔺 آغاز خداپرستى 🔅 : 🔸 أَوَّلُ عِبادَةِ اللّهِ مَعرِفَتُهُ . 🔹« نخستين گام در خداپرستى، شناخت اوست ..» . التوحيد : ص ٣٤ ح ٢ 🔸 @hadithnet
🔹 💠 نتیجه افراط در استفاده از حلال (ص) ، زیاده روی از استفاده از حلال را هم شایسته نمی دانست. ✍️ امام باقر(ع) ـ به نقل از پدرانش(ع) ـ: اهل صُفّه میهمان پیامبر خدا بودند. آنان خانواده و اموال خود را ترک گفته و به مدینه هجرت کرده بودند. پیامبر خدا، این افراد را که شمارشان به چهارصد مرد می رسید، در صُفّه مسجد، اسکان داد و هر صبح و شام به آنان سر می زد و سلام و احوالپرسی می کرد. روزی، نزد ایشان رفت. دید یکی کفش خود را می دوزد، دیگری جامه اش را وصله می زند، و سومی مشغول شپش زدایی از خود است. پیامبر خدا روزی، ده سیر خرما به آنها می داد. مردی از میانشان برخاست و گفت: ای پیامبر خدا! از بس که خرما به ما دادی، معده هایمان سوخت! 🔅(ص) : «اگر می توانستم دنیا را خوراک شما کنم، البتّه این کار را می کردم؛ امّا کسانی از شما که بعد از من زنده بمانند، چاشت و شامشان، با قَدَح، غذا خواهند خورد. صبح، یک پیراهن خواهند پوشید و شب، یکی، و خانه هایتان را مانند کعبه، تزیین خواهید کرد». ▫️مردی برخاست و گفت: ای پیامبر خدا! ما سخت مشتاق چنان زمانی هستیم. کی می رسد؟ 🔅پیامبر(ص) فرمود: «این زمان برای شما، بهتر از آن زمان است. شما اگر شکم هایتان را از حلال پر کنید، به زودی از حرام نیز پر خواهید کرد». 📚دانشنامه قرآن و حدیث ج ۴ ص ۳۲۴. ▶️ http://hadith.net/post/69140/ 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 23 آبان 1398 🔺 اخلاق پیامبر (ص) 🔅 : 🔸 ما أكَلَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله مُتَّكِئا مُنذُ بَعَثَهُ اللّهُ عز و جل إلى أن قَبَضَهُ ، وكانَ يَأكُلُ إكلَةَ العَبدِ ، ويَجلِسُ جِلسَةَ العَبدِ . قُلتُ : ولِمَ ذلِكَ؟ قالَ : تَواضُعا للّهِ عز و جل . 🔹«پيامبر خدا از زمانى كه خداوند عز و جل او را برانگيخت ، تا زمانى كه او را از دنيا برد، هرگز در حال تكيه دادن غذا نخورد و مانند يك بنده غذا مى‌خورد و چون يك بنده مى‌نشست». گفتم : چرا؟ فرمود: «به خاطر فروتنى براى خداوند عز و جل» . 📚 الكافي : ج ٦ ص ٢٧٠ ح ١ 🔸 @hadithnet
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) : 🔹 به واجبات خدا عمل كن، تا با تقواترين مردم باشى، به تقسيم خدايى راضى باش، تا بى نيازترين مردم شوى، از حرامهاى خدا پرهيزكن، تا پرهيزكارترين مردم باشى، با كسى كه همسايه توست، خوشرفتارى كن، تا مؤمن باشى. 📚 امالى مفيد، ص 350 🔸 @hadithnet
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام : 🔸 كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغيرِ ألسِنَتِكُم ؛ لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَيرَ ، فَإِنَّ ذلِكَ داعِيَةٌ . 🔹 با غير از زبانتان ، [با رفتار] دعوت كننده مردم باشيد . بايد مردم از شما پرهيزگارى ، تلاش خستگى ناپذير و نماز و خوبى ببينند كه اين، دعوت كردن است . 📚 الكافي : ج ۲ ص ۷۸ ح ۱۴ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 25 آبان 1398 🔺 اخلاق پیامبر اکرم (ص) در کلام امام علی علیه السلام 🔅 : 🔸 معتَدِلَ الأَمرِ غَيرَ مُختَلِفٍ، لا يَغفُلُ مَخافَةَ أن يَغفُلوا أو يَمَلُّوا، ولا يُقَصِّرُ عَنِ الحَقِّ، ولا يَجوزُهُ الَّذينَ يَلونَهُ مِنَ النَّاسِ، 🔹«ميانه رو بود. كارهاى متناقض انجام نمى‌داد. هيچ گاه غفلت نمى‌كرد تا مبادا مردم، غفلت كنند يا خسته شوند. در حق، كوتاهى نمى‌كرد و از آن، تجاوز هم نمى‌كرد.» . 📚 عيون أخبار الرضا : ج ١ ص ٣١٦ ح ١ 🔸 @hadithnet
💠 یکشنبه 26 آبان 1398 🔺 در محضر خدا 🔅 : 🔸 إعلَم أنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللّهِ فَانظُر كَيفَ تَكونُ؛ 🔹«بدان كه از ديده خدا پنهان نيستى. پس بنگر كه چگونه اى.» . 📚 گزیده تحف العقول، ص ٦٣ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 27 آبان 1398 🔺 ويژگى عاقل 🔅 (ص) : 🔸 صِفَةُ الْعاقِلِ اَنْ يَحْلُمَ عَمَّنْ جَهِلَ عَلَيْهِ وَ يَتَجاوَزَ عَمَّنْ ظَـلَـمَهُ وَ يَتواضَعَل ِمَنْ هُوَ دونَهُ وَ يُسابِقَ مَنْ فَوقَهُ فى طَلَبِ البِرِّ 🔹«ويژگى عاقل اين است كه در برابر رفتار جاهلانه بردبارى كند، از كسى كه به او ظلم كرده درگذرد، در برابر زير دست خود متواضع باشد، با بالا دست خود در طلب نيكى رقابت كند.» . 📚 تحف العقول، ص ۲۸ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 2 آذر 1398 🔺 جایگاه عقل 🔅 : 🔸 بِالعُقولِ يُعتَقَدُ التَّصديقُ بِاللّهِ . 🔹«به واسطه خردهاست كه اعتقاد به خدا حاصل مى شود.» . 📚 التوحيد : ص ٤٠ ح ٢ 🔸 @hadithnet
🗓 💠هفته بسیج 🌏 بسیجیان، زمینه سازان حکومت جهانی اسلام 💐 (ص): يَخرُجُ ناسٌ مِن المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ للمَهدِيِّ سُلْطانَهُ . ▫️ مردمى از مشرق قيام مى كنند و زمينه حاكميت مهدى را فراهم مى آورند. 📚 كنز العمّال ج 14 / ص263 / ح38657 . 🌼 :كَأنّي بِقومٍ قد خَرَجوا بِالمَشرِقِ يَطْلُبونَ الحَقَّ فَلا يُعطَونَهُ ، ثُمّ يَطلُبونَهُ فلا يُعطَونَهُ ، فإذا رَأَوا ذلِكَ وَضَعوا سُيوفَهُم عَلى عَواتِقِهِم ، فيُعطَونَ ما سَألوا فلا يَقبَلونَهُ ، حتّى يَقوموا ، ولا يَدفَعونَها إلاّ إلى صاحِبِكُم . قَتلاهُم شُهَداءُ ، أمَا إنّي لَو أدرَكتُ ذلِكَ لَأَبقَيتُ نَفسي لِصاحِبِ هذا الأمرِ. ▫️ گويا مردمانى را مى بينم كه در خاور زمين، قيام كرده اند و حق را مى طلبند؛ امّا به آنان نمى دهند. دوباره مى طلبند، باز به آنان داده نمى شود. چون چنين ديدند، شمشيرهاى (سلاحهاى) خود را بر شانه هايشان مى نهند. در اين هنگام، خواسته شان داده مى شود؛ امّا آنها نمى پذيرند تا آنكه بر مى خيزند ، [ حكومت تشكيل مى دهند ] و [ پرچم ]آن را جز به مولاى شما تسليم نمى كنند. كشتگان آنان ، شهيدند. بدانيد كه اگر من آن زمان را دريابم، خود را براى [ يارى ]صاحب اين امر ابقا خواهم كرد . 📚 بحارالأنوار ج52 / ص243 / ح116. 🌸 :إنَّ صاحِبَ هذَا الأَمرِ مَحْفوظَةٌ لَهُ أصحابُهُ لَو ذَهَبَ النّاسُ جَميعا ، أَتَى اللّهُ لَهُ بِأَصْحابِهِ ، وَهُمُ الَّذينَ قالَ اللّهُ عز و جل : «فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَـؤُلاَءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُواْ بِهَا بِكَـفِرِينَ» وَهُمُ الَّذينَ قالَ اللّهُ فِيهِم: «فَسَوْفَ يَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَـفِرِينَ» ▫️ به راستى صاحب اين امر (امام زمان عليه السلام) ، يارانش براى او نگهدارى شده اند . اگر همه مردم نيز از بين بروند ، خداوند يارانش را به او مى رساند ، و آنان همان كسانى هستند كه خداى عز و جل فرموده: 🔅 «و اگر اينان بدان (به اسلام) كفر ورزند ، بى گمان ، گروهى [ديگر] را بر آن گماريم كه كافر نباشند» و آنان همان كسانى هستند كه خداوند درباره آنان فرموده: 🔅 «خداوند به زودى گروهى را خواهد آورد كه آنان را دوست مى دارد و آنان [نيز ]او را دوست دارند . [اينان] با مؤمنان ، مهربان و فروتن اند و با كافران سختگيرند» . الأنعام : 89 . ، المائدة : 54 . 📚 الغيبة للنعماني ص 316ح 12 . ▶️ http://hadith.net/post/37067/ 🔸@hadithnet
💠 یکشنبه 3 آذر 1398 🔺 شروط اکمال نماز 🔅 : 🔸 ..لا تَتِمُّ الصَّلاةُ إلّا لذِي طُهرٍ سابِغٍ ، وتَمامٍ بالِغٍ ، غَيرِ نازِعٍ ولا زائِغٍ ، عَرَفَ فَوَقَفَ ، وأخبَتَ فَثَبَتَ ،... 🔹«..نماز كامل نمى‏شود، مگر براى كسى كه طهارتى تمام و اهتمامى كامل دارد، بى وسوسه و انحراف؛ آن كه شناخت و درنگ كرد و با خشوع و طمأنينه به نماز ايستاد.....» . 📚 فلاح السائل : ص ٦٤ ح ٢ 🔸 @hadithnet
🗓 💠 ۲۶ ربيع الاول صلح با معاوية بن‏ ابی‏ سفيان (۴۱ ق) ✍️ پس از شهادت امام علي(ع) شيعيان كوفه با امام حسن مجتبي(ع) پسر ارشد آن حضرت بيعت كرده و او را به خلافت برگزيدند. امام، لشگري دوازده هزار نفري به رهبري قيس بن سعد به جنگ معاويه فرستاد و خود روانه ‏ي مداين شد. هنوز بين سپاه امام و معاويه جنگي روي نداده بود كه شايعه ‏ي كشته شدن قيس بن سعد، شيرازه ‏ي سپاه حضرت را از هم گسيخت. در اين ميان، جمعي حتي سراپرده ‏ي امام را نيز غارت كرده و يكي از آنان خنجري بر ران حضرت وارد نمود. با اين وضع، مسلّم شد كه با چنين مردمي به جنگ معاويه و لشكر منظم او رفتن صلاح نيست. ▫️بدين ترتيب، امام حسن با معاويه وارد مكاتبه و مذاكره گرديد و قرار بر اين شد كه امام از خلافت كناره ‏گيري كند به شرط اين كه معاويه پس از خود، فرزندانش را به خلافت معين نكند، از امام علي(ع) به زشتي ياد ننمايد و... . علي‏رغم ميل باطني، اين صلح را پذيرفت و پس از پنج ماه و نيم، از خلافت كناره گرفت و با اهل بيت خود عازم مدينه گرديد. 🚩 پس از ضربت خوردن به وسیله ابن ملجم، در سفارش به فرزند بزرگوار خود حسن علیه السلام فرمود: 🔅اعلَمْ أنّ معاویةَ سَیخالِفُک کما خالَفَنِی، فإن وادَعتَهُ و صالَحتَهُ کنتَ مُقتَدِیا بِجَدِّک صلی الله علیه و آله فی مُوادَعَتِهِ بَنِی ضَمرَةَ و بَنِی أشجَعَ ... فإن أرَدتَ مُجاهَدَةَ عَدُوِّک فَلَن یصلُحَ لک مِن شِیعَتِک مَن یصلُحُ لأبیک. ▫️بدان که معاویه همچنان که با من مخالفت کرد با تو نیز مخالفت خواهد کرد. پس اگر با او از در صلح و آشتی درآیی به جدّت تأسّی جسته ای که با بنی ضمره و بنی اشجع... صلح کرد و اگر بخواهی با دشمنت بجنگی [بدان که ] هرگز آن صلاحیت و وفاداری که پیروان پدرت داشتند پیروان تو نخواهند داشت. 📚نهج السعادة: ۲/ ۷۴۲ 🔅 : إنَّ مُعاوِیةَ نازَعَنی حَقّاً هُوَ لی فَتَرَکتُهُ لِصَلاحِ الاُمَّةِ و حَقنِ دِمائِهِم ▫️معاویه در حقی که از آنِ من بود با من ستیز کرد و من برای صلاح امّت و جلوگیری از ریختن خونشان آن را واگذاردم 📚بحار الأنوار ، ج ۴۴ ، ص ۳۰ . ▶️ http://hadith.net/post/5146/ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 4 آذر 1398 🔺 یاری اهل بیت علیهم السلام 🔅 : 🔸 أمَا وَاللّهِ إنَّكُم عَلى دينِ اللّهِ ودينِ مَلائِكَتِهِ، فَأَعينونا عَلى ذلِكَ بِالوَرَعِ وَالاِجتِهادِ وكَثرَةِ العِبادَةِ، وعَلَيكُم بِالوَرَعِ. 🔹«.هان! به خدا سوگند كه شما بر دين خدا و دين فرشتگان او هستيد. پس با پارسايى و سختكوشى و عبادتِ زياد، ما را در اين امر، كمك كنيد. بر شما باد پارسايى!» . 📚 إرشاد القلوب : ص ١٠١ 🔸 @hadithnet
روایات 💠 بی اعتنایی به نعمت های دیگران 💢 نعمت هايى كه خداوند به برخى عطا كرده است ، نبايد موجب برانگيختن آرزوهاى دور و دراز و دست نيافتنى و يا كينه و حسادت شود. می‌فرمایند در دعا اینگونه بگو : 💐 ... إِنّي أتوبُ إلَيكَ مِنهُ ومِن سَفكِ الدَّمِ ، وعُقوقِ الوالِدَينِ ، … وَالحَسَدِ وَالبَغيِ وَالدُّعاءِ إلَى الفاحِشَةِ وَالتَّمَنّي بِما فَضَّلَ اللّهُ و... . ▫️... من به درگاهت توبه مى كنم ، از آن [ گناه] و نيز از: ريختن خون ، نافرمانى پدر و مادر ، ... و حسد ورزيدن ، ستم كردن ، دعوت به فحشا ، آرزوى داشتن آنچه خداوند [ به ديگرى] عطا كرده است و... 📚 الإقبال ج ۱ ص ۱۱۹ ✨ اشارت قرآنی: جمله آخر اشاره اى است به آيه ۳۲ سوره نساء ☘️ و لاٰ تَتَمَنَّوْا مٰا فَضَّلَ اَللّٰهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلىٰ بَعْضٍ لِلرِّجٰالِ نَصِيبٌ مِمَّا اِكْتَسَبُوا وَ لِلنِّسٰاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اِكْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اَللّٰهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً ▫️و نعمت ها و مال و ثروتی که خدا به سبب آن برخی از شما را بر برخی برتری داده آرزو مکنید، برای مردان از آنچه کسب کرده اند بهره ای است، و برای زنان هم از آنچه کسب کرده اند بهره ای است. و از بخشش خدا بخواهید، یقیناً خدا همواره به همه چیز داناست. 🚩 يعنى برترى ها و نعمت هايى كه خداوند به برخى عطا كرده است ، نبايد موجب برانگيختن آرزوهاى دور و دراز و دست نيافتنى و يا كينه و حسادت شود، اگر چه آرزوى داشتن شبيه آنها، بدون لطمه زدن به نعمت ديگران، غبطه و بى اشكال است . ▶️ http://hadith.net/post/44495/ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 5 آذر 1398 🔺 مردمان پیشوا و الگو 🔅 (ص) : 🔸 يَرفَعُ اللّهُ بِهذَا القُرآنِ وَالعِلمِ بِتَأويلِهِ وبِمُوالاتِنا أهلَ البَيتِ وَالتَّبَرّي مِن أعدائِنا أقواما، فَيَجعَلُهُم فِي الخَيرِ قادَةً؛ تُقَصُّ آثارُهُم، وتُرمَقُ أعمالُهُم، ويُقتَدى بِفِعالِهِم. 🔹«خداوند، مردمانى را به واسطه اين قرآن و علمِ به تأويل آن و به سبب دوستى و پيروى[ شان ] از ما خاندان و بيزارى از دشمنانمان، بلندى مى‌بخشد و آنها را در خوبى‌ها پيشوا مى‌گرداند، به طورى كه ديگران از آنها پيروى مى كنند و چشم به كارهاى آنان مى‌دوزند و از رفتارشان الگو مى‌گيرند.» 📚 التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ١٦ ح ٢ 📅 مناسبت‌ امروز : ۵ آذر [ روز بسیج مستضعفان ] 🔸 @hadithnet
💠 بصيرت، حاصل عبرت آموختن است يا عامل آن؟ بر پايه شمارى از روايات ، پندآموزى، عامل پديد آمدن بصيرت است : 🔅 منِ اعتَبَرَ أبصَرَ . هر كه عبرت بياموزد، بينا مى شود . اما به عكس، برخی دیگر، دلالت دارند كه بصيرت، پديدآورنده عبرت آموزى است : 🔅 بالاِستِبصارِ يَحصُلُ الاِعتِبارُ . با بصيرت است كه عبرت آموختن، حاصل مى‌شود . 🚩 چگونه مى‌شود بصيرت، هم حاصل عبرت آموزى باشد و هم عامل آن؟ 🚩 آيا روايات اين دو باب، با هم تعارض ندارند؟ ▫️پاسخ، منفى است؛ زيرا بصيرتى كه پديدآورنده اعتبار است با بصيرتى كه حاصل آن است تفاوت دارند . ✍️ بصيرت نخست، بينشى است كه ذاتا همه انسان ها از آن برخوردارند و با ره نمودهاى انبياى الهى، تقويت مى‌شود. عمل به مقتضاى اين بصيرت، «اعتبار (عبرت گرفتن)» ناميده مى شود و اعتبارى كه محصول بصيرتِ نخست است، خود نيز عامل پديدآورنده بصيرت جديدى است كه اعتبار جديدترى را به همراه دارد. 🔺 همچنين ، هر چه بصيرتْ افزايش يابد، اعتبار و پندآموزى، بيشتر مىگردد و هر چه پندآموزى بيشتر شود ، ديده بصيرت، قوّت بيشترى پيدا مى كند؛ همانند رهروى كه در تاريكى شب ، در پرتو نور حركت مى كند . در اين جا نيز ديدن ، مقدّمه رفتن ، و رفتن ، مقدّمه ديدن ادامه راه تا رسيدن به مقصد است . 👈 بصيرت ، هم حاصل عبرت آموختن است و هم عامل آن ؛ ولى اين دو بصيرتْ با هم متفاوت اند ، چنان كه در فرهنگ روايات اسلامى ، علم ، هم حاصِل عمل است ، و هم محصّلِ آن ؛ امّا علمى كه حاصل عمل است و علمى كه محصّلِ آن است ، با هم تفاوت دارند . 📚 فرهنگ‌نامه بصيرت ص ۹۶ ▶️ http://hadith.net/post/42371/ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 6 آذر 1398 🔺 اذان گویان.. 🔅 (ص) : 🔸 يُحشَرُ المُؤَذِّنونَ مِن اُمَّتي مَعَ النَّبِيّينَ وَالصِّدّيقينَ وَالشُّهَداءِ وَالصّالِحينَ . 🔹«مؤذّنان امّت من ، با پيامبران و صدّيقان و شهيدان و صالحان محشور مى شوند.» 📚 الخصال : ص ٣٥٥ ح ٣٦ 🔸 @hadithnet