eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
232 ویدیو
254 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یکشنبه 26 آبان 1398 🔺 در محضر خدا 🔅 : 🔸 إعلَم أنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللّهِ فَانظُر كَيفَ تَكونُ؛ 🔹«بدان كه از ديده خدا پنهان نيستى. پس بنگر كه چگونه اى.» . 📚 گزیده تحف العقول، ص ٦٣ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 27 آبان 1398 🔺 ويژگى عاقل 🔅 (ص) : 🔸 صِفَةُ الْعاقِلِ اَنْ يَحْلُمَ عَمَّنْ جَهِلَ عَلَيْهِ وَ يَتَجاوَزَ عَمَّنْ ظَـلَـمَهُ وَ يَتواضَعَل ِمَنْ هُوَ دونَهُ وَ يُسابِقَ مَنْ فَوقَهُ فى طَلَبِ البِرِّ 🔹«ويژگى عاقل اين است كه در برابر رفتار جاهلانه بردبارى كند، از كسى كه به او ظلم كرده درگذرد، در برابر زير دست خود متواضع باشد، با بالا دست خود در طلب نيكى رقابت كند.» . 📚 تحف العقول، ص ۲۸ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 2 آذر 1398 🔺 جایگاه عقل 🔅 : 🔸 بِالعُقولِ يُعتَقَدُ التَّصديقُ بِاللّهِ . 🔹«به واسطه خردهاست كه اعتقاد به خدا حاصل مى شود.» . 📚 التوحيد : ص ٤٠ ح ٢ 🔸 @hadithnet
🗓 💠هفته بسیج 🌏 بسیجیان، زمینه سازان حکومت جهانی اسلام 💐 (ص): يَخرُجُ ناسٌ مِن المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ للمَهدِيِّ سُلْطانَهُ . ▫️ مردمى از مشرق قيام مى كنند و زمينه حاكميت مهدى را فراهم مى آورند. 📚 كنز العمّال ج 14 / ص263 / ح38657 . 🌼 :كَأنّي بِقومٍ قد خَرَجوا بِالمَشرِقِ يَطْلُبونَ الحَقَّ فَلا يُعطَونَهُ ، ثُمّ يَطلُبونَهُ فلا يُعطَونَهُ ، فإذا رَأَوا ذلِكَ وَضَعوا سُيوفَهُم عَلى عَواتِقِهِم ، فيُعطَونَ ما سَألوا فلا يَقبَلونَهُ ، حتّى يَقوموا ، ولا يَدفَعونَها إلاّ إلى صاحِبِكُم . قَتلاهُم شُهَداءُ ، أمَا إنّي لَو أدرَكتُ ذلِكَ لَأَبقَيتُ نَفسي لِصاحِبِ هذا الأمرِ. ▫️ گويا مردمانى را مى بينم كه در خاور زمين، قيام كرده اند و حق را مى طلبند؛ امّا به آنان نمى دهند. دوباره مى طلبند، باز به آنان داده نمى شود. چون چنين ديدند، شمشيرهاى (سلاحهاى) خود را بر شانه هايشان مى نهند. در اين هنگام، خواسته شان داده مى شود؛ امّا آنها نمى پذيرند تا آنكه بر مى خيزند ، [ حكومت تشكيل مى دهند ] و [ پرچم ]آن را جز به مولاى شما تسليم نمى كنند. كشتگان آنان ، شهيدند. بدانيد كه اگر من آن زمان را دريابم، خود را براى [ يارى ]صاحب اين امر ابقا خواهم كرد . 📚 بحارالأنوار ج52 / ص243 / ح116. 🌸 :إنَّ صاحِبَ هذَا الأَمرِ مَحْفوظَةٌ لَهُ أصحابُهُ لَو ذَهَبَ النّاسُ جَميعا ، أَتَى اللّهُ لَهُ بِأَصْحابِهِ ، وَهُمُ الَّذينَ قالَ اللّهُ عز و جل : «فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَـؤُلاَءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُواْ بِهَا بِكَـفِرِينَ» وَهُمُ الَّذينَ قالَ اللّهُ فِيهِم: «فَسَوْفَ يَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَـفِرِينَ» ▫️ به راستى صاحب اين امر (امام زمان عليه السلام) ، يارانش براى او نگهدارى شده اند . اگر همه مردم نيز از بين بروند ، خداوند يارانش را به او مى رساند ، و آنان همان كسانى هستند كه خداى عز و جل فرموده: 🔅 «و اگر اينان بدان (به اسلام) كفر ورزند ، بى گمان ، گروهى [ديگر] را بر آن گماريم كه كافر نباشند» و آنان همان كسانى هستند كه خداوند درباره آنان فرموده: 🔅 «خداوند به زودى گروهى را خواهد آورد كه آنان را دوست مى دارد و آنان [نيز ]او را دوست دارند . [اينان] با مؤمنان ، مهربان و فروتن اند و با كافران سختگيرند» . الأنعام : 89 . ، المائدة : 54 . 📚 الغيبة للنعماني ص 316ح 12 . ▶️ http://hadith.net/post/37067/ 🔸@hadithnet
💠 یکشنبه 3 آذر 1398 🔺 شروط اکمال نماز 🔅 : 🔸 ..لا تَتِمُّ الصَّلاةُ إلّا لذِي طُهرٍ سابِغٍ ، وتَمامٍ بالِغٍ ، غَيرِ نازِعٍ ولا زائِغٍ ، عَرَفَ فَوَقَفَ ، وأخبَتَ فَثَبَتَ ،... 🔹«..نماز كامل نمى‏شود، مگر براى كسى كه طهارتى تمام و اهتمامى كامل دارد، بى وسوسه و انحراف؛ آن كه شناخت و درنگ كرد و با خشوع و طمأنينه به نماز ايستاد.....» . 📚 فلاح السائل : ص ٦٤ ح ٢ 🔸 @hadithnet
🗓 💠 ۲۶ ربيع الاول صلح با معاوية بن‏ ابی‏ سفيان (۴۱ ق) ✍️ پس از شهادت امام علي(ع) شيعيان كوفه با امام حسن مجتبي(ع) پسر ارشد آن حضرت بيعت كرده و او را به خلافت برگزيدند. امام، لشگري دوازده هزار نفري به رهبري قيس بن سعد به جنگ معاويه فرستاد و خود روانه ‏ي مداين شد. هنوز بين سپاه امام و معاويه جنگي روي نداده بود كه شايعه ‏ي كشته شدن قيس بن سعد، شيرازه ‏ي سپاه حضرت را از هم گسيخت. در اين ميان، جمعي حتي سراپرده ‏ي امام را نيز غارت كرده و يكي از آنان خنجري بر ران حضرت وارد نمود. با اين وضع، مسلّم شد كه با چنين مردمي به جنگ معاويه و لشكر منظم او رفتن صلاح نيست. ▫️بدين ترتيب، امام حسن با معاويه وارد مكاتبه و مذاكره گرديد و قرار بر اين شد كه امام از خلافت كناره ‏گيري كند به شرط اين كه معاويه پس از خود، فرزندانش را به خلافت معين نكند، از امام علي(ع) به زشتي ياد ننمايد و... . علي‏رغم ميل باطني، اين صلح را پذيرفت و پس از پنج ماه و نيم، از خلافت كناره گرفت و با اهل بيت خود عازم مدينه گرديد. 🚩 پس از ضربت خوردن به وسیله ابن ملجم، در سفارش به فرزند بزرگوار خود حسن علیه السلام فرمود: 🔅اعلَمْ أنّ معاویةَ سَیخالِفُک کما خالَفَنِی، فإن وادَعتَهُ و صالَحتَهُ کنتَ مُقتَدِیا بِجَدِّک صلی الله علیه و آله فی مُوادَعَتِهِ بَنِی ضَمرَةَ و بَنِی أشجَعَ ... فإن أرَدتَ مُجاهَدَةَ عَدُوِّک فَلَن یصلُحَ لک مِن شِیعَتِک مَن یصلُحُ لأبیک. ▫️بدان که معاویه همچنان که با من مخالفت کرد با تو نیز مخالفت خواهد کرد. پس اگر با او از در صلح و آشتی درآیی به جدّت تأسّی جسته ای که با بنی ضمره و بنی اشجع... صلح کرد و اگر بخواهی با دشمنت بجنگی [بدان که ] هرگز آن صلاحیت و وفاداری که پیروان پدرت داشتند پیروان تو نخواهند داشت. 📚نهج السعادة: ۲/ ۷۴۲ 🔅 : إنَّ مُعاوِیةَ نازَعَنی حَقّاً هُوَ لی فَتَرَکتُهُ لِصَلاحِ الاُمَّةِ و حَقنِ دِمائِهِم ▫️معاویه در حقی که از آنِ من بود با من ستیز کرد و من برای صلاح امّت و جلوگیری از ریختن خونشان آن را واگذاردم 📚بحار الأنوار ، ج ۴۴ ، ص ۳۰ . ▶️ http://hadith.net/post/5146/ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 4 آذر 1398 🔺 یاری اهل بیت علیهم السلام 🔅 : 🔸 أمَا وَاللّهِ إنَّكُم عَلى دينِ اللّهِ ودينِ مَلائِكَتِهِ، فَأَعينونا عَلى ذلِكَ بِالوَرَعِ وَالاِجتِهادِ وكَثرَةِ العِبادَةِ، وعَلَيكُم بِالوَرَعِ. 🔹«.هان! به خدا سوگند كه شما بر دين خدا و دين فرشتگان او هستيد. پس با پارسايى و سختكوشى و عبادتِ زياد، ما را در اين امر، كمك كنيد. بر شما باد پارسايى!» . 📚 إرشاد القلوب : ص ١٠١ 🔸 @hadithnet
روایات 💠 بی اعتنایی به نعمت های دیگران 💢 نعمت هايى كه خداوند به برخى عطا كرده است ، نبايد موجب برانگيختن آرزوهاى دور و دراز و دست نيافتنى و يا كينه و حسادت شود. می‌فرمایند در دعا اینگونه بگو : 💐 ... إِنّي أتوبُ إلَيكَ مِنهُ ومِن سَفكِ الدَّمِ ، وعُقوقِ الوالِدَينِ ، … وَالحَسَدِ وَالبَغيِ وَالدُّعاءِ إلَى الفاحِشَةِ وَالتَّمَنّي بِما فَضَّلَ اللّهُ و... . ▫️... من به درگاهت توبه مى كنم ، از آن [ گناه] و نيز از: ريختن خون ، نافرمانى پدر و مادر ، ... و حسد ورزيدن ، ستم كردن ، دعوت به فحشا ، آرزوى داشتن آنچه خداوند [ به ديگرى] عطا كرده است و... 📚 الإقبال ج ۱ ص ۱۱۹ ✨ اشارت قرآنی: جمله آخر اشاره اى است به آيه ۳۲ سوره نساء ☘️ و لاٰ تَتَمَنَّوْا مٰا فَضَّلَ اَللّٰهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلىٰ بَعْضٍ لِلرِّجٰالِ نَصِيبٌ مِمَّا اِكْتَسَبُوا وَ لِلنِّسٰاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اِكْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اَللّٰهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً ▫️و نعمت ها و مال و ثروتی که خدا به سبب آن برخی از شما را بر برخی برتری داده آرزو مکنید، برای مردان از آنچه کسب کرده اند بهره ای است، و برای زنان هم از آنچه کسب کرده اند بهره ای است. و از بخشش خدا بخواهید، یقیناً خدا همواره به همه چیز داناست. 🚩 يعنى برترى ها و نعمت هايى كه خداوند به برخى عطا كرده است ، نبايد موجب برانگيختن آرزوهاى دور و دراز و دست نيافتنى و يا كينه و حسادت شود، اگر چه آرزوى داشتن شبيه آنها، بدون لطمه زدن به نعمت ديگران، غبطه و بى اشكال است . ▶️ http://hadith.net/post/44495/ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 5 آذر 1398 🔺 مردمان پیشوا و الگو 🔅 (ص) : 🔸 يَرفَعُ اللّهُ بِهذَا القُرآنِ وَالعِلمِ بِتَأويلِهِ وبِمُوالاتِنا أهلَ البَيتِ وَالتَّبَرّي مِن أعدائِنا أقواما، فَيَجعَلُهُم فِي الخَيرِ قادَةً؛ تُقَصُّ آثارُهُم، وتُرمَقُ أعمالُهُم، ويُقتَدى بِفِعالِهِم. 🔹«خداوند، مردمانى را به واسطه اين قرآن و علمِ به تأويل آن و به سبب دوستى و پيروى[ شان ] از ما خاندان و بيزارى از دشمنانمان، بلندى مى‌بخشد و آنها را در خوبى‌ها پيشوا مى‌گرداند، به طورى كه ديگران از آنها پيروى مى كنند و چشم به كارهاى آنان مى‌دوزند و از رفتارشان الگو مى‌گيرند.» 📚 التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ١٦ ح ٢ 📅 مناسبت‌ امروز : ۵ آذر [ روز بسیج مستضعفان ] 🔸 @hadithnet
💠 بصيرت، حاصل عبرت آموختن است يا عامل آن؟ بر پايه شمارى از روايات ، پندآموزى، عامل پديد آمدن بصيرت است : 🔅 منِ اعتَبَرَ أبصَرَ . هر كه عبرت بياموزد، بينا مى شود . اما به عكس، برخی دیگر، دلالت دارند كه بصيرت، پديدآورنده عبرت آموزى است : 🔅 بالاِستِبصارِ يَحصُلُ الاِعتِبارُ . با بصيرت است كه عبرت آموختن، حاصل مى‌شود . 🚩 چگونه مى‌شود بصيرت، هم حاصل عبرت آموزى باشد و هم عامل آن؟ 🚩 آيا روايات اين دو باب، با هم تعارض ندارند؟ ▫️پاسخ، منفى است؛ زيرا بصيرتى كه پديدآورنده اعتبار است با بصيرتى كه حاصل آن است تفاوت دارند . ✍️ بصيرت نخست، بينشى است كه ذاتا همه انسان ها از آن برخوردارند و با ره نمودهاى انبياى الهى، تقويت مى‌شود. عمل به مقتضاى اين بصيرت، «اعتبار (عبرت گرفتن)» ناميده مى شود و اعتبارى كه محصول بصيرتِ نخست است، خود نيز عامل پديدآورنده بصيرت جديدى است كه اعتبار جديدترى را به همراه دارد. 🔺 همچنين ، هر چه بصيرتْ افزايش يابد، اعتبار و پندآموزى، بيشتر مىگردد و هر چه پندآموزى بيشتر شود ، ديده بصيرت، قوّت بيشترى پيدا مى كند؛ همانند رهروى كه در تاريكى شب ، در پرتو نور حركت مى كند . در اين جا نيز ديدن ، مقدّمه رفتن ، و رفتن ، مقدّمه ديدن ادامه راه تا رسيدن به مقصد است . 👈 بصيرت ، هم حاصل عبرت آموختن است و هم عامل آن ؛ ولى اين دو بصيرتْ با هم متفاوت اند ، چنان كه در فرهنگ روايات اسلامى ، علم ، هم حاصِل عمل است ، و هم محصّلِ آن ؛ امّا علمى كه حاصل عمل است و علمى كه محصّلِ آن است ، با هم تفاوت دارند . 📚 فرهنگ‌نامه بصيرت ص ۹۶ ▶️ http://hadith.net/post/42371/ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 6 آذر 1398 🔺 اذان گویان.. 🔅 (ص) : 🔸 يُحشَرُ المُؤَذِّنونَ مِن اُمَّتي مَعَ النَّبِيّينَ وَالصِّدّيقينَ وَالشُّهَداءِ وَالصّالِحينَ . 🔹«مؤذّنان امّت من ، با پيامبران و صدّيقان و شهيدان و صالحان محشور مى شوند.» 📚 الخصال : ص ٣٥٥ ح ٣٦ 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 7 آذر 1398 🔺 ثمرات نماز شب 🔅 (ص) : 🔸 صَلاةُ اللَّيلِ مَرضاةُ الرَّبِ، وحُبُّ المَلائِكَةِ، وسُنَّةُ الأَنبِياءِ، ونورُ المَعرِفَةِ، .... 🔹«نماز شب، [مايۀ] خشنودى خداوند و محبّت فرشتگان مى‌‏شود و سنّت پيامبران، و نور معرفت...است..» . 📚 إرشاد القلوب: ص۱۹۱ 🔸 @hadithnet
💠 حق مسلمان بر مسلمان 🔅 فرمودند: 🔸 حقُّ المُسلِمِ عَلَی المُسلِمِ اَن لا یَشبَعَ وَ یَجُوعُ اَخُوهُ؛ 🔹حق مسلمان بر مسلمان آن است که خودش سیر نباشد و برادرش گرسنه بماند. 📚 کافی، ج۲، ص۱۷۰ ✍️ شرح حدیث: بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی(گلستان، سعدی.) ▫️علاوه بر حقّ انسانی و وظیفه ای که در برابر همنوع، بر دوش ماست، تکلیف دینی نیز نسبت به هم کیش و هم آیین دارم. مسلمان، در برابر مسلمان دیگر وظیفه مند است، ادای این تکلیف نیز واجب است. یکی از این وظایف، مواسات، ایثار و خدمت است. 🔅 (ص) فرموده است: «کس که سیر بخوابد، در حالی که همسایه اش گرسنه است، به من ایمان نیاورده است». این سخن اشاره به این گونه حقوق و وظایف دارد. اگر برادر دینی کسی گرسنه، تشنه عریان و فقیر باشد و او تمکّن مالی داشته باشد و بتواند کمک کند، ولی در عین حال بی خیال باشد، طعم ایمان و مسلمانی را نچشیده است. اگر این حسّ عاطفی و همبستگی دینی در جامعه زنده باشد، محرومیّت و فقر، از امّت مسلمان رخت برمی بندد. در سیره ی پیشوایان دین، نمونه های فراوانی دیده می شود که به همنوعان و هم کیشان خود مساعدت و انفاق می کردند و به طور ناشناس و بی خبر، به آنان کمک می رساندند. این است، راه و رسم مسلمانی. 📗 حکمت های صادقی، . ▶️ http://hadith.net/post/63406/ 🔸 @hadithnet
💠 جمعه 8 آذر 1398 🔺 زمین بدون حجت نمی ماند! 🔅 : 🔸 وَاللَّهِ، ما تَرَكَ اللَّهُ أرضاً مُنذُ قُبِضَ آدَمُ عليه السلام إلّا وفيها إمامٌ يُهتَدى‏ بِهِ إلَى اللَّهِ، وهُوَ حُجَّتُهُ عَلى‏ عِبادِهِ، ولا تَبقَى الأَرضُ بِغَيرِ إمامٍ حُجَّةٍ للَّهِ‏ِ عَلى‏ عِبادِهِ. 🔹«به خدا سوگند، خداوند از هنگامى كه آدم عليه السلام را قبض روح كرد، زمين را بدون امامى كه با او به خدا ره جويند رها نكرد و او حجّت بر بندگان خداست و زمين، بدون امامى كه حجّت خدا بر بندگانش باشد، باقى نمی‌‏ماند». 📚 الکافی ج ١ ص ١٧٨ ح ٨ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 9 آذر 1398 🔺 دوستی و مال! 🔅 : 🔸 لا تَعُدَّنَّ صَديقا مَن لا يُواسي بِمالِهِ . 🔹«كسى را كه تو را در مال خود سهيم نمى كند، هرگز دوست مشمار.». 📚 غرر الحكم: ح ١٠٢٧٦ 🔸 @hadithnet
🗓 💐 ۴ربيع الثاني ، ولادت ، (۱۷۳ق) 🚩با عنايت به اين كه چهارم ربيع الثانى، به عنوان تاريخ تولّد حضرت عبد العظيم(ع) و پانزدهم شوّال، به عنوان تاريخ وفات ايشان شهرت يافته، بزرگداشت ياد آن حضرت و تجليل از مقام معنوى آن بزرگوار در روزهاى ياد شده، نيكوست. 💠 شخصيّت در کلام معصومان علیهم السلام به حمّاد رازي فرمودند: 🔆 إذا أشكَلَ عَلَيكَ شَي‏ءٌ مِن أمرِ دينِكَ بِناحِيَتِكَ ، فَسَلْ عَن عَبدِ العَظيمِ بنِ عَبدِاللَّهِ الحَسَنِيّ‏ عليه السلام ▫️ هرگاه در قلمرو خود در كار دين به مشكلي دچار شدي، آن را با عبد العظيم حسني در ميان بگذار مستدرك الوسائل ، ج ۱۷ ، ص ۳۲۱ . : 🔆 مرحَباً بِكَ يا أبَاالقاسِمِ أنتَ وَلِيُّنا حَقاً ▫️ اي ابوالقاسم ! خوش آمدي ، تو حقيقتاً دوستدار ما هستي بحار الأنوار ، ج ۶۹ ، ص ۲ . : 🔆 أما إنَّكَ لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظيم عِندَكمُ لَكُنتَ كَمَن زارَ الحُسَينَ‏ عليه السلام ▫️ اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت كني ، چنان است كه گويي امام حسين‏ عليه السلام را زيارت كرده‏ اي كامل الزيارات ، ص ۳۲۴ . ➡️ http://hadith.net/post/5158/ 🔸 @hadithnet
💠 یکشنبه 10 آذر 1398 🔺 هرگز نمی میرد! 🔅 : 🔸 لم يَمُت مَن تَرَكَ أفعالاً يُقتَدى بِها مِنَ الخَيرِ، [ و] مَن نَشَرَ حِكمَةً ذُكِرَ بِها . 🔹«كسى كه كارهاى نيكى از خود بر جاى نهاده كه سرمشق ديگران قرار مى‌گيرند، هرگز نمرده است [و] كسى كه حكمتى [ يا دانشى ]را نشر دهد، به سبب آن، نامش ماندگار مى‌شود.». 📚 كنزالفوائد : ج ١ ص ٣٤٩ 📅 مناسبت‌ امروز : ۴ ربیع الثانی [ ولادت حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ] 🔸 @hadithnet
🌺 💠حکمت برابری زیارت با زیارت سیّدالشهدا علیه السّلام 🔸راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمی، عملی و جهادی آن بزرگوار، جستجو کرد . ✍️درمیان امام زادگان، شخصیت های بزرگی وجود دارند ؛ اما درباره هیچ یک از آنها نقل نشده و حدّاقل به ما نرسیده که زیارتش با زیارت سیّدالشهدا برابری کند . بنابراین ، حضرت عبدالعظیم علیه السّلام باید از خصوصیات و مقامی برخوردار باشد که از مرقد مطهّرش نور حرم حسینی ساطع گردد و شمیم دل انگیز سیّدالشهدا از آن استشمام شود . 🔺گفتنی است که احادیث دیگری نیز در فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نقل شده اند ، مانند آنچه از شهید ثانی در تعلیقه خلاصة الاقول علامه حلّی از نقل شده که فرمود : 🔅هر کس قبر عبدالعظیم را زیارت کند ، بر خدا لازم می شود که که او را داخل بهشت کند . و در حدیث دیگری از آن امام آمده که فرمود : 🔅هرکس نمی تواند مرا زیارت کند ، برادرم عبدالعظیم حسنی را در ری زیارت کند 🚩 مقصود از برابری زیارت عبدالعظیم با زیارت سیّد الشهدا علیه السّلام 🔺آیا زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به طور مطلق می تواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السّلام شود و یا در شرایط خاصّی، از چنین فضلیتی برخوردار است؟ 🔺آیا برابری زیارت عبدالعظیم علیه السّلام و زیارت امام حسین علیه السّلام مطلق است و یا مقیّد ؟ ▫️بی تردید، مقصود امام هادی علیه السّلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السّلام بکاهد و یا در بیان فضیلت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام مبالغه نماید . 🚩بنابراین : برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم علیه السّلام و امام حسین علیه السّلام مقیّد است به فضای سیاسی ویژه ای که پیروان اهل بیت «علیهم السّلام» درآن مقطع تاریخی، در زمان اختناق شدید در دوران زمامداری متوکّل، مُعتـّز و معتمد عبّاسی، سخت ترین دوران های تاریخیِ خود را سپری می کردند. در چنین شرایطی، امام هادی علیه السّلام به منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت های وقت، شیعیان را تهدید می‌کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم را با زیارت امام حسین علیه السّلام برابر دانسته است . ▫️به تعبیری روشن تر، زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام برای کسانی که آمادگی خطر پذیری برای زیارت امام حسین علیه السّلام را داشته باشتند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبدالعظیم علیه السّلام شعبه ای از حرم سیّد الشهدا علیه السّلام است . و این خود ، فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند عبدالعظیم در نزد اهل بیت «علیهم السّلام» و عظمت معنوی ایشان است. 📚حکمت ‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام ، محمّدی ری شهری، ص 14 ▶️ http://hadith.net/post/65083/ 🔸 @hadithnet
🌺 ▫️#حضرت_عبدالعظیم_الحسنی_عليه_السلام مى‌گويد: بر سَرورم #امام_هادی_علیه_السلام وارد شدم. هنگامى كه نگاهش به من افتاد، فرمود: 🔅«آفرين به تو اى ابوالقاسم! به راستى كه تو دوست مايى». 📚کمال الدین، ص 371 ، ح 1 🔸 @hadithnet
💠برخی ازمنابع پایگاه حدیث نت در باره 🔅شرح حدیث : 🔹حکمت‌نامه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) 🔺 http://hadith.net/category/5724/ 🔅معرفی کتاب : 🔹نگین ری 🔺 http://hadith.net/post/62826 🔹احوال حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) 🔺 http://hadith.net/post/61121 🔹مسند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) 🔺 http://hadith.net/post/52037 🔹مأخذشناسی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهر ری 🔺 http://hadith.net/post/52035 🔅پرسش و پاسخ 🔹پاسخ به شبهه جبر در حدیث حضرت عبدالعظیم 🔺 http://hadith.net/post/55697 🔹ويژگى هاى اسلام با توجه به حدیث حضرت عبدالعظیم 🔺 http://hadith.net/post/60439 🔹اهتمام به فرايض در حدیث حضرت عبد العظیم(ع) 🔺 http://hadith.net/post/55837 🔹انتظار فَرَج در حدیث های حضرت عبدالعظیم 🔺 http://hadith.net/post/55692 🔅ویژه ها 🔸زندگانى حضرت عبدالعظيم الحسنی علیه السلام 🔺 http://hadith.net/post/59836 🔸شخصيّت علمى و معنوى حضرت عبدالعظيم الحسنی علیه السلام 🔺 http://hadith.net/post/59837 🔸خلق عظيم 🔺 http://hadith.net/post/52480 🔸آبروی ری 🔺 http://hadith.net/post/38748 🔸شناختنامه حضرت عبد العظيم 🔺 http://hadith.net/post/52479 🔸حدیث عرضه دین 🔺 http://hadith.net/post/38646 ⚜️کلیدواژه 🆔 @hadithnet
💠 دوشنبه 11 آذر 1398 🔺 کمال فضل 🔅 : 🔸 كُن عَفُوّا في قُدرَتِكَ، جَوادا في عُسرَتِكَ، مُؤثِرا مَعَ فاقَتِكَ؛ يَكمُل لَكَ الفَضلُ . 🔹«در هنگامى كه قدرت دارى، باگذشت بـاش، و در گاهِ تنگ دستى ات بخشنده، و در وقت نيازمندى‌ات، ايثارگر باش تا فضل تو كامل گردد.». 📚 غرر الحكم : ح ٧١٧٩ 🔸 @hadithnet
💠 توان نداری، مسئولیت نپذیر! 🔅 (ص) : يا أبا ذَرٍّ، إنّي أُحِبُّ لك ما أُحِبُّ لِنَفسي، إنّي أراكَ ضَعيفا، فلا تُؤَمَّرَنّ على اثنَينِ، ولا تَوَلَّيَنّ مالَ يَتيمٍ. 🔹 از ابوذر روایت است که رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله) فرمود: ای ابوذر! من آنچه برای خود دوست میدارم برای تو نیز دوست میدارم؛ همانا تو را ناتوان میبینم، پس هیچ گاه به دو نفر امر نکن و به هیچ وجه عهده‌دار مال یتیم مباش.» 📚 امالی طوسی، ص 414 🔹 شرح حدیث: خود جناب ابی‌ذر این توصیه‌ی پیغمبر به خودش را ذکر میکند؛ برای ماها هم درس است، درس بسیار بزرگی است. حضرت به او فرمود من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم؛ یعنی آن چیزی که میخواهم به تو بگویم، از روی کمال محبّت است؛ چون انسان به خودش کمال محبّت را دارد. خب حالا آن حرفی که حضرت میخواهد به ابی‌ذر بزند چیست؟ ▫️من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فی‌سبیل‌اللّه، رُک‌گو، و آسمان بر راست‌گوتر از او سایه نیفکنده، زمین راست‌گوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی. ▫️حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی پیدا است آن ضعفی هم که حضرت فرمودند، ضعف در مدیریّت است؛ یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی. این، درس برای ماها است. ما -حالا همه‌ی ما نه؛ بعضی‌مان این جوری هستیم- به مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی. 🚩 حالا بحث اسم‌نویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا میروند! خب شما که میخواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این توانایی‌ای که خدا به من و شما میدهد، کنارش مسئولیّت هست. این [مطلبی] که عرض میکنم، در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است. شما هم همین جور؛ یعنی آن کسانی که مسئولیّتی دارند، همین جور. هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است. ▫️هیچ مال یتیمی را هم شما به عهده نگیر. نه از باب اینکه احتمال این وجود دارد که خدای نکرده مثلاً ایشان دست‌درازی میکند به مال یتیم. خب مقام ابی‌ذر خیلی بالاتر از این حرفها است، نزدیک مقام عصمت است مقام او؛ پس این احتمال در او نیست. علّت اینکه میگویند تولیّت مال یتیم را قبول نکن، این است که نمیتوانی حقّ یتیم را به او بدهی؛ دیگران می‌آیند دست‌درازی میکنند، جنابعالی هم آدم ضعیفی هستی، تدبیر لازم را نداری و نمیتوانی. برجستگی‌های نظام اسلامی و نظام ارزشهای اسلامی اینها است؛ یعنی در درجه‌ی اوّل، من و شما خودمان مسئولیم که ببینیم این کار را قبول بکنیم؟ نکنیم؟ میتوانیم؟ نمیتوانیم؟ این بسیار مسئله‌ی مهمّی است. ▶️ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44293 🔺حضرت رهبر انقلاب اسلامی ، ابتدای درس خارج فقه 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 12 آذر 1398 🔺 آماده سازی برای ماندن 🔅 : 🔸 الآخِرَةُ دارُ مُستَقَرِّكُم ، فَجَهِّزوا إلَيها ما يَبقى لَكُم . 🔹«آخرت، سراى ماندن شماست. پس آنچه را براى شما مى ماند ، براى آن سرا آماده سازيد.». 📚 غرر الحكم : ح ٢٠٥٠ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 13 آذر 1398 🔺 دسترسی به حاکم 🔅 (ص) : 🔸 أبلِغوني حاجَةَ مَن لا يَقدِرُ عَلى إبلاغِ حاجَتِهِ، فَإِنَّهُ مَن أبلَغَ سُلطانا حاجَةَ مَن لا يَقدِرُ عَلى إبلاغِها ثَبَّتَ اللّهُ قَدَمَيهِ يَومَ القِيامَةِ. 🔹«هر كس به من دسترس ندارد، حاجتش را به من برسانيد؛ زيرا هر كس نيازِ نيازمندى را كه خود قادر نيست نيازش را به حاكم برساند، در نزد حاكم مطرح نمايد، خداوند، او را در قيامت، ثابت قدم خواهد فرمود.». 📚 عيون أخبار الرضا : ج ١ ص ٣١٦ ح ١ 🔸 @hadithnet
🗓 : ۸ربيع الثاني 💐 ولادت باسعادت حضرت در سامرا (۲۳۲ ق) 💠خورشید سامرا، در يك نگاه ✍️ شايستگى امام عليه السّلام براى امامت و پيشوايى مسلمين از زمان حيات پدر بزرگوارش حضرت در ميان مردم به ظهور و بروز رسيده و در نزد اصحاب خاص امام هادى عليه السّلام و عامه مسلمانان اين مسأله به اثبات رسيده بود كه آن حضرت پس از پدر بزرگوار خود امام مفترض الطاعه در ميان مسلمانان است. 🔸 ایشان پس از شهادت پدر بزرگوار خود مسئوليت امامت و پيشوايى مسلمانان را به عهده گرفت و امامت آن حضرت حدود شش سال‏ به طول انجاميد؛ 🔺حضرت همچون پدران بزرگوار خود عليهم السّلام براى مقابله با ستم، ترور، بازى با قدرت سياسى و به بازى گرفتن مقدّرات و مصالح امت اسلام توسط حكومت عباسى، وارد معركه مبارزه سياسى گشته و توانست از اصول و ارزش‏هاى شريعت اسلامى به بهترين نحو محافظت و به بهترين وجهى زمينه را براى عصر غيبت، آماده نمايد. ▫️مكتب اهل بيت در عصر ایشان و به همت گروه ياران آن حضرت، ناقلان حديث و دانشجويان مكتبش آكنده از دانش، دعوت به خط اهل بيت عليهم السّلام و دفاع از شريعت اسلام بود. 🚩 امام عليه السّلام على‏رغم سختى شرايط سياسى زمان خود در دفاع از اسلام، مبارزه با بدعت‏ها و هدايت گمراهان و ترديدگران و جذب آن‏ها به سوى دايره دين، با جديت تمام به فعاليت مى‏‌پرداختند. ▫️حضرت امام حسن عسكرى عليه السّلام در مدّت امامت بسيار كوتاه خود با معتزّ، مهتدى و معتمد عبّاسى هم عصر بوده، از سوى هريك از اين خلفا متحمّل شديدترين رنج و فشار و پيگرد و ترور گرديد. چنان‏كه بارها و بارها دستگير و به زندان افتاد. 📚پیشوایان هدایت جلد سیزدهم ▶️ http://hadith.net/post/67574/ 🔸 @hadithnet