💠 #حديث_روز یکشنبه 17 آذر 1398
🔺 دوست داشتن به خاطر خدا
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 ما أحَبَّ عَبدٌ عَبدا للّهِ عز و جل إلّا أكرَمَ رَبَّهُ عز و جل .
🔹«هيچ بنده اى به خاطر خداى عز و جل بنده اى را دوست نداشت، مگر آن كه [ با اين كار، ] پروردگارش عز و جل را گرامى داشت.».
📚 مسند ابن حنبل : ح ٢٢٢٩٢
🔸 @hadithnet
🔹#احادیث_داستانی
💠 دوستی و دشمنی برای خدا
🍃 خدای متعال به #حضرت_موسى_عليه_السلام وحی کرد:
🔅«آیا هرگز برای من کاری کرده ای؟».
گفت: معبودا! من برای تو نماز خواندم، روزه گرفتم، صدقه دادم و ذکر تو را گفتم.
🔅خداوند فرمود: «نماز برای تو، بُرهان است و روزه، حفاظ و صدقه، سایه و ذکر، نور. چه عملی را برای من کردی؟».
موسی(ع) گفت: مرا به عملی که مخصوص توست، راه نمایی فرما.
🔅خداوند فرمود: «ای موسی! آیا هرگز به خاطر من با دوستی، دوستی کرده ای و آیا به خاطر من با دشمنی، دشمنی ورزیده ای؟».
پس موسی(ع) دانست که محبوب ترین اعمال، دوست داشتن به خاطر خدا و دشمن داشتن به خاطر خداست.
📚 دانشنامه قرآن و حدیث: ج ۲ ص ۵۲.
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز دوشنبه 18 آذر 1398
🔺 برکات ازدواج
🔅 #امام_هادی_علیه_السلام :
🔸 إنَّ اللّهَ جَلَّ وعَزَّ جَعَلَ الصِّهرَ مَألَفَةً لِلقُلوبِ ونِسبَةَ المَنسوبِ ، أوشَجَ بِهِ الأَرحامَ ، وجَعَلَهُ رَأفَةً ورَحمَةً ، إنَّ في ذلِكَ لَاياتٍ لِلعالَمينَ .
🔹«خداوند عز و جل، وصلت را مايه الفت دلها و پيوستگى نَسَبى قرار داد. [به واسطه وصلت،] رشتههاى خويشاوندى را به هم پيوست و آن را مايه مهر و محبّت ساخت. در اين [پديده]، براى مردمان، نشانههايى [از قدرت و رحمت خداوند] است.»
📚 الكافي : ج ٥ ص ٣٧٣ ح ٦
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز سه شنبه 19 آذر 1398
🔺 برکات بیماری
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 إِنَّ المُسلِمَ... إِذَا مَرِضَ وَكَّلَ اللّه بِهِ مَلَكاً يَكتُبُ لَهُ فِي سُقمِهِ مَا كَانَ يَعمَلُ مِنَ الخَيرِ فِي صِحَّتِهِ حَتّى يَرفَعَهُ اللّه وَ يَقبِضَهُ؛
🔹«وقتى مسلمان بیمار مىشود. خداوند، فرشتهاى را بر او مىگمارد تا در بیمارىاش، براى او خیرهایى را كه در زمان سلامتش انجام مىداد بنویسد، تا این كه خداوند، [روح] او را ببرد و قبض كند.»
📚 الكافي: ج۳ ص۱۱۳ ح۲
🔸 @hadithnet
#شرح_حدیث
💢 بيمارى مؤمن و لطف خداوند
#حضرت_عبدالعظیم_الحسنی_عليه_السلام - به نقل از #امام_جواد_علیه_السلام، از پدرانش - : امير مؤمنان عليه السلام فرمود :
«بيمارى، موجب ثواب نمىشود ؛ ليكن سبب از بين رفتن گناهان بندگان مىگردد . همانا پاداش، در برابر گفتن به زبان و عمل كردن با اعضاى بدن است و خداوند، از روى لطف و كَرَمش، بندگان خود را به خاطر نيّتهاى درست و دلهاى پاك، به بهشت، وارد مىكند» .
📚الأمالى، طوسى : ص ۶۰۲ ح ۱۲۴۵
✍️ شرح :
نقل شده كه #امام_علی_علیه_السلام در بازگشت از جنگ صفّين در نزديكى كوفه، به پيرمردى به نام صالح بن سليم بر خورد كه در سايه خانهاى نشسته و آثار بيمارى در چهرهاش نمايان بود . امام عليه السلام ضمن احوالپرسى، گفتگوى كوتاهى با وى داشت و در پايان، خطاب به او فرمود :
🔅 خداوند ، اين درد و رنجى را كه داشتهاى، مايه ريختن گناهانت قرار دهد؛ چرا كه در بيمارى، پاداشى نيست؛ امّا گناهى براى بنده فرو نمىگذارد، مگر آن كه آن را فرو مىريزد. پاداش، تنها در گفتن به زبان و عمل كردن به دست و پاى است و خداوندعزّ وجلّ، جمعِ فراوانى از بندگان خويش را به راستىِ نيّت و به نهادِ درست ، به بهشت وارد مىكند .
▫️....سيّد رضى رضى اللَّه عنه نيز اين متن را با اندكى تفاوت لفظى ، در نهج البلاغه (حكمت ۴۲) آورده ... است:
🔺 بايد گفت : مؤلّف گرانقدر نهج البلاغه، در تبيين كلام امام عليه السلام، ميان «عوض» و «اجر»، در معنا، تفاوت قائل شده است. از اين رو ، بيمار را مستحقّ «عوض» دانسته، نه «اجر»؛ چون بيمارى، فعل خداوند متعال است؛
✳️ ليكن تأمّل در احاديث رسيده در مورد پاداش بيمارىها، اين احاديث را در چند دسته جاى مىدهد :
▫️۱ . برخى از احاديث، بر اين تصريح كردهاند كه در بيمارى، هيچ پاداشى وجود ندارد ؛ امّا بيمارى، مايه پاكىِ بيمار از گناهان است .
▫️۲ . شمارى از احاديث، بيان مىكنند كه بيمارى ، گناهان انسان را مىريزد ، با اين تفاوت كه اين دسته احاديث ، نسبت به مسئله اجر و پاداش ، سكوت كردهاند .
▫️۳ . برخى از احاديث، بيان مىكنند كه بيمارى ، مرتبه انسان را بالا مىبرد .
▫️۴ . بعضى از احاديث، به وجود پاداشى بزرگ براى بيمارى تصريح مىكنند و برخى نيز از اين خبر مىدهند كه پاداش سه شب تبدار بودن ، با عبادت هفتاد سال ، برابر است .
▫️۵ . در برخى احاديث، آمده كه در نامه عمل بيمار ، نوشته مىشود؛ پاداشى معادل انجام دادن اعمالى كه به سبب بيمارى، توفيق انجام دادن آنها را نيافته است....
♦️از همين جاست كه مىبينيم احاديث مربوط ، به رغم همه اختلافات ظاهرى ، هيچ تعارضى با همديگر ندارند ؛
🚩زيرا :
احاديثى كه از پاداش نداشتن بيمارى سخن مىگويند، نه به عمل و نيّت بيمار، بلكه به خود بيمارى نظر دارند،
و احاديثى كه از ثواب بيمار و بالا رفتن رتبه او حكايت مىكنند، به شكيبايى و مقاومت و نيّت او ناظرند. از اين رو ، اگر بيمار در دوران تندرستى، عمل نيكى انجام مىداده (براى مثال، نماز شب مىخوانده)، پاداش آن براى وى در دوران بيمارى نيز نوشته مىشود.
بيمارى كه علاوه بر اين، شكيبايى هم مىكند، افزون بر آن پاداش، پاداش شكيبايى خويش را هم مىگيرد، و بيمارى كه علاوه بر شكيبايى، دعا و گريه و زارى نيز مىكند، از جايگاه بالاترى نزد خدا برخوردار مىشود .
📚 حکمتنامه حضرت عبد العظیم الحسنی علیهالسلام
☑️ http://hadith.net/post/56037/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز چهارشنبه 20 آذر 1398
🔺 خلوت دانش
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 مَن خَلا بِالعِلمِ لَم توحِشهُ خَلوَةٌ .
🔹«هر كس با دانشْ خلوت كند، از هيچ خلوتى احساس تنهايى نمىكند.»
📚 غرر الحكم : ح ٨١٢٥
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز پنج شنبه 21 آذر 1398
🔺 همه چیز در قرآن و حدیث
🔅 #امام_کاظم_علیه_السلام :
🔸 لَيسَ شَيءٌ إلاّ وجاءَ فِي الكِتابِ وَالسُّنَّةِ .
🔹«چيزى نيست، مگر آن كه در كتاب خدا يا سنّت نبوى آمده است.»
📚 الاختصاص : ص ٢٨١
🔸 @hadithnet
💠 پرسش :
چرا در احادیث، از تعیین وقت برای #ظهور #امام_مهدی_علیه_السلام ، نهی شده است؟
🔸پاسخ :
با توجّه به این که زمان #ظهور #امام_مهدی_علیه_السلام ، در دامنه علم الهى قرار دارد و هیچ کس از آن آگاه نیست، احادیث به دلایل زیر از تعیین وقت برای ظهور امام مهدی(ع) نهی کرده اند:
🔺یک. بیان زمان #ظهور ، گم راه کردن مردم و سوق دادن آنان به نادانى است و مشمول آیاتى همچون
⚜️﴿وَ لا تَقْفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ؛ [۱] چیزى را که به آن علم ندارى، دنبال مکن﴾ مى شود.
🔺دو. زمان #ظهور ، امرى مقدّس است و به گونه طبیعى، دستاویز کسانى قرار مى گیرد که در صدد سوء استفاده از امور مقدّس براى پیشبرد مقاصد سیاسى و اجتماعى خود هستند و لازم است که از این آسیب و خلل، پیشگیرى شود.
🔺سه. تعیین زمان های متعدّد براى #ظهور و روشن شدن نادرستی آنها، سبب ناامیدى توده مردمى مى شود که با امید و آرزو، به روزى به عنوان «روز موعود» چشم دوخته اند.
[۱]. اسرا: آیه ۳۶.
📚 دانش نامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ: ج ۸ ص ۱۵۹
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز جمعه 22 آذر 1398
🔺 جمعه، برترین روزها
🔅 #امام_صادق_(علیهالسلام) :
🔸 فَضَّلَ اللّهُ الجُمُعَةَ عَلىٰ غَيرِها مِنَ الأَيّامِ، وإنَّ الجِنانَ لَتُزَخرَفُ وتُزَيَّنُ يَومَ الجُمُعَةِ لِمَن أتاها، وإنَّكُم تَتَسابَقونَ إلَى الجَنَّةِ عَلى قَدرِ سَبقِكمُ إلَى الجُمُعَةِ، وإنَّ أبوابَ السَّماءِ لَتُفتَحُ لِصُعودِ أعمالِ العِبادِ.
🔹 خداوند، روز جمعه را بر روزهاى ديگر برترى بخشيده است. در روز جمعه، بهشت براى کسی که به [نماز] جمعه بيايد، آراسته و مزيّن میشود، و شما به اندازۀ پيشتازیتان به سوى [نماز] جمعه، به سوى بهشت، پيش خواهيد تاخت و درهاى آسمان نیز براى بالا رفتن اعمال بندگان، باز میشوند.
📚 الكافي: ج۳ ص۴۱۵ ح۹
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز شنبه 23 آذر 1398
🔺 خستگی خانواده!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 مَن ضاقَ خُلُقُهُ مَلَّهُ أهلُهُ .
🔹«كسى كه بداخلاق است، خانواده اش از او خسته [و بيزار] مى شوند.»
📚 الكافي : ج ٨ ص ٢٣ ح ٤
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز یکشنبه 24 آذر 1398
🔺 تکلیف و طاقت
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 ما كَلَّفَ اللَّهُ العِبادَ إلّا ما يُطيقونَ، إنَّما كَلَّفَهُم فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ .
🔹«خداوند، بيش از طاقت بندگان بر آنها تكليف نمىكند. در هر شبانهروز، تنها پنج نماز بر آنان تكليف كرده است.»
📚 المحاسن : ج ١ ص ٤٦١ ح ١٠٦٩
🔸 @hadithnet
💠#اشارات_قرآنی روایات
🔹#امام_مهدی_علیه_السلام ، صراط مستقیم الهی
⚜️(اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ) ⚜️
«[خداوندا!] ما را به راه راست هدایت فرما.»
✍️ درخواست هدایت به راه مستقیم، مهم ترین خواسته یکتاپرستان از خداوند است: (إِیَّاکَ نَعْبُدُ... اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ)
. برای دست یابی به راه مستقیم، باید دعا کرد: (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ).
. امام عصر، صراط الهی است.
💢 مفضّل بن عمر گوید: از #امام_صادق_علیه_السلام پرسیدم: «صراط چیست؟» فرمود:
🔅 «هُوَ الطَّرِیقُ إِلَی مَعْرِفَهِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُمَا صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِی الدُّنْیَا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَهِ ..... 1
🔸صراط راهی به سوی شناخت خدای بزرگ است، و آن دو گونه است؛ صراطی در این دنیا و صراطی در آن دنیا. اما صراط دنیا امام است که فرمانبرداری از او واجب می باشد؛ هرکس در دنیا او را شناخت و رهنمودهای او را به کار بست، از صراط آخرت خواهد گذشت، ...».
. #امام_صادق_علیه_السلام در تفسیر آیه (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ) فرمود:
«الطَّرِیقَ وَ مَعْرِفَهَ الْإِمَام؛ صراط مستقیم درخواست راه یابی به راه و معرفت امام است». 2
خداوند در قرآن کریم، دین پابرجا و استوار خود را «راه مستقیم» معرفی کرده است. 3 در روایات نیز آمده است که امامان معصوم علیهم السلام فرموده اند: «ما راه مستقیم هستیم».4 یعنی هم نمونه عینی و عملی راه مستقیم، و هم بهترین اسوه و الگو در پیمودن این راه، رهبران آسمانی هستند.
▫️1. معانی الأخبار، ص 32. 2. تفسیر قمی، ج 1، ص 28. 3. سوره انعام، آیه 161 4. تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 20.
📚 برگرفته از "پرتوی از آیات مهدوی، محسن قرائتی"
🔸 @hadithnet