eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
260 ویدیو
257 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🏷 حق گرایی در رفتار 🔅 : 🔸 «برترينِ مردمان نزد خداوند، كسى است كه رفتار بر پايه حق ـ گرچه او را به سختى اندازد ـ ، برايش دوست داشتنى تر از باطل است؛ گرچه برايش سودآور شود» . 🔹 «إنَّ أفضَلَ النّاسِ عِندَ اللّهِ مَن كانَ العَمَلُ بِالحَقِّ أحَبَّ إلَيهِ ـ وإن نَقَصَهُ وكَرَثَهُ ـ مِنَ الباطِلِ وإن جَرَّ إلَيهِ فائِدَةً وزادَهُ» . 📚 نهج البلاغه : خطبه ١٢٥ •❀• ذکر امروز :اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم(۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💠 نشانه‌های برای نشانه‌های ظهور، تقسیم های گوناگونی ذکر کرده اند، مانند: متّصل و منفصل، حتمی و غیر حتمی، طبیعی و غیر طبیعی، عادی و خارق العاده، و ... 🔻 مهم‏ترين تقسيم، مربوط به حتمى يا غير حتمى‌بودن آنهاست. گويا تعبير از حتمى‌بودن برخى علائم، براى اوّلين بار در احاديث امام باقر(ع) بيان شده. 🔸عناوین رويدادها و نشانه ها در روایات : نداى آسمانى، خروج سفيانى، خسف بيداء و كشته شدن نفْس زكيه. در بعضى احاديث، از طلوع خورشيد از مغرب، آشكار شدن دستى در آسمان، ظهور يمانى و اختلاف بنى عبّاس هم به عنوان امرى حتمى ياد شده است. دو نمونه از اين روايات : 🔅 : نداى آسمانى، از امور حتمى‌است و [خروج‏] سفيانى، حتمى‌است و [خروج ]يمانى هم حتمى‌است و كشته شدن نفْس زكيّه نيز حتمى‌است، و پديدار شدن كف‏دستى از آسمان نيز حتمى‌است و نيز[آيه‏] هراسناك و سهمگين ماه رمضان" كه خوابيده را بيدار مى‏كند و بيدار را مى‏ترساند" و دختركان را از پس پرده بيرون مى‏كشد. ▫️ الغيبة، نعمانى : ص ۲۶۲ 🔅 : به آن حضرت عرض كرديم: [ خروج ] سفيانى از حتميّات است؟ فرمود: آرى و كشته شدن نفس زكيه نيز از حتميّات است و [ظهور ]قائم نيز از حتميّات است و فرو رفتن صحرا نيز از حتميّات است و كف دستى كه از آسمان ظاهر مى‏شود از حتميّات است و آواى آسمانى نيز از حتميّات است عرض كردم: اين آوا و ندا چيست؟ فرمود: آوادهنده‏اى كه به نام قائم و به نام پدرش آواز خواهد داد. ▫️ الغيبة، نعمانى : ص ۲۶۵ 📚 دانشنامه امام مهدی(عج)، ج ۷ ص ۴۲۹ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 رغبت مردم به حق! 🔅 : 🔸 «آن كه به حق پايبند باشد، مردم به سويش رغبت كنند» . 🔹 «مَن عَمِلَ بِالحَقِّ مالَ إلَيهِ الخَلقُ» . 📚 غرر الحكم : ح ٨٦٤٦ •❀• ذکر امروز :یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 فقط براى برپا داشتن حق! 🔅 : 🔸 «ـ در شِكوه از يارانش كه به سوى معاويه مى رفتند ـ: واى بر آنان! سوى چه كسى مى‌روند و مرا نيز بدان فرا مى‌خوانند؟! به خدا سوگند، من آنان را نخواستم، جز براى برپا داشتن حق و ديگران آنها را نمى‌خواهند، مگر بر باطل» . 🔹 «ـ فِي الشَّكوى مِمَّن يَميلُ إلى مُعاوِيَةَ مِن أصحابِهِ ـ: يا وَيحَهُم، مَعَ مَن يَميلونَ ويَدَعونَني! فَوَاللّهِ ما أرَدتُهُم إلّا عَلى إقامَةِ حَقٍّ ولا يَريدُهُم غَيري إلّا عَلى باطِلٍ» . 📚 تاريخ اليعقوبی : ج ٢ ص ١٨٤ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ❎ احادیث انتخاباتی..!! ▪️ متاسفانه بر اثر بی توجهی، در ایام انتخابات، پیامی با عنوان «حدیث انتخاباتی از امام صادق(ع)» با عبارت : ▫️" شخصی از امام صادق (ع) پرسید: بین دو حاکم در تردیدم؟ ..."، در شبکه‌های اجتماعی منتشر مى‌‌شود. 🚩 توجه داشته باشیم که هرگز متن حدیث آنگونه که پخش شده نبوده و دستکاری، و دچار تحریف شده است و مفهوم آن نیز به اشتباه بیان مى‌‌شود! متن اصلی حدیث که در کتاب اصول کافى جلد ۱ ص ۸۶ ؛ آمده را مى‌ توانید اینجا ببینید. 💢 بخشی از تحریف های صورت گرفته در این حدیث: ▫️ ۱. حاکم در این روایت به معنای «قاضی» است نه حاکم به معنای مدیر یک مملکت یا مسئول! ▫️ ۲. «افراد متدین به کدام حاکم متمایلند» در حدیث به این شکل وجود ندارد، بلکه آنچه در حدیث آمده این است که کدام روایت از روایاتی است که هر کدام از دو حاکم بدان استناد مى‌ کنند، توسط رجال موثق دیگر نقل شده و به آن عمل مى‌ کنند! ▫️ ۳. «بنگر به مخالفان آئین ما، کدام یک را بیشتر مى‌ پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر خشمگینشان مى‌‌ کند، او را برگزین.» این قسمت از روایت نیز دچار تحریف شده است! چرا که در روایت منظور از مخالفین، اهل سنت هستند، و بحث از این نیست که آن ها کدام حاکم را بیشتر مى‌‌ پسندند! بلکه منظور این است که کدام روایت از روایت هائی که مورد استناد این دو قاضی است مخالف با فتوای اهل سنت است. دلیل این امر این است که وقتی هر دو قاضی، ثقه و عادل هستند و دروغ نمى‌‌گویند، قطعا هر دو نفر، روایت مورد استناد خود را از امام علیه السلام شنیده اند و این نشان مى‌‌دهد که یکی از دفعاتی که امام در حال بیان حکم بوده اند مجبور به تقیه شده اند و حکم اهل سنت را بیان کرده اند. •┈┈•❀•┈┈• 🔺❗️ بنابراین، اصل این روایت، روایتی است مفصل در باب اختلاف حدیث! و متاسفانه با دستکاری و تحریف، نتیجه ای دیگر و عجیب از آن گرفته شده است. 🌱در صورتیکه احادیث مربوط به انتخاب و گزینش صحیح کارگزاران، همچنین ملاک افراد شایسته، فراوان است. 🔸@hadithnet
. 💢 گزينش كارگزاران شايسته در کلام : 🔻امام على عليه السلام ـ در سفارش نامه‌اش به مالك اشتر ـ: 🔅... زمامدار، چنان كه بايد، از عهده آنچه خداوند بر او واجب كرده، برنيايد، جز با كوشش و يارى جُستن از خداوند و آماده كردن خويش بر همراهى حق و پايدارى در انجام دادن آنچه بر او آسان باشد يا دشوار . 🚩 ... به آنان كه صاحب فتوّت و بزرگ منشى اند و از خاندانى پارسايند و از سابقه‌اى نيكو برخوردارند، نزديك شو . سپس به دليران و رزم آوران و بخشندگان و جوان مردانى كه بزرگوارى و خوبى ها را در خود فراهم آورده‌اند، نزديك باش. پس در كارهاى آنان، چنان بينديش كه پدر و مادر، نسبت به فرزندان خويش مى‌‌نگرند ... 🚩 پس در كار كارگزاران خويش بينديش و آنان را پس از آزمون، به كار گمار و به ميل خود و بدون مشورت، آنان را به كار مگير كه اين [ خودسرى و خودرأيى]، شاخه‌هاى ستم و خيانت را گِرد آورد . ▫️ چنين افرادى را از ميان كسانى كه تجربه و حيا دارند و از خاندان هاى شايسته كه در مسلمانى قدمتى بيشتر دارند، جستجو كن ؛ زيرا كه آنان، داراى خُلق و خويى گرامى‌‌ترند و آبرويشان، محفوظ تر و طمعشان، كم تر و عاقبت نگريشان، فزون تر است ... 🚩 البته در گزينش آنان، تنها به خواست و اطمينان و خوش گمانى خود، اعتماد مكن؛ چرا كه شخصيت ها براى جلب نظر زمامداران، به آراستن ظاهر و خوش خدمتى مى‌‌پردازند؛ ولى در پسِ آن، از خيرخواهى و امانتدارى نشانى نيست؛ ليكن آنان را به خدمتى كه براى كارگزاران نيكوكارِ پيش از تو عهده دار آن بوده‌اند، بيازماى و بر كسى اعتماد كن كه نيكوترين اثر را در ميان همكاران داشته و به امانتدارى، از همه شناخته شده تر است كه اين، نشانه خيرخواهى تو براى [ دينِ ]خدا و كسانى است كه كار آنها را بر عهده گرفته‌اى . ▫️ بر سرِ هريك از كارهايت رئيسى بگمار كه بزرگىِ كار، او را ناتوان نسازد و بسيارى اش، وى را پريشان نكند. هر عيبى كه در ديوانداران تو باشد و تو از آن بى خبر باشى، بر عهده توست . 📚 نهج البلاغه، نامه ۵۳ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 حق و موفقیت! 🔅 : 🔸 «آن كه در به پا داشتن حق بكوشد، موفّق گردد» . 🔹 «مَن جاهَدَ عَلى إقامَةِ الحَقِّ وُفِّقَ» . 📚 غرر الحكم : ح ٨٦٥١ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز :۳ خرداد ، فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی 🔸 @hadithnet
. 💠 دروازه مجاهدان 🔅 (ص) : 🔸 بهشت، دروازه اى دارد به نام «دروازه مجاهدان». مجاهدان با شمشيرهاى حمايل شده خود به سوى اين دروازه كه به رويشان باز است پيش مى روند، و خلايق در محشرند، در حالى كه فرشتگان به مجاهدان خوشامد مى گويند. 🔹 للجنَّةِ بابٌ يُقالُ له: بابُ «المجاهِدينَ» يَمضونَ إلَيهِ فإذا هُو مَفتوحٌ وَهُم مُتَقَلِّدونَ سُيوفَهُم، وَالجَمعُ في المَوقِفِ وَالمَلائكَةُ تُرَحِّبُ بِهِم. 📚 امالی صدوق ص ۶۷۳ح ۹۰۶ 💐 ۳ خرداد سالروز فتح خرمشهر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی، ‌گرامی باد. 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 ناتوانی مجریان! 🔅 : 🔸 «آفتِ كارها، ناتوانى كارگزاران است» . 🔹 «آفَةُ الأَعمالِ عَجزُ العُمّالِ» . 📚 غرر الحكم : ح ٣٩٥٨ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
بررسی دیدگاه امام علی ‌(ع) پیرامون وظایف مدیران.pdf
529.2K
. | 📄 بخوانید | 📋 بررسی دیدگاه امام علی علیه السلام پیرامون وظایف مدیران 📑 پژوهش نامه علوی سال دوم / شماره پیاپی ۳ / صفحه ۱۰۹-۱۳۲ ✍🏻 نویسنده : سعید صیادی، محمد زند وکیلی 🔸 در این مقاله سعی شده به پنج وظیفه یا کارکرد مدیریت که در ولایت و حکومت علی ‌(ع) به آن توجه می‌شده ، بپردازد. نمونه‌هایی از خطبه‌ها، نامه‌ها، و حکمت‌های امام علی ‌(ع) و دیگر منابع مربوط، انتخاب و مطرح شده است. 💢 پنج وظیفه یا کارکرد مدیریت در ولایت و حکومت علی ‌(ع) : برنامه ریزی، سازمان‌دهی، فرماندهی، هماهنگی و هدایت، کنترل و نظارت 🔅 : ▫️ به درستى كه كارى كه بر عهده توست، لقمه اى نيست براى تو؛ بلكه امانتى است بر گردنت و تو در نظارت بالا دستانت قرار دارى. 📗 نهج البلاغه، نامه پنجم 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 ادامه نعمت با شکرگذارى 🔅 : 🔸 «هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى آورد ادامه آن را به واسطه کمى شکرگذارى از خود دور نسازيد» . 🔹 «إِذَاوَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ اَلنِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ اَلشُّكْرِ» . 📚 نهج البلاغه ، حکمت ١٣ •❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | روز 🔅اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ 🔸 @hadithnet
. 💠 پیام به شیعیان 🔅 : فرمود : «اى عبد العظيم! دوستان مرا از جانب من سلام برسان، و به آنان بگو : 🔸در دلهاى خود براى شيطان، راهى باز نكنند، و آنها را به راستگويى در گفتار و اداى امانت، و سكوت و ترك جدال در كارهاى بيهوده، و آمد و شد با يكديگر امر كن؛ چرا كه اين عمل آنها، موجب نزديكى به من مى‌شود. 🔸 دوستان من نبايد اوقات خود را به دشمنى با يكديگر مشغول سازند. من با خويشتن پيمان بسته‌ام كه هر كس مرتكب اين كار شود و يا يكى از دوستانم را مورد خشم قرار دهد، از خداوند بخواهم تا وى را در دنيا به سخت‌ترين عذاب گرفتار سازد، و در آخرت، از زيانكاران خواهند بود. 🔸دوستان مرا متوجّه كن كه خداوند، نيكوكارانِ آنان را آمرزيده، و از بدكاران آنان در گذشته است، مگر كسانى كه به او شرك آورده‌اند، و يا يكى از دوستان مرا رنجانده‌اند، و يا در دل خود نسبت به وى كينه و دشمنى دارند. ▫️ پروردگار از چنين شخصى نخواهد گذشت، مگر اين كه از نيّت خود باز گردد . اگر [از اين كار زشت خود] بر گشت [، مورد آمرزش خداوند قرار خواهد گرفت]، وگر نه، خداوند، روح ايمان را از دل او خارج خواهد ساخت، و از ولايت من نيز بيرون مى‌رود، و در دوستى ما اهل بيت هم بهره‌اى نخواهد داشت . من به خدا از اين لغزش، پناه مى‌برم». 📚 حکمت نامه رضوی ج ۴ ص ۴۵۲ 🆔 @hadithnet
. 🗓 ▪️ ۱۵شوال ، وفات "حضرت عبدالعظيم حسنی" در شهر ری (۲۵۲ ق) 🚩 با عنايت به اين كه پانزدهم شوّال، به عنوان تاريخ وفات و چهارم ربيع الثانى، به عنوان تاريخ تولّد ايشان شهرت يافته، بزرگداشت ياد آن حضرت و تجليل از مقام معنوى آن بزرگوار در روزهاى ياد شده، نيكوست. 💠 شخصيّت در کلام امام هادی علیه السلام به حمّاد رازی فرمودند: 🔆هرگاه در قلمرو خود در كار دين به مشكلي دچار شدي، آن را با عبد العظيم حسنی در ميان بگذار ▫️ إذا أشكَلَ عَلَيكَ شَي‏ءٌ مِن أمرِ دينِكَ بِناحِيَتِكَ ، فَسَلْ عَن عَبدِ العَظيمِ بنِ عَبدِاللَّهِ الحَسَنِيّ‏ عليه السلام مستدرك الوسائل، ج ۱۷ ، ص ۳۲۱ . : 🔆اي ابوالقاسم ! خوش آمدي ، تو حقيقتاً دوستدار ما هستی ▫️ مرحَباً بِكَ يا أبَاالقاسِمِ أنتَ وَلِيُّنا حَقاً بحار الأنوار، ج ۶۹ ، ص ۲ . : 🔆 اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت كني ، چنان است كه گويي امام حسين‏ عليه السلام را زيارت كرده‏ ای ▫️ أما إنَّكَ لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظيم عِندَكمُ لَكُنتَ كَمَن زارَ الحُسَينَ‏ عليه السلام كامل الزيارات، ص ۳۲۴ . ➡️ http://hadith.net/post/5158/ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 ثواب زیارت امام حسين(ع) 🔅 : 🔸 «اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت كنى، چنان است كه گويى امام حسين عليه السلام را زيارت كرده اى» . 🔹 «أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عليه السلام» . 📚 كامل الزيارات ص ٣٢٤ •❀• ذکر امروز :لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ▪️سالروز وفات سید الکریم حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و تمام دوستداران مکتب اهل البیت علیهم السلام تسلیت عرض می نماییم. 🔲 ویژه نامه در پایگاه حدیث نت 💠 شرح حدیث، 🗒 مقالات نشریات، ⁉️ پرسش و پاسخ، 📷 تصاویر حدیثی، 📢 خبر و گزارش، 📙 معرفی کتاب، 📌 بیان‌ و تحلیل، 📅 حديث ايام، 👳‍♂️ زندگی نامه 📝 ويژه ها، 📙 کتاب، 👇 🌐 ویژه نامه 🔸 @hadithnet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎞 فیلم‌نوشت | همه در انتخابات شرکت کنند! 🔻 گزیده‌هایی از بیانات درباره‌ی انتخابات ▫️ امنیت و اقتدار کشور را که دوست دارید! ▫️ وارد این میدان بشوید برای عزت بخشیدن به ایران وایرانی! ▫️ برای استمرار امنیت ملی! ▫️ برای تضمین پیشرفتی که از اول انقلاب تا امروز شروع شده و بی وقفه پیش رفته! 🔅 : 🚩 خداوند اختيار همه كارها را به مؤمن داده اما اين اختيار را به او نداده است كه ذليل باشد. إنَّ اللّه َ فَوَّضَ إلَى المُؤمِنِ اُمورَهُ كُلَّها ، و لَم يُفَوِّضْ إلَيهِ أن يَكونَ ذَليلاً ▫️ تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۱۷۹ 🔸@hadithnet
. 🔰 حدیث نصب شده در محل سخنرانی در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی . ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ 🔅 : 🔸 حالِ مردم نيكو نگردد، جز آن‌گاه كه حاکمان نيكورفتار باشند. 🔹 «فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ» 📚 نهج‌البلاغه، خطبه ۲۱۶ •┈┈•❀•┈┈• 🔻درمورد مسئله‌ی مشارکت که بعضی نگرانند که مشارکت کم خواهد شد؛ بنده به نظرم این‌جور میرسد که عامه‌ی مردم، عموم مردم دنبال اسم این و آن نیستند، عامه‌ی مردم دنبال اینند که ببینند چه کسی دارای یک مدیریتی است، دارای یک قوّت عملی است، یا دارای قوّت اراده‌ای است، دارای یک کارآمدی‌ای است که میتواند مشکلات کشور را از میان بردارد؛ دنبال اینند. 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 صفات پيشواى حق 🔅 : 🔸 «ـ در توصيف پيشواى حق ـ : مى‌دانيد كه شايسته نيست : ▫️ بخيل، بر ناموس، جان ها، غنيمت‌ها، احكام و پيشوايىِ مسلمانان، ولايت يابد تا در مال‌هاى آنان، حريص گردد ؛ ▫️ و نه نادان، تا به نادانى خويش، مسلمانان را به گمراهى بَرَد؛ ▫️ و نه ستمكار، تا به ستم، عطاى آنان را بِبُرد؛ ▫️ و نه بى عدالت در تقسيم مال، تا به گروهى ببخشد و گروهى را محروم سازد؛ ▫️ و نه آن كه به خاطرِ حكم كردن، رشوه ستانَد، تا حقوق را پايمال كند و آن را چنان كه بايد، نرساند؛ ▫️ و نه آن كه سنّت را ضايع سازد و امّت را به هلاكت در اندازد» . 🔹 «لا يَنبَغي أن يَكونَ الوالي عَلَى الفُروجِ وَالدِّماءِ وَالمَغانِمِ وَالأَحكامِ وإمامَةِ المُسلِمينَ البَخيلَ؛ فَتَكونَ في أموالِهِم نَهمَتُهُ ولَا الجاهِلَ؛ فَيُضِلَّهُم بِجَهلِهِ ولَا الجافِيَ؛ فَيَقطَعَهُم بِجَفائِهِ، ولَا الحائِفَ لِلدُّوَلِ؛ فَيَتَّخِذَ قَوما دونَ قَومٍ ولَا المُرتَشِيَ فِي الحُكمِ؛ فَيذَهَبَ بِالحُقوقِ، ويَقِفَ بِها دُونَ المَقاطِعِ ولَا المُعَطِّلُ لِلسُّنَّةِ؛ فَيُهلِكَ الاُمَّةَ» . 📚 نهج البلاغه : خطبه ١٣١ •❀• ذکر امروز :اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم(۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💢 و استمرار خلافت الهی در نهج البلاغه در بحث ضرورت وجود حجت در عالم، بر خلافت الهی در زمين تاکید شده است. در اين باره ‌می فرمايد: 🔅 آري خداوندا، زمين هيچ گاه از حجت الهی كه براي خدا با برهان روشن قيام كند، خالي نيست، يا آشكار و شناخته شده است، يا بيمناك و پنهان، تا حجت خدا باطل نشود و نشانه هايش از ميان نروند، ▫️تعدادشان چقدر است؟ و در كجا هستند؟ به خدا سوگند كه تعدادشان اندك است، ولی نزد خدا بزرگ مقدارند كه خداوند به وسيله آنان، حجت ها و نشانه‌های خود را نگاه‌ می دارد... آن ها جانشینان خدا در زمین و دعوت كنندگان مردم به دین خدایند. آه، آه! چه سخت اشتیاق دیدارشان را دارم. 📗 نهج البلاغه، حكمت ۱۴۷ •✧ 🔅 ‌می فرماید: اگر جهان لحظه ای بدون امام و انسان كامل باشد از هستی ساقط‌می گردد.(۲) «لو بقیتِ الارضُ بغیرِ امام لساخت» •✧ 🔅 نیز‌ می فرماید: اگر حجت الهی لحظه ای از زمین برداشته شود زمین همانند دریا دچار موج طوفان‌ مى‌‌گردد. «لو اَنَّ الامامَ رُفِعَ مِن الارضِ لَماجَت بِاَهلِها كَما یَموجُ البحرُ بِاَهله»; 📚 اصول كافى، ج۲۱، ص۲۵۱ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 معیار گزینش! 🔅 : 🔸 «ـ در سفارش نامه اش به مالك اشتر ـ : براى سرپرستى كارها، پرواپيشگان، اهل دانش و اهل سياست را برگزين» . 🔹 «ـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ ـ: فَاصطَفِ لِوِلايَةِ أعمالِكَ أهلَ الوَرَعِ وَالعِلمِ وَالسِّياسَةِ . 📚 تحف العقول : ص ١٣٧ •❀• ذکر امروز :یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 💠 رفتار حکومتی 🔺 اصول حكومت بر دل ها (۱) = قاطعيت توأم با مدارا 💢 اصول حكومت بر دل ها (۲) = صداقت در سياست ✍️ صداقت را بنيادى ترين اصل سياست‌هاى مديريتى على(ع) مى توان شمرد. سياست مداران ، در گذرگاه تاريخ ، غالبا با مردمان رو راست نبوده اند و آنچه با مردم درميان نهاده اند ، آن چيزى نبوده كه بدان انديشيده و عمل كرده اند. على(ع) صداقت و رو راستى با مردمان را اصل قويم حاكميتش قرار داده بود و از آغازين روزها تا لحظه‌هاى شهادت، بر آن استوار مانْد. ▫️ بى گمان، صداقت، از مهم ترین عوامل جاذبه‌هاى جاودانى حكومت على(ع) بر دل‌ها و بر رواق تاریخ بوده، و نیز مرز روشن و فرقِ فارق سیاست علوى و اموى است. ▫️ در فرهنگ امویان، صداقتْ بى معناست، و وارونه گویى، دروغ پردازى و تزویر، درونْ مایه سیاست آنان است. 🔅 : اى مردم! اگر نبود كه پیمان شكنى، امرى زشت و ناپسند است، من از زیرك ترینِ مردمان بودم . آگاه باشید كه هر پیمان شكنى‌اى، معصیت است و هر معصیتى، كفر و ناسپاسى است. بدانید كه پیمان شكنى، معصیت و خیانت، در آتش است. ▫️ الكافی : ج ۲ ص ۳۳۸ ح ۶ 📚 دانش نامه امیرالمؤمنین(ع) ج ۳ ص ۳۹۳ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 حقوق مردم 🔅 : 🔸 «هريك از تهى‌دستان را بر زمامدار، حقّى است به‌ اندازه‌اى كه زندگى‌اش را سامان دهد و زمامدار، چنان كه بايد، از عهده آنچه خداوند بر او واجب كرده، برنيايد، جز با كوشش و يارى جُستن از خداوند و آماده كردن خويش بر همراهى حق و پايدارى در انجام دادن آنچه بر او آسان باشد يا دشوار» . 🔹 «لِكُلٍّ عَلَى الوالي حَقٌّ بِقَدرِ ما يُصلِحُهُ و لَيسَ يَخرُجُ الوالي مِن حَقيقَةِ ما ألزَمَهُ اللّهُ مِن ذلِكَ إلّا بِالِاهتِمامِ وَ الِاستِعانَةِ بِاللّهِ وتَوطينِ نَفسِهِ عَلى لُزومِ الحَقِّ، وَ الصَّبرِ عَلَيهِ فيما خَفَّ عَلَيهِ أو ثَقُلَ. 📚 نهج البلاغة : نامه ٥٣ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 🔰 نقشِ انسان در سرنوشت خود و جهان‏ از نظر اسلام، انسان، نقش اوّل را در ساختن سرنوشت خود و جهان دارد، چنان كه قرآن مى‏فرمايد : 🔸 «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى‏ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ . رعد : آيه ۱۱ . خداوند، سرنوشت هيچ ملّتى‏ را تغيير نمى‏دهد، مگر آن كه آنان آنچه را در خودشان است، تغيير دهند!» . ✧═ بنا بر اين، فراگير شدن اسلام در جهان و حاكميت ارزش‏هاى دينى بر جامعه، بيش از هر چيز، بر اراده و انتخاب مردم، استوار است. اگر خداوند متعال مى‏خواست اسلام از طريق اعجاز و اجبار، جهانى شود، در عصر نبوّت خاتم انبيا صلى‌اللَّه عليه و آله چنين مى‏شد ؛ امّا اين گونه نخواسته و نمى‏خواهد : 🔸 «وَ لَوْ شَآءَ رَبُّكَ لَأَمَنَ مَن فِى الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى‏ يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ . يونس : آيه ۹۹ . و اگر پروردگار تو مى‏خواست، تمام كسانى كه روى زمين هستند، همگى‏ [به اجبار ]ايمان مى‏آوردند . آيا تو مى‏خواهى مردم را مجبور سازى كه ايمان بياورند؟!» . 🔖 براى فراگير شدن ارزش‏هاى دينى در جهان، خواست مردم و فراهم بودن زمينه سياسى و اجتماعى، لازم و ضرورى است؛ اما بايد توجّه داشت كه بهره‏گيرى‌از اين زمينه و رسيدن به مقصود - يعنى حكومت جهانى اسلام -، بدون رهبرىِ نيرومند و الهى كه از هر جهت بتواند بر جهان حكومت كند و پاسخگوى نيازهاى جامعه بشر باشد، ممكن نيست . 📚 دانشنامه امام مهدی(عج)ج ۳، ص ۱۷۶ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ 🏷 ضرورت های اداره زندگی 🔅 : 🔸 «مرد، در [ اداره ] منزل و خانواده اش، به سه خصلتْ نياز دارد كه بايد آنها را به كار گيرد، اگر چه در سرشت او نباشد: خوش رفتارى، گشاده دستىِ به اندازه، و غيرت و ناموسدارى» . 🔹 «إنَّ المَرءَ يَحتاجُ في مَنزلِهِ وعِيالِهِ إلى ثَلاثِ خِلالٍ يَتَكَلَّفُها وإن لَم يَكُن في طَبعِهِ ذلِكَ : مُعاشَرَةٍ جَميلَةٍ ، وسَعَةٍ بِتَقديرٍ ، وغَيرَةٍ بِتَحَصُّنٍ .» 📚 تحف العقول : ص ٣٢٢ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet