eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
292 ویدیو
259 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. | | 💢 آشفته بین خواب و بیداری! 🔅 : «دنیا خواب است و آخرت بیداری، و ما میان این دو، در خوابهای آشفته ایم» «اَلدُّنیا سِنَةٌ وَ الآخِرةٌ یَقظَةٌ وَ نَحنُ بَینَهُما اَضغاثُ اَحلامٍ» . تنبيه الخواطر : ج ٢ ص ٢٤ ✍️ خواب، حالت بی خبری، بی تحرکی و تعطیلی ادراک و شعور و تصمیم است. از این رو، در ادبیات ما نیز برای نشان دادن غفلت و بی خبری انسان، از واژه ی خواب استفاده می شود و چون بیشتر انسانها در عمر خویش، از هدف خلقت و فرجام و آینده غافل هستند، به خواب آلودگان تعبیر می شوند. ✧ حال دنیا را بپرسیدم من از فرزانه ای گفت: یا خواب است، یا آب است، یا افسانه ای در روایات نیز، همین توصیف برای مردم دنیا زده دیده می شود و همه ی مردم را همچون خواب آلودگانی پنداشته اند که وقتی می میرند، بیدار می شوند. ▫️ همچنان که انسان هنگام بیدار شدن، چشمش باز می شود و آنچه را که در حالت خواب نمی دید، در بیداری می بیند، مرگ نیز انسان را با واقعیتهای وعده داده شده و پایان عمر و آغاز دوره ی برزخ و عوالم پس از مرگ، آشنا می سازد. «اضغاث احلام» که در این روایت به کار رفته، یعنی خوابهای آشفته و در هم و برهم. مثل آنان که خوابهای آشفته و بی تعبیر می بینند، انسانها هم اغلب در این دنیا گرفتار اوهام و خیالات و اندیشه های واهی و آرزوهای پوچ هستند. 🚩 از توصیه های پیشوایان دین است که از خواب غفلت بیدار شویم و در این مرحله، ره توشه ای برای سفر آخرت برداریم و پیش از آن که مرگمان فرا رسد، آماده ی مرگ باشیم. این کلام حضرت علی علیه السّلام است که: 🔅«کوچ کنید، چرا که شما را به کوچ فرا خوانده اند و آماده ی مرگ باشید، که بر سر شما سایه افکنده است».(۱) آنان که چشم باطنشان باز است، در همین دنیا هم آخرت و مراحل پس از مرگ را می بینند و برای ورود به آن عالم، خود را آماده می کنند. ا - - - - - ۱. غررالحکم، ح ۴۵۱۴ 📚حکمت های سجادی، @hadithnet | معارف حدیث
5.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🏷 روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═🌼 ═❖═ تو گل معصوم باغ بهشتی تو بهارآیین وباران سرشتی تو امید جاده سرنوشتی ... @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 فرشتگان به استقبالش مى‌روند! 🔅 : 🔸«چهار هزار فرشته، نزد قبر حسين عليه السلام،... تا روز قيامت بر او مى‌گِريند... زائرى به زيارت حسين عليه السلام نمى‌آيد، جز آن كه فرشتگان به استقبالش مى‌روند، و زائرى خداحافظى نمى‌كند، جز آن كه بدرقه اش مى‌كنند و بيمار نمى‌شود، مگر آن كه عيادتش مى‌كنند و نمى‌ميرد، جز آن كه بر جنازه اش نماز مى‌خوانند و پس از مرگش براى او آمرزش مى‌طلبند». 🔹«إنَّ أربَعَةَ آلافِ مَلَكٍ عِندَ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام،... فَلا يَزورُهُ زائِرٌ إلَا استَقبَلوهُ، و لا يُوَدِّعُهُ مُوَدِّعٌ إلّا شَيَّعوهُ، و لا مَرِضَ إلّا عادوهُ، و لا يَموتُ إلّا صَلّوا عَلى جِنازَتِهِ، وَ استَغفَروا لَهُ بَعدَ مَوتِهِ». 📚 الكافى : ج ٤ ص ٥٨١ ح ٧ @hadithnet | معارف حدیث
. 🔰 شاید برایتان مفید باشد! 🚩 و رویدادهای معارفی 🌐 اولین شماره از فصلنامه مطالعات معارف حدیثی منتشر شد ▫️ وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ┅┄═✧═┅┄ 🌐 پذیرش دانشجو در رشته احیای تراث قرآنی و حدیثی برای نخستین‌بار ▫️ دانشگاه قرآن و حدیث وابسته به مؤسسه دارالحدیث در مقطع ارشد ┅┄═✧═┅┄ 🌐 ظرفیت روایات تفسیری غیر صریح در فهم آیات نشست علمی در پژوهشگاه قرآن و حدیث ┅┄═✧═┅┄ 🌐 مفاتیح الجنان و استمرار سیزده قرن دعا نگاری شیعه همایش یکصدمین سال تألیف کتاب مفاتیح الجنان برگزار شد 🌐 نقش امام رضا(ع) در تمدن‌سازی و مبارزه با اندیشه‌های انحرافی بررسی زمینه‌های تأثیر امام رضا(ع) بر موضوع تمدن‌سازی ┅┄═✧═┅┄ 🌐 تألیف فرهنگ‌نامه معارف اهل بیت(ع) آغاز شد ▫️ به همت موسسه معارف اهل بیت(ع) در دو بخش ┅┄═✧═┅┄ 🌐 کتاب « روایت کتاب محور احادیث شیعه » منتشر شد اثر حجت الاسلام والمسلمین احسان سرخه ای. 🌐 حدیث و اعتبار کتاب محور، منتشر شد نمونه پژوهی «روایات تفسیری جابر جعفی و عبدالرحمن بن کثیر» » بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
. 🚩 فقط دل‌های استوار بر ایمان! 🔸 می‌فرمایند: 🔅« پدرم امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السلام فرمود : «اى حسين! نهمين فرزند تو، قائم به حق، آشكار كننده دين و گستراننده عدالت است». ▫️ به ايشان گفتم: اى امير مؤمنان! آيا اين، شدنى است؟ ▫️ فرمود: «آرى، سوگند به كسى كه محمّد را به نبوّت برانگيخت و او را بر همه آدميان برترى بخشيد؛ امّا اين پس از غيبت و حيرتى خواهد شد كه در آن، جز مخلصانى كه آسودگى برخاسته از يقين را چشيده باشند، بر دين او، باقى نخواهند ماند؛ كسانى كه خداى عزّ و جل، ولايت ما را از ايشان پيمان گرفته و ايمان را در دل‏هايشان استوار داشته و با روحى از خودش تأييدشان نموده است». ✧ التّاسِعُ‏ مِن وُلدِكَ يا حُسَينُ هُوَ القائِمُ بِالحَقِّ، المُظهِرُ لِلدّينِ، وَ الباسِطُ لِلعَدلِ... 📚 كمال الدين : ص ۳۰۴ ح ۱۶ (با سند معتبر) @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 چونان خورشید در پس ابر! 🔅 : 🔸«... و امّا چگونگى سود بردن از من در غيبتم، مانند سود بردن از خورشيد است، هنگامى كه ابر، آن را از ديده‌ها پنهان مى‌دارد، و من، مايه ايمنىِ اهل زمين هستم، همان گونه كه ستارگان، مايه ايمنى اهل آسمان‌اند. ...». 🔹«و أَمّا وَجهُ الاِنتِفاعِ في غَيبَتي فَكَالاِنتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَيَّبَتها عَنِ الأَبصارِ السَّحابُ، وإنّي لَأَمانُ أهلِ الأَرضِ كَما أنَّ النَّجومَ أمانٌ لِأَهلِ السَّماءِ، ...». 📚 الغيبة، طوسى: ص۲۹۰ ح ۲۴۷ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. | | 💠 همسان شدن غيبت كبرا با غيبت صغرا! نکته‌ای پیرامون دیدار امام عصر(عج) در روزگار غيبت كبرا ☜ منكران رؤيت، بر اين باورند كه در صورت پذيرش امكان و وقوع ديدار در روزگار غيبت كبرا، پيامدهايى غير مقبول پديد مى‌آيد. از اين رو، نمى‌توان آن را پذيرفت. 🔻 یکی از این موارد : «همسان شدن غيبت كبرا با غيبت صغرا» است. منكران رؤيت مى گويند: اگر در روزگار غيبت كبرا نيز امكان رؤيت باشد، ديگر تفاوتى ميان آنچه غيبت كبرا و تامّه ناميده شده است با غيبت صغرا نخواهد بود، در حالى كه در احاديث و مطابق با باور شيعه، تعدّد و تفاوت دو غيبت، روشن است. ✍️ پاسخ ، اين است كه: تفاوت ميان دو دوره غيبت، مقبول همگان است؛ امّا اين تفاوت به وسيله نصب نايبان و سفيران خاص در غيبت صغرا و عدم آن در غيبت كبرا حاصل است و تفاوت ديگرى لازم نيست، هر چند در روزگار غيبت صغرا، ديدار و ارتباط با امام بويژه مكاتبه ، آسان تر و تعداد ملاقات ها بيشتر بوده است و اين نيز تفاوتى ديگر است. گفتنى است برخى عالمان نخستين نيز همين تفاوت ها را برشمرده اند. 📚 دانشنامه امام مهدی(عجّ) ج۵ ص۱۷۹ 🌐 بیشتر بخوانید علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 كسب روزى با سه ويژگى! 🔅 : 🔸«هر پيشه‌ورى بايد از سه ويژگى برخوردار باشد تا با آن بتواند كسب روزى نمايد: دانش آن كار را به كمال بداند؛ در آن پيشه امانتدارى پيش گيرد؛ و به زيردستانش محبت ورزد». 🔹«كُلُّ ذِي صَناعَةٍ مُضْطَرٌ إلى ثَلاثِ خِلالٍ يَجتَلِبُ بِها الكَسبَ وهُوَ أن يَكونَ حاذِقا بِعِلمٍ، مُؤَدِّيا لِأَمانَةٍ فيهِ، مُستَميلاً لِمَنِ استَعمَلَهُ». 📚 بحار الأنوار ج١٧ ص١٨٢ 📅 مناسبت‌ امروز : ۱۰ ژون، روز جهانی صنایع دستی @hadithnet | معارف حدیث
. ⁉️ رابطه تقوا و کسب روزی! 💠 آیا تقوا سبب كسب روزى از مسير غير طبيعى می‌شود؟ 🔻پاسخ : بى ترديد نقش تقوا در توسعه اقتصادى، در امتداد كار و تلاش است و نه در عرض آن. دلايل روشن اين مدعا از اين قرار است: ❀ يك. شيوه مسلّم پيامبران و رسولان گرامى و پيشوايان دين كه قله هاى بلند تقوا و توكّل به شمار مى‌روند، به روشنى گواهى مى‌دهد كه نقش تقوا و توكّل در زندگى ايشان در امتداد كار و تلاش، و نه به موازات آن، بوده است. ❀ دو . آيات و روايات فراوان مردم را به سختكوشى و كار فرا مى‌خوانند و از مسلمانان مى‌خواهند كه نيازهاى زندگى خود را از رهگذر تحمل سختى و رنج در اين راه تأمين كنند؛ و نيز سستى و سهل انگارى را زمينه ساز فقر و واپس ماندگى مى‌شمارند و كسى را كه سربار جامعه باشد، نكوهش مى‌كنند و حتّى آن كس را كه در برآوردن نيازهاى خانواده‌اش كوتاهى ورزد و به مسؤوليت خود در اين زمينه عمل نكند، ملعون و گناهكار شمرده‌اند . اين همه نشان مى‌دهد كه نقش تقوا در امتداد عمل، و نه در عرض آن است . ❀ سه. احاديث موجود در تفسير آيه مبارك : ⚜️ «وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُو مَخْرَجًا * وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ» (۱) هر كه تقواى خدا را پيشه كند، خداوند براى وى راه برون شدن قرار مى‌دهد * و به گونه‌اى كه محاسبه نتوان كرد، روزى اش مى‌دهد . بهترين گواه براى مدعاى ما است.آن گاه كه (ﷺ) شنيد گروهى از صحابه حقيقت اين آيه را درك نكرده و آن را به نحو صحيح درنيافته و كار و تلاش را رها كرده و تنها به عبادت روى آورده‌اند، آنان را فرا خواند و پرسيد: «چرا به اين كار روى آورديد؟» گفتند : «اى رسول خدا! تو روزى ما را تضمين فرمودى؛ پس ما به عبادت روى آورديم» . 🔅پيامبر فرمود : «هر آينه هر كس چنين كند، دعايش مستجاب نگردد.وظيفه شما كسب روزى است» .(۲) بدين ترتيب، چه بسا پرسيده شود كه تقوا در كنار كار و تلاش چه تأثيرى در توسعه اقتصادى دارد و چگونه مى‌توان اين تأثير را دريافت و تعيين نمود . 🚩 از متون اسلامى مى‌توان دريافت كه تقوا در كنار عمل دو اثر مهم در توسعه اقتصادى دارد: ✧ يك. تقوا سبب مى‌شود كه كار داراى بركت گردد و نتايج و دستاوردهاى آن فراتر از محاسبات عادى شود.به تعبير قرآن كريم، در اين حال بركات خداوند از آسمان و زمين فرود آمده، از هر سو جامعه را دربرمى‌گيرد .(۳) ✧ دو . آن گاه كه سبب هاى مادى از رسيدن به مقصود در مى‌مانند و تلاش ها به جايى نمى‌رسد، تقوا همچون پنجره‌اى از غيب به روى انسان باز مى‌شود و چون هديه‌اى از آسمان فرود مى‌آيد و روزى انسان را از طريقى غير عادى فراهم مى‌كند. بدين سان، تقوا در كنار عمل، نه تنها مانع توسعه اقتصادى نيست، بلكه از مبانى ارزشى آن به شمار مى‌رود، ... از اين گذشته، گاه حكمت خداوند اقتضا مى‌كند كه بدون كار و تلاش، كسى به روزى دست يابد تا مردم روزى دهنده حقيقى خود را بهتر بشناسند. شايد نيز خداوند سبحان حكمت ديگرى از اين كار داشته باشد. مثال اين حالت را قرآن كريم براى حضرت مريم بيان فرموده است: «كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ يَـمَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَـذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ» ؛(۴) هرگاه زكريا به نمازخانه بر او در مى‌آمد، نزد او روزى‌اى مى‌يافت.گفت: اى مريم! اين از كجا براى تو رسيد؟ گفت : از نزد خدا ؛ كه خدا هر كه را بخواهد بى شمار روزى مى‌دهد . البته اين حالت ها كميابند و چنان كه اشاره شد تابع حكمت خاصى هستند كه آن ها را اقتضا نموده است و با ضرورى بودنِ كار براى نقش آفرينىِ تقوا در ساير موارد منافات ندارد . ا - - - - - ۱) الطلاق، ۲و۳ ۲) عوالی اللآلی: ج۲ ص ۱۰۸ ۳) «اگر اهل سرزمين ها ايمان مى‌آوردند و تقوا مى‌ورزيدند، هر آينه بركت هاى آسمان و زمين را بر ايشان مى‌گشاديم .»(اعراف : ۹۶) ۴) آل عمران : ۳۷. ✍️ ، 📚 توسعه اقتصادي بر پايه قرآن و حديث ج۲ ص۵۰۳ @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 📗 توسعه اقتصادی بر پایه قرآن و حدیث 🔸ارائه مجموعه دیدگاه های اسلام (قرآن و حدیث) درباره توسعه و به ویژه تبیین توسعه اقتصادی اسلامی. ▫️ارائه دیدگاه جهان شمولی اسلام و برتری آن بر مکاتب دیگر در عرصه توسعه، که بر پایه مادّی استوارند. 🚩 نویسنده در صدد است با این مجموعه، پایه های نظام اقتصادی تازه ای را استوار سازد که بحران های اقتصادی معاصر را چاره جویی کند و بدین سان، تفکر توسعه اسلامی، راهی نو را برای گسترش و شکوفایی اسلام بگشاید. 🗒بخش های کتاب : ۱ . پیشرفت اقتصادی: اهمیت و برکت های پیشرفت اقتصادی، واپس ماندگی اقتصادی و زیان های آن، توسعه نوید داده شده در اسلام، ستایش فقر و مفهوم آن؛ ۲ . پایه های توسعه: دانش، برنامه ریزی، کار، بازار، مصرف و دولت؛ ۳ . اصول توسعه: اصول اعتقادی، حقوقی، اخلاقی، عبادی، اجتماعی، بهداشتی و...؛ ۴ . موانع توسعه: موانع اخلاقی، اجتماعی و عملی؛ ۵ . آفات توسعه اقتصادی: فخرفروشی با ثروت، نازپروردگی، عوامل آفت زا و موانع آن. 🔻پديدآورنده : ، مترجم : ابوالقاسم حسینی (ژرفا)، همكار : سید رضا حسینی قم، دارالحدیث، چاپ چهارم، ۲جلد ، ۱۲۰۷صفحه ، وزیری 📑 خرید کتاب @shop_darolhadith_ir @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 آفرینش مؤمن! 🔅 : 🔸«خداوند، مؤمنان را از نور خويش آفريد و آنان را در رحمت خود، غوطه ور ساخت و در آن روز كه خود را به آنان شناسانْد، از آنان بر ولايت ما و معرفت خودش پيمان گرفت. پس مؤمن، برادر پدرى و مادرىِ مؤمن است: پدرش نور است و مادرش رحمت و در حقيقت، با همان نورى كه از آن آفريده شده است، مى‌نگرد». 🔹«إنَّ اللّهَ خَلَقَ المُؤمِنينَ مِن نورِهِ ، وصَبَغَهُم في رَحمَتِهِ، وَاتَّخَذَ ميثاقَهُم لَنا فِي الوِلايَةِ عَلى مَعرِفَتِهِ يَومَ عَرَّفَهُم نَفسَهُ فَالمُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ لِأَبيهِ وأُمِّهِ، أبوهُ النّورُ، وأُمُّهُ الرَّحمَةُ، إنَّما يَنظُرُ بِذلِكَ النّورِ الَّذي خُلِقَ مِنهُ». 📚 فضائل الشيعة : ص ٦٤ ح ٢١ @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 سرشت مومن در کلام امام صادق علیه السلام ❖ در نامه‌ای که به شیعیان نوشته‌اند به مسائل مختلف دینی و اجتماعی اشاره و تکلیف پیروان خود را مشخص کرده‌اند. این نامه، اولین حدیث در کتاب روضه الکافی است و شرح آن در کتاب منهج الیقین ،‌ آمده است. 🔻بخشی از این نامه را در باره سرشت و آفرینش مؤمن، می‌خوانیم 🔅 و قَالَ : إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا كَانَ خَلَقَهُ اللّهُ فِى الأْصْلِ أصْلِ الْخِلْقَةِ مُؤْمِناً لَمْ يَمُتْ حَتّى يُكَرِّهَ اللّهُ تَعَالَى إلَيْهِ الشَّرَّ وَ يُبَاعِدَهُ عِنْهُ، .... ▫️ و فرمود : به درستى كه بنده را هر گاه خداى تعالى، در اصل آفرينش، مؤمن آفريده باشد (يعنى در علم اَزَلى چنين مُثبت شده باشد كه آن بنده، بعد از تكليف، از روى قدرت و اختيار ايمان خواهد آورد و از زمره مؤمنان خواهد بود)، نمى‌ميرد تا وقتى كه خداى تعالى، شر و بدى را مكروه طبع او سازد و او را از شر، دور سازد به توفيق و تفضّل الهى كه آن بنده به اعمال صالحه و نيّت خير، خود را در معرض آن در آورده. و كسى كه خداى تعالى، شر را مكروه او مى‌سازد و از آن دور مى‌گردانَد، عافيت مى‌دهد، او را از آن كه آفتِ تكبّر و تجبُّر در او راه يابد و نفس او هموار و نرم مى‌شود و اخلاقش خوب مى‌شود و گشاده رو مى‌شود و وقار و سكينه و فروتنى ـ كه از توابع اسلام است ـ، در او ظاهر مى‌شود و از چيزها كه خداى تعالى حرام كرده، وَرَع مى‌ورزد و پاك دامن مى‌شود و از امورى كه محلّ غضب الهى مى‌شود، اجتناب مى‌كند، و خداى تعالى، دوستى مردم و خوش سلوكى ايشان را روزىِ او مى‌گردانَد، و منازعه و دشمنى ها و جدايى از مردم را ترك مى‌كند، و مطلقا از اهل مقاطعه نمى‌باشد. ... پس دورىِ عظيم است ميانه حال مؤمن و حال كافر از خداى تعالى.سؤال كنيد عافيت را، و راغب و متوجّه به جناب اقدس او شده، عافيت را از كَرَم او طلب كنيد، و گرديدن از حال شقاوت و معصيت [ را ].و توانايى بر طاعت و تحصيل سعادت نيست، مگر به فضل و عون خداى ـ عزَّ و جلَّ ـ. 📗 معرفی کتاب منهج الیقین 📖 مطالعه کتاب @hadithnet | معارف حدیث