eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
263 ویدیو
257 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
اهميت مشاوره و ويژگى هاى مشاور از منظر دينى.pdf
819.8K
. | 📄 بخوانید | 📋 اهميت مشاوره و ويژگى‌هاے مشاور از منظر دينے 📑نشریه : ماهنامه معرفت، سال شانزدهم / شماره پیاپی ۱۱۷ ✍🏻 نویسنده : على احمد پناهى ▣ اگر قرار باشد هر فردى تنها به خودش متكى باشد! ↲ عوامل ناكامى‌ها و شكست‌ها، مى‌تواند ناشى از استبداد به رأى و خودمحورى فرد باشد و اينكه فرد خود را بى نياز از همفكرى، تبادل نظر و مشورت با ديگران بداند. ◈ يكى از رهنمودهاى ارزشمند اسلام براى سلامتى روح و روان و سلامتى دينى، توصيه به همفكرى، تبادل نظر و مشورت در امور مختلف اجتماعى، و استفاده از تخصص همنوعان در تأمين سلامت روحى، جسمى و توصيه به رعايت موازين اخلاقى و دينى در مشاوره است. ⫺ در اين مقاله، ضمن تبيين مفهوم مشاوره از نگاه دينى و روان شناسى معاصر و توجه به نقاط اشتراك و اختلاف آنها، به اهميت مشاوره و ويژگى‌هاى مشاور از منظر دينى پرداخته شده، و همچنين به آثار و پيامدهاى مثبت وجودِ اين ويژگى ها در مشاور اشاره شده است. = معناى مشاوره = مفهوم مشورت در اسلام = مشاوره در روان شناسى = اهميت شور و مشورت در اسلام = ويژگى ها و صفات مشاور = نتيجه گيرى @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ 🏷به افزونىِ شما مى‌نازم! 🔅 (ﷺ) : ✓ «ازدواج كنيد؛ زيرا من در فرداى قيامت، به افزونىِ شما بر ديگر امّت ها مى‌نازم، حتّى [ به ] جنين سقط شده‌اى كه با حالت قهر و ناراحتى، بر درِ بهشت مى‌آيد و به او گفته مى‌شود:«به بهشت، وارد شو!» و او مى‌گويد:«نه. [وارد نمى‌شوم ]تا پدر و مادرم پيش از من وارد شوند». ⁙ «تَزَوَّجوا فَإِنّي مُكاثِرٌ بِكُمُ الاُمَمَ غَدا فِي القِيامَةِ، حَتّى إنَّ السِّقطَ لَيَجيءُ مُحبَنطِئا عَلى بابِ الجَنَّةِ، فَيُقالُ لَهُ: اُدخُلِ الجَنَّةَ، فَيَقولُ: لا، حَتّى يَدخُلَ أبَوايَ الجَنَّةَ قَبلي». 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه: ج٣ ص٣٨٣ ح٤٣٤٤ @hadithnet | معارف حدیث
. ⁉️ پـرسـش : چرا ما با آوردن یک انسان به این دنیا اسباب زجر فرزند و زحمت خود را فراهم آوریم؟ آیا منابع دینی ما (آیات قرآن و روایات) در موضوع فرزند آوری نگاهی اثبات گرایانه دارند؟ ⪼ کاهش نرخ فرزندآوری در جامعه امروز ما نتیجه ترویج مبانی نظری‌ای‌ است که طی دو دهه گذشته در مجامع عمومی طرح شده و به تدریج جا افتاده‌اند. از طرفی شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی دوران فعلی، نه تنها کسی را برای این تصمیم سرنوشت ساز تشویق نمی‌کند که حتی همه انگیزه‌های او را برای تجربه فرزندآوری از بین می‌برد. ₪ متأسفانه در جهت ترویج اندیشه «زندگی بهتر با فرزند کمتر»، منابع دینی نادیده گرفته شده و در حال حاضر با دوری از آنها، گاهی این سئوال طرح می‌شود که: آیا منابع دینی ما (آیات قرآن و روایات) در موضوع فرزند آوری توصیه ای صریح و مستقیم دارند ؟! و آیا می‌توان مستظهر به آن، از مؤمنین به اسلام خواست که فرزند بیاورند؟ وقتی منابع دینی ما الزامی بر بچه دار شدن ندارند، چرا ما با آوردن یک انسان به این دنیا اسباب زجر فرزند و زحمت خود را فراهم آوریم؟! 📝 پـاسـخ : ↲ اولا: فرزند آوری در آئینه آیات قرآن امری اصیل، فطری، مُسلَّم و مطلوب است. آیات متعدّدی در قرآن فرزندان و فرزندآوری را با تعابیر و توصیفاتی زیبا ستوده اند. همچنین آیاتی بر تمنّی و دعای برخی از انبیای الهی برای فرزند داشتن دلالت می‌کنند؛ این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می‌فرماید، همگی دالّ بر اهمیت و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است. ⁙ قرآن در بخشی از آیات نیز سقط جنین و فرزند کشی از ترس فقر را مذمّت و آن را گناه کبیره می‌شمارد. ↲ ثانیا: بیانات حضرات معصومین(علیهم السلام) مملوّ از تعابیر و توصیفات پسندیده‌ای است که ازدواج و ازدیاد نسل را ستوده‌اند. ⁜ تعدادی از احادیث تشویق کننده فرزندآوری، از اسناد بسیار صحیحی در سلسله راویان شان برخوردارند. (ﷺ) : 🔅 بهترین زنان شما زن فرزندآور با محبت و با عفت، گرامی در میان خانواده، متواضع در مقابل شوهر، آرایش‌کننده برای شوهر و خودنگهدار در مقابل غیر اوست. ◌ الکافی، ج۵، ص۳۲۴. 🔅 هر کس دوست دارد که از سنت من پیروی کند، باید ازدواج کند، زیرا از سنت من ازدواج است. و در طلب فرزند باشید، زیرا من فردای قیامت به شما بر سایر امت‌ها می‌بالم. ◌ الخصال، ج۲، ص۶۱۰ 🌐 بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ 🏷بزرگترين فرج! 🔅 : ✓ «انتظار فرج، خود بزرگترين فرج است». ⁙ «انتظارُ الفَرَجِ مِن أعظمِ الفَرَجِ». 📚 بحار الأنوار: ج٥٢ ص١٢٢ ح٤ ⩴ Imam Zayn al-Abidin (AS) said, '[Actively] anticipating relief is itself the greatest relief.' علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 📗 از امام مهدی (عج) بیشتر بدانیم ◈ ۷۲ پرسش و پاسخ بر اساس کتاب "دانشنامه امام مهدی علیه السلام"، برای آشنایی مخاطبان با آموزه های پیامبر(ص) و امامان(ع) درباره ⩮ پاسخ ها در این کتاب به تناسب حجم آن، کوتاه آمده و خوانندگان می‌توانند برای دستیابی به مطالب بیشتر، به دانش نامه مراجعه نمایند. ▤ بخش‌هاے کتاب: ⩴ امام مهدی در ادیان و مذاهب دیگر، ⩴ زندگانی و ویژگی های امام مهدی، ⩴ امام مهدی در زمان ظهور، ⩴ دیدار با امام مهدی، ⩴ غيبت امام مهدی، ⩴ نشانه های ظهور، ⩴ تعیین وقت ظهور، ⩴ انتظار فَرَج، ⩴ رجعت، 📝 پديدآورنده: محمد باقری زاده اشعری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۵ش، ۱۳۶ صفحه، قطع رقعی 🛒 خرید کتاب : ◃پایگاه اینترنتی انتشارات ◃پیام‌رسان ایتا @shop_darolhadith_ir علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📹 ❔ با چه سیمایی ظهور می‌کند؟ ༺ امام مهدے علیه السلام در زمان ظهور، سیماے جوان‌ دارد. مى‌فرماید: 🔅اگر قائم قیام کند، مردم او را انکار مى‌کنند؛ زیرا او به شکل جوانى برومند به سوى آنان باز مى‌گردد.(۱) 🔅گویى قائم را بر بلندى کوفه (نجف) مى‌بینم که لباس سبز ستبر دیبا بر تن دارد و زره پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را پوشیده است.(۲) نیز در این باره مى‌فرماید: 🔅نشانه‌اش آن است که کهن‌سال است؛ امّا جوان مى‌نماید، تا آن جا که بیننده، او را چهل ساله یا کمتر از آن مى‌پندارد و از نشانه‌هاى او آن است که با گذر روزها و شب‌ها پیر نمى‌شود، تا آن که اَجَلش برسد.(۳) 🔅قائم، همان کسى است که در سنّ پیران، امّا در چهره جوانان، خروج مى‌کند و پیکرش چنان نیرومند است که اگر دست به بزرگ‌ترین درخت روى زمین ببرد، آن را از ریشه بیرون مى‌آورد و اگر میان کوه‌ها فریاد بر آورد، صخره‌ها خُرد مى‌شوند. ا - - - - - ۱) الغیبة، نعمانى:ص۱۸۸ ح۴۳ ۲) الغیبة، نعمانى:ص۳۰۹ ح۴ ۳)کمال الدین: ص۶۵۲ ح۱۲۱۲ 📗 از امام مهدی عج بیشتر بدانیم، ص۱۱۲ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ 🏷عشق فریبنده! 🔅 : ✓ «هر كه عاشق چيزى شود، آن چيز، ديده‌اش را كور و دلش را بيمار مى‌كند. چنين كسى با ديده‌اى ناسالم مى‌نگرد و با گوشى ناشنوا مى‌شنود. شهوت‌ها، خِردش را از هم گسيخته و دنيا، دلش را ميرانده و جانش، شيفته آن گشته است. بنا بر اين، بنده دنيا و بنده دنياداران است، هر جا دنيا برود، او نيز مى‌رود و به هر سو كه دنيا رو كند، او بِدان رو مى‌كند». ⁙ «مَن عَشِقَ شَيئاً أعشى بَصَرَهُ و أَمرَضَ قَلبَهُ، فَهُوَ يَنظُرُ بِعَينٍ غَيرِ صَحيحَةٍ، و يَسمَعُ بِاُذُنٍ غَيرِ سَميعَةٍ، قَد خَرَقَتِ الشَّهَواتُ عَقلَهُ، و أَماتَتِ الدُّنيا قَلبَهُ، و وَلِهَت عَلَيها نَفسُهُ، فَهُوَ عَبدٌ لَها و لِمَن في يَدَيهِ شَيءٌ مِنها، حَيثُما زالَت زالَ إلَيها، و حَيثُما أقبَلَت أقبَلَ عَلَيها». 📚 نهج البلاغه : خطبة ١٠٩ @hadithnet | معارف حدیث
. ⨳ روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . ⁘ خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═ ▾فرازی از دعای امام رضا علیه‌السلام برای امام مهدی علیه‌السلام: ✓ «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وَادفَع عَن وَلِيِّكَ وخَليفَتِكَ وحُجَّتِكَ عَلى‌ خَلقِكَ، ولِسانِكَ المُعَبِّرِ عَنكَ بِإِذنِكَ...» ◃«خدايا! بر محمّد و خاندان محمّد، درود فرست و از وليّت، خليفه‌ات و حجّتت بر خلقت دفاع كن؛ او كه زبان و سخنگويت به اذن توست... ◌ جمال الاُسبوع : ص۳۱۰ ༻༺ ∹ یا ایها العزیز به زیبایی‌ات قسم بر حسن بی‌بدیل و دل‌آرایی‌ات قسم ∹ دل‌ها ز نکهت سخنت، زنده می‌شود عالم به بوی پیرهنت، زنده می‌شود شعر: محمدجواد غفورزاده @hadithnet | معارف حدیث
. ⪻..... و امّـا عـشـق! .....⪼ ✍️ عشق، هم در لغت و هم در فرهنگ احاديث ما، به معناى «گذشتن از حدّ محبّت»است؛ يعنى محبّت افراطى به چيزى يا كسى داشتن. در پاسخ مُفَضَّل (صحابى بزرگ ايشان) كه درباره عشق، سؤال كرده بود، فرمود : ✧ وقتى قلبى، از ياد خدا تهى شد، آن گاه، خداى متعال، محبت غيرخودش را به او مى‌چشانَد. ◌ علل الشرائع، ج۱ ، ص۱۴۰ . ⁜ پس دوستى در اسلام، با تمام فضيلتى كه دارد، يك امر مستقل در مقابل دوستى خدا نيست. ↲ اگر دوستى‌هاى ما به نافرمانى خدا آميخته نشوند و در نهايت، به دوستى خدا منجر شوند، موجب محبّت خداوند ‌شده و ما را در مسير ولايت الهى قرار مى‌دهد؛ ↲ امّا اگر محبّتى، بخواهد به صورت مستقل و خارج از مسير الهى شكل بگيرد (مخصوصا محبّت نامعقول و افراطى)، دل را بيمار مى‌كند و قدرت تشخيص را از انسان مى‌گيرد. مى فرمايد: ✧ هر كه عاشق چيزى شود، ديده اش نابينا و دلش بيمار مى‌شود و در نتيجه، او با چشمى نادرست مى‌نگرد و با گوشى ناشنوا مى‌شنود. شهوات، عقلش را دريده‌اند و دنيا دلش را ميرانده است و جانش شيفته دنيا شده است. پس او بنده دنيا و دنياداران است و دنيا به هر طرف كه برود، او نيز در پى آن است و از هيچ موعظه گرى، موعظه نمى پذيرد، در حالى كه مى بيند مرگ، بى خبر، بعضى را گرفتار ساخته است. ◌ نهج البلاغه : خطبة ١٠٩ ✤ «از اين روايات، خصوصا از روايت مُفضَّل بر مى‌آيد كه عشق به غير خدا، خارج شدن از هنجار اهل ايمان است كه بايد مورد درمان قرار گيرد». 💕 ... هر جا در احاديث از پاداش عشق، سخن گفته شده، مقصود، پاداش عاشقى است كه عشقش را فرو خورده و به دنبال آن نرفته است؛ يعنى خويشتندارى كرده و عفاف ورزيده تا عشق، او را به گناه نيندازد. ابن عبّاس مى‌گويد: (ﷺ) فرمود : ✧ «بهترين هاى امّت من، كسانى هستند كه چون خداوند به بلا گرفتارشان كند، پاك دامنى مى‌ورزند». گفتند: كدام بلا؟ فرمود: «عشق!» ◌ الفردوس، حديث ۲۸۶۷ . ⩮ عشق، اگر با عفافْ همراه نباشد، بيمارى يا بلايى بى اجر و ثواب است و در عوض، پيامبر خدا فرمود : ✧ هر كه عاشق شود و آن عشق را پنهان بدارد و پاك دامنى پيشه سازد تا از دنيا برود ، شهيد است. ◌ الفردوس، حديث ۴۲۶۶ . ✧ هر كه عاشق شود و آن را پنهان سازد و خويشتندارى ورزد و صبورى كند، خداوند ، او را مى‌بخشد و او را به بهشت، وارد مى‌كند. ◌ كنز العمّال، حديث ۷۰۰۰ ◈ از مجموع اين چند حديث، مى توان فهميد كه «عشق»، به هر حال، گرفتارى و بلاست و عاشق، اگر در اطاعت از خدا خويشتندارى كند، پاداش اُخروى خواهد داشت و عشق او، «عشق پاك» است و به تعبير پيامبرصلى‌الله‌عليه‌و‌آله، «كفّاره گناهان» است. 🌐 جوان، هيجان و خويشتنداری @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ 🏷چگونه به يادش نیستی! 🔅 : ✓ «در حكمت آل داوود [آمده است] :« ... اى پسر آدم! دلت سخت گشته و عظمت خداوند را از ياد برده‌اى. اگر خدا را مى‌شناختى و عظمت او را مى‌دانستى، پيوسته از او ترسان بودى و به وعده‌اش اميدوار. واى بر تو! چگونه به ياد گورت و تنهايى‌ات در آن نيستى؟». ⁙ «في حِكمَةِ آلِ داودَ:... يابنَ آدَمَ، أَصبَحَ قَلبُكَ قاسِيا وأَنتَ لِعَظَمَةِ اللّهِ ناسِيا، فَلَو كُنتَ بِاللّهِ عالِما، وبِعَظَمَتِهِ عارِفا لَم تَزَل مِنهُ خائِفا، ولِوَعدِهِ راجِيا، وَيحَكَ، كَيفَ لا تَذكُرُ لَحَدَكَ وَانفِرادَكَ فيهِ وَحدَكَ!». 📚 امالی طوسی: ص٢٠٣ ح٣٤٦ @hadithnet | معارف حدیث
. ▢ شـایـد بـرایـتـان مـفیـد بـاشـد! ⩸ و رویدادهای معارفی هفته 🌐 روشنگری، اتمام حجت و یادآوری تعالیم نبوی در خطبه حضرت زهرا(س) ◃ نفیسه فقیهی مقدس،‌بیان کرد.. ✧ 🌐 تمام تلاش‌ حضرت زهرا(س) برای اثبات همراهی دو اصل هدایت و امامت بود ◃سیدکاظم سیدباقری بیان کرد ✧ 🌐 عصمت حضرت زهرا(س) اجباری و بی اختیار نبوده است ◃در نشست پاسخ به شبهات فاطمی بیان شد ✧ 🌐 جامعیت و الگوی جاودان حضرت فاطمه(س) ◃فریبا علاسوند عنوان کرد ✧ 🌐کتاب «مربیگری روشمند» رونمایی شد ◃الگوی راهنمایی تخصصی با رویکرد دینی ✧ 📗 مؤلفه‌های فنی و خُلقی الگوی حجاب اسلامی چگونه باشد؟ ◃در نشست «ارزیابی اخلاقی الگوی حجاب مطرح شد ✧ ⊟ معرفی کتاب + 📗 مقامات حضرت فاطمه عليهاالسلام در كتاب و سنت 📗 فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى(ص) » بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ◉ از فراقت، توانم را از كف داده‌ام! ⁙ ناله‌های فراق امام علی(ع) بر مزار فاطمه زهرا(س)⁙ «سلام بر تو اى رسول خدا ! از سوى من و سلام بر تو، از سوى دخترت و محبوبه‌ات و روشنىِ چشمت و زائرت و خفته در خاك بقعه‌ات؛ او كه خدا، پيوستنِ شتابان به تو را برايش برگزيد! اى رسول خدا ! شكيبايى‌ام از [فراق] دختر برگزيده‌ات، كم شده و توانِ صبرم از [فقدان]سَرور بانوان، به‌سستى گراييده، جز آن كه اقتداى من به سنّت تو و اندوهى كه در فراق تو به من دست داد، تسلّى بخش من در اين مصيبت است كه من خود براى تو در دل قبرت بالين ساختم، پس از آن‌كه جان تو از روى سينه من مفارقت كرد و چشمانت را خود با دست خودم بستم، و كار تو را خود عهده‌دار شدم. آرى! در كتاب خدا، در باره بهترين [عاملِ] تحمّل آمده است: «ما از خداييم و ما به سوى او بازگشت كننده‌ايم»... ✧ السَّلامُ عَلَيكَ يا رَسولَ اللّهِ مِنّي، وَالسَّلامُ عَلَيكَ مِنِ ابنَتِكَ وحَبيبَتِكَ وقُرَّةِ عَينِكَ، وزائِرَتِكَ وَالبائِتَةِ فِي الثَّرى بِبُقعَتِكَ، وَالمُختارِ لَهَا اللّهُ سُرعَةَ اللَّحاقِ بِكَ، قَلَّ يا رَسولَ اللّهِ عَن صَفِيَّتِكَ صَبري، وضَعُفَ عَن سَيِّدَةِ النِّساءِ تَجَلُّدي، إلاّ أنَّ فِي التَّأَسّي لي بِسُنَّتِكَ وَالحُزنِ الَّذي حَلَّ بي بِفِراقِكَ مَوضِعَ التَّعَزّي، فَلَقَد وَسَّدتُكَ في مَلحودِ قَبرِكَ بَعدَ أن فاضَت نَفسُكَ عَلى صَدري، وغَمَّضتُكَ بِيَدي، وتَوَلَّيتُ أمرَكَ بِنَفسي، نَعَم وفي كِتابِ اللّهِ أنعَمُ القَبولِ: «إِنَّا للّه‌ِِ وَإِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ»... ◌ حکمت‌نامه فاطمی، ص۷۰۰ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ 🏷لوح فاطمه! 🔅 : ✓ «جابر بن عبد اللّه انصارى گفت:بر فاطمه عليهاالسلام وارد شدم. ديدم در برابرش لوحى است كه نام اوصياى از فرزندان او، در آن است. شمردم. دوازده نفر بودند و آخرينشان قائم عليه السلام بود. در ميان آنها، سه محمّد و سه على بود». ⁙ «عن جابر بن عبد اللّه الأَنصاريّ: دَخَلتُ عَلى فاطِمَةَ عليهاالسلام وبَينَ يَدَيها لَوحٌ فيهِ أسماءُ الأَوصِياءِ مِن وُلدِها، فَعَدَدتُ اثنَي عَشَرَ آخِرُهُمُ القائِمُ عليه السلام، ثَلاثَةٌ مِنهُم مُحَمَّدٌ وثَلاثَةٌ مِنهُم عَلِيٌّ». 📚 الكافی: ج١ ص٥٣٢ ح٩ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ∷ || ∹ تـا پـايـان يـافتن فـتنـه ∹ ⪼ قرآن كريم، دو بار تأكيد مى‌کند كه حكمت جهاد در اسلام، پايان دادن به فتنه و توطئه‌هاى مستكبران و زورگويان و حاكميت آيين حق است. در سوره بقره آمده : ﴿ وَقَتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انتَهَوْاْ فَلَا عُدْوَ نَ إِلَّا عَلَى الظَّلِمِينَ﴾. ◌ بقره: آيه ۱۹۲- ۱۹۳ . با آنان (دشمنان جنگجو) كارزار كنيد تا فتنه فرو نشيند و دين خدا پيروز باشد، و اگر دست باز داشتند، ديگر دشمنى روا نيست جز بر ستمكاران». ⩴ و نيز در سوره انفال مى‌فرمايد: ﴿ وَقَتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انتَهَوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ﴾. ◌ انفال : آيه ۳۹ . و با آنان بجنگيد تا آن گاه كه آشوبى نماند و دين، يكسره، از آنِ خدا گردد. پس اگر باز ايستند، بى‌گمان، خدا به آنچه مى‌كنند، بيناست» . ⩸ در اين دو آيه، هر چند فراگير شدن دين الهى با صراحت پيشگويى نشده، ليكن تأكيد بر استمرار وجوب جهاد تا پايان يافتن انواع فتنه ها و فراگير شدن ارزش هاى دينى، اشاره روشنى به جهانى شدن اسلام در آينده تاريخ است. ◷ اين گونه آيات كه دلالت و يا اشاره اى روشن به حكومت جهانى اسلام دارند، حتّى بدون ضميمه كردن احاديثى كه در تبيينِ آنها آمده، به سادگى بر نهضت جهانى امام مهدى(ع) تطبيق مى‌كنند؛ زيرا حكومت جهانى اسلام بدون رهبرى توانمندى مانند امام مهدى(ع) كه بر اساس احاديثى متواتر و قطعىِ شيعه و اهل سنّت در آخر الزمان قيام خواهد كرد و جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود، عملاً امكان پذير نيست. می‌فرمایند: 🔅«... صاحب اين امر (قيام)، جزيه نمى‌پذيرد، آن گونه كه پيامبر خدا صلى‌اللّه عليه و آله پذيرفت و اين، همان سخن خداوند است: «و با آنان بجنگيد تا فتنه‌اى نماند و دين، جملگى از آنِ خدا باشد»» . «به خدا سوگند، مى‌‏جنگند تا خدا يگانه شمرده شود و چيزى را همتاى او نگيرند و تا آن جا كه پيرزن ناتوان، آهنگ رفتن از شرق به غرب مى‌‏كند و كسى او را باز نمى‌‏دارد و خداوند، بذرهاى [نهفته در] زمين را بيرون مى‌‏آورد و باران آسمان را فرو مى‌‏فرستد... ◌ تفسير العيّاشى : ج۲ ص۵۶ ح۴۹ 📖 دانشنامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ ج۲ ص۱۰۱ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ 🏷دانش و طاعت! 🔅 : ✓ «شناخت (تحصيل) دانش، دينى است كه بايد بدان پاى بند بود و به وسيله دانش است كه انسان در زندگيش طاعت به دست مى‌آورد و بعد از مرگش نام نيكو به يادگار مى‌گذارد». ⁙ «مَعرِفَةُ العِلمِ دِينٌ يُدانُ بِهِ، بِهِ يَكسِبُ الإنسانُ الطّاعَةَ في حَياتِهِ، و جَميلَ الاُحدُوثَةِ بَعدَ وَفاتِهِ». ⩴ Imam ali (AS) said, ' knowledge is belief which is acted upon, With it man acquires obedience during his life and a good name after his death.' 📚 نهج البلاغه: حكمت١٤٧ 📅 مناسبت‌ امروز: روز پژوهش @hadithnet | معارف حدیث
حکمت ۱۴۷ -3 (1).mp3
4.79M
•┈┈• 💠 | | صوتی 🎧 ☆ ثـمـرات دنـیـوی و اخـروی دانـش! 🔅 : ✓ شناخت (تحصيل) دانش، دينى است كه بايد بدان پاى بند بود و به وسيله دانش است كه انسان در زندگيش طاعت به دست مى‌آورد و بعد از مرگش نام نيكو به يادگار مى‌گذارد. دانش فرمانروا، و مال فرمانبر است. ◳ مَعْرِفَةُ الْعِلْمِ دِينٌ يُدَانُ بِهِ، بِهِ يَكْسِبُ الْإِنْسَانُ الطَّاعَةَ فِي حَيَاتِهِ وَ جَمِيلَ الْأُحْدُوثَةِ بَعْدَ وَفَاتِهِ. وَ الْعِلْمُ حَاكِمٌ وَ الْمَالُ مَحْكُومٌ عَلَيْهِ . نهج البلاغه، حکمت۱۴۷ 🎤 استاد ، ⏱ ۵ دقیقه ⩮ بخش اول حکمت = 00:07 ⩮ بخش دوم = 00:40 ⩮ ثمره علم،‌ در زمان حیات = 01:15 ⩮ علم، بعد از مرگ = 02:13 ⩮ علم،‌ حاکم است = 02:46 🎶 جهان روشن از نور دانش کنید = 04:13 @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ◉ به خدا، شِكوه مى‌بَرَم! ⁙ ناله‌های امام علی(ع) بر مزار فاطمه زهرا(س)⁙ «سلام بر تو اى رسول خدا! ... بى گمان، امانت، باز گرديد و گرو، باز رهيد و زهرا ناگهانى و به سرعت پر كشيد و چه بى خير و بركت‌اند آسمان و زمين! اى پيامبر خدا! اندوهم، جاودانى و شبم، بيدارمانى است. اندوه از دلم بيرون نشود تا خداوند براى من نيز همچون سرايى كه تو در آن اقامت دارى، برگزيند. غمى است چركين و اندوهى است هيجان‌آفرين. چه زود ميان ما جدايى افتاد! من به خدا، شِكوه مى‌بَرَم. زودا كه دخترت به تو از هجومِ پشتْ در پشتِ امّتت بر من و خوردن حقّ خود او از سوى آنان، تو را خبر دهد. حال را از او بپرس كه بسى درد در سينه‌اش در تلاطم است كه راهى براى اظهار آن نمى‌يابد، و به زودى براى تو باز مى‌گويد و خداوند حكم مى‌كند و او بهترينِ حكم‌كنندگان است.»... ✧ السَّلامُ عَلَيكَ يا رَسولَ اللّهِ مِنّي، ... لَقَدِ استُرجِعَتِ الوَديعَةُ، واُخِذَتِ الرَّهينَةُ، وَاختُلِسَتِ الزَّهراءُ، فَما أقبَحَ الخَضراءَ وَالغَبراءَ، يا رَسولَ اللّهِ! أمّا حُزني فَسَرمَدٌ، وأمّا لَيلي فَمُسَهَّدٌ، لا يَبرَحُ الحُزنُ مِن قَلبي أو يَختارَ اللّهُ لي دارَكَ الَّتي أنتَ فيها مُقيمٌ، كَمَدٌ مُقَيِّحٌ، وهَمٌّ مُهَيِّجٌ، سَرعانَ ما فُرِّقَ بَينَنا، وإلَى اللّهِ أشكو. وسَتُنَبِّئُكَ ابنَتُكَ بِتَظافُرِ اُمَّتِكَ عَلَيَّ وعَلى هَضمِها حَقَّها، فَاستَخبِرهَا الحالَ، فَكَم مِن غَليلٍ مُعتَلِجٍ بِصَدرِها لَم تَجِد إلى بَثِّهِ سَبيلاً، وسَتَقولُ، ويَحكُمُ اللّهُ وهُوَ خَيرُ الحاكِمينَ. ◌ حکمت‌نامه فاطمی، ص۷۰۰ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ 🏷بار خدايا، به او ستم شد! 🔅 : ✓ «زمانى كه فاطمه عليهاالسلام در گذشت، امير مؤمنان عليه‌السلام بر بالين او ايستاد و فرمود: «بار خدايا! من از دختر پيامبرت راضى هستم. بار خدايا! او تنها شد. پس همدم او باش. بار خدايا! او مهجور شد. پس تو، به او بپيوند. بار خدايا! به او ستم شد. پس تو داوَرَش باش كه تو، بهترينِ داورانى». ⁙ «ولَمّا ماتَت فاطِمَةُ عليهاالسلام قامَ عَلَيها أميرُ المُؤمِنينَ عليه‌السلام وقالَ: اللّهُمَّ إنّي راضٍ عَنِ ابنَةِ نَبِيِّكَ، اللّهُمَّ إنَّها قَد اُوحِشَت فَآنِسها، اللّهُمَّ إنَّها قَد هُجِرَت فَصِلها، اللّهُمَّ إنَّها قَد ظُلِمَت فَاحكُم لَها وأنتَ خَيرُ الحاكِمينَ ». 📚 الخصال : ص٥٨٨ ح١٢ @hadithnet | معارف حدیث
◙ ⩴ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ، ⩴ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ، ⩴ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفاضِلَةُ الزَّكِيَّةُ، ⩴ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْراءُ الْإِنْسِيَّةُ، ⩴ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ، ⩴ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ، ⩴ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ، ⩴ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ، ⩴ السَّلامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ، 🔅 : ✓ قالَ لی رَسولُ اللّهِ(ص): یا فاطِمَةُ، مَن صَلّی عَلَیک غَفَرَ اللّهُ لَهُ، وألحَقَهُ بی حَیثُ کنتُ مِنَ الجَنَّةِ. ⁙ رسول خدا(ص) به من فرمود: ای فاطمه، هر کس بر تو درود بفرستد، خداوند او را می‌آمرزد و در هر جای بهشت که باشم، او را به من ملحق می‌سازد. ◌ کشف الغمّة : ج ۲ ص ۹۸ ▣ سالروز شهادت ام الائمة النجباء، عصمة الله الکبری، صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء، و همه محبان و عاشقان خاندان عصمت و طهارت، تسلییت عرض می‌نماییم. 🌐 ویژه نامه حضرت زهرا(س) 🌐 سیره فردی، اخلاقی، عبادی، خانوادگی و سیاسی حضرت حضرت زهرا سلام الله علیها @hadithnet | معارف حدیث
. ⪻ با دست خودت مرا غسل بده! ⪼ ⩸ تأملى در وصيت‌هاى ✍️ حضرت_فاطمه سلام الله علیها پس از ماجراى سقيفه، از روند غالب و حاكم بر جامعه نوپاى اسلامى به شدت ناراضى بود و از اين رو، با توجه به پايگاه سياسى و اجتماعى خود، براى استمرار حكومت نبوى و دفاع از حريم ولايت علوى، همه توان خود را به كار گرفت و در اين راه حتى از بذل جان دريغ نكرد. ▪️ وصيت‌هاى آن حضرت، در حقيقت آخرين تلاش‌هاى دختر پيامبر(ص)، در راستاى مبارزه با سياست مداران حاكم است، تا نارضايتى خود را با روشنى هر چه بيشتر به سينه تاريخ اسلام سپارد، و بدين منظور بارها بر چند محور اساسى در وصيت‌هاى خود تأكيد داشت: ▫️۱ / ۱. دفـن مـخـفـيانـه: ▪️ در وصيت حضرت زهرا عليهاالسلام خطاب به امام على عليه‌السلام آمده: إذا أنا مِتُّ فَغَسِّلني بِيَدِكَ، وحَنِّطني، وكَفِّنّي، وَادفِنّي لَيلاً. وقتى من از دنيا رفتم، با دست خودت مرا غسل بده و حنوط و كفن كن و شبانه دفنم كن. ▪️ حنِّطنى و غَسِّلنى و كَفِّنِى بِاللَّيلَ و صَلِّ عَلَىَّ وَ ادفِنِّى بِاللَّيلِ و لا تُعلِم أحَدا. مرا شبانه حنوط كن و غسل بده و كفن كن، و بر من نماز بگزار. و مرا شبانه دفن كن، و هيچ كس را خبردار نكن... ◌ بحار الأنوار: ج۸۱ ص۳۹۰ ح۵۶ ▫️۱ / ۲. غافـلگيرىِ سـياسـت مـداران حـاكم ⩴ يگانه فرزند بر جاى مانده پيامبر خدا(ص)، بزرگ‌ترين شخصيت سياسى الهى امت اسلامى است. چنين شخصيتى... با فاصله‌اى بسيار كوتاه و مظلومانه از دنيا مى‌رود، طبعا انتظار آن است كه مراسم تشييع و تدفين او با شركت عموم مسلمانان و بسيار با شكوه برگزار شود. اما بصيرت الهى و تيزبينى سياسى فاطمه عليهاالسلام آنها را غافلگير كرد و مانع بهره‌گيرى آنان از اين فرصت طولانى شد؛ زيرا او با صراحت سفارش كرده بود كه رهبران سياسى حاكم نبايد بر پيكر او نماز گزارند؛ ▪️ خطاب به : سَأَلتُكَ بِحَقِّ رَسولِ اللّه صلى‌الله عليه وآله إذا أنا مِتُّ ألاّ يَشهَداني ولا يُصَلِّيا عَلَيَّ. به حق رسول خدا صلى‌الله عليه وآله از تو مى‌خواهم وقتى من از دنيا رفتم، آن دو نزد من حضور نيابند و بر من نماز نخوانند. ◌ الاختصاص: ص۱۸۵ 📗 حکمت نامه فاطمی، ص۶۶۰ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ 🏷هر حرف، یک شهر! 🔅 (ﷺ) : ✓ «هر گاه مؤمن بميرد و يك برگه كه روى آن علمى نوشته شده‌ باشد از خود بر جاى گذارد، روز قيامت آن برگه پرده ميان او و آتش مى‌شود و خداوند تبارك‌و‌تعالى به ازاى هر حرفى كه روى آن نوشته‌ شده، شهرى هفت برابر پهناورتر از دنيا به او مى‌دهد». ⁙ «المؤمنُ إذا ماتَ و تَرَكَ وَرَقةً واحِدَةً علَيها عِلمٌ تَكونُ تِلكَ الوَرَقةُ يَومَ القِيامَةِ سِترا فيما بَينَهُ و بَينَ النّارِ، و أعطاهُ اللّهُ تباركَ‌و‌تعالى بكُلِّ حَرفٍ مَكتوبٍ علَيها مَدينَةً أوسَعَ مِن الدُّنيا سَبعَ مَرّاتٍ». 📚 امالی صدوق ص٩١ ح٦٤ 📅 مناسبت‌ امروز: شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح (۱۳۵۸ ش) و روز وحدت حوزه و دانشگاه @hadithnet | معارف حدیث
. ⪻ احاديث، در خلأ صادر نشده‌اند! ⪼ ◳ احاديث بسيارى در پاسخ به پرسش‌هاى راويان آشنا به فقه و دين، و يا مردم عادى‌اى كه با مشكلاتى مواجه شده‌اند، صادر شده‌است. پيشوايان ما مرجع پرسش‌هاى علمى عصر خويش بوده‌اند و همه گونه سؤالهاى فقهى، تفسيرى و اخلاقى را پاسخ مى‌داده‌اند. آنان، با گفتار و كردار و نوشته و رساله، پرسش‌هاى آشكار و نهفته راويان را پاسخ داده و اشكالات و شبهه‌ها را حل مى‌نمودند. ⩴ كتابهايى از قبيل: مسائل على‌بن جعفر، مسائل الرجال، المكاتبات حميرى و توقيعات ارزشمندى كه از امام عصر(عج) و پدران بزرگوارش صادر شده‌است، شاهد اين مدّعايند كه احاديث، نه در خلأ، كه در عرصه علمى معاصر خود، صدور يافته‌اند، و نه در كتاب، كه در فضاى گاه تب آلود سياسى و اجتماعى روزگار خويش، جاى گرفته‌اند. ⩴ از اين رو، يافتن سؤال نهفته و ذهنى و يا آشكار و علنى راوى و يا پرسشگر ـ كه خود، نخستين مخاطب حديث است ـ ما را به محور اصلى پاسخ و هسته درونى آن، رهنمون مى‌كند؛ خواه اين سؤال و جواب در يك مجلس بوده و به گونه شفاهى اتّفاق افتاده باشد، خواه به صورت كتبى نوشته شده و پاسخش روزها و هفته‌ها بعد رسيده باشد و يا سؤال، آن قدر رايج و مشهور بوده كه سخن امام به آن متوجّه بوده، بى‌آن كه كسى پرسيده باشد. ⩴ توجّه به سؤال راوى و نقش آن در فهم پاسخ امام در زمينه احاديث عقيدتى و فقهى، بيش از زمينه‌هاى ديگر رخ داده است و بسيارى از فقيهان، در مباحث فقهى ـ حديثى خود، از سؤال موجود در حديث، استفاده كرده، آن را قرينه‌اى براى تعيين مراد نهايى امام دانسته‌اند و گاه، ظهورى كاملاً متفاوت از آنچه از حديث بدون سؤال مى‌فهميم، به حديث نسبت داده‌اند و يا به قرينه پرسش راوى، يكى از چند معناى محتمل حديث را برگزيده و بقيه را كنار نهاده‌اند. ⩴ فقها، گاه اطلاقات پاسخ را به قرينه سؤال مقيّد كرده‌اند، گاه عمومات آن را تخصيص زده‌اند و گاه از انعقاد و شكل گيرى اطلاق و عموم، جلوگيرى كرده‌اند و گاه، اجمال حديث را به وسيله سؤال، برطرف ساخته‌اند. ⩴ ...يكى از ثمرات توجه به سؤال راوى پى‌بردن به اضافى و نسبى بودن حصرها و نه حقيقى بودن آنهاست. اين ثمره مهم در حل تعارض اخبار بسيار به كار مى‌آيد. ،‌ 📗 در پرتو حدیث ، ص۱۷۲ @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 📗 رساترین دادخواهی و روشنگری ◈ شرح و توضیح خطبه نورانی حضرت زهرا سلام‌الله علیها، معروف به خطبه فدکیه ▤ بخش‌هاے کتاب: ⩴ خداشناسی فاطمه، ⩴ راه و راهنماشناسی فاطمه، ⩴ قرآن‌شناسی فاطمه، 📝 پديدآورنده: محمد تقی مصباح یزدی، قم، چاپ اول، ۱۳۹۱ش، ۲جلد 🛒 خرید کتاب 📖 مطالعه کتاب ‏⩴ ⩴ ⩴ ⩴ ⩴ 📗 مقامات حضرت فاطمه عليهاالسلام در كتاب و سنت مباحثى در پاسخ به سؤال‌هايى در باره مقام حضرت و ماهيت حجيت و ولايت آن بانوى الهى با محوريت قرآن و مفسريت سنت و مقرون با استدلال‌هاى فقهى و كاربردى ▤ بخش‌هاے کتاب: منزلت فاطمه(س) در قرآن؛ حجت بودن ايشان بر ائمه و انبيا؛ مريم تمثيلى از فاطمه؛ أم أبيها و أم المؤمنين بودن ايشان؛ خشنودى و غضب فاطمه؛ مباهات خداوند به فاطمه(س)؛ مضامين عالى خطبه حضرت؛ فاطمه معيار امامت؛ شمول همه آيات مربوط به اهل‌بيت بر فاطمه؛ ولايت حضرت در امور عامه. ◊ دانلود کتاب ‏⩴ ⩴ ⩴ ⩴ ⩴ 📖 حكمت نامه فاطمى تلاشى نو، با نظمى نوين و تحليل‌هايى در راستاى زمينه سازى براى پژوهش. ▤ بخش‌هاے کتاب =️ فضائل = حكمت‌هاى خانوادگى =️ حكمت‌هاى اخلاقى و عملى =️ حكمت‌هاى عبادى = حكمت‌هاى سياسى 📝 پديدآورنده : ، با همكاری جمعی از پژوهشگران، مترجم : محمد مرادی، قم، انتشارات دارالحدیث، چاپ اول،۱۳۹۵، ۷۹۹صفحه، وزیری 🛒 خرید کتاب @shop_darolhadith_ir @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ 🏷 شتاب نکن! 🔅 : ✓ «هر گاه يكى از شما خواست كه با همسرش نزديكى كند، زودتر از او، از جاى بر نخيزد؛ چرا كه زنان نيز نيازهايى دارند». ⁙ «إذا أرادَ أحَدُكُم أن يَأتِيَ زَوجَتَهُ فَلا يَعجَلها، فَإِنَّ لِلنِّساءِ حَوائِجَ». 📚 الخصال : ص٦٣٧ ح١٠ @hadithnet | معارف حدیث
. ⫧ فـقـط بـه فـكـر خـودتـ نـبـاشـ! ⫧ ◫ مسائل جنسى انسان‌ها، مانند بقيه مناسبات انسانى، بسيار پيچيده هستند و متغيّرهاى زيادى در آنها تأثيرگذارند. اين متغيّرها در بسيارى از موارد، به صورت غير مستقيم عمل مى‌كنند؛ يعنى شرايطى را فراهم مى‌كنند كه ...ارضاى جنسى در سطح مطلوب ترى اتفاق مى‌افتد. ⪨ ...پس از آن كه مرد و زن، در مرحله انگيزش، زمينه كافى براى برانگيختگى يكديگر فراهم ساختند و هر دو (بويژه زن كه دير برانگيخته مى‌شود) به اين موضوع آگاه شدند، بايد اقدام به آميزش نمايند. ◁ در احاديث اسلامى، تأكيد بر اين است كه آميزش، بدون برانگيختگى زن صورت نگيرد، حتّى اگر اين برانگيختگى، طولانى شود؛ زيرا عدم برانگيختگى زن، قبل از آميزش، به عدم رضايت از شوهر، ناراحتى عصبى، پرخاشگرى، بى‌معنا بودن زندگى و ديگر عوارض روانى ـ عاطفى مى‌انجامد. ↲ از اين رو، ، مرد را از آميزش به هنگام عدم برانگيختگى زن نهى مى‌كند و مى‌فرمايد: 🔅 تا قبل از اين كه با همسرت معاشقه و ملاعبه نكرده‌اى، هرگز با او نزديكى نكن و اين كار را طولانى انجام بده و سينه‌هاى او را بمال و تحريكات را ادامه بده تا برانگيختگى او در چهره و چشم او ظاهر شود و ترشّح بدن او زياد گردد؛ چون با اين كار، بدن او ترشّح پيدا مى‌كند و شهوت و ميل جنسى در چهره‌اش آشكار مى‌گردد. وقتى چنين تحريك كردى، آن وقت، او همان چيزى را از تو مى‌خواهد كه تو از او مى‌خواهى‌. ◌ بحار الأنوار، ج۶۲ ، ص۳۲۷ ∞ اگر يكى از زوجين (معمولاً زن) احساس كند كه فقط شريك جنسى او به ارضاى كامل غريزه خود دست مى‌يابد، عمل جنسى براى او، فقط نوعى فداكارى تلخ به حساب مى‌آيد و عملاً چنين كارى، سخت، بى‌معنا و بى‌فايده خواهد بود. در نتيجه او را به سمت عقده‌هاى روانى‌اى مى‌كشاند كه ممكن است در ابتدا آسان باشد، امّا به مرور زمان، پيچيده شود. ↲ لذا در روايات، فراوان سفارش شده كه مردان، به نياز زنان هم توجّه كنند و بدون اين كه آنها را ارضا كنند، فقط به فكر ارضاى خود نباشند! مى‌فرمايد: 🔅 إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُم أَن يَأتِىَ زَوجَتَهُ فَلَا يُعجِّلهَا فَإِنَّ لِلنِّسَاءِ حَوائِجَ . هر گاه يكى از شما بخواهد با زنش نزديكى كند، نبايد او را به شتاب اندازد؛ زيرا زنان هم نيازهايى دارند. ◌ الخصال : ص٦٣٧ ح١٠ 📚 تربیت جنسی از منظر قرآن و حدیث، ص۲۸۵ @hadithnet | معارف حدیث