💠 #حديث_روز دوشنبه 8 بهمن 1397
🔺 ادب خويشتن..
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 أدِّب نَفسَكَ بِما كَرِهتَهُ لِغَيرِكَ .
🔹 خويشتن را با [ اجتناب از] آنچه از ديگران ناخوش مى دارى ، ادب كن .
📚 دستور معالم الحكم: ص ٥٩
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز سه شنبه 9 بهمن 1397
🔺 حرمت خدا
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 وَقِّرُوا اللّهَ سُبحانَهُ، وَ اجتَنِبوا مَحارِمَهُ ، و أحِبّوا أحِبّاءَهُ .
🔹 خداوند سبحان را ارج و حرمت نهيد، از حرام هايش دورى كنيد و دوستانش را دوست بداريد.
📚 غرر الحكم : ح ١٠١٠٣
🔸 @hadithnet
💠 #احادیث_داستانی
🔺 بنده گناه نمی کند
🔹 ابو نصر، بِشْر بن حارث بن عبد الرحمن، اهل مرو بود و در بغداد، سکونت داشت. وی، عارف و زاهد مشهور و یکی از مردان اهل معنا و طریقت بود. می گویند: وی، فرزند صاحبان دیوان و امیران و اهل عیش و نوش بود. سپس، توبه کرد.
سبب توبه اش را چنین گفته اند: ....
🔸#امام_کاظم_علیه_السلام از درِ خانه وی در بغداد می گذشت که صدای لهو و لعب و موسیقی و نِی از آن خانه شنید. کنیزی از خانه بیرون آمد و خاکروبه در دست داشت. آن را بیرون خانه ریخت.
🔅 امام کاظم(ع) به وی فرمود: «ای کنیز! صاحب این خانه، بنده است یا آزاد؟».
گفت: آزاد است.
فرمود: «درست می گویی. اگر بنده بود، از مولای خود می ترسید».
وقتی کنیز، وارد خانه شد، مولایش که بر بساط شراب نشسته بود، پرسید: چرا دیر کردی؟
گفت: مردی با من، چنین گفت.
بِشر، با پای برهنه از خانه بیرون آمد تا امام کاظم(ع) را ملاقات نمود و به دست او توبه کرد و عذرخواهی نمود و از شرم رفتارش گریست.
📚 الکنی و الألقاب ج ۲ ص ۱۶۷، حکمت نامه جوان ص ۱۵۰
➡️ http://hadith.net/post/68015/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز چهارشنبه 10 بهمن 1397
🔺 تکمیل خصلتهای والا
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 لا تَكمُلُ المَكارِمُ إلّا بِالعَفافِ وَالإِيثارِ .
🔹 خصلت هاى والاى انسانى، جز با عفّت و ايثار، كامل نمى گردد .
📚 غرر الحكم : ح ١٠٧٤٥
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز پنج شنبه 11 بهمن 1397
🔺 پیروی کن، سبقت بگیر!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸مَنِ اتَّبَعَ أمرَنا سَبَقَ .
🔹هر كس از فرمان ما پيروى كند ، سبقت مى گيرد .
📚 غرر الحكم : ح ٧٨٩٣
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز جمعه 12 بهمن 1397
🔺 مردی از قُم!
🔅 #امام_کاظم_علیه_السلام :
🔸رَجُلٌ مِن أهلِ قُم يَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ يَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ كَزُبَرِ الحَديِدِ ؛
🔹مردى از قم مردم را به حق فرا مىخواند و گروهى استوار، چون پارههاى آهن، پيرامون او گرد مىآيند .
📚 بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۱۶
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز شنبه 13 بهمن 1397
🔺 گوهر كريمان
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸عِندَ الإِيثارِ عَلَى النَّفسِ تَتَبَيَّنُ جَواهِرُ الكُرَماءِ .
🔹در هنگام ايثار است كه گوهر كريمان، نمايان مى شود.
📚 غرر الحكم : ح ٦٢٢٦
🔸 @hadithnet
💠 مقالات مربوط به امام خمینی(ره) در پایگاه #حدیث_نت
🔸مبانی رجالی امام خمينی ره
🔹آثار حديثی امام خمينی ره
🔸امام خميني و فقه الحديث
🔹كتابهاي حديثي از نگاه امام خميني ره
🔸امام خمينى قدس سره و كاربردهاى روايات تفسيرى
🔹جایگاه احادیث در اندیشههای تفسیری امام خمینی ره
🔸منابع حدیثی امام خمینی (ره) در نقل احادیث تفسیری
🔹پیشفرضها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی ره
🔸معيارهاي انتخاب كارگزاران درانديشه امام خميني (بررسي روايي)
🔹تضارب آراي رجالي امام خميني و آيةالله خويي در باره محمد بن اسماعيل، استاد کليني
➡️ http://yon.ir/W8kN8
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز یکشنبه 14 بهمن 1397
🔺 نتیجه نگاه محدود!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 مَن قَصَّرَ نَظَرَهُ عَلى أبناءِ الدُّنيا، عَمِيَ عَن سَبيلِ الهُدى .
🔹كسى كه نگاهش به دنياپرستان محدود گردد ، از ديدن راه راست ، كور مى شود .
📚 غرر الحكم : ح ٨٨٧٠
🔸 @hadithnet
مـعارف حـدیث | 🔅
🔺 🔺 🔺 🔸تحليلى در باره آسيب هاى خانواده (2) 🔺 الف . آسيب هاى كلّى خانواده ، ب . آسيب هايى مرتبط با
🔺 🔺 🔺
🔸 تحليلى در باره آسيب هاى خانواده (3)
🔺 الف . آسيب هاى كلّى خانواده، ب . آسيب هايى مرتبط با مرد ، ج . آسيب هاى مرتبط با زن .
🔸الف ـ آسيب هاى كلّى: 1⃣ . تحميل پيوند زناشويى 2⃣ . مَهريه سنگين
3⃣. ازدواج با انگيزه هاى غير ارزشى
✍ نخستين ادب از آداب تشكيل خانواده، درستىِ انگيزه آن است. از اين رو ، ازدواج كردن با هدف : تقويت طايفه، خودنمايى ، شهرت طلبى ، و بهره گيرى از ثروت يا موقعيت خانوادگى همسر ، ضدّ ارزش و نكوهيده شمرده شده است .
رعايت نكردن اين ادب، آفت نهاد خانواده و زمينه ساز فروپاشى آن است.
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) مى فرمايد:
لا تُزَوِّجُوا النِّساءَ عَلى قَراباتِهِنَّ فَإنَّهُ يَكونُ مِن ذلِكَ القَطيعَةُ .1
🔹زنان را [به خاطر تقويت روابط خويشاوندى] با خويشاوندانشان تزويج نكنيد ؛ زيرا اين كار ، به بريده شدن روابط خويشى مى انجامد .
🔅و نيز روايت شده است كه فرمود:
مَن تَزَوَّجَ امرَأَةً لِعِزِّها لَم يَزِدهُ اللّهُ إلّا ذُلّاً ، وَ مَن تَزَوَّجَها لِمالِها لَم يَزِدهُ اللّهُ إلّا فَقرا ، وَ مَن تَزَوَّجَها لِحَسَبِها لَم يَزِدهُ اللّهُ إلّا دَناءَةً ، وَ مَن تَزَوَّجَ امرَأَةً لَم يَتَزَوَّجها إلّا لِيَغُضَّ بَصَرَهُ ، أو لِيُحصِنَ فَرجَهُ ، أو يَصِلَ رَحِمَهُ ، بارَكَ اللّهُ لَهُ فيها وَ بارَكَ لَها فيهِ .2
🔹هر كس با زنى ، به خاطر قدرتش ازدواج كند ، خداوند ، جز بر خوارى او نمى افزايد ، و هر كس با زنى ، به خاطر دارايى اش ازدواج كند ، خداوند ، جز بر نادارى او نمى افزايد ، و هر كس با زنى ، به خاطر بزرگ زادگى اش ازدواج كند ، خداوند ، جز بر پستى او نمى افزايد ، و هر كس با زنى ، فقط براى اين ازدواج كند كه چشمش را [ از حرام و نامحرم ] فرو بپوشانَد ، يا دامنش را پاك نگه دارد ، يا پيوند خويشاوندى اش را برقرار بدارد ، خداوند ، در آن مرد و زن براى يكديگر بركت مى دهد .
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام:
إذا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ المَرأَةَ لِجَمالِها أو مالِها وُكِلَ إلى ذلِكَ ، وَ إذا تَزَوَّجَها لِدينِها رَزَقَهُ اللّهُ الجَمالَ وَ المالَ .3
🔹هر گاه مردى با زنى ، به خاطر زيبايى يا دارايى اش ازدواج كند ، به همان [ زيبايى يا دارايى ] واگذار مى شود ، و هر گاه به خاطر دينش با او ازدواج كند ، خداوند ، زيبايى و دارايى نيز روزى اش مى كند .
انگيزه هاى غير ارزشى در ازدواج ، چه از سوى زوجين و چه خانواده هايشان ، آفت اصلى ترين اركان تحكيم خانواده ـ يعنى محبّت و قداست ـ است. از اين رو، خانواده هايى كه دچار اين آفت اند، بيشتر در معرض فروپاشى قرار مى گيرند.
📚۱) الفردوس : ح ۷۳۲۹ . 2) كنز العمّال : ح ۴۴۵۸۹ . 3) الكافي : ج ۵ ص ۳۳۳ ح ۳
📗 دانشنامه قرآن و حديث ج ۴ ص ۱۴۵
➡️ http://hadith.net/post/42601/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز دوشنبه 15 بهمن 1397
🔺 وظایف شیعیان
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 لا تَزالُ شيعَتُنا مَرعِيّينَ مَحفوظينَ مَستورينَ مَعصومينَ ما أحسَنُوا النَّظَرَ لِأَنفُسِهِم فيما بَينَهُم وبَينَ خالِقِهم، وصَحَّت نِيّاتُهُم لِأَئِمَّتِهِم، وبَرّوا إخوانَهُم؛ فَعَطَفوا عَلى ضَعيفِهِم وتَصَدَّقوا عَلى ذَوِي الفاقَةِ مِنهُم.
🔹 شيعيان ما، تا زمانى كه در روابط ميان خود و خدايشان نيك بنگرند، و به پيشوايانشان حسن نيّت داشته باشند، و به برادرانشان نيكى كنند، و با ناتوانشان دلسوز و مهربان باشند، و به نيازمندانشان كمك كنند، همواره [از جانب خداوند عز و جل] مورد عنايت، محفوظ، و در پناه و مصون خواهند بود.
📚 المحاسن : ج ١ ص ٢٥٨ ح ٤٩٢
🔸 @hadithnet