eitaa logo
حدیثنا
661 دنبال‌کننده
3 عکس
5 ویدیو
1 فایل
احادیث کمترشنیده‌شده از کتب معتبر ارتباط با ادمین: @Rah_Bar
مشاهده در ایتا
دانلود
✅اگر این را می‌دانستیم، نمازمان را تمام نمی‌کردیم! 🌿رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: 🍃«لِلْمُصَلِّي ثَلَاثُ خِصَالٍ إِذَا هُوَ قَامَ فِي صَلَاتِهِ: حَفَّتْ بِهِ الْمَلَائِكَةُ مِنْ قَدَمَيْهِ إِلَى أَعْنَانِ السَّمَاءِ وَ يَتَنَاثَرُ الْبِرُّ عَلَيْهِ مِنْ أَعْنَانِ السَّمَاءِ إِلَى مَفْرِقِ رَأْسِهِ وَ مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِهِ يُنَادِي لَوْ يَعْلَمُ الْمُصَلِّي مَنْ يُنَاجِي مَا انْفَتَلَ.» 📚من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۲۱۰ 🌿از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده است: 🍃نمازگزار وقتی به نماز می‌ایستد، سه ویژگی دارد: 1⃣فرشتگان از زیر پاهایش تا کرانه‌های آسمان دور او گرد می‌آیند، 2⃣خیر و نیکی از کرانه‌های آسمان بر فرق سرش می‌بارد 3⃣و فرشته‌ای بر او گماشته می‌شود که ندا می‌دهد: اگر این نمازگزار می‌دانست با چه کسی راز و نیاز می‌کند، (از نماز) فاصله نمی‌گرفت.» 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــ عجب صحنه باشکوهی!!! 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
😞مبادا پنجاه‌ساله شویم و چنین حسرتی بخوریم! 🌿...عَنِ الْعِيصِ بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: 🍃«وَ اللَّهِ إِنَّهُ لَيَأْتِي عَلَى الرَّجُلِ خَمْسُونَ سَنَةً وَ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَلَاةً وَاحِدَةً فَأَيُّ شَيْءٍ أَشَدُّ مِنْ هَذَا وَ اللَّهِ إِنَّكُمْ لَتَعْرِفُونَ مِنْ جِيرَانِكُمْ وَ أَصْحَابِكُمْ مَنْ لَوْ كَانَ يُصَلِّي لِبَعْضِكُمْ مَا قَبِلَهَا مِنْهُ لِاسْتِخْفَافِهِ بِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَقْبَلُ إِلَّا الْحَسَنَ فَكَيْفَ يَقْبَلُ مَا يُسْتَخَفُّ بِهِ.» 📚الكافي، ج۳، ص۲۶۹ 🔶از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: 🔸«به خدا قسم، روزی می‌رسد که بر پنجاه سال از عمر انسان می‌گذرد و خداوند حتی یک نماز از او نپذیرفته است. چه چیز از این سخت‌تر است؟! 🔸به خدا قسم، شما از میان همسایگان و دوستانتان کسانی را می‌شناسید که اگر برای بعضی دیگرتان نماز می‌خواندند، نمازشان پذیرفته نمی‌شد؛ چراکه آن را سبک می‌شمارند.*⃣ 👈به‌راستی‌که خداوند فقط نماز زیبا را می‌پذیرد، پس چگونه نمازی را که سبک شمرده شده را بپذیرد؟!» 📝پاورقیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *⃣ظاهراً مقصود این است که اگر از کسی بخواهید مثلاً برایتان نماز استیجاری بخواند، نمازش به دلتان نمی‌نشست و از او نمی‌پذیرفتید. چطور توقع دارد خداوند چنین نمازی را بپذیرد؟! 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
🌾سیره امام صادق در ایام گرانی و قحطی 🌿...عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: أَصَابَ أَهْلَ الْمَدِينَةِ غَلَاءٌ وَ قَحْطٌ حَتَّى أَقْبَلَ الرَّجُلُ الْمُوسِرُ يَخْلِطُ الْحِنْطَةَ بِالشَّعِيرِ وَ يَأْكُلُهُ وَ يَشْتَرِي بِبَعْضِ الطَّعَامِ وَ كَانَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع طَعَامٌ جَيِّدٌ قَدِ اشْتَرَاهُ أَوَّلَ السَّنَةِ فَقَالَ لِبَعْضِ مَوَالِيهِ: «اشْتَرِ لَنَا شَعِيراً فَاخْلِطْ بِهَذَا الطَّعَامِ أَوْ بِعْهُ فَإِنَّا نَكْرَهُ أَنْ نَأْكُلَ جَيِّداً وَ يَأْكُلُ النَّاسُ رَدِيّاً.» 📚الكافي، ج‏۵، ص۱۶۶ 🔷حماد بن عثمان گوید: 🔹مردم مدینه دچار گرانی و قحطی شدند، به‌طوری‌که افراد توانگر (برای تهیه نان) گندم را با جُو مخلوط می‌کردند*⃣ و می‌خوردند و تنها می‌توانستند بخشی از غذای خود را تهیه کند (نه همه مایحتاجشان را). 🔶نزد امام صادق (علیه‌السلام) غذای مرغوبی بود که آن را ابتدای سال خریده بودند. پس حضرت به یکی از غلامانشان فرمودند: 🔸«برایمان جُو بخر و با این غذا (گندم) مخلوط کن یا این‌که آن (گندم مرغوب) را بفروش؛ 👈چراکه ما بدمان می‌آید درحالی‌که مردم غذای نامرغوب می‌خورند، غذای مرغوب بخوریم.» ♦️حال ماجرا را از زبان مُعَتِّب (غلام حضرت) بخوانید: 🌿...عَنْ مُعَتِّبٍ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: «وَ قَدْ تَزَيَّدَ السِّعْرُ بِالْمَدِينَةِ كَمْ عِنْدَنَا مِنْ طَعَامٍ؟» قَالَ قُلْتُ: عِنْدَنَا مَا يَكْفِيكَ أَشْهُراً كَثِيرَةً. قَالَ: «أَخْرِجْهُ وَ بِعْهُ.» قَالَ قُلْتُ لَهُ: وَ لَيْسَ‏ بِالْمَدِينَةِ طَعَامٌ‏ قَالَ: «بِعْهُ.» فَلَمَّا بِعْتُهُ قَالَ اشْتَرِ مَعَ النَّاسِ يَوْماً بِيَوْمٍ وَ قَالَ: «يَا مُعَتِّبُ اجْعَلْ قُوتَ عِيَالِي نِصْفاً شَعِيراً وَ نِصْفاً حِنْطَةً فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ أَنِّي وَاجِدٌ أَنْ أُطْعِمَهُمُ الْحِنْطَةَ عَلَى وَجْهِهَا وَ لَكِنِّي أُحِبُّ أَنْ يَرَانِيَ اللَّهُ قَدْ أَحْسَنْتُ تَقْدِيرَ الْمَعِيشَةِ.» 📚الكافي، ج‏۵، ص۱۶۶ 🔷از معتّب نقل شده است: 🔹قیمت اجناس در مدینه گران شده بود. 🔶امام صادق (علیه‌السلام) به من فرمودند: 🔸«چه‌قدر غذا نزد ما هست؟» 🔷عرض کردم: 🔹ما آن‌قدر آذوقه داریم که تا چندین ماه برایمان کافی است. 🔶حضرت فرمودند: 🔸«آن‌ها را (از انبار) بیرون بیاور و بفروش.» 🔷عرض کردم: 🔹اما در شهر غذایی نیست. 🔶حضرت فرمودند: 🔸«بفروششان.» 🔶وقتی آن‌ها را فروختم، حضرت فرمودند: 🔸«مانند دیگر مردم، روزانه (غذای همان روز را) بخر.» 🔶آن‌گاه فرمودند: 🔸«ای معتب! غذای خانواده مرا نیمی جو و نیمی گندم قرار بده. 👈خداوند می‌داند که من می‌توانم خانواده‌ام را به راحتی با گندم سیر کنم، اما دوست دارم خداوند مرا ببیند که (مخارجِ) زندگی‌ام را چه زیبا مدیریت می‌کنم.» 📝پاورقیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *⃣گندم به نسبت جو، مرغوب‌تر و گران‌تر بوده و هست. نان گندم نیز از نان جو خوش‌مزه‌تر و گران‌تر بوده و هست. به‌همین‌خاطر وقتی توان مالی مردم کم باشد، نان خود را از مخلوط گندم و جو تهیه می‌کنند تا ارزان‌تر تمام شود. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
🔹به مناسبت روز جهانی شیر مادر؛ 👶 شیر مادر را از کودکانمان دریغ نکنیم 🌿...عَنْ الرِّضَا ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: 🍃«لَيْسَ لِلصَّبِيِ لَبَنٌ خَيْرٌ مِنْ لَبَنِ أُمِّهِ.» 📚عيون‌أخبارالرضا، ج۲، ص۳۴ 🌿امام رضا از رسول خدا ﴿صلوات‌الله‌علیهما﴾ نقل فرموده‌اند: 🍃«هیچ شیری برای کودک، بهتر از شیر مادرش نیست.» 💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
⚠️مراقب خصلت‌هایی که با شیر به نوزادان منتقل می‌شود، باشید 🔷اهل‌بیت (علیهم‌السلام) ما را به دقت در مورد شیری که نوزاد با آن تغذیه می‌شود، دعوت کرده‌اند. 🔹ایشان علاوه بر این‌که بهترین شیر را شیر مادر دانسته‌اند، هشدارهای دیگری نیز داده‌اند که در زیر نمونه‌هایی از آن‌ها اشاره می‌شود: 🌿...عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع: 🍃«انْظُرُوا مَنْ تُرْضِعُ أَوْلَادَكُمْ فَإِنَّ الْوَلَدَ يَشِبُّ عَلَيْهِ.» 📚الكافي، ج۶، ص۴۴ 🌿امام صادق از امیر مؤمنان (علیهماالسلام) نقل کرده‌اند: 🍃«توجه کنید که چه زنی به فرزندانتان شیر می‌دهد؛ چراکه فرزند بر (پایه‌ی) همان شیر رشد می‌کند.» •┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🌿...عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ص يَقُولُ: 🍃«لَا تَسْتَرْضِعُوا الْحَمْقَاءَ فَإِنَّ اللَّبَنَ يَغْلِبُ الطِّبَاعَ.» 📚الكافي، ج۶، ص۴۳ 🌿امام صادق فرموده‌اند: امیر مؤمنان (علیهماالسلام) می‌فرمودند: 🍃«زن احمق را برای شیر دادن (به فرزندانتان) انتخاب نکنید؛ چراکه شیر بر طبع‌ها غلبه می‌کند.» •┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🌿...عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: 🍃«لَبَنُ الْيَهُودِيَّةِ وَ النَّصْرَانِيَّةِ وَ الْمَجُوسِيَّةِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ لَبَنِ وَلَدِ الزِّنَا.» 📚الكافي، ج۶، ص۴۳ 🌿از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده‌است که فرمودند: 🍃«شیر زن یهودی و نصرانی و مجوس، برای من محبوب‌تر است از شیر زنازاده.» •┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🌿...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ ع: 🍃«اسْتَرْضِعْ لِوَلَدِكَ بِلَبَنِ الْحِسَانِ وَ إِيَّاكَ وَ الْقِبَاحَ فَإِنَّ اللَّبَنَ قَدْ يُعْدِي.» 📚الكافي، ج۶، ص۴۴ 🌿محمدبن‌مروان گوید: امام باقر (علیه‌السلام) به من فرمودند: 🍃«برای شیر دادن به فرزندت، زنان زیبا را انتخاب کن و مبادا زنان زشت را انتخاب کنی؛ چرا که شیر (ویژگی‌ها را) انتقال می‌دهد.» 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶هرچند در این زمانه (به دلیل رواج مصرف شیرخشک)، از دایه یا زنان دیگر برای شیر دادن استفاده نمی‌شود، اما این هشدار که برخی خوی‌ها از طریق شیر به فرزند منتقل می‌شود هم‌چنان برقرار است؛ 🔸مردان هنگام انتخاب همسر باید توجه داشته‌باشند که علاوه بر انتخاب همسر برای خود، درحال انتخاب مادر برای فرزندشان نیز هستند و ویژگی‌های این مادر خواه‌ناخواه بر فرزندان و نسلشان اثرگذار است. 🔸دختران امروز و مادران فردا نیز باید توجه داشته‌باشند که ویژگی‌های خوب یا بدی که دارند، خواه‌ناخواه به فرزندان و نسل آینده‌شان منتقل خواهد شد، پس باید در رفع عیوب و کسب فضائل کوشا باشند. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
👌اگر فقط یک نمازمان پذیرفته شود... 🌿...عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: 🍃«مَنْ قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَلَاةً وَاحِدَةً لَمْ يُعَذِّبْهُ وَ مَنْ قَبِلَ مِنْهُ حَسَنَةً لَمْ يُعَذِّبْهُ.» 📚الكافي، ج۳، ص۲۶۶ 🔶از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: 🔸«هرکس که خداوند یک نماز از او بپذیرد، هرگز او را عذاب نخواهد کرد 🔸و هرکس که خداوند یک کار نیک از او بپذیرد، هرگز او را عذاب نخواهد کرد.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
☘این سه خصلت را از کلاغ بیاموزیم! 🌿قَالَ الصَّادِقُ ع: 🍃«تَعَلَّمُوا مِنَ الْغُرَابِ ثَلَاثَ خِصَالٍ اسْتِتَارَهُ بِالسِّفَادِ وَ بُكُورَهُ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ وَ حَذَرَهُ.» 📚من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۴۸۲ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: 🍃«سه خصلت را از کلاغ بیاموزید: 1⃣پوشاندن (پنهان کردنِ) خود، هنگام نزدیکی 2⃣صبح بسیار زود برخواستن، برای طلب روزی 3⃣و احتیاط (هوش‌یاریِ) شدید (در قبال تهدیدها.)» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
☺️آیا شیوه ما در سخن گفتن، قرآنی است؟ 🌿...عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ» فَقَالَ: «هُوَ الْجِمَاعُ وَ لَكِنَّ اللَّهَ سَتِيرٌ يُحِبُ السَّتْرَ فَلَمْ يُسَمِّ كَمَا تُسَمُّونَ.» الكافي، ج۵، ص۵۵۵ 🔷عُبیدالله بن علی حلبی گوید: 🔹از امام صادق (علیه‌السلام) در مورد (معنای) این سخن خداوند (عزّوجلّ) سؤال کردم: 🔆«أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ» 🔅«...یا اگر زنان را لمس کردید...» (نساء:۴۳) 🔶حضرت فرمودند: 🔸«منظور آمیزش است، اما خداوند بسیار پوشاننده است و پوشاندنِ (چیزهای شرم‌آور) را دوست دارد؛ به‌همین‌خاطر آن‌طور که شما (از آمیزش) نام می‌برید، خداوند (از آن) نام نمی‌برد.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
🌔هرشب گناهان روزتان را پاک کنید! 🌿...عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ «إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ» قَالَ: «صَلَاةُ الْمُؤْمِنِ بِاللَّيْلِ تَذْهَبُ بِمَا عَمِلَ مِنْ ذَنْبٍ بِالنَّهَارِ.» 📚الكافي، ج۳، ص۲۶۶ 🔶از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که در مورد این سخن خداوند (عزّوجلّ)؛ 🔆«إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ» 🔅«به‌راستی که کارهای نیک، کارهای بد را (از بین) می‌برند.» (هود:۱۱۴) 👈فرمودند: 👌«نماز مؤمن در شب، هر گناهی که در روز انجام داده باشد را (از بین) می‌برد.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
از علل زن‌صفت شدن بعضی مردها 🌿نقل است که رسول خدا در ضمن توصیه‌هایی به امیر مؤمنان (صلوات‌الله‌علیهما) فرموده‌اند: 🍃«يَا عَلِيُّ لَا تُجَامِعِ امْرَأَتَكَ بِشَهْوَةِ امْرَأَةِ غَيْرِكَ فَإِنِّي أَخْشَى إِنْ قُضِيَ بَيْنَكُمَا وَلَدٌ أَنْ يَكُونَ مُخَنَّثاً أَوْ مُؤَنَّثاً مُخَبَّلًا» 📚من‌لایحضره‌الفقیه، ج۳، ص۵۵۲ 🍃«ای علی! با شهوت زن دیگری، با همسر خود آمیزش نکن؛ چراکه من بیم دارم (از این آمیزش) فرزندی برایتان متولد شود که مُخَنَّث1⃣ باشد یا دختری که مُخَبَّل2⃣ باشد.» 📝پاورقیــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1⃣مُخَنَّث: مردی که سست است و دارای حالات و اطوار زنانه است. 2⃣مُخَبَّل: دیوانه، ضعیف، بیمار، تباه، کسی که از شدت درد نمی‌تواند راه رود. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💞ازدواج و وسعت روزی 🌿...عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص شَابٌّ مِنَ الْأَنْصَارِ فَشَكَا إِلَيْهِ الْحَاجَةَ فَقَالَ لَهُ تَزَوَّجْ فَقَالَ الشَّابُّ إِنِّي لَأَسْتَحْيِي أَنْ أَعُودَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَحِقَهُ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ فَقَالَ إِنَّ لِي بِنْتاً وَسِيمَةً فَزَوَّجَهَا إِيَّاهُ قَالَ فَوَسَّعَ اللَّهُ عَلَيْهِ [قَالَ] فَأَتَى الشَّابُّ النَّبِيَّ ص فَأَخْبَرَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ عَلَيْكُمْ بِالْبَاهِ.» 📚الكافي، ج۵، ص۳۳۰ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: 🔹«جوانی از انصار، نزد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آمد و بابت نیاز(مالی)اش به ایشان شکایت کرد. 🔸حضرت به او فرمودند: «ازدواج کن!» 🔹جوان (پیش خود) گفت: من خجالت می‌کشم که نزد رسول خدا بازگردم (و درخواستم را مجدداً مطرح کنم.) 🔹پس از آن، مردی از انصار نزد جوان آمد و گفت: من دختر زیبایی دارم، آن‌گاه دخترش را به عقد جوان در آورد. 🔹(بعد از این ازدواج) خداوند به جوان وسعتِ (روزی) داد. پس جوان نزد پیامبر رفت و ایشان را (از رفع مشکلش) مطلّع نمود. 🔸آن‌گاه رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «ای جوانان! بر شما باد به ازدواج.»» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💠پاداش‌هایی عجیب برای همسری و مادریِ خانم‌ها 🌿...حَدَّثَنِي أَبُو خَالِدٍ الْكَعْبِيُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ: «أَيُّمَا امْرَأَةٍ رَفَعَتْ مِنْ بَيْتِ زَوْجِهَا شَيْئاً مِنْ مَوْضِعٍ إِلَى مَوْضِعٍ تُرِيدُ بِهِ صَلَاحاً نَظَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهَا وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ.» فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ: ذَهَبَ الرِّجَالُ بِكُلِّ خَيْرٍ فَأَيُّ شَيْءٍ لِلنِّسَاءِ الْمَسَاكِينِ فَقَالَ ع: «بَلَى إِذَا حَمَلَتِ الْمَرْأَةُ كَانَتْ بِمَنْزِلَةِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْمُجَاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا وَضَعَتْ كَانَ لَهَا مِنَ الْأَجْرِ مَا لَا تَدْرِي مَا هُوَ لِعِظَمِهِ فَإِذَا أَرْضَعَتْ كَانَ لَهَا بِكُلِّ مَصَّةٍ كَعِدْلِ عِتْقِ مُحَرَّرٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ فَإِذَا فَرَغَتْ مِنْ رَضَاعِهِ ضَرَبَ مَلَكٌ عَلَى جَنْبِهَا وَ قَالَ: استأنف الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَكِ.» 📚الأمالي(للصدوق)، ص۴۱۲ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: 🔶رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: 🔸«هر زنی که در خانه شوهرش چیزی را جابه‌جا کند و قصدش از این کار اصلاح باشد، خداوند (عزّوجلّ) به او نگاه می‌اندازد و هر کس خداوند به او نگاه کند، عذابش نخواهد کرد.» 🔷اُمّ‌سلَمه (همسر پیامبر) عرض کرد: 🔹همه خوبی‌ها به مردان اختصاص یافته! پس به زنان بی‌چاره چه می‌رسد؟ 🔶حضرت (به ام‌سلمه) فرمودند: 🔸«آری، وقتی زن باردار می‌شود، مانند روزه‌دار شب‌زنده‌داری است که با جان و مالش در راه خدا جهاد می‌کند. 🔸وقتی وضع حمل می‌کند، پاداشی می‌برد که نمی‌دانی چه‌قدر است، آن‌قدر که عظیم است. 🔸وقتی (به بچه‌اش) شیر می‌دهد، در ازای هر مک زدن، پاداش آزاد کردن برده‌ای از نسل اسماعیل به او می‌رسد. 🔸وقتی از شیر دادن فارغ می‌شود، فرشته‌ای به پهلویش می‌زند و می‌گوید: عملت را از سر بگیر که تو آمرزیده شده‌ای.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
🙂بد به دلت راه نده 🌿از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده است: 🔷«مردی از انصار نزد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آمد و عرض کرد: 🔹این زن، دخترعمو و همسر من است. من جز خوبی (از او) چیزی نمی‌دانم، اما فرزندی برایم (به دنیا) آورده که بسیار سیاه‌رو است، سوراخ بینی‌اش بزرگ است، موهایش فرفری هستند و بینی‌اش پهن است. من نه در میان دایی‌هایم و نه در اجدادم کسی را نمی‌شناسم که شبیه او باشد. 🔶حضرت به همسر آن مرد فرمودند: 🔸«تو چه می‌گویی؟» 🔷زن عرض کرد: 🔹نه، قسم به خدایی که تو را به حق به عنوان پیامبر فرستاده است، از زمانی که مرا اختیار کرده است، هیچ‌کس جز او را جایگزینش نکرده‌ام. 🔶رسول خدا مدتی طولانی سرشان را پایین انداختند. سپس نگاهشان را به آسمان بلند کردند، رو به آن مرد کردند و فرمودند: 🔸«ای مرد! هیچ انسانی نیست، مگراین‌که میان او و حضرت آدم، نود و نه رگ و ریشه است که همگی در نَسَب نقش دارند. وقتی نطفه در رَحِم قرار می‌گیرد، این رگ‌ها به تکاپو می‌افتند و از خداوند می‌خواهند نطفه شبیه آنان شود. این فرزند از آن رگ‌هایی است که نه اجداد تو و نه اجداد اجدادت از آن‌ها نبوده‌اند. پسرت را بگیر (بپذیر.)» 🔷زن عرض کرد: 🔹مشکلم را برطرف نمودید، ای رسول خدا!» 📚الكافي، ج۵، ص۵۶۱ 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث: 🌿...عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: 🍃«أَتَى رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ: هَذِهِ ابْنَةُ عَمِّي وَ امْرَأَتِي لَا أَعْلَمُ إِلَّا خَيْراً وَ قَدْ أَتَتْنِي بِوَلَدٍ شَدِيدِ السَّوَادِ مُنْتَشِرِ الْمَنْخِرَيْنِ جَعْدٍ قَطَطٍ أَفْطَسِ الْأَنْفِ لَا أَعْرِفُ شِبْهَهُ فِي أَخْوَالِي وَ لَا فِي أَجْدَادِي. فَقَالَ لِامْرَأَتِهِ: «مَا تَقُولِينَ؟» قَالَتْ: لَا وَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ نَبِيّاً مَا أَقْعَدْتُ مَقْعَدَهُ مِنِّي مُنْذُ مَلَكَنِي أَحَداً غَيْرَهُ. قَالَ: فَنَكَسَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِرَأْسِهِ مَلِيّاً ثُمَّ رَفَعَ بَصَرَهُ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى الرَّجُلِ فَقَالَ: «يَا هَذَا إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ آدَمَ تِسْعَةٌ وَ تِسْعُونَ عِرْقاً كُلُّهَا تَضْرِبُ فِي النَّسَبِ فَإِذَا وَقَعَتِ النُّطْفَةُ فِي الرَّحِمِ اضْطَرَبَتْ تِلْكَ الْعُرُوقُ تَسْأَلُ اللَّهَ الشُّبْهَةَ لَهَا فَهَذَا مِنْ تِلْكَ الْعُرُوقِ الَّتِي لَمْ يُدْرِكْهَا أَجْدَادُكَ وَ لَا أَجْدَادُ أَجْدَادِكَ خُذْ إِلَيْكَ ابْنَكَ.» فَقَالَتِ الْمَرْأَةُ: فَرَّجْتَ عَنِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ.» 📚الكافي، ج۵، ص۵۶۱ 💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
😊خاله؛ جایگزینی برای مادر 🌿...عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ: إِنِّي قَدْ وَلَدْتُ بِنْتاً وَ رَبَّيْتُهَا حَتَّى إِذَا بَلَغَتْ فَأَلْبَسْتُهَا وَ حَلَّيْتُهَا ثُمَّ جِئْتُ بِهَا إِلَى قَلِيبٍ فَدَفَعْتُهَا فِي جَوْفِهِ وَ كَانَ آخِرُ مَا سَمِعْتُ مِنْهَا وَ هِيَ تَقُولُ يَا أَبَتَاهْ. فَمَا كَفَّارَةُ ذَلِكَ؟ قَالَ: «أَ لَكَ أُمٌّ حَيَّةٌ؟» قَالَ: لَا. قَالَ: «فَلَكَ خَالَةٌ حَيَّةٌ؟» قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: «فَابْرَرْهَا فَإِنَّهَا بِمَنْزِلَةِ الْأُمِّ يُكَفِّرْ عَنْكَ مَا صَنَعْتَ.»» قَالَ أَبُو خَدِيجَةَ: فَقُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: مَتَى كَانَ هَذَا؟ فَقَالَ: «كَانَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ وَ كَانُوا يَقْتُلُونَ الْبَنَاتِ مَخَافَةَ أَنْ يُسْبَيْنَ فَيَلِدْنَ فِي قَوْمٍ آخَرِينَ.» 📚الكافي، ج۲، ص۱۶۲ 🌿ابوخدیجه از امام صادق (علیه‌السلام) نقل کرده است: 🔹«مردی نزد پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آمد و عرض کرد: برای من دختری به دنیا آمد، او را پرورش دادم تا بالغ شد. پس بر او لباس پوشانیدم و زینتش کردم، سپس او را کنار چاهی قدیمی بردم و داخل چاه انداختم. آخرین صدایی که از او شنیدم، این بود که (با التماس) می‌گفت: "ای پدر!". کفاره (جبران) این کار چیست؟ 🔸پیامبر به او فرمودند: «آیا مادری داری که زنده باشد؟» 🔹عرض کرد: خیر. 🔸حضرت فرمودند: «خاله‌ای داری که زنده باشد؟» 🔹عرض کرد: بله. 🔸فرمودند: «پس به او نیکی کن؛ چراکه خاله، به‌منزله مادر است. این کار، گناهت را جبران می‌کند.»» 🔷ابوخدیجه گوید: به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کردم: 🔹این اتفاق (زنده‌به‌گور کردن دختر) کِی اتفاق افتاده است؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«در زمان جاهلیت اتفاق افتاده است. آنان دخترانشان را از ترس این‌که اسیر شوند و در میان قومی دیگر بچه بزایند، می‌کشتند.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
😔سفر دوم به بغداد😔 🌿...عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: لَمَّا خَرَجَ أَبُو جَعْفَرٍ ع مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى بَغْدَادَ فِي الدَّفْعَةِ الْأُولَى مِنْ خَرْجَتَيْهِ قُلْتُ لَهُ عِنْدَ خُرُوجِهِ: جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ فِي هَذَا الْوَجْهِ فَإِلَى مَنِ الْأَمْرُ بَعْدَكَ فَكَرَّ بِوَجْهِهِ إِلَيَّ ضَاحِكاً وَ قَالَ: «لَيْسَ الْغَيْبَةُ حَيْثُ ظَنَنْتَ فِي هَذِهِ السَّنَةِ» فَلَمَّا أُخْرِجَ بِهِ الثَّانِيَةَ إِلَى الْمُعْتَصِمِ صِرْتُ إِلَيْهِ فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ أَنْتَ خَارِجٌ فَإِلَى مَنْ هَذَا الْأَمْرُ مِنْ بَعْدِكَ فَبَكَى حَتَّى اخْضَلَّتْ لِحْيَتُهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ «عِنْدَ هَذِهِ يُخَافُ عَلَيَّ الْأَمْرُ مِنْ بَعْدِي إِلَى ابْنِي عَلِيٍّ.» 📚الكافي، ج۱، ص۳۲۳ 🌿اسماعیل‌بن‌مهران گوید: 🔷هنگامی که امام جواد (علیه‌السلام) برای بار اول از دو بار خروجشان، از مدینه به بغداد خارج شدند، موقع عزیمتشان به ایشان عرض کردم: 🔹فدایتان شوم، از این راه که می‌روید، برایتان نگرانم. پس از شما امر (امامت) با چه کسی است؟ 🔶در حالی که می‌خندیدند، به من رو کردند و فرمودند: 🔸«غیبت من در این سال، آن‌طور که گمان‌کرده‌ای نیست.» 🔷اما وقتی برای بار دوم به سوی معتصم (فرزند هارون‌الرشید و برادر مأمون لعنة‌الله‌علیهم) ره‌سپار شدند، نزدشان رفتم و عرض کردم: 🔹فدایتان شوم، شما (از شهر) خارج می‌شوید. پس از شما امر (امامت) با چه کسی است؟ 🔶حضرت آن‌قدر گریستند که محاسنشان تر شد. سپس به من رو کردند و فرمودند: 🔸«بایسته است که برای سفر امسالم، نگرانی باشد. امر (امامت) پس از من، با پسرم علی (امام علی‌بن‌محمد هادی علیهماالسلام) است.» 📝پانوشتــــــــــــــــــــــــــــــــ ◾️ضمن تسلیت شهادت حضرت جوادالائمه (علیهم‌السلام)، عرض می‌کنم که شایسته است در ایام ولادت یا شهادت اهل‌بیت، کمی با زندگانی آن بزرگواران آشنا شویم. ✅صفحه مربوط به امام جواد در ویکی‌شیعه: ✅ yon.ir/FoOxC 💠 @hadithona
💠چرا پیامبر به همه خواستگاران دخترشان جواب رد دادند؟💠 🔹پس از هجرت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به مدینه، افراد متعددی از مهاجران (با هدف تقرّب جستن به پیامبر) طالب ازدواج با حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بودند. 🔹ابوبکر، عمر و عبدالرحمن‌بن‌عوف، از جمله کسانی بودند که نزد پیامبر رفتند تا بانوی دو عالم را از ایشان خواستگاری کنند. 🔹اما پیامبر، به بهانه‌هایی آنان را رد می‌کردند، تا جایی که مردم از ازدواج با حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مأیوس شدند و دیگر برای خواستگاری ایشان مراجعه نکردند. 🌿شیخ صدوق، در کتاب «عیون‌اخبارالرضا» از امام رضا، از پدرانشان، از امیرالمؤمنین (علیهم السلام) نقل می‌کند که فرمودند: 🍃من نیز در این فکر بودم، اما به خود جرأت نمی‌دادم که این خواسته را با پیامبر خدا مطرح کنم، تا این‌که پیامبر، خود، این خواسته الهی را با من مطرح فرمودند و...*⃣ 🌿شیخ صدوق، هم‌چنین در حدیثی دیگر، علت رد کردن خواستگاران را نقل می‌کند: امام علی‌بن‌موسی‌الرضا از پدرشان، از پدرانشان، نقل کرده‌اند که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: 🍃«پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به من فرمودند: 🔸ای علی! مردانی از قریش مرا در مورد مسئله فاطمه، به سختی خطاب قرار دادند و گفتند: ما او را از شما خواستگاری کردیم، اما شما او را به ازدواج علی درآوردید. 🔸من نیز به آن‌ها گفتم: به خدا قسم، این، من نبودم که شما را از ازدواج با او منع کرد، بلکه خداوند بلندمرتبه بود که شما را منع کرد و او را شوهر داد؛ 🔸چنان‌چه جبرائیل بر من نازل شد و گفت: ای محمد! به‌راستی که خداوند جلّ‌جلاله می‌فرماید: اگر علی را خلق نکرده‌بودم، هرگز برای فاطمه، دخترت، بر روی زمین، از آدم تا آخرین انسان‌ها، کفو و همتایی نبود.» 📚عیون‌أخبارالرضا علیه‌السلام، ج۱، ص۲۲۵ 📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ *⃣عیون‌أخبارالرضا علیه‌السلام، ج۱، ص۲۲۲. (در ضمن این روایت مفصّل، بیان شده‌است که جبرئیل خبر می‌آورد که خداوند بهشتیان را دستور داده است تا بهشت را زینت کنند و معطر سازند و قرآن بخوانند. و خداوند، فاطمه را به عقد علی علیهماالسلام در آورده است و ملائکه را شاهد این عقد گرفته است. و خداوند بشارت داده است که از آن دو، نسل و فرزندانى به وجود خواهد آورد که گنجینه حکمت او بر روی زمین و حجت او بر مردم خواهند بود. پیامبر نیز به تبعیت از خداوند، فاطمه را به عقد امیرالمؤمنین علیهم‌السلام در آورند.) @hadithona
📜متن عربی: 🌿...حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع: 🍃«لَقَدْ هَمَمْتُ بِالتَّزْوِيجِ فَلَمْ أَجْتَرِئْ أَنْ أَذْكُرَ ذَلِكَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِنَّ ذَلِكَ اخْتَلَجَ فِي صَدْرِي لَيْلِي وَ نَهَارِي حَتَّى دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ لِي يَا عَلِيُّ قُلْتُ لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هَلْ لَكَ فِي التَّزْوِيجِ قُلْتُ رَسُولُ اللَّهِ أَعْلَمُ وَ ظَنَنْتُ أَنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يُزَوِّجَنِي بَعْضَ نِسَاءِ قُرَيْشٍ وَ إِنِّي لَخَائِفٌ عَلَى فَوْتِ فَاطِمَةَ فَمَا شَعَرْتُ بِشَيْءٍ إِذْ دَعَانِي رَسُولُ اللَّهِ ص فَأَتَيْتُهُ فِي بَيْتِ أُمِّ سَلَمَةَ فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيَّ تَهَلَّلَ وَجْهُهُ وَ تَبَسَّمَ حَتَّى نَظَرْتُ إِلَى بَيَاضِ أَسْنَانِهِ يَبْرُقُ فَقَالَ لِي يَا عَلِيُّ أَبْشِرْ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ كَفَانِي مَا كَانَ هَمَّنِي مِنْ أَمْرِ تَزْوِيجِكَ قُلْتُ وَ كَيْفَ كَانَ ذَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَتَانِي جَبْرَئِيلُ ع وَ مَعَهُ مِنْ سُنْبُلِ الْجَنَّةِ وَ قَرَنْفُلِهَا فَنَاوَلَنِيهِمَا فَأَخَذْتُهُمَا فَشَمَمْتُهُمَا وَ قُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ مَا سَبَبُ هَذَا السُّنْبُلِ وَ الْقَرَنْفُلِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَمَرَ سُكَّانَ الْجِنَانِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَنْ فِيهَا أَنْ يُزَيِّنُوا الْجِنَانَ كُلَّهَا بِمَغَارِسِهَا وَ أَنْهَارِهَا وَ ثِمَارِهَا وَ أَشْجَارِهَا وَ قُصُورِهَا وَ أَمَرَ رِيَاحَهَا فَهَبَّتْ بِأَنْوَاعِ الْعِطْرِ وَ الطِّيبِ وَ أَمَرَ حُورَ عِينِهَا بِالْقِرَاءَةِ فِيهَا طَهَ وَ طس وَ حمعسق ثُمَّ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُنَادِياً فَنَادَى أَلَا يَا مَلَائِكَتِي وَ سُكَّانَ جَنَّتِي اشْهَدُوا أَنِّي قَدْ زَوَّجْتُ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ ص مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رِضًى مِنِّي بَعْضُهُمَا لِبَعْضٍ ثُمَّ أَمَرَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَلَكاً مِنْ مَلَائِكَةِ الْجَنَّةِ يُقَالُ لَهُ رَاحِيلُ وَ لَيْسَ فِي الْمَلَائِكَةِ أَبْلَغُ مِنْهُ فَخَطَبَ بِخُطْبَةٍ لَمْ يَخْطُبْ بِمِثْلِهَا أَهْلُ السَّمَاءِ وَ لَا أَهْلُ الْأَرْضِ ثُمَّ أَمَرَ مُنَادِياً فَنَادَى أَلَا يَا مَلَائِكَتِي وَ سُكَّانَ جَنَّتِي بَارِكُوا عَلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع حَبِيبِ مُحَمَّدٍ ص وَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ ص فَإِنِّي قَدْ بَارَكْتُ عَلَيْهِمَا فَقَالَ رَاحِيلُ يَا رَبِّ وَ مَا بَرَكَتُكَ عَلَيْهِمَا أَكْثَرَ مِمَّا رَأَيْنَا لَهُمَا فِي جِنَانِكَ وَ دَارِكَ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَا رَاحِيلُ إِنَّ مِنْ بَرَكَتِي عَلَيْهِمَا أَنِّي أَجْمَعُهُمَا عَلَى مجتبى [مَحَبَّتِي] وَ أَجْعَلُهُمَا حُجَّتِي عَلَى خَلْقِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأَخْلُقَنَّ مِنْهُمَا خَلْقاً وَ لَأُنْشِئَنَّ مِنْهُمَا ذُرِّيَّةً أَجْعَلُهُمْ خُزَّانِي فِي أَرْضِي وَ مَعَادِنَ لِحُكْمِي بِهِمْ أَحْتَجُّ عَلَى خَلْقِي بَعْدَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ فَأَبْشِرْ يَا عَلِيُّ فَإِنِّي قَدْ زَوَّجْتُكَ ابْنَتِي فَاطِمَةَ عَلَى مَا زَوَّجَكَ الرَّحْمَنُ وَ قَدْ رَضِيتُ لَهَا بِمَا رَضِيَ اللَّهُ لَهَا فَدُونَكَ أَهْلَكَ فَإِنَّكَ أَحَقُّ بِهَا مِنِّي وَ لَقَدْ أَخْبَرَنِي جِبْرِيلُ ع أَنَّ الْجَنَّةَ وَ أَهْلَهَا مُشْتَاقُونَ إِلَيْكُمَا وَ لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَرَادَ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْكُمَا مَا يَتَّخِذُ بِهِ عَلَى الْخَلْقِ حُجَّةً لَأَجَابَ فِيكُمَا الْجَنَّةَ وَ أَهْلَهَا فَنِعْمَ الْأَخُ أَنْتَ وَ نِعْمَ الْخَتَنُ أَنْتَ وَ نِعْمَ الصَّاحِبُ أَنْتَ وَ كَفَاكَ بِرِضَاءِ اللَّهِ رِضًى فَقَالَ عَلِيٌّ ع رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص آمِينَ.» 📚عيون‌أخبارالرضا، ج۱، ص۲۲۲ 🌿...عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: 🍃«قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ لَقَدْ عَاتَبَتْنِي رِجَالٌ مِنْ قُرَيْشٍ فِي أَمْرِ فَاطِمَةَ وَ قَالُوا خَطَبْنَاهَا إِلَيْكَ فَمَنَعْتَنَا وَ تَزَوَّجْتَ عَلِيّاً فَقُلْتُ لَهُمْ وَ اللَّهِ مَا أَنَا مَنَعْتُكُمْ وَ زَوَّجْتُهُ بَلِ اللَّهُ تَعَالَى مَنَعَكُمْ وَ زَوَّجَهُ فَهَبَطَ عَلَيَّ جَبْرَئِيلُ ع فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ يَقُولُ لَوْ لَمْ أَخْلُقْ عَلِيّاً ع لَمَا كَانَ لِفَاطِمَةَ ابْنَتِكَ كُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ.» 📚عيون‌أخبارالرضا، ج۱، ص۲۲۵ ✅ @hadithona
🌺می‌خوای عزیز بشی؟ 🌿...عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: 🍃«عَلَيْكُمْ بِالْعَفْوِ فَإِنَ الْعَفْوَ لَا يَزِيدُ الْعَبْدَ إِلَّا عِزّاً فَتَعَافَوْا يُعِزَّكُمُ اللَّهُ.» 📚الكافي، ج۲، ص۱۰۸ 🌿از امام صادق علیه‌السلام نقل شده‌است که از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل فرمودند: 🍃«بر شما باد: "عفو کردن"*⃣ که جُز "عزّت" بر بنده نمی‌افزاید. پس هم‌دیگر را عفو کنید تا خداوند شما را عزیز گرداند.» 📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــ *⃣عفو: رها نمودنِ (خطاکار) و عقوبت نکردنِ (او) ؛ معجم‌مقاییس‌اللغة، ص۶۴۲. @hadithona
🔸🔶شیعیان بی‌حرف‌اند!🔶🔸 🌿...عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ: 🍃«إِنَّمَا شِيعَتُنَا الْخُرْسُ.»1⃣ 📚الكافي، ج۲، ص۱۱۳ 🌿از ابوحمزه‌ثمالی نقل شده‌است که گفت: از امام باقر علیه‌السلام شنیدم که فرمودند: 🍃«به‌راستی که شیعیانِ ما بی‌حرف اند.»2⃣ 📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــ 1⃣الخرس في اللسان و هو ذهاب النطق؛ معجم‌مقاییس‌اللغة، ص۲۹۱. 2⃣علامه‌مجلسی در مرآةالعقول در مورد این حدیث دو برداشت دارند؛ «شیعیان حرف لغو و باطلی نمی‌زنند و چیزی را که نمی‌دانند نمی‌گویند. و در مقام تقیه نیز، از ترسِ به خطر افتادن جانِ امامان‌شان، خودشان و برادران‌شان، حرفی نمی‌زنند.»؛ مرآةالعقول، ج۸، ص۲۱۱. @hadithona
💠سکوت، طلاست💠 🌿عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: 🍃«قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ: يَا بُنَيَّ إِنْ كُنْتَ زَعَمْتَ أَنَّ الْكَلَامَ مِنْ فِضَّةٍ فَإِنَّ السُّكُوتَ مِنْ ذَهَبٍ.» 📚الكافي، ج۲، ص۱۱۴ 🌿از امام صادق علیه‌السلام نقل شده‌است که فرمودند: 🍃«لقمان به پسرش گفت: 🔸پسرکم! اگر گمان می‌کنی که "سخن گفتن" از نقره است، پس به‌راستی که "سکوت کردن" از طلاست.» @hadithona
💠حکم «صله رحم»، چه دایره‌ای از اقوام را شامل می‌شود؟💠 🌿حسن‌بن‌علی‌وشّاء از امام رضا علیه‌السلام نقل کرده‌است که ایشان از پدرشان، از پدرانشان، از امیر مؤمنان نقل کردند که پیامبر خدا صلوات‌الله‌علیهم فرمودند: 🍃«زمانی که (در شب معراج) به سوی آسمان سیر داده‌شدم، رحِمی را دیدم که از عرش آویخته شده‌بود و از رحِمی دیگر، به پروردگار شکایت می‌کرد. به او گفتم: میان تو و آن رحِم (که از او شکایت می‌کنی) چند پدر (نسل) فاصله است؟ گفت: در چهلمین پدر (جدّمان) با هم مشترکیم!»1⃣ 🌿امیر مؤمنان علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام نیز در ضمن نامه‌شان به عبدالله‌بن‌عباس، کارگزار خود در بصره، می‌نویسند: 🍃«...خبرِ بدخویى و درشتى تو با قبیله بنى‌تمیم به من رسید، همانا از بنى‌تمیم کوکبى پنهان نشده، مگر آن که کوکب دیگرى بر ایشان پدیدار گشته (آسمان فضل و بزرگوارى و شجاعت و دلیرى آنان از کوکب درخشان تهى نگردیده، و اگر بزرگى از آن‌ها کشته شده، دیگرى جایش را گرفته) و در جاهلیّت و اسلام کسى به کینه‌جوئى و خون‌خواهى بر ایشان پیشى نگرفته (از این رو با چنین مردمى نباید درشتى نمود) و (سبب دیگرى که نبایستى با آنان بدخویى کرد آن است که) ایشان را با ما خویشاوندىِ پیوسته و نزدیکی است (چون نسب بنى‌هاشم و بنى‌تمیم به «الیاس بن مضر» جدّ شانزدهم پیغمبر اکرم منتهى می‌شود، پس) ما را در پیوستن به آن خویشاوندى پاداش، و در جدائى از آن گناه می‌باشد...»2⃣ 🔷چنان‌چه ملاحظه شد، امیر مؤمنان علیه‌السلام افراد قبیله بنی‌تمیم، که در شانزده نسل قبل، با ایشان پدری مشترک داشته‌اند را «رحِم» و «خویشاوند نزدیک» خود دانسته‌اند و ابن‌عباس که از بنی‌هاشم بوده‌است را از بدخویی با آنان بر حذر داشته‌اند. 🔶بنابراین اگر بدانیم که با کسانی خویشاوند هستیم، ولو این‌که در چهل نسل پیش، با آنان پدری مشترک داشته‌باشیم،3⃣ در قبال آنان مسئولیتی مضاعف خواهیم‌داشت و اگر در موردشان کوتاهی کنیم، در روز قیامت مورد مؤاخذه قرار خواهیم‌گرفت. 📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــ 1⃣عیون‌أخبارالرضاعلیه‌السلام، ج۱، ص۲۵۵. 2⃣ترجمه‌وشرح‌نهج‌البلاغة(فیض‌الإسلام)، ج۵، ص۸۶۸. 3⃣اگر هر نسل را به طور میانگین، ۳۰سال در نظر بگیریم، به این معناست که حدود ۱۲۰۰سال پیش جدّ مشترکی داشته‌باشیم و بعد از او، تیره‌مان از هم جدا شده‌باشد. @hadithona
🌑میان ماه من تا ماه گردان، تفاوت از زمین تا آسمان است🌕 ♦️احتمالاً این حدیث را در مورد حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) شنیده‌اید: 🌿...عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ قَالَ: «اسْتَأْذَنَ أَعْمَى عَلَى فَاطِمَةَ ع فَحَجَبَتْهُ. فَقَالَ لَهَا النَّبِيُّ ع: «لِمَ تَحْجُبِينَهُ وَ هُوَ لَا يَرَاكِ؟» قَالَتْ: «يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَرَانِي فَإِنِّي أَرَاهُ وَ هُوَ يَشَمُّ الرِّيحَ؟» فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ: «أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّي.»» 📚دعائم‌الإسلام، ج۲، ص۲۱۴ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: 🔹«مرد نابینایی از حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) اجازه(ی ورود) خواست. حضرت زهرا خود را از او پوشاندند. 🔸پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «چرا خود را از او پوشاندی، حال‌آن‌که او تو را نمی‌بیند؟» 🔹حضرت زهرا فرمودند: «ای رسول خدا! اگر او مرا نمی‌بیند، من او را می‌بینم و او بوی مرا استشمام می‌کند.» 🔸پیامبر فرمودند: «گواهی می‌دهم که تو پاره‌ی تن من هستی.»» ♦️حالا این روایت را هم مطالعه بفرمایید: 🌿...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: اسْتَأْذَنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ عِنْدَهُ عَائِشَةُ وَ حَفْصَةُ فَقَالَ لَهُمَا: «قُومَا فَادْخُلَا الْبَيْتَ.» فَقَالَتَا: إِنَّهُ أَعْمَى. فَقَالَ: «إِنْ لَمْ يَرَكُمَا فَإِنَّكُمَا تَرَيَانِهِ.» 📚الكافي، ج۵، ص۵۳۴ 🌿از احمد بن محمد بن خالد برقی نقل شده است: 🔹پسر امّ‌مکتوم از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) اجازه(ی ورود) خواست، درحالی‌که عایشه (دختر ابوبکر) و حفصه (دختر عُمر) نزد ایشان بودند. 🔸پیامبر به همسرانشان فرمودند: «بلند شوید و داخل اتاق بروید.» 🔹آن‌دو گفتند: «او نابیناست.» 🔸پیامبر فرمودند: «اگر او شما را نمی‌بیند، شما که او را می‌بینید.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💠میزان صدای امام‌جماعت باید چه‌قدر باشد؟ 🌿...عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يُسْمِعَ مَنْ خَلْفَهُ وَ إِنْ كَثُرُوا؟ فَقَالَ: «لِيَقْرَأْ قِرَاءَةً وَسَطاً يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى «وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها».» 📚الکافي، ج۳، ص۳۱۷ 🌿از عبدالله بن سِنان نقل شده است: 🔷به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کردم: 🔹آیا بر امام(جماعت) واجب است که صدایش را به گوش مأمومین برساند، هرچند تعدادشان زیاد باشد؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«او باید قرائت متوسطی داشته باشد. (چنان‌چه) خداوند (تبارک‌وتعالی) می‌فرماید: 📖«وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها»؛ «نمازت را نه زیاد بلند بخوان و نه زیاد آهسته.»[اسراء:۱۱۰]» ♦️امام صادق (علیه‌السلام) در حدیث دیگری، مقصود از بلند خواندن و آهسته خواندن را تبیین فرموده‌اند. 🌿...عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها» قَالَ: «الْمُخَافَتَةُ مَا دُونَ سَمْعِكَ وَ الْجَهْرُ أَنْ تَرْفَعَ صَوْتَكَ شَدِيداً.» 📚الکافي، ج۳، ص۳۱۵ 🌿از سماعة بن مهران نقل شده است: 🔷از امام صادق در مورد این سخن خداوند (عزّوجلّ) سؤال کردم: 📖«نمازت را نه زیاد بلند بخوان و نه زیاد آهسته.» 🔶حضرت فرمودند: 🔸«خیلی آهسته خواندنِ نماز؛ این است که شخص، صدای خودش را هم نشنود و خیلی بلند خواندن نماز؛ آن است که صدایش را به شدت بلند کند.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona