#نکات_حدیثی
#نکات_اصولی
#حساب_احتمالات
💠 جایگاه روایات ضعیفالسند در ایجاد اطمینان به صدور روایات (حساب احتمالات)
🔻 هر چقدر به واسطه زیاد شدن #امارات و نشانهها، ضریب و احتمال صدق و صحّت بالا میرود، احتمال کذب و بطلان کم میشود؛ تا جایی که احتمال بطلان به صفر میرسد؛ مثل #تواتر خبر که گاهی، یقین به صدور خبر پیدا میکنیم و یا این که در برخی ابواب ممکن است یک یا دو روایت صحیح هم نباشد ولی وقتی صدها روایت #ضعیف وجود داشته باشد، که باعث شود انسان اطمینان یا یقین پیدا کند که مضمون این روایات صادر شده است.
🔹 فلذا یکی از کارهای #اشتباه این است که تنها روایات #صحیحالسند در کتابی جمع شود و سایر روایات کنار گذاشته شود؛ زیرا همین روایات ضعیف در کنار هم برای ما حکم نشانههایی را دارند که به #حساباحتمالات، سبب اطمینان فقیه در موضوعات مختلف میشوند.
📚 شرح الفائق (بر اساس درس استاد شب زندهدار)، ظهیری، ج1، ص140
@HadithSciences
🔔 فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)#تمدید_شد
✅ محورهای همایش:
🔶 دیدگاههای علامه مصباح یزدی(ره) درباره:
🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی
🔷 مبانی علوم انسانی
🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی
🔷 مسایل علوم انسانی
🔶 مطالعه تطبیقی اندیشههای علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی
🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی
🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی
🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده: 1400/10/30
🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات: 1401/01/31
🗓 زمان برگزاری: 8 و 9 دیماه 1401
🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه 4
🔷 سایت همایش
🌐 www.ihsam.iki.ac.ir
🔷 کانال همایش در ایتا، سروش و بله
🔰 @ihsam_ir
🌐 پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت علامه مصباح(ره)
🌐 https://mesbahyazdi.ir
☎️ دبیرخانه همایش: 02532113456
☎️ اداره همایشها: 02532909099
☎️ روابط عمومی: 02532113627
#فراخوان_مقاله
@HadithSciences
#حدیث_روز
☀️از امام رضا عليه السلام نقل شده که فرمود:
💠كانَ نَقْشُ خَاتَمِ عِيسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ حَرْفَيْنِ اِشْتَقَّهُمَا مِنَ اَلْإِنْجِيلِ:
طُوبَى لِعَبْدٍ ذُكِرَ اَللَّهُ مِنْ أَجْلِهِ وَ وَيْلٌ لِعَبْدٍ نُسِيَ اَللَّهُ مِنْ أَجْلِهِ؛
نقش نگين انگشترى عيسى عليه السلام دو جمله بود كه آنها را از انجيل بر گرفته بود : «خوشا بنده اى كه به واسطه او خدا ياد آورى شود و واى بر بنده اى كه به واسطه او خدا فراموش گردد»
📚 عيون الأخبار ، ج2 ص54
@HadithSciences
🔔آیین رونمایی از کتاب موافقت معنایی
📘 اثر جدید حجت الاسلام و المسلمین #علیرضا_قائمی_نیا
🔰 مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار میکند:
💢 با سخنرانی:
🎙#علی_اکبر_رشاد
🎙#علی_راد
🎙#ابوالحسن_غفاری
🗓چهارشنبه 8 دی ماه
⏰ ساعت 11:00
🏢 حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی: قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📺 همچنین پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از طریق: TV.iict.ac.ir
#رونمایی_کتاب
@HadithSciences
🌐اولين همايش ملی #دعا_پژوهی
با عنایت به اهمیت نشر معارف ائمه اطهار (ع) به خصوص آموزههای معرفتی و سلوکی نیایشهای حضرات معصومین(ع) و نیاز آشنا نمودن همه اقشار به خصوص قشر جوان و تحصیل کرده، همایشی با عنوان همایش ملی دعاپژوهی برگزار میگردد.
🗓تاريخ برگزاری همايش ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰
جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت همايش مراجعه فرماييد.
🌐dua-research.ir
@HadithSciences
Ejtehad.mp3
22.88M
🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل کرسی علمی:
" کاربرد منطق سیستم ها در اجتهاد"
🎙 با حضور:
#عبدالحمید_واسطی
#عبدالهادی_مسعودی
#مجتبی_الهی
#محمدعلی_سوادی
🆔@HadithSciences
🔔 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند:
3️⃣ سومین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑ با موضوع
#تاثیررجالدرمسائلفقهی
👤ارائه دهنده؛
آیت الله احمد عابدی
استاد درس خارج حوزه
🗓 زمان
چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰
⏰ همراه با نماز ظهر و عصر
حضوری و مجازی
🏢 مکان
خیابان شهیدین ، مدرسه فقهی آل یاسین(علیهم السلام)
💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی
https://rubika.ir/aleyasin_ir
#نشست_علمی
@Karasy
@HadithSciences
#حدیث_روز
💬از امام علی علیه السلام نقل شده که فرمود:
☀️بادِرُوا الْعَمَلَ وَ خَافُوا بَغْتَةَ الْأَجَلِ فَإِنَّهُ لَا يُرْجَى مِنْ رَجْعَةِ الْعُمُرِ مَا يُرْجَى مِنْ رَجْعَةِ الرِّزْقِ مَا فَاتَ الْيَوْمَ مِنَ الرِّزْقِ رُجِيَ غَداً زِيَادَتُهُ وَ مَا فَاتَ أَمْسِ مِنَ الْعُمُرِ لَمْ يُرْجَ الْيَوْمَ رَجْعَتُهُ؛
💫در اعمال نيكو شتاب كنيد، و از فرارسيدن مرگ ناگهانى بترسيد، زيرا آنچه از روزى كه از دست رفته، اميد بازگشت آن وجود دارد، اما عمر گذشته را نمى شود باز گرداند، آنچه را امروز از بهره دنيا كم شده مى توان فردا به دست آورد امّا آنچه ديروز از عمر گذشته، اميد به بازگشت آن نيست.
📚نهج البلاغه، بخشی از خطبه 114
@HadithSciences
زاهدان مصلی فضلای حوزه.mp3
20.9M
✳️ روش شناسی تحصیل در حوزه
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر #علی_نصیری
این مبحث در تاریخ بیست و هفتم آذر ماه ۱۴۰۰ در مصلای شهر زاهدان خطاب به اساتید، مدیران، فضلا و طلاب حوزه علمیه برادران و خواهران ارایه شد.
@alinasirigilani
@HadithSciences
⁉️ #مسلمانان_چرا_شب_دفن_شد_صدیقه_کبری؟!
🏴 هشتمین سوگوارهی کوچههای مادری
◼️ فاطمیه ۱۴۴۳ هـق - دی ماه ۱۴۰۰
✅ بازسازی وقایع ولادت تا شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام
🔸با اجرای تئاتر زنده، در ۴ غرفه
🔰 شهرمقدسقم | پردیسان
انتهای خیابان آزادی(کانال)
نبش میدان شهدای منا
مسجد جامع امیرالمومنین علیهالسلام
پارکینگ مصلی
📅 ۳ تا ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰
⏰ ساعات بازدید: ۱۷ الی ۲۲
@Kooche_madari
@HadithSciences
علوم و معارف حدیث
📜بحثی پیرامون کتاب رجال ابن غضائری 🎙استاد سید علیرضا حسینی شیرازی 👇
💬 #استاد_حسینی_شیرازی (زیدعزه):
🔅راویان شماره شده در کتاب رجال ابن غضائری را میتوان به پنج دسته تقسیم کرد:
1⃣راویانی که #تضعیف شده اند و به هیچ روی روایت آنان پذیرفته نیست.
🔹ابن غضائری در مورد جعفر بن محمد بن مالک فرازی مینویسد: #کذاب_متروک_الحدیث_جملةً¹.
2⃣راویانی که ولو در نظر ابن غضائری ضعیف شمرده شدند اما احادیثشان به دو دسته قابل #پذیرش (صحیح) و #غیرقابل پذیرش(سقیم) تقسیم میشود؛
🔸مانند ابراهیم بن اسحاق احمری :
فی حدیثه #ضعف و فی مذهبه ارتفاع
#ویروی_الصحیح_و_السقیم و امره مختلط².
3⃣راویانی که بر آنها خردهگیری شده این دسته از راویان اگرچه در نگاه ابن غضائری نقطه ضعفی دارند اما به هیچ وجه نمیتوان ضعیف دانستن آنان را به ابن غضائری نسبت داد؛
🔹مانند ادریس بن زیاد که اورا از راوی ضعفاء میداند اما تضعیف نمیکند
ادریس بن زیاد یکنی ابالفضل... یروی عن الضعفاء³.
4⃣راویانی که از آنان دفع اتهام شده که این دسته خود به دو دسته تقسیم میشود :
الف)راویانی که ابن غضائری با اینکه ضعف ایشان رامیپذیرد اما از میزان ضعف آنان میکاهد و برخی بد گمانیها در بارهی ایشان را روا نمیداند؛
🔸مانند محمدبن عیسی الهَمْدانی :ضعیف و یروی عن الضعفاء و یجوز ان یُخَرَّجَ شاهداً⁴.
ب)راویانی که ابن غضائری ضعیف دانستن آنان را برنمیتابد و بر درستی درون مایه های حدیثی آنان پای میفشارد؛
🔹مانند محمد بن اورَمَة: اتهمه القمیون بالغلو و حدیثه نقی #لافساد_فیه⁵.
5⃣راویانی که ابن غضائری به ژرفنگری در محدوده نگاه اعتراض آمیز دیگران به آنها میپردازد و با این روش وثاقت این دسته را بر مینمایاند؛
🔸 مانند احمد بن محمد بن خالد برقی :
احمد بن محمد بن خالد بن محمد بن علی البرقی...طعن القمیون علیه و لیس الطعن فیه انما العطن فی من یروی عنه فانه کان لایبالی عمن یأخذ علی طریقة اهل الاخبار⁶.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:رجال ابن غضائری،ش۲۷
*²:همان،ش۹
*³:همان،ش۸
*⁴:همان،ش۱۳۶
*⁵:همان،ش۱۳۳
*⁶:همان،ش۱۰
#رجال
#ابن_غضائری
@HadithSciences