eitaa logo
علوم و معارف حدیث
74 دنبال‌کننده
691 عکس
97 ویدیو
118 فایل
مطالب مرتبط با علوم و معارف حدیث و نیز اطلاع رسانی رویدادها.
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 ثبت نام فصل پنجم مدرسه تخصصی حدیث؛ عرصه ها و روش های حدیث پژوهی مقارن با عنوان «روش ها و رویکردهای نقد متن در فریقین» آغاز شد با حضور: 🔷آیت الله محمد سند، استاد خارج فقه و رجال حوزه علمیه نجف 💠محوریت متن‌شناسی حدیث در ارزیابی‌های فقیهان و رجالیان متقدم شیعه 🔷حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ربانی، استاد خارج فقه و رجال حوزه علمیه مشهد 💠نقد متن حدیث در اهل سنت؛ زمینه‌ها و روش‌ها 🔷حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث قم 💠مقایسه رویکرد فریقین به نقد متن 🔷حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 💠متن معیار؛ ماهیت و کارکردها 🔴و میزگرد تخصصی: نقد متن حدیث؛ چالش‌ها و راهکارها 🔶 دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین محمد الهی خراسانی، پژوهشگر و مدرّس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد 🖊 نحوه ثبت نام: مراجعه به سایت : paziresh.dte.ir 🔹 کسب اطلاعات بیشتر: 👉 http://maalem.ir/?p=15811 https://eitaa.com/HadithSciences
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دختر فرعون یا همسر فرعون؟ از خوانش مسیحی تا روایت قرآنی دبیر نشست: زهرا محققیان سخنران: محمد حقانی‌فضل دوشنبه، 18 دی‌ماه 1402 https://eitaa.com/HadithSciences
گروه مطالعات تاریخی_فرهنگی قرآن، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میکند: ششمین نشست از "سلسله نشستهای انتقادی اسلام و باستان متاخر" : دختر فرعون یا همسر فرعون؟ از خوانش مسیحی تا روایت قرآنی محمد حقانی فضل چکیده: مقایسه روایت قرآن از تولد و کودکی موسی (قصص: 7- 13 و نیز طه: 38-40) با روایت تورات (سفر خروج، 2: 1- 10) نشان می‌دهد که علی‌رغم شباهت کلی، این دو گونه حکایت تفاوت‌هایی با هم دارند. برجسته‌ترین تفاوت، مربوط به زنی است که موسی را به فرزندی می‌گیرد. در تورات، این دختر فرعون است که موسی را از آب می‌گیرد و سپس او را به فرزندی قبول می‌کند؛ درحالیکه در روایت قرآنی از همسر فرعون سخن رفته است. پژوهشگرانی مثل گایگر این تفاوت را به ساده‌ترین شکل حل کرده‌ و به اشتباه و پریشان‌فهمی قرآن نسبت داده‌اند. اما کسانی دیگر، این مسئله را ناشی از یک تغییر عامدانه می‌دانند و آن همان فرهنگ عرب زمانه است که نمی‌توانست بپذیرد دختری ازدواج‌ناکرده کودکی را به فرزندی بگیرد. گروهی نیز چنین تفاوتی را ناشی از تأثیر سوره‌های قبلی بر سوره‌های بعدی و یا ناشی از تأثیر روایت‌های قرآن بر یکدیگر دانسته‌اند. در این ارائه، شواهدی ارائه خواهم کرد که نشان می‌دهند بر خلاف دیدگاه‌هایی که معتقدند قرآن در چنین مواردی از سنت یهودی و مسیحی جدا شده است، می‌توان با رجوع به متون یهودی و مسیحی معاصرِ ظهور اسلام این تفاوت را تبیین کرد. برای نیل بدین هدف، در بخش اول، به بررسی رابطه روایت قرآنی از تولد موسی با روایت‌های یهودی می‌پردازم و نشان خواهم داد بسیاری از عناصر روایت یوسفوس را می‌توان در روایت قرآن نیز مشاهده کرد. در نقل یوسفوس از تولد موسی می‌توان ریشه‌هایی برای اشاره به زنی که موسی را از آب گرفت با عنوان «همسر فرعون» یافت. در بخش دوم، بحث خواهم کرد که برای فهم علت و چرایی کاربرد این تعبیر در قرآن، باید به سراغ اینترتکست‌های سریانی در باستان متأخر رفت چراکه بسیاری از عناصر روایی موجود در روایت قرآنی، اینترتکس‌هایی در سنت سریانی و به‌ویژه هوملی یعقوب سروغی درباره تولد موسی دارند. در بخش سوم، به این نکته خواهم پرداخت که تغییر در روایت قرآنی گویی پاسخی است به تفسیری که در فضای سریانی و به‌ویژه هوملی‌های یعقوب درباره دختر فرعون یافت می‌شدند. قسمت انتهایی ارائه نیز به این سوال اختصاص خواهد داشت که نقش این تغییر در پیامبرشناسی قرآنی چیست و چگونه در خدمت بدان ایفای نقش می‌کند. لینک ورود به نشست: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-zy7-raj-r7u https://eitaa.com/HadithSciences
عَنْ فـاطِمَـةَ عليهاالسلام قالَتْ: سَمِعْتُ النَّبـِىَّ صلي الله عليه و آلهيَقُولُ: اِنَّ فِى الْجُمْعَةِ لَساعَةٌ لا يُراقِبُها رَجُلٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ فيها خَيْرا اِلاّ اَعْطاه... وَقالَ هِىَ اِذا تَدَلّى نِصْفُ عَيْنِ الشَّمْسِ لِلْغُروبِ... وَكانَتْ فـاطِمَـةُ عليهاالسلام تَقُولُ لِغُلامِها: اِصْعَدْ عَلَى الضَّرابِ ـ الظراب ـ فَاِذا رَأَيْتَ عَيْنَ الشَّمْسِ قَـدْ تَدَلّى لِلْغُـرُوبِ فَاءَعْلِمْنى حَتّى اَدْعُــوَ. [معانى الاخبار: 399] از حضرت فاطمه عليهاالسلام نقل شده که فرمود: شنيدم پيامبر صلي الله عليه و آله مى فرمـود: در روز جمعه ساعتى است كه هركس آن را مراقبت كند و در آن لحظه دعا كند دعايش مستجاب شود، وآن زمانى است كه نيمى از خورشيد غروب كرده باشد. حضرت زهرا عليهاالسلام براى درك آن ساعت به خدمتكارش مى گفت: بر فراز بلندى برو و هرگاه ديدى نيمه خورشيد غروب نمود مرا خبر كن تا دعا كنم. هست حق را نفحاتى دلجوى كه كند سوى بشر گه گه روى از نگاه دينى، بعضى از روزها، جاها و لحظه ها از فضيلت بيشترى برخوردارند و به دليل آن ويژگى، آثار خاصى هم دارند. يكى از لحظات خاصّ كه خداوند دعاها را در آن قبول مى كند، هنگام غروب آفتاب است. از اين رو حضرت زهرا عليهاالسلام انتظار مى كشيد كه آن لحظه دعا فرا برسد. @HadithSciences
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═✧❁﷽❁✧═┅ 📖 فراخوان مقاله 🔶 فصلنامه تخصصی زین العباد از پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه جهت ارسال مقاله دعوت به عمل می‌آورد. 🔸جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمای نویسندگان به آدرس https://ssif1.ir مراجعه فرمایید. ┅═══••✾••═══┅ ┅═══••✾••═══┅ http://eitaa.com/BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا