eitaa logo
نکات‌ناب‌و حکمت‌های آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
309 ویدیو
523 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) (لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید) نظرات، پیشنهادات و انتقادات 👈 @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ریحانه🔸 🌸 المرأة ریحانه لیست بقهرمانه. می‌گوید: زن ریحانه است. شما وقتی کنار گل می‌نشینید گل را بو می‌کنید. یک سیب به پیامبر ما اهدا کردند. می‌دانید با سیب چه کرد؟ اگر ما باشیم، یک طَبَق سیب هم بیاورند نگاه نمی کنیم. ایشان سیب را گرفته -اسمش تفاح است- می‌گوید: «تُحفةُ ربِّنا: هدیه ی پروردگارمان است». می‌بوسد، بعد می‌گذارد روی دو چشم خود. او همین کار را با همسر خود هم می‌کند. 🌸 شما خیال می‌کنید او فقط با خدیجه روابط حسنه داشت؟ عایشه سرخ رو است. در عرب، سرخ‌رویی، زیبایی به‌حساب می‌آید. حضرت به او گفته بود «حمیرا» که مصغّر حمراء است؛ یعنی خانم سرخ رو. زمانی که می‌آمد در خانه به او می‌گفت: «کلّمینی یا حمیراء»، یعنی «سُرخَکم با من حرف بزن»!! این‌ زنها آنقدر به آن حضرت علاقه داشتند که شبی که نوبتشان بود مواظب بودند ده دقیقه‌اش هم صرف کار دیگری نشود. اگر خوابیده بودند و می‌دیدند آقا در رختخواب نیست، می‌گشتند دنبال او تا پیدایش کنند. 🌸 در بین زن ها، عایشه سیاسی بود و از همه مدیر و مدبرتر، او بود. عایشه کسی بود که هفتاد تا از قهرمان‌های بصره، کنار او و شترش کشته شدند اما نگفت من را برگردانید! یک آدم به این محکمی! کسی که جلوی او اینقدر آدم کشته بشود و تکان نخورد و تردید در کار خودش نکند، آدم عادی نیست. سرسختی می‌خواهد. با این حال حضرت جوری با اینها در خانه رفتار می کند که عزیز است برای اهل خانه. چرا؟ به این دلیل که در خانه، با خانم مثل ریحانه برخورد کرده است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸لزوم تعزیر حرمت شکنان ماه مبارک رمضان🔸 اسلام می گوید: روزه خوار را روز اوّل بیست و پنج ضربه تعزیرش می کنی. دوّم همین طور، بعضی در سوّمین مرتبه، بعضی در چهارمین مرتبه بعد از آن که تعزیرات قبلی واقع شده باشد، حکم دیگری برایش قائل هستند. می کنند. چرا؟ چون می گوید: تو وقتی در ملاء عام این کار را می کنی می خواهی حرمت این قانون را بشکنی. @haerishirazi
🔸تو با این کار، مرا تا پایان عمر مرید خودت کردی!🔸 🔹 عید نوروز سال 1386 بود. محمد علی کشاورز، بازیگر پیشکسوت و نام آشنای سینمای ایران به شیراز آمده بود. از طریق فرزند خواهرش که ساکن شیراز بود، آشنایی با ایشان پیدا کرده بودم به حدی که به اسم کوچک صدایم می‌کرد و هر از گاهی احوالی می‌گرفت. این بار تماس گرفت و گفت در این سفر که شیرازم پدر شما را در ایام کریسمس در شبکه یک در کلیسا دیده بودم و این حرکت را خیلی پسندیدم، می‌خواهم ولو کوتاه ایشان را زیارت کنم. با پدر مطرح کردم. استقبال کردند و بنا شد بعد از ظهر در یکی از پروژه‌های اطراف شیراز همدیگر را ببینند. 🔹 دیدار، به غایت در صمیمت گذشت. پدر میوه را پوست می‌کند و با دست خود به دهان کشاورز می‌گذاشت. کشاورز خاطرات شیرین بازیگری‌اش را می‌گفت: مثلاً می‌گفت در سریال هزار دستان در صحنه‌ای که باید با گیوه به دهان مشایخی می‌زد، آنچنان محکم زده که دندان جلویش لق می‌شود و چند روزی با او قهر می‌کند! یا در صحنه‌ای دیگر، ده دست کله پاچه می‌خورد تا صحنه همانجور که علی حاتمی می‌خواست در بیاید. 🔹 در خلال خاطرات، سؤالی هم محمد علی کشاورز از پدر پرسید که مدتی است خواب به چشمم نمی‌آید. هرچه تلاش می‌کنم در شبانه روز یکی دو ساعت بیشتر خوابم نمی‌برد. پدر گفتند از اضطراب است. شما حال دانش آموزی را دارید که فردا امتحان دارد، اما درس نخوانده و ترس معلم را دارد، اما از ترس این معلم باید به خود او پناه برد تا آرام شد. هیچ کس جز او نمی‌تواند این اضطراب را درمان کند. 🔹 بعد از بیان خاطرات، پدر پیشنهاد کرد در همین نزدیک کارخانه‌ای هست که کارگرانش مشغول کارند، برویم و سری به آنها بزنیم. شما را ببینند خوشحال می‌شوند. قوت قلبی برای ایشان است. رفتیم بسمت کارخانه. نزدیک کارخانه آقای کشاورز با حجب و حیای خاصی و سر پایین رو به ابوی کردند و گفتند: «این کارگرها وقتی مرا ببینند، چون ایام نوروز است توقع عیدی دارند و من هم چیزی همراه ندارم» پدر لبخند شیرینی زد، بعد یک دسته اسکناس صد تومانی خشک به آقای کشاورز دادند و گفتند: «این هم تحویل شما» وارد کارخانه شدیم. کارگرها که محمد علی کشاورز را شناخته بودند، همه گِردش حلقه زدند. کشاورز هم به یادگار و هم به عنوان عیدی، اسکناس‌های صد تومانی را امضا می‌کرد و به ایشان می‌داد. شور و شعف خاصی بین کارگرها حاکم شد. پدر هم به دقت برخورد پدرانۀ کشاورز با کارگرها را زیر نظر گرفته بود که چگونه به ایشان محبت می‌کند. 🔹 در وقت برگشتن، در ماشین آقای کشاورز که حدود یک سوم اسکناس‌ها را اضافه آورده بود، آن‌ها را دو دستی به ابوی تعارف کرد. ابوی اسکناس‌ها را گرفت و در جیب پیراهن کشاورز فرو کرد. بعد گفت: حضور شما بین کارگرها خیلی تأثیر گذار بود. بعد بی مقدمه دست کشاورز را بوسید! 🔹 یکّه خوردم. صحنه به حدی عجیب بود که تمام موی تنم سیخ شد و وجودم مور مور شد و البته در ماشین به غیر من احدی نبود. کشاورز که منقلب شده بود، دو دستی دست پدر را گرفت و با اصرار در برابر تقلای پدر که دستش را داشت می‌کشید دست ایشان را بوسید و گفت: تو مرا تا پایان عمر مرید خودت کردی و خدا می‌داند تا کنون مرید روحانی جماعت نشده بودم. 🔹 تا سالها بعد که هنوز هوش و حواسی برایش باقی مانده بود به من تماس می‌گرفت و می‌گفت: «به پدر بگو یکی از مَرَده (جمع مرید به فتحمیم و را) سلام می‌رساند» 📝 دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر: 👈 @dralihaeri @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنويد| شب پنجم رمضان 1396، بیانات آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه @haerishirazi
🔶 پرسش از آیت الله حائری پیرامون شوهر ❓ سوال (خلاصه شده): واقعاً همه ی بدبختی ها از اینجا شروع می شود که انسان خودش را چیزی بداند. آقای حائری عزیز! شوهر من در ... کار می کند. ما سی سال تمام در صلح و صفا زندگی می کردیم. شوهر من بعد از سالها زندگی مشترک حالا رفته و کرده ... ✅ پاسخ آیت الله حائری شیرازی: شما می گویید که من هرگز فکر نمی کنم که خودم کسی هستم. اگر چنین است، پس شما روی حرف خدا حرفی نزنید و اگر خداوند گفت مردی که همسر و فرزند دارد می تواند همسر دیگری بگیرد، شما فکر نکنید که خودتان در مقابل خدا کسی هستید که نمی توانید آن را بپذیرید. اگر می گویید حرف خدا را می پذیرم، «علامت» دارد. علامت آن این است که انسان، حق انسان دیگر را رعایت کند. تعریف و تمجید و گفتنِ خوبی های شوهرتان، حلال؛ اما گفتن بدیهایش ممنوع. مدتی این را تحمل کنید. خداوند است. والسلام/ محی الدین حائری @haerishirazi
🔶 پرسش از آیت الله حائری پیرامون ❓ سوال: بعد از گذشتن مدتی از ازدواجمان متوجه شدم شوهرم گاهی عقد موقت می کند. در پاسخ به اعتراض من می گوید: این کار حلال است. نظر شما چیست؟ ✅ پاسخ آیت الله حائری شیرازی: 🔸 خدا واجب که نکرده، واجب کرده؟! ازدواج موقت واجب است؟! خدای تعالی مباح کرده، درست است؟ خب، شما بین اینکه خانواده ات متلاشی بشود یا این کار مباح را انجام بدهی مخیر هستی. اگر می توانی با خانمت صحبت کنی که موافق این کار بشود، صحبت بکن! اما اگر کشمکش می شود، این کار را نکن. 🔸 شما از همدیگر اولاد دارید؛ اگر خواستی این ثواب را بکنی، خب کبابت می کند! نگاه بکن ببین واقعاً این بچه های تو اگر از هم جدا شدید، این بچه با پدرِ تنها می تواند سر کند؟ یا با مادرِ تنها می تواند سر کند؟! این یک واقعیت است. بچه، هم به پدرش علاقه دارد و هم به مادرش. وقتی این دو به ستیز می افتند، این بچه ممکن است در آینده یک ضدِّ دین بشود؛ بسیاری از این آدم هایی که دین اختراع می کنند یا با دین مبارزه می کنند، ریشه اش در جدایی های پدر و مادرشان هم است. تو می خواستی ثواب بکنی، بعد بچه تو یکی از ضدِّ دین های عجیب و غریب می شود! مخصوصاً اگر روحانی باشید؛ وقتی بچه به این نتیجه رسید که بابایم به مادرم ظلم کرده، اصلاً ضدِّ روحانی و ضد آخوند می شود. 🔸 لذا اگر کسی بنای ازدواج موقت دارد، اول خانمش را در این مورد روشن کند که من در این حدّ خواهم بود و از این حدّ تجاوز نمی کنم. صاحب خانه ی من تو هستی! این زن جدید، یک خانه دیگر در مقابل تو نخواهد شد. اگر حدود و ثغور را بدانند آنها با «احکام شرع» لج نمی کنند. آنها از «بی عدالتی» ناراحت هستند نه از احکام دین؛ جوری نکنید که اسم هوای نفس خودتان را دین بگذارید. حلال را حساب بکنید اما آبروی دین را هم حفظش بکنید. جوری نکنید که عمل شما کسی را ضدِّ دین بکند. 🔸درست است که شرع گفته ازدواج موقت عیبی ندارد. اما شرع نگفته با عقلت مشورت کن؟! عقل می گوید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنید. بدتر از جدایی زن از شوهر چیست؟ هیچی! ترک مُتعه «بد» است، اما جدایی بین زن و شوهر هم «بدتر» است؛ 🔸 خانمی آمده بود و به من می‌گفت دختر مرا مُتعه کنید، نامه هم داده بود. حتی شیرینی هم آورده بود؛ من گفتم: «من همسر دارم و اهل این برنامه نیستم». من خب یک آدم سیاسی هستم. دشمن دارم. آن موقع هم امام جمعه ی مرکز استانی بودم؛ به ذهنم آمد اگر این حرف را به اهل‌بیت هم منتقل کرده باشند، آتش می‌گیرد. گفتم [شاید] آخرش آن کسی که این را برای من آورده، از یک راهی به خانواده ام برساند؛ بگذار خودم برسانم، خودم بگویم. من تمام این نامه را بردم به خانمم نشان دادم. اهل‌بیت آمد و با ایشان صحبت کرد و گفت: «آقای ما اهل این حرف‌ها نیست». بعد هم به آن خانم گفت: «خانم! دیگر اینجا نیایی! بعد هم با بچه ها نشستند شیرینی را خوردند»! این‌ها مسائلی است که می‌خواهد داخله ی شما را به هم بریزد، حالا شما در حد لبه پیکان [مسئولیت های سیاسی و اجتماعی] نیستید که [مثل من] این‌طور دشمن داشته باشید. اما خودتان برای خودتان مشکل درست نکنید. 🔸 شما هم روی یک میزانی عمل بکنید که زندگیتان متلاشی نشود. «عقل» مشاور خوبی است. شرع را با عقلتان پیاده کنید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اگر جلوی ازدواج موقت را بگیرید، فردا تمام زناها در نامه عمل شما نوشته می شود🔸 🌷 ما سر دو راهی هستیم، یا باید بگوییم مردم به راه حرام بروید؛ هر چه بادا باد و یا ازدواج موقت را توصیه کنیم. بحث بین انتخاب ازدواج موقت یا دائم که نیست بلکه بحث بر سر انتخاب زنا و ازدواج موقت است. اگر کسی گفت ازدواج موقت نه، یعنی زنا بله. بعد آیا ما می توانیم آن شخص زناکار را اعدام یا سنگسار کنیم؟ آیا شما حاضر هستید به آن کسی که در نتیجه ی این فشار، مرتکب این عمل شد سنگ بزنید؟ اسلام هم نگفته که این شخص را سنگ بزنید! چون کسی که دستش به ازدواج دائم نمی رسد رجم (سنگسار) او صدق نمی کند و فقط باید به صد ضربه شلاق اکتفا کرد. 🌷 شما فکرش را بکنید ببینید اگر اسلام حکم شدیدی نسبت به زنا آورده و این حکم از سوی خداوند رحیم صادر شده است، آیا آن «رحیم»، بدون اجازه ازدواج موقت امکان دارد حکم به شلاق زدن زناکار بدهد؟ او این کار را نمی کند! خداوند به آدم و حوا (علیهما السلام) فرمودند از این درخت نخورید. اما قبل از آن، به آنها فرمود: «یا آدَمُ اسکُن اَنتَ و زَوجُکَ الجَنَه ... » این باغ بهشت برای شما، از هر کجایش دلتان خواست بخورید، اما «و لا تَقرَبا هَذِه الشَّجرَه»: ولی نزدیک این درخت نشوید. 🌷 پس مطلبی که در ازدواج موقت است این است که اصل در ازدواج، ازدواج دائم است. اگر ازدواج دائم میسر نشد و انسان بین حرام و ازدواج موقت قرار گرفت باید ازدواج موقت را انتخاب کند. 🌷 اگر مجرای حلالی را ببندید، گناه باز شدن مجراهای حرام، گردنتان می افتد! فرض کنید شما دریچه ی اطمینان چیزی را ببندید. بعد یکدفعه آن چیز منفجر شود. شما می گویید من که منفجرش نکردم! خودش منفجر شد. درحالیکه این را تو بستی! اگر شما یک چوب کبریت در سوراخ دَرِ زودپز قرار دهی و یک خانواده هم دور آن نشسته باشند، بعد این زودپز منفجر شود و همه این ها کشته شوند، شما قاتل همه آنها هستید. شما می گویید من با این چوب کبریت نمی توانم کسی را بکشم؛ ولی من می گویم: بله می توانید. 🌷 شما اگر بیایید جلوی ازدواج موقت را بگیرید، فردا تمام زناها در نامه عمل شما نوشته می شود. هر کس قلم به دست بگیرد و این حکم را زشت جلوه دهد و یا بد دفاع کند و یا خوب حمله کند، به حکم خدا جسارت کرده و چون حکم خدا ناموس خدا و محارم خداست؛ پس اگر به حکم خدا جسارت شود به خود خدا جسارت شده است. @haerishirazi
👌 به منظور درک بهتر نظر مرحوم آیت الله حائری شیرازی پیرامون مقولاتی مثل ازدواج موقت و ازدواج مجدد، هر سه مطلب فوق را با هم مطالعه بفرمایید. چون هرکدام، از یک جنبه یه این مقوله پرداخته است. اولین مطلب ناظر به در برخورد با این مسائل است. دومین مطلب ناظر به در برخورد با این نوع مسائل است. سومین مطلب نیز، اصل موضوع را از حیث بررسی می کند.
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸دریچۀ حلال را تا آخر باز کنیم🔸 امکان ندارد یکی از راه‌های حلال را بسته باشیم و راه‌های حرام باز نشود. در مسئله ازدواج نیز چنین است. «تمام» راه های حلال باید با کمال اطمینان «تا آخر» باز باشد. برداشت ما از اسلام این است که باید دریچۀ حلال را «تا آخر» باز کنیم، نه «نیمه باز»! یعنی هرچه حلال است، آزاد بگذاریم و الّا، آن نیازها از دیچۀ حرام سرریز می‌شود و کاری از دستمان بر نخواهد آمد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸مهار اسب وحشی🔸 رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت است. طبیعت انسان تشنه می‌شود و می‌خواهد آب بخورد؛ امّا خدا گفته است صبر کن، که این صبر حکم فطرت است. طبیعت می‌گوید، بخواب اما فطرت می‌گوید برای رضای خدا شبی را احیا بدار و با خدای خودت راز و نیاز کن. طبیعت می‌گوید غیبت کن و فطرت می‌گوید، از این کار خوشت می‌آید ولی آیا خدا هم خوشش می‌آید؟ وقتی انسان به نفع فطرت فشار آورد و بر طبیعت حکومت کرد، مهار اسب وحشی را برای فطرت هموار کرده است. طبیعت انسان هرچه بیشتر کنترل شود، رام‌تر می‌شود و هر چه رهایش کنی، وحشی‌تر. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸افطاری ساده🔸 چرا این همه بر سنت افطاری دادن تأکید شده؟ چرا سادگی افطار ولو با یک آب دادن و با یک عدد خرما و یا لقمه‌ای نان، افطار دادن پذیرفته شده است؟ در افطار ساده و بی‌تشریفات چه اثری است که در افطارهای رنگین و پر خرج نیست؟ مسألۀ خود نخوردن و به دیگران خوراندن، یعنی روزه‌گرفتن و افطاردادن دو روی یک سکه‌اند. وقتی انسان خود را از خوردن و آشامیدن و امور دیگر بازمی‌دارد، خود را به خدای خود مرتبط می‌کند. فرمانِ روزه از خداست و انسان در حال روزه در اطاعت و ارتباط با خدای خویش است. اصولاً ایمان یعنی ارتباط. افطار دادن هم احیاء ارتباط انسان با خدا از طریق برادران و خواهران دینی است. ارتباط با مرتبطین به خدا، ارتباط با خداوند است. گذشت از خود، هم در خودداری از خوردن و هم افطار دادن به دیگران است؛ ولی همان‌طور که روزه‌دار باید زبان و دل او از گناه به دور باشد، افطار دادن هم باید از خودنمائی و تفاخر مبرّا و منزه باشد. همان‌طور که گناهان بازگشت به خودخواهی خویشتن است و روزه را آسیب می‌رساند، رنگین شدن افطاری، بازگشت به خودنمائی است و روح از خودگذشتگی افطار را می‌میراند. چقدر خوب است هزینه‌های سنگین افطار برای سیران و بی‌نیازانِ کم‌شمار را به افطار دادن ساده به روزه‌داران پرشمار تبدیل کنیم. چه سود است در افطاری‌ای که اغنیاء در آن دعوت شده و محتاجان در ورود به آن ممنوع باشند؟ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸چرا مشکلات زیادی داریم؟🔸 ما باید برای حلِّ همه مشکلات عالَم فرمول داشته باشیم. این‌که می‌بینید ما مشکل دارتر از کشورهای دیگر هستیم، تعجبی ندارد. چون آن کسی که می‌خواهد مداوا کند باید راهکار کاربردی بدهد. هر کدام‌تان در زندگی مشکلات‌تان بیشتر است می‌خواهند تو را سازنده گروه بیشتری بکنند. جمهوری اسلامی، پنجاه سال جان کندن است، لگد خوردن است، اذیت شدن است. تعارف هم نداریم؛ یکی از آنها جنگ است، یک موردش هشت سال دفاع مقدس هست، یک موردش جنگ نرم و این بساط هایی است که الان داریم، [اینقدر باید از این ابتلائات داشته باشیم] تا اسلام را «عملاً» بشناسیم و راهِ اجرایش را بتوانیم بفهمیم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸قانون انفاق🔸 روزی به دفترم در شیراز (دفتر امام‌جمعه) رفته بودم. شخصی به من گفت که من پنجاه‌هزار تومان نیاز دارم. من هم شک داشتم که این مبلغ را به او بدهم یا نه؟ در عالَم خودم(1) دیدم یک شخصی به زور دارد پنجاه هزار تومان توی جیب من می‌گذارد! در آن حالت متوجه شدم که آن فرد، نمی‌خواهد از من پولی «بگیرد»، بلکه در واقع دارد به من پولی «می‌دهد»؛ قانون انفاق اینگونه است.(2) 1. احتمالاً مقصود ایشان مکاشفه بوده است. 2. «وَمَا أنْفَقْتُم مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» هر چیزی را که انفاق کنید، عوض آن را خداوند می‌دهد (و جای آن را پر می‌کند) و او بهترين روزى دهندگان است. سورۀ مبارکۀ سباء/ آیۀ 39. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸 شب قدر یعنی چه؟🔸 یعنی یک شب می‌تواند جهت‌یاب مسیر یک سال باشد. اگر وقت خود را بیشتر صرف انتخاب راه و جهت حرکت کنیم، راه برای ما هموار خواهد شد. بسیاری از اوقات، انرژی خود را صرف حرکت می‌کنیم درحالیکه انتخاب جهت مهمتر است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸 شب قدر و لکۀ گریس🔸 اگر روی لباستان شیرۀ خرما ریخت این کثیفی را می‌توان با آب معمولی و کمی فشار دادن پاک کرد. بعضی گناهان مانند شیرۀ خرما هستند و زود پاک می‌شوند اما بعضی گناهان مثل چربی و گریس هستند که آب داغ و وایتکس می‌خواهند. ماه رمضان و شب قدر را گذاشته‌اند برای لکه گیری‌های سالانه. برای گناهانی که به سادگی نمی‌توان آنها را پاک کرد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸تشرف بدون گذرنامه🔸 شما برای تشرف به مکه و مدینه پول خرج کرده و گذرنامه می‌گیرید اما خداوند یک حرم بدون گذرنامه دارد و آن رمضان است که وارد بر ما می‌شود درحالی‌که حرم‌های دیگر را ما بر آنها وارد می‌شویم. تا در رمضانیم در حرم الهی هستیم و عبادات ما بیش‌تر ارزش پیدا می‌کند. امام خمینی قدس سره در این ماه ملاقات و رفت‌وآمدها را کم می‌کرد و انسش را باخدای متعال زیاد می‌نمود. امیدوارم ما از این روش امام راحل در این ماه بیش‌تر استفاده کنیم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸شارژ باطری تمام شده🔸 هر دستگاهی برای كار كردن از ذخیرۀ انرژی خود استفاده می‌کند و برای پركردن ذخیرۀ مصرف شده، باید جایگاهی برای پر كردن انرژی داشته باشد. سفرۀ غذایی كه بر سر آن می‌نشینیم، ایستگاه تغذیه مكانیكی ماست. نماز كه می‌خوانیم ایستگاه تغذیه روانی و روحانی ما است. گویی ارتباط با پروردگار تقویت كننده‌ایست كه با یك نماز، باطری دل ما را پر می‌کند. گاه به دلیل اشكالاتی، باطری همواره در شارژ است اما پر نمی‌شود. نماز هم اینچنین است، «لاَ صَلَوهَ اِلاَّ بِحُضُورِ القَلب». نمازی که بدون حضور قلب باشد، انسان را شارژ‌ نمی‌کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸 شب قدر و لکۀ گریس🔸 اگر روی لباستان شیرۀ خرما ریخت این کثیفی را می‌توان با آب معمولی و کمی فشار دادن پاک کرد. بعضی گناهان مانند شیرۀ خرما هستند و زود پاک می‌شوند اما بعضی گناهان مثل چربی و گریس هستند که آب داغ و وایتکس می‌خواهند. ماه رمضان و شب قدر را گذاشته‌اند برای لکه گیری‌های سالانه. برای گناهانی که به سادگی نمی‌توان آنها را پاک کرد. @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸سوراخ کاسه را نگیر🔸 🎙بشنويد| یک کاسه‌ای را بیاندازید روی آب، توی آن خشک خشک است. اما اگر به اندازۀ یک سوزن سوراخش کنید، آب از درون این سوراخ وارد می‌شود... #رمضان #روزه #رحمت_الهی @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ قطعۀ صوتی #ویژه قبل از رفتن به مراسم شب قدر (شب بیست و سوم)، این چند دقیقه را #حتماً بشنوید. @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸روضه های خانگی تشکیل بدهید🔸 🌹 شما زن و شوهرها اگر بتوانید هفته‌ای یکبار به زیارت یکی از امامزاده‌ها بروید، اثرات خیلی خوبی دارد. اگر هم در فامیلتان جایی روضه هفتگی دارند، آن را بصورت سیار بگذارید و یک هفته هم بگذارید در خانه خودتان که صدای روضه‌خوانی در خانه‌تان بلند بشود. یک نفر را هم دعوت بکنید تا مثلاً هفته‌ای یک روضه‌خوانی بشود. یک چای مختصری هم بدهید و همه‌تان شرکت کنید. خرج زیادی ندارد اما بچه‌هایتان با نام حضرت اباعبدالله الحسین آشنا می‌شوند. آن بنده خدا هم یکی دو تا مساله شرعی ممکن است بگوید تا با مسائل دینی آشنا بشوند. این خودش یک دانشگاه دینی است برایتان. قدیم‌ها مکتب و دانشگاه و ... نبوده یا کمتر بوده. اما از همین راه خیلی تربیت‌های اصیل حاصل می‌شده. این اشکی که انسان برای اهل بیت هفته‌ای یکبار می‌ریزد، به تدریج یک جوی باریکی، یک ارتباط نازکی با آن‌ها پیدا می‌کند. 🌹 شما اگر خانه‌تان برق نداشتید نمی‌روید اداره برق بگویید ما می‌خواهیم مشترک برق بشویم؟ اگر آب نداشتید نمی‌روید اداره آب بگوید ما می‌خواهیم مشترک بشویم؟ اگر تلفن نداشتید نمی‌روید مخابرات بگویید ما می‌خواهیم مشترک بشویم؟ همانطور که برای خانه، آب می‌خواهید، برق می‌خواهید، تلفن می‌خواهید، گاز می‌خواهید؛ این روضه و ارتباط با اهل بیت هم مثل یک سیم برقی است که از اهل بیت به خانه شما کشیده شده. با همین هفته‌ای یک بار روضه خوانی، مثل این است که مشترک شده‌اید. یک چراغی در دل‌هایتان از محبت اهل بیت روشن می‌شود. اگر محبت اهل بیت را مثل ارتباط تلفنی و خط مخابراتی فرض کنید، این روضه‌ها مثل اینست که یک رشته سیم مخابراتی به خانه‌تان کشیده‌اید. نتیجه‌اش این می‌شود که گاهی اگر خطا بکنید زنگ می‌زنند به تو می گویند خطا است. یعنی به دلت می‌افتد که این کار درست نیست. این به خاطر ارتباطی است که با اهل بیت پیدا کرده‌اید. اگر به اشتراک گاز تشبیهش کنیم، چطور با گاز همه چیز را می‌پزی و آب را گرم می‌کنی؟ با محبت اهل بیت نیز انسان حرارت محبت و لطف در بین اهل خانه‌اش بوجود می‌آید. اگر به آب تشبیهش بکنیم، چطور آب حیات بخش است؟ باغچه‌ات را آب می‌دهی و درخت‌ها زنده می‌شوند؟ این اشکی هم که انسان می‌ریزد و ربطی که به آن‌ها پیدا می‌کند، مثل این است که دارد به وسیله آن‌ها دلش زنده می‌کند. 🌹 زیارت این قبور شهدا و زیارت امام زاده‌ها خیلی مؤثر است. یک امام زاده‌ای برای خودتان در نظر بگیرید و یک روضه هفتگی. این‌ها اثرات خوبی می‌تواند بگذارد. @haerishirazi
در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت، نثار امام زمان علیه السلام صلواتی اهدا کنیم، فاتحه‌ای بخوانیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص آیت الله حائری شیرازی را نیز در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸برای سنجش ایمان افراد، کفر به طاغوت آنها را بسنجید🔸 یکی از مصادیق فهم در دین این است که وقتی از ایمان کسی تعریف می‌کنند، شما ببینید کفر به طاغوت او چگونه بوده است. تمام مشکلات عالَم اسلام این است که کفر به طاغوت را جدّی نگرفتند و از کنار آن به‌سادگی گذشتند. امام خمینی رحمه الله، حج را با برائت از مشرکین واقعاً زنده کرد. امام راحل به آن‌هایی که مخالف برائت بودند، گفت: این‌ها به آمریکا لبیک می‌گویند! کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درس‌های عاشورا/ صفحه 68 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸هستند و هستند و هستند🔸 در منازل جنوب شهر، گاهی که باران زیاد می‌آید، آب وارد خانه ها می‌شود و به ناچار آب را سطل سطل در کوچه می‌ریزند. حال اگر سطح آب زیرزمینی بالا بیاید، این آب را سطل سطل که سهل است، بشکه بشکه هم بیرون بریزند تمام نمی‌شود چون دوباره مثل چاه جایش آب بالا می‌آید. عرب به اینگونه جوشیدن آب، «انتفاضه» می‌گوید؛ یعنی خودجوش. الآن به جریان شورش نمی‌گویند، می‌گویند. بچه مدرسۀ فلسطینی را کسی سازماندهی نکرده و کسی استادش نشده است بلکه خودش به این نتیجه رسیده که زندگی در قید و بند رژیم اسرائیل از مرگ بدتر و مرگ در مبارزه با اسرائیل، پیروزی و حیات است. از خانه و مدرسه اش که بیرون می‌آید، برای اینکه فریاد کند من با اسرائیل مخالفم، سنگ به آنها می‌زند. این حرکت، حرکت یک گروه نیست که اسرائیل، رئیس آن را بگیرد و از بین ببرد و با متلاشی شدن آن سازمان، حرکت متوقف شود؛ اینها از فطرت رهنمود می‌گیرند؛ این است که هرچه اسرائیل حبس و تبعید و اعدام کند، هستند و هستند و هستند. باران نیامده که به سرداب اسرائیل بریزد تا آن را سطل سطل بِکشنَد تا تمام شود؛ آب از زیرِزمین بالا آمده، مثل چاه که هرچه برداری باز جایش پر می‌شود. در روایات داریم که خدا امر امام زمان(عج) را اصلاح میکند. اصلاح کار حضرت که به دست توانای خداوند انجام میشود، همین است که آدمها از درونشان جوشش پیدا میشود و نهضت از متن جوامع بشری می‌جوشد. @haerishirazi
اعلامیه عزای امام خمینی (ره) در دهۀ 60 با سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در تبریز