eitaa logo
نکات‌ناب‌و حکمت‌های آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
308 ویدیو
521 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) (لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید) نظرات، پیشنهادات و انتقادات 👈 @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پس زمینۀ‌ دسکتاپ به منظور استفاده در پس زمینۀ دسکتاپ لپتاپ و کامپیوترهای خانگی (س) @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ ویژه ♨️ ✅ شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بخاطر جهنمی نشدن مردم بود @haerishirazi
🔸نظافت ظاهری و نظافت باطنی🔸 به نظافت از دو سو نگاه می‌کنیم: نظافت ظاهر و نظافت باطن. گناهان به‌منزلۀ میکروب داخلی‌اند، و تعلق به دنیا آلودگی داخلی است... @haerishirazi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هرکسی هستید و در هرجا خدمت میکنید و هر مسئولیتی دارید، اگر این چند دقیقه را نبینید ... @haerishirazi
🔸 در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه، نثار روح مطهر امام خمینی و شهدای انقلاب اسلامی، صلوات و قرائت فاتحه ای را اهدا کنیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص "آیت الله حائری شیرازی" را نیز در ثواب آن شریک نماییم.🔸
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸می‌خواهند را جلوه بدهند 🔸 خداوند به موسی (علیه السلام) فرمود: «قال فَاِنَّها مُحَرَّمَهٌ عَلَیهِم اَربَعینَ سَنَهً یَتیهُونَ فِی الأرضِ». بنی اسرائیل به خاطر رفتار بدی که از خود نشان دادند، فتح شهرهایی که به آنها وعده داده شده بود، چهل سال بر آنان حرام شد و در بیابان سرگردان شدند. جریان این بود که خداوند به بنی اسرائیل وعده داده بود که اکنون که از مصر بیرون آمدید، شهرهایی را در فلسطین فتح خواهید کرد. پیش از اینکه آن شهرها را فتح کنند و وارد آن شوند، قرار شد از دوازده سبطی که بودند، از هر سبط یک نفر مأمور شود تا به عنوان تاجر در آن آبادی‌ها بگردند و گزارش بیاورند. این دوازده نفر مدتی با لباس مبدّل و به صورت پوششی در آن آبادی‌ها گردش کردند و بازگشتند. ده نفر از آنان شدند؛ یعنی در هنگام گزارش دادن، دل‌ها را خالی می‌کردند و به عنوان اینکه زده باشند، مرتب مطالب می‌گفتند. الآن هم می‌بینیم؛ گاهی سخنران‌ها برای اینکه نشان بدهند که حساسیتشان زیاد است و نسبت به بدی‌ها به شدت هستند، رکوردارِ گفتن نارسایی هستند. از این راه می‌خواهند خودشان را بدهند و روی دست همه بلند شوند. این‌ها را مُرجف می‌گویند. در نویسندگان و گویندگان کم هم نیستند. این ده نفر از بنی اسرائیل، هر چه گفتند، روی دست همدیگر بلند شدند و درباره دشمن را به اوج خودش رساندند. مثلاً می گفتند آدم‌هایی دیدیم بلندقامت، با شانه‌های پهن و بازوهای گره خورده، شمشیر و نیزه و سپر و کلاهخود و اسب‌هایی چنین و چنان! مبالغه روی مبالغه! مثل بعضی از کسانی که الآن به اروپا می روند. برمیگردند و میگویند ما نمی‌توانیم به آنها برسیم و ... @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تا برای دیگران نقل نکند، پیچ‌وتاب دارد! 🔸 همان‌طور که اگر کسی غذایی بخورد که به آن عادت نداشته است، حالت تهوع به او دست می‌دهد، منافق هم اگر عمل صالحی انجام دهد، به مزاجش نمی‌سازد و می‌خواهد آن را دفع کند؛ ازاین‌رو اگر عمل صالحی انجام دهد، زود آن را می‌کند؛ اگر به خودش قول هم بدهد که این کار را به کسی نخواهم گفت، نفسش راحت نمی‌شود، مگر اینکه آن کار را به دیگران بگوید، و تا نگوید دارد؛ اما همین‌که گفت، مثل زنی که وضع حمل کرده باشد، دیگر آرام و راحت می‌شود؛ چون بارش را زمین گذاشته و چیزی در بساطش نیست. مؤمن هم اگر معصیتی ‌کند، می خواهد آن را سریع دفع کند. اگر به کسی ظلم کند، همان حالتی را دارد که مادر هنگام وضع حمل دارد و تا عذرخواهی نکند، آرام نمی‌گیرد. @haerishirazi
تایپوگرافی | نماز استارتی است برای حیات انسان @haerishirazi
آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ضرورت جشن های خانگی برای دهه فجر 🔸 بهترین جشن ها آن جشنی است که مردم در خانه های خودشان می گیرند. ، مردمی ترین نوع جشن است. مثلاً شما یک گوشه دیواری را به بچه هایتان بدهید، بگویید این جا را به عنوان جشن دهه فجر برایمان تزئین کن. بعد هم یک پول جزئی به آن ها بدهید برای این کار. جشن را به زندگی بچه ها بیاورید. مثلاً ای به خانه بیاورید. بعد بچه ها می پرسند که علت این هدیه چیست؟ شما پاسخ بدهید که این به خاطر ورود امام و پیروزی انقلاب است که برای شما هدیه خریده ام. به مناسبت دهه جشن، این مبلغ را به شما هدیه می دهم. قومی که در عالم، جشنشان مردمی است، قوم است. علتش این است که جشنشان را خدا آورده در خانه شان. جشن خروجشان از مصر را خداوند با یک ابتکاری وارد زندگیشان کرده. به موسی (علیه السلام) گفته: «به بنی اسرائیل بگو در هیچ یک از خانه هایشان در چنین روزی خمیر مایه ترش به نان نزنند. خمیر را بلافاصله به تنور بزنند تا درست شود. بچه ها از مزه نان سوال کنند که چرا این نان این مزه را می دهد؟ بعد پدر به پسر و مادر به دختر توضیح بدهد که ما آن سالی که می خواستیم از مصر خارج شویم فرصت نداشتیم صبر کنیم تا خمیر ور بیاید. بلافاصله نان را خمیر کردیم و به تنور زدیم و همراه بردیم. امروز را به یاد آن روز نان اینطوری می خوریم. با این روش، جشن یهود آمد در خانه ها. @haerishirazi
🔸دو جالب و مهم از آیت الله حائری شیرازی🔸 در قم ساکن خانه کوچکی بودم. رهن و اجاره بود. آن زمان 26 هزار تومان رهنش بود، اجاره هم 100 تومان بود و بقیه مبلغ اجاره بابت رهن بود. یک سال در این خانه بودم. یک سال تمام شد و بنا بود به محضر برویم برای تمدید یک سال دیگر. شب خواب دیدم در مجلسی مذهبی هستم و من هم در میان مردم بودم و سخنران هم آنجا بود. یکی از راه رسید و یک کاغذی به من نشان داد. کاغذ را خواندم، دیدم نوشته: «شما این مبلغ سنگین گرفتی»! من خیلی ناراحت شدم، گفتم: «من ربا گرفته‏ ام!؟» این آقا دلش به حال من سوخت، گفت: این قانون یک تبصره دارد، شما می‏توانید بگویید من از این قانون اطلاع نداشته‏ ام. از خواب بیدار شدم و گفتم: این خواب به خاطر این است که من پول را به او قرض داده‏ ام و [در عوضش] صد تومان از مال الاجاره کم کرده‏ ام. گفتم من محضر نمی آیم و نرفتم! در خانه صدای چکه آب که در چاه می‏ ریخت می ‏آمد. اهل بیت ما به صاحبخانه گفت: مثل اینکه لوله ترکیده و آب در چاه می‏ریزد. آمد و اصل شیر فلکه ما را بست. حالا ما دو تا بچه داریم یک ساله و دو ساله، این‏ها هر روز لباسشویی داشتند، اهل بیت ما هم علویه بود، از خانه همسایه یک بشکه آب آورده بود که کهنه بچه ‏ها را بشورد، آن موقع هم هنوز از این پوشک‏ ها نیامده بود. خواهرم از تهران آمد میهمان ما. رفته بودیم جمکران، در جمکران خواهرم از اهل بیت پرسید: «این بچه‏ ها چه می‏فهمند که آوردی جمکران؟» اهل بیت ما- خدا رحمتش کند- گفت: از خودشان بپرسید، آمد از این بچه ‏ها پرسید: «شما برای چه آمده‏اید جمکران؟» گفتند: ما آمده ‏ایم از امام زمان بخواهیم که خدا ما را از دست این صاحب خانه نجات بدهد! شما فکر نکنید این بچه ‏ها نمی‏فهمند، ‏فهمند! به هر حال، خدا فرجی کرد و خانه‏ ای که الان در قم دارم، همان موقع تهیه شد. آبرومندانه هم تهیه شد، صد متر بود که خریدیم 102 هزار تومان. مبلغ مهمش را هم مدرسه حقانی داد و این خانه خریدن ما مصداق این آیه بود: «وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا » «وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»؛ من نرفتم تمدید کنم لذا «وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا»: خدای تعالی راه نجاتی قرار داد و از راهی که ما فکر نمی‏کردیم خانه ‏ای روزیمان کرد. این‏ها واقعیت است. بچه ‏ها خوب می‏فهمند. یادم است مدتی باران کافی در شیراز نباریده بود. من بچه 4 ساله بودم و خواهرم 6 ساله بود. پدرم مجتهد بنام شیراز بود. به ما گفت: «دو رکعت نماز بخوانید و بعد از خدا بخواهید باران ببارد». من و خواهرم رفتیم روی پشت بام دو رکعت نماز خواندیم بعد دستمان را گرفتیم همین طور که بابا گفته بود. گفتیم: خدایا باران ببار. خدا می‏داند ابر شد و ! فکر نکنید بچه ‏ها متوجه نمی‏شوند. اینجوری نیست! اینکه بعضی ‏ها بچه خردسال‏ اند و حاجت می‏دهند به خاطر این است، انسان ‏اند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 نسبت بین «عمل» و «ولایت»/ مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود🔸 خروج از ظلمات و رسیدن به نور، بوسیلۀ محقق می شود؛ می گوییم: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور». اول می گوییم «الله ولی الذین آمنوا»، بعد از آن: «یخرجهم من الظلمات الی النور»؛ یعنی اوّل «تحقق ولایت الله» و سپس «خروج از ظلمت به سوی نور». ولایت کشتی ای است که انسان باید سوار شود و این کشتی حرکت کند و بعد از آن، حرکت از ظلمت به نور انجام می شود. میزان خروج از ظلمت به سوی نور، به اندازۀ مقدار مسیری است که انسان به وسیلة کشتی طی می کند، نه آن مقداری که با پای خودش حرکت می‏کند. اوّلین کار، مستقر شدن در کشتی ولایت است، بعد خود کشتی انسان را از ظلمت به سوی نور می برد. مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود. بلکه با «ولایتی» که انسان در آن قرار دارد، طی می شود؛ به کاروان ولایتش بستگی دارد. پس نقش این اعمال و رفتار و نماز و اینها چیست؟! اینها جزء دستورات حضور در کشتی است. می‎گویند تو اگر نماز نخواندی، اِخراجت می‎کنیم. پس نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، جزء مقدمات و است؛ نه راهی برای طی مسیر ظلمت به نور. طی مسافت، فقط به وسیله ولایت است. یعنی این طور نیست که هر کسی بیشتر نماز خواند، مسافت بیشتری را از ظلمت به سوی نور طی می کند. اصلاً طی مسافت به وسیله عمل انسان انجام نمی‏شود. اصلاً خود انسان، خودش را خارج نمی کند از ظلمات به سوی نور. آیه می‏گوید: «الله»، خارجت می‏کند. «تو» مُخرِج نیستی؛ «خدا» مُخرِج است. خدا با «سازمان ولایت»، این مسأله اخراج را صورت می‎دهد. @haerishirazi
♨️ مطلب بسیار مهم و قابل توجه 👆👆👆
📄 پاراگراف | یک برگ از کتاب آئینه تمام نما @haerishirazi
🔸 در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه، نثار روح مطهر امام خمینی و شهدای انقلاب اسلامی، صلوات و قرائت فاتحه ای را اهدا کنیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص "آیت الله حائری شیرازی" را نیز در ثواب آن شریک نماییم.🔸
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹 🔸اول خانمَت!🔸 شما اگر استخری باشد و بتوانید بروید، یک مقدار از هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید و بروید. اما توصیه می‌کنم اینطور نباشد که مرد برود استخر و خانم نرود! او واجب‌تر از شما است. بسیاری را من دیده‌ام که خودشان [تفریح و استخر و ...] می‌روند اما برای خانواده‌شان فکر نمی‌کنند. اول مال آنها را درست کنید. چرا؟ مگر این روایت را نداریم که وقتی چیزی می آوردید در خانه اول به خانم‌ها و خواهرها بدهید؟ نص روایت است، معتبر است. پسر داری، دختر داری، اول به دختر بده؛ چرا این هست؟ یعنی اگر خواستی استخر بروی، اول آن را بفرست بعد اگر خودت خواستی برو. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | شرکت در راهپیمایی 22 بهمن نشانه ارادت به امام زمان و کمک به نظام اسلامی @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹 🔸برداشت های سطحی از قرآن و روایات🔸 آنچه تکفیری‌ها و داعش و طالبان و بوکوحرام را به وجود آورد و در کشور ما گروه فرقان و مجاهدین خلق و منافقین را به وجود آورد، همه یک چیز بود؛ و از روایات! قرآن هم وقتی می‌خواهد بین حق و باطل فرق بگذارد، دقیقاً روی همین انگشت می‌گذارد؛ می‌گوید «علامت حق» این است که است و علامت باطل این است که است. حق را به «درخت» تشبیه می‌کند که ریشه‌اش از اعماق زمین بیرون می‌آید. باطل را به «علف هرز» تشبیه می‌کند که با باران زمستان، تخم این گیاه سبز می‌شود. در بهار به نهایت درجه‌اش می‌رسد و در تابستان هم خشک می‌شود و با بادهای بعدی، ریشه کن می‌شود. دقیقاً روی این انگشت می گذارد و زوم می کند: (وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبیثَهٍ کَشَجَرَهٍ خَبیثَةٍ اُجتُثَّت مِن فَوقِ الاَرضِ ما لها مِن قَرارٍ ... ) @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسخه اصلاح شده تقویم دیواری ۱۳۹۹ اصلاح تایپی در عنوان ماه قمری برخی ماه ها
🖼 عکس نوشته | درخت و میوه هنگامی که درخت‎های باغی رشد می‎کنند و باغبان برگ درخت‎ها را می‎بیند، خوش‎حال می‎شود؛ اما او چشم‎انتظار شکوفه‎ها و گل‎کردن درخت‎هاست؛ باز چشمِ انتظارش به شکوفه‎ها نیست، بلکه به میوۀ آن درخت‎هاست. دیدگاه مکتب این است که وقتی به گُلِ هستی و به سیارات و ستارگان و دیگر پدیده‎ها نگاه کنیم، همۀ کهکشان‎های وسیع یک طرف، و زمینی که محل آزمایش و آفرینش انسان در آن است، طرف دیگر؛ یعنی اگر آفرینش باغ باشد، انسان میوۀ آن است، و باغبان همۀ آنها را برای این میوه کاشته است. کسی که «جهاد فی‎سبیل‎الله» می‎کند و در راه خدا گام می‎نهد، میوۀ این باغ است، و چشم باغبان از باغ به میوۀ آن است. مسلمانان و دیگر مؤمنان برگ یا شکوفه‎های این درخت‎اند که بر زیبایی و عظمت باغ می‎افزایند؛ اما آن کسی که جانش را در این راه می‎گذارد، میوۀ این باغ است. اگر جهاد نباشد، نتیجه‎اش این است که این میوه به‎وجود نمی‎آید. اگر این تلخی‎ها و آتش‎ها و فشارها نباشد، آن چیزی که همۀ این خلقت به‎خاطر او پدید آمده است، تعطیل می‎شود. از روز اولی که خدا خمیر این عالم را ساخت و بعد به این صورت درآورد و ستاره‎ها و کهکشان‎ها و منظومۀ شمسی را پدید آورد، و زمین را یکی از سیاره‎های منظومۀ شمسی قرار داد، برای آن بود که کسی را در اینجا درست کند که میوۀ باغ آفرینش باشد. @haerishirazi